abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 mei 2018 @ 10:46:55 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179298253
quote:
Momentopname wint van leerlingvolgsysteem
Het in acht jaar zorgvuldig opgebouwde en bijgewerkte leerlingvolgsysteem wordt in één klap volledig teniet gedaan door de Cito-toets. De juffrouw of meester van groep acht krijgt het nakijken.

In 2015 werd de eindtoets in het primaire onderwijs voor het eerst afgenomen in april. Dit gebeurde daarvoor elk jaar in februari. Met het verschuiven van de afname van deze eindtoets zou men minder de nadruk leggen op het allesbeslissende moment waarop het kind móest presteren om het gewenste resultaat te behalen. De leerkracht kreeg op deze manier meer de regie in handen door het geven van een advies (voor 1 maart), nog voordat de eindtoets begonnen was.

Toch zijn veel mensen het niet eens met het verschuiven van het afnamemoment van de eindtoets. De objectiviteit van de eindtoets zou hierdoor namelijk in het gedrang komen. Want wat is nog de waarde van een eindtoetsscore die afwijkt van het schooladvies? En geeft zo’n gestandaardiseerde eindtoets niet gelijke kansen voor elke leerling? Vragen die vaak ontstaan uit onwetendheid en met name onzekerheid.

Dat een nationaal opgezette toets aan ieder kind zogenaamd gelijke kansen biedt, lijkt rationeel gezien inderdaad aannemelijk. Dat was destijds ook een van de redenen waarom de Cito-toets eind jaren zestig in het leven werd geroepen: om door middel van een centraal georganiseerde, uniforme toets kansenongelijkheid te voorkomen. Wat men hierbij echter over het hoofd zag, is dat elk kind een andere contextuele en emotionele achtergrond heeft, waardoor er nooit sprake kan zijn van totale kansengelijkheid. Hierbij gaan we uit van het feit dat er kinderen zijn die moeten omgaan met situaties als scheidingen, pestgedrag, ziekte, faalangst, etc. Allemaal redenen die kunnen zorgen voor een vertekend beeld tijdens het maken van zo’n stressvolle eindtoets en die een score kan opleveren die onrecht doet aan het kind.

Dat de score van zo’n eindtoets enkel is gaan dienen als indicator van een mogelijke niveaubepaling, is dus een goede zaak. Evenals het feit dat de leerkracht reeds vóór het afnemen van de eindtoets het advies mag geven over de toekomstige, potentiële leerroute van een kind.

Door het leerlingvolgsysteem dat basisscholen van elke leerling vanaf groep 1 moeten aanleggen, wordt vrijwel meteen inzichtelijk wat de capaciteiten en mogelijke kansen van een kind zijn op een bepaalde leerroute in het voortgezet onderwijs. Naast het feit dat hierin vorderingen en resultaten komen te staan omtrent de cognitieve bagage zoals rekenen en taal, mogen hier ook andere vorderingen in vermeld worden zoals persoonlijke ontwikkelingen en observaties. Kortom, we mogen er vanuit gaan dat de leerkracht van groep acht mede hierdoor beslagen ten ijs komt bij het formuleren van het eindadvies.

Leerkracht genegeerd
Nu, drie jaar nadat de eerste eindtoets in april werd afgenomen, kunnen we inmiddels een voorzichtige conclusie trekken over het verschuiven van de eindtoets. Zo’n vijf weken nadat de eindtoets gemaakt is, ontvangen de leerlingen de score hiervan. Wanneer een leerling tijdens de toets hoger heeft gescoord dan het advies van de leerkracht, mag het advies worden bijgesteld naar boven, in overleg met de betrokken leerling, de ouders en school. Dit zou concreet betekenen dat een havo-advies uiteindelijk kan worden bijgesteld tot een vwo-advies, wanneer de score toereikend blijkt te zijn. In 2017 kwam bijna 32% van de toetsuitslagen in aanmerking voor een heroverweging, waardoor het kind alsnog hoger mag worden ingedeeld, indien gewenst, en het advies van de leerkracht volledig genegeerd mag worden.

Hieruit blijkt dat de macht van de eindtoets nog altijd groot is. En dat de meeste mensen bij twijfel de kracht van een momentopname boven de mening van de leerkracht stellen. Het in acht jaar zorgvuldig opgebouwde en bijgewerkte leerlingvolgsysteem wordt hierbij in één klap volledig teniet gedaan. De juffrouw of meester van groep acht krijgt het nakijken. De score van de eindtoets krijgt gelijk. Iets wat onherroepelijk ook nog eens zorgt voor bijvoorbeeld problemen bij de aanmeldingen en indelingen van de brugklassen. De klassen zijn al ruwweg ingedeeld en er is niet altijd meer plaats op het schooltype van het nieuwe advies. En dan spreek ik nog niet over de druk die een kind kan voelen om toch maar de aangepaste leerroute te blijven volgen.

Er gaan dan ook al geruchten om mogelijk de eindtoets weer terug te schuiven van april naar februari. Zodat de discussies en het aantal herzieningen minder zullen worden en de druk van de allesbepalende toets weer gewoon wordt opgevoerd. Een en ander heeft beide voor- en nadelen. Feit blijft dat een instantie als Cito als enige wel vaart bij welke ontwikkeling dan ook. En dat is voor niemand een gunstige ontwikkeling. Behalve voor het Cito.
Bron
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.

De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.

Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...

Wat zou het moeten zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 10:56:18 #2
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_179298410
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.

Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
  maandag 21 mei 2018 @ 11:11:30 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179298575
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.

Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
D is dan ook niets anders dan het één jaar uitstellen van het probleem. Maar omdat het in de media nog wel eens als 'oplossing' boven komt drijven, heb ik 'm er maar tussen gezet.

Ik denk zelf dat we in de hoek van C moeten zijn. Dat lvs bestaat niet voor niets, en wordt als het goed is opgebouwd uit een combinatie van ervaringen van de docent over de ontwikkeling, en scores voor gestandaardiseerde toetsen die ieder schooljaar 1 of enkele keren worden afgenomen. Een (cito-)eindtoets voegt daar volgens mij niet veel meer aan toe.

Maar het achterliggende probleem, namelijk dat geen enkele optie 100% onfeilbaar is en niemand zijn eigen kind in die 2% foutmarge wil hebben lost het niet op. Het is wat mij betreft dan ook van groot belang dat de doorstroom- en stapelmogelijkheden intact blijven en niet worden beperkt door allerlei financieringsproblemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 mei 2018 @ 11:27:19 #4
862 Arcee
Look closer
pi_179298773
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.
Maar dan is dat niveauverschil wel duidelijk gemaakt en dat is het doel, toch?
  maandag 21 mei 2018 @ 11:32:17 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179298838
Cito is toch geen monopolist meer? Voor zover ik weet doen ze op de school waar mijn kinderen zitten alleen Route 8.
And so is the past
pi_179299323
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bron

Wat zou het moeten zijn?
Optie A i.c.m. een afgezwakte D.

Alle niveaus bij elkaar haalt niets uit.
Maar je zou bijvoorbeeld wel brugklassen kunnen maken in de trant van 'VBO/MAVO' 'MAVO/HAVO' en 'HAVO/VWO', dan liggen de niveau's wat dichter bij elkaar.

Mijn basisschoolleraar adviseerde bij mij bijvoorbeeld HAVO, met name i.v.m. gedrag. Bij de cito scoorde ik 550, het hoogst haalbare (niet foutloos overigens). Omdat de middelbare school in de omgeving een havo/vwo brugklas aanbood, hoefden we niet te kiezen.

Keerzijde hierbij is wel dat de underachievers hierbij makkelijk naar een lager niveau zullen gaan omdat het dan niet echt 'degraderen' is.
pi_179299539
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 21 mei 2018 @ 12:30:55 #8
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_179299547
Ik denk dat het echte probleem ligt bij het vervolg en hoe moeilijk het is om te stapelen of naar een hoger niveau te gaan als na twee jaar blijkt dat het kind op een te laag niveau zit. Dan ligt er ook minder druk om de juiste keuze te maken als het kind 11/12 is.

A lijkt mij trouwens wel de beste optie van de hierboven gestelde opties. Dat de toets wel positief kan meetellen, maar niet dat een momentopname de boel 'kan verpesten'.
  maandag 21 mei 2018 @ 14:04:34 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179301224
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Cito is toch geen monopolist meer? Voor zover ik weet doen ze op de school waar mijn kinderen zitten alleen Route 8.
Klopt, al hebben ze nog wel een wat bevoorrechte positie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 14:16:22 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179301409
Zelf neig ik dan naar C mits er gegarandeerd kan worden dat er ook daadwerkelijk vaste leraren zijn om het lvs fatsoenlijk bij te houden. Dat is op veel scholen nog wel eens een probleem. Vooral nu de laatste drie maanden van het schooljaar wordt er weer veel doorgeschoven.
And so is the past
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 14:18:16 #11
408813 crew  trein2000
pi_179301441
C lijkt me. Dat is natuurlijk gewoon de Cito maar dan over 8 jaar uitgesmeerd. Geeft een veel betrouwbaarder beeld.

Moet er wel een fatsoenlijke (kwaliteits)controle zijn, want ik zie daar wel mogelijkheden om te sjoemelen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179301528
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 12:30 schreef halfway het volgende:
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Als ze echter oud worden zonder gebreken, zullen ze minder ongelukkig zijn achteraf.
  maandag 21 mei 2018 @ 18:38:09 #13
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_179305718
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 14:18 schreef trein2000 het volgende:
C lijkt me. Dat is natuurlijk gewoon de Cito maar dan over 8 jaar uitgesmeerd. Geeft een veel betrouwbaarder beeld.

Moet er wel een fatsoenlijke (kwaliteits)controle zijn, want ik zie daar wel mogelijkheden om te sjoemelen.
Dit.

Overigens had ik een lagere cito dan het schooladvies was, en het schooladvies is gevolgd.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  maandag 21 mei 2018 @ 18:40:35 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179305765
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 14:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Zelf neig ik dan naar C mits er gegarandeerd kan worden dat er ook daadwerkelijk vaste leraren zijn om het lvs fatsoenlijk bij te houden. Dat is op veel scholen nog wel eens een probleem. Vooral nu de laatste drie maanden van het schooljaar wordt er weer veel doorgeschoven.
Die garantie kan natuurlijk nooit worden gegeven, maar dat had je zelf ook al bedacht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 19:37:07 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179306917
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 12:30 schreef halfway het volgende:
Leerlingen die graag met de handen werken en goed kunnen leren schoppen ze nu het kantoor in en worden daar dood ongelukkig.
Dat doen de ouders, he, niet de leerkrachten. Want werken met je handen is uncool.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 21 mei 2018 @ 19:38:04 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179306935
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bron
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.

De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.

Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...

Wat zou het moeten zijn?
Aangepaste D:
Cito afschaffen, advies van leerkracht, 2 jaar durende brede brugklassen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179307058
De CITO-toets is in ieder geval nuttig om te voorkomen dat het schooladvies alleen maar op discriminerende vooroordelen is gebaseerd. :)
pi_179307180
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:44 schreef Igen het volgende:
De CITO-toets is in ieder geval nuttig om te voorkomen dat het schooladvies alleen maar op discriminerende vooroordelen is gebaseerd. :)
8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
"Pools are perfect for holding water"
pi_179307286
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bron
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De discussie over het verstrekken van niveau-adviezen is zo oud als de weg naar Rome, maar is in deze tijd van het jaar natuurlijk weer actueel. De adviezen zijn in maart al gegeven, en nu komen de cito-scores binnen. Er gaat menig gesprek worden gevoerd over het aanpassen van het advies - naar boven, uiteraard. Naar beneden mag namelijk ook, maar dat gaat natuurlijk niemand doen.

De discussie over 'de beste oplossing' (zo die al bestaat) wordt nogal vertroebeld. Want: de meeste gesprekspartners zijn helemaal niet geïnteresseerd in het beste systeem, maar alleen in de uitkomst die ze zelf graag willen hebben. De ouder wil het hoogste advies, de school wil goede scores voor de inspectie en het Cito wil graag (semi-)monopolist blijven.

Mogelijkheden
A. Handhaven wat we nu doen (leerkrachtadvies in maart, naar boven aan te passen na een goede cito-uitslag)
B. Cito volledig leidend maken (toets weer afnemen in februari, en je score is je schooladvies)
C. Cito afschaffen en de leerkracht leidend maken, op basis van het leerlingvolgsysteem
D. Überhaupt geen advies meer geven en op alle middelbare scholen brede brugklassen invoeren waar alle niveaus bij elkaar zitten.
E. Anders, namelijk...

Wat zou het moeten zijn?
Die schrijfstijl ook altijd... Het sociaal wenselijke moet maar altijd gelden, je leest aan alles af dat dit geschreven is door iemand van "Joop" echt een zielig clubje is dat tering Jantjes....

Terecht dat de cito zwaarder telt dan de mening van de Juf als daaruit blijkt dat je slimmer bent.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179307303
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:51 schreef probeer het volgende:

[..]

8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
In landen zonder zo’n gestandaardiseerde test is dat echt een probleem en wordt soms met jaloezie naar de Nederlandse Cito-toets gekeken. :Y

Maar het beste schijnt toch te zijn om tot een jaar of 15 alle leerlingen nog bij elkaar te laten zitten, dacht ik.
pi_179307328
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die schrijfstijl ook altijd... Het sociaal wenselijke moet maar altijd gelden, je leest aan alles af dat dit geschreven is door iemand van "Joop" echt een zielig clubje is dat tering Jantjes....

Terecht dat de cito zwaarder telt dan de mening van de Juf als daaruit blijkt dat je slimmer bent.
Waarom dan überhaupt nog een oordeel van de docenten die je je hele schoolcarrière gevolgd hebben?
"Pools are perfect for holding water"
pi_179307395
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom dan überhaupt nog een oordeel van de docenten die je je hele schoolcarrière gevolgd hebben?
Als daaruit niet blijkt dat je slimmer bent, maar dommer, kan je het oordeel van de leerkracht nog laten gelden.

Maar als ik vraag naar cito scores dan is de voorspellende waarde van die cito score vrij hoog.

Oordeel van docenten dat laten downplayen is naar mijn idee stom, zorg er voor dat de brugklas genoeg persoonlijke aandacht geeft aan mensen die 7.5+ staan of 6.0- gemiddeld..

Mensen die hun motivatie halen uit "voldoende scoren" wil je ook niet in een gemengd klasje gooien.. worden ze lui van. (Net als ik)
Niveau gewoon naar beneden bijstellen op de middelbare school in gesprek met de leerling als het slecht gaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 20:07:03 #23
408813 crew  trein2000
pi_179307466
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:56 schreef Igen het volgende:

[..]

In landen zonder zo’n gestandaardiseerde test is dat echt een probleem en wordt soms met jaloezie naar de Nederlandse Cito-toets gekeken. :Y

Maar het beste schijnt toch te zijn om tot een jaar of 15 alle leerlingen nog bij elkaar te laten zitten, dacht ik.
“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. :')
Alleen al daarom gaat dat never nooit niet gebeuren
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 21 mei 2018 @ 20:07:27 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179307472
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 19:51 schreef probeer het volgende:

[..]

8 jaar lang? Door meerdere docenten? Hardnekkige vooroordelen dan :/
Een van de redenen voor invoering van de CITO-toets 50 jaar geleden was dan ook om een einde te maken aan die vooroordelen. In die tijd had het overigens nog niets met geografische herkomst te maken, maar was het 'oordeel' van de onderwijzer dat de zoon van de dokter naar de HBS mocht, en de dochter van de bakker naar de huishoudschool. Ongeacht de schoolprestaties.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179307524
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. :')
Alleen al daarom gaat dat never nooit niet gebeuren
Ja ja, precies. Dat is vast ook de reden om tegen de Cito-toets te zijn. Ja Achmed scoort wel goed op gestandaardiseerde tests maar dat betekent niks, en Roderick scoort weliswaar slecht maar dat ligt aan de faalangst. Dus Achmed naar het vmbo en Roderick naar het gymnasium! *O*
  maandag 21 mei 2018 @ 20:10:16 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179307547
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja ja, precies. Dat is vast ook de reden om tegen de Cito-toets te zijn. Ja Achmed scoort wel goed op gestandaardiseerde tests maar dat betekent niks, en Roderick scoort weliswaar slecht maar dat ligt aan de faalangst. Dus Achmed naar het vmbo en Roderick naar het gymnasium! *O*
Zal ik anders de optie 'ouders bepalen het niveau van de vervolgopleiding zelf' even toevoegen aan de OP?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 20:11:34 #27
408813 crew  trein2000
pi_179307571
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja ja, precies. Dat is vast ook de reden om tegen de Cito-toets te zijn. Ja Achmed scoort wel goed op gestandaardiseerde tests maar dat betekent niks, en Roderick scoort weliswaar slecht maar dat ligt aan de faalangst. Dus Achmed naar het vmbo en Roderick naar het gymnasium! *O*
Ze bestaan echt, zulke ouders
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 20:12:27 #28
408813 crew  trein2000
pi_179307592
quote:
6s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zal ik anders de optie 'ouders bepalen het niveau van de vervolgopleiding zelf' even toevoegen aan de OP?
Is nog niet eens een slecht idee. Kinderen die het niet aankunnen stromen toch wel af of vv
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 21 mei 2018 @ 20:14:32 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179307636
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Is nog niet eens een slecht idee. Kinderen die het niet aankunnen stromen toch wel af of vv
Dan mogen de categorale gymnasia wel lokalen bij gaan bouwen voor alle extra brugklassen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 20:19:35 #30
408813 crew  trein2000
pi_179307760
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan mogen de categorale gymnasia wel lokalen bij gaan bouwen voor alle extra brugklassen.
Loting ^O^
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179307813
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Loting ^O^
Of Monnik nog meer jaren terug.
pi_179307826
quote:
6s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zal ik anders de optie 'ouders bepalen het niveau van de vervolgopleiding zelf' even toevoegen aan de OP?
Jij voegt maar toe het wordt er toch niet anders door!
pi_179307833
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als daaruit niet blijkt dat je slimmer bent, maar dommer, kan je het oordeel van de leerkracht nog laten gelden.

Maar als ik vraag naar cito scores dan is de voorspellende waarde van die cito score vrij hoog.

Oordeel van docenten dat laten downplayen is naar mijn idee stom, zorg er voor dat de brugklas genoeg persoonlijke aandacht geeft aan mensen die 7.5+ staan of 6.0- gemiddeld..

Mensen die hun motivatie halen uit "voldoende scoren" wil je ook niet in een gemengd klasje gooien.. worden ze lui van. (Net als ik)
Niveau gewoon naar beneden bijstellen op de middelbare school in gesprek met de leerling als het slecht gaat.
Ow, je pleit dus gewoon voor cherry-picking. Ik snap hem. En dan het oordeel/advies van docenten op het bordje van de middelbare school gooien. Wat daar dan wel opeens weer echte waarde krijgt, itt op de basisschool. Logisch.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179307998
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan mogen de categorale gymnasia wel lokalen bij gaan bouwen voor alle extra brugklassen.
Het is helemaal niet zo simpel allemaal.

Mijn beste vriend van de basisschool kreeg in eerste instantie (na de Cito-toets) een havo-advies. Zijn ouders hebben toen net zo lang op de basisschool ingepraat tot het advies in vwo werd veranderd en hij naar het categoriale gymnasium kon. Dat ging daarna prima en hij heeft daarna een bèta-studie gedaan.

Dat geeft denk ik ook wel aan dat zulke ontzettend kritische en veeleisende ouders er soms ook wel in kunnen slagen om hun kind beter dan verwacht te laten presteren.

Maar daar staan dan weer leerlingen tegenover die naar het vwo mochten en gelijk het eerste jaar afstroomden. En de leerlingen met ongeïnteresseerde of onwetende ouders, waar misschien ook meer in had gezeten. Maar mede dankzij de cito-toets komen ook die nog wel enigszins op de goeie plek terecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 20:30:20 ]
pi_179308037
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Ow, je pleit dus gewoon voor cherry-picking. Ik snap hem. En dan het oordeel/advies van docenten op het bordje van de middelbare school gooien. Wat daar dan wel opeens weer echte waarde krijgt, itt op de basisschool. Logisch.
Cherry picking? Hoogste advies geldt (mag je laten gelden), dat is gewoon objectief vast te stellen niet??

Advies / analyse of een niveau te hoog of te laag is is beter te maken op dat niveau of niet?

Kom nou
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308081
Ik denk zelf dat, omdat afstromen veel makkelijker gaat dan opstromen, de beste optie is om het schooladvies en de cito-score te nemen en de hoogste van beide als leidend te beschouwen.
pi_179308186
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Cherry picking?
Het beste resultaat telt en we negeren de rest. Ja, dat is wat cherry-picking is; alleen meewegen wat het beste uit komt.

quote:
Hoogste advies geldt, dat is gewoon objectief vast te stellen niet??
En als het advies van de CITO lager is dan het schooladvies? Is de CITO dan opeens niet meer objectief? Maar als de CITO dan bij een ander kind in dezelfde klas wél hoger is dan het schooladvies, dan is de CITO opeens wel weer objectief?

quote:
Advies / analyse of een niveau te hoog of te laag is beter te maken op dat niveau of niet?

Kom nou
Lijkt me niet. Ik denk dat dat advies beter gepast zal zijn wanneer het komt van docenten die je kind al 8 jaar lang begeleiden en volgen (en het kind elk minstens 1 jaar lang in de klas gehad hebben) dan wanneer het komt van docenten die het kind in de brugklas 2 uur per week in de klas hebben en daar samen eens over vergaderen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308239
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:36 schreef probeer het volgende:

[..]

Het beste resultaat telt en we negeren de rest. Ja, dat is wat cherry-picking is; alleen meewegen wat het beste uit komt.

[..]

Lijkt me niet. Ik denk dat dat advies beter gepast zal zijn wanneer het komt van docenten die je kind al 8 jaar lang begeleiden en volgen (en het kind elk minstens 1 jaar lang in de klas gehad hebben) dan wanneer het komt van docenten die het kind in de brugklas 2 uur per week in de klas hebben en daar samen eens over vergaderen.
Wat het beste is / het beste uitkomt voor het doel dat je voor ogen hebt is wel het verstandigste wat je kan doen ja? Dat noemen we geen cherry picking want bij die term hoort een bepaalde mate van hypocrisie, dus gebruik die term de volgende keer correct?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308274
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat het beste is / het beste uitkomt voor het doel dat je voor ogen hebt is wel het verstandigste wat je kan doen ja? Dat noemen we geen cherry picking want bij die term hoort een bepaalde mate van hypocrisie, dus gebruik die term de volgende keer correct?
Wat is het doel dan? Imo 'een passend advies', en niet 'het hoogste advies'.

Als het advies van de CITO lager is dan het schooladvies? Is dan de CITO opeens niet meer objectief? Maar als de CITO dan bij een ander kind in dezelfde klas wél hoger is dan het schooladvies, dan is de CITO opeens wel weer objectief?

Dat is hypocriet. Chery-picking.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308283
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:36 schreef probeer het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Ik denk dat dat advies beter gepast zal zijn wanneer het komt van docenten die je kind al 8 jaar lang begeleiden en volgen (en het kind elk minstens 1 jaar lang in de klas gehad hebben) dan wanneer het komt van docenten die het kind in de brugklas 2 uur per week in de klas hebben en daar samen eens over vergaderen.
Ik weet niet hoe het nu is, maar op mijn middelbare school was het in principe zo dat zittenblijven niet bestond en dat het vooral van je cijfers afhankelijk was of je overging of moest afstromen. Er was maar een vrij klein cijferbereik waarbij het oordeel van de docenten afhing.
pi_179308309
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het nu is, maar op mijn middelbare school was het in principe zo dat zittenblijven niet bestond en dat het vooral van je cijfers afhankelijk was of je overging of moest afstromen. Er was maar een vrij klein cijferbereik waarbij het oordeel van de docenten afhing.
Geen idee hoe het op de middelbare school zit. Op de basisschool is blijven zitten iig een hele grote no-no geworden. Gebeurt vrijwel niet meer.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 21 mei 2018 @ 20:43:24 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179308343
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:41 schreef probeer het volgende:

[..]

Geen idee hoe het op de middelbare school zit. Op de basisschool is blijven zitten iig een hele grote no-no geworden. Gebeurt vrijwel niet meer.
Lang leve de objectieve beoordelingscriteria van de inspectie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179308345
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:36 schreef probeer het volgende:

Lijkt me niet. Ik denk dat dat advies beter gepast zal zijn wanneer het komt van docenten die je kind al 8 jaar lang begeleiden en volgen (en het kind elk minstens 1 jaar lang in de klas gehad hebben) dan wanneer het komt van docenten die het kind in de brugklas 2 uur per week in de klas hebben en daar samen eens over vergaderen.
Oh nou daar kijk ik heel anders naar, discussies ook vergeten over dat mensen met hetzelfde IQ maar van andere afkomst verschillende adviezen krijgen van leerkrachten?

IQ > oordeel leerkracht. Maar goed, misschien waren er omstandigheden waardoor iemand een keer niet goed scoort, je kan beter iemand te hoog indelen dan te laag. (En met samenspraak leerling / ouders maak je een keuze waar ze voor kiezen)
In de brugklas nauwlettender in de gaten houden of mensen wel op het juiste niveau zitten... Daar is ook niks mis mee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308389
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Lang leve de objectieve beoordelingscriteria van de inspectie.
Precies dat ja.

Maar daarbij ook .. een kind kan natuurlijk niet meer blijven zitten, want dat is slecht voor zijn/haar sociale ontwikkeling. Bovendien, als een kind op een bepaald gebied slecht presteert, dan ligt dat niet aan het kind maar aan de aanpak van de docent. Dus hup, verantwoording afleggen en een speciaal plan van aanpak opstellen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308394
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:41 schreef probeer het volgende:

[..]

Geen idee hoe het op de middelbare school zit. Op de basisschool is blijven zitten iig een hele grote no-no geworden. Gebeurt vrijwel niet meer.
Nou ja, hoe dan ook lijkt me dat een voorspelling van de basisschool altijd minder precies is dan een inschatting na minstens een jaar het betreffende schooltype te hebben geprobeerd.
  maandag 21 mei 2018 @ 20:46:27 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_179308406
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

“Ja maar dan zitten mijn Roderick en bloem nog langer bij achmed en Priscilla. :')
Alleen al daarom gaat dat never nooit niet gebeuren
En terecht, men dient zo snel mogelijk het kaf van het koren te scheiden. VMBO leerlingen en VWO leerlingen hetzelfde materiaal voorschotelen werkt niet. Het is te moeilijk voor de eersten en te gemakkelijk voor de laatstgenoemden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 21 mei 2018 @ 20:47:07 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179308422
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, hoe dan ook lijkt me dat een voorspelling van de basisschool altijd minder precies is dan een inschatting na minstens een jaar het betreffende schooltype te hebben geprobeerd.
Ik durf oprecht niet te zeggen of dat zo is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179308429
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:40 schreef probeer het volgende:

[..]

Wat is het doel dan? Imo 'een passend advies', en niet 'het hoogste advies'.

Als het advies van de CITO lager is dan het schooladvies? Is dan de CITO opeens niet meer objectief? Maar als de CITO dan bij een ander kind in dezelfde klas wél hoger is dan het schooladvies, dan is de CITO opeens wel weer objectief?

Dat is hypocriet. Chery-picking.
Als het meest passende advies arbitrair is dan neem je voor de zekerheid het hoogste advies, dat is de meest passende oplossing. Mits de betrokkenen (ouders + kind) het daarmee eens zijn.

Cito blijft een moment opname. Wel een met hoge voorspellende kracht. Maar als je het niet zeker weet... Zekere voor het onzekere = hoogste niveau.

Cito toets is altijd objectief. Betekent niet dat die altijd het juiste niveau weergeeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308476
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, hoe dan ook lijkt me dat een voorspelling van de basisschool altijd minder precies is dan een inschatting na minstens een jaar het betreffende schooltype te hebben geprobeerd.
Tsja, als je er toch een kwestie van 'laten we het maar proberen en dan zien we wel hoe het gaat' van maakt is dat advies vanuit de basisschool en/of CITO überhaupt niet meer nodig.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 21 mei 2018 @ 20:50:17 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179308496
Voor de zekerheid gewoon iedereen naar het vwo sturen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179308568
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Tsja, als je er toch een kwestie van 'laten we het maar proberen en dan zien we wel hoe het gaat' van maakt is dat advies vanuit de basisschool en/of CITO überhaupt niet meer nodig.
Dat wil ik er niet van maken. Wel een "bij twijfel liever het hogere schooltype".

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 20:53:55 ]
pi_179308590
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Tsja, als je er toch een kwestie van 'laten we het maar proberen en dan zien we wel hoe het gaat' van maakt is dat advies vanuit de basisschool en/of CITO überhaupt niet meer nodig.
Je bakent het toch flink af, als de aangewezen niveau's havo-gymnasium of VMBOk vmboT is? En wat is er dan mis mee dat je in samenspraak met het kind en ouders het niveau kiest? Lijkt mij echt het beste.. leerkracht kan ook verbaast zijn over de cito scoren en zijn verwachtingen bijstellen...

Uiteindelijke macht over die beslissing zou bij de ouders moeten liggen.. de keuzevrijheid zou gedicteerd moeten worden door het advies / cito en een adviserende rol zou bij de leerkracht moeten liggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308638
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als het meest passende advies arbitrair is dan neem je voor de zekerheid het hoogste advies, dat is de meest passende oplossing. Mits de betrokkenen (ouders + kind) het daarmee eens zijn.
De meest passende oplossing is het niveau waar het kind thuis hoort. Het hoogste advies is het gewilde niveau (van de ouders).

quote:
Cito blijft een moment opname. Wel een met hoge voorspellende kracht. Maar als je het niet zeker weet... Zekere voor het onzekere = hoogste niveau.
Hoe kan 'het hoogste advies proberen', het zekere voor het onzekere zijn? Dat is juist 'het onzekere (een niveau wat hoger ligt dan een gedeelte van het advies) voor het zekere (het niveau waarvan beide delen van het advies het over eens zijn dat gehaald moet kunnen worden).

Als de school havo zegt en de cito vwo, dan is de havo 'het zekere voor het onzekere'. Het kind dan toch naar het vwo sturen is dan het 'onzekere voor het zekere'.

quote:
Cito toets is altijd objectief. Betekent niet dat die altijd het juiste niveau weergeeft.
Ok goed punt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308665
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:56 schreef probeer het volgende:
Hoe kan 'het hoogste advies proberen', het zekere voor het onzekere zijn?
Omdat je van klas X op niveau N met slechte cijfers wel kan doorstromen naar klas X+1 van niveau N-1, maar met goede cijfers niet naar klas X+1 van niveau N+1.
pi_179308672
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat wil ik er niet van maken. Wel een "bij twijfel liever het hogere schooltype".
Twijfel bij wie? Als de school óók twijfelt, ja. Als alleen de ouders dat doen (wat 9 van de 10 keer het geval is) dan nee.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308687
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:56 schreef probeer het volgende:

[..]

De meest passende oplossing is het niveau waar het kind thuis hoort. Het hoogste advies is het gewilde niveau (van de ouders).

Ik zeg net "arbitrair" ja zo kan ik niet met je praten...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308718
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:56 schreef probeer het volgende:

[..]

De meest passende oplossing is het niveau waar het kind thuis hoort. Het hoogste advies is het gewilde niveau (van de ouders).

[..]

Hoe kan 'het hoogste advies proberen', het zekere voor het onzekere zijn? Dat is juist 'het onzekere (een niveau wat hoger ligt dan een gedeelte van het advies) voor het zekere (het niveau waarvan beide delen van het advies het over eens zijn dat gehaald moet kunnen worden).

Als de school havo zegt en de cito vwo, dan is de havo 'het zekere voor het onzekere'. Het kind dan toch naar het vwo sturen is dan het 'onzekere voor het zekere'.

[..]

Ok goed punt.
Mensen klagen niet over naar een te hoog niveau gestuurd te zijn, mensen willen hoger, die kans moet je ze dus bieden.

Uiteindelijke beslis recht ligt toch bij ouders/kind, als het zekere voor het onzekere het latere niveau zou zijn dan kiezen ze daar zelf voor.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308741
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat je van klas X op niveau N met slechte cijfers wel kan doorstromen naar klas X+1 van niveau N-1, maar met goede cijfers niet naar klas X+1 van niveau N+1.
Dat kan prima. Moet het niveau van andere vakken echter wel ook op N+1 liggen. Net zoals een kind ook niet een niveau teruggeplaatst wordt als het op een enkel vak op N-1 zit.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 21 mei 2018 @ 21:00:53 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179308757
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mensen klagen niet over naar een te hoog niveau gestuurd te zijn, mensen willen hoger, die kans moet je ze dus bieden.
De 'dus' is tamelijk misplaatst.

Het onderwijs heeft in principe het beste voor met ieder kind, zonder daarmee te willen zeggen dat er geen inschattingsfouten worden gemaakt. Adviezen worden gegeven met een reden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179308786
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mensen klagen niet over naar een te hoog niveau gestuurd te zijn, mensen willen hoger, die kans moet je ze dus bieden.
Moeten ze dan niet eerst laten zien dat ze dat aan kunnen?

quote:
Uiteindelijke beslis recht ligt toch bij ouders/kind, als het zekere voor het onzekere het latere niveau zou zijn dan kiezen ze daar zelf voor.
Volgens mij ligt dat bij de middelbare school. En dat is maar goed ook.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308792
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat kan prima. Moet het niveau van andere vakken echter wel ook op N+1 liggen. Net zoals een kind ook niet een niveau teruggeplaatst wordt als het op een enkel vak op N-1 zit.
Nee maar zo werkt dat niet. Als je bijv. op de havo zit, dan heb je gewoon een deel van het vwo-curriculum niet gehad. Dan kun je wel een 10 gemiddeld staan, maar dan heb je nog steeds een leerachterstand.

Naar een hoger niveau gaat volgens mij altijd gepaard met een jaar tijdsverlies.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2018 21:02:41 ]
  maandag 21 mei 2018 @ 21:02:04 #62
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_179308796
Zou het niet wat zijn om vanaf het 5e schooljaar jaarlijks een citotoets te doen?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_179308841
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee maar zo werkt dat niet. Als je bijv. op de havo zit, dan heb je gewoon een deel van het vwo-curriculum niet gehad. Dan kun je wel een 10 gemiddeld staan, maar dan heb je nog steeds een leerachterstand.

Naar een hoger niveau gaat volgens mij altijd gepaard met een jaar tijdsverlies.
Ok, goed punt, niet bij stilgestaan. Omhoog zal idd lastiger zijn dan omlaag.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308863
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat kan prima. Moet het niveau van andere vakken echter wel ook op N+1 liggen. Net zoals een kind ook niet een niveau teruggeplaatst wordt als het op een enkel vak op N-1 zit.
Gebeurt praktisch niet..

Ik zat op havo jaar 2 met 8'en en een 9... Wat enkele 7's.

Heb nooit wat gehoord over naar vwo geplaatst worden... De scholen hebben ook ergens een incentive om zo hoog mogelijke slagingscijfers te scoren... Het lijkt erop dat doorstromen onderbelicht wordt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308867
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik durf oprecht niet te zeggen of dat zo is.
Ik durf zelfs oprecht te stellen dat men in groep 4-5 al bij zeker 95% het niveau correct kan voorspellen.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 21 mei 2018 @ 21:05:38 #66
408813 crew  trein2000
pi_179308904
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]

En terecht, men dient zo snel mogelijk het kaf van het koren te scheiden. VMBO leerlingen en VWO leerlingen hetzelfde materiaal voorschotelen werkt niet. Het is te moeilijk voor de eersten en te gemakkelijk voor de laatstgenoemden.
En die magische grens ligt op 12 jaar? Want de 8 jaar daarvoor ging het wel goed en als 13 jarige ineens niet meer?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_179308913
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gebeurt praktisch niet..

Ik zat op havo jaar 2 met 8'en en een 9... Wat enkele 7's.

Heb nooit wat gehoord over naar vwo geplaatst worden... De scholen hebben ook ergens een incentive om zo hoog mogelijke slagingscijfers te scoren... Het lijkt erop dat doorstromen onderbelicht wordt.
2 8-en, een 9 en 7's zijn dan ook geen resultaten waarmee je laat zien dat je een uitmuntende leerling bent die een stuk beter op zijn plaats zou zijn op een hoger niveau. Met die cijfers ben je gewoon een goede leerling op je huidige niveau.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179308918
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:01 schreef probeer het volgende:

[..]

Moeten ze dan niet eerst laten zien dat ze dat aan kunnen?

[..]

Volgens mij ligt dat bij de middelbare school. En dat is maar goed ook.
Nee, middelbare school moet je gewoon aannemen zonder goede tegen redenen, als je cito hoog genoeg was voor het niveau hebben ze geen goede reden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308960
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De 'dus' is tamelijk misplaatst.

Het onderwijs heeft in principe het beste voor met ieder kind, zonder daarmee te willen zeggen dat er geen inschattingsfouten worden gemaakt. Adviezen worden gegeven met een reden.
Ja, het cito advies moet dus serieus genomen worden. De "dus" is niet misplaatst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179308983
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:06 schreef probeer het volgende:

[..]

2 8-en, een 9 en 7's zijn dan ook geen resultaten waarmee je laat zien dat je een uitmuntende leerling bent die een stuk beter op zijn plaats zou zijn op een hoger niveau. Met die cijfers ben je gewoon een goede leerling op je huidige niveau.
Oja. Nee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 mei 2018 @ 21:09:25 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179308992
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja, het cito advies moet dus serieus genomen worden. De "dus" is niet misplaatst.
Nee, lees je eigen tekst nog maar eens terug. Ouders willen hoger, dus moet dat gehonoreerd worden. Dat is helemaal geen logisch gevolg - het hoeft helemaal niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 21 mei 2018 @ 21:10:17 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179309014
Zullen we de anekdotes over eigen schoolprestaties of die van broertjes, neven en buurmeisjes die zouden moeten aantonen dat er incompetente leraren bestaan en/of dat het systeem niet werkt trouwens gewoon achterwege laten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179309038
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oja. Nee.
Ok, dan niet. Blijf vooral dromen dat je op het vwo hoorde. Een 7 is gewoon gemiddeld, maar heel leuk voor je dat je bij 3 vakken (van de hoeveel?) beter scoorde. Jammer dat al die docenten vonden dat je gewoon goed zat waar je zat. Maar dat komt natuurlijk door het systeem.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309076
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, lees je eigen tekst nog maar eens terug. Ouders willen hoger, dus moet dat gehonoreerd worden. Dat is helemaal geen logisch gevolg - het hoeft helemaal niet.
Binnen de gegeven adviezen van cito / school. Dat is wel een logisch gevolg als dat de regels zijn die gelden. En die regels zouden naar mijn idee moeten gelden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309081
Ik ga iig morgen eens kijken of ik met mijn cijferlijst vol 7's aan het honors-master-programma deel mag nemen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309126
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:11 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok, dan niet. Blijf vooral dromen dat je op het vwo hoorde. Een 7 is gewoon gemiddeld, maar heel leuk voor je dat je bij 3 vakken (van de hoeveel?) beter scoorde. Jammer dat al die docenten vonden dat je gewoon goed zat waar je zat. Maar dat komt natuurlijk door het systeem.
Rond dit jaar gewoon netjes universiteit af hoor, heb ook VWO in mijn zak. Sterker nog, 5 en 6 in 1 jaar gehaald... Dit zijn géén gemiddelde cijfers. De grens ligt bij 5.5, als je rond de 7.5 zit word je nauwelijks uitgedaagd en zit je gewoon te laag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309145
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:13 schreef probeer het volgende:
Ik ga iig morgen eens kijken of ik met mijn cijferlijst vol 7's aan het honors-master-programma deel mag nemen.
Is wat anders dan havo / vwo
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309149
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Rond dit jaar gewoon netjes universiteit af hoor, heb ook VWO in mijn zak. Sterker nog, 5 en 6 in 1 jaar gehaald... Dit zijn géén gemiddelde cijfers.
Oprecht, hartstikke netjes van je.

quote:
De grens ligt bij 5.5, als je rond de 7.5 zit word je nauwelijks uitgedaagd en zit je gewoon te laag.
_O-

Een 7.5 is gewoon het gemiddelde van wat als een voldoende beschouwd wordt. Helemaal niets uitmuntend aan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309158
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gebeurt praktisch niet..

Ik zat op havo jaar 2 met 8'en en een 9... Wat enkele 7's.

Heb nooit wat gehoord over naar vwo geplaatst worden... De scholen hebben ook ergens een incentive om zo hoog mogelijke slagingscijfers te scoren... Het lijkt erop dat doorstromen onderbelicht wordt.
Tweetalig met wiskunde op B denk dat het dan zesjes en vijven waren?
  maandag 21 mei 2018 @ 21:21:48 #80
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_179309242
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 20:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het nu is, maar op mijn middelbare school was het in principe zo dat zittenblijven niet bestond en dat het vooral van je cijfers afhankelijk was of je overging of moest afstromen. Er was maar een vrij klein cijferbereik waarbij het oordeel van de docenten afhing.
Zo zit het bij ons ook.

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar het oordeel van de leerkracht, maar ik zie geen reden waarom de CITO ook geen rol kan spelen. Beide voorspellingsmethoden hebben zo hun plus- en minpunten die elkaar netjes in balans houden.
Op het scherp van de snede.
pi_179309255
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:17 schreef probeer het volgende:

[..]

Oprecht, hartstikke netjes van je.

[..]

_O-

Een 7.5 is gewoon het gemiddelde van wat als een voldoende beschouwd wordt. Niets uitmuntend aan.
7.5 is zeker niet gemiddeld, je kan met rond de 6.0 een niveau gewoon aan, immers kan je daarmee al je vakken voldoende afsluiten.

Het niveau verschil tussen havo / vwo is misschien een punt of 1.0-1.5 dus nee, ik stroom liever af met een miscalculatie over het niveau dan dat ik vakken heb op een eigenlijk te laag niveau
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309267
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:21 schreef DuizendGezichten het volgende:

[..]

Zo zit het bij ons ook.

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar het oordeel van de leerkracht, maar ik zie geen reden waarom de CITO ook geen rol kan spelen. Beide voorspellingsmethoden hebben zo hun plus- en minpunten die elkaar netjes in balans houden.
Ik ben helemaal voor een gedegen afweging tussen de 2. Maar 'het hoogste moet altijd leidend zijn' is imo onzinnig wensdenken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309299
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

7.5 is zeker niet gemiddeld, je kan met rond de 6.0 een niveau gewoon aan, immers kan je daarmee al je vakken voldoende afsluiten.

Het niveau verschil tussen havo / vwo is misschien een punt of 1.0-1.5 dus nee, ik stroom liever af met een miscalculatie over het niveau dan dat ik vakken heb op een eigenlijk te laag niveau
Daarover verschillen we dan van mening. Je mag iig blij zijn dat ik je werk niet nakijk, want een student die een 7.5 haalt valt bij mij echt niet onder de noemer 'die zou eigenlijk op een hoger niveau moeten zitten'. En ik moet de eerste examencommissie die dat wel vindt, nog tegen komen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309357
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik ben helemaal voor een gedegen afweging tussen de 2. Maar 'het hoogste moet altijd leidend zijn' is imo onzinnig wensdenken.
Ouders zouden de beslissing moeten kunnen nemen en als ze willen het hoogste moeten kunnen kiezen.

Je zegt simpelweg dat het hoogste advies geen waarde heeft maar dat het laatste advies leidend zou moeten zijn. Dat vind ik een vreemde opvatting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309422
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ouders zouden de beslissing moeten kunnen nemen en als ze willen het hoogste moeten kunnen kiezen.
Niet mee eens.

quote:
Je zegt simpelweg dat het hoogste advies geen waarde heeft maar dat het laatste advies leidend zou moeten zijn. Dat vind ik een vreemde opvatting.
Nooit gezegd. In de post die je van me quote spreek ik nota bene over een 'gedegen afweging tussen de twee'. Hoe lees jij dat als 'het laagste moet altijd leidend zijn'?
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309462
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:27 schreef ludovico het volgende:
Ouders zouden de beslissing moeten kunnen nemen en als ze willen het hoogste moeten kunnen kiezen.
Jammer eigenlijk dat ze/de kinderen naderhand puberen toch.
pi_179309466
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:24 schreef probeer het volgende:

[..]

Daarover verschillen we dan van mening. Je mag iig blij zijn dat ik je werk niet nakijk, want een student die een 7.5 haalt valt bij mij echt niet onder de noemer 'die zou eigenlijk op een hoger niveau moeten zitten'. En ik moet de eerste examencommissie die dat wel vindt, nog tegen komen.
Ja de middelbare scholen zullen wel conservatief rekenen, de financiële prikkels liggen er niet echt op om te onderwijzen naar het hoogst haalbare per individu. Meeste diploma's in de kortste mogelijke tijd is beter hè?

Waar zou jij de grens leggen qua cijfers? Welk gemiddelde?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309485
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:29 schreef probeer het volgende:

[..]

Niet mee eens.

[..]

Nooit gezegd. In de post die je van me quote spreek ik nota bene over een 'gedegen afweging tussen de twee'. Hoe lees jij dat als 'het laagste moet altijd leidend zijn'?
Wie moet die afweging maken dan? De soorteerhoed?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 mei 2018 @ 21:36:05 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179309529
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wie moet die afweging maken dan? De soorteerhoed?
De professionals. Daar zijn ze voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179309539
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De professionals. Daar zijn ze voor.
Sander Dekker?
pi_179309544
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja de middelbare scholen zullen wel conservatief rekenen, de financiële prikkels liggen er niet echt op om te onderwijzen naar het hoogst haalbare per individu. Meeste diploma's in de kortste mogelijke tijd is beter hè?
Meer diploma's op een hoger niveau is beter dan hetzelfde aantal diploma's op een lager niveau. Die incentive is er dus wel degelijk.

quote:
Waar zou jij de grens leggen qua cijfers? Welk gemiddelde?
Niet bij een 7.5.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309555
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De professionals. Daar zijn ze voor.
Die hebben toch al advies gegeven? Kom op zeg. Geef dan gewoon aan dat de cito niks meer moet zijn dan een hulpmiddel voor de docent om het niveau te bepalen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309565
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Meer diploma's op een hoger niveau is beter dan hetzelfde aantal diploma's op een lager niveau. Die incentive is er dus wel degelijk.

[..]

Niet bij een 7.5.
Ik denk dat het aantal mensen dat wilt en 7.5+ staat het nominaal haalt.
Ken jij studies die het tegendeel aanwijzen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 mei 2018 @ 21:38:43 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179309571
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die hebben toch al advies gegeven? Kom op zeg. Geef dan gewoon aan dat de cito niks meer moet zijn dan een hulpmiddel voor de docent om het niveau te bepalen.
Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren. Dus nee, een eindtoets voegt daar wat mij betreft weinig aan toe.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179309573
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wie moet die afweging maken dan? De soorteerhoed?
De onderwijzers van zowel de basis- als de middelbare school.

Als ouders beter zouden weten vind ik het heel raar dat ze hun kinderen zelf niet onderwijzen.

quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die hebben toch al advies gegeven? Kom op zeg. Geef dan gewoon aan dat de cito niks meer moet zijn dan een hulpmiddel voor de docent om het niveau te bepalen.
Lijkt me prima.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309612
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren. Dus nee, een eindtoets voegt daar wat mij betreft weinig aan toe.
Dan weg met de cito. Maar dat gaat niet op met "gedegen afweging tussen die twee" en dat maakt die comments van Probeer gewoon irrationeel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309644
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dan weg met de cito. Maar dat gaat niet op met "gedegen afweging tussen die twee" en dat maakt die comments van Probeer gewoon irrationeel.
Zie dat maar als het verschil tussen wat ik wenselijk acht (oordeel van docent weegt zwaarder) en wat ik denk dat praktisch haalbaar is op de korte termijn (afweging tussen docent en cito).
"Pools are perfect for holding water"
pi_179309680
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:38 schreef probeer het volgende:

[..]

De onderwijzers van zowel de basis- als de middelbare school.

Als ouders beter zouden weten vind ik het heel raar dat ze hun kinderen zelf niet onderwijzen.

[..]

Lijkt me prima.
De ouders hebben dan een objectieve toets die in hun voordeel spreekt. Dat is niet niks. Beetje de waarde bagatelliseren van de cito is dat naar mijn mening.

De grote grap is dat het gewoon een feit is dat mensen met hetzelfde IQ significant verschillend werden ingedeeld op basis van zaken als etniciteit. Wat nou objectief oordeel van de docent? En dat advies moet dan maar leidend zijn? Hell no.

Prima dat mensen het er niet mee eens zouden zijn hoor maar mij krijg je daarin niet mee. Dat is echt de verkeerde methode.

En die verschillende niveau's leiden minimaal tot studievertraging maar ook tot verschillende niveaus waarin wordt afgestudeerd.

IQ's en capaciteiten blijven hetzelfde
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179309760
Gaat het helemaal mis kan men nog altijd voor een pretpakket gaan, rechten dacht ik, alhoewel Pokkel?
pi_179309763
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

De ouders hebben dan een objectieve toets die in hun voordeel spreekt. Dat is niet niks. Beetje de waarde bagatelliseren van de cito is dat naar mijn mening.
Je weet dat een kind meerdere cito toetsen maakt he? Dan zou alleen de toets in groep 8 correct zijn, en die in 5, 6 en 7 incorrect?

Wat Janneke ook al zegt: "Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren."

Er worden tijdens die jaren meerdere cito-toetsen afgenomen. Maar alleen die in groep 8 zou dan leidend moeten zijn? Degenen in voorgaande jaren, waar de docent mede zijn/haar advies op baseert, zijn onzin?

Edit: Nee, niet eens 'de citotoets in groep 8 is leidend'. Maar 'de citotoets in groep 8 is leidend, maar alleen als het hoger uitvalt dan het advies van de school'.

Zoals ik al zei; cherry-picking.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 21 mei 2018 @ 21:50:22 #101
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179309790
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Je weet dat een kind meerdere cito toetsen maakt he? Dan zou alleen de toets in groep 8 correct zijn, en die in 5, 6 en 7 incorrect?

Wat Janneke ook al zegt: "Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren."

Er worden tijdens die jaren meerdere cito-toetsen afgenomen. Maar alleen die in groep 8 zou dan leidend moeten zijn? Degenen in voorgaande jaren, waar de docent mede zijn/haar advies op baseert, zijn onzin?
De ouders willen gewoon het hoogst mogelijke advies, want dat is 'beter'. Hoe dat tot stand komt vindt echt niemand interessant.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179309821
quote:
9s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De ouders willen gewoon het hoogst mogelijke advies, want dat is 'beter'. Hoe dat tot stand komt vindt echt niemand interessant.
Cherry-picking.

Ik zal bij onze onderwijs-coordinator ook eens het idee neerleggen dat studenten gewoon zelf mogen kiezen welke resultaten wel of niet meetellen. Ik voorzie voorstanders bij de financiele afdeling, maar felle tegenstanders onder iedereen die iets om de kwaliteit van het onderwijs en de waarde van het diploma geeft.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179310044
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Je weet dat een kind meerdere cito toetsen maakt he? Dan zou alleen de toets in groep 8 correct zijn, en die in 5, 6 en 7 incorrect?

Wat Janneke ook al zegt: "Een docent baseert zijn/haar advies voor een goed deel op een cito-achtig volgsysteem en ervaring van meerdere jaren."

Er worden tijdens die jaren meerdere cito-toetsen afgenomen. Maar alleen die in groep 8 zou dan leidend moeten zijn? Degenen in voorgaande jaren, waar de docent mede zijn/haar advies op baseert, zijn onzin?

Edit: Nee, niet eens 'de citotoets in groep 8 is leidend'. Maar 'de citotoets in groep 8 is leidend, maar alleen als het hoger uitvalt dan het advies van de school'.

Zoals ik al zei; cherry-picking.
Ze zijn geen onzin, ze bepalen immers gedeeltelijk het advies van de docent.
Leidend zou moeten zijn de wens van de ouders waarbij ze met advies van de professionals de gegeven adviezen (cito en docent) naar wens kunnen gebruiken. Het hoogste advies gebruiken is geen cherry picking, dat is als het een weloverwogen keuze is in belang van het kind. De ouders kunnen ook in het belang van het kind het lagere niveau kiezen.

Het oordeel van de docent heeft voor mij geen bindende waarde. Gezien het ook gewoon feitelijk is vast te stellen dat dit geen objectieve adviezen zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179310063
En wat als men voor het einde (kut) geproefd heeft en raakt er verslaafd aan?
pi_179310084
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Cherry-picking.

Ik zal bij onze onderwijs-coordinator ook eens het idee neerleggen dat studenten gewoon zelf mogen kiezen welke resultaten wel of niet meetellen. Ik voorzie voorstanders bij de financiele afdeling, maar felle tegenstanders onder iedereen die iets om de kwaliteit van het onderwijs en de waarde van het diploma geeft.
Manmanman, prima dat je een hekel hebt aan de macht van de cito, maar trek niet van die valse vergelijkingen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179310196
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Manmanman, prima dat je een hekel hebt aan de macht van de cito, maar trek niet van die valse vergelijkingen.
Ik heb geen hekel aan de macht van de cito zelf. Is niets meer dan een toetsingsvorm.

Ik heb een lichte hekel aan ouders die bewust blind zijn voor het advies van professionals en hun eigen wil doordrijven door te veel waarde toe te kennen aan resultaten die binnen hun straatje passen. Als dat niet de cito zou zijn, dan was het wel iets anders.

En ik heb een lichte hekel aan de onderwijsinstellingen die daar in mee gaan / dat gedrag enablen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179310209
quote:
9s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De ouders willen gewoon het hoogst mogelijke advies, want dat is 'beter'. Hoe dat tot stand komt vindt echt niemand interessant.
Ik denk toch dat gemiddelde ouder wel waarde hecht aan professioneel advies.

Opschalen / terugschalen mag ook wel gemakkelijker worden in de middelbare school. Mij part hebben vwo en havo klassen dezelfde roosters en kunnen ze aanschuiven bij het niveau naar smaak. Ben je goed in Duits ga je naar vwo Duits. Ben je slecht in Nederlands doe je havo Nederlands...

Maarja zal wel lastig zijn hè..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179310320
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:08 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik heb geen hekel aan de macht van de cito zelf. Is niets meer dan een toetsingsvorm.

Ik heb een lichte hekel aan ouders die bewust blind zijn voor het advies van professionals en hun eigen wil doordrijven door te veel waarde toe te kennen aan resultaten die binnen hun straatje passen. Als dat niet de cito zou zijn, dan was het wel iets anders.

En ik heb een lichte hekel aan de onderwijsinstellingen die daar in mee gaan / dat gedrag enablen.
Bewust het advies van professionals als objectief zien echter...

Dat is het bewezen niet. Dus als de cito dan in je voordeel spreekt... En het grootste risico is dat iemand naar jaar 2 naar een lager niveau stroomt. Heeft dat alleen voordelen.

Dat afstromen moet ook niet zo erg gevonden worden... Per extra afstromer zit er misschien wel een extra kind op een hoger niveau.

Jaartje blijven zitten in de hoogste klassen is ook niet erg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179310322
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk toch dat gemiddelde ouder wel waarde hecht aan professioneel advies.

Opschalen / terugschalen mag ook wel gemakkelijker worden in de middelbare school. Mij part hebben vwo en havo klassen dezelfde roosters en kunnen ze aanschuiven bij het niveau naar smaak. Ben je goed in Duits ga je naar vwo Duits. Ben je slecht in Nederlands doe je havo Nederlands...

Maarja zal wel lastig zijn hè..
Dat zal inderdaad op verschillende vlakken erg lastig zijn, maar ik ben er voorstander van.
"Pools are perfect for holding water"
pi_179310379
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Bewust het advies van professionals als objectief zien echter...

Dat is het bewezen niet. Dus als de cito dan in je voordeel spreekt... En het grootste risico is dat iemand naar jaar 2 naar een lager niveau stroomt. Heeft dat alleen voordelen.

Dat afstromen moet ook niet zo erg gevonden worden... Per extra afstromer zit er misschien wel een extra kind op een hoger niveau.

Jaartje blijven zitten in de hoogste klassen is ook niet erg.

Probeer dat maar eens aan ouders uit te leggen. Wordt vaak genoeg simpelweg niet geaccepteerd. 'Nee, dat gaat niet gebeuren. De school dient het maar op te lossen.'

En die denkwijze waarin ouders bepalen wat er gebeurt, begint dus al bij het negeren van het advies van de basisschool wanneer dat beter uit komt.

Je kan niet zeggen 'de ouders bepalen het niveau' maar dan vervolgens wel verwachten dat ze het accepteren wanneer de school dat niveau later bij moet stellen. Dat rijmt gewoon niet met elkaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door probeer op 21-05-2018 22:20:58 ]
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 21 mei 2018 @ 22:17:00 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179310406
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk toch dat gemiddelde ouder wel waarde hecht aan professioneel advies.
En net moesten die stomme docenten nog vooral hun smoel dichthouden en de citoscore overnemen. Wat is het nu?
quote:
Opschalen / terugschalen mag ook wel gemakkelijker worden in de middelbare school. Mij part hebben vwo en havo klassen dezelfde roosters en kunnen ze aanschuiven bij het niveau naar smaak. Ben je goed in Duits ga je naar vwo Duits. Ben je slecht in Nederlands doe je havo Nederlands...

Maarja zal wel lastig zijn hè..
Het is inderdaad erg lastig. Vooral op organisatorisch vlak, maar er zit ook nog een ander probleem aan vast, met betrekking tot de doorstroming naar mbo/hbo/wo. Met een 'mengdiploma' waarbij je een aantal vakken op havo gedaan hebt en een aantal op vwo, mag je dan naar de uni of niet? Heb je nu een havo-diploma met vwo-vakken, of een vwo-diploma met havo-vakken? Ingewikkeld.

Maar inhoudelijk gezien kun je er eigenlijk alleen maar voorstander van zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179310570
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is inderdaad erg lastig. Vooral op organisatorisch vlak, maar er zit ook nog een ander probleem aan vast, met betrekking tot de doorstroming naar mbo/hbo/wo. Met een 'mengdiploma' waarbij je een aantal vakken op havo gedaan hebt en een aantal op vwo, mag je dan naar de uni of niet? Heb je nu een havo-diploma met vwo-vakken, of een vwo-diploma met havo-vakken? Ingewikkeld.
Dan krijg je inderdaad eenzelfde situatie als wat je nu tussen bepaalde bachelor- en master-opleidingen ziet: toelatingseisen gericht op specifieke vakken / kennis. Met dientengevolge allemaal pre-master opleidingen en dergelijke. Dat zal dan ook tussen middelbare school en universiteit / hbo plaats gaan vinden.

En ik vind er zeker wat voor te zeggen dat je iemand van 17-18 nog niet met die specifieke eisen (die per opleiding zeer uitlopend zullen zijn) kan opzadelen. Een vwo-diploma moet garanderen dat je elke universitaire opleiding kan gaan volgen. Niet alleen maar onder voorbehoud van bepaalde cijfers voor specifieke vakken. Dan ga je in feite al van brugklas-leerlingen vragen dat ze weten wat ze 5-6 jaar later willen gaan doen, en daar al heel gericht naar toe gaan werken. En dat werkt bij de meerderheid simpelweg niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 21-05-2018 22:29:08 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_179311668
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Dan krijg je inderdaad eenzelfde situatie als wat je nu tussen bepaalde bachelor- en master-opleidingen ziet: toelatingseisen gericht op specifieke vakken / kennis. Met dientengevolge allemaal pre-master opleidingen en dergelijke. Dat zal dan ook tussen middelbare school en universiteit / hbo plaats gaan vinden.

En ik vind er zeker wat voor te zeggen dat je iemand van 17-18 nog niet met die specifieke eisen (die per opleiding zeer uitlopend zullen zijn) kan opzadelen. Een vwo-diploma moet garanderen dat je elke universitaire opleiding kan gaan volgen. Niet alleen maar onder voorbehoud van bepaalde cijfers voor specifieke vakken. Dan ga je in feite al van brugklas-leerlingen vragen dat ze weten wat ze 5-6 jaar later willen gaan doen, en daar al heel gericht naar toe gaan werken. En dat werkt bij de meerderheid simpelweg niet.
Tja, dat klinkt wel leuk, maar als je tijdens je vooropleiding geen serieuze wiskundevakken hebt gehad, dan wordt een bèta-opleiding flink aanpoten. De keuzes maak je volgens mij nog steeds gewoon hoofdzakelijk in het vierde en vijfde jaar van het vwo, dus brugklas is wat overdreven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_179311812
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:15 schreef probeer het volgende:

[..]

Probeer dat maar eens aan ouders uit te leggen. Wordt vaak genoeg simpelweg niet geaccepteerd. 'Nee, dat gaat niet gebeuren. De school dient het maar op te lossen.'

En die denkwijze waarin ouders bepalen wat er gebeurt, begint dus al bij het negeren van het advies van de basisschool wanneer dat beter uit komt.

Je kan niet zeggen 'de ouders bepalen het niveau' maar dan vervolgens wel verwachten dat ze het accepteren wanneer de school dat niveau later bij moet stellen. Dat rijmt gewoon niet met elkaar.
Nouja vind ik wel, maar ook de motivatie etc is totaal niet uitgekristalliseerd bij die kinderen dus niveau hoppen zou makkelijker moeten zijn
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179311923
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En net moesten die stomme docenten nog vooral hun smoel dichthouden en de citoscore overnemen. Wat is het nu?

[..]

Het is inderdaad erg lastig. Vooral op organisatorisch vlak, maar er zit ook nog een ander probleem aan vast, met betrekking tot de doorstroming naar mbo/hbo/wo. Met een 'mengdiploma' waarbij je een aantal vakken op havo gedaan hebt en een aantal op vwo, mag je dan naar de uni of niet? Heb je nu een havo-diploma met vwo-vakken, of een vwo-diploma met havo-vakken? Ingewikkeld.

Maar inhoudelijk gezien kun je er eigenlijk alleen maar voorstander van zijn.
Advies ter harte nemen is wat anders dan het opvolgen. Ligt aan hoe overtuigend iemand is. Desondanks neem je de mensen waar je advies inwint wel serieus.

Ik zou zeggen laagste diploma geldt. Evt 5 havo vakken als je naar vwo 6 gaat volgen op vwo 5 niveau... Dan kun je met een extra jaartje je vwo diploma halen met meer vrije tijd etc... Die moeilijke vakken heb je dan veel extra tijd voor. Beter dan blijven zitten naar mijn idee.

Je biedt simpelweg ook meer kansen aan de leerlingen om te excelleren in hun interesse gebied.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179311952
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Dan krijg je inderdaad eenzelfde situatie als wat je nu tussen bepaalde bachelor- en master-opleidingen ziet: toelatingseisen gericht op specifieke vakken / kennis. Met dientengevolge allemaal pre-master opleidingen en dergelijke. Dat zal dan ook tussen middelbare school en universiteit / hbo plaats gaan vinden.

En ik vind er zeker wat voor te zeggen dat je iemand van 17-18 nog niet met die specifieke eisen (die per opleiding zeer uitlopend zullen zijn) kan opzadelen. Een vwo-diploma moet garanderen dat je elke universitaire opleiding kan gaan volgen. Niet alleen maar onder voorbehoud van bepaalde cijfers voor specifieke vakken. Dan ga je in feite al van brugklas-leerlingen vragen dat ze weten wat ze 5-6 jaar later willen gaan doen, en daar al heel gericht naar toe gaan werken. En dat werkt bij de meerderheid simpelweg niet.
Bij het kiezen van een profiel weet je het best wel aardig volgens mij?

Je kan met je cultuur profiel geen ruimtevaart techniek studeren in Delft
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 22 mei 2018 @ 16:37:22 #117
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_179323941
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Bewust het advies van professionals als objectief zien echter...

Dat is het bewezen niet. Dus als de cito dan in je voordeel spreekt... En het grootste risico is dat iemand naar jaar 2 naar een lager niveau stroomt. Heeft dat alleen voordelen.

Dat afstromen moet ook niet zo erg gevonden worden... Per extra afstromer zit er misschien wel een extra kind op een hoger niveau.

Jaartje blijven zitten in de hoogste klassen is ook niet erg.
Ik deel je zorgen over de objectiviteit van docenten. Het gevaar dat kinderen worden ingedeeld op basis van de socio-economische status, of zelfs de mondigheid van de ouders, is reëel en aanwezig. Daarom denk ik nog steeds dat een goede combinatie van zowel CITO als de ervaring van de docenten in het PO, de beste resultaten oplevert. Ik proef een hoog of/of gehalte in de posts van dit draadje terwijl en/en, mijns inziens, de betere optie is.

Naar mijn smaak stap je ook te gemakkelijk over de sociaal/emotionele gevolgen van het "terugzetten" van een leerling naar een lager niveau. Het is een knauw van jewelste. Ze hebben "gefaald" en als beloning mogen ze in een nieuwe klas weer helemaal onderaan de pikorde beginnen. Met als resultaat ook lagere uitkomsten op het nieuwe niveau.

Zelfs voor de leerlingen waarvan het terugzetten als een opluchting wordt ervaren, die zijn er ook, kan je dan zeggen dat ze de tijd ervoor min of meer als verloren kunnen beschouwen.

Dus dat terugzetten, daar zitten nogal wat haken en ogen aan, die je mee moet nemen. Dus een "doe maar zo hoog mogelijk, zie maar waar het schip strand, je kan altijd omlaag" is in de meeste gevallen, hoewel ik de intentie begrijp, niet in het belang van het kind. Een goed advies, waarna het kind de maximale kans van slagen heeft wel.
Op het scherp van de snede.
pi_179324040
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 22:15 schreef probeer het volgende:
Probeer dat maar eens aan ouders uit te leggen. Wordt vaak genoeg simpelweg niet geaccepteerd. 'Nee, dat gaat niet gebeuren. De school dient het maar op te lossen.'
Wij waren bv een andere mening, leg de lat iets lager, was onze reactie.
Echter juf Stephanie was en hield vol, VWO is het kind zijn niveau en het zou en zal zo zijn!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-05-2018 16:44:15 ]
  dinsdag 22 mei 2018 @ 18:37:01 #119
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_179326158
Ik zeg gewoon beide. Twee meetmomenten. Dus A

Een leraar die een kind kent en het heeft meegemaakt, samen met zijn voorgangers. Maar die als nadeel heeft dat een leraar bevooroordeeld kan zijn omdat niets menselijks hem vreemd is.

Een onafhankelijke test die een volstrekt zakelijke uitslag geeft, maar waarbij een leerling door diverse redenen niet uit de verf kan komen

Doe ze beide en je hebt een beter beeld dan bij een van de twee
pi_179327037
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 16:37 schreef DuizendGezichten het volgende:

[..]

Zelfs voor de leerlingen waarvan het terugzetten als een opluchting wordt ervaren, die zijn er ook, kan je dan zeggen dat ze de tijd ervoor min of meer als verloren kunnen beschouwen.
Op mijn school leverde dat meestal geen tijdsverlies op. Alleen 4-vwo naar 5-havo kon niet.
pi_179330830
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 16:37 schreef DuizendGezichten het volgende:

[..]

Ik deel je zorgen over de objectiviteit van docenten. Het gevaar dat kinderen worden ingedeeld op basis van de socio-economische status, of zelfs de mondigheid van de ouders, is reëel en aanwezig. Daarom denk ik nog steeds dat een goede combinatie van zowel CITO als de ervaring van de docenten in het PO, de beste resultaten oplevert. Ik proef een hoog of/of gehalte in de posts van dit draadje terwijl en/en, mijns inziens, de betere optie is.

Naar mijn smaak stap je ook te gemakkelijk over de sociaal/emotionele gevolgen van het "terugzetten" van een leerling naar een lager niveau. Het is een knauw van jewelste. Ze hebben "gefaald" en als beloning mogen ze in een nieuwe klas weer helemaal onderaan de pikorde beginnen. Met als resultaat ook lagere uitkomsten op het nieuwe niveau.

Zelfs voor de leerlingen waarvan het terugzetten als een opluchting wordt ervaren, die zijn er ook, kan je dan zeggen dat ze de tijd ervoor min of meer als verloren kunnen beschouwen.

Dus dat terugzetten, daar zitten nogal wat haken en ogen aan, die je mee moet nemen. Dus een "doe maar zo hoog mogelijk, zie maar waar het schip strand, je kan altijd omlaag" is in de meeste gevallen, hoewel ik de intentie begrijp, niet in het belang van het kind. Een goed advies, waarna het kind de maximale kans van slagen heeft wel.
Bepaal je samen met het kind in overleg etc. Cito dicteert samen met advies docent wat dan de keuzemogelijkheid is.. dat lijkt mij gewoon het beste.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 22 mei 2018 @ 23:45:27 #122
408813 crew  trein2000
pi_179330937
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 19:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Op mijn school leverde dat meestal geen tijdsverlies op. Alleen 4-vwo naar 5-havo kon niet.
Oh, kan bij mij op schoo wel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 23 mei 2018 @ 11:15:36 #123
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_179334953
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.

Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
Ik ben voor een combi van A en D. Omdat je dan feitelijk (cijfers) en op basis van de daadwerkelijke middelbare schoolvakken kunt kijken wat het niveauverschil is tussen leerlingen. Tevens meet het een heel jaar en niet een zeer korte periode. Je kunt al wel een korte voorsortering maken op basis van Cito en leerkracht maar niet zo drastisch dat mensen nergens anders meer heen kunnen na het advies van de leraar

Overigens is dat ook gebaseerd op mijn eigen ervaring. Want ondanks een Cito van 447 kreeg ik mavo advies. Op de brugklas bleek echter dat de Cito er veel dichter bijzat maar ik mij jaren verveeld heb op de basisschool. Heb zo vrij makkelijk mijn vwo gehaald. Cito en de brugklas hebben mij in zekere zin gered.

Overigens over discriminatie/vooroordelen gesproken: ik zat op een arbeidersschool en we werden door de gemeente gefuseerd met een kakschool. En als ik nu later kijk hebben bijna alle leerlingen van voormalige de kakschool een te hoog advies gehad en bijna alle leerlingen van de voormalige arbeidersschool te laag. Toen had ik het niet echt door maar sinds een paar jaar nu ik met FB weer zie waar iedereen is terechtgekomen is het patroon vrij duidelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 23-05-2018 11:43:25 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179337957
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Optie D vind ik de minst logische/wenselijke keuze. Als je nu al ziet wat voor niveauverschillen er ontstaan in klassen in de onderbouw lijkt me dat het lastigste systeem om te gebruiken.

Hoe kijk jij er zelf tegenaan?
Oneens. D is imo juist het meest logische, als we ons onderwijs moderner en globalisering-proof willen maken. Dat hele castesysteem is zo typisch Nederlands en een overblijfsel van voor de Mammoetwet. Het is totaal niet uit te leggen aan een Amerikaan, Brit of Scandinavier.

Al op 11-jarige leeftijd krijgen kinderen een beoordeling die de rest van hun leven bepaalt! Imo is de puberteit zo bepalend voor de ontwikkeling, doe die beoordeling liever op 16-jarige of 18-jarige leeftijd zoals in andere landen.

In debatten gaat het vaak over parellele samenleving, en dan worden daar vaak allochtonen mee bedoelt. Maar ondertussen wordt er in NL een ander soort parallele samenleving gecreerd: Die van laag- en hoogopgeleiden. Er is weinig communicatie tussen beide groepen, en er bestaat een groot wantrouwen naar elkaar toe. Op zich logisch, als je al van kinds af aan gewend bent om in een bubbel te leven waarin mensen met dezelfde talenten als jezelf zitten, en je nooit geconfronteerd wordt met mensen die anders zijn. In bijv. de VS zijn die labels "laagopgeleid" vs. "hoogopgeleid" veel minder bepalend voor iemand's sociale status.
  woensdag 23 mei 2018 @ 16:04:59 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179339564
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 14:20 schreef tomatenrood het volgende:
Al op 11-jarige leeftijd krijgen kinderen een beoordeling die de rest van hun leven bepaalt!
We blijven dit elkaar graag aanpraten, maar het is gewoonweg niet waar. We moeten juist af van het borrelpraatgelul dat je met een vmbo-advies eigenlijk gedoemd bent om te mislukken.

Het is alleen wel van belang dat de doorstromings- en stapelmogelijkheden intact blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179342862
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 16:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is alleen wel van belang dat de doorstromings- en stapelmogelijkheden intact blijven.
Stapelen is heel moeilijk. Nog los van het feit dat het de samenleving (en het individu) veel geld en tijd kost. En je zult nooit van het stigma afkomen. Stapelaars blijven voelbaar de vreemde eend. Zo lang je een hierarchisch systeem hebt, zal dat altijd wel blijven.
pi_179344043
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 21:49 schreef probeer het volgende:

Edit: Nee, niet eens 'de citotoets in groep 8 is leidend'. Maar 'de citotoets in groep 8 is leidend, maar alleen als het hoger uitvalt dan het advies van de school'.

Zoals ik al zei; cherry-picking.
Ik snap je gedachtegang wel, maar ik vind het wat flauw om het af te serveren als cherry-picking. Dat gaat meestal over achteraf bepalen wat waardevol is, terwijl je prima vooraf kunt bepalen dat het hoogste advies geldt. (Net als scholieren bij herkansingen het hoogste cijfer kunnen laten gelden, of een verspringer de verste sprong.)

Mij lijkt de ideale oplossing: eerst schooladvies, dan Cito, en hoogste advies geldt. Dan kan de Cito een soort second-opinion worden. Ben je tevreden met het schooladvies? Prima, dan hoef je de Cito niet te maken. Vind je het schooladvies te laag? Laat het maar zien met de Cito. Op deze manier ben je niet onzinnig alle leerlingen aan het testen die toch al vwo advies hebben, en ook de leerlingen met vmbo/havo advies waar de ouders achter staan kunnen die toets overslaan.
Ik denk dat als een leerling tegen het schooladvies in opeens goed scoort op de Cito, dat prima het kunnen van de leerling bewijst, waar een lage Cito score niet altijd het omgekeerde betekent.
  Beste debater 2022 woensdag 23 mei 2018 @ 20:30:45 #128
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_179344176
Absoluut en zonder voorbehoud C.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 mei 2018 @ 08:44:52 #129
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_179351035
Vooralsnog ben ik best blij met het huidige systeem. A dus.
De jongste zit in groep 8 en had achteraf gezien beter in de kleuterklas kunnen doubleren.
Maar ja vanaf groep 3 willen ze je niet meer laten zitten inderdaad met als gevolg dat hij als vroege leerling en een sociaal emotionele ontwikkelingsachterstand (officiele diagnose ja) naar de middelbare moet.
Tel daarbij een dysharmonisch profiel bij de cito scores op en je weet als ouder niet meer wat wijsheid is. Blij dat de leraren ook het kind zelf zien en zeggen dat hij qua intelligentie havo zou kunnen, maar sociaal emotioneel mavo beter zou passen.
Was ik een zgn tijgermoeder geweest had ik mogelijk lopen leuren met de einduitslag want die kwam op een havo-uitslag uit.
Maar goed hij komt als het goed in in een dakpanklas dus hij kan alsnog beide kanten uit.
De langere route geeft hem de kans onderweg sociaal emotioneel ook wat sterker te groeien.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 11:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Want ondanks een Cito van 447 kreeg ik mavo advies
Ik mag hopen dat je 547 bedoel? :D
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_179351264
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2018 08:44 schreef Elpis het volgende:
Vooralsnog ben ik best blij met het huidige systeem. A dus.
De jongste zit in groep 8 en had achteraf gezien beter in de kleuterklas kunnen doubleren.
Maar ja vanaf groep 3 willen ze je niet meer laten zitten inderdaad met als gevolg dat hij als vroege leerling en een sociaal emotionele ontwikkelingsachterstand (officiele diagnose ja) naar de middelbare moet.
Tel daarbij een dysharmonisch profiel bij de cito scores op en je weet als ouder niet meer wat wijsheid is. Blij dat de leraren ook het kind zelf zien en zeggen dat hij qua intelligentie havo zou kunnen, maar sociaal emotioneel mavo beter zou passen.
Was ik een zgn tijgermoeder geweest had ik mogelijk lopen leuren met de einduitslag want die kwam op een havo-uitslag uit.
Maar goed hij komt als het goed in in een dakpanklas dus hij kan alsnog beide kanten uit.
De langere route geeft hem de kans onderweg sociaal emotioneel ook wat sterker te groeien.

[..]

Ik mag hopen dat je 547 bedoel? :D
Yep :'( ;(
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')