Vorig jaar in Sochi was het er maar 1quote:Op maandag 26 maart 2018 18:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Zoals gezegd heb ik ze niet allemaal zuiver op het netvlies.
Zelfs als het er trouwens 5 zijn (waar het al niet op lijkt) dan nog is het triest laag trouwens.![]()
Vorig jaar Australië toch ook maar 2?quote:Op maandag 26 maart 2018 18:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vorig jaar in Sochi was het er maar 1
Ik moet de grafiek daarvan nog eens terughalen. Da's bijna niet te geloven.quote:Op maandag 26 maart 2018 18:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vorig jaar in Sochi was het er maar 1
Er waren zelfs GP's zonder een enkele inhaalactie.quote:Op maandag 26 maart 2018 18:55 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik moet de grafiek daarvan nog eens terughalen. Da's bijna niet te geloven.
Vlak voor z'n stop telt nietquote:Op maandag 26 maart 2018 18:53 schreef SnowOokami het volgende:
Vandoorne op Sainz toen Sainz een fout maakte
Denk dat dit het ongeveer wel was inderdaad. Dacht dat Sainz ook nog ingehaald werd maar was niet door Bottas iig wat ik eerder zei.quote:Op maandag 26 maart 2018 18:51 schreef Nattekat het volgende:
Bottas op Stroll,
Ricciardo op Hulk,
Bottas op Ocon,
Bottas op Vandoorne
Dan zie ik ook nog Leclerc op Stroll, maar dat was na de SC.
Alonso haalde Sainz in toen die van de baan schoot.quote:Op maandag 26 maart 2018 19:20 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Denk dat dit het ongeveer wel was inderdaad. Dacht dat Sainz ook nog ingehaald werd maar was niet door Bottas iig wat ik eerder zei.
Vandoorne toch?quote:Op maandag 26 maart 2018 19:38 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alonso haalde Sainz in toen die van de baan schoot.
Alonso eerst. Vandoorne pas toen Sainz de pit in ging volgens mij.quote:
Ja toen Sainz grind had gehapt.quote:Op maandag 26 maart 2018 20:12 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alonso eerst. Vandoorne pas toen Sainz de pit in ging volgens mij.
Zat vanmiddag toevallig even de highlights van 2017 te kijken:quote:Op maandag 26 maart 2018 20:43 schreef aesop het volgende:
Bijzonder, volgens Max weet het team niet wat de schade aan de diffuser heeft veroorzaakt, het was in elk geval niet een kerb.
Klein zorgpuntje voor Bahrein, voor de rest heb ik daar erg veel zin in. Ik zie Max meedoen voor de zege,met de hogere temperaturen en de bandenslijtage bij Mercedes. En Hamilton had koelingsproblemen met de motor.
Ok wishful thinking maar hoop doet leven
Ben sowieso wel benieuwd naar Bahrein. Australië leverde toch niet echt een krachtmeting tussen de top drie op.quote:Op maandag 26 maart 2018 20:43 schreef aesop het volgende:
Bijzonder, volgens Max weet het team niet wat de schade aan de diffuser heeft veroorzaakt, het was in elk geval niet een kerb.
Klein zorgpuntje voor Bahrein, voor de rest heb ik daar erg veel zin in. Ik zie Max meedoen voor de zege,met de hogere temperaturen en de bandenslijtage bij Mercedes. En Hamilton had koelingsproblemen met de motor.
Ok wishful thinking maar hoop doet leven
Grootste voordeel is dat de snellere auto's nu ook echt kunnen inhalen op de straight. Dus de DRS zal dit keer wel werken.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ben sowieso wel benieuwd naar Bahrein. Australië leverde toch niet echt een krachtmeting tussen de top drie op.
Die vermeende bandenslijtage bij Mercedes ben ik vrij sceptisch over eerlijk gezegd, maar we zullen het zien.
Wat een kutstreek van Ham was dat..quote:Op maandag 26 maart 2018 20:45 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Zat vanmiddag toevallig even de highlights van 2017 te kijken:
Was die race alweer helemaal vergetenmaar ziet er beter uit dan Australië iig.
Zeker, kijk er ook wel naar uit. Ook omdat het op een iets schappelijker tijdstip is.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:17 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Grootste voordeel is dat de snellere auto's nu ook echt kunnen inhalen op de straight. Dus de DRS zal dit keer wel werken.
Bandenslijtage wordt wel interessant inderdaad en ben ook benieuwd welke impact de extra warmte op de motoren/remmen heeft.
Ja en hij heeft ook Kimi laten zweten de laatste 20 ronden. Ricciardo deed eigenlijk alles prima.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zeker, kijk er ook wel naar uit. Ook omdat het op een iets schappelijker tijdstip is.
En ik maakte me enorm zorgen over Verstappen na deze race, maar gelukkig is er altijd nog Tom Coronel om me gerust te stellen:
https://racingnews365.nl/(...)n-max-verstappen/amp
Je gaat je afvragen of die man de race wel gezien heeft als hij klaagt over de kleurloze race van Ricciardo. Volgens mij was dat zo ongeveer de enige met een echte inhaalactie in de race.
En dan ook maar 5 seconden krijgen met geen enkel gevolg voor het resultaat nadat Bottas hem er langs liet.quote:
Ja precies, al vind ik het lastig wat voor straf je dan moet geven. Een drive through zou misschien gepaster zijn.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 10:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dan ook maar 5 seconden krijgen met geen enkel gevolg voor het resultaat nadat Bottas hem er langs liet.
Even naar de feiten kijken.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 10:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dan ook maar 5 seconden krijgen met geen enkel gevolg voor het resultaat nadat Bottas hem er langs liet.
Het is heel doelbewust valsspelen om een voordeel te behalen, ik vind dat dat altijd zwaarder bestraft moet worden dan een fout maken in een duel of in een vlagsituatie. Ik vind ook dat het zwaarder bestraft moet worden dan een spontane oververhitte reactie waar Hamilton zelf zo over miepte.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:38 schreef mikieu het volgende:
[..]
Ja precies, al vind ik het lastig wat voor straf je dan moet geven. Een drive through zou misschien gepaster zijn.
Ik denk niet dat het veel aan de uitslag had gedaan (ric was evengoed wel voorbij gereden). Maar gaat natuurlijk om het principe.
Het staat me niet zo helder meer voor de geest, maar het was toch geen S&G?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even naar de feiten kijken.
Het verschil met Vettel was maar 1,6 seconden. Dat maakt dat hij vettel gewoon zou hebben ingehaald...
Drive through of een stop & go penalty leek me gepaster idd.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is heel doelbewust valsspelen om een voordeel te behalen, ik vind dat dat altijd zwaarder bestraft moet worden dan een fout maken in een duel of in een vlagsituatie. Ik vind ook dat het zwaarder bestraft moet worden dan een spontane oververhitte reactie waar Hamilton zelf zo over miepte.
Wat een kromme vergelijking, tijdens race condities mag je zo hard of langzaam rijden als je zelf wil.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 14:07 schreef sasquatsch het volgende:
Sterker nog, Hamilton deed het vorig jaar ook in Spa na de SC om te voorkomen dat Vettel hem in de DRS zone voorbij zou gaan.
en voor de liefhebbers:quote:Motorsport.com vroeg Surer om zijn mening over de race van Verstappen en Red Bull Racing. Op de vraag of Verstappen overgemotiveerd aan de seizoensopener begon, zei Surer: “Dat Magnussen hem bij de start passeerde, kwam totaal niet in zijn en de plannen van Red Bull voor. Dat maakte hem nerveus. Daarnaast riep zijn engineer meerdere malen via de boordradio: ‘Je moet hem voorbij, je kunt je volledige vermogen benutten!’. Daarmee werd hij nog verder onder druk gezet, ook omdat hij op de hardere banden reed. Hij moest de limieten opzoeken om Magnussen überhaupt bij te kunnen houden. Daardoor ging hij iets te ver en raakten de banden oververhit.”
Toch ziet de voormalig Formule 1-coureur de moeizame middag als iets eenmaligs: “De racesnelheid was eigenlijk helemaal niet slecht. Dat kwam niet helemaal tot uiting doordat ze op een hardere band reden. En Verstappen heeft de limieten van de auto volledig overschreden, ook omdat hij te veel door het team gepusht werd. Dat zorgde voor een verkeerd beeld van de racesnelheid. Maar de race van Ricciardo was uitstekend. Met hem moet men echt rekening houden.”
twitter:alo_oficial twitterde op dinsdag 27-03-2018 om 10:32:16To my dear fans. Thanks for your loyal support, through the good times and bad. A 🎁 to show my appreciation. A free subscription to @Motorsport PRIME- all the best F1 videos, news and pictures, for free. Use the code ALONSO2018 https://t.co/VpYLQpcRkD reageer retweet
Onzin natuurlijk, na de SC mag het gewoon. Daarnaast was het gewoon maar een wheelbangetje om Hamiltons aandacht te trekken, er kon niks stuk of zo. Maar goed, zo kennen we de F1 pers, het een wordt grandioos opgeblazen, het ander bijna volledig genegeerd afhankelijk van het het lievelingetje betreft of diens grote rivaal.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 14:07 schreef sasquatsch het volgende:
Ik vind het wel mee vallen. Bewust wat langzamer rijden om iemand op te houden gebeurt wel vaker. Sterker nog, Hamilton deed het vorig jaar ook in Spa na de SC om te voorkomen dat Vettel hem in de DRS zone voorbij zou gaan.
Opzettelijk tegen iemand aanrijden vind ik imho veel erger en daar is imho ook veel te weinig straf voor gegeven.
Dat dus. Daar had op zijn aller- allerminst een DSQ tegenover moeten staan.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 14:07 schreef sasquatsch het volgende:
Opzettelijk tegen iemand aanrijden vind ik imho veel erger en daar is imho ook veel te weinig straf voor gegeven.
Ja, ho even. Dat was Vettel die het deed, dan is het anders.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat dus. Daar had op zijn aller- allerminst een DSQ tegenover moeten staan.
Tuurlijk, dat ziet iedereen die geen blinde Vettelfan is.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, ho even. Dat was Vettel die het deed, dan is het anders.
Wmb had 'ie idd de zwarte vlag moeten krijgen. Bewust wheelbangen onder de SC is dat wel waard.
Weltschmerz diskwalificeert zichzelf totaal als 'kenner' door dit zo te bagatelliseren.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat ziet iedereen die geen blinde Vettelfan is.
Was het gewoon een wheelbangetje om aandacht te trekken? Dat klinkt alsof het expres gebeurde, Vettel is het daarmee oneensquote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, na de SC mag het gewoon. Daarnaast was het gewoon maar een wheelbangetje om Hamiltons aandacht te trekken, er kon niks stuk of zo. Maar goed, zo kennen we de F1 pers, het een wordt grandioos opgeblazen, het ander bijna volledig genegeerd afhankelijk van het het lievelingetje betreft of diens grote rivaal.
Dat gebrek aan objectiviteit was natuurlijk al lang duidelijk. Het is mij verder om het even of Vettel of Hamilton WK wordt. Ik wil vooral een spannend en spectaculair seizoen zien. Maar zo'n actie als die van Vettel moet wat mij betreft gewoon einde race zijn. Het is met de stewards echter net als met scheidsrechters in het voetbal. Als beslissingen echt impact kunnen hebben, dan wordt de laffe oplossing gekozen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:47 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Weltschmerz diskwalificeert zichzelf totaal als 'kenner' door dit zo te bagatelliseren.
Waarom maakt het eigenlijk uit wat jij daar van vindt?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar zo'n actie als die van Vettel moet wat mij betreft gewoon einde race zijn.
Vettel ontweek de vraag telkens, zelfs toen het hem recht op de man afgevraagd werd meerdere keren achter elkaar.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:18 schreef opgebaarde het volgende:
Dat klinkt alsof het expres gebeurde, Vettel is het daarmee oneens
Nee, toen reden ze met Renault motoren en in 2015 met een Ferrari.quote:Op maandag 26 maart 2018 17:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zeiden ze dat niet ook over 2015? En 2016? En 2017?
Met het zogenaamde 'beste chassis van het veld'?
Als het “per ongeluk” zou zijn, dan zou dat betekenen dat hij op een lage snelheid zijn voertuig niet onder controle zou hebben. Dan ben je dus eigenlijk niet geschikt om op hoog niveau te racen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Was het gewoon een wheelbangetje om aandacht te trekken? Dat klinkt alsof het expres gebeurde, Vettel is het daarmee oneens
Over 2000 jaar staan mijn meningen opgetekend in geschriften en worden ze gereciteerd tijdens bijeenkomsten met grote groepen mensen. Dat leek me evident eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom maakt het eigenlijk uit wat jij daar van vindt?
Zou niet de eerste keer zijn dat complete onzin op die manier aanbidt wordt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Over 2000 jaar staan mijn meningen opgetekend in geschriften en worden ze gereciteerd tijdens bijeenkomsten met grote groepen mensen. Dat leek me evident eerlijk gezegd.
Duidelijk jaloers, wellicht mag je figureren in de Judasrol of is er tegen die tijd wel plaats voor de rol van vermoeiend kuttrolletje.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zou niet de eerste keer zijn dat complete onzin op die manier aanbidt wordt.
Is een forum niet het uitgesproken medium om je mening te ventileren? Of mogen er alleen feiten gepost worden?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom maakt het eigenlijk uit wat jij daar van vindt?
Nee, maar betreffende user impliceert dat de stewards een verkeerde beslissing hebben gemaakt door niet tot dezelfde conclusie te komen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is een forum niet het uitgesproken medium om je mening te ventileren? Of mogen er alleen feiten gepost worden?
hoho, je praat wel tegen DE vuurvlieg he. Alleen maar feitenquote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is een forum niet het uitgesproken medium om je mening te ventileren? Of mogen er alleen feiten gepost worden?
Natuurlijk is het dat. Net als je in VBL mag stellen dat je een beslissing van een scheidsrechter laf vindt, mag je hier stellen dat de stewards halfslachtig hebben opgetreden. En in mijn ogen zijn de stewards gewoon een heel stuk daadkrachtiger wanneer het om een team uit de achterhoede gaat dan om een coureur die vooraan meedoet.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:57 schreef tja77 het volgende:
[..]
Is een forum niet het uitgesproken medium om je mening te ventileren? Of mogen er alleen feiten gepost worden?
Heb je daar enig bewijs/onderbouwing voor?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 20:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
En in mijn ogen zijn de stewards gewoon een heel stuk daadkrachtiger wanneer het om een team uit de achterhoede gaat dan om een coureur die vooraan meedoet.
Ben ik wel met je eens.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 20:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk is het dat. Net als je in VBL mag stellen dat je een beslissing van een scheidsrechter laf vindt, mag je hier stellen dat de stewards halfslachtig hebben opgetreden. En in mijn ogen zijn de stewards gewoon een heel stuk daadkrachtiger wanneer het om een team uit de achterhoede gaat dan om een coureur die vooraan meedoet.
Vuurvliegje kun je negeren verder, die is gewoon weer lekker aan het trollen / rellen. Zal er wel weer niet bovenop mogen ofzo.
Lulverhaal. Als we de beschadigde vloer en andere malheur meerekenen dan. En ik geloof dat idd, want Max is bij mijn weten altijd behoorlijk eerlijk geweest over wat er mis ging en of het zijn schuld was of niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:51 schreef SnowOokami het volgende:
https://nl.motorsport.com(...)e-melbourne-1019423/
[..]
en voor de liefhebbers:
3 maanden Motorsport Prime via Alonso:twitter:alo_oficial twitterde op dinsdag 27-03-2018 om 10:32:16To my dear fans. Thanks for your loyal support, through the good times and bad. A 🎁 to show my appreciation. A free subscription to @Motorsport PRIME- all the best F1 videos, news and pictures, for free. Use the code ALONSO2018 https://t.co/VpYLQpcRkD reageer retweet
Hoezo is het een lulverhaal? Tis toch waar dat z'n engineer hem tot pushen maande, het resultaat hebben we gezien... moet eerlijk zeggen dat ik niet de strakke race pace van Max heb gezien de eerste paar rondes (voordat z'n vloer brak) die ik wel gewend ben van hem.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lulverhaal. Als we de beschadigde vloer en andere malheurmeerekenen dan. En ik geloof dat idd, want Max is bij mijn weten altijd behoorlijk eerlijk geweest over wat er mis ging en of het zijn schuld was of niet.
Ja, die pushte idd. Maar die wist (nog) niet dat er eea stuk was. M.i. is het niet zo dat Max ineens te gretig of ongeduldig was. Niks voor hem ook om te zwabberen en te glijden.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:19 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Hoezo is het een lulverhaal? Tis toch waar dat z'n engineer hem tot pushen maande, het resultaat hebben we gezien... moet eerlijk zeggen dat ik niet de strakke race pace van Max heb gezien de eerste paar rondes (voordat z'n vloer brak) die ik wel gewend ben van hem.
Los van wat het team riep en wat ze op dat moment wel of niet wisten, Max zit achter het stuur en voelt zijn auto en moet dus inschatten wat een verantwoorde manier van pushen is.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:19 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Hoezo is het een lulverhaal? Tis toch waar dat z'n engineer hem tot pushen maande, het resultaat hebben we gezien... moet eerlijk zeggen dat ik niet de strakke race pace van Max heb gezien de eerste paar rondes (voordat z'n vloer brak) die ik wel gewend ben van hem.
Is nu al precies duidelijk wanneer die schade optrad? Wat ik er van lees is dat men er nog geen idee van heeft. Voor hetzelfde geld is er iets tijdens de warmup lap gebeurd en boxte ie al vanaf de eerste ronde tegen het probleem aan. De moeite die hij had om z'n tegenstander voorbij te komen was al gelijk vanaf het begin opvallend.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:19 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Hoezo is het een lulverhaal? Tis toch waar dat z'n engineer hem tot pushen maande, het resultaat hebben we gezien... moet eerlijk zeggen dat ik niet de strakke race pace van Max heb gezien de eerste paar rondes (voordat z'n vloer brak) die ik wel gewend ben van hem.
Max is onderdeel van het team en aangezien je het verschil in compound al moet compenseren is dat best lastig inschatten, ook ben je zeer goed in racecraft.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:44 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Los van wat het team riep en wat ze op dat moment wel of niet wisten, Max zit achter het stuur en voelt zijn auto en moet dus inschatten wat een verantwoorde manier van pushen is.
Mijn eerste reflex was ook de schuld deels bij het team leggen, maar na er over nagedacht te hebben lijkt me dat de verhouding van wie er de meeste schuld heeft, uiteindelijk toch naar de coureur schuift in zo'n situatie.
En ja, vanaf het moment dat ook het team weet dat de auto niet in orde is, moeten zij zo verstandig zijn om een coureur tot de orde te roepen en binnen te halen wat er te redden valt. Maar ook als ze dat niet doen kan dat komen omdat zij minder goed in kunnen schatten hoe groot het probleem met de bestuurbaarheid van de auto is.
quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
Is nu al precies duidelijk wanneer die schade optrad? Wat ik er van lees is dat men er nog geen idee van heeft. Voor hetzelfde geld is er iets tijdens de warmup lap gebeurd en boxte ie al vanaf de eerste ronde tegen het probleem aan. De moeite die hij had om z'n tegenstander voorbij te komen was al gelijk vanaf het begin opvallend.
https://www.gpupdate.net/(...)-vin-bij-verstappen/quote:Later bleek dat het tijdens ronde vijf in de vierde bocht [Hellas] wat aan de achterkant was afgebroken."
Of die hardere compound verkeerd was weten we niet. Zelfs met de ultrasoft was hij niet aan Magnussen voorbij gekomen en door dat glijden raakten zijn banden oververhit waardoor hij eerder naar binnen moest dan gepland.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 21:48 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Max is onderdeel van het team en aangezien je het verschil in compound al moet compenseren is dat best lastig inschatten, ook ben je zeer goed in racecraft.
De hardere compound was een strategie die uiteindelijk niet zo goed heeft uitgepakt, maar beide treffen evenveel blaam.
Hear hearquote:Op woensdag 28 maart 2018 12:26 schreef m0ridin het volgende:
Wat een gezeur toch zeg...
1. Hij nam risico bij de start om daar een plek (VET) proberen te pakken, VET blokkeerde hem en oa daardoor kon de Haas er voorbij.
2. Inhalen is retelastig (bijna onmogelijk), maar achter de Haas liep het verschil met de top3 snel op. Kansloos rondjes blijven rijden win je geen races mee dus ja, hij zat te pushen en de grenzen op te zoeken om er zsm voorbij te komen. Elke ronde die hij erachter moest hangen was er eigenlijk 1 teveel.
3. Blijkbaar was er ook nog schade wat al helemaal niet hielp bij dit alles.
Ja, achteraf bleken beide Haas bakken uit te vallen maar je kan niet maar blijven rondtuffen in de hoop dat degene voor je uitvalt.
Het is een circuit waar inhalen moeilijk was, dus wat risico bij de start nemen om dit wel voor elkaar te krijgen, dat pakte verkeerd uit waarna je moet forceren om toch te kunnen inhalen, dat pakte (icm met schade) ook verkeerd uit.
Shit happens, maar dat is racen. Niet zonder risico's een beetje rondrijden en maar hopen dat het mis gaat bij een ander.
Dat lijkt inderdaad een factor. Maar er lijkt ook een Hamilton factor die andere coureurs niet ten deel valt. Ik had Vettel er beter buiten kunnen laten omdat dat de discussie vertroebelt, maar waar Hamilton de laatste jaren allemaal wel niet straffeloos weggekomen is gaat nergens over, terwijl Rosberg keihard is aangepakt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 20:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk is het dat. Net als je in VBL mag stellen dat je een beslissing van een scheidsrechter laf vindt, mag je hier stellen dat de stewards halfslachtig hebben opgetreden. En in mijn ogen zijn de stewards gewoon een heel stuk daadkrachtiger wanneer het om een team uit de achterhoede gaat dan om een coureur die vooraan meedoet.
quote:Salty. McLaren en Force India willen onderzoek naar Haas
Haas F1 kende een geweldige seizoensstart. Tot beide auto's er binnen twee ronden afgingen met loszittende wielen dan. De performance van het team viel ook de concurrentie op, die vraagt om een onderzoek naar de technische banden met Ferrari.
Het kleine Haas kwam in zijn eerste twee jaren in de F1 niet echt uit de verf, maar deze winter werden de banden met Ferrari extra stevig aangehaald: naast de motor krijgen de Amerikanen ook tal van onderdelen, die Ferrari niet zelf maakt, doorgespeeld van de Scuderia, de belangrijkste hiervan is de vering. Aan de andere kant mag Haas' chassisbouwer Dallara gebruik maken van Ferrari's windtunnel, en dat steekt de concurrentie. Zij beschuldigen Haas ervan van twee walletjes te eten.
Volgens de regels van de FIA is het ten strengste verboden om tussen teams informatie uit te wisselen over onderdelen die ze zelf moeten fabriceren. Echter, als Ferrari Haas met onderdelen van derden voorziet is dit geen inbreuk op de regels.
'Ferrari-replica'
De opmerkelijke performancesprong van Haas werd al met argusogen bekeken door de rest van het middenveld, vooral vanuit het (ooit) grote McLaren was de kritiek te horen: Fernando Alonso noemde de VF-18 een Ferrari-replica, en teambaas Zak Brown gaf al aan dat 'er goed naar Haas gekeken moet worden' aangaande de banden met Maranello. Haas-coureur Magnussen pareerde ondertussen de kritiek door het af te doen als jaloezie. De Deen begon zijn carrière bij McLaren, dus hij weet hoe het er daar van binnen uitziet. De verschillen in schaal en budget tussen beide teams zijn navenant.
Onderzoek
Hoe het ook zij: McLaren-baas Brown en Force India's COO Otmar Szafnauer willen dat de FIA nauwgezet graaft in de connectie tussen Haas en Ferrari, zo meldt Motorsport. Szafnauer wil dat de toepassing van het eerdergenoemde verbod op informatieuitwisseling nog eens goed onder de loep wordt genomen tijdens de volgende strategiebijeenkomst van de F1 Group. Beide teams zeggen gesteund te worden door 'meerdere teams' in de vraag naar het uitdiepen van de banden tussen Haas en Ferrari.
U mag oordelen of dit vooral saltiness is van de teams die hun plek in de subtop bedreigd zien, of een legitieme vraag. In het laatste geval vragen we ons echter af waarom het Sauber-team dan niet ook is meegenomen in de betere performance: hier liggen immers zo mogelijk nog duidelijkere lijntjes met Ferrari. Haas-teambaas Steiner weet ondertussen van de prins geen kwaad. Hij zegt: "we are not doing anything we shouldn't be doing or not allowed to do", wat in feite neerkomt op een andere bewoording van 'mijn naam is... Günther'.
Hamilton is vegetariër gewordenquote:Op woensdag 28 maart 2018 15:47 schreef Cavalier het volgende:
Wat doet de F1 aan duurzaamheid en wellicht compensatie voor alle uitstoot? Doen ze er überhaupt wat aan?
Zover ik weet wordt al jaren lang alle CO2 uitstoot, inclusief alle uitstoot van vervoer over weg en lucht, gecompenseerd.quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:47 schreef Cavalier het volgende:
Wat doet de F1 aan duurzaamheid en wellicht compensatie voor alle uitstoot? Doen ze er überhaupt wat aan?
Vooral matig van McLaren. Zoveel praatjes. Bang dat ze er niet voorbij komen zonder dit geneuzel?quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:14 schreef BroesWillems het volgende:
salty-mclaren-en-force-india-willen-onderzoek-naar-haas/
[..]
Tja de FIA laat zelf hun koppen vol info bij Renault of Ferrari werken. Dus verwacht ik dat ze er weinig tegen doen als iemand met veel kennis van Ferrari opeens bij dat Dalara ontwerpteam in dienst treedt.quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:14 schreef BroesWillems het volgende:
salty-mclaren-en-force-india-willen-onderzoek-naar-haas/
[..]
Dus eigenlijk zijn het tot Baku dezelfde banden als vorig jaar?quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:11 schreef sasquatsch het volgende:
De banden zijn wel een slag zachter dan vorig jaar (toen ze met dezelfde compounds reden), maar Pirelli is voor de eerste Grand Prix voorzichtig geweest omdat ze niet wisten hoe de banden zich zouden houden. Deze banden moesten voor de wintertesten gekozen worden.
Pas vanaf Spanje zijn de banden daadwerkelijk een compound zachter (en dus in werkelijkheid twee types zachter) dan vorig jaar.
Edit: Baku is ook al een compound zachter.
Tot aan Baku heten ze hetzelfde, maar zijn een type zachter. Dus wat nu medium heet, was vorig jaar de soft band.quote:Op woensdag 28 maart 2018 16:29 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn het tot Baku dezelfde banden als vorig jaar?
Twee teams die afgelopen GP relatief (in achterstand ten opzichte van Mercedes) beter presteerden dan Haasquote:Op woensdag 28 maart 2018 15:14 schreef BroesWillems het volgende:
salty-mclaren-en-force-india-willen-onderzoek-naar-haas/
[..]
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Team 2017 2018 verschil ---- ---- ---- -------- Sauber 5,20 4,18 1,02 McLaren 3,94 3,12 0,82 Red Bull 1,58 0,88 0,70 Renault 3,53 2,92 0,61 Force India 3,52 3,50 0,02 Mercedes 0 0 0 Haas 2,30 2,49 -0,19 Ferrari 0,33 0,82 -0,49 Williams 2,74 3,78 -1,04 Toro Rosso 2,80 4,15 -1,35 |
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 22:56 schreef sasquatsch het volgende:
Of die hardere compound verkeerd was weten we niet. Zelfs met de ultrasoft was hij niet aan Magnussen voorbij gekomen
Verkeerd ingeschat hoe lang US mee ging lijkt me.quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
Volgens mij is het voor iedereen nog wat onduidelijk, zelfs voor Pirelliquote:Op donderdag 29 maart 2018 10:49 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Verkeerd ingeschat hoe lang US mee ging lijkt me.
Race vergenoeg rijden om te eindigen op us?quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
En dan? Inhalen?quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:58 schreef mikieu het volgende:
Race vergenoeg rijden om te eindigen op us?
Ik denk dat de start op de andere banden niet heel veel had uitgemaakt. Hij had gewoon een prima start op de super soft. Helaas kwam Vettel ineens oversteken en moest hij van het gas af. Grote kans dat hetzelfde was gebeurt als hij op de ultras had gestaan.quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
de formule1 is ergens de bakermat van de duurzaamheid en uitstoot verbeteringen. de hybride systemen die men nu gebruikt in f1 komen over een aantal jaar op consumentenauto's.quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:47 schreef Cavalier het volgende:
Wat doet de F1 aan duurzaamheid en wellicht compensatie voor alle uitstoot? Doen ze er überhaupt wat aan?
De banden daarbij waren het probleem niet. Eerder dat hij aan de binnenkant geblokt werd door Vettel.quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
Dit leek mij idd de strategie die RB voor ogen had, ze hadden alleen geen scenario waarbij ze zelf bij de start werden ingehaald.quote:Op donderdag 29 maart 2018 12:09 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
De banden daarbij waren het probleem niet. Eerder dat hij aan de binnenkant geblokt werd door Vettel.
En als hij op de supersoft banden de Ferrari's had kunnen volgen had hij nadat ze gepit hadden misschien nog wat snellere ronden kunnen rijden om voor ze op de baan te komen (net als Vettel die na de stop van Raikkonen ook sneller was dan Raikkonen op de softs)
Denk dat dat niet met de banden te maken had, maar dat Vettel gewoon sneller was.quote:Op donderdag 29 maart 2018 12:09 schreef sasquatsch het volgende:
En als hij op de supersoft banden de Ferrari's had kunnen volgen had hij nadat ze gepit hadden misschien nog wat snellere ronden kunnen rijden om voor ze op de baan te komen (net als Vettel die na de stop van Raikkonen ook sneller was dan Raikkonen op de softs)
Dat overzicht geeft een vertekend beeld en haalt zeker het geklaag niet onderuit. Het vertekend vooral omdat er niet geklaagd wordt dat het eerste team na de traditionele top 3 een Haas is. want dat was vorig jaar ook het geval.quote:Op woensdag 28 maart 2018 17:23 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Twee teams die afgelopen GP relatief (in achterstand ten opzichte van Mercedes) beter presteerden dan Haas
Als je kijkt naar het gat (in %) met Mercedes tussen de snelste tijd (in de kwalificatie) van vorig jaar in Australië en dit jaar is Haas achteruit gegaan en zijn Force India en McLaren vooruit gegaan.
Even een overzicht tussen het verschil in 2017 en 2018 wat van Motorsport Prime komt. Sauber en McLaren hebben mede door een andere motor de grootste sprong gemaakt terwijl Toro Rosso het meest achteruit gegaan is (mede door de Honda motor).
[ code verwijderd ]
Erachter rijden met de ss, wanneer de concurrentie naar binnen gaat sneller gaan dan zij op de s kunnen en na de stop vooraan blijven. (Onwaarschijnlijk, maar misschien dachten ze dit)quote:
2/3 buiten blijven en daarna op US de race uitrijden.quote:Op donderdag 29 maart 2018 20:56 schreef mikieu het volgende:
[..]
Erachter rijden met de ss, wanneer de concurrentie naar binnen gaat sneller gaan dan zij op de s kunnen en na de stop vooraan blijven. (Onwaarschijnlijk, maar misschien dachten ze dit)
Alleen ze stoten meer troep uit dan de gemiddelde dieselquote:Op donderdag 29 maart 2018 11:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
de formule1 is ergens de bakermat van de duurzaamheid en uitstoot verbeteringen. de hybride systemen die men nu gebruikt in f1 komen over een aantal jaar op consumentenauto's.
En al die toeschouwers die naar het circuit komen rijden.quote:Op vrijdag 30 maart 2018 11:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
dat is goed mogelijk. de uitstoot van de autos is naar mijn idee te verwaarlozen als je kijkt hoeveel uitstoot de logistiek van de F1 met zich meebrengt. Per team 7 containers hoorde ik in een video, dan per vliegtuig of boot.
Ze investeren al sinds de jaren '90 in projecten om meer bossen te planten en bestaande bossen te beschermen om daarmee hun uitstoot (inclusief het transport) te compenseren.quote:Op zaterdag 31 maart 2018 09:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
En al die toeschouwers die naar het circuit komen rijden.
Maargoed, door de hoogte is vliegen is per km 43x schadelijker dan over de grond dus voor de aarde is het allemaal niks.
Maar compensatie weet ik eigenlijk ook niet wat ze daar precies aan doen.
Ik vind dat heerlijk, dat opzoeken van de grenzen van de regels. Dat hoort ook bij de F1 van tegenwoordig. Je moet niet alleen in de wagen sluw en listig zijn maar ook daarbuiten.quote:Op zaterdag 31 maart 2018 11:19 schreef Peterselieman het volgende:
Het hoort gewoon bij de Formule 1 dat de grenzen van de regels opgezocht worden en dat andere teams er over klagen als een renstal dat doet. Niets nieuws onder de zon dus
is van alle tijdenquote:Op zaterdag 31 maart 2018 12:18 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ik vind dat heerlijk, dat opzoeken van de grenzen van de regels. Dat hoort ook bij de F1 van tegenwoordig. Je moet niet alleen in de wagen sluw en listig zijn maar ook daarbuiten.
Ophangen. Schande. Ongelofelijk.quote:Op zaterdag 31 maart 2018 14:24 schreef JayHovah het volgende:
Christus te paard, gisteren Kamphues in F1 Café:
“De wheelguns zijn van titanium want dan zijn ze zo licht mogelijk voor het vervoer in het vliegtuig”...
Yeah right, al wegen ze 15 kilo zwaarder en zijn daardoor 0,0000001 sec sneller is het al geen issue meer voor de teams.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |