abonnement Unibet Coolblue
pi_179676553
Duitsland verdeeld over sterretje dat taal genderneutraal moet maken

De Duitse taal wordt mogelijk genderneutraal. Vandaag bespreekt de spellingraad de invoering van een 'gendersterretje' in Duitsland. ,,Verkrachting van de taal'', stelt de rechtse partij AfD. Ook in Nederland gaan stemmen op voor verandering.



Vooral in het progressieve Berlijn duikt het steeds vaker op, in blaadjes en op reclameposters. 'Student*innen' staat er dan bijvoorbeeld, waarmee niet alleen mannelijke studenten worden aangesproken, maar ook vrouwelijke en alles ertussenin.

Vandaag staat het onderwerp 'genderneutraal schrijven' op de agenda van de Raad voor de Duitse Spelling (Rat für Deutsche Rechtschreibung). Als dat instituut heil in het gendersterretje ziet, belandt het waarschijnlijk in de Duden - de Duitse Dikke Van Dale. Dat zou betekenen dat overheden en scholen het moeten gaan gebruiken.

Een verrijking van de taal die transgenders niet langer buitensluit? Of een belachelijke taalverminking? In Duitsland roept het onderwerp felle reacties op. In navolging van de discussies over genderneutrale toiletten en de optie om - naast man en vrouw - ook een onbestemd geslacht op te nemen in het geboorteregister. De rechtse partij Alternative für Deutschland liet vanmiddag weten zich op actie te beraden. De voorstellen 'verkrachten de Duitse taal', stelt de AfD. ,,Geweld tegen een taal is geweld tegen een cultuur en onze vrijheid van denken. We zullen de voorvechters van vermeende politieke correctheid niet toestaan ​​onze moedertaal te ruïneren.''



Onzichtbaar
Het Transgender Netwerk Nederland pleit al langer voor de invoering van een nieuw voornaamwoord. ,,Wij zijn onzichtbaar in de taal en daarmee in de samenleving'', verklaarde een bestuurslid van de stichting in het vakblad Onze Taal. Een verkiezing onder de achterban van het netwerk leverde al een suggestie op: het woord 'hen' zou 'hij/hem' en 'zij/haar' moeten vervangen. Zoals in: 'Sacha stapt op de fiets. Hen rijdt naar de stad, waar Jan hen opwacht'.

Een goed plan? Taalkundige Wim Daniëls vindt zowel het gendersterretje als het woord 'hen' geen goede optie. Maar in principe is hij een groot voorstander van genderneutrale taal. ,,Mijn kijk daarop is veranderd door een boek over de baarmoeder dat ik schreef samen met een gynaecoloog. Daardoor weet ik dat het behoorlijk veel voorkomt dat mensen tussen twee geslachten inzitten. Een foutje van de natuur, maar met grote impact op deze mensen. Daar moeten we niet lichtzinnig over doen.''

Cosmetisch
Een gendersterretje of streepje (_), dat in Duitsland ook wel wordt gebruikt, ziet de taalkundige echter niet als oplossing. ,,Dat is cosmetisch, staat te ver van ons schrijven af. En in de gesproken taal los je er het probleem niet mee op.'' Mensen zullen het niet overnemen, verwacht hij. ,,Zo is ooit ook geprobeerd om een omgekeerd uitroepteken (¡) in te voeren als symbool voor ironie. Dat is mislukt.''

Het woord 'hen' heeft als nadeel dat het al voor meervoud wordt gebruikt, zegt hij. ,,Maar in die richting zou je het wel moeten zoeken.'' Taalkundige Marc van Oostendorp bedacht 'vij', als alternatief voor 'hij' en 'zij'. Geen gek plan, vindt Daniëls. Hij pleit er zelf voor om waar het kan sekseneutraal te formuleren. ,,Kijk of er een neutraal alternatief is. Zoals de NS-conducteurs: die zeggen geen 'beste dames en heren' meer, maar 'beste reizigers'.''



Meervoudsvorm
Met de meervoudsvorm valt de mannelijke of vrouwelijke vorm vaak te omzeilen, tipt de taalkundige. ,,Dus niet: de arts, hij moet op zijn gezondheid letten. Maar: artsen, zij moeten op hun gezondheid letten.''

Het instituut dat de officiële Nederlandse spelling bepaalt, de Taalunie, laat weten de discussie over genderneutrale taal nauwlettend te volgen. ,,Maar in het Nederlands is verandering nog niet aan de orde. In Duitsland leeft het onderwerp al langer. Als er ook in Nederland maatschappelijk draagvlak voor komt, kan het aan de Commissie Spelling worden voorgelegd.''

'Vij'
Hoe onnatuurlijk 'hen' of 'vij' in plaats van 'hij' of 'zij' misschien ook mogen klinken, het is niet ondenkbaar dat ze op termijn ook in onze Dikke Van Dale belanden. In de Engelse taal worden they, them en their steeds vaker gebruikt als sekseneutraal alternatief, schrijft Onze Taal ('Someone forgot their bag'). In het progressieve Zweden is een aantal jaar geleden het woordje 'hen' ingevoerd als vervanging van han ('hij') en hon ('zij'). Vooral jongeren lijken die taalvernieuwing te adopteren.
https://www.ad.nl/nieuws/(...)moet-maken~af839415/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179676561
Want alle genders hebben een sterretje ofzo
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179676622
'' De voorstellen 'verkrachten de Duitse taal', stelt de AfD. ,,Geweld tegen een taal is geweld tegen een cultuur en onze vrijheid van denken. We zullen de voorvechters van vermeende politieke correctheid niet toestaan ​​onze moedertaal te ruïneren.''

Zinnige teksten , nooit toegeven aan de geestelijk gestoorden
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_179676699
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In de Engelse taal worden they, them en their steeds vaker gebruikt als sekseneutraal alternatief, schrijft Onze Taal ('Someone forgot their bag').
Hoezo "steeds vaker"? Dat is al decennialang correct Engels en dat heeft niks met sekseneutraliteit te maken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179676709
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Want alle genders hebben een sterretje ofzo
<insert inkoppertje>
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179676761
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:15 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hoezo "steeds vaker"? Dat is al decennialang correct Engels en dat heeft niks met sekseneutraliteit te maken.
Het gebruik van woorden die een meervoud voorstellen om een enkelvoud aan te geven is iets wat steeds meer gebruikt wordt. Dat geld zowel voor het Duits als het Nederlands. Of dat ook in de Engelse taal gebeurd weet ik niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 8 juni 2018 @ 17:28:12 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_179676963
Dit is iets wat helaas uit de VS is komen overwaaien. Snap ook echt niet dat het zo'n issue is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_179677281
Gewoon, hopen dat mensen zich hier druk over gaan maken, zodat ze niet merken dat ze op een heleboel andere gebieden genaaid worden, hogere belastingen etc. etc.!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 8 juni 2018 @ 17:55:19 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_179677499
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
,,Mijn kijk daarop is veranderd door een boek over de baarmoeder dat ik schreef samen met een gynaecoloog. Daardoor weet ik dat het behoorlijk veel voorkomt dat mensen tussen twee geslachten inzitten. Een foutje van de natuur, maar met grote impact op deze mensen. Daar moeten we niet lichtzinnig over doen.''
Een taal willen aanpassen voor een klein promillage van een samenleving.

Sommige mensen hebben echt een hobby nodig.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_179677526
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:55 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Een taal willen aanpassen voor een klein promillage van een samenleving.

Sommige mensen hebben echt een hobby nodig.
En vooral dat ze denken dat het een verschil gaat maken. Alsof ze denken dat een verkeerde aanspreekvorm het grootste probleem is voor zulk soort mensen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179677805
Daar ga ik niet aan meedoen. Iemand is over het algemeen een man of een vrouw of iets dat op een van beiden lijkt. Voor een ondefinieerbaar persoon kunnen we beter 'het' dan 'vij' gebruiken.
pi_179677930
Als je geen 'vrouwenpiemel' wil afzuigen ben je 'transfobisch' trouwens
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179677976
quote:
Daardoor weet ik dat het behoorlijk veel voorkomt dat mensen tussen twee geslachten inzitten.
0,3 % is inderdaad behoorlijk veel.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  vrijdag 8 juni 2018 @ 18:23:53 #14
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_179677982
Ik begin echt een hekel aan transgenders te krijgen door dit soort gelul.
Terwijl ik niet eens transgenders ken.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 18:26:58 #15
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_179678022
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:23 schreef SugeLucky het volgende:
Ik begin echt een hekel aan transgenders te krijgen door dit soort gelul.
Terwijl ik niet eens transgenders ken.
Idem, als ze pogen transgender en al die andere onzin acceptabeler te maken in de maatschappij slaat men de plank volledig mis.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_179678034
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:23 schreef SugeLucky het volgende:
Ik begin echt een hekel aan transgenders te krijgen door dit soort gelul.
Terwijl ik niet eens transgenders ken.
Vreemd. Ze beslaan 0,3 % vd bevolking dus het is een enorme groep waar echt veel aandacht aan besteed moet worden.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  vrijdag 8 juni 2018 @ 18:31:28 #17
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_179678068
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:27 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Vreemd. Ze beslaan 0,3 % vd bevolking dus het is een enorme groep waar echt veel aandacht aan besteed moet worden.
Waarom moet er veel aandacht aan besteed worden? Waarom zijn er geen kleine wc's voor lilliputters bijv? Wat maakt transgenders zo speciaal?
  vrijdag 8 juni 2018 @ 19:30:47 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179678977
Van die 0.3% transgenders weet 95% wel of ze man of vrouw willen zijn
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 19:35:53 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_179679062
Het houdt niet op...
pi_179679091
Ik accepteer dat ze zijn zoals en wie ze zijn, maar ik accepteer niet dat ik moet veranderen (andere taal gebruiken).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 19:41:51 #21
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_179679167
Nog meer SJW bullshit, hoezee!
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  vrijdag 8 juni 2018 @ 19:45:02 #22
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_179679217
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 19:30 schreef LXIV het volgende:
Van die 0.3% transgenders weet 95% wel of ze man of vrouw willen zijn
en voor die 0,015% van de bevolking moeten we dit allemaal gaan leren?
http://itspronouncedmetro(...)tq-term-definitions/
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_179679228
Het is al helemaal gelul als we onze taal moeten veranderen want als we direct met ze praten, zit zo iemand tegenover je en kan je kiezen tussen jij en u! Dus dat blijft hetzelfde


Als ze niet tegenover je zitten en je noemt ze hij/ zij....of zij/meervoud.....dat weten ze toch niet, ze zijn er toch niet bij?!

En wat die toiletten betreft....in Nederland mag je al je handjes dichtknijpen als je er eentje vindt die een beetje schoon is!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 8 juni 2018 @ 19:46:25 #24
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_179679260
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 19:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]

en voor die 0,015% van de bevolking moeten we dit allemaal gaan leren?
http://itspronouncedmetro(...)tq-term-definitions/
Niet zo intolerant wezen, gij cis-gender man :D of hoe een ‘normale man tegenwoordig ook heet tegenwoordig
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_179679627
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:28 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is iets wat helaas uit de VS is komen overwaaien. Snap ook echt niet dat het zo'n issue is.
In dit geval niet. Het speelt in Duitsland al zeker een jaar of 10. Je moet ook bedenken dat er in het Duits ook geen uitweg via het meervoud is, zoals in het Nederlands. Sowieso heeft het Nederlands bij veel woorden geen afwijkende vorm voor vrouwen. Het Duits wel.

Maar ik vind zo’n sterretje niks. Schaf dan al die speciale vrouwelijke vormen gewoon af en gebruik de grondvorm voor iedereen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2018 20:02:57 ]
pi_179679746
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 19:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]

en voor die 0,015% van de bevolking moeten we dit allemaal gaan leren?
http://itspronouncedmetro(...)tq-term-definitions/
Niet zo transfobisch doen he.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  vrijdag 8 juni 2018 @ 20:09:31 #27
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_179679833
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:01 schreef Igen het volgende:

[..]

In dit geval niet. Het speelt in Duitsland al zeker een jaar of 10. Je moet ook bedenken dat er in het Duits ook geen uitweg via het meervoud is, zoals in het Nederlands. Sowieso heeft het Nederlands bij veel woorden geen afwijkende vorm voor vrouwen. Het Duits wel.
Ik zag in Oostenrijk op de universiteit een jaar of 15 geleden al vaak de vorm StudentInnen, om zowel studenten als studentes aan te spreken. Is dat iets heel Oostenrijks, of doen ze dat ook Duitsland? En is Student*innen daar dan weer een voortzetting van?
pi_179679926
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:09 schreef freako het volgende:

[..]

Ik zag in Oostenrijk op de universiteit een jaar of 15 geleden al vaak de vorm StudentInnen, om zowel studenten als studentes aan te spreken. Is dat iets heel Oostenrijks, of doen ze dat ook Duitsland? En is Student*innen daar dan weer een voortzetting van?
Ja en ja.
pi_179679967
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja en ja.
Hoe groot schat jij de kans dat de Duitse taal echt gaat veranderen en we dus sterretjes en streepjes moeten gebruiken?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179680162
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hoe groot schat jij de kans dat de Duitse taal echt gaat veranderen en we dus sterretjes en streepjes moeten gebruiken?
Ik heb geen idee.

De makers van woordenboeken zijn vaak erg conservatief en nemen een woord alleen op als het minstens een paar keer in een serieuze krant is gebruikt.

Aan de andere kant vond men in 1996 ook ineens dat de spelling veranderd moest worden omdat de commissieleden bedachten dat kinderen in hun ontwikkeling zouden worden belemmerd of zoiets als ze "er ißt" ipv. "er isst" schrijven. Dus wie weet wat voor geks er kan gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2018 20:20:58 ]
  vrijdag 8 juni 2018 @ 20:25:26 #31
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_179680330
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja en ja.
Helder. Ik vond die hoofdletter I midden in het woord in ieder geval wel een charmante en efficiënte manier om iedereen aan te spreken.
Ik mis de noodzaak om daar weer aan te sleutelen. Het wordt wel heel gekunsteld, zeker als er ook nog nieuwe persoonlijke voornaamwoorden verzonnen worden.
pi_179680429
Het idee gaat trouwens niet door.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)erretje-van-de-baan/
  vrijdag 8 juni 2018 @ 20:29:13 #33
117098 Hathor
Effe niet
pi_179680436
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Want alle genders hebben een sterretje ofzo
Een bruin sterretje hebben we allemaal.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 20:32:42 #34
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_179680545
De AfD is een tokkie partij. Het sterretje geen goed idee, echt hoe komen ze er op :N
stupidity has become as common as common sense was before
pi_179681338
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:28 schreef Igen het volgende:
Het idee gaat trouwens niet door.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)erretje-van-de-baan/
Gelukkig. :)
Voorlopig dan
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 8 juni 2018 @ 21:10:19 #36
117098 Hathor
Effe niet
pi_179681419
Decadentie...hele Empires zijn er door naar de klote gegaan.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179681717
Gemengde toiletten zijn sowieso een erg rare gedachte. Het lijkt mij, met name voor de vrouw, niet erg prettig.
pi_179681730
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:10 schreef Hathor het volgende:
Decadentie...hele Empires zijn er door naar de klote gegaan.
Yoda redt ons wel.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 21:27:21 #39
117098 Hathor
Effe niet
pi_179681759
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:25 schreef loni55 het volgende:

[..]

Yoda redt ons wel.
Yoda is deaud. :'(
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_179682163
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:27 schreef Hathor het volgende:

[..]

Yoda is deaud. :'(
Oh noes!!
pi_179682751
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Niet zo transfobisch doen he.
Day heet nu cis-seksisme. Dacht ik. Ik kon dat ADHD filmpje niet verder afkijken ----->
Iik denk dat ik gewoon Rambo terug wil.

[ Bericht 17% gewijzigd door tesssssssss op 08-06-2018 22:25:39 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:28:17 #42
22565 asco
Los in deze tent
pi_179682889
Het wordt tijd dat Yellowstone ontploft. Met een bier en whiskey in de hand en een big smile op mijn gezicht zal ik de duisternis ontvangen. Bring It On. 😍
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:30:13 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179682923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:25 schreef loni55 het volgende:
Gemengde toiletten zijn sowieso een erg rare gedachte. Het lijkt mij, met name voor de vrouw, niet erg prettig.
Thuis heb je toch ook gewoon een gemengd toilet?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:30:40 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179682927
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:28 schreef asco het volgende:
Het wordt tijd dat Yellowstone ontploft. Met een bier en whiskey in de hand en een big smile op mijn gezicht zal ik de duisternis ontvangen. Bring It On. 😍
Van mij mag de apocalypse ook wel komen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_179683051
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Thuis heb je toch ook gewoon een gemengd toilet?
Met mensen die ik ken en waarmee ik een leven heb.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:37:05 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179683076
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:36 schreef loni55 het volgende:

[..]

Met mensen die ik ken en waarmee ik een leven heb.
En die poep stinkt dan minder?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_179683114
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

En die poep stinkt dan minder?
Het gaat niet om de poep of plas.
pi_179683290
Ze hadden toch al een onzijdig voornaamwoord: Das?
De tering met al die naamvallen daar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 09-06-2018 10:03:44 ]
I´m back.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:56:29 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179683445
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 17:10 schreef Ali_boo het volgende:
'' De voorstellen 'verkrachten de Duitse taal', stelt de AfD. ,,Geweld tegen een taal is geweld tegen een cultuur en onze vrijheid van denken. We zullen de voorvechters van vermeende politieke correctheid niet toestaan onze moedertaal te ruïneren.''

Zinnige teksten , nooit toegeven aan de geestelijk gestoorden
Afd, dat zijn dezelfde die zeiden dat hitler een vogelpoepje in de geschiedenis was
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 22:58:01 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179683470
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 8 juni 2018 @ 23:02:34 #51
74056 crew  ToT
pi_179683734
Door nostalgie bevangen besef ik dat mijn wereld nooit meer zal zijn zoals in mijn herinnering.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 23:15:56 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179683838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 23:10 schreef Zegnouzelf het volgende:
Door nostalgie bevangen besef ik dat mijn wereld nooit meer zal zijn zoals in mijn herinnering.
Panta rei
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 juni 2018 @ 23:16:46 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179683859
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afd, dat zijn dezelfde die zeiden dat hitler een vogelpoepje in de geschiedenis was
De Duitse geschiedenis is meer dan 12 jaar NS-regime. Dat mag gerust wel eens gezegd worden. Waarvan ook nog eens gezegd mag worden dat de eerste 6 jaar best ok waren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_179684027
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 23:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Duitse geschiedenis is meer dan 12 jaar NS-regime. Dat mag gerust wel eens gezegd worden. Waarvan ook nog eens gezegd mag worden dat de eerste 6 jaar best ok waren.
Volgens Kershaw was de meerderheid van de Duitsers wel klaar met de nazi-vetnekken zo rond 1937. Alleen ja was geen democratie meer, je kon Hitler niet meer wegstemmen.
Toen kwam de Anschluss een jaar later. Enfin vanaf toen tot de verovering van Frankrijk zat-ie wel weer gebeiteld natuurlijk. Stonden ze wel weer te juichen de Duitsers.
I´m back.
pi_179684245
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afd, dat zijn dezelfde die zeiden dat hitler een vogelpoepje in de geschiedenis was
Voorruit een hondendrolletje dan
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_179685295
Altijd die Amerikanen weer die het moeten verneuken voor de rest van de mensheid. _O-
NEE!
  zaterdag 9 juni 2018 @ 00:29:27 #58
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_179685344
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Thuis heb je toch ook gewoon een gemengd toilet?
Herman van Veen schreef nog eens een sentimenteel liedje over de teloorgang van gezellige cafés omdat dames zo nodig een wc apart moesten hebben. Nu is er een aparte wc voor de dames, nu is het weer niet goed.

Ik weet waar een café is
Biljart en geen tv is
Waar opa op z'n sloffen
Z'n nieren af komt stoffen
Een Griek uit verre landen
Biljart over driebanden
Geen mens is uit de gratie
Geen grein discriminatie

Ach zo'n café
Café met een lage zoldering
En geen wc voor dames apart
Ach zo'n café
Café spoedige herinnering
Zonder tv
Een piano alleen
Verboden door de wet
Met z'n rommelig buffet
Z'n pilsjes en z'n pret
En z'n scheve biljart

En als je een stoot wilt maken
Daar op het groene laken
Dan word je onverschrokken
Aan je mouw getrokken
"Je mot 't indirect doen"
"Je mot 't met effect doen"
"Die keu die is zo teer niet"
"Het is je jongeheer niet"
Dus raak 'm zonder eerbied
Dat je de bal nooit weer ziet
En is die stoot dan toch nog mis
Dan heerst alom de droefenis

Ach zo'n café
Café met een lage zoldering
En geen wc voor dames apart
Ach zo'n café
Café spoedige herinnering
Zonder tv
Een piano alleen
Verboden door de wet
Met z'n rommelig buffet
Z'n pilsjes en z'n pret
En z'n scheve biljart

Want zie, de nieuwe wet is
Dat zo'n café niet net is
De zoldering te laag is
Het licht er veel te vaag is
En dat er alle vrouwen
Hun plas op moeten houden
Omdat er geen wc is
Die veilig en privé is
En mensen ook al biggelt
Er een traan over Carmiggelt
De wet heeft rechtgedaan
Dus die cafeetjes gaan eraan

Ach zo'n café
Café met een lage zoldering
En geen wc voor dames apart
Ach zo'n café
Café spoedige herinnering
Zonder tv
Een piano alleen
Verboden door de wet
Met z'n rommelig buffet
Z'n pilsjes en z'n pret
En z'n scheve biljart


Non possumus non loqui
  zaterdag 9 juni 2018 @ 00:45:14 #59
22565 asco
Los in deze tent
pi_179685666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 00:25 schreef HexHunter het volgende:
Altijd die Amerikanen weer die het moeten verneuken voor de rest van de mensheid. _O-
Dat lijkt ook maar zo. Gemiddelde Amerikaan kotst ook op dit alles hoor.
pi_179685829
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 00:45 schreef asco het volgende:

[..]

Dat lijkt ook maar zo. Gemiddelde Amerikaan kotst ook op dit alles hoor.
Het word daar steeds meer de mainstream, maar je bewering klopt nog wel.

Waar het natuurlijk om gaat is dat dit soort extreme aanpassingen om het kleine groepje steeds verder eisende SJW tegemoet te komen, overgewaaid is vanuit de VS naar Duitsland.

Duitsland is gelukkig (nog) niet zo ver dat ze voor deze groep hun taal drastisch aan willen passen, maar dat ze dit wel overwogen zegt al veel.

Nederland loopt wat dit betreft nog jaren achter op Duitsland, maar ook hier is men extreem gevoelig voor de eisen van deze zeer beperkte minderheid. Zulke extreme aanpassingen zijn ook hier niet ondenkbaar.

Zonder de voorlopers in de VS hadden we al dit gedoe niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 9 juni 2018 @ 01:40:30 #61
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_179686292
Hoewel ik de taal niet direct overhoop zou willen gooien is het ergens best vreemd dat geslacht zo'n prominente rol heeft in onze taal.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_179687169
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Thuis heb je toch ook gewoon een gemengd toilet?
Geen 4 naast elkaar.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  zaterdag 9 juni 2018 @ 09:29:47 #63
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_179687897
Dat ‘Whatever’ wcbordje is wel geniaal.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_179687978
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  zaterdag 9 juni 2018 @ 09:44:13 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_179688065
Als hierdoor de naamvallen afgeschaft worden zeg ik meteen doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_179688084
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 09:44 schreef speknek het volgende:
Als hierdoor de naamvallen afgeschaft worden zeg ik meteen doen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179688097
I´m back.
pi_179688147
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 09:44 schreef speknek het volgende:
Als hierdoor de naamvallen afgeschaft worden zeg ik meteen doen.
Ik ken al meer dan 40 jaar die voorzetselrijtjes uit mijn hoofd hè. Beetje sneu om dat nu te gaan veranderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 09-06-2018 10:02:18 ]
I´m back.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 09:55:40 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688222
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:23 schreef SugeLucky het volgende:
Ik begin echt een hekel aan transgenders te krijgen door dit soort gelul.
Terwijl ik niet eens transgenders ken.
Het zijn niet de transgenders die dit willen, zij zijn er niet bij gebaat.
Dit komt uit de hoek van het feminisme, die decennialang al woorden als StudentInnen (zonder sterretje) gebruiken.
pi_179688254
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:23 schreef SugeLucky het volgende:
Ik begin echt een hekel aan transgenders te krijgen door dit soort gelul.
Terwijl ik niet eens transgenders ken.
Het is belangrijk om een echte transgenders ( die wel normaal zijn) te onderscheiden van die mensen die allemaal genders verzinnen die tussen man en vrouw liggen.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 09:59:13 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688269
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 20:09 schreef freako het volgende:

[..]

Ik zag in Oostenrijk op de universiteit een jaar of 15 geleden al vaak de vorm StudentInnen, om zowel studenten als studentes aan te spreken. Is dat iets heel Oostenrijks, of doen ze dat ook Duitsland? En is Student*innen daar dan weer een voortzetting van?
Dat was zeker al begin jaren '90 zo.
pi_179688282
genderneutraal = verraad naar het menselijk ras.
pi_179688301
Kunnen we niet gewoon kappen met deze ongein voor dat handjevol half achterlijke krassende borderliners?

}:| :r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:03:45 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688310
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 21:25 schreef loni55 het volgende:
Gemengde toiletten zijn sowieso een erg rare gedachte. Het lijkt mij, met name voor de vrouw, niet erg prettig.
Dat ligt aan de cultuur. Als aparte toiletten nodig zijn, is daar een cultuur van verkrachting en/of de angst daarvoor. Daarom heb je dat thuis niet: weinig kans dat je daar op het toilet wordt verkracht (als er sprake is van verkrachting door familieleden gebeurt dat doorgaans elders in huis).
pi_179688316
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:00 schreef Salvad0R het volgende:
genderneutraal = verraad naar het menselijk ras.
Met je onvermogen om er überhaupt bij stil te staan dat sommige mensen blijkbaar als tussenvorm, biologisch noch man noch vrouw, geboren worden, ben je zelf een verrader aan het menselijke ras dat door intelligentie gekenmerkt wordt.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:04:25 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688319
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:03 schreef vosss het volgende:
Kunnen we niet gewoon kappen met deze ongein voor dat handjevol half achterlijke krassende borderliners?

}:| :r
Zijn best veel vrouwen die feministe zijn, helaas.
pi_179688324
Heb je een piemel dan ben je een man.
Heb je een vagina dan ben je een vrouw.

Heb je issues met bovenstaand dan moet je professionele hulp inschakelen. Doe goddomme normaal met je genderneutrale bullshit :r

[ Bericht 4% gewijzigd door Danny op 09-06-2018 15:18:48 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:06:33 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688337
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 22:49 schreef Ryan3 het volgende:
Ze hadden toch al een onzijdig voornaamwoord: Das?
De tering met al die naamvallen daar.
Ja, das Mädchen wordt nu die Mädch*Innen
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:07:26 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688345
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:05 schreef vosss het volgende:
Heb je een piemel dan ben je een man.
Heb je een vagina dan ben je een vrouw.

Heb je issues met bovenstaand dan moet je professionele hulp inschakelen. Doe goddomme normaal met je genderneutrale bullshit :r
Denken dat geslacht en gender hetzelfde is :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Danny op 09-06-2018 15:19:00 ]
pi_179688356
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat ligt aan de cultuur. Als aparte toiletten nodig zijn, is daar een cultuur van verkrachting en/of de angst daarvoor. Daarom heb je dat thuis niet: weinig kans dat je daar op het toilet wordt verkracht (als er sprake is van verkrachting door familieleden gebeurt dat doorgaans elders in huis).
Cultuur van verkrachting omdat er separate toiletten bestaan?
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:09:44 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688370
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 19:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]

en voor die 0,015% van de bevolking moeten we dit allemaal gaan leren?
http://itspronouncedmetro(...)tq-term-definitions/
Nee, dat moet je leren voor een groot deel van met name de vrouwelijke bevolking die ongelijke behandeling tussen man en vrouw zat is.
pi_179688380
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:08 schreef loni55 het volgende:

[..]

Cultuur van verkrachting omdat er separate toiletten bestaan?
Volgens mij bedoelt hij dat vrouwen in openbare wc’s bang moeten zijn om verkracht te worden als daar ook mannen naar binnen gaan.

Bij gescheiden toiletten heb je dat probleem niet, omdat homofilie niet bestaat ofzo. :s)

Edit: om eerlijk te zijn kan het wel een risicovermindering opleveren

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2018 10:12:53 ]
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:11:44 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688385
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:08 schreef loni55 het volgende:

[..]

Cultuur van verkrachting omdat er separate toiletten bestaan?
Nee, andersom. Mensenrechtenorganisaties in derdewereldlanden eisen seperate toiletten om meisjes en vrouwen te beschermen tegen verkrachting.
(Heb ik niet verzonnen, kwam het een keer tegen bij een eerdere discussie over die genderneutrale wc's).
pi_179688397
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt hij dat vrouwen in openbare wc’s bang moeten zijn om verkracht te worden als daar ook mannen naar binnen gaan.

Bij gescheiden toiletten heb je dat probleem niet, omdat homofilie niet bestaat ofzo. :s)
En transgenders worden zowel in heren- als damestoiletten verkracht?
I´m back.
pi_179688427
Hmm... als je zo nadenk over het stereotype van een man in de gevangenis die in de gezamenlijke douche de zeep laat vallen...
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:23:41 #86
8369 speknek
Another day another slay
pi_179688510
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 09:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat was zeker al begin jaren '90 zo.
Nee nee is overgewaaid uit Amerika. Transgenders en issues met seksediscriminatie bestonden helemaal niet voor 2017! Het is allemaal onderdeel van een Marxistisch complot vanuit Berkeley. Ik heb de geheime kennis luister naar mij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:26:07 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_179688534
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:10 schreef Igen het volgende:

Volgens mij bedoelt hij dat vrouwen in openbare wc’s bang moeten zijn om verkracht te worden als daar ook mannen naar binnen gaan.

Vrouwen met zo’n lege hersenpan schijten toch in de keuken?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_179688620
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee nee is overgewaaid uit Amerika. Transgenders en issues met seksediscriminatie bestonden helemaal niet voor 2017! Het is allemaal onderdeel van een Marxistisch complot vanuit Berkeley. Ik heb de geheime kennis luister naar mij.
De huidige transgender-non-binary-otherkin-manie is inderdaad overgewaaid uit de VS en de facto uit 1 vrouw haar geflipte bol afkomstig: Judith Butler.
En die gaf haar onzin inderdaad op Berkeley door aan studenten.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179688635
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Denken dat geslacht en gender hetzelfde is :')
Judith Butler-sektelid gespot :')

Ik identificeer als een Apache.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:34:44 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_179688665
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:32 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

De huidige transgender-non-binary-otherkin-manie is inderdaad overgewaaid uit de VS en de facto uit 1 vrouw haar geflipte bol afkomstig: Judith Butler.
En die gaf haar onzin inderdaad op Berkeley door aan studenten.
:').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:35:26 #91
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688679
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee nee is overgewaaid uit Amerika. Transgenders en issues met seksediscriminatie bestonden helemaal niet voor 2017! Het is allemaal onderdeel van een Marxistisch complot vanuit Berkeley. Ik heb de geheime kennis luister naar mij.
De constructie StudentInnen kunnen ze in de USA nooit hebben bedacht omdat ze geen suffixen hebben die een geslacht aanduiden.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:37:27 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_179688705
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:33 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Judith Butler-sektelid gespot :')

Ik identificeer als een Apache.
Cultural misappopriationist gespot met je verentooi :')
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:53:01 #93
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_179688860
Ik zal nooit van mijn leven een individu 'hun' noemen, dat beloof ik alvast. Ben je nou helemaal besodemieterd.
  zaterdag 9 juni 2018 @ 10:56:41 #94
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_179688889
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat moet je leren voor een groot deel van met name de vrouwelijke bevolking die ongelijke behandeling tussen man en vrouw zat is.
Welke ongelijke behandeling? Vrouwen zijn hoger opgeleid dankzij een onderwijssysteem dat conpleet is ingericht op meisjes, vrouwen onder de 30 verdienen meer dan mannelijke collega's, vrouwen hebben nochtans de complete vrijheid om zoveel of zo weinig te werken als ze maar willen, want manlief werkt toch wel van 9 tot 5.

Welke fucking ongelijkheid? De Islam, daar heb je ongelijkheid ja.
pi_179688984
AfD naar een meerderheid als ze zo doorgaan daar.
pi_179689035
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 10:34 schreef speknek het volgende:

[..]

:').
Ijzersterke inhoudelijke comeback.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179689061
Want ja beste mensen. Deze gast met pik neukt zijn vriendin in dr doos maar volgens hem is dat lesbische seks.


En als je zegt dat dat stom gelul is, ben je biggoted en een transfoob. :')

Maar dat is een 'mensenrechtenissue' en helemáál geen ideologische onzin hè Speknek?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_179689106
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2018 18:23 schreef SugeLucky het volgende:
Ik begin echt een hekel aan transgenders te krijgen door dit soort gelul.
Terwijl ik niet eens transgenders ken.
de transgenders die ik ken willen deze shit helemaal niet, dit gaat meer over de achterlijke "non binairy" en dat soort shit.

Door dit soort debiele shit groeit de haat tegen transgenders enorm.
pi_179689126
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 11:20 schreef Murdera het volgende:
Door dit soort debiele shit groeit de haat tegen transgenders enorm.
Het is voor veel mensen een makkelijke kapstok, maar de haat tegen transgenders is er sowieso.
pi_179689151
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 11:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is voor veel mensen een makkelijke kapstok, maar de haat tegen transgenders is er sowieso.
"is er", is gegroeid. Mensen die eerder geen fuck gaven om hoe iemand zn leven wil beleiden, beginnen het door dit soort shit zat te zijn, en dus de hele groep zat te zijn. Lijkt me geen positieve ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')