Transportonline meldt dat het om een lesauto gaat waarbij de instructeur zou zijn omgekomen en dat de leerling nog net uit de auto kon springen.quote:Dode bij botsing tussen trein en auto in Bussum
Bij een botsing tussen een auto en een trein in Bussum is een dode gevallen. In de auto zaten twee mensen. Een van hen wist op tijd uit de auto te komen. De ander niet en overleed ter plekke.
Hoe het ongeluk kon gebeuren, is niet bekend. Het gaat om een spoorwegovergang met spoorbomen. Het treinverkeer tussen Bussum en Hilversum ligt voorlopig stil.
De mensen die in de trein zaten, raakten niet gewond. Er wordt vervangend vervoer voor hen geregeld.
Lekker dan.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:18 schreef Frutsel het volgende:
een lesauto gaat waarbij de instructeur zou zijn omgekomen en dat de leerling nog net uit de auto kon springen.
Misschien was het een proefles.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:02 schreef maan_man het volgende:
Maar wordt nu het volledige lesuur in rekening gebracht?
De instructeur is verantwoordelijk voor de leerling. Dan verwacht je dat hij als laatste de auto verlaat. In dit geval te laat dus..quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:59 schreef Cherni het volgende:
Dat die instructeur niet gelijk de auto verlaten heeft is bizar. Maar ja om in die paar seconden die beslissing te nemen en dat je niet compleet blokkeert is helaas niet te leren.
Misschien dat de trein aan kwam razen van de passagierskant. Zulke kleine verschillen maken in dat soort situaties het verschil tussen leven en dood.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lekker dan.![]()
Je zou verwachten dat het andersom is.
Ook dat zou kunnen. Om in die paar seconden die je hebt. soms 7 tot 10 sec. als de bomen compleet zijn gedaald is het een hele kunst om niet te panikeren.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De instructeur is verantwoordelijk voor de leerling. Dan verwacht je dat hij als laatste de auto verlaat. In dit geval te laat dus..
Jamaar als een auto op het spoor stil staat, dan stap je toch meteen uit?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:05 schreef Edensnator het volgende:
[..]
Misschien dat de trein aan kwam razen van de passagierskant. Zulke kleine verschillen maken in dat soort situaties het verschil tussen leven en dood.
Misschien was het een onderdeel van de les, beslissingen nemen onder druk.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:08 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jamaar als een auto op het spoor stil staat, dan stap je toch meteen uit?
En als ie auto door de slagbomen wil rijden omdat de cursist nog niet goed weet waar het rempedaal zit dan trapt die instructeur toch vol op de rem??
Precies en de kans dat de leerling toch wel wat sneller is dan de instructeur is best groot.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:05 schreef Edensnator het volgende:
[..]
Misschien dat de trein aan kwam razen van de passagierskant. Zulke kleine verschillen maken in dat soort situaties het verschil tussen leven en dood.
Dat de kapitein zelf de ramp wel overleeft ipv zn passagiers bedoel je..quote:Op dinsdag 1 mei 2018 12:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lekker dan.![]()
Je zou verwachten dat het andersom is.
Daar zijn ook wel voorbeelden van natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat de kapitein zelf de ramp wel overleeft ipv zn passagiers bedoel je..
Die kapitein uit Italië die als eerste het schip verliet en de passagiers uitzwaaide alvorens die verdronken. Kan mij daar iets van herinneren.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:34 schreef Geralt het volgende:
[..]
Daar zijn ook wel voorbeelden van natuurlijk.
Ja, midden op een overweg, net op het moment dat zijn leerling weer eens de motor liet afslaan.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:48 schreef Klummie het volgende:
Misschien is de instructeur, als hij/zij het al is, wel onwel geworden?
https://www.bussumsnieuws(...)auto-aan-herenstraatquote:BUSSUM - Een drama op de spoorwegovergang aan de Herenstraat. Een trein botste daar even na elf uur op een lesauto. De rijinstructeur overleefde het ongeval niet.
De auto stond nog half op het spoor op het moment dat de intercity vanuit Hilversum naderde. De treinmachinist toeterde flink om de bestuurder van de auto te waarschuwen. Dat bleek tevergeefs, de auto kon niet meer wegkomen. De machinist trapte hard op de rem, maar knalde vervolgens wel hard op de auto. De zwaargehavende auto kwam verderop tot stilstand. De bestuurster van de auto, een leerling, kon zichzelf op tijd redden. De rijinstructeur lukte dat niet en overleed nagenoeg meteen ter plaatse. De leerlinge was totaal in shock.
De passagiers van de trein bleven ongedeerd, maar waren vanzelfsprekend erg geschrokken. De passagiers konden na anderhalf uur hun reis vervolgen. De toedracht van het ongeval wordt nog onderzocht.
Onvermijdelijkquote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:08 schreef Kopiko het volgende:
[..]
https://www.bussumsnieuws(...)auto-aan-herenstraat
De overlevende was dus van het vrouwelijk geslacht.
De machinist heeft nog hard op de rem getrapt, toeterde maar het mocht niet baten.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:12 schreef Postbus100 het volgende:
Als het de intercity was, dan was de knal ook wel hard. Die rijdt namelijk behoorlijk hard op dat stukje. Als je op Naarden-bussum staat te wachten op het station, razen de intercity's je altijd hard voorbij.
Alsof dat uitmaakt op 300 meter met zo'n gevaarte enzo. Misschien rekt hij een halve seconde en hij waarschuwt, maar op tijd stil /zacht krijgt hij de trein met geen mogelijkheid (is natuurkundig ook gewoon uit te rekenen). Zie ook het treinongeluk in Dalfsen.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
De machinist heeft nog hard op de rem getrapt, toeterde maar het mocht niet baten.
Weet ik maar het stond zo in het artikel omschreven en vond het wel apart om het zo te omschrijven.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:19 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Alsof dat uitmaakt op 300 meter met zo'n gevaarte enzo. Misschien rekt hij een halve seconde en hij waarschuwt, maar op tijd stil /zacht krijgt hij de trein met geen mogelijkheid (is natuurkundig ook gewoon uit te rekenen). Zie ook het treinongeluk in Dalfsen.
Zouden ze zo'n situatie ook oefenen in hun eigen opleiding?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb ook een keer tijdens het lessen meegemaakt dat de leerling voor me in pure paniek vol op de rem trapte toen de slagbomen dicht gingen en zodoende midden op de overweg tot stilstand kwam. Wagen sloeg nog af ook. De instructeur bleef ijzig kalm, startte de boel weer op en toen tuften we weer verder. ‘Ja, je hebt nog even voordat de trein komt, niks aan de hand.’
Het is niet uit te sluiten vooralsnog.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:02 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Ja, midden op een overweg, net op het moment dat zijn leerling weer eens de motor liet afslaan.
Dacht ik ook aan.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:48 schreef Klummie het volgende:
Misschien is de instructeur, als hij/zij het al is, wel onwel geworden?
Beelden worden niet getoond. Hulde!quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:47 schreef Twiitch het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)it-lesauto~a31b5795/
Meisje was net een seconde de auto uit en was volgens getuigen al aan het bellen. Kan dus best geweest zijn dat die vent onwel is geworden en dat meisje door blinde paniek midden op een overgang de auto heeft stilgezet?
Ah, ja. Vond het al vreemd hoe ze zo snel aan het bellen kon zijn, maar mogelijk deed ze dat in de auto al.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:47 schreef Twiitch het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)it-lesauto~a31b5795/
Meisje was net een seconde de auto uit en was volgens getuigen al aan het bellen. Kan dus best geweest zijn dat die vent onwel is geworden en dat het meisje door blinde paniek midden op een overgang de auto heeft stilgezet terwijl ze 112 belt.
quote:Dodelijk ongeluk Bussum gefilmd: meisje echt nét op tijd uit lesauto
Het dodelijke ongeluk met een leswagen in Bussum, waarbij vandaag een rijleraar om het leven kwam, is gefilmd door een omstander. Op de beelden is te zien dat het meisje aan de bestuurderskant van de auto uitstapt en de rijleraar nog lijkt te waarschuwen. De volgende seconde ramt de trein de wagen. Het hele tafereel duurt negen seconden.
Op de beelden, die ad.nl heeft gezien, is te zien dat de leswagen op het spoor tot stilstand komt. De motor van de blauwe leswagen lijkt af te slaan. De spoorbomen komen vervolgens naar beneden. Na enkele seconden stapt de jonge vrouw met witte jas uit de auto, aan de kant van de bestuurder.
Verfrommeld
Ze rent een paar meter weg en draait zich vlak voor het spoor om. Ze lijkt dan zelfs al te bellen en wijst nog naar de auto en de aanstormende trein. Voor de rijleraar is het echter te laat. Meteen ramt de intercity de auto die totaal wordt verfrommeld. Het gebeurt allemaal op enkele meters afstand voor de ogen van het meisje, dat even later totaal in shock wordt opgevangen.
,,Ik hoorde heel lang getoeter en voordat ik zag wat er aan de hand was, belde ik al 112'', zegt een man die vlak bij het spoor woont en vaker treinbotsingen heeft meegemaakt. Hij was als een van de eersten bij de geramde auto. ,,Het meisje hebben we in een andere auto gezet en opgevangen. Het viel me op dat er al aardig wat mensen waren, maar niemand deed wat. Ik ben vervolgens zelf met een verpleegkundige naar de auto gelopen, maar ik zag het meteen: die man was niet meer te redden.''
De omstander heeft de beelden aan de politie overgedragen. Het AD heeft samen met de maker van de beelden besloten ze niet te publiceren.
quote:’Spoorwegovergang Bussum levensgevaarlijk’
BUSSUM - Omwonenden van de spoorwegovergang in Bussum waar dinsdag een lesauto werd aangereden door een intercity noemen de overgang ,,levensgevaarlijk”. Een fietser vertelt dat het er vaak „best druk is, waardoor er filevorming ontstaat. Ook óp het spoor.”
Volgens de 38-jarige Anton, die komt kijken naar de ravage, was het ‘wachten op ongelukken’. ,,Een lesauto slaat per uur wel tien keer af. Misschien moeten ze niet meer over spoorwegovergangen rijden?”
ProRail: juist veilig
Volgens Mercedes Grootscholten van ProRail staat de spoorwegovergang in het centrum van Bussum juist bekend als een ‘behoorlijk veilige’. ,,Hij is niet te breed”, vertelt ze terwijl ze naar de overgang wijst waar twee sporen een redelijk drukke weg kruisen.
,,De laatste aanrijding hier was eind jaren negentig. Toen was er geen dodelijk slachtoffer te betreuren. Nu wel, en dat is verschrikkelijk.” Er wordt minutieus onderzoek gedaan, vertelt ze.
Klassiekerquote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:36 schreef Geralt het volgende:
Waarvan deze natuurlijk het bekendste voorbeeld is:
We horen het nog weleens van de leerling als die het ook met de media wil horen en als de pers daar tenminste in geinteresseerd is.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 16:58 schreef Jojoke het volgende:
Als de leerlinge aan het bellen was en de voorbijganger lang getoeter hoorde, dan geeft dat de indruk dat de rijleraar misschien onwel is geworden. Misschien dat daardoor een rem of iets degelijks is ingedrukt, waardoor de auto tot stilstand kwam?
Ik geloof het wel. Heb genoeg live gezien maar ik vind dat soort sensatieporno voor het publiek niet zoveel toevoegen.quote:
Zal niet snel gebeuren, tenzij de filmer de beelden al had doorgestuurd voordat hij met de krant afsprak dat ze niet zullen worden getoond.quote:
Amenquote:Op dinsdag 1 mei 2018 17:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik geloof het wel. Heb genoeg live gezien maar ik vind dat soort sensatieporno voor het publiek niet zoveel toevoegen.
Het is in principe geen onveilige overweg. Ja, soms is het er wat druk en dan moet je natuurlijk zorgen dat je de overweg pas op rijdt als je in één keer door kunt rijden naar de overkant. Het kan er wel druk zijn met fietsers (scholieren van het Vituscollege) op de relatief smalle Herenstraat waardoor autoverkeer niet echt kan doorrijden, maar het is nu meivakantie dus dat zal vandaag wel zijn meegevallen.quote:
Nou nee, als je op een overweg staat en de motor slaat af, dan is de normale reactie de motor weer starten en wegrijden.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 13:08 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jamaar als een auto op het spoor stil staat, dan stap je toch meteen uit?
Ah, op die manier. Ik vond het al zo gek dat jij het me ook nog een keer onder mijn neus wreef waardoor ik nu maar eens reageerde (vond het zelf in het artikel ook al gek staan). Maar jij vond het dus ook een aparte opmerking.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 15:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Weet ik maar het stond zo in het artikel omschreven en vond het wel apart om het zo te omschrijven.
In sommige gevallen heb je maar 7 tot 10 sec. de tijd zodra de bomen gedaald zijn. Zeker op trajecten waar je te maken hebt met baanvaksnelheden van 130 tot 140 km/U op de vrije baan.quote:Op woensdag 2 mei 2018 02:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nou nee, als je op een overweg staat en de motor slaat af, dan is de normale reactie de motor weer starten en wegrijden.
Maar ik kan me best voorstellen dat een leerling dat niet kan in zo'n situatie. Starten is nog geen automatisme, ze moeten erbij nadenken, als ze in paniek raken weten ze niet meer welk pedaal ze moeten induwen, of willen ze het te snel doen en slaat de motor weer af.
Hypothetisch scenario:
Voor de instructeur was het nog geen noodsituatie toen de spoorbomen neerdaalden, hij wilde waarschijnlijk overnemen, met de dubbele bediening kan hij de motor starten en schakelen, zij moest enkel gas geven. Als het niet meteen lukte zou hij zich in veiligheid brengen voordat de trein arriveerde.
Zij daarentegen heeft maar één gedachte als ze die spoorbomen ziet neerdalen: "ik moet weg of ik sterf". Ze maakt haar gordel los en stapt uit, en hij denkt "@%#?!". Zonder haar kan hij het niet doen, want hij heeft geen gaspedaal. In plaats van zelf meteen uit te stappen zijn z'n gedachten nog bij de "oorzaak" van het probleem: haar weglopen. Z'n eerste reactie is roepen dat ze moet terugkomen, zij weigert, dan verliest ie nog een seconde of 2, 3 aan het zoeken naar een andere oplossing, een manier om het gaspedaal in te drukken, en dan denkt ie pas aan het echte probleem, en hij heeft z'n gordel nog om..
Ja, beetje veel speculatie, verveelde me..quote:Op woensdag 2 mei 2018 08:56 schreef Postbus100 het volgende:
Er rijzen bij mij allemaal vragen en aanvullingen over je hypothetische scenario, maar misschien kunnen we gewoon beter het onderzoek afwachten.
Dat is inderdaad snel. Was vooral het feit dat zij wel de wagen kon verlaten dat me deed speculeren. Genoeg redenen te bedenken waarom een bestuurder te laat reageert (gevaar te laat opgemerkt, snelheid van de trein verkeerd ingeschat), maar een passagier die in de auto blijft nadat de bestuurder wegvlucht?quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
In sommige gevallen heb je maar 7 tot 10 sec. de tijd zodra de bomen gedaald zijn. Zeker op trajecten waar je te maken hebt met baanvaksnelheden van 130 tot 140 km/U op de vrije baan.
Ik zie de bomen dalen vanuit de cabine. En zo nu en dan loopt het net goed af als personen toch nog denken over te steken.
Ik kan helaas geen filmpje maken(verboden) om het te laten zien hoe weinig tijd je hebt. Een trein is een sluipmoordenaar. Zeker de moderne treinen die je amper hoort.
Ongelooflijk dat nog zoveel mensen het proberen. Daar kan ik echt met m'n verstand niet bij.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
In sommige gevallen heb je maar 7 tot 10 sec. de tijd zodra de bomen gedaald zijn. Zeker op trajecten waar je te maken hebt met baanvaksnelheden van 130 tot 140 km/U op de vrije baan.
Ik zie de bomen dalen vanuit de cabine. En zo nu en dan loopt het net goed af als personen toch nog denken over te steken.
Ik kan helaas geen filmpje maken(verboden) om het te laten zien hoe weinig tijd je hebt. Een trein is een sluipmoordenaar. Zeker de moderne treinen die je amper hoort.
Zijn ze ook wel mee bezig gelukkig.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 16:40 schreef Cherni het volgende:
Een spoorwegovergang waar dan ook is altijd levensgevaarlijk. Saneren die ondingen waar het mogelijk is. Maar dat moet technisch en mbt de kosten ook mogelijk zijn.
Mag je dan wel de claxon gebruiken? Doe je dat dan ook?quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
In sommige gevallen heb je maar 7 tot 10 sec. de tijd zodra de bomen gedaald zijn. Zeker op trajecten waar je te maken hebt met baanvaksnelheden van 130 tot 140 km/U op de vrije baan.
Ik zie de bomen dalen vanuit de cabine. En zo nu en dan loopt het net goed af als personen toch nog denken over te steken.
Ik kan helaas geen filmpje maken(verboden) om het te laten zien hoe weinig tijd je hebt. Een trein is een sluipmoordenaar. Zeker de moderne treinen die je amper hoort.
Weet niet of dat de boel verbetert. Ja, misschien als de persoon de overkant heeft gehaald, ter waarschuwing ofzo. Maar als hij nog aan het oversteken is kan je hem er ook mee verlammen, en zit je zelf met de brokken (no pun intended).quote:Op woensdag 2 mei 2018 22:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Mag je dan wel de claxon gebruiken? Doe je dat dan ook?
Gewoon doen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:45 schreef Cherni het volgende:
Ik kan helaas geen filmpje maken(verboden) om het te laten zien hoe weinig tijd je hebt.
Menige nieuwerwetse auto geeft dan de melding: trap de koppeling in om te starten...quote:Op donderdag 3 mei 2018 15:20 schreef Eenskijken het volgende:
als het goed is krijg je tijdens rijles ook te leren dat je altijd nog van een spoorweg kan komen door alleen de auto te starten (sleutel omdraaien) terwijl die in zn 1 staat. Dan schok je een stukje vooruit, genoeg om van de rails te komen. maarja het was nog een lesauto....
Ja dat mag. En ik gebruik die tyfoon als ik vind dat er een gevaar ontstaat. Ik gebruik zelfs zo heel af en toe de tyfoon als ik een tussenstation passeer waar ik geen stop hoef te maken maar zie dat mensen te dicht bij de rand staan. Tik ik toch even de tyfoon aan.quote:Op Ja woensdag 2 mei 2018 22:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Mag je dan wel de claxon gebruiken? Doe je dat dan ook?
Nee. Ik weet dat op YouTube hele cabineritten staan. Maar van mij zul je niets terug vinden. Zeker niet in deze tijd. 20 tot 15 jaar geleden zou dat geen enkel probleem zijn geweest. Ik krijg nog geen cabinekaart meer geregeld om iemand mee te nemen.quote:
Komt bij dat moderne auto's ook gewoon niet starten (startmotor gaat gewoon niet draaien) als je niet aan een hele rij voorwaarden voldoet, zoals koppeling intrappen, in de vrij, rem ingetrapt etc.quote:Op woensdag 2 mei 2018 02:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nou nee, als je op een overweg staat en de motor slaat af, dan is de normale reactie de motor weer starten en wegrijden.
Maar ik kan me best voorstellen dat een leerling dat niet kan in zo'n situatie. Starten is nog geen automatisme, ze moeten erbij nadenken, als ze in paniek raken weten ze niet meer welk pedaal ze moeten induwen, of willen ze het te snel doen en slaat de motor weer af.
Inderdaad.quote:Op donderdag 3 mei 2018 17:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Komt bij dat moderne auto's ook gewoon niet starten (startmotor gaat gewoon niet draaien) als je niet aan een hele rij voorwaarden voldoet, zoals koppeling intrappen, in de vrij, rem ingetrapt etc.
Old school auto's zet je in de versnelling en starten maar, dan hobbel je op de startmotor de overgang wel af.
Dat betreffende stukje (ik woon in Bussum) rijden ze zeker geen 130, eerder 60 kilometer per uur.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
In sommige gevallen heb je maar 7 tot 10 sec. de tijd zodra de bomen gedaald zijn. Zeker op trajecten waar je te maken hebt met baanvaksnelheden van 130 tot 140 km/U op de vrije baan.
Ik zie de bomen dalen vanuit de cabine. En zo nu en dan loopt het net goed af als personen toch nog denken over te steken.
Ik kan helaas geen filmpje maken(verboden) om het te laten zien hoe weinig tijd je hebt. Een trein is een sluipmoordenaar. Zeker de moderne treinen die je amper hoort.
Hier een mooi voorbeeldquote:Op donderdag 3 mei 2018 17:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat betreffende stukje (ik woon in Bussum) rijden ze zeker geen 130, eerder 60 kilometer per uur.
Gezien die marge begrijp ik niet waarom die kerel niet is uitgestapt, vast druk met zijn auto proberen te redden. Of onwel geworden, kan me amper voorstellen dat je verrast bent door een trein op dat specifieke stuk gezien de relatief lage snelheid. Die machinist schijnt ook nog volop getoeterd te hebben volgens getuigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |