https://www.belastingdien(...)/overzicht-2016-2018quote:Op donderdag 1 maart 2018 16:38 schreef RamboDirk het volgende:
Kun je kosten voor de fysiotherapie nu aftrekken? 376 euro. Had alleen basisverzekering plus hoogste eigen risico.
Daarbij geldt wel:quote:Kosten van huisarts, tandarts, fysiotherapie of specialist: Aftrekbaar
Ja, als je fiscaal partner bent kan je dit vaak op het einde nog toewijzen.quote:Op donderdag 1 maart 2018 17:14 schreef RamboDirk het volgende:
Als je samen een huis gekocht hebt, trekt je dit af van degene met het hoogste salaris?
quote:Op donderdag 1 maart 2018 14:25 schreef LTVDK het volgende:
Vanochtend ingevuld, vond het alleen een beetje raar dat ik opeens de startdatum van mijn hypotheek moest invullen die ik al sinds 2013 heb . Krijg wel vreemd genoeg ¤242,- terug, dus dat is wel prima.
quote:Op donderdag 1 maart 2018 18:32 schreef multifase het volgende:
Mag een bouwkundig rapport (met een nhg sectie) worden afgetrokken?
https://www.independer.nl/hypotheek/info/kosten-hypotheek.aspxquote:Welke kosten voor aankoop, onderhoud of verbetering van een huis kun je aftrekken van je inkomstenbelasting?
Taxatiekosten (alleen bij een bestaande woning).
Advieskosten hypotheek (bestaande woning en nieuwbouw).
Opstellen hypotheekakte door notaris (bestaande woning en nieuwbouw).
Aanvraag Nationale Hypotheek Garantie (bestaande woning en nieuwbouw).
Kosten voor eventueel verlengen hypotheekofferte (bestaande woning en nieuwbouw).
Boeterente.Hypotheekrente.
Rente van andere geldeningen voor je huis.
Bouwrente bij nieuwbouw, maar alleen de rente die je na het tekenen van het koopcontract verschuldigd bent.
Welke éénmalige aankoopkosten zijn niet aftrekbaar:
Opstellen transportakte door notaris.
Overdrachtsbelasting.
Eventueel bouwkundig onderzoek.
Makelaarscourtage, als je een makelaar hebt.
Kosten van roerende zaken.
Bankgarantie.
Bouwrente (nieuwbouw).
quote:Op donderdag 1 maart 2018 18:37 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
[..]
https://www.independer.nl/hypotheek/info/kosten-hypotheek.aspx
quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:01 schreef multifase het volgende:
Ook niet als deze gekoppeld is aan een hypotheek met NHG?, want zoiets had ik ergens gelezen
[..]
http://www.bouwkundigekeu(...)ekbaar-van-belastingquote:Indien de kosten direct samenhangen met het afsluiten van een hypotheek bij aankoop, verbetering of onderhoud van een woning. Wanneer de hypotheekverstrekker een bouwkundig rapport vereist, bijvoorbeeld bij Nationale Hypotheek Garantie, kunt u de kosten dus als aftrekpost bij uw belastingaangifte opgeven. Prettig om te weten!
quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
[..]
http://www.bouwkundigekeu(...)ekbaar-van-belasting
Blijkbaar dus wel...
Is bij NHG altijd een bouwkundig rapport vereist?
Stonden er gekke dingen in het taxatierapport? M.a.w. had je zonder bouwkundig onderzoek die hypotheek met NHG gekregen?quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:10 schreef multifase het volgende:
Geen idee maar ik heb wel een rapport incl nhg en een hypotheek met nhg
[..]
https://www.nhg.nl/V-N/Vo(...)8-Bouwkundig-rapportquote:1.8.1
Bij aankoop van een bestaande woning dient een bouwkundig rapport te worden opgemaakt, indien uit het taxatierapport blijkt dat:
a. de kosten van direct noodzakelijk herstel van achterstallig onderhoud naar schatting meer bedragen dan 10% van de marktwaarde vrij van huur en gebruik; of
b. nader bouwkundig onderzoek aanbeveling verdient.
schulden aftrekken van wat?quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:19 schreef multifase het volgende:
Nog een vraag: het is mij niet duidelijk in hoeverre studieschulden (duo) mogen worden afgetrokken. Op het moment dat je bericht hebt gekregen dat het betreffende bedrag een schuld is of ook gelijk bedragen welke sowieso geleend zijn (dus het geleende bedrag naast bijvoorbeeld de basisbeurs)?
quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:19 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Stonden er gekke dingen in het taxatierapport? M.a.w. had je zonder bouwkundig onderzoek die hypotheek met NHG gekregen?
[..]
https://www.nhg.nl/V-N/Vo(...)8-Bouwkundig-rapport
Wat mag ik aftrekken?quote:Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50
Mooie tip! Eerst even uitdraaien voor je gaat wijzigen iddquote:Op donderdag 1 maart 2018 19:39 schreef geevee het volgende:
Een tip van mij,ik maak altijd voor ik iets aan ga passen in de aangifte een print van de gegevens zoals die zijn ingevuld door de belastingdienst dan kan je altijd dingen weer terug draaien als je een fout maakt,en aan het einde als je alles hebt ingevuld en doe dat in een mapje wat je bewaard voor als er vragen over komen,stop eventuele correspondentie en gekregen rekening in een A4 ordner en hou de bonnetjes en correspondentie minimaal 7 jaar beschikbaar voor de belastingen,doe dit in b.v. een verhuisdoos bij elkaar en zet die op de zolder of in de kelder of op een andere plaats om te bewaren voor als er nog vragen zijn.Je kunt ook dingen inscannen en die offline bewaren b.v. op een u.s.b. stick die zijn niet zo duur en nemen weinig plaats in en kan je eventueel in een safe of brandkast stoppen als de orginelen verloren zijn gegaan je kunt ze dan eventueel nog reproduceren sla dus op in p.d.f. formaat.
Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?
Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.
Ja, je totale vermogen wordt verminderd met het bedrag dat je nog open hebt staan. Dit bedrag kan je via mijn DUO inzien.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:24 schreef multifase het volgende:
Box 3, vermogen (sowieso boven het drempelbedrag)
[..]
Inderdaad de datum van de notaris, dan gaat je lening pas lopen en ga je rente betalen en evt aflossen. Ik heb een paar terug een nieuwbouwwoning gekocht en dan is het heel duidelijk. Dan krijg je na het bezoek van de notaris een deel van het geleende bedrag op je bouwdepot gestort.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:54 schreef babipangang het volgende:
[..]
Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:
Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:quote:
Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.quote:Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00 NIET
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00 WEL
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00 NIET
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00 NIET
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00 WEL
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00 WEL
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50 HELFT
Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfelquote:Op donderdag 1 maart 2018 21:27 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:
[..]
Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.
Bron: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huis
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.Irene is bae <3
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00quote:
officieel gaat de lening pas in op het moment van passeren bij de notaris, dus derhalve die datum aanhouden.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?
Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 02:49 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfel
Notariële kosten
- Tarief akte van levering 227
- Tarief akte van hypotheek 337
- Kosten vertalersbegeleiding 75
- Tarief uitstellen passeerdatum 65
- Tarief GBA 65
Kadaster kosten
- Inschrijving geheel perceel KIK 77
- Kadastrale inzagen 30
- Inschrijving hypotheekakte 126
- Kadastrale inzagen 30
Diversen
- Taxatie 300
- Factuur tolk 338,80
Omzetbelasting
- 21% OB over 829 = 174,09
Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?quote:Op donderdag 1 maart 2018 14:55 schreef BrrrKoud het volgende:
Ik heb op 30 december 2016 een huis gekocht, zonder hypotheek.
Maar hey, nu moet ik volgens de belastingdienst vermogensbelasting aftikken over de woning omdat ik er per 1/1/2017 niet in woonde?
een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:
[..]
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?
Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 09:10 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.
wellicht wel, maar als de Belastingdienst het niet als eigen woning ziet (omdat je er nog niet ingeschreven staat en het nog niet je 'hoofdverblijf' is) dan is het gewoon een bezitting in box 3 en mag je betalen over de WOZ-waarde.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef namliam het volgende:
[..]
Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.
Een periode van weken dan wel maanden klussen af hankelijk van de staat van de woning, je Eigen wensen en hoeveel je uit besteed is helemaal niet gek... en ik denk dat de belasting dienst deze mening ook wel zal delen...
Mijn woning overdracht heb ik bewust om dit soort gelazer te voorkomen over 1 januari heen getilt...
je kunt de belasting van box 1 even schijf voor schijf met elkaar vergelijken, wellicht dat je door de loonsverhoging met een deel van je salaris net in de 52%-schijf terecht bent gekomen in 2017?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef Silenus het volgende:
Ik heb iets vreemds. Heb twee banen, waarover ik bij de één loonheffingskorting krijg en bij de ander niet. Daardoor krijg ik altijd een bepaald bedrag terug van de belastingdienst. Afgelopen jaar is er niets veranderd, behalve dat ik loonsverhoging heb gekregen. Nu moet ik ineens bijbetalen.. Van 370 euro terug naar 150 euro betalen, dat is best een groot verschil.
Iemand een idee hoe dat kan?
Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:54 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.
kosten vertalersbegeleiding denk ik 50 / 50, omdat dat zowel op de levering als de hypotheek ziet.
tarief GBA is aftrekbaar mits het gerelateerd is aan (of noodzakelijk was voor) de hypotheek, indien voor de levering dan niet aftrekbaar.
en de "vlieger dan 50/50" kwam toevallig zo uit in de situatie van Van_Poppel. in jouw geval kan de verhouding anders zijn, want niet elke genoemde post is belast met BTW.
de vraag is trouwens ook waar de factuur van de tolk precies opzit, daarvoor geldt hetzelfde als voor de kosten vertalersbegeleiding.
als het er beide opstaat dan inderdaad 50/50, dus is de helft aftrekbaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 15:26 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?
Daarnaast is vertalingsbegeleiding eigenlijk niet hetzelfde als tolkwerkzaamheden?
Inderdaad, had wat cash over en daar dacht ik nu geen vermogensbelasting over te hoeven betalen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:
[..]
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?
Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
Volgens mij hebben wij dat de afgelopen 3 jaar al per leningdeel apart moeten doen?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:37 schreef Bugno het volgende:
Wat een gekloot dat je nu voor elk leningdeel (heb er 4) apart de startdatum en hoofdsom moet invullen Ze weten alles, behalve dit. Laat ze gewoon een veldje toevoegen met "Geldt deze startdatum voor alle leningdelen?"
Wel blij met de eindscore. Door handig schuiven tussen mij en mijn partner ook mooi een afrondingseuro meegepakt
Oh, dat kan. Heb in 2017 een woning gekocht, vandaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij hebben wij dat de afgelopen 3 jaar al per leningdeel apart moeten doen?
Wij in 2013, ik deed daarvoor de aangifte van mijn man ook wel (die had ook een koopwoning), maar geen flauw idee hoe dat toen ging bij de aangifte, daar deed ik gewoon de gegevens er in gooien zonder er zelf belang bij te hebben zeg maarquote:Op vrijdag 2 maart 2018 23:00 schreef Bugno het volgende:
[..]
Oh, dat kan. Heb in 2017 een woning gekocht, vandaar.
Loop ook wel te klagen, maar eigenlijk denk ik dat we het hier uitermate top hebben geregeld. Nu in 10 minuten m'n aangifte gedaan.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 23:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij in 2013, ik deed daarvoor de aangifte van mijn man ook wel (die had ook een koopwoning), maar geen flauw idee hoe dat toen ging bij de aangifte, daar deed ik gewoon de gegevens er in gooien zonder er zelf belang bij te hebben zeg maar
Nu we samen een huis hebben is dat wat anders
wat is allemaal aftrekbaar? ik neem aan de advies en afsluitkosten en de onderhoudskosten niet...quote:Advieskosten
U ontvangt van ons een advies voor de lening van uw woning. Zoals met u afgesproken,
betaalt u hiervoor advieskosten. In de brochure 'Uw hypotheekadvies bij de bank'
kunt u lezen wat u daarvoor kunt verwachten. U heeft deze brochure van ons ontvangen.
Kosten Hypotheekadvies: ¤ 1.000,00.
Afsluitkosten
Accepteert u onze offerte en/of aanvraagformulier(en) en ondertekent u deze? Dan
betaalt u voor de producten die u afsluit ook afsluitkosten.
Afsluitkosten totaal aan leningen voor uw woning: ¤ 350,00.
Afsluitkosten Overlijdensrisicoverzekering: ¤ 75,00.
Afsluitkosten Hypotheekbescherming: ¤ 65,00
De genoemde kosten gelden tot en met 30 juni. Sluit u het product af na deze datum?
Dan kunnen andere tarieven gelden.
Onderhoudskosten
Sluit u bij ons (één van) onderstaande producten af? Dan bieden wij u hiervoor service
en onderhoud. U betaalt ons hiervoor onderhoudskosten.
Onderhoudskosten Overlijdensrisicoverzekering: ¤ 25,00 per jaar.
Onderhoudskosten Hypotheekbescherming: ¤ 25,00 per jaar.
je mag alles verdelen hoe je het wil behalve; https://www.belastingdien(...)posten_niet_verdelenquote:Op zondag 4 maart 2018 11:27 schreef RamboDirk het volgende:
bij dat verdelen hoef je niet perse 50/50 te doen toch? Ik zit nu op een 20/80 verdeling wat het meest gunstig is.
Hoe kun je dat een beetje goed berekenen?
gewoon een beetje proberen en kijken wat de hoogste (totale) teruggave oplevert, met een beetje prutsen is er soms nog een paar euro te winnenquote:Op zondag 4 maart 2018 11:27 schreef RamboDirk het volgende:
bij dat verdelen hoef je niet perse 50/50 te doen toch? Ik zit nu op een 20/80 verdeling wat het meest gunstig is.
Hoe kun je dat een beetje goed berekenen?
kloptquote:Op zondag 4 maart 2018 11:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
wat is allemaal aftrekbaar? ik neem aan de advies en afsluitkosten en de onderhoudskosten niet...
Advies en afsluitkosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar. Zie bijv: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huisquote:Op zondag 4 maart 2018 11:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
wat is allemaal aftrekbaar? ik neem aan de advies en afsluitkosten en de onderhoudskosten niet...
ligt eraan, krijg je deze uitkering rechtstreeks van het UWV?quote:Op maandag 5 maart 2018 09:10 schreef NoXia het volgende:
Wat ik opmerkelijk vind is dat een zwangerschapsuitkering niet als inkomsten wordt gezien bij de aangifte? Klopt het dat deze niet wordt meegeteld?
Ja, direct via het UWV. Maakt dit verschil?quote:Op maandag 5 maart 2018 09:12 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
ligt eraan, krijg je deze uitkering rechtstreeks van het UWV?
In bijna alle gevallen loopt de WAZO via de werkgever. Nu de uitkering zelf is ontvangen, zal je deze moeten meenemen in de aangifte. Neem aan dat je een jaaropgave hebt gehad van uwv.quote:Op maandag 5 maart 2018 09:13 schreef NoXia het volgende:
[..]
Ja, direct via het UWV. Maakt dit verschil?
Ze had een baan > werd niet verlengd (omdat zwanger) > uitkering via het UWV > zwangerschapsuitkering via het UWV > straks weer terug bij werkgever.
als je in loondienst bent, gaat de zwangerschapsuitkering vaak rechtstreeks naar de werkgever. een soort "vergoeding" voor het doorbetalen van een medewerkster terwijl ze afwezig is vanwege zwangerschap. dus dan krijg jij gewoon loon van je werkgever en krijgen hun de uitkering, dus is de uitkering geen (belastbaar) inkomen voor jou.quote:Op maandag 5 maart 2018 09:13 schreef NoXia het volgende:
[..]
Ja, direct via het UWV. Maakt dit verschil?
Ze had een baan > werd niet verlengd (omdat zwanger) > uitkering via het UWV > zwangerschapsuitkering via het UWV > straks weer terug bij werkgever.
Enkel een jaaropgaaf vaan de uitkering zelf. De WAZO ging ook pas in per de 2 laatste weken van december.quote:Op maandag 5 maart 2018 09:17 schreef djh77 het volgende:
[..]
In bijna alle gevallen loopt de WAZO via de werkgever. Nu de uitkering zelf is ontvangen, zal je deze moeten meenemen in de aangifte. Neem aan dat je een jaaropgave hebt gehad van uwv.
ook al krijg je maar 1 dag loon/uitkering in 2017, dan nog zou je van elke inkomsten-bron een jaaropgave moeten krijgen.quote:Op maandag 5 maart 2018 09:19 schreef NoXia het volgende:
[..]
Enkel een jaaropgaaf vaan de uitkering zelf. De WAZO ging ook pas in per de 2 laatste weken van december.
quote:Op maandag 5 maart 2018 09:17 schreef djh77 het volgende:
[..]
In bijna alle gevallen loopt de WAZO via de werkgever. Nu de uitkering zelf is ontvangen, zal je deze moeten meenemen in de aangifte. Neem aan dat je een jaaropgave hebt gehad van uwv.
quote:Op maandag 5 maart 2018 09:21 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
ook al krijg je maar 1 dag loon/uitkering in 2017, dan nog zou je van elke inkomsten-bron een jaaropgave moeten krijgen.
Dit is een jaaropgave van de WW. Er zal nog een jaaropgave van de WAZO moeten zijnquote:Op maandag 5 maart 2018 09:29 schreef NoXia het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Staat niet heel duidelijk aangeven op de jaaropgaaf. Maar dan zou het 2e kopje (Werkgeverslasten) de WAZO zijn?
Ja, maar de WAZO liep over vanuit de WW uitkering. Als ik kijk op het UWV over wat betreft "Werkgeverslasten" betekend krijg ik het volgende te zien:quote:Op maandag 5 maart 2018 09:31 schreef djh77 het volgende:
[..]
Dit is een jaaropgave van de WW. Er zal nog een jaaropgave van de WAZO moeten zijn
Dan is dit toch de WAZO lijkt me?quote:Werkgeverslasten
Hier ziet u welke bedragen UWV voor u betaalt. UWV betaalt premies voor de werknemersverzekeringen WW, WIA en Ziektewet. Daarnaast betaalt UWV voor u de werkgeversheffing voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). De bedragen die u ziet, zijn extra informatie voor u. Deze gegevens heeft u dus niet nodig voor uw aangifte inkomstenbelasting.
Werkgeverslasten zijn geen inkomen. Het zijn premies die over de uitkering zijn afgedragen. Er zal nog een jaaropgave van de WAZO moeten zijn, tenzij de WAZO als "WW" is uitbetaald. Anders even navragen bij het UWVquote:Op maandag 5 maart 2018 09:43 schreef NoXia het volgende:
[..]
Ja, maar de WAZO liep over vanuit de WW uitkering. Als ik kijk op het UWV over wat betreft "Werkgeverslasten" betekend krijg ik het volgende te zien:
[..]
Dan is dit toch de WAZO lijkt me?
quote:Op maandag 5 maart 2018 09:48 schreef djh77 het volgende:
[..]
Werkgeverslasten zijn geen inkomen. Het zijn premies die over de uitkering zijn afgedragen. Er zal nog een jaaropgave van de WAZO moeten zijn, tenzij de WAZO als "WW" is uitbetaald. Anders even navragen bij het UWV
Vreemd, ik heb nu alle bruto bedragen bij elkaar opgeteld. Het bedrag wat op de jaaropgaaf staat komt overeen met alle bruto bedragen tot en met november.quote:Op maandag 5 maart 2018 09:21 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
ook al krijg je maar 1 dag loon/uitkering in 2017, dan nog zou je van elke inkomsten-bron een jaaropgave moeten krijgen.
dat is wellicht even verstandig inderdaad!quote:Op maandag 5 maart 2018 09:48 schreef djh77 het volgende:
[..]
Werkgeverslasten zijn geen inkomen. Het zijn premies die over de uitkering zijn afgedragen. Er zal nog een jaaropgave van de WAZO moeten zijn, tenzij de WAZO als "WW" is uitbetaald. Anders even navragen bij het UWV
de betaaldatum is niet persé leidend, wel de periode waarover het is uitgekeerd c.q. waarin het door het UWV bij de Belastingdienst is aangegeven.quote:Op maandag 5 maart 2018 10:21 schreef NoXia het volgende:
[..]
[..]
Vreemd, ik heb nu alle bruto bedragen bij elkaar opgeteld. Het bedrag wat op de jaaropgaaf staat komt overeen met alle bruto bedragen tot en met november.
December lijkt niet meegeteld te zijn. Zowel de uitkering (01-12 t/m 14-12) als de WAZO (15-12 t/m 31-12). Vreemd aangezien ik de jaaropgaaf eind februari heb ontvangen.
Edit: Ah, misschien dat ik het weet. De WAZO is op 4 januari 2018 overgemaakt en de uitkering is op 8 januari 2018 overgemaakt volgens de betaalspecificatie op de loonstroken. Dit wordt dan niet meegenomen bij de inkomen van 2017?
Ik begreep van iemand anders dat bij inkomstenbelasting het gaat om het genietingsmoment van het loon (2018), niet de periode of wanneer de prestatie wordt geleverd (2017).quote:Op maandag 5 maart 2018 11:50 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
dat is wellicht even verstandig inderdaad!
[..]
de betaaldatum is niet persé leidend, wel de periode waarover het is uitgekeerd c.q. waarin het door het UWV bij de Belastingdienst is aangegeven.
Als je het huis in 2016 hebt gekocht dan had je toen allemaal aftrekposten die je in 2017 niet hebt. Misschien komt het daardoor?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 21:13 schreef MrDrako het volgende:
Heb de aangifte ingevuld en krijg 500 euro minder dan vorig jaar.
De verschillen:
In 2016 had ik een huis, waarin ik nog aan het klussen was en leeg stond. Ik verdiende bruto afgerond 47 duizend.
In 2017 had ik dat huis, alleen ben er vanaf 29 maart gaan wonen, en is mijn bruto loon afgerond 50 duizend.
Voor de rest is er geheel geen verschil. Is het wonen in het huis nou de reden dat ik 500 minder terug krijg? Of is het die 3000 bruto? of is het 250 door het salaris en 250 door het bewonen?
Wel heb ik nog een duurzaamheidslening die je af mag trekken van 3800 afgesloten. Dus zou verwachten dat dat weer het verschil in betaalde hypotheekrente ietwat recht zou trekken.
Overigens staat op mijn hypotheek overzicht (annuiteiten, 30 jaar vast) dat ik +-2050 zou terug moeten krijgen. VOrig jaar kreeg ik 2800, dit jaar dus, als ik hem zo indien, 2300
Sorry had wat duidelijker moeten zijn, is eind 2015 (september) gekocht, dus alle aftrekposten waren van 2015. 2016 had ik niks anders dan mijn hypotheek als aftrekpost.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 23:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als je het huis in 2016 hebt gekocht dan had je toen allemaal aftrekposten die je in 2017 niet hebt. Misschien komt het daardoor?
Heb je geen voorlopige teruggave?quote:Op woensdag 7 maart 2018 10:42 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Sorry had wat duidelijker moeten zijn, is eind 2015 (september) gekocht, dus alle aftrekposten waren van 2015. 2016 had ik niks anders dan mijn hypotheek als aftrekpost.
als beide delen gewoon op de eigen woning zien, maakt dat niks uit. vul ze bij wijze van spreken in bij het eerste leningdeel, of het grootste leningdeel of waar je de meeste rente betaaldquote:Op woensdag 7 maart 2018 12:38 schreef Neo_ het volgende:
Vraag. Afgelopen jaar een huis gekocht. De hypotheek bestaat uit twee delen. Maakt het nog uit onder welk deel ik de notariskosten e.d. opvoer?
Nee. Gewoon als totaalbedrag opvoerenquote:Op woensdag 7 maart 2018 12:38 schreef Neo_ het volgende:
Vraag. Afgelopen jaar een huis gekocht. De hypotheek bestaat uit twee delen. Maakt het nog uit onder welk deel ik de notariskosten e.d. opvoer?
quote:Op donderdag 8 maart 2018 13:53 schreef JDx het volgende:
Ik kreeg begin dit jaar een rekening van iets wat ik van 2013-2017 heb gebruikt.
De BTW moet ik dan dit kwartaal terugvragen, maar kan ik dit bij de inkomstenbelasting van 2017 op zetten?
je hebt het over BTW terugvragen, dat klinkt alsof het om zakelijke kosten gaat. klopt dat?quote:Op donderdag 8 maart 2018 13:53 schreef JDx het volgende:
Ik kreeg begin dit jaar een rekening van iets wat ik van 2013-2017 heb gebruikt.
De BTW moet ik dan dit kwartaal terugvragen, maar kan ik dit bij de inkomstenbelasting van 2017 op zetten?
Gaat om zakelijke kosten ja, een foto die op mn site stond, kreeg ik nu achteraf een rekening van.quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:39 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
je hebt het over BTW terugvragen, dat klinkt alsof het om zakelijke kosten gaat. klopt dat?
als je een eenmanszaak of vennootschap onder firma betreft, kan dit volgens mij gewoon bij de IB 2017 mee (bij de winst uit onderneming, in het resultaat van je onderneming).quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:01 schreef JDx het volgende:
[..]
Gaat om zakelijke kosten ja, een foto die op mn site stond, kreeg ik nu achteraf een rekening van.
BTW kan ik dit kwartaal doen, maar daar gaat het niet om, kan ik die kosten nog bij IB 2017 op zetten omdat ik toen die foto gebruikte, of moet dit bij IB 2018.
hoezo zou je (bij je ZZP-schap) niet meer dan ¤ 450 mogen aftrekken in 1 jaar?quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:09 schreef V. het volgende:
Even een vraag.
Ik moet binnenkort een computeronderdeel vervangen: de videokaart. Voor mijn (gedeeltelijk) ZZP-schap belangrijk omdat ik o.a. aan beeldbewerking en videomontages doe. Aan de andere kant ben ik ook een pc-gamert. Dus ik gebruik die videokaart ook privé, laten we zeggen 50/50.
De kaart zelf is zonder BTW duurder dan ik in 1 jaar mag aftrekken, maar als ik dus maar 50% aftrek, en dat bedrag onder de 450 komt, neem ik aan dat ik het wèl in één keer mag aftrekken?
En ik neem ook aan dat ik de helft van de btw aftrek?
Dan moet het gespreid (investeringsaftrek). Per investering natuurlijk, niet totaal.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:35 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
hoezo zou je (bij je ZZP-schap) niet meer dan ¤ 450 mogen aftrekken in 1 jaar?
er moet niks die grens van ¤ 450 heeft inderdaad te maken met de investeringsaftrek (voor lagere bedragen krijg je dat niet), maar dat betekent niet dat bedragen daarboven niet in de kosten mogen.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:39 schreef V. het volgende:
[..]
Dan moet het gespreid (investeringsaftrek). Per investering natuurlijk, niet totaal.
Je kan ook zeggen dat je de videokaart meer dan 10% zakelijk gebruikt en deze dus helemaal aftrekt. Moet je even een activastaat bijhouden en dan kan je de hele kaart over een periode van vijf jaar aftrekken. Als je genoeg investeringen gedaan hebt kan je ook de KIA aanspreken maar dat red je denk ik niet met alleen een videokaart.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:09 schreef V. het volgende:
Even een vraag.
Ik moet binnenkort een computeronderdeel vervangen: de videokaart. Voor mijn (gedeeltelijk) ZZP-schap belangrijk omdat ik o.a. aan beeldbewerking en videomontages doe. Aan de andere kant ben ik ook een pc-gamert. Dus ik gebruik die videokaart ook privé, laten we zeggen 50/50.
De kaart zelf is zonder BTW duurder dan ik in 1 jaar mag aftrekken, maar als ik dus maar 50% aftrek, en dat bedrag onder de 450 komt, neem ik aan dat ik het wèl in één keer mag aftrekken?
En ik neem ook aan dat ik de helft van de btw aftrek?
Die mogen wel in de kosten, maar maar drie keer in 5 jaar tijd in de eerste vijf jaar van je bedrijf, vermits je aan de ondernemerseisen voldoet. Maar dat haal ik ws niet dit jaar (parttime freelancer). Dus ik hanteer dan de 450-euro-regel (is natuurlijk pas voor volgend jaar) om dat deel iig in één keer te kunnen aftrekken. En de uitgave dit jaar aan mijzelf te verkopen.quote:Op donderdag 8 maart 2018 16:11 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
er moet niks die grens van ¤ 450 heeft inderdaad te maken met de investeringsaftrek (voor lagere bedragen krijg je dat niet), maar dat betekent niet dat bedragen daarboven niet in de kosten mogen.
dat moet je gewoon zelf weten, alleen dan mis je dus je investeringsaftrek. al staat daar tegenover dat je niet 5 jaar lang hoeft af te schrijven op je investering (en een activastaat moet bijhouden)
Hier ook, mooi om te zien dat werken loont.quote:Op woensdag 7 maart 2018 20:36 schreef knny het volgende:
Ik kan ineens ruim 2000 euro extra aftrekken vanwege inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ook nieuw voor mij. Kind van net 1 jaar. en tweeverdieners.
volgens mij gaat het eigenwoningforfait pas lopen als een woning ook daadwerkelijk als je "hoofdverblijf" wordt.quote:Op woensdag 14 maart 2018 20:21 schreef MrDrako het volgende:
Waarom krijg ik 500 euro meer terug van de belastingdienst als mijn huis onbewoond is? Dat was in 2016 het geval, en in 2017 ben ik er na 3 maanden ingetrokken. Als ik aanpas dat het huis nog onbewoond was, krijg ik 500 euro extra terug. Snap dat hier niks aan te doen is, maar ben wel benieuwd naar de reden daar achter.
Edit- na wat doorklikken op de site van de belastingdienst, gaat dat dan puur om het eigenwoningforfait?
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).quote:Op zaterdag 17 maart 2018 18:09 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.
Ik heb geen idee hoe actief de Belastingdienst daar op dit moment op controleert, gezien het capaciteitstekort dat ze hebben, maar het lijkt mij dat je daar behoorlijk wat gezeik mee kunt krijgen.
Inderdaad een grijs gebied. De wet IB 2001 is niet heel duidelijk in dit specifieke geval. In de wet staat dat op de aftrekbare reiskosten, de hiervoor ontvangen vergoeding in mindering moet worden gebracht.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
Vraagje m.b.t. reiskostenaftrek. Op dit moment reis ik voor mijn werkgever dagelijks zo'n 50km enkele reis naar kantoor. Tegelijkertijd sta ik nog ingeschreven als student - met recht op studenten OV, en maak ik derhalve weinig tot geen directe kosten (wel indirecte kosten aangezien ik ook af kan zien van het studentenreisproduct voor 80eu p/m) om deze reis te maken.
In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen? Het is een beetje een grijs gebied, I know, maar graag minimaliseer ik mijn belastingdruk opdat ik de lokale uitbater economische bijstand kan verlenen.
Klinkt alsquote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
studentenreisproduct (...) In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen?
Hmm.. ja, dan ben ik toch geneigd om het erop te wagen. Ofwel ik krijg een naheffing van enkele honderden euro's - die ik wel kan ophoesten - ofwel ik hoor niks meer en dan is het een mooie meevaller. Of denk ik nu te simpel?quote:Op dinsdag 20 maart 2018 12:04 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
In mijn optiek zou je daarom met een reisverklaring van je werkgever de kosten mogen declareren die je zou hebben gemaakt zonder het reisproduct. Ik sluit echter niet uit dat de belastingdienst hier anders overdenkt... (redelijkheid & billijkheid bijvoorbeeld...)
Ja precies, dat had ik dus ook gezien. Maar vervolgens is dus de vraag: hoeveel mag ik aftrekken. En dan verwijst de website van de Belastingdienst louter naar de tabel reisaftrek, volgens welke ik het maximale bedrag zou mogen aftrekken. Wel lekker, en ik doe het met liefde, maar wil uiteraard de kans op gezeik achteraf beperken..quote:Op dinsdag 20 maart 2018 17:33 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.
Het is belastingfraude, geen grijs gebied of zo. Gewoon aangeven bij de belastingdienst.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).
Ik neigde zelf al naar het aangeven omdat je zoals jij ook al aangeeft waarschijnlijk een jaar later vragen gaat krijgen waar het geld ineens vandaan komt. We hebben allemaal geen zin in een naheffing + boete.
Misschien wel een leuk idee voor vermogende mensen, om het elk jaar op de laatste dag van het jaar te proberen
Had interessant kunnen zijn, ware het niet dat ik vooral aflossingsvrije hypotheek heb van 2%. Krijg geen hypotheekrente aftrek, maar mag de schuld in Box 3 zetten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:49 schreef namliam het volgende:
Ja, alleen niet bij de IB aangifte.
Van elke schenking > 5200 moet je schenkings aangifte doen, ookal maak je gebruik van de (eenmalige) vrijstelling.
FYI het had wellicht "mooier" danwel aantrekkelijker geweest als je ouders die 25k geleend hadden. Dit moet dan tegen 6% = 1500 euro per jaar aan rente betalen.
De belastingdienst betaald hier dan laten we zeggen 40% van terug = 600 euro op jaar basis
over 30 jaar is dat 18.000 euro "gratis" geld van de blauwe rakkers
die 25k kunnen je ouders op een willekeurig moment schenken onafhankelijk van je huis, mits die vrijstelling niet al eerder is gebruikt.
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beterquote:Op zondag 25 maart 2018 16:40 schreef Leandra het volgende:
Vanmiddag de aangifte maar even gedaan, het blijft bizar dat ze van alle leningdelen wel het exacte bedrag hebben (zowel per 1-1 als per 31-12 als de betaalde rente), maar dat je bij ieder leningdeel moet invullen of het na 2012 is afgesloten en per welke datum het ingegaan is..... pak die gegevens dan ook even mee van vorig jaar
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.quote:Op zondag 25 maart 2018 17:30 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beter
wij ook alles na 2012 (hypotheek + financiering restschuld) maar wel aflossingsvrij deel mee in hypotheek...quote:Op zondag 25 maart 2018 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.
Die gaan niet meer magisch van voor 2013 zijn.
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:21 schreef hmmmz het volgende:
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Als leegstaand invullen tot de periode dat je er ging wonen, dan krijg je even daarna als het goed is de vraag of het je toekomstige eigen woning was.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:15 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:58 schreef djh77 het volgende:
[..]
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.
Werk je als ambtenaar/ bij overheid?quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:18 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.
Nee, (gelukkig niet).quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:48 schreef TourOfData het volgende:
[..]
Werk je als ambtenaar/ bij overheid?
Wat denk je zelf?quote:Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
Ik denk eerder dat je een jaar of vijf mag brommen.quote:Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.
Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:quote:Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.
Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.quote:Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! Hoezo moet dat?quote:Op woensdag 4 april 2018 08:23 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:
https://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt
[..]
als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.
als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.quote:Op woensdag 4 april 2018 23:06 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! Hoezo moet dat?
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?quote:Op donderdag 5 april 2018 07:11 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.
met zulke beperkte informatie, 1 regel uit een aangifte, kan ik natuurlijk moeilijk fatsoenlijk/goed antwoord geven.quote:Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717
Dus -717 Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven!
Naar mijn weten krijg je 717 terug ipv betalen.quote:Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717
Dus -717 Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven!
Dit is al veel vaker hier op dit forum voorbij gekomen, volgens mij de afgelopen 2 jaar al.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
als het goed is, heb je gewoon loonheffing betaald over je uitbetaalde verlofuren. dus dan zitten ze al verwerkt in de bedragen op je jaaropgave.quote:Op dinsdag 17 april 2018 16:09 schreef Kluun1985 het volgende:
Moeten we ook onze uitbetaalde verlofuren en de werkgeversheffing zvw vermelden in de aangifte?
Werkt en verblijft ze hier wel legaal?quote:Op zondag 22 april 2018 19:58 schreef shoya het volgende:
Hallo,
Mijn vriendin woont en werkt(e) in Nederland maar komt uit het buitenland. Ze kan geen digid aanmaken omdat ze de nationaliteit niet heeft. Hoe moet je in dat geval belastingaangifte doen? Zag wel sites waar je het kan laten doen zonder digid, maar die kosten waarschijnlijk geld.
Iemand een oplossing voor hoe we het zelf kunnen regelen?
Bedankt
Een negatief bedrag betekent negatief voor de Belastingdienst. Ze hebben wel zelfspot.quote:Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717
Dus -717 Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven!
Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.quote:Op zondag 22 april 2018 20:23 schreef madam-april het volgende:
[..]
Werkt en verblijft ze hier wel legaal?
Moet je met de aangifte die je nu hebt ingevuld bijbetalen of krijg je daarmee geld terug?quote:Op maandag 23 april 2018 00:45 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt met mijn belasting aangifte. Ik heb de WOZ-waarde foutief ingevuld (lees foutief verbeterd) naar de WOZ-waarde van 2018. Dit is enkele tientjes in mijn nadeel, echter is het bedrag zo aanzienlijk (bijna 5000) dat die paar tientjes minder van belang zijn zeg maar.
Volgenshttps://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt kan ik het wel alsnog aanpassen, maar mijn hypothese is dat ik dan nog veel langer kan wachten (iets met achteraan in de rij aansluiten, terwijl ik nu 1 maart 00:30 de aangifte verstuurd heb). Ik was eigenlijk van plan om de aangifte voor nu te laten staan en deze op een later moment alsnog aan te passen. Omdat het in mijn nadeel is verwacht ik niet 1,2,3 problemen er verder mee. En dan krijg ik na verbetering op een later moment deze paar tientjes alsnog uitgekeerd.
Wat denken jullie dat het beste plan van aanpak is?
Edit: is het overigens nog mogelijk om een aanslag te wijzigen als deze definitief is?
Gewoon opgeven wat op je jaaropgave staat.quote:Op zondag 29 april 2018 14:23 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoe bereken ik nou zelf mijn fiscaal loon? Op mijn jaaropgave staat namelijk een bedrag dat hoger is dan mijn brutoloon. Volgens meneer google zou dat komen omdat het loon op mijn jaaropgave fiscaal loon is.
Hoe weet ik nou of het correct is?
Dus gewoon van uit gaan dat er op mijn jaaropgave geen fouten zijn gemaakt?quote:Op zondag 29 april 2018 14:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Gewoon opgeven wat op je jaaropgave staat.
Wat zou er fout moeten zijn gegaan dan?quote:Op zondag 29 april 2018 14:28 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Dus gewoon van uit gaan dat er op mijn jaaropgave geen fouten zijn gemaakt?
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.quote:Op zondag 29 april 2018 14:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat zou er fout moeten zijn gegaan dan?
Is het bedrag op je jaaropgaaf gelijk aan het totaal op je decemberstrook?quote:Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.
Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Vakantiegeld? Mobiliteitsbudget? KM-vergoeding boven de 19 cent per km?quote:Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.
Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Het was inderdaad vakantiegeld. km-vergoeding is apart van je brutoloon toch?quote:Op zondag 29 april 2018 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vakantiegeld? Mobiliteitsbudget? KM-vergoeding boven de 19 cent per km?
Decemberstrook? Op mijn loonstrook van december staan alleen mijn loon voor december.quote:Op zondag 29 april 2018 14:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Is het bedrag op je jaaropgaaf gelijk aan het totaal op je decemberstrook?
Ah, ik heb ook de cumulatieven op mijn loonstrook, dan kan je precies zien waar verschillen ontstaan.quote:Op zondag 29 april 2018 15:11 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Decemberstrook? Op mijn loonstrook van december staan alleen mijn loon voor december.
Kan bijvoorbeeld ingehouden pensioenpremie zijn. Dit is een verschil tussen brutoloon en fiscaal loonquote:Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.
Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
In principe is km-vergoeding apart, maar dat geldt alleen voor het deel dat onbelast is.quote:Op zondag 29 april 2018 15:10 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Het was inderdaad vakantiegeld. km-vergoeding is apart van je brutoloon toch?
Yes duidelijk.quote:Op zondag 29 april 2018 15:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
In principe is km-vergoeding apart, maar dat geldt alleen voor het deel dat onbelast is.
Als je alleen die 19 cent per km krijgt is het onbelast, als je 25 cent per km krijgt is 19 cent onbelast en 6 cent belast, dat komt aan het eind van het verhaal bij je brutoloon op.
Nee, bij autokosten.quote:Op zondag 29 april 2018 16:12 schreef bechirti het volgende:
hey allen. ik ben zzp koerier en ik vroeg me af waar ik dr brandstofkosten onder moest aangeven bij de inkomstenbelasting. heb ze nu bij kosten van grond en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen. is dat goed? thks alvast
thks, ja dat wel. maar tanken en reparatie leek me geen vaste activa. maar moet toch daaronder aangeven worden?quote:Op zondag 29 april 2018 23:52 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Nee, bij autokosten.
Staat de auto wel zakelijk geëtiketteerd voor de inkomstenbelasting?
je roept nu tig verschillende dingen door elkaar in 2 posts, ben je een beetje bekend met een balans en winst-en-verliesrekening?quote:Op maandag 30 april 2018 08:52 schreef bechirti het volgende:
[..]
thks, ja dat wel. maar tanken en reparatie leek me geen vaste activa. maar moet toch daaronder aangeven worden?
jawel. het is met beetje hulp van een kennis(boekhouder) gelukt. bedankt toch voor de moeite.quote:Op maandag 30 april 2018 09:48 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
je roept nu tig verschillende dingen door elkaar in 2 posts, ben je een beetje bekend met een balans en winst-en-verliesrekening?
Weet je trouwens wel zeker dat ze verplicht is om belastingaangifte te doen?quote:Op woensdag 25 april 2018 11:52 schreef shoya het volgende:
[..]
Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.
Scholingsuitgaven zijn de uitgaven die wegens het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woningquote:Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
ik volg van september tot juni een talencursus bij een instelling. Eén avondje per week, gewoon voor de hobby, en misschien ooit nuttig voor m'n werk (maar heb nog geen internationale ambities, al is het met mijn universitaire niveau niet uitgesloten dat ik ooit een baan krijg waarin een goede Engelse taalvaardigheid goed van pas komt). Mag ik die cursuskosten aftrekken?
a. lesgeld, cursusgeld, collegegeld, examengeld als bedoeld in artikel 7.44 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek of promotiekosten;quote:
Zie bovenstaand.quote:Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
En mag ik een korte EHBO-cursus ook aftrekken (ook puur voor mezelf gevolgd).
aftrekposten zoals giften en ziektekosten verlagen je belastbaar inkomen in box 1, komen dus in mindering op je inkomsten uit arbeid of winst uit onderneming.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 09:01 schreef Vluchteling het volgende:
Worden aftrekposten afgehaald van je vermogen of belastbaar inkomen?
Thanks, zoiets had ik zelf ook inmiddels in gedachten, maar ik dacht: ik check nog even of ik juist zit.quote:Op maandag 7 mei 2018 20:10 schreef MyTiredFeet het volgende:
Op basis van jouw toelichting zou ik talencursus wel in aftrek nemen en de ehbo-cursus niet.
... mits je box 1-inkomen daar toereikend voor is. Persoonsgebonden aftrek kan ook doorgeschoven naar box 3 (vermogen) - indien aanwezig - aangezien deze aftrek het inkomen in box 1 niet negatief mag maken.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 09:28 schreef ReMcOrE het volgende:
aftrekposten zoals giften en ziektekosten verlagen je belastbaar inkomen in box 1, komen dus in mindering op je inkomsten uit arbeid of winst uit onderneming.
ja hoor, dagelijkse kost voor mijquote:Op dinsdag 8 mei 2018 21:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
... mits je box 1-inkomen daar toereikend voor is. Persoonsgebonden aftrek kan ook doorgeschoven naar box 3 (vermogen) - indien aanwezig - aangezien deze aftrek het inkomen in box 1 niet negatief mag maken.
Volgt u het nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |