abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179945873
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het valt me op dat mensen die geen warmtepomp hebben er meer van af denken te weten dan de eigenaren, en dan vol met aannames, vooroordelen en borrelpraatjes die ik op de laatste verjaardag ook hoorde :')
Het is inderdaad bizar. Maar er wordt ergens wat verteld en dan wordt het meteen als waarheid aangenomen. Of op TV is een horror verhaal waar een kut pomp is gemonteerd van 3kW die bij -15 de woning niet warm krijgt dus alle warmtepomp zijn kut.

En dit op Fok is voor mij hobby, proberen mensen te informeren hoe het wel kan. Niet eens met het doel om bij ons te laten kopen (reclame, mag niet blabla). Ik zou het al tof vinden als dankzij mij reacties (in het WP topic voornamelijk) iemand toch besluit het te doen.

Ik bel elke dag mensen (die vragen om info bij ons) met uitleg over warmtepompen en de meeste beginnen ook al met informatie die voor de helft incorrect is, dus dat moet je niet alleen corrigeren maar ook nog eens overtuigen dat het echt zo is, en dat is bij de een makkelijker dan de ander.
Gelukkig heb ik zelf een unit staan, en heb geregeld mensen aan de deur die even willen komen kijken. De helft daar van koopt uiteindelijk.
Zien is geloven.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_179945904
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Eh... mijn warmtepomp, Mitsubishi Zubadan / Ecodan 14kW versie redt het tot -28 buitentemperatuur.

O+
[ afbeelding ]

Woning uit 2003... niet uit de 80's idd... dan moet je wat meer isoleren nog...
https://www.alklima.nl/pr(...)n-verwarmen/zhr140y/

quote:
De Zubadan-inverter levert tot een buitentemperatuur van -15°C nog 100% vermogen.
Ben benieuwd wat er gebeurd bij lagere buitentemperaturen dan -15 C
pi_179945922
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:16 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

https://www.alklima.nl/pr(...)n-verwarmen/zhr140y/

[..]

Ben benieuwd wat er gebeurd bij lagere buitentemperaturen dan -15 C
Dan gaat het vermogen omlaag en schakelt zodra nodig het 2kW elektrische element in (en ja, dat stukje kost meer stroom).
pi_179945924
quote:

[..]

Het valt me op dat mensen die geen warmtepomp hebben er meer van af denken te weten dan de eigenaren, en dan vol met aannames, vooroordelen en borrelpraatjes die ik op de laatste verjaardag ook hoorde :')
Tja, jij hebt ook geen enkele praktijk ervaring en jij bent nu al de loftrompet aan het blazen hoe geweldig het allemaal is.
pi_179945942
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:15 schreef bambino het volgende:

[..]

Het is inderdaad bizar. Maar er wordt ergens wat verteld en dan wordt het meteen als waarheid aangenomen. Of op TV is een horror verhaal waar een kut pomp is gemonteerd van 3kW die bij -15 de woning niet warm krijgt dus alle warmtepomp zijn kut.

En dit op Fok is voor mij hobby, proberen mensen te informeren hoe het wel kan. Niet eens met het doel om bij ons te laten kopen (reclame, mag niet blabla). Ik zou het al tof vinden als dankzij mij reacties (in het WP topic voornamelijk) iemand toch besluit het te doen.

Ik bel elke dag mensen (die vragen om info bij ons) met uitleg over warmtepompen en de meeste beginnen ook al met informatie die voor de helft incorrect is, dus dat moet je niet alleen corrigeren maar ook nog eens overtuigen dat het echt zo is, en dat is bij de een makkelijker dan de ander.
Gelukkig heb ik zelf een unit staan, en heb geregeld mensen aan de deur die even willen komen kijken. De helft daar van koopt uiteindelijk.
Zien is geloven.
Ik geloof best wel in die techniek. Ik ben om geheel andere reden tegen die vorm van dwang op een termijn van 15 jaar.
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:20:49 #206
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179945964
quote:

[..]

Ik vezin het niet... Familie van mij (zo'n groene club) wist afgelopen winter niet hoe hard ze bij moesten stoken met de reguliere CV omdat de warmtepomp het simpelweg lang niet bij kon benen. Dat is geen borrelpraat dat is gewoon ervaring.
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:21:47 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179945982
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:05 schreef bambino het volgende:

[..]

Ook dat is onzin. Warmtepomp die ik nu heb werkt tot -20. Als het kouder wordt gaat hij niet uit, maar levert hij simpelweg minder warmte. Dit betekend dat je woning langzaam afkoelt omdat de warmte die erin wordt gestopt niet meer voldoende is om deze op temperatuur te houden.
Lees nou eens goed wat je zelf zegt man...
pi_179945999
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, je gebruikt meer gas.

Zo gebruikte ik op 8 januari 2010 zo'n 8,8m3 aardgas en op 21 juli 2010 slechts 0,38m3 aardgas.

Gek he...

En ja, ik kan met verbruiksgegevens terug tot de datum dat ik in m'n oude woning kwam wonen :P

Statistieken van de warmtepomp zullen komende winter ook wel in het WP topic verschijnen, mocht je interesse hebben.
Dat vind ik zeker interessant.
pi_179946012
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik vezin het niet... Familie van mij (zo'n groene club) wist afgelopen winter niet hoe hard ze bij moesten stoken met de reguliere CV omdat de warmtepomp het simpelweg lang niet bij kon benen. Dat is geen borrelpraat dat is gewoon ervaring.
Normaal gesproken heb je bij je warmtepomp geen reguliere CV meer, beetje onnozel om dan nog op het gasnet aangesloten te zitten.

Die hebben dan een hybride uitvoering (waarbij het juist de bedoeling is dat de CV bijspringt), een te lichte warmtepomp of een huis dat onvoldoende is geïsoleerd.
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:26:17 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179946104
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Normaal gesproken heb je bij je warmtepomp geen reguliere CV meer, beetje onnozel om dan nog op het gasnet aangesloten te zitten.

Die hebben dan een hybride uitvoering (waarbij het juist de bedoeling is dat de CV bijspringt), een te lichte warmtepomp of een huis dat onvoldoende is geïsoleerd.
Het zal me verder jeuken hoe of wat ze het geregeld hebben. Het comentaar is iig niet van de (onverwarmde) lucht... Wat ik wel weet is dat van die groene instelling die ze jarenlang hadden vrij weinig is overgebleven ondertussen.
pi_179946117
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het zal me verder jeuken hoe of wat ze het geregeld hebben. Het comentaar is iig niet van de (onverwarmde) lucht... Wat ik wel weet is dat van die groene instelling die ze jarenlang hadden vrij weinig is overgebleven ondertussen.
Anekdotisch bewijs :')

Nogmaals, met voldoende capaciteit en een goede pomp krijg ook bij -28 je huis nog warm. En wat is de koudst gemeten temperatuur in Nederland de afgelopen 50 jaar?
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:27:22 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179946150
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus die hebben een HYBRIDE warmtepomp, en niet all-electric.
Dus die pomp heeft minder vermogen (3-5-8kW) en is bedoeld om het makkelijke deel alleen te doen.
Afhankelijk van de pomp daarna in combinatie met de CV, en als het kouder wordt doet de CV het alleen.

Dit topic gaat over belastingverhoging op gas, en de discussie die we nu voeren is dus over gas-loos. Een compleet ander soort pomp dus.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Lees nou eens goed wat je zelf zegt man...
Wat ik zeg klopt. Wat jij zegt (pomp doet onder de -5 niks meer) niet.
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:29:29 #214
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:30:18 #215
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_179946202
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:26 schreef MaGNeT het volgende:
En wat is de koudst gemeten temperatuur in Nederland de afgelopen 50 jaar?
Kennelijk -27,4 sinds er gemeten wordt, dus langer dan 50 jaar.

Het Nederlandse kouderecord staat nog steeds op - 27,4 graden, gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijk. De temperaturen in Nederland worden gemeten sinds 1901.

https://www.volkskrant.nl(...)in-27-jaar~b427ece8/
pi_179946210
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Anekdotisch bewijs :')

Nogmaals, met voldoende capaciteit en een goede pomp krijg ook bij -28 je huis nog warm. En wat is de koudst gemeten temperatuur in Nederland de afgelopen 50 jaar?
Maar capaciteit naar woning dan lijkt me, voor mijn huis uit 32 zal wel een monster nodig zijn om dat bij -28 nog naar 20 te krijgen.
pi_179946225
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar doet niet genoeg... Dat is wat je zegt...
Ik zei dit:

quote:
Ook dat is onzin. Warmtepomp die ik nu heb werkt tot -20. Als het kouder wordt gaat hij niet uit, maar levert hij simpelweg minder warmte. Dit betekend dat je woning langzaam afkoelt omdat de warmte die erin wordt gestopt niet meer voldoende is om deze op temperatuur te houden.
Tot -20 werkt hij. Daarna werkt hij minder.

Ik weet niet of je de weer statistieken van Nederland een beetje kent. Maar kouder dan -20 is het bijna nooit. En als het gebeurd, is het een paar uurtjes in de nacht.
pi_179946292
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:30 schreef Murdera het volgende:

[..]

Maar capaciteit naar woning dan lijkt me, voor mijn huis uit 32 zal wel een monster nodig zijn om dat bij -28 nog naar 20 te krijgen.
-28 is ook onzin. Niemand verwacht die temperaturen, en niemand verwacht bij zo'n temperatuur binnen nog lekker 21 graden te hebben.
Dat die pomp van Magnet het kan is natuurlijk top, maar daar bereken je normaal niet je pomp op omdat het simpelweg nooit zo koud wordt (en als het gebeurd het hoogstens een paar uur gebeurd).
Normaal bereken je het op max -20. Alle grote merken kunnen dat. En wellicht dat ze bij -21 ook nog vol hun werk kunnen trekken, maar het uitgangspunt is tot -20.
Die dingen hebben geen sensor met "oh het is -20, laat ik stoppen met werken".
Ze werken zo hard ze kunnen, en dat omslag punt ligt bij een lagere temperatuur dan -20, dan is het hardst mogelijke niet meer voldoende om die woning op pijl te houden.
pi_179946315
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:30 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik zei dit:

[..]

Tot -20 werkt hij. Daarna werkt hij minder.

Ik weet niet of je de weer statistieken van Nederland een beetje kent. Maar kouder dan -20 is het bijna nooit. En als het gebeurd, is het een paar uurtjes in de nacht.
Klopt, met vloerverwarming is dat sowieso geen probleem, dat koelt niet in een nachtje compleet af.

Met mijn convectoren zou het in theorie een probleem kunnen zijn, aan de andere kant hoeft het van mij 's nachts geen 21 graden te zijn in huis ;)
pi_179946430
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, met vloerverwarming is dat sowieso geen probleem, dat koelt niet in een nachtje compleet af.

Met mijn convectoren zou het in theorie een probleem kunnen zijn, aan de andere kant hoeft het van mij 's nachts geen 21 graden te zijn in huis ;)
Nee, maar dat doe je bij zulke buiten temperaturen wel. Want het is zuiniger om je woning te blijven verwarmen (retour temperatuur is dan hoger + warmte erbij = aanvoer) dan wanneer je in de nacht je woning af laat koelen en in de ochtend harder aan de bak moet.

Ik heb zelf ook convectoren (Jaga Tempo) en ik zet mijn verwarming in de nacht helemaal uit. Ik heb overal Evohome en die bepaald welke zones warmte vraag hebben op een programma.
Zodra in de morgen zone 1 vraag heeft, begint de pomp met warmte maken.

Hierdoor hoeft niet mijn hele woning verwarmt te worden. En op de plekken waar ik extra warmte vraag heb, en snel behoefte heb aan warmte, heb ik een airco. Dat is kantoor, woonkamer en slaapkamer.
Daarnaast ook nog een infrarood paneel op kantoor.
Maar die heb ik puur voor de luxe, omdat het kan en om het te laten zien aan klanten.
IR paneel staat misschien 2 uur per jaar aan, heb hem nu een jaar en in het begin paar keer getest, daarna niet meer aan gehad.
Airco gebruik ik voornamelijk om te koelen en om de ochtend wat bij te stoken als ik het te fris vindt. Binnen 15 minuten is de kamer op temp, dan uit en wp de rest laten doen.
pi_179946459
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:37 schreef bambino het volgende:

[..]

Nee, maar dat doe je bij zulke buiten temperaturen wel. Want het is zuiniger om je woning te blijven verwarmen (retour temperatuur is dan hoger + warmte erbij = aanvoer) dan wanneer je in de nacht je woning af laat koelen en in de ochtend harder aan de bak moet.

Ik heb zelf ook convectoren (Jaga Tempo) en ik zet mijn verwarming in de nacht helemaal uit. Ik heb overal Evohome en die bepaald welke zones warmte vraag hebben op een programma.
Zodra in de morgen zone 1 vraag heeft, begint de pomp met warmte maken.

Hierdoor hoeft niet mijn hele woning verwarmt te worden. En op de plekken waar ik extra warmte vraag heb, en snel behoefte heb aan warmte, heb ik een airco. Dat is kantoor, woonkamer en slaapkamer.
Daarnaast ook nog een infrarood paneel op kantoor.
Maar die heb ik puur voor de luxe, omdat het kan en om het te laten zien aan klanten.
IR paneel staat misschien 2 uur per jaar aan, heb hem nu een jaar en in het begin paar keer getest, daarna niet meer aan gehad.
Airco gebruik ik voornamelijk om te koelen en om de ochtend wat bij te stoken als ik het te fris vindt. Binnen 15 minuten is de kamer op temp, dan uit en wp de rest laten doen.
Jaga Strada's en 1 Vertiga in de keuken. Mét DBE uiteraard :) Mooi spul :)

Ik doe niet aan nachtverlaging, alleen slaapkamer wel wat koeler met thermostaat.
Zo'n warmtepomp moet lekker kunnen doorpruttelen.
pi_179946506
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, je gebruikt meer gas.

Zo gebruikte ik op 8 januari 2010 zo'n 8,8m3 aardgas en op 21 juli 2010 slechts 0,38m3 aardgas.

Gek he...

En ja, ik kan met verbruiksgegevens terug tot de datum dat ik in m'n oude woning kwam wonen :P

Statistieken van de warmtepomp zullen komende winter ook wel in het WP topic verschijnen, mocht je interesse hebben.
Waar staat dat warmtepomp topic van je
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_179946540
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Jaga Strada's en 1 Vertiga in de keuken. Mét DBE uiteraard :) Mooi spul :)

Ik doe niet aan nachtverlaging, alleen slaapkamer wel wat koeler met thermostaat.
Zo'n warmtepomp moet lekker kunnen doorpruttelen.
Strada zijn weer de nieuwere, en ik heb zonder DBE omdat ik niet hoef te koelen en omdat ik geen kabels er heen wil trekken :D

Vertiga ken ik niet.
Ah die design versie, ken ik wel, alleen kende de naam van het model niet

quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:41 schreef vipergts het volgende:

[..]

Waar staat dat warmtepomp topic van je
K&W / Centraal Warmtepompen topic - Deel 1
(mijn topic btw! :P )
pi_179946569
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:43 schreef bambino het volgende:

[..]

Strada zijn weer de nieuwere, en ik heb zonder DBE omdat ik niet hoef te koelen en omdat ik geen kabels er heen wil trekken :D

Vertiga ken ik niet.
Ah die design versie, ken ik wel, alleen kende de naam van het model niet

[..]

K&W / Centraal Warmtepompen topic - Deel 1
(mijn topic btw! :P )
DBE heb ik niet voor koelen, alleen voor geforceerde convectie bij lagere aanvoertemperaturen ;)

Die Vertiga is voor de keuken ter vervanging van een andere verticale Jaga die er al zat toen ik de woning kocht.
pi_179946592
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

DBE heb ik niet voor koelen, alleen voor geforceerde convectie bij lagere aanvoertemperaturen ;)
Ja snap ik, verwarmen gaat sneller. Vandaar ook de extra opmerking dat ik geen kabels wilde trekken.

Ik heb hier nog een mini Jaga Tempo incl. DBE staan. Ooit gekregen bij installer-day van de leverancier (warmtepomp) waar Jaga ook aanwezig was. Wil ik nog gaan installeren in mijn schuur (wat ooit kantoor wordt).
pi_179946614
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:46 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja snap ik, verwarmen gaat sneller. Vandaar ook de extra opmerking dat ik geen kabels wilde trekken.

Ik heb hier nog een mini Jaga Tempo incl. DBE staan. Ooit gekregen bij installer-day van de installateur waar Jaga aanwezig was. Wil ik nog gaan installeren in mijn schuur (wat ooit kantoor wordt).
Ik heb veel stopcontacten laag zitten en in de buurt van radiatoren, dat scheelt ;)

2 opties: frezen van stopcontact naar achter de Strada en daar de adapter in een stopcontactje wegwerken of kabelgootjes en een 12 volt ring maken.
pi_179946619
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:18 schreef bambino het volgende:

[..]

Dan gaat het vermogen omlaag en schakelt zodra nodig het 2kW elektrische element in (en ja, dat stukje kost meer stroom).
Weet je dat zeker ?

Ik zie in de documentatie van de Mitsubishi Zubudan dat het elektrisch verwarmingselement 3kW is en dat deze alleen dient voor produktie sanitair water

https://www.mitsubishi-el(...)40-ATW_2017-2018.pdf

Even kijken bij warmwater toebehoren.
pi_179946654
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:47 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Weet je dat zeker ?

Ik zie in de documentatie van de Mitsubishi Zubudan dat het elektrisch verwarmingselement 3kW is en dat deze alleen dient voor produktie sanitair water

Het verwarmingselement is bij mijn WP idd alleen voor sanitair water ivm legionella.

Per warmtepomp kan dat verschillen uiteraard, zoals bij de Nefit die je eerder aanhaalde met z'n 9kW warmtespiraal :D
pi_179946672
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, realistisch. Gas wordt duurder en verdwijnt.

Je kan dan nu gaan sparen of niets doen en nog 15 of 20 jaar klagen dat het te duur is.
Heel leuk maar dat maakt het nog niet realistisch.
Weet je hoe veel mensen het in NL slecht hebben en de keuze niet eens hebben om te sparen.
Je leeft in een bubble. Dat zie je al als je voorstelt dat mensen die een appartement hebben uit de jaren 60/70 die 120k maar even moeten afschrijven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179946685
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb veel stopcontacten laag zitten en in de buurt van radiatoren, dat scheelt ;)

2 opties: frezen van stopcontact naar achter de Strada en daar de adapter in een stopcontactje wegwerken of kabelgootjes en een 12 volt ring maken.
Ja ik heb ze hoog (1973 woning).
Bij het verbouwen had ik geen zin om alles opnieuw te trekken en te frezen. Dus lekker laten zitten.
Wij twijfelen nog of we hier blijven wonen of op termijn iets nieuws kopen. Dus ga het ook niet veranderen. Alles is nu afgewerkt.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:47 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Weet je dat zeker ?

Volgens de link die er stond was er een Boost functie van 2kW. Die zit in de warmtepomp.
De 3kW is voor sanitair legionella programma.

De versie die Magnet fysiek heeft staan hoeft geen elektrisch element te hebben, die kan je bij sommige modellen optioneel kopen.
De versie ik heb (Techneco Loria) heeft het standaard. 1 intern, 1 in het tapwatervat.
pi_179946747
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:08 schreef bambino het volgende:

[..]

Wel, en wel.
Mijn woning, 1973, lucht warmtepomp 8kW. Afgelopen winter geen 1 keer onder de 20 graden in huis op het moment dat ik warmte vroeg. Ook niet toen het die week heel koud was.
Nu ben ik wel geintereseerd hoe je die geschikt hebt gekregen.
Mag ook via DM.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179946802
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 08:17 schreef hugecooll het volgende:
Rip huurders
Bedankt ;(

Maar alternatief ligt klaar :)
pi_179946881
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nu ben ik wel geintereseerd hoe je die geschikt hebt gekregen.
Mag ook via DM.
Door te investeren in isolatie. En die lijst is lang.
Kruipruimte vol laten spuiten met isolatie (tegen plafond van de kruipruimte zit een cm of 10 supafill).
Spouwmuur (die was heel breed, cm of 14) vol gespoten
Zolder helemaal gestript, nieuwe isolatie en met gips bekleed
Alle kozijnen vervangen voor aluminium kozijnen met hoge isolatie waarde en triple glas (dat is net 3 maandjes klaar, dus zonder dit had ik het ook gered)
Alle radiatoren vervangen voor Jaga Temp (2 in woonkamer, 3 slaapkamer), in badkamer zit een gewone design radiator, in de gang een nieuwe thermrad (die dus maar een beetje mee draait) en wc ook een design radiator. Zolder thermrad en schuur/bijkeuken ook beide thermrad.
pi_179946948
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:50 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja ik heb ze hoog (1973 woning).

Heb nog m'n oude 1972 woning (ben nog niet helemaal over) en die gaat binnenkort in de verkoop. Aanvoertemperatuur van de CV heb ik op 65 graden, dan wordt het op de koudste dagen wel warm. Maar denk dat er nog heel wat isolatie in moet voor het geschikt is voor een warmtepomp. Heb wel eens berekend, ongeveer ¤18.000 en dan is het weer op een goed niveau maar dat is dan incl. de rotte kozijnen beneden die ik dan vervang door kunststof.
pi_179946981
Die lucht/lucht warmtepomp, zit je de hele tijd in de tocht dus?

Voordeel is wel dat-ie ook als airco kan dienen.
I´m back.
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:23:41 #236
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947213
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:05 schreef bambino het volgende:

[..]

Door te investeren in isolatie. En die lijst is lang.
Kruipruimte vol laten spuiten met isolatie (tegen plafond van de kruipruimte zit een cm of 10 supafill).
Spouwmuur (die was heel breed, cm of 14) vol gespoten
Zolder helemaal gestript, nieuwe isolatie en met gips bekleed
Alle kozijnen vervangen voor aluminium kozijnen met hoge isolatie waarde en triple glas (dat is net 3 maandjes klaar, dus zonder dit had ik het ook gered)
Alle radiatoren vervangen voor Jaga Temp (2 in woonkamer, 3 slaapkamer), in badkamer zit een gewone design radiator, in de gang een nieuwe thermrad (die dus maar een beetje mee draait) en wc ook een design radiator. Zolder thermrad en schuur/bijkeuken ook beide thermrad.
Kosten?

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb nog m'n oude 1972 woning (ben nog niet helemaal over) en die gaat binnenkort in de verkoop. Aanvoertemperatuur van de CV heb ik op 65 graden, dan wordt het op de koudste dagen wel warm. Maar denk dat er nog heel wat isolatie in moet voor het geschikt is voor een warmtepomp. Heb wel eens berekend, ongeveer ¤18.000 en dan is het weer op een goed niveau maar dat is dan incl. de rotte kozijnen beneden die ik dan vervang door kunststof.
Waterzijdig afregelen, aanvoertemp zo laag mogelijk, delta T en al die ongein ken ik allemaal wel...

Maare 18.000 euro? En dan heb je nog niks?
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:31:51 #237
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947434
Maar goed, dit begint een beetje op een Tesla topic te lijken... Mensen die bulken van de centen zullen makkelijk overstappen maar het gros van de mensen die net aan een 5 de handsje van een paar duizend euro op de weg kunnen houden hebben natuurlijk niet zoveel aan die goedbedoelde Tesla adviezen dat die zo goedkoop in gebruik zijn... Niet iedereen heeft een paar ton in geld liggen om een beetje mee te spelen...
pi_179947537
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kosten?

[..]

Waterzijdig afregelen, aanvoertemp zo laag mogelijk, delta T en al die ongein ken ik allemaal wel...

Maare 18.000 euro? En dan heb je nog niks?
Dan heb ik:
- nieuwe kozijnen en deuren met HR++ glas beneden (boven is al HR++)
- spouwmuur geïsoleerd
- kruipruimte geïsoleerd
- dakisolatie is al gedaan

En nee, verder heb je dan nog niets. Kozijnen zijn uiteraard het duurst maar die moeten toch (zijn rot).
Maar de gasrekening zou dan wel al fors dalen en het is dan geschikt voor een warmtepomp.
pi_179947580
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:31 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, dit begint een beetje op een Tesla topic te lijken... Mensen die bulken van de centen zullen makkelijk overstappen maar het gros van de mensen die net aan een 5 de handsje van een paar duizend euro op de weg kunnen houden hebben natuurlijk niet zoveel aan die goedbedoelde Tesla adviezen dat die zo goedkoop in gebruik zijn... Niet iedereen heeft een paar ton in geld liggen om een beetje mee te spelen...
Het probleem wat ik ermee heb dat het allemaal wat rooskleuriger word voorgesteld dan het in de praktijk is.
We kennen allemaal de verbruikscijfers van auto's die in de praktijk bij verre niet gehaald worden.
pi_179947586
quote:
https://svn.nl/particulieren/lening/duurzaamheidslening

En waar je ook bij stil moet staan: niet alles hoeft in 1x.

Je kan stap voor stap je huis gaan isoleren, panelen leggen, vloerverwarming aanleggen, CV vervangen door warmtepomp, etc.

Ik noem maar een volgorde, schiet niet gelijk in de "ja maar ik heb geen ruimte voor panelen" modus. Ik noem wat stappen die je in 10 of 15 zou kunnen nemen zonder ineens voor een giga investering te staan.

Als je sowieso blut bent heb je wel een probleem maar dat heb je dan ook als je koelkast, wasmachine of auto stuk gaat.
pi_179947618
quote:
Dus blijft het voorlopig marginaal. Ik denk zelf dat Samsom hoog inzet om uiteindelijk een stuk lager uit te komen.
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:41:04 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947672
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan heb ik:
- nieuwe kozijnen en deuren met HR++ glas beneden (boven is al HR++)
- spouwmuur geïsoleerd
- kruipruimte geïsoleerd
- dakisolatie is al gedaan

En nee, verder heb je dan nog niets. Kozijnen zijn uiteraard het duurst maar die moeten toch (zijn rot).
Maar de gasrekening zou dan wel al fors dalen en het is dan geschikt voor een warmtepomp.
Oftewel je bent 20.000 euro verder en dat is het dan... Je gaat minder gas verbruiken maar gezien de belasting daarop maakt dat in de portomonnee ook geen flikker uit... Hoe realistisch is het dat Jan Modaal met zijn gezin in zijn jaren 80 hut dit even gaat ophoesten? Dat jij en onze warmtepomp verkoper bambino dit helemaal schitterend vinden is natuurlijk niet echt representatief.
pi_179947702
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oftewel je bent 20.000 euro verder en dat is het dan... Je gaat minder gas verbruiken maar gezien de belasting daarop maakt dat in de portomonnee ook geen flikker uit... Hoe realistisch is het dat Jan Modaal met zijn gezin in zijn jaren 80 hut dit even gaat ophoesten? Dat jij en onze warmtepomp verkoper bambino dit helemaal schitterend vinden is natuurlijk niet echt representatief.
Zoals ik al 2x zei: m'n kozijnen beneden in de oude woning zijn sowieso verrot en moeten vervangen worden, dat doe ik nog voor ik het verkoop. Dat is het grootste deel van die ¤18.000
De rest van de isolatie ga ik overigens niet meer doen, dat laat ik aan de volgende eigenaren.
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:42:56 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947723
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

https://svn.nl/particulieren/lening/duurzaamheidslening

En waar je ook bij stil moet staan: niet alles hoeft in 1x.

Je kan stap voor stap je huis gaan isoleren, panelen leggen, vloerverwarming aanleggen, CV vervangen door warmtepomp, etc.

Ik noem maar een volgorde, schiet niet gelijk in de "ja maar ik heb geen ruimte voor panelen" modus. Ik noem wat stappen die je in 10 of 15 zou kunnen nemen zonder ineens voor een giga investering te staan.

Als je sowieso blut bent heb je wel een probleem maar dat heb je dan ook als je koelkast, wasmachine of auto stuk gaat.
Oh ja, we moeten nog even een tandje meer gaan lenen na al dat hypotheek gezeik etc... Voel je je wel goed ofzo?
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:43:40 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947745
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zoals ik al 2x zei: m'n kozijnen beneden in de oude woning zijn sowieso verrot en moeten vervangen worden, dat doe ik nog voor ik het verkoop. Dat is het grootste deel van die ¤18.000
De rest van de isolatie laat ik aan de volgende eigenaren.

Je leest erg selectief.
Nou moet je echt ophouden... Alsof die kozijnen 10.000 euro zijn... :')
pi_179947785
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh ja, we moeten nog even een tandje meer gaan lenen na al dat hypotheek gezeik etc... Voel je je wel goed ofzo?
Ja, ik voel me prima.

Als je het goed aanpakt kan je op een energierekening van nagenoeg 0 Euro uitkomen, je houdt dus geld over om je woning te verduurzamen en die duurzaamheidslening terug te betalen. Maar dan moet je wel een goed plan hebben.

Ik vind je erg negatief, niets kan, alles is kut. Dat moet je zelf weten natuurlijk als je daar fijn bij voelt.
pi_179947812
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:12 schreef Ryan3 het volgende:
Die lucht/lucht warmtepomp, zit je de hele tijd in de tocht dus?

Voordeel is wel dat-ie ook als airco kan dienen.
lucht/lucht warmtepomp IS airco.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kosten?

[..]

Voor die dingen alleen, pfoeh
20k kozijnen/triple glas
4k zolder (incl afwerking, hokje warmtepomp)
1200 kruipruimte
1000 spouw
Radiatoren pakket was denk ik 3000-4000 ofzo, 4 thermrads 5 jagas
Evohome was 800

Warmtepomp en zonnepanelen heb ik voor inkoopprijs dus dat ga ik hier niet posten :D

quote:
In 1 comment appels, peren, kiwi's en bananen vergelijken. Ook knap.
Tesla = 100k
5e handsje paar duizend ook overdreven andere kant op en dan nog mensen die bulken van de centen en niet iedereen heeft een paar ton.

Voor minder dan 25.000 euro kan in bijna elke woning heel veel gedaan worden en in veel van die gevallen helemaal gas-loos.
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:48:38 #248
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947864
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:37 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Het probleem wat ik ermee heb dat het allemaal wat rooskleuriger word voorgesteld dan het in de praktijk is.
We kennen allemaal de verbruikscijfers van auto's die in de praktijk bij verre niet gehaald worden.
Zo ook met dit warmtepomp geneuzel, maar goed ik moet het de politiek nageven ze hebben dit uitermate slim gespeeld. Een paar Groningers volop in het nieuws zetten met hun instortende huizen en weet ik het. Vervolgens inspelen op de zieligheidsfactor... En daarna pats boem gas in de ban doen.... Iedereen juichen voor die "arme" Groningers. Ik kan je vertellen dat die hele provincie afkopen en iedereen een andere woonplaats geven achteraf goedkoper gaat zijn dan deze hele energietransitie. En het mooiste is dat alle omliggende landen juist overstappen op gas omdat dat juist beter is voor het milieu... Maar nee hoor wat doen wij? Weg met dat gas... :')
pi_179947868
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou moet je echt ophouden... Alsof die kozijnen 10.000 euro zijn... :')
:')

Het gaat om alle kozijnen beneden, incl. 2 buitendeuren, 2 grote ramen (voor en achter) in de woonkamer, 2 klapramen die in hetzelfde kozijn komen, ventilatieroosters, 1 zijraam, 1 raam in de keuken, 2 kleine ramen in de hal. En onder de ramen zit nu... hout vanaf beton tot aan vensterbanken... geen steen.. dus ook dat wordt vervangen.

Een typische doorzon hoekwoning uit 1972...

Als jij me dat goedkoper kan leveren mag je morgen beginnen.
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:52:21 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179947980
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:46 schreef bambino het volgende:

In 1 comment appels, peren, kiwi's en bananen vergelijken. Ook knap.
Tesla = 100k
5e handsje paar duizend ook overdreven andere kant op en dan nog mensen die bulken van de centen en niet iedereen heeft een paar ton.

Voor minder dan 25.000 euro kan in bijna elke woning heel veel gedaan worden en in veel van die gevallen helemaal gas-loos.
Och ja, wat is 25.000 euro met een gezin en 2 schoolgaande kinderen als modale 1 verdiener... Niks toch? Heb je toch liggen in je matras?

In wat voor wereld leven jullie eigenlijk?
pi_179947987
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zo ook met dit warmtepomp geneuzel, maar goed ik moet het de politiek nageven ze hebben dit uitermate slim gespeeld. Een paar Groningers volop in het nieuws zetten met hun instortende huizen en weet ik het. Vervolgens inspelen op de zieligheidsfactor... En daarna pats boem gas in de ban doen.... Iedereen juichen voor die "arme" Groningers. Ik kan je vertellen dat die hele provincie afkopen en iedereen een andere woonplaats geven achteraf goedkoper gaat zijn dan deze hele energietransitie. En het mooiste is dat alle omliggende landen juist overstappen op gas omdat dat juist beter is voor het milieu... Maar nee hoor wat doen wij? Weg met dat gas... :')
Er wordt op sommige plekken nu eindelijk van stookolie naar gas gegaan inderdaad, dat is op zich vooruitgang.

Wij hebben al gas en gaan voor de volgende stap.
pi_179948062
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Och ja, wat is 25.000 euro met een gezin en 2 schoolgaande kinderen als modale 1 verdiener... Niks toch? Heb je toch liggen in je matras?

Voor 25.000 euro kan ik nog 40 jaar gas stoken. :P
pi_179948072
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, ik voel me prima.

Als je het goed aanpakt kan je op een energierekening van nagenoeg 0 Euro uitkomen, je houdt dus geld over om je woning te verduurzamen en die duurzaamheidslening terug te betalen. Maar dan moet je wel een goed plan hebben.

Ik vind je erg negatief, niets kan, alles is kut. Dat moet je zelf weten natuurlijk als je daar fijn bij voelt.
Het gaat natuurlijk om de massa. En prima als het voor jou betaalbaar is. Maar voor de meeste is dat niet het geval. Bovendien moet je niet te vaak verhuizen en heb je met een vve te maken dan zou je maandelijks je leven lang enorme kosten hebben.

De stadsverwarming was ook al zo een hype. Bij radar bleek dat je veel duurder uit was en bovendien geen keus had in leverancier. Maar dat zou ook de toekomst worden.

Een warmtepomp moet een alternatief blijven. En ketels moeten ook achter 15 jaar leverbaar blijven. En de gasprijs moet niet buiten alle proporties duurder worden.

Dan heb je nog een grote groep die een tamelijk nieuw appartement bewonen waar al zo goed is geisoleerd dat je nauwelijks 400 tot 500 m3 gas verstookt per jaar. Een van mijn dochters woont in een appartement waar het zelfs in de winter zonder verwarming niet snel kouder word dan 18 graden. Die verbruikt niet meer dan 400 tot 500 m3 gas met een hr combiketel. Kookt dan wel met inductie.

Je zou gek zijn daar dan die investering voor te maken laat staan een lening daarvoor te nemen.
pi_179948085
quote:

[..]

Stel, je neemt een duurzaamheidslening van ¤15.000 die in 15 jaar moet worden afgelost.
Daarnaast breng je zelf ¤10.000 in, wat je wel zou moeten hebben met een eigen woning.

Als je dat goed besteedt heb je geen of een hele lage energierekening.
Daarmee kan je die ¤90 voor die lening betalen.

Maar je kan ook zeggen, ik zet 15 jaar lang ¤90 opzij... dan ben je tegen die tijd ook al een heel eind.

Pfff, als je geen ¤90 per maand opzij kan zetten, wat doe je dan in een koopwoning...
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:56:52 #255
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948110
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:55 schreef Klepper272 het volgende:

Dat bedoel ik...

Maar nee hoor, verbouwen, isoleren, warmtepomp en alles moet je! Hier, meteen even 50.000 euro aftikken voor alles en bek dicht.
  donderdag 21 juni 2018 @ 18:58:13 #256
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_179948143
quote:

[..]

Binnenkort niet meer he.
pi_179948150
quote:

[..]

Als je gasrekening nu ¤52 per maand is en de gasprijs nooit meer stijgt, dan wel.

Maar als je gasrekening zo laag is, is je huis blijkbaar goed geïsoleerd en zal een warmtepomp ook zonder al te veel problemen je woning warm houden.
pi_179948181
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat bedoel ik...

Maar nee hoor, verbouwen, isoleren, warmtepomp en alles moet je! Hier, meteen even 50.000 euro aftikken voor alles en bek dicht.
Zoals ik zei: als je nu ¤52 per maand kwijt bent aan gas, dan heb je geen ¤50.000 nodig om je woning op een warmtepomp warm te houden. Dan heb je een goed geïsoleerde woning.
pi_179948200
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:58 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Binnenkort niet meer he.
Dat sowieso.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:00:49 #260
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_179948216
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je gasrekening nu ¤52 per maand is en de gasprijs nooit meer stijgt, dan wel.

Maar als je gasrekening zo laag is, is je huis blijkbaar goed geïsoleerd en zal een warmtepomp ook zonder al te veel problemen je woning warm houden.
Mijn eigen situatie; 500m3 gasverbruik, goed geisoleerd huis van bijna 10 jaar oud en zonnepanelen op het dak die 3000kWh opwekken per jaar.

Geef me een goede reden waarom ik zoveel geld in een WP zou steken. Dat is echt geld weggooien lijkt me? De regering en Samsom houden geen rekening met mensen die al duurzaam en energiezuinig zijn.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:01:26 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948223
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:56 schreef MaGNeT het volgende:

Stel, je neemt een duurzaamheidslening van ¤15.000 die in 15 jaar moet worden afgelost.
Daarnaast breng je zelf ¤10.000 in, wat je wel zou moeten hebben met een eigen woning.

Als je dat goed besteedt heb je geen of een hele lage energierekening.
Daarmee kan je die ¤90 voor die lening betalen.

Maar je kan ook zeggen, ik zet 15 jaar lang ¤90 opzij... dan ben je tegen die tijd ook al een heel eind.

Pfff, als je geen ¤90 per maand opzij kan zetten, wat doe je dan in een koopwoning...
Even los van wat ik te besteden heb en opzij kan zetten...

Maar wat een kutantwoord... echt... :')

Je klinkt nu echt als zo'n grachtengordel yup...
pi_179948245
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:58 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Binnenkort niet meer he.
Als we allemaal gas en kolen blijven stoken gaat de temperatuur ook omhoog dus hoeven we minder te stoken.

Elk nadeel heb z'n voordeel ;)
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:03:53 #263
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_179948281
quote:
19s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:00 schreef Gunner het volgende:

[..]

Mijn eigen situatie; 500m3 gasverbruik, goed geisoleerd huis van bijna 10 jaar oud en zonnepanelen op het dak die 3000kWh opwekken per jaar.

Geef me een goede reden waarom ik zoveel geld in een WP zou steken. Dat is echt geld weggooien lijkt me? De regering en Samsom houden geen rekening met mensen die al duurzaam en energiezuinig zijn.
Als je nu teruglevert aan het net kan het zijn dat het effectiever is om een warmtepomp te nemen, omdat de kosten voor stroom juist omlaag gaan en dus ook de verrekening vanuit zonnepanelen.
pi_179948290
Maar ff serieus , de vraag is of een warmtepomp nu een goede investering is.
Daar durf ik aan te twijfelen.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:04:31 #265
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_179948292
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Als je nu teruglevert aan het net kan het zijn dat het effectiever is om een warmtepomp te nemen, omdat de kosten voor stroom juist omlaag gaan en dus ook de verrekening vanuit zonnepanelen.
Ja, effectiever misschien. Maar ik heb het meer over die grote investering die je moet doen voor bijna geen winst.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:05:11 #266
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_179948307
quote:
19s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:04 schreef Gunner het volgende:

[..]

Ja, effectiever misschien. Maar ik heb het meer over die grote investering die je moet doen voor bijna geen winst.
Eh ja, daar heb ik geen weet van ... dat zal voor elk huis anders zijn.
pi_179948314
Meer belasting betalen op gas is prima. Als de bedrijven dan ook evenveel gaan betalen. Liefst alle bedrijven in Europa. En geïmporteerde shit die met veel vervuiling gemaakt is, zou dan ook een hoger tarief moeten kennen.

Maar dat zal wel niet.
Whatever...
pi_179948327
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Die salderings regeling is binnenkort over, daarna kun je dure elektriciteit kopen die het hoogst in prijs is op het moment dat jij veel nodig hebt.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:07:15 #269
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948348
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Meer belasting betalen op gas is prima. Als de bedrijven dan ook evenveel gaan betalen. Liefst alle bedrijven in Europa. En geïmporteerde shit die met veel vervuiling gemaakt is, zou dan ook een hoger tarief moeten kennen.

Maar dat zal wel niet.
De reguliere consument verbruikt dan ook maar 12% van het gehele gasverbruik... Dus, waar gaan we ons druk om maken? Juist ja...
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:07:37 #270
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_179948358
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:06 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Die salderings regeling is binnenkort over, daarna kun je dure elektriciteit kopen die het hoogst in prijs is op het moment dat jij veel nodig hebt.
Dat weet je nog niet, die plannen zijn nog helemaal niet uitgewerkt.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:09:32 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948403
quote:
19s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:00 schreef Gunner het volgende:

[..]

Prijs jezelf gelukkig met je lage energierekening ipv te klagen.
pi_179948404
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Even los van wat ik te besteden heb en opzij kan zetten...

Maar wat een kutantwoord... echt... :')

Je klinkt nu echt als zo'n grachtengordel yup...
Haha.

Nee, maar serieus, mijn ervaring is dat je met een eigen woning toch iedere 4-5 jaar wel weer een flinke kostenpost hebt. Als je dan niet kan sparen gaat het hard van je af... Dat lijkt me een hele realistische kijk op de zaken.

Dus ja, als je geen ¤90 in de maand opzij kan zetten en een eigen woning hebt...

Maar goed, alles is negatief he, ook sparen voor onderhoud aan je eigen woning is kut begrijp ik van je.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:14:20 #274
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948488
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Haha.

Nee, maar serieus, mijn ervaring is dat je met een eigen woning toch iedere 4-5 jaar wel weer een flinke kostenpost hebt. Als je dan niet kan sparen gaat het hard van je af... Dat lijkt me een hele realistische kijk op de zaken.

Dus ja, als je geen ¤90 in de maand opzij kan zetten en een eigen woning hebt...

Maar goed, alles is negatief he, ook sparen voor onderhoud aan je eigen woning is kut begrijp ik van je.
Normaal onderhoud is gewoon iets wat ingepland is idd. Maar ik heb 11 jaar geleden zeker geen 50.000 euro ingepland omdat ik plotseling van het gas af moet en een warmtepomp moet gaan installeren... Dat is even in een verloren namiddag beslist in 2018 door politiek Den Haag...
pi_179948504
quote:

[..]

Sorry hoor maar ik kan hier heel slecht tegen.
Ik kan er toch niks aan doen dat ik een goed betaalde baan heb en dit soort investeringen kan maken.
Ik heb bepaalde keuzes in mijn leven gemaakt die toevallig goed uitgepakt hebben. Goed lopend eigen bedrijfje gehad een paar jaar waar ik goed aan verdiend heb en mijn 1e appartement mee gekocht heb. Daarna een goede baan (zonnepanelen) gevonden heb waar ik een jan modaal salaris verdien maar commissie krijg en daarnaast heb ik een administratiekantoor (BTW teruggave voor zonnepanelen).

En 25k is niet niks, maar in opzichte van wat ik gespendeerd heb aan deze woning is het wel niks. Want ik zit al ruim over de ton in de laatste 2,5 jaar.

En zoals magnet zei, dat heb ik in stappen gedaan.
Begonnen met muren en vloeren strippen, stuk voor stuk dingen geïsoleerd.
Panelen voor op het dak en achter op de schuur
Radiatoren vervangen met gevel isolatie erachter
Zolder helemaal vernieuw met isolatie in het dak
Compleet nieuwe keuken
Badkamer uitgebouwd en vernieuwd
Later pas een warmtepomp en radiatoren vervangen met evohome
Eind vorig jaar besloten nieuwe gevels te laten zetten met compleet aluminium kozijnen en triple glas, keralit eruit en alles metselwerk en bij de keuken een uitbouw zodat mijn garage een bijkeuken wordt met voor ruimte voor kantoor.
Overkapping in de tuin met daar nog 9 extra paneeltjes op 2e omvormer

En ik heb ook niet alles zo even op de bank staan. Ik werk hard, 60 uur in de week gemiddeld en elke keer als er ruimte is verzin ik weer iets nieuws wat vervangen of vernieuw kan worden.
Voor de kozijnen/gevel/glas renovatie heb ik de duurzaamheidslening afgesloten.
Van de overheid heb ik een duizendje of 7 subsidie gekregen voor alle isolatie werkzaamheden.
Via de RVO 2300 subsidie voor de warmtepomp en via de belastingdienst een x bedrag BTW teruggave voor de zonnepanelen (bedrag vanwege inkoopprijs PV niet genoemd).

Dus ja, ik zit ruim over de ton qua investeringen, en als ik mijn woning nu verkoop ben ik een duizend of 20-25 daar van kwijt, wat heel normaal is. Mijn woning is dus fors gestegen in waarde maar nooit de hele investering. En dat is acceptabel.
pi_179948514
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

De reguliere consument verbruikt dan ook maar 12% van het gehele gasverbruik... Dus, waar gaan we ons druk om maken? Juist ja...
'Dat is om mensen bewust te maken' aldus de lobbyisten van Shell, Akzo, Dow chemical en DSM.
Whatever...
pi_179948534
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Normaal onderhoud is gewoon iets wat ingepland is idd. Maar ik heb 11 jaar geleden zeker geen 50.000 euro ingepland omdat ik plotseling van het gas af moet en een warmtepomp moet gaan installeren... Dat is even in een verloren namiddag beslist in 2018 door politiek Den Haag...
Maar ik neem aan dat je wel al wat geïsoleerd hebt en niet alleen voor de mussen stookt?
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:19:46 #278
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948612
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:15 schreef bambino het volgende:

[..]

Sorry hoor maar ik kan hier heel slecht tegen.
Ik kan er toch niks aan doen dat ik een goed betaalde baan heb en dit soort investeringen kan maken.
Net zo min dat iemand anders er iets aan kan doen dat ze het wat minder getroffen hebben... Of hoe zit jij in elkaar? Ik loop gvd voor jou in wat voor uithoek in de wereld dan ook kogels te vangen zodat jij hier lekker vrij kan leven en je je niet druk hoeft te maken over je salaris.

quote:
En 25k is niet niks, maar in opzichte van wat ik gespendeerd heb aan deze woning is het wel niks. Want ik zit al ruim over de ton in de laatste 2,5 jaar.
Dat is gvd bijna een complete woning in geld, dus nogmaals op wat voor planeet leef jij eigenlijk?
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:20:45 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:16 schreef MaGNeT het volgende:

Maar ik neem aan dat je wel al wat geïsoleerd hebt en niet alleen voor de mussen stookt?
Toen ik die hut kocht was de isolatie naar de toen geldende normen prima in orde. En nee niet op het WP niveau... Maar kom op man.
pi_179948671
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Net zo min dat iemand anders er iets aan kan doen dat ze het wat minder getroffen hebben... Of hoe zit jij in elkaar? Ik loop gvd voor jou in wat voor uithoek in de wereld dan ook kogels te vangen zodat jij hier lekker vrij kan leven en je je niet druk hoeft te maken over je salaris.

[..]
Je kan die kogels toch ook wel gewoon in Nederland krijgen? Waarom de hele wereld over daarvoor?
pi_179948688
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je moet ook nog voor je oude dag sparen. Waar eigenlijk niet voor.

😁😂😂 En Den Haag je maar op kosten blijven jagen.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:24:33 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948716
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan die kogels toch ook wel gewoon in Nederland krijgen? Waarom de hele wereld over daarvoor?
Dat moet je Den Haag vragen, in Afghanistan waren ze vast goedkoper. ;)
pi_179948745
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Toen ik die hut kocht was de isolatie naar de toen geldende normen prima in orde. En nee niet op het WP niveau... Maar kom op man.
Weet je, je hoeft van mij helemaal niets, je mag van mij tot 2050 gas blijven stoken, allemaal prima.

Maar de realiteit is dat diezelfde overheid die je naar het buitenland stuurt om kogels te vangen (hoe je dat dan ook doet) je nu van het gas wil hebben.
pi_179948779
Ik moet het Diederik met z'n klimaattafel nageven, prima troll _O_
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:27:46 #285
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179948802
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Weet je, je hoeft van mij helemaal niets, je mag van mij tot 2050 gas blijven stoken, allemaal prima.

Maar de realiteit is dat diezelfde overheid die je naar het buitenland stuurt om kogels te vangen (hoe je dat dan ook doet) je nu van het gas wil hebben.
Het is gewoon eenzijdig de spelregels veranderen en jij en je maatje bambino doen net alsof dat vanzelf gaat en iedereen dat probleemloos kan betalen...

Waarbij bambino het gvd zelfs over meer dan een ton heeft... Ik weet niet hoor maar dan ben je echt compleet losgezongen van de werkelijkheid...
pi_179948845
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Dat is gvd bijna een complete woning in geld, dus nogmaals op wat voor planeet leef jij eigenlijk?
Mijn vader was militair en heeft in alle uithoeken gezeten, echter wel als f-16 piloot en instructeur en als majoor. En je hebt zelf de keuze gemaakt om dit te gaan doen toch? Dat heb ik niet voor je besloten. Sterker nog, toen bestond ik waarschijnlijk nog niet want ik ben 31.

En ik maak geen opmerking over hoe slecht het is dat jij geen geld hebt, jij maakt de opmerking dat (in dit geval ik) zo geld uit kan geven alsof het niets is en dat neem je me blijkbaar kwalijk.

Mijn vriendin komt uit een familie die het stukken minder getroffen hebben dan ik. Die moest het toen ze thuis woonden doen met hetzelfde als het 6 dagen salaris van mijn vader in die tijd. En dat verschil zal er ALTIJD zijn en blijven. Je hebt families die veel geld verdienen en weinig.

Het probleem in jouw posts vindt ik alleen dat je loopt te klagen over wat ik uitgeef. En ik zeg daarop alleen dat ik er niks aan kan doen dat ik die mogelijkheid heb.

En ja, als ik dit geld toen in 1 keer van de bank had kunnen krijgen had ik MAKKELIJK een 2 onder 1 kapper nieuwbouw kunnen kopen. Maar dat had ik niet, en mijn salaris is bij lange na niet voldoende om zo'n hypotheek te krijgen. Inmiddels is het door omzet in eigen bedrijf wellicht makkelijker, maar alsnog niet om dat in 1 keer te krijgen.

Als ik deze toko verkoop, dan kan het wel. Maar ik heb de keet net verbouwd dus ik wil hier nog wel ff blijven zitten (tenzij financieel dingen veranderen zowel positief als negatief).
pi_179948848
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je moet ook nog voor je oude dag sparen. Waar eigenlijk niet voor.

En Den Haag je maar op kosten blijven jagen.
Gas uit Groningen is straks gebeurd.
Afhankelijk zijn van het gas uit Rusland lijkt me ook niet zo tof, nog los van de prijsverhogingen die ze in de toekomst zouden kunnen doorvoeren.

Dan komt er een punt dat je aardgas in woningen moet vergeten.
Dan komen er andere opties en die kosten geld.
pi_179948951
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is gewoon eenzijdig de spelregels veranderen en jij en je maatje bambino doen net alsof dat vanzelf gaat en iedereen dat probleemloos kan betalen...

Waarbij bambino het gvd zelfs over meer dan een ton heeft... Ik weet niet hoor maar dan ben je echt compleet losgezongen van de werkelijkheid...
Als jij morgen de jackpost wint en de dag erna 20 miljoen op je bank heb staan.
Blijf jij dan voor hetzelfde loontje je werk doen en laat je je huis zoals het is, betaal je maandelijks simpelweg je rekeningen en haal je hetzelfde brood met beleg?
Of ga je dan ook leven naar je vermogen en koop je dingen die andere abnormaal vinden?

Je doet net alsof ik nu bizar ongelofelijk rijk ben. Ik zit nog niet eens de top 30% qua inkomen in dit land. Laat staan wat die top 2% uitgeeft op dag basis. Die lachen om een ton.

Ik snap dat het veel geld is, en dat het in jouw ogen compleet onbezonnen veel geld is. Maar het ligt toch compleet aan je situatie, inkomsten en mogelijkheden.

Bill Gates kan elke minuut een ton uitgeven voor een dag. En morgen als hij wakker wordt is het hetzelfde als dat jij elke minuut een cent uit geeft. Zoveel voelt hij er van.
Die verschillen zijn er nou eenmaal. Kan jij niks aan doen, ik ook niet. Niemand niet.
pi_179948970
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Afhankelijk zijn van het gas uit Rusland lijkt me ook niet zo tof, nog los van de prijsverhogingen die ze in de toekomst zouden kunnen doorvoeren.

Prima. Maar zorg dan dat. Ieder woningen allemaal gasloos worden gebouwd, met 0 op de meter. Laat de bedrijven ook meebetalen aan de alternatieven en faciliteer huiseigenaren ook om maatregelen te nemen. Dus schaf de saladeringsregeling niet af, hef geen BTW op Europees geproduceerde producten en laat mensen dan ook profiteren van SDE.
Whatever...
pi_179948977
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik weet echt niet wat je inkomsten en uitgaven zijn, daar zal je zelf een balans in moeten vinden.

Maar als je het spreidt kan je stapsgewijs je woning verder isoleren, dat bespaart je direct al op je gasrekening.

En als je dan over 15 jaar klaar bent met je woning, dan zal je CV-ketel ook wel weer eens aan vervanging toe zijn en dan kijk je op dat moment wat je gaat doen.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:33:46 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179949013
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Mijn vader was militair en heeft in alle uithoeken gezeten, echter wel als f-16 piloot en instructeur en als majoor. En je hebt zelf de keuze gemaakt om dit te gaan doen toch? Dat heb ik niet voor je besloten. Sterker nog, toen bestond ik waarschijnlijk nog niet want ik ben 31.
Joh... En verder prima, vraag je vader dan ook even naar de rest van de crew (de onderofficieren) die zijn bull in bedrijf hielden.

quote:
En ik maak geen opmerking over hoe slecht het is dat jij geen geld hebt, jij maakt de opmerking dat (in dit geval ik) zo geld uit kan geven alsof het niets is en dat neem je me blijkbaar kwalijk.
Nee, dat interesseert me helemaal geen flikker. Dat jij geld zat hebt gun ik je van harte maar je moet dan niet net gaan doen alsof anderen dat ook hebben en op hetzelfde niveau kunnen investeren als jou met je ton en iedereen aan de warmtepomp want beter.

quote:
Het probleem in jouw posts vindt ik alleen dat je loopt te klagen over wat ik uitgeef. En ik zeg daarop alleen dat ik er niks aan kan doen dat ik die mogelijkheid heb.
Nogmaals nee. Het probleem is dat jullie wel even gaan bepalen wat ik zou moeten uitgeven.
pi_179949031
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Prima. Maar zorg dan dat. Ieder woningen allemaal gasloos worden gebouwd, met 0 op de meter. Laat de bedrijven ook meebetalen aan de alternatieven en faciliteer huiseigenaren ook om maatregelen te nemen. Dus schaf de saladeringsregeling niet af, hef geen BTW op Europees geproduceerde producten en laat mensen dan ook profiteren van SDE.
Die kans lijkt me erg klein, je zal dus zelf naar een oplossing moeten zoeken.
Zeker met de VVD aan het roer, liberaal, eigen verantwoordelijkheid enzo. Dat is waar Nederland op stemde dus dat hebben we gekregen ook :P
pi_179949033
quote:

[..]

Het is natuurlijk niet zo dat we geheel afhankelijk zijn van gas uit Rusland.
Tevens wordt een groot gedeelte van de elektriciteit opgewekt met gas met een rendement van ca 50% .

We kunnen natuurlijk ook investeren in LNG.
pi_179949078
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die paar Groningers afkopen kost al rond de 25 miljard.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:36:16 #295
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179949088
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:31 schreef bambino het volgende:

Als jij morgen de jackpost wint en de dag erna 20 miljoen op je bank heb staan.
Blijf jij dan voor hetzelfde loontje je werk doen en laat je je huis zoals het is, betaal je maandelijks simpelweg je rekeningen en haal je hetzelfde brood met beleg?
Of ga je dan ook leven naar je vermogen en koop je dingen die andere abnormaal vinden?
Jij zit in een niet representatieve situatie, laten we dat gerust voorop stellen.
pi_179949092
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Laat bedrijven meebetalen aan alternatieven
Faciliteer huiseigenaren om maatregelen te nemen
Schaf saldering niet af
Hef geen BTW op EU producten
Mensen profiteren van SDE

En waar moet dat geld vandaan komen?
Je noemt nu stuk voor stuk dingen op die miljoenen kosten (opleveren, hoe je het bekijkt). Dat kan je niet zo maar veranderen zonder dat er ergens anders een potje op de kop gaat wat een andere groep/sector schaadt in inkomsten.

Het geld moet ergens worden opgehaald. En met elk jaar de nieuwe regeltjes en mogelijkheden zijn er her en der wat veranderingen. De hele politiek draait hier om.
PVV wil van bepaalde dingen af terwijl GL er meer van wil. Zo werkt het hele spelletje, en zo blijft het werken. NIEMAND zal ooit de perfecte oplossing vinden, want die is er niet.
Er bestaat geen lang op aarde waar 100% gelukkig is.
  donderdag 21 juni 2018 @ 19:36:48 #297
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179949107
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nogmaals nee. Het probleem is dat jullie wel even gaan bepalen wat ik zou moeten uitgeven.
Je hoeft helemaal niets. Maar je zit in een topic over de verwachte forse stijgingen van de gasprijs, wetende dat Nederlandse woningen de langste tijd op het gas hebben gezeten.

Nogmaals: van mij hoef je niets. Ik geef slechts aan wat je kan doen om de overstap te maken. En dat zie je blijkbaar niet zitten. Dat geeft niet, van mij hoef je niets.
pi_179949138
quote:

[..]

De Russen zijn afhankelijker van ons dan wij van hun. Die willen hun gas graag verkopen. Bovendien als je zo redeneert ben je altijd afhankelijk van anderen als het om grondstoffen gaat. Ook uranium etc.
pi_179949154
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 19:35 schreef vipergts het volgende:

[..]

Die paar Groningers afkopen kost al rond de 25 miljard.
Ook als je de Groningers afkoopt, raakt dat gas een keer op in Groningen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')