abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178157072
Op de Hogeschool Rotterdam is een gebedsruimte ontdekt, waar zelfs stiekem een muurtje in was geplaatst zodat mannen en vrouwen gescheiden konden bidden. De directie maakt er korte metten mee. Volgens studenten is het bestaan van de ruimte al jaren bekend.

Het was een medewerker van de hogeschoollocatie Academieplein die ontdekte dat het leegstaande hok onder de trap in gebruik was als gebedsruimte. Er sprong namelijk een muurtje in het oog, eigenhandig geplaatst door studenten zodat mannen en vrouwen er gescheiden konden bidden. De Hogeschool Rotterdam keurt dit af en heeft de gebedsruimte gesloten.

,,Wij gaan niet akkoord met het oneigenlijk gebruik van deze ruimte en het op eigen houtje plaatsen van een muur”, aldus een woordvoerder van de Hogeschool Rotterdam. ,,Daarnaast is dat scheidingswandje voor mannen en vrouwen strijdig met onze principes.”

De onderwijsinstelling heeft een groep van ongeveer tien studenten op het illegale gebruik van het traphok aangesproken en is van plan om nog met meer studenten te praten. ,,Wij willen weten waarom zij geen gebruik maken van de stilteruimtes op andere locaties. Deze hebben wij juist ingericht omdat we ruimte willen bieden aan mensen die de behoefte hebben om te bidden en ze zijn binnen een paar minuten lopen te bereiken.”

In de twee officiële stilteruimtes van de hogeschool hangt een gordijntje. Volgens Paul Goossens, manager integrale veiligheid aan de Hogeschool Rotterdam, is dat echter niet om mannen en vrouwen te scheiden. ,,Daar hangt het gordijn omdat een stilteruimte multifunctioneel is en dus op hetzelfde moment voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden mits men geen overlast aan elkaar veroorzaakt", zo zegt hij tegen hogeschoolblad Profielen, dat het nieuws naar buiten bracht.

Het is niet bekend hoe lang de gebedsruimte onder de trap al in gebruik was.

Geen verborgen ruimte
Volgens verschillende verontwaardigde studenten was de Hogeschool Rotterdam wel degelijk op de hoogte van de gebedsruimte. Al jaren, zelfs. Oud-student Fouad, die twee jaar geleden afstudeerde zegt: ,,Iedereen wist ervan. We ontvingen in mijn tijd zelfs mailtjes vanuit het management waarin stond dat de naastgelegen toiletten netter moesten worden gehouden, omdat die werden gebruikt als wasruimte.”

Verder was het volgens Fouad moeilijk om níet door te hebben dat in het traphok werd gebeden. ,,De deur stond altijd open en er stonden vaak schoenen voor de deur. Pal tegenover de gebedsruimte zit een groot leslokaal, alle studenten en docenten zagen wat daar gebeurde.”

Fouad zegt zelf één keer te hebben gebeden in de ruimte. ,,Toen stond daar nog geen muurtje in. Er werd gemengd gebeden of de vrouwen wachtten tot de mannen weg waren.”

Een andere student, Joad, zegt dat ‘de hele school op de hoogte was’ van deze gebedsruimte. ,,Er is een sleutelprocedure geweest waarbij de studenten deze konden krijgen tegen inlevering van hun schoolpas.”
pi_178157122
Waarom niet voorzien in een behoefte die blijkbaar bestaat?
Is faciliteren niet een van de hoofdtaken van zo'n Hogeschool?
pi_178157174
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:48 schreef Hamzoef het volgende:
De hoofdtaak is het bieden van onafhankelijk onderwijs van goede kwaliteit.
Bidden doe je maar in de moskee.
  woensdag 28 maart 2018 @ 20:52:02 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178157206
quote:
Lees het bericht eens zou ik zeggen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_178157212
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:50 schreef CarbonC het volgende:
De hoofdtaak is het bieden van onafhankelijk onderwijs van goede kwaliteit.
De hoofdtaak is in mijn ogen het opleiden van studenten. Dat doe je enerzijds door het onderwijzen an sich, maar ook door het scheppen van een klimaat waarin de studenten zich prettig voelen, en zich zo dus optimaal kunnen ontwikkelen.
  woensdag 28 maart 2018 @ 20:53:37 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_178157234
Dit lijkt wel een stuk uit een Harry Potter boek.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_178157240
quote:
Op woensdag 28 maart 2018 20:48 schreef Hamzoef het volgende:
Neen.
Een onderwijsinstelling hoort scholing te verzorgen.
Niet voldoen aan allerlei roepen om (bij)geloof.
pi_178157302
quote:
6s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:53 schreef Treinhomo het volgende:
Een onderwijsinstelling hoort scholing te verzorgen.
Oh, dus we kunnen mentors etc. allemaal ook wel afschaffen volgens jou? Scholing ja, maar scholing komt het beste over wanneer leerlingen goed in hun vel zitten.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:02:46 #9
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_178157447
quote:
Gaan ze maar lekker naar zo'n moskee. Pleur lekker op. Een school is daar niet voor.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_178157475
Wij hadden vroeger een geheim Beyblade hoekje 8-)
pi_178157478
quote:
blijkbaar willen de studenten de geboden ruimte niet.
pi_178157539
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

blijkbaar willen de studenten de geboden ruimte niet.
Dan ga je toch ergens anders heen?
Geeft je toch ...verdomme niet het recht om zelf wat in elkaar te knutselen?
pi_178157561
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Oh, dus we kunnen mentors etc. allemaal ook wel afschaffen volgens jou? Scholing ja, maar scholing komt het beste over wanneer leerlingen goed in hun vel zitten.
Maar tot hoever moet een school gaan?
Ik zit goed in mijn vel na een lekkere pijpbeurt: gaat de school dit ook verzorgen?
pi_178157583
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Ik zit goed in mijn vel na een lekkere pijpbeurt: gaat de school dit ook verzorgen?
:')
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:10:38 #15
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_178157646
Mooi dat de (oud)leerlingen zeggen dat het gewoon bekend was.
Hypocriete gedoe van die instellingen altijd.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_178157659
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Een goede pijpbeurt is het fundamentele recht van iedere man
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:12:25 #17
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_178157706
Het is de schuld van de joden.
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
pi_178157716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:08 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat is hier nou :') aan?
pi_178157776
bizar verhaal. raakt kant noch wal.

jaren lang die gebedsruimte faciliteren en dan opeens doen alsof ze er nooit van op de hoogte waren :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_178157826
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 20:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

De hoofdtaak is in mijn ogen het opleiden van studenten. Dat doe je enerzijds door het onderwijzen an sich, maar ook door het scheppen van een klimaat waarin de studenten zich prettig voelen, en zich zo dus optimaal kunnen ontwikkelen.
quote:
Wij willen weten waarom zij geen gebruik maken van de stilteruimtes op andere locaties. Deze hebben wij juist ingericht omdat we ruimte willen bieden aan mensen die de behoefte hebben om te bidden en ze zijn binnen een paar minuten lopen te bereiken.”
"Pools are perfect for holding water"
pi_178157862
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:08 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

flauwe reactie van je. Reageer eens inhoudelijk. Overgrote meerderheid van scholieren zullen zich meest op gemak voelen in een andere setting dan gebedsruimte. Een kroeg bijvoorbeeld, dus ook maar toevoegen?
pi_178157894
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:15 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]

Het is goed dat die ruimtes er zijn, maar blijkbaar voorziet die niet in ieders behoefte. Als er dan studenten zijn die op eigen initiatief, en daarbij niemand lastig vallen, iets anders doen zie ik niet wat het probleem kan zijn.
pi_178157916
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:17 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

flauwe reactie van je. Reageer eens inhoudelijk. Overgrote meerderheid van scholieren zullen zich meest op gemak voelen in een andere setting dan gebedsruimte. Een kroeg bijvoorbeeld, dus ook maar toevoegen?
Nee, want alcohol vertroebelt de geest en is dus bij uitstek een voorbeeld van iets wat niet op een onderwijsinstelling thuis hoort.
  Moderator woensdag 28 maart 2018 @ 21:21:09 #24
236264 crew  capricia
pi_178157950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:19 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, want alcohol vertroebelt de geest en is dus bij uitstek een voorbeeld van iets wat niet op een onderwijsinstelling thuis hoort.
Religie idem.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_178157964
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is goed dat die ruimtes er zijn, maar blijkbaar voorziet die niet in ieders behoefte.
Tsja, dat kan. Je kan immers niet aan ieders behoefte tegemoet komen.

quote:
Als er dan studenten zijn die op eigen initiatief, en daarbij niemand lastig vallen, iets anders doen zie ik niet wat het probleem kan zijn.
quote:
,,Wij gaan niet akkoord met het oneigenlijk gebruik van deze ruimte en het op eigen houtje plaatsen van een muur”, aldus een woordvoerder van de Hogeschool Rotterdam. ,,Daarnaast is dat scheidingswandje voor mannen en vrouwen strijdig met onze principes.”
Misschien moet je de OP eens lezen.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')