Vanaf een bepaalde leeftijd is er alle vrijheid om die keuze te maken. Dat de keuze om alsnog voor een specifieke religie te kiezen weinig voor komt geeft enkel aan dat indoctrinatie een machtig instrument is.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:04 schreef Gia het volgende:
Bij atheïsten hebben de ouders gekozen hun kind geen religie in te douwen. Da's de andere kant; vaak dulden die ouders niet dat hun kind voor een religie zou kiezen. Dus ook geen eigen keus.
Die tolerantie was er ook voor de secularisatie. Landen als Marokko en Perzië waren ooit ook heel tolerant. Israel is bijzonder tolerant.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:48 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies de reden dat het Westen tolerant is.
Bron?quote:Op zondag 6 mei 2018 22:50 schreef highender het volgende:
[..]
Vanaf een bepaalde leeftijd is er alle vrijheid om die keuze te maken. Dat de keuze om alsnog voor een specifieke religie te kiezen weinig voor komt geeft enkel aan dat indoctrinatie een machtig instrument is.
Ik geloof er niets van. De kerken lopen al jaren leeg, we hebben sinds kort meer ongelovigen dan gelovigen in Nederland. De enige religieuzen van noemenswaardige omvang die erbij komen is door immigratie en de nakomelingen van die immigranten. Het enige getal over bekeerden dat ik ooit heb gezien betrof islam bekeringen en dat zijn er in NL ongeveer 500 per jaar, peanuts dus.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bron?
Ik ken heel veel mensen met een atheïstische achtergrond die later in hun leven toch een religie kozen of zich minstens spiritueel openstelden voor goden oid.
Als hulp in jouw ogen alleen maar is 'ergens een oplossing voor vinden', dan zal empathie niet helpen nee. Maar soms wil iemand gewoon zijn/haar hart luchten. En dan is empathie hartstikke geschikt als hulp.quote:
De groep die niet religieus is, maar nog wel ingeschreven staat (want geen zin om uit te schrijven, of domweg geen benul van de inschrijving) lijkt me aanzienlijk groter dan andersom, ik ken echt hordes mensen die totaal niet meer religieus zijn, maar slechts een enkeling die zich daadwerkelijk hebben uitgeschreven.quote:Op maandag 7 mei 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:
Niet iedereen die het geloof vind op latere leeftijd doet dat geregistreerd. Vaak gaat het meer om ietsisme of ander spiritueel bewustzijn, vaak eclectisch. Ik ken ook best wat mensen die niet meer naar de kerk gaan en zich hebben uitgeschreven, maar nog wel gelovig zijn (op een andere manier dan de kerk voorschrijft).
Deze had ik gemist. Die tolerantie was er misschien voor de mensen van 'het boek' om het zo maar te zeggen. Maar tolerantie richting atheïsten, die werden en worden verketterd.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:05 schreef Lunatiek het volgende:
Die tolerantie was er ook voor de secularisatie. Landen als Marokko en Perzië waren ooit ook heel tolerant. Israel is bijzonder tolerant.
Maar dat is dus niet tot een religie bekeren zoals je suggereert.quote:Op maandag 7 mei 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:
Niet iedereen die het geloof vind op latere leeftijd doet dat geregistreerd. Vaak gaat het meer om ietsisme of ander spiritueel bewustzijn, vaak eclectisch. Ik ken ook best wat mensen die niet meer naar de kerk gaan en zich hebben uitgeschreven, maar nog wel gelovig zijn (op een andere manier dan de kerk voorschrijft).
quote:Op maandag 7 mei 2018 15:38 schreef Qarrad het volgende:
Inmiddels is de Partij voor de Dieren blijkbaar een petitie gestart: https://www.petitie24.nl/petitie/1807/verbied-jongensbesnijdenis
Fun fact: op die pagina krijg je o.a. reclame te zien voor "Besnijdenis kliniek VATAN" te zien. Leve Google Ads. Nét niet he...
quote:Op maandag 7 mei 2018 15:38 schreef Qarrad het volgende:
Inmiddels is de Partij voor de Dieren blijkbaar een petitie gestart: https://www.petitie24.nl/petitie/1807/verbied-jongensbesnijdenis
quote:Fun fact: op die pagina krijg je o.a. reclame te zien voor "Besnijdenis kliniek VATAN" te zien. Leve Google Ads. Nét niet he...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |