Hear hearquote:Op woensdag 28 maart 2018 12:26 schreef m0ridin het volgende:
Wat een gezeur toch zeg...
1. Hij nam risico bij de start om daar een plek (VET) proberen te pakken, VET blokkeerde hem en oa daardoor kon de Haas er voorbij.
2. Inhalen is retelastig (bijna onmogelijk), maar achter de Haas liep het verschil met de top3 snel op. Kansloos rondjes blijven rijden win je geen races mee dus ja, hij zat te pushen en de grenzen op te zoeken om er zsm voorbij te komen. Elke ronde die hij erachter moest hangen was er eigenlijk 1 teveel.
3. Blijkbaar was er ook nog schade wat al helemaal niet hielp bij dit alles.
Ja, achteraf bleken beide Haas bakken uit te vallen maar je kan niet maar blijven rondtuffen in de hoop dat degene voor je uitvalt.
Het is een circuit waar inhalen moeilijk was, dus wat risico bij de start nemen om dit wel voor elkaar te krijgen, dat pakte verkeerd uit waarna je moet forceren om toch te kunnen inhalen, dat pakte (icm met schade) ook verkeerd uit.
Shit happens, maar dat is racen. Niet zonder risico's een beetje rondrijden en maar hopen dat het mis gaat bij een ander.
Dat lijkt inderdaad een factor. Maar er lijkt ook een Hamilton factor die andere coureurs niet ten deel valt. Ik had Vettel er beter buiten kunnen laten omdat dat de discussie vertroebelt, maar waar Hamilton de laatste jaren allemaal wel niet straffeloos weggekomen is gaat nergens over, terwijl Rosberg keihard is aangepakt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 20:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk is het dat. Net als je in VBL mag stellen dat je een beslissing van een scheidsrechter laf vindt, mag je hier stellen dat de stewards halfslachtig hebben opgetreden. En in mijn ogen zijn de stewards gewoon een heel stuk daadkrachtiger wanneer het om een team uit de achterhoede gaat dan om een coureur die vooraan meedoet.
quote:Salty. McLaren en Force India willen onderzoek naar Haas
Haas F1 kende een geweldige seizoensstart. Tot beide auto's er binnen twee ronden afgingen met loszittende wielen dan. De performance van het team viel ook de concurrentie op, die vraagt om een onderzoek naar de technische banden met Ferrari.
Het kleine Haas kwam in zijn eerste twee jaren in de F1 niet echt uit de verf, maar deze winter werden de banden met Ferrari extra stevig aangehaald: naast de motor krijgen de Amerikanen ook tal van onderdelen, die Ferrari niet zelf maakt, doorgespeeld van de Scuderia, de belangrijkste hiervan is de vering. Aan de andere kant mag Haas' chassisbouwer Dallara gebruik maken van Ferrari's windtunnel, en dat steekt de concurrentie. Zij beschuldigen Haas ervan van twee walletjes te eten.
Volgens de regels van de FIA is het ten strengste verboden om tussen teams informatie uit te wisselen over onderdelen die ze zelf moeten fabriceren. Echter, als Ferrari Haas met onderdelen van derden voorziet is dit geen inbreuk op de regels.
'Ferrari-replica'
De opmerkelijke performancesprong van Haas werd al met argusogen bekeken door de rest van het middenveld, vooral vanuit het (ooit) grote McLaren was de kritiek te horen: Fernando Alonso noemde de VF-18 een Ferrari-replica, en teambaas Zak Brown gaf al aan dat 'er goed naar Haas gekeken moet worden' aangaande de banden met Maranello. Haas-coureur Magnussen pareerde ondertussen de kritiek door het af te doen als jaloezie. De Deen begon zijn carrière bij McLaren, dus hij weet hoe het er daar van binnen uitziet. De verschillen in schaal en budget tussen beide teams zijn navenant.
Onderzoek
Hoe het ook zij: McLaren-baas Brown en Force India's COO Otmar Szafnauer willen dat de FIA nauwgezet graaft in de connectie tussen Haas en Ferrari, zo meldt Motorsport. Szafnauer wil dat de toepassing van het eerdergenoemde verbod op informatieuitwisseling nog eens goed onder de loep wordt genomen tijdens de volgende strategiebijeenkomst van de F1 Group. Beide teams zeggen gesteund te worden door 'meerdere teams' in de vraag naar het uitdiepen van de banden tussen Haas en Ferrari.
U mag oordelen of dit vooral saltiness is van de teams die hun plek in de subtop bedreigd zien, of een legitieme vraag. In het laatste geval vragen we ons echter af waarom het Sauber-team dan niet ook is meegenomen in de betere performance: hier liggen immers zo mogelijk nog duidelijkere lijntjes met Ferrari. Haas-teambaas Steiner weet ondertussen van de prins geen kwaad. Hij zegt: "we are not doing anything we shouldn't be doing or not allowed to do", wat in feite neerkomt op een andere bewoording van 'mijn naam is... Günther'.
Hamilton is vegetariër gewordenquote:Op woensdag 28 maart 2018 15:47 schreef Cavalier het volgende:
Wat doet de F1 aan duurzaamheid en wellicht compensatie voor alle uitstoot? Doen ze er überhaupt wat aan?
Zover ik weet wordt al jaren lang alle CO2 uitstoot, inclusief alle uitstoot van vervoer over weg en lucht, gecompenseerd.quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:47 schreef Cavalier het volgende:
Wat doet de F1 aan duurzaamheid en wellicht compensatie voor alle uitstoot? Doen ze er überhaupt wat aan?
Vooral matig van McLaren. Zoveel praatjes. Bang dat ze er niet voorbij komen zonder dit geneuzel?quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:14 schreef BroesWillems het volgende:
salty-mclaren-en-force-india-willen-onderzoek-naar-haas/
[..]
Tja de FIA laat zelf hun koppen vol info bij Renault of Ferrari werken. Dus verwacht ik dat ze er weinig tegen doen als iemand met veel kennis van Ferrari opeens bij dat Dalara ontwerpteam in dienst treedt.quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:14 schreef BroesWillems het volgende:
salty-mclaren-en-force-india-willen-onderzoek-naar-haas/
[..]
Dus eigenlijk zijn het tot Baku dezelfde banden als vorig jaar?quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:11 schreef sasquatsch het volgende:
De banden zijn wel een slag zachter dan vorig jaar (toen ze met dezelfde compounds reden), maar Pirelli is voor de eerste Grand Prix voorzichtig geweest omdat ze niet wisten hoe de banden zich zouden houden. Deze banden moesten voor de wintertesten gekozen worden.
Pas vanaf Spanje zijn de banden daadwerkelijk een compound zachter (en dus in werkelijkheid twee types zachter) dan vorig jaar.
Edit: Baku is ook al een compound zachter.
Tot aan Baku heten ze hetzelfde, maar zijn een type zachter. Dus wat nu medium heet, was vorig jaar de soft band.quote:Op woensdag 28 maart 2018 16:29 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn het tot Baku dezelfde banden als vorig jaar?
Twee teams die afgelopen GP relatief (in achterstand ten opzichte van Mercedes) beter presteerden dan Haasquote:Op woensdag 28 maart 2018 15:14 schreef BroesWillems het volgende:
salty-mclaren-en-force-india-willen-onderzoek-naar-haas/
[..]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Team 2017 2018 verschil ---- ---- ---- -------- Sauber 5,20 4,18 1,02 McLaren 3,94 3,12 0,82 Red Bull 1,58 0,88 0,70 Renault 3,53 2,92 0,61 Force India 3,52 3,50 0,02 Mercedes 0 0 0 Haas 2,30 2,49 -0,19 Ferrari 0,33 0,82 -0,49 Williams 2,74 3,78 -1,04 Toro Rosso 2,80 4,15 -1,35 |
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 22:56 schreef sasquatsch het volgende:
Of die hardere compound verkeerd was weten we niet. Zelfs met de ultrasoft was hij niet aan Magnussen voorbij gekomen
Verkeerd ingeschat hoe lang US mee ging lijkt me.quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
Volgens mij is het voor iedereen nog wat onduidelijk, zelfs voor Pirelliquote:Op donderdag 29 maart 2018 10:49 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Verkeerd ingeschat hoe lang US mee ging lijkt me.
Race vergenoeg rijden om te eindigen op us?quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
En dan? Inhalen?quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:58 schreef mikieu het volgende:
Race vergenoeg rijden om te eindigen op us?
Ik denk dat de start op de andere banden niet heel veel had uitgemaakt. Hij had gewoon een prima start op de super soft. Helaas kwam Vettel ineens oversteken en moest hij van het gas af. Grote kans dat hetzelfde was gebeurt als hij op de ultras had gestaan.quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
de formule1 is ergens de bakermat van de duurzaamheid en uitstoot verbeteringen. de hybride systemen die men nu gebruikt in f1 komen over een aantal jaar op consumentenauto's.quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:47 schreef Cavalier het volgende:
Wat doet de F1 aan duurzaamheid en wellicht compensatie voor alle uitstoot? Doen ze er überhaupt wat aan?
De banden daarbij waren het probleem niet. Eerder dat hij aan de binnenkant geblokt werd door Vettel.quote:Op donderdag 29 maart 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar de kans dat hij met de ultrasoft Magnussen achter zich had kunnen houden bij de start, is natuurlijk wel ietsje groter. En daarna zou het gewoon aansluiten bij Vettel zijn en wachten op wat er komen gaat.
Andere teams starten op ultrasoft en reden met 1 pitstop de race uit. Snap nog steeds niet wat Red Bull dacht te winnen met de hardere compound. Kan geen scenario verzinnen waarbij Max daar een voordeel uit had kunnen halen.
Dit leek mij idd de strategie die RB voor ogen had, ze hadden alleen geen scenario waarbij ze zelf bij de start werden ingehaald.quote:Op donderdag 29 maart 2018 12:09 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
De banden daarbij waren het probleem niet. Eerder dat hij aan de binnenkant geblokt werd door Vettel.
En als hij op de supersoft banden de Ferrari's had kunnen volgen had hij nadat ze gepit hadden misschien nog wat snellere ronden kunnen rijden om voor ze op de baan te komen (net als Vettel die na de stop van Raikkonen ook sneller was dan Raikkonen op de softs)
Denk dat dat niet met de banden te maken had, maar dat Vettel gewoon sneller was.quote:Op donderdag 29 maart 2018 12:09 schreef sasquatsch het volgende:
En als hij op de supersoft banden de Ferrari's had kunnen volgen had hij nadat ze gepit hadden misschien nog wat snellere ronden kunnen rijden om voor ze op de baan te komen (net als Vettel die na de stop van Raikkonen ook sneller was dan Raikkonen op de softs)
Dat overzicht geeft een vertekend beeld en haalt zeker het geklaag niet onderuit. Het vertekend vooral omdat er niet geklaagd wordt dat het eerste team na de traditionele top 3 een Haas is. want dat was vorig jaar ook het geval.quote:Op woensdag 28 maart 2018 17:23 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Twee teams die afgelopen GP relatief (in achterstand ten opzichte van Mercedes) beter presteerden dan Haas
Als je kijkt naar het gat (in %) met Mercedes tussen de snelste tijd (in de kwalificatie) van vorig jaar in Australië en dit jaar is Haas achteruit gegaan en zijn Force India en McLaren vooruit gegaan.
Even een overzicht tussen het verschil in 2017 en 2018 wat van Motorsport Prime komt. Sauber en McLaren hebben mede door een andere motor de grootste sprong gemaakt terwijl Toro Rosso het meest achteruit gegaan is (mede door de Honda motor).
[ code verwijderd ]
Erachter rijden met de ss, wanneer de concurrentie naar binnen gaat sneller gaan dan zij op de s kunnen en na de stop vooraan blijven. (Onwaarschijnlijk, maar misschien dachten ze dit)quote:
2/3 buiten blijven en daarna op US de race uitrijden.quote:Op donderdag 29 maart 2018 20:56 schreef mikieu het volgende:
[..]
Erachter rijden met de ss, wanneer de concurrentie naar binnen gaat sneller gaan dan zij op de s kunnen en na de stop vooraan blijven. (Onwaarschijnlijk, maar misschien dachten ze dit)
Alleen ze stoten meer troep uit dan de gemiddelde dieselquote:Op donderdag 29 maart 2018 11:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
de formule1 is ergens de bakermat van de duurzaamheid en uitstoot verbeteringen. de hybride systemen die men nu gebruikt in f1 komen over een aantal jaar op consumentenauto's.
En al die toeschouwers die naar het circuit komen rijden.quote:Op vrijdag 30 maart 2018 11:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
dat is goed mogelijk. de uitstoot van de autos is naar mijn idee te verwaarlozen als je kijkt hoeveel uitstoot de logistiek van de F1 met zich meebrengt. Per team 7 containers hoorde ik in een video, dan per vliegtuig of boot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |