abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178157072
Op de Hogeschool Rotterdam is een gebedsruimte ontdekt, waar zelfs stiekem een muurtje in was geplaatst zodat mannen en vrouwen gescheiden konden bidden. De directie maakt er korte metten mee. Volgens studenten is het bestaan van de ruimte al jaren bekend.

Het was een medewerker van de hogeschoollocatie Academieplein die ontdekte dat het leegstaande hok onder de trap in gebruik was als gebedsruimte. Er sprong namelijk een muurtje in het oog, eigenhandig geplaatst door studenten zodat mannen en vrouwen er gescheiden konden bidden. De Hogeschool Rotterdam keurt dit af en heeft de gebedsruimte gesloten.

,,Wij gaan niet akkoord met het oneigenlijk gebruik van deze ruimte en het op eigen houtje plaatsen van een muur”, aldus een woordvoerder van de Hogeschool Rotterdam. ,,Daarnaast is dat scheidingswandje voor mannen en vrouwen strijdig met onze principes.”

De onderwijsinstelling heeft een groep van ongeveer tien studenten op het illegale gebruik van het traphok aangesproken en is van plan om nog met meer studenten te praten. ,,Wij willen weten waarom zij geen gebruik maken van de stilteruimtes op andere locaties. Deze hebben wij juist ingericht omdat we ruimte willen bieden aan mensen die de behoefte hebben om te bidden en ze zijn binnen een paar minuten lopen te bereiken.”

In de twee officiële stilteruimtes van de hogeschool hangt een gordijntje. Volgens Paul Goossens, manager integrale veiligheid aan de Hogeschool Rotterdam, is dat echter niet om mannen en vrouwen te scheiden. ,,Daar hangt het gordijn omdat een stilteruimte multifunctioneel is en dus op hetzelfde moment voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden mits men geen overlast aan elkaar veroorzaakt", zo zegt hij tegen hogeschoolblad Profielen, dat het nieuws naar buiten bracht.

Het is niet bekend hoe lang de gebedsruimte onder de trap al in gebruik was.

Geen verborgen ruimte
Volgens verschillende verontwaardigde studenten was de Hogeschool Rotterdam wel degelijk op de hoogte van de gebedsruimte. Al jaren, zelfs. Oud-student Fouad, die twee jaar geleden afstudeerde zegt: ,,Iedereen wist ervan. We ontvingen in mijn tijd zelfs mailtjes vanuit het management waarin stond dat de naastgelegen toiletten netter moesten worden gehouden, omdat die werden gebruikt als wasruimte.”

Verder was het volgens Fouad moeilijk om níet door te hebben dat in het traphok werd gebeden. ,,De deur stond altijd open en er stonden vaak schoenen voor de deur. Pal tegenover de gebedsruimte zit een groot leslokaal, alle studenten en docenten zagen wat daar gebeurde.”

Fouad zegt zelf één keer te hebben gebeden in de ruimte. ,,Toen stond daar nog geen muurtje in. Er werd gemengd gebeden of de vrouwen wachtten tot de mannen weg waren.”

Een andere student, Joad, zegt dat ‘de hele school op de hoogte was’ van deze gebedsruimte. ,,Er is een sleutelprocedure geweest waarbij de studenten deze konden krijgen tegen inlevering van hun schoolpas.”
pi_178157122
Waarom niet voorzien in een behoefte die blijkbaar bestaat?
Is faciliteren niet een van de hoofdtaken van zo'n Hogeschool?
pi_178157174
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:48 schreef Hamzoef het volgende:
De hoofdtaak is het bieden van onafhankelijk onderwijs van goede kwaliteit.
Bidden doe je maar in de moskee.
  woensdag 28 maart 2018 @ 20:52:02 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178157206
quote:
Lees het bericht eens zou ik zeggen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_178157212
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:50 schreef CarbonC het volgende:
De hoofdtaak is het bieden van onafhankelijk onderwijs van goede kwaliteit.
De hoofdtaak is in mijn ogen het opleiden van studenten. Dat doe je enerzijds door het onderwijzen an sich, maar ook door het scheppen van een klimaat waarin de studenten zich prettig voelen, en zich zo dus optimaal kunnen ontwikkelen.
  woensdag 28 maart 2018 @ 20:53:37 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_178157234
Dit lijkt wel een stuk uit een Harry Potter boek.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_178157240
quote:
Op woensdag 28 maart 2018 20:48 schreef Hamzoef het volgende:
Neen.
Een onderwijsinstelling hoort scholing te verzorgen.
Niet voldoen aan allerlei roepen om (bij)geloof.
pi_178157302
quote:
6s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:53 schreef Treinhomo het volgende:
Een onderwijsinstelling hoort scholing te verzorgen.
Oh, dus we kunnen mentors etc. allemaal ook wel afschaffen volgens jou? Scholing ja, maar scholing komt het beste over wanneer leerlingen goed in hun vel zitten.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:02:46 #9
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_178157447
quote:
Gaan ze maar lekker naar zo'n moskee. Pleur lekker op. Een school is daar niet voor.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_178157475
Wij hadden vroeger een geheim Beyblade hoekje 8-)
pi_178157478
quote:
blijkbaar willen de studenten de geboden ruimte niet.
pi_178157539
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

blijkbaar willen de studenten de geboden ruimte niet.
Dan ga je toch ergens anders heen?
Geeft je toch ...verdomme niet het recht om zelf wat in elkaar te knutselen?
pi_178157561
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Oh, dus we kunnen mentors etc. allemaal ook wel afschaffen volgens jou? Scholing ja, maar scholing komt het beste over wanneer leerlingen goed in hun vel zitten.
Maar tot hoever moet een school gaan?
Ik zit goed in mijn vel na een lekkere pijpbeurt: gaat de school dit ook verzorgen?
pi_178157583
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Ik zit goed in mijn vel na een lekkere pijpbeurt: gaat de school dit ook verzorgen?
:')
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:10:38 #15
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_178157646
Mooi dat de (oud)leerlingen zeggen dat het gewoon bekend was.
Hypocriete gedoe van die instellingen altijd.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_178157659
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Een goede pijpbeurt is het fundamentele recht van iedere man
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:12:25 #17
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_178157706
Het is de schuld van de joden.
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
pi_178157716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:08 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat is hier nou :') aan?
pi_178157776
bizar verhaal. raakt kant noch wal.

jaren lang die gebedsruimte faciliteren en dan opeens doen alsof ze er nooit van op de hoogte waren :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_178157826
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

De hoofdtaak is in mijn ogen het opleiden van studenten. Dat doe je enerzijds door het onderwijzen an sich, maar ook door het scheppen van een klimaat waarin de studenten zich prettig voelen, en zich zo dus optimaal kunnen ontwikkelen.
quote:
Wij willen weten waarom zij geen gebruik maken van de stilteruimtes op andere locaties. Deze hebben wij juist ingericht omdat we ruimte willen bieden aan mensen die de behoefte hebben om te bidden en ze zijn binnen een paar minuten lopen te bereiken.”
"Pools are perfect for holding water"
pi_178157862
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:08 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

flauwe reactie van je. Reageer eens inhoudelijk. Overgrote meerderheid van scholieren zullen zich meest op gemak voelen in een andere setting dan gebedsruimte. Een kroeg bijvoorbeeld, dus ook maar toevoegen?
pi_178157894
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:15 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]

Het is goed dat die ruimtes er zijn, maar blijkbaar voorziet die niet in ieders behoefte. Als er dan studenten zijn die op eigen initiatief, en daarbij niemand lastig vallen, iets anders doen zie ik niet wat het probleem kan zijn.
pi_178157916
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:17 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

flauwe reactie van je. Reageer eens inhoudelijk. Overgrote meerderheid van scholieren zullen zich meest op gemak voelen in een andere setting dan gebedsruimte. Een kroeg bijvoorbeeld, dus ook maar toevoegen?
Nee, want alcohol vertroebelt de geest en is dus bij uitstek een voorbeeld van iets wat niet op een onderwijsinstelling thuis hoort.
  Moderator woensdag 28 maart 2018 @ 21:21:09 #24
236264 crew  capricia
pi_178157950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:19 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, want alcohol vertroebelt de geest en is dus bij uitstek een voorbeeld van iets wat niet op een onderwijsinstelling thuis hoort.
Religie idem.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_178157964
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is goed dat die ruimtes er zijn, maar blijkbaar voorziet die niet in ieders behoefte.
Tsja, dat kan. Je kan immers niet aan ieders behoefte tegemoet komen.

quote:
Als er dan studenten zijn die op eigen initiatief, en daarbij niemand lastig vallen, iets anders doen zie ik niet wat het probleem kan zijn.
quote:
,,Wij gaan niet akkoord met het oneigenlijk gebruik van deze ruimte en het op eigen houtje plaatsen van een muur”, aldus een woordvoerder van de Hogeschool Rotterdam. ,,Daarnaast is dat scheidingswandje voor mannen en vrouwen strijdig met onze principes.”
Misschien moet je de OP eens lezen.
pi_178158004
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Is scholing wel gebaat bij het faciliteren van de islam?
pi_178158007
quote:

[..]

Het is goed dat die ruimtes er zijn, maar blijkbaar voorziet die niet in ieders behoefte. Als er dan studenten zijn die op eigen initiatief, en daarbij niemand lastig vallen, iets anders doen zie ik niet wat het probleem kan zijn.
1. het is helemaal niet goed dat een school een of meerdere religies op deze manier faciliteert.
2. "niemand lastig vallen" is niet het enige criterium: studenten kunnen niet zelf alles overzien: niet voor niets zijn daar regels voor, bijvoorbeeld m.b.t. brandveiligheid en bouwveiligheid. We leven gelukkig niet in een ontwikkelingsland.
pi_178158021
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:21 schreef probeer het volgende:
Misschien moet je de OP eens lezen.
Wie vallen ze precies lastig dan?
pi_178158054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:22 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Is scholing wel gebaat bij het faciliteren van de islam?
Ze faciliteren (lees gedogen) dat leerlingen zich terug kunnen trekken in een ruimte om te bezinnen en bidden. Ik snap echt niet wat daar op tegen kan zijn.
pi_178158068
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:23 schreef CarbonC het volgende:
"niemand lastig vallen" is niet het enige criterium: studenten kunnen niet zelf alles overzien: niet voor niets zijn daar regels voor, bijvoorbeeld m.b.t. brandveiligheid en bouwveiligheid. We leven gelukkig niet in een ontwikkelingsland.
Hoe is dat Nederlandse spreekwoord ook al weer? Oh ja, "spijkers op laag water zoeken"
pi_178158096
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hoe is dat Nederlandse spreekwoord ook al weer? Oh ja, "spijkers op laag water zoeken"
Meen je nou werkelijk dat iedereen die vindt dat hij/zij een goed idee denkt te hebben maar mag gaan lopen klussen in/aan een gebouw?
pi_178158124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wie vallen ze precies lastig dan?
Niemand, zo lijkt.

Echter:

quote:
Overlast is niet de enige geldige reden om iets niet toe te staan he.
pi_178158147
Schuilkerkje dus, zoals in de Republiek.
I´m back.
pi_178158161
quote:

[..]

Ze faciliteren (lees gedogen) dat leerlingen zich terug kunnen trekken in een ruimte om te bezinnen en bidden. Ik snap echt niet wat daar op tegen kan zijn.
Wat ik bedoel is dat het niet helemaal toeval is dat de islamitische landen niets presteren op oa wetenschappelijk gebied. Als je scholing - in de westerse zin - belangrijk vindt moet je niet gedachtegoed stimuleren dat daar strijdig mee of in ieder geval niet dienstig aan is. Nu is het natuurlijk op een Hogeschool dus erg veel schade valt daar niet aan te richten, maar je snapt de denkrichting neem ik aan.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:36:02 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_178158256
quote:

[..]

Er is ook niks tegen op bezinning en gebeden. De school faciliteert deze met een ruimte. Desondanks werd er zonder (met?) toestemming een andere, exclusieve gebedsruimte gecreëerd die ook nog eens een principe (geen scheiding der seksen) schond. Dat is het probleem, niet het bidden zelf.
pi_178158269
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Wat ik bedoel is dat het niet helemaal toeval is dat de islamitische landen niets presteren op oa wetenschappelijk gebied.
Islamitische wetenschap is de westerse wetenschap eeuwenlang mijlen ver vooruit geweest, dus dat lijkt mij niet zo'n argument.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:37:48 #37
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178158287
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Islamitische wetenschap is de westerse wetenschap eeuwenlang mijlen ver vooruit geweest, dus dat lijkt mij niet zo'n argument.
Tja, waar ging het fout he...
pi_178158297
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Er is ook niks tegen op bezinning en gebeden. De school faciliteert deze met een ruimte. Desondanks werd er zonder (met?) toestemming een andere, exclusieve gebedsruimte gecreëerd die ook nog eens een principe (geen scheiding der seksen) schond. Dat is het probleem, niet het bidden zelf.
En wie had daar precies last van? Er is toch niemand verdreven? Zij die er wel prijs op stellen gemengd te bidden kunnen toch naar die andere ruimte?
pi_178158323
quote:
6s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:37 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Tja, waar ging het fout he...
Doorgeslagen dogmatisme, maar goed dat is een andere discussie.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:40:00 #40
455560 Logic91
Always stay rational
pi_178158337
quote:
Het is de primaire taak van een onderwijsinstelling om studenten op te leiden voor de arbeidsmarkt zodat de aansluiting tussen de opleiding enerzijds en de arbeidsmarkt anderzijds zo soepel mogelijk verloopt. Daarnaast dient een onderwijsinstelling haar studenten ook te leren om kritisch na te denken.

Een religieuze levensovertuiging gaat de school derhalve totaal niet aan. Religie hoort sowieso niet op een openbare onderwijsinstelling thuis vind ik.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_178158341
Behoorlijk asociaal om zomaar zonder toestemming een hok te gaan gebruiken en daar zelfs een muurtje in te plaatsen, terwijl er reeds 2 (!) stilteruimtes worden aangeboden waar gebruik van kan worden gemaakt.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_178158357
quote:

[..]

Wellicht hebben de studenten nooit de moeite genomen om er om te vragen ?

Of de instelling is, zoals ze zelf in het artikel ook al aangeven, tegen gescheiden bidden voor mannen en vrouwen.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:41:38 #43
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178158387
pi_178158392
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:40 schreef Logic91 het volgende:
Het is de primaire taak van een onderwijsinstelling om studenten op te leiden voor de arbeidsmarkt zodat de aansluiting tussen de opleiding enerzijds en de arbeidsmarkt anderzijds zo soepel mogelijk verloopt
Voor beroepsonderwijs, en daar gaat het in dit geval over, heb je daar wel gelijk in ja. Maar dan nog hoeft het een het ander niet in de weg te staan.
pi_178158461
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Voor beroepsonderwijs, en daar gaat het in dit geval over, heb je daar wel gelijk in ja. Maar dan nog hoeft het een het ander niet in de weg te staan.
Blijkbaar stond de segregatie in de gedoogde gebedsruimte de principes van de school in de weg.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:45:39 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178158480
quote:

[..]

Het zijn moslims, dus dan is het sowieso fout.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178158489
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:44 schreef probeer het volgende:

[..]

Blijkbaar stond de segregatie in de gedoogde gebedsruimte de principes van de school in de weg.
Bijzonder.
pi_178158502
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies te zeggen lerares Janneke?
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:46:53 #49
455560 Logic91
Always stay rational
pi_178158508
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Klopt, het zijn geen elkaar uitsluitende zaken. Het probleem is dat ik niet helemaal inzie hoe het faciliteren van een gebedsruimte voorziet in de professionele beroepsontwikkeling van een student. Het is mijns inziens overbodig en inefficiënt.

Dan heb je ook nog het feit dat andere gelovigen kunnen zeiken en ze zouden dan een legitieme punt hebben. Waarom zou enkel de islam als uitzondering mogen gelden?
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_178158516
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Bijzonder.
Niet echt. Je ziet in dit land namelijk wel vaker dat instellingen officieel geen onderscheid tussen de seksen willen maken.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:47:12 #51
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178158518
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, ze doen het niet in de daarvoor aangewezen plaats.

Waarschijnlijk juist omdat het moslims zijn.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:47:48 #52
346939 Janneke141
pi_178158533
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:46 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies te zeggen lerares Janneke?
Ik probeerde NWS samen te vatten in 1 zin.

Wat heeft mijn beroep er trouwens mee te maken?
pi_178158559
quote:
9s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik probeerde NWS samen te vatten in 1 zin.

Wat heeft mijn beroep er trouwens mee te maken?
Ik hecht extra veel waarde aan jouw opvatting omdat jouw beroep (zijdelings) raakvlakken heeft met dit topic.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:52:34 #54
346939 Janneke141
pi_178158645
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:49 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik hecht extra veel waarde aan jouw opvatting omdat jouw beroep (zijdelings) raakvlakken heeft met dit topic.
Goed dan.

School staat in het volste recht om dat trapgat te sluiten, de school bepaalt immers welke ruimte hoe wordt gebruikt en door wie
Gebeds-, stilte- en andere niet-onderwijsgebonden ruimtes hebben prima een plek in een school.
Voldoen die niet aan de wens van de betreffende studenten, dan kunnen ze de school vragen om een aanpassing en als die er niet komt dan weten ze de uitgang vast wel te vinden.

Maar de kreet dat religie in een school per definitie niets te zoeken heeft zal ik altijd blijven bestrijden.
pi_178158653
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:47 schreef probeer het volgende:

[..]

Niet echt. Je ziet in dit land namelijk wel vaker dat instellingen officieel geen onderscheid tussen de seksen willen maken.
Behalve op het toilet.
Maarja. Of je als moslim nu je geloof met een wc wil vergelijken...
pi_178158702
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat is niet zo he. Daar komt bij dat de wetenschap die werd bedreven in de islamitische gebieden veelal rechtstreeks voortborduurde op de kennis uit de veroverde rijken en dan vaak ook nog werd bedreven door niet-islamieten, of door islamieten ondanks de leerstellingen van de islam. Zeker na al Ghazali kwam er niet veel meer van waarde vandaan. Wie vooruit wil in het leven kan maar beter niet een dergelijke manier van denken aanhangen.
pi_178158713
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:52 schreef Janneke141 het volgende:
dan kunnen ze de school vragen om een aanpassing
Ja, maar dan kunnen ze anderen weer tot last zijn. (ik zie de topics hier al voor me, als de hogeschool hier gehoor aan gegeven zou hebben)

Met deze actie eisen ze geen aandacht op, en zijn ze niemand tot last.
pi_178158746
quote:

[..]

Goed dan.

School staat in het volste recht om dat trapgat te sluiten, de school bepaalt immers welke ruimte hoe wordt gebruikt en door wie
Gebeds-, stilte- en andere niet-onderwijsgebonden ruimtes hebben prima een plek in een school.
Voldoen die niet aan de wens van de betreffende studenten, dan kunnen ze de school vragen om een aanpassing en als die er niet komt dan weten ze de uitgang vast wel te vinden.

Maar de kreet dat religie in een school per definitie niets te zoeken heeft zal ik altijd blijven bestrijden.
Dit dus.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:58:37 #59
346939 Janneke141
pi_178158787
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:55 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, maar dan kunnen ze anderen weer tot last zijn. (ik zie de topics hier al voor me, als de hogeschool hier gehoor aan gegeven zou hebben)

Ik zei 'vragen'. Op een vraag krijg je antwoord, en dat kan ja of nee zijn. En als er wordt gevraagd om een gescheiden gebedsruimte voor de seksen, dan zal de school ongetwijfeld nee zeggen. Dikke pech.

Het geeft, om welke reden dan ook, geen pas om zelf dan maar ruimtes in een gebouw te gaan claimen. Zo werkt het niet, of je nu de lokale moslimclub of de toneelvereniging bent.
pi_178158798
quote:

[..]

Goed dan.

Dan gaan ze wel elders biddden. Dat kan je niet voorkomen, het is inmiddels iemands volste recht om ergens te bidden.
pi_178158821
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:55 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hoe wil er bij jou niet in dat 'overlast' niet het enige argument is om het ergens niet mee eens te zijn?

En toestemming vragen voordat je van andermans eigendom gebruik maakt, lijkt je ook vreemd.
pi_178158822
Ebu Abdullah Muhammed bin Cabir bin Sinan er-Rekki es-Sabi el-Battani
pi_178158824
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Dan gaan ze wel elders biddden. Dat kan je niet voorkomen, het is inmiddels iemands volste recht om ergens te bidden.
Je hebt gelezen dat er reeds 2 stilteruimtes zijn waar gebruik van kan worden gemaakt?
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_178158836
Hogeschool Windesheim heeft het uitstekend geregeld. Zelfs ruimtes met lage wasbakken zodat moslims zicht daar ritueel kunnen reinigen! Niet gescheiden, maar als ik daar kwam dan was het standaard dat ik en de rest van de dames gewoon achter de heren het gebed deden. Die scheiding is dus niet nodig.
pi_178158855
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:59 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Je hebt gelezen dat er reeds 2 stilteruimtes zijn waar gebruik van kan worden gemaakt?
Taak van school om te achterhalen waarom hier geen gebruik van gemaakt wordt.
pi_178158863
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Jup. Zo heeft een vrouw het volste recht om te bidden in dezelfde ruimte als waar een man wilt bidden.

Zoals mogelijk in de toegewezen stilte/gebedsruimten.
pi_178158888
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Jup. Zo heeft een vrouw het volste recht om te bidden in dezelfde ruimte als waar een man wilt bidden.

Zoals mogelijk in de toegewezen stilte/gebedsruimten.
Ja, is te doen. Zo een wand is ook niet nodig, je kan prima gewoon achter de heren bidden. :)
  woensdag 28 maart 2018 @ 22:02:06 #68
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_178158902
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:38 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

En wie had daar precies last van? Er is toch niemand verdreven? Zij die er wel prijs op stellen gemengd te bidden kunnen toch naar die andere ruimte?
Nee, de principes van de school laten gescheiden evenementen niet toe en terecht. Dus mensen die per se gescheiden willen bidden kunnen dat elders doen. Klaar. Geen geëmmer over waarom dit wel of niet zou moeten mogen. Het. Mag. Niet. Wat snap je daar niet aan?
pi_178158921
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Taak van school om te achterhalen waarom hier geen gebruik van gemaakt wordt.
Dat hadden die studenten inderdaad kunnen en moeten aangeven richting leiding school. Ik zou overigens ook wel willen weten waarom ze daar geen gebruik van willen maken. Het is wel bijzonder vreemd om dan maar eigenhandig een ruimte in gebruik te gaan nemen en daar zelfs een muurtje in te plaatsen.
pi_178158929
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:58 schreef Janneke141 het volgende:

Ik zei 'vragen'. Op een vraag krijg je antwoord, en dat kan ja of nee zijn.
En wat als het antwoord "ja" geweest zou zijn? Dan hadden andere de gevolgen ervaren, en zou half fok schuimbekkend topics openen.

Je kan ook vragen of ze geen fles wijn bij je kerspakket willen doen. Als ze daar echter gehoor aan geven, zijn er wel allerlei alcoholdrinkers over de zeik. Ja kan de wijn ook gewoon weggooien.
pi_178158950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:02 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Dat hadden die studenten inderdaad kunnen en moeten aangeven richting leiding school. Ik zou overigens ook wel willen weten waarom ze daar geen gebruik van willen maken. Het is wel bijzonder vreemd om dan maar eigenhandig een ruimte in gebruik te gaan nemen en daar zelfs een muurtje in te plaatsen.
Ja, zo een stilteruimte is vaak schoon en voorzien van alle gemakken, dus je zou denken perfect? Nou ja, raar idd.
pi_178158964
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:02 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

En wat als het antwoord "ja" geweest zou zijn? Dan hadden andere de gevolgen ervaren, en zou half fok schuimbekkend topics openen.

Je kan ook vragen of ze geen fles wijn bij je kerspakket willen doen. Als ze daar echter gehoor aan geven, zijn er wel allerlei alcoholdrinkers over de zeik. Ja kan de wijn ook gewoon weggooien.
Of geen vlees, omdat vegetariërs dat niet willen of geen pinda's omdat sommige mensen daar een allergie voor hebben etc.
pi_178158971
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:02 schreef Qarrad het volgende:
Het. Mag. Niet.
Waar.Staat.Dat.In.De.Wet?
pi_178158973
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:02 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nee, de principes van de school laten gescheiden evenementen niet toe en terecht. Dus mensen die per se gescheiden willen bidden kunnen dat elders doen. Klaar. Geen geëmmer over waarom dit wel of niet zou moeten mogen. Het. Mag. Niet. Wat snap je daar niet aan?
Een afscheiding is ook niet van de islam. Je kan als vrouw prima in dezelfde ruimte bidden, gewoon achter de heren.
pi_178158994
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:03 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja, zo een stilteruimte is vaak schoon en voorzien van alle gemakken, dus je zou denken perfect? Nou ja, raar idd.
Ik vind het ook gewoon vreemd. Je zou denken dat het prima voor elkaar zou zijn met 2 stilteruimtes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')