Integendeel. Maar het ene opleggen is het andere niet. Wat voor jou te ver gaat dat gaat voor andere mensen allerminst te ver. Als er nu een georganiseerde en significante groep besneden mannen loopt die in opstand tegen deze praktijk komt, hun religie er tegen wilt beschermen, als er nu een grote groep besneden mannen rondloopt die door besnijdenissen hun leven niet meer normaal kan invullen, dan kan je er best over discussieren, net als vrouwenbesnijdenissen bijvoorbeeld, maar dat is nu eenmaal niet het geval en de hele onvrede jegens besnijdenissen komt voor een groot deel van onbesneden mensen die iets tegen religie hebben.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja joh, de echte argumenten zijn op kennelijk.
Vrijheid van religie betekent inderdaad dat die religie op eigen wijze kan worden ingevuld zolang het maar verenigbaar is met de staat waarin ze wonen, in Nederland is dat nooit een probleem geweest, ik zou niet weten waarom dat nu plotseling wel een probleem zou moeten zijn.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het opleggen van zaken is binnen een religie geen enkel probleem, dus je mag geen zaken opleggen omdat het binnen een religie niet zo werkt, maar een religie mag van alles opleggen.
Het opleggen van zaken is beperkt tot religies?
Je hoeft daar helemaal geen grote groep voor te hebben, je kunt er als volwassen man prima zelf voor kiezen besneden te worden.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
Integendeel. Maar het ene opleggen is het andere niet. Wat voor jou te ver gaat dat gaat voor andere mensen allerminst te ver. Als er nu een georganiseerde en significante groep besneden mannen loopt die in opstand tegen deze praktijk komt, hun religie er tegen wilt beschermen, als er nu een grote groep besneden mannen rondloopt die door besnijdenissen hun leven niet meer normaal kan invullen, dan kan je er best over discussieren, net als vrouwenbesnijdenissen bijvoorbeeld, maar dat is nu eenmaal niet het geval en de hele onvrede jegens besnijdenissen komt voor een groot deel van onbesneden mensen die iets tegen religie hebben.
Je kan het zeker doen maar dan ga je tegen je eigen Grondrechten in en kom je dicht bij een totalitaire staat.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Mooi, dus dan kunnen we ook opleggen dat je geen baby's meer mag verminken, blij dat we er uit zijn.
Wat een onzin. Nogmaals: ondanks versus dankzij.quote:Op woensdag 7 maart 2018 13:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik snap dat je weinig geschiedenisles hebt gehad maar je hoeft er niet zoveel mee te koop lopen, het is juist religie dat mensen heeft uitegedaagd te denken over de samenleving, over de mens, en over de diepere betekenis van het Leven bijvoorbeeld. Uit deze filosofie maar ook uit de strijd gevoerd door de al dan niet georganiseerde religie zijn de samenlevingen van vandaag de dag voortgekomen en opgestaan. Juist de religies die vochten om te mogen bestaan, die vochten voor hun vrijheid en voor hun zelfbeschikkingsrecht, uit dit continue besef en de continue strijd daarvoor, met vallen en opstaan, daaruit is uiteindelijk de Verlichting gekomen en waardering van individuele Rechten en uiteindelijk de samenleving van vandaag de dag. En daar mag je Religie dus best dankbaar voor zijn interessant genoeg. Lees er eens een Boek over best aardig.
Zodra het hier verboden is is het dus wel een probleem.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vrijheid van religie betekent inderdaad dat die religie op eigen wijze kan worden ingevuld zolang het maar verenigbaar is met de staat waarin ze wonen, in Nederland is dat nooit een probleem geweest, ik zou niet weten waarom dat nu plotseling wel een probleem zou moeten zijn.
Dat is niet de vrijheid van religie, dat is het ondermijnen van religie, en het feit dat je besneden bent als man houd je niet tegen om uiteindelijk op bijna compleet andere wijze, dus niet-religieus, aan een staat deel te nemen.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hoeft daar helemaal geen grote groep voor te hebben, je kunt er als volwassen man prima zelf voor kiezen besneden te worden.
Lijkt me een prima oplossing, en de ultieme vrijheid van religie.
Jij gaat tegen een grondrecht in: recht op lichamelijke integriteit.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:07 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je kan het zeker doen maar dan ga je tegen je eigen Grondrechten in en kom je dicht bij een totalitaire staat.
Ja precies, verminking van kinderen tegen proberen te gaan is tegen vrijheid van religie zijn!!!!!!!quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:07 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je kan het zeker doen maar dan ga je tegen je eigen Grondrechten in en kom je dicht bij een totalitaire staat.
Ik ben bang dat we offtopic gaan. Maar noem eens een aantal, welke waardevolle morele waardes gebruiken we anno 2018, die we enkel aan religie te danken hebben?quote:Op woensdag 7 maart 2018 13:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Gewoon dankzij. De vrijdenkers hebben zelf allemaal stuk voor stuk religieuze voorlopers en wortels.
Dit is gewoonweg niet waar: https://en.wikipedia.org/wiki/Freethoughtquote:Het hele vrijdenken en vechten voor 'vrijdenken' begon met al dan niet georganiseerde religies die vochten voor hun vrijheden.
Ik zou trouwens ook genoeg voor-chriselijke mensen als vrijdenkers kunnen bestempelen. Epicurus uit de griekse oudheid bijv. Maar dat soort denken werd later juist bemoeilijkt door (voornamelijk religieuze) dogma's na de kerstening bijv..quote:Freethought is a philosophical viewpoint which holds that positions regarding truth should be formed on the basis of logic, reason, and empiricism, rather than authority, tradition, revelation, or other dogma. In particular, freethought is strongly tied with rejection of traditional social or religious belief systems.
Als je er vanuit gaat dat diegene die het niet met je eens is, zich maar beter moet inlezen, stel je jezelf wel erg arrogant op moet ik zeggen.quote:En ik snap dat je dit niet weet als je de geschiedenis van je eigen samenleving niet al te best kent maar het is natuurlijk bijzonder schrijnend te noemen.
Het feit dat je niet besneden bent zou je als kind ook niet moeten tegenhouden, als dat wel zo is dan zegt dat alleen maar nog meer over de dwang binnen die religie.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:08 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat is niet de vrijheid van religie, dat is het ondermijnen van religie, en het feit dat je besneden bent als man houd je niet tegen om uiteindelijk op bijna compleet andere wijze, dus niet-religieus, aan een staat deel te nemen.
Gewoon dankzij beste man. Het heeft verder geen zin om deze discussie met je te voeren, naast het feit dat het enigszins offtopic is, heb je ook geen idee waar je het over hebt gezien de onzin die je blijft uitkramen dus wat dat betreft stel ik voor dat je eerst wat beter leest.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:07 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Wat een onzin. Nogmaals: ondanks versus dankzij.
Dat er ondanks het juk van georganiseerde religie wel het een en ander veranderd is maakt het nog niet dankzij.
Bovendien waren de grote denkers meestal (al dan niet geheim) niet gelovig.
Dan ondermijn je dus een gehele religie omdat jij, en niet dat kind, er een probleem mee hebt.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zodra het hier verboden is is het dus wel een probleem.
En wat mij betreft met gevolgen voor de ouders als een in NL geboren kind zonder medische noodzaak besneden blijkt voor hij 16 is.
Nee hoor ik vecht voor lichamelijke integriteit zelfs. Het zou past dichtbij een totalitaire staat zijn als jou wordt opgelegd jou ook te besnijden ongeacht of je lid bent van die religie.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Jij gaat tegen een grondrecht in: recht op lichamelijke integriteit.
Dat andere mensen anderen verminken, dat ligt juist dichter bij een totalitaire staat.
Ah je argumenten zijn op hoor ik, mooi dan zijn er eruit.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Gewoon dankzij beste man. Het heeft verder geen zin om deze discussie met je te voeren, naast het feit dat het enigszins offtopic is, heb je ook geen idee waar je het over hebt gezien de onzin die je blijft uitkramen dus wat dat betreft stel ik voor dat je eerst wat beter leest.
Door kinderen te verminken? Aparte manier wel.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nee hoor ik vecht voor lichamelijke integriteit zelfs.
Je weet nog helemaal niet of dat kind er een probleem mee gaat hebben, je besluit even voor dat kind dat hij er geen probleem mee zal hebben.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dan ondermijn je dus een gehele religie omdat jij, en niet dat kind, er een probleem mee hebt.
De ironie is dat jij alleen voor jezelf opkomt en op geen enkele manier om dat kind geeft.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:08 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ja precies, verminking van kinderen tegen proberen te gaan is tegen vrijheid van religie zijn!!!!!!!
Vrijheid van religie is dat jij een der welk sprookje mag geloven (al geldt het in de praktijk vooral voor grote religies, zie pastafarians).
Ohja? Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:12 schreef DeParo het volgende:
[..]
De ironie is dat jij alleen voor jezelf opkomt en op geen enkele manier om dat kind geeft.
Je persoonlijke ervaring zijn niet de algemene cijfers voor iedereen..quote:Op woensdag 7 maart 2018 13:58 schreef DeParo het volgende:
Ik ben zelf ook besneden en mijn seksleven is prima kan ik je vertellen, ik wil zeker niet voor alle besneden mannen spreken maar ik hoor ook weinig andere klachten om me heen.
Om je eigen bron nog maar een keer aan te halen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Circumcisie#Medischquote:De Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) ziet geen overtuigende argumenten voor een routinematige besnijdenis. Vanwege de kans op complicaties en het hogere doel de lichamelijke integriteit van kinderen te willen beschermen raadt zij besnijdenis af. Als mogelijke complicaties noemt zij onder meer bloeding, infectie, plasbuisvernauwing en paniekaanvallen. Er zijn ook gevallen van gedeeltelijke of gehele amputatie bekend. Bij bepaalde rituele besnijdenissen kan ook herpes overgedragen worden, met een zware handicap of de dood tot gevolg. Er kunnen urineproblemen ontstaan door ontstekingen, lelijke littekens of gebogen penissen door de ingreep. Naast de directe medische complicaties zijn er ook psychologische problemen en complicaties op het gebied van seksualiteit. De extreme pijnervaringen bij pasgeborenen kunnen jaren later nog gedragsveranderingen als gevolg hebben. Er zijn mannen die zich verminkt voelen doordat ze op jonge leeftijd besneden zijn. Ze zijn boos over de opgelegde verandering van hun lichaam en verwijten hun ouders dat die deze keuze voor hen hebben gemaakt.
Schaamlip is een extreme variant. In bv indonesie doen ze enkel in het clitoriskapje prikken of een klein sneetje erin.quote:Op woensdag 7 maart 2018 13:06 schreef HendrikV het volgende:
Wat is het verschil tussen een man of een vrouw besnijden ? Moreel gezien ik snap dat bij de 1 de voorhuid word ingekort. En bij de andere de schaamlip (vele varianten bij de dames)
Ah, dacht ik wel: je wilt het niet eens uitleggen. Je wilt enkel en alleen maar roepen dat jullie het heel belangrijk vinden om religieuze en traditionele redenen. En dat ik me daar maar eens in moet gaan verdiepen. Moet ik me soms eerst laten bijscholen in een godshuis voordat ik met een gelovige kan discussiëren?quote:Op woensdag 7 maart 2018 13:49 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoezo ga je een discussie in als je niet weet waarom het zo belangrijk is voor die ouders? Vind je dat niet vreemd? Als je wilt weten waarom het voor veel mensen zo belangrijk is lees je dan eerst eens een beetje in:
https://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision
Flikker toch een end op met je religieus geïndoctrineerde waandenkbeelden. De enige hier die last heeft van dogmatisme ben jij zelf.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
De hele wereld ligt in een spagaat door sociaal-economische ongelijkheid die mensen drijven onder de best georganiseerde banner die ze tegenkomen, in sommige landen is dat religie en in andere landen een politieke ideologie, en nogmaals ik snap dat je eigen dogmatische gedachtegoed dit niet toelaat maar juist de ontwikkeling van het Westen had zonder onze religies nooit zo kunnen plaatsvinden. Ik vind het prima dat jij dat nonsens vindt maar ik ben blij dat ik het je toch gezegd heb en je doet er verder maar mee wat je wilt zo.
Letterlijk elke Grondrecht die normaal gesproken gestoeid zijn op Normen en Waarden. Het feit dat georganiseerde religie eeuwenlang heeft gevochten voor vrijheid, dat het juist binnen georganiseerde religie de bedoeling was dat er 'vrij'-denkers waren die filosofeerden over het invullen van de staat, over het beschermen daarvan. Religies en staten zetten hiervoor hele kloosters op waar over werd geschreven en gedacht, dit heeft uiteindelijk de Verlichters weer beinvloed, die overigens vaak ook gewoon Religieus zijn.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:09 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ik ben bang dat we offtopic gaan. Maar noem eens een aantal, welke waardevolle morele waardes gebruiken we anno 2018, die we enkel aan religie te danken hebben?
Je linkt verwijst slechts naar de letterlijke betekenis van het moderne 'vrijdenken' en hoe dit in het verleden kan worden teruggevonden, het zegt niet hoe het daadwerkelijk tot stand is gekomen, het gaat te ver om hier de hele Verlichting te bespreken maar het is niet voor niets dat veel van deze Denkers zeer Religieus waren. Ze hadden op bepaalde momenten problemen met bijgeloof, ze kregen problemen met het politieke karakter van georganiseerde religie etc, het was een nieuw soort 'reformatie' kan je zeggen als gevolg van religieuze ontwikkelingen binnen de samenleving en hieruit is uiteindelijk het vrijdenken tot bloei kunnen komen als zodanig.quote:Dit is gewoonweg niet waar: https://en.wikipedia.org/wiki/Freethought
Kan ook prima, georganiseerde religie hoeft toch niet per se Christelijk te zijn, als je kijkt naar veel denkers en filosofen (door de eeuwen heen) zie je juist dat het hen niet te doen is om religie af te voeren maar dat het hun juist vaak te doen is, net als veel andere bewegingen door de eeuwen heen, om religie te veranderen. Om te vechten voor hun religie, om te vechten voor de manier van religie belijden waar zij voor stonden, vandaag de dag hebben we een hele dogmatische kijk spijtig genoeg op religie maar de kluizenaar die in de woestijn ging mediteren om dichter bij God te komen was echt niet zo dogmatisch te noemen en juist zeer flexibel vaak.quote:Ik zou trouwens ook genoeg voor-chriselijke mensen als vrijdenkers kunnen bestempelen. Epicurus uit de griekse oudheid bijv. Maar dat soort denken werd later juist bemoeilijkt door (voornamelijk religieuze) dogma's na de kerstening bijv..
Dat is niet arrogant maar weigeren hun soort domheid een podium te willen geven.quote:Als je er vanuit gaat dat diegene die het niet met je eens is, zich maar beter moet inlezen, stel je jezelf wel erg arrogant op moet ik zeggen.
Maar een religie mag zijn eigen regels hebben..... Nogmaals jij gaat nu op de stoel van de Predikant zitten.quote:Op woensdag 7 maart 2018 14:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het feit dat je niet besneden bent zou je als kind ook niet moeten tegenhouden, als dat wel zo is dan zegt dat alleen maar nog meer over de dwang binnen die religie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |