abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin donderdag 1 maart 2018 @ 13:34:14 #1
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_177526818
Vanaf vandaag mogen we weer aangifte doen *O*

Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?" Voor de rest,...


In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2017. Het aangifteprogramma 2017 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2017 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2017. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2018 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2017 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie Digi-D aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2018 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2017 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2017 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2022 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2018 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2018 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2018 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2017 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2017. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2018. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2018 ontvangen.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Kan ik de app Aangifte 2017 gebruiken?
Grote kans van wel. Er zijn 3,5 miljoen mensen die de app Aangifte 2017 kunnen gebruiken. Lees in welke situaties u de app níet kunt gebruiken.

Staat uw situatie in deze lijst, dan kunt u de app niet gebruiken:
U had in 2017 niet het hele jaar dezelfde fiscale partner.
U hebt in 2017 een huis gekocht of verkocht.
U had in 2017 een fiscale partner, een eigen woning én vermogen waar je belasting over moet betalen. Wij kunnen dan uw inkomsten en aftrekposten niet zo voordelig mogelijk voor u verdelen.
U had in 2017 een restschuld voor een vroegere eigen woning.
U hebt in 2017 een lening voor uw eigen woning afgesloten bij familie of bij een buitenlandse bank.
U had in 2017 een onderneming.
U had in 2017 resultaat uit overige werk.
U woonde in 2017 in het buitenland.
U had in 2017 inkomsten uit of bezittingen in het buitenland.
U bent co-ouder en uw minderjarige kind stond in 2017 niet op uw adres ingeschreven.
U hebt aftrekposten, zoals giften, zorgkosten of studiekosten. Tenzij u alléén hypotheekrente wilt aftrekken. Dan kunt u de app wel gebruiken.
Staat uw situatie er niet tussen? Dan kunt u de app Aangifte 2017 gebruiken
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_177527645
Goedemiddag,

Heeft iemand verstand van welke kosten je terug kunt vragen bij de belasting aangifte na aankoop huis? Betreft vooral de kosten van de Notaris. Ik heb als volgt :

Kosten levering
Honorarium leveringsakte ¤345
Inschrijfkosten kadaster ¤77
incl. btw ¤494

Kosten Hypotheek
Honorarium hypotheek bij aankoop ¤335
Honorarium overdracht appartementsrecht ¤75
Recherchekosten kadaster ¤ 39
Inschrijfingskosten kadaster hypotheek ¤77
Incl. btw ¤620,29

Welke van deze kosten kan ik als notaris kosten opgeven?

Alvast bedankt.
pi_177527671
ik begin maar eens met een WOZ-bewaar te maken. Volgens de gemeente is mijn woning tussen 1-1-2016 en 1-1-2017 maar liefst 23% in waarde gestegen 8)7
  donderdag 1 maart 2018 @ 14:24:50 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177527740
Ik denk dat je alles (eenmalig) kunt aftrekken
The End Times are wild
  Redactie Frontpage donderdag 1 maart 2018 @ 14:25:08 #5
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_177527747
Vanochtend ingevuld, vond het alleen een beetje raar dat ik opeens de startdatum van mijn hypotheek moest invullen die ik al sinds 2013 heb :?. Krijg wel vreemd genoeg ¤242,- terug, dus dat is wel prima.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_177528234
Ik heb op 30 december 2016 een huis gekocht, zonder hypotheek. De oude bewoner mocht er nog een maandje in blijven wonen, ter overbrugging.

Per half februari begonnen met verbouwen, een paar maanden lang.'

Maar hey, nu moet ik volgens de belastingdienst vermogensbelasting aftikken over de woning omdat ik er per 1/1/2017 niet in woonde? Daarvoor woonden we in huurhuis. Ik snap de redenering van de belastingdienst, maar echt - dit kost mij veel geld.

Iemand verstand hiervan?

Edit:.
Het oude vrouwtje van 85 jaar hoefde geen huur te betalen. Dan valt het kennelijk onder variant van anti-kraak, en mag ik de woning als eigen woning beschouwen. En valt ie niet in Box 3.. Hoop ik dan maar.

https://www.belastingdien(...)_aanbouw#Voorwaarden

[ Bericht 34% gewijzigd door BrrrKoud op 01-03-2018 15:39:11 ]
pi_177529762
409 euro terug vreemd normaal zit ik altijd op 0
ondanks ik maadelijks van belastingdienst geld krijg
pi_177530438
je mag alleen de (notaris)kosten aftrekken, inclusief BTW, welke betrekking hebben op de hypotheek. dus in jouw geval ¤ 620,29. de kosten voor een akte van levering e.d. zijn niet aftrekbaar.

zie ook https://www.belastingdien(...)g_aftrekbare_kosten/
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_177530479
Hypotheekkosten incl advieskosten
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 1 maart 2018 @ 16:38:47 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_177530482
Kun je kosten voor de fysiotherapie nu aftrekken? 376 euro. Had alleen basisverzekering plus hoogste eigen risico.
pi_177530757
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 16:38 schreef RamboDirk het volgende:
Kun je kosten voor de fysiotherapie nu aftrekken? 376 euro. Had alleen basisverzekering plus hoogste eigen risico.
https://www.belastingdien(...)/overzicht-2016-2018

quote:
Kosten van huisarts, tandarts, fysiotherapie of specialist: Aftrekbaar
Daarbij geldt wel:
• u mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering of de bijzondere bijstand. Als u de kosten eerst zelf betaalt en later een vergoeding van bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar krijgt, mag u (dat deel van) de kosten niet aftrekken.
• u mag zorgkosten niet aftrekken als die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 1 maart 2018 @ 17:14:16 #12
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_177531099
Als je samen een huis gekocht hebt, trekt je dit af van degene met het hoogste salaris?
pi_177531345
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 17:14 schreef RamboDirk het volgende:
Als je samen een huis gekocht hebt, trekt je dit af van degene met het hoogste salaris?
Ja, als je fiscaal partner bent kan je dit vaak op het einde nog toewijzen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_177531490
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 14:25 schreef LTVDK het volgende:
Vanochtend ingevuld, vond het alleen een beetje raar dat ik opeens de startdatum van mijn hypotheek moest invullen die ik al sinds 2013 heb :?. Krijg wel vreemd genoeg ¤242,- terug, dus dat is wel prima.
*O* *O*

Ik 1344 :9~

[ Bericht % gewijzigd door Armani XL op 01-03-2018 18:28:18 ]
  Forum Admin donderdag 1 maart 2018 @ 18:12:02 #16
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_177532203
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Dergelijke posts gaan we vanaf nu verwijderen om het topic ontopic en leesbaar te houden :)
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_177532462
Plaatje klopt niet. De tekst hoort te zijn "Leuker kunnen wij het niet maken, gemakkelijker vaak ook niet" 8-)

Volgende week zal ik de aangifte eens gaan doen, nu geen zin in.
pi_177532625
Mag een bouwkundig rapport (met een nhg sectie) worden afgetrokken?
  donderdag 1 maart 2018 @ 18:37:45 #19
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177532728
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 18:32 schreef multifase het volgende:
Mag een bouwkundig rapport (met een nhg sectie) worden afgetrokken?
quote:
Welke kosten voor aankoop, onderhoud of verbetering van een huis kun je aftrekken van je inkomstenbelasting?
Taxatiekosten (alleen bij een bestaande woning).
Advieskosten hypotheek (bestaande woning en nieuwbouw).
Opstellen hypotheekakte door notaris (bestaande woning en nieuwbouw).
Aanvraag Nationale Hypotheek Garantie (bestaande woning en nieuwbouw).
Kosten voor eventueel verlengen hypotheekofferte (bestaande woning en nieuwbouw).
Boeterente.Hypotheekrente.
Rente van andere geldeningen voor je huis.
Bouwrente bij nieuwbouw, maar alleen de rente die je na het tekenen van het koopcontract verschuldigd bent.

Welke éénmalige aankoopkosten zijn niet aftrekbaar:
Opstellen transportakte door notaris.
Overdrachtsbelasting.
Eventueel bouwkundig onderzoek.
Makelaarscourtage, als je een makelaar hebt.
Kosten van roerende zaken.
Bankgarantie.
Bouwrente (nieuwbouw).
https://www.independer.nl/hypotheek/info/kosten-hypotheek.aspx
pi_177533227
Ook niet als deze gekoppeld is aan een hypotheek met NHG?, want zoiets had ik ergens gelezen

quote:
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:05:39 #21
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177533331
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:01 schreef multifase het volgende:
Ook niet als deze gekoppeld is aan een hypotheek met NHG?, want zoiets had ik ergens gelezen

[..]

quote:
Indien de kosten direct samenhangen met het afsluiten van een hypotheek bij aankoop, verbetering of onderhoud van een woning. Wanneer de hypotheekverstrekker een bouwkundig rapport vereist, bijvoorbeeld bij Nationale Hypotheek Garantie, kunt u de kosten dus als aftrekpost bij uw belastingaangifte opgeven. Prettig om te weten!
http://www.bouwkundigekeu(...)ekbaar-van-belasting

Blijkbaar dus wel...

Is bij NHG altijd een bouwkundig rapport vereist?
pi_177533477
Geen idee maar ik heb wel een rapport incl nhg en een hypotheek met nhg :)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:05 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]


[..]

http://www.bouwkundigekeu(...)ekbaar-van-belasting

Blijkbaar dus wel...

Is bij NHG altijd een bouwkundig rapport vereist?
pi_177533752
Nog een vraag: het is mij niet duidelijk in hoeverre studieschulden (duo) mogen worden afgetrokken. Op het moment dat je bericht hebt gekregen dat het betreffende bedrag een schuld is of ook gelijk bedragen welke sowieso geleend zijn (dus het geleende bedrag naast bijvoorbeeld de basisbeurs)?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:19:54 #24
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177533773
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:10 schreef multifase het volgende:
Geen idee maar ik heb wel een rapport incl nhg en een hypotheek met nhg :)

[..]

Stonden er gekke dingen in het taxatierapport? M.a.w. had je zonder bouwkundig onderzoek die hypotheek met NHG gekregen?

quote:
1.8.1
Bij aankoop van een bestaande woning dient een bouwkundig rapport te worden opgemaakt, indien uit het taxatierapport blijkt dat:
a. de kosten van direct noodzakelijk herstel van achterstallig onderhoud naar schatting meer bedragen dan 10% van de marktwaarde vrij van huur en gebruik; of
b. nader bouwkundig onderzoek aanbeveling verdient.
https://www.nhg.nl/V-N/Vo(...)8-Bouwkundig-rapport
pi_177533817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:19 schreef multifase het volgende:
Nog een vraag: het is mij niet duidelijk in hoeverre studieschulden (duo) mogen worden afgetrokken. Op het moment dat je bericht hebt gekregen dat het betreffende bedrag een schuld is of ook gelijk bedragen welke sowieso geleend zijn (dus het geleende bedrag naast bijvoorbeeld de basisbeurs)?
schulden aftrekken van wat?
:]
pi_177533883
Nee, zou geen probleem zijn geweest. Maar dat kan ik nergens terugvinden bij onze blauwe vrienden..

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:19 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Stonden er gekke dingen in het taxatierapport? M.a.w. had je zonder bouwkundig onderzoek die hypotheek met NHG gekregen?

[..]

https://www.nhg.nl/V-N/Vo(...)8-Bouwkundig-rapport
pi_177533923
Box 3, vermogen (sowieso boven het drempelbedrag)

quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:21 schreef wootahH het volgende:

[..]

schulden aftrekken van wat?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:34:35 #28
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177534180
quote:
Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50
Wat mag ik aftrekken?
pi_177534297
Een tip van mij,ik maak altijd voor ik iets aan ga passen in de aangifte een print van de gegevens zoals die zijn ingevuld door de belastingdienst dan kan je altijd dingen weer terug draaien als je een fout maakt,en aan het einde als je alles hebt ingevuld en doe dat in een mapje wat je bewaard voor als er vragen over komen,stop eventuele correspondentie en gekregen rekening in een A4 ordner en hou de bonnetjes en correspondentie minimaal 7 jaar beschikbaar voor de belastingen,doe dit in b.v. een verhuisdoos bij elkaar en zet die op de zolder of in de kelder of op een andere plaats om te bewaren voor als er nog vragen zijn.Je kunt ook dingen inscannen en die offline bewaren b.v. op een u.s.b. stick die zijn niet zo duur en nemen weinig plaats in en kan je eventueel in een safe of brandkast stoppen als de orginelen verloren zijn gegaan je kunt ze dan eventueel nog reproduceren sla dus op in p.d.f. formaat.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_177534599
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?

Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:49:23 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177534616
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:39 schreef geevee het volgende:
Een tip van mij,ik maak altijd voor ik iets aan ga passen in de aangifte een print van de gegevens zoals die zijn ingevuld door de belastingdienst dan kan je altijd dingen weer terug draaien als je een fout maakt,en aan het einde als je alles hebt ingevuld en doe dat in een mapje wat je bewaard voor als er vragen over komen,stop eventuele correspondentie en gekregen rekening in een A4 ordner en hou de bonnetjes en correspondentie minimaal 7 jaar beschikbaar voor de belastingen,doe dit in b.v. een verhuisdoos bij elkaar en zet die op de zolder of in de kelder of op een andere plaats om te bewaren voor als er nog vragen zijn.Je kunt ook dingen inscannen en die offline bewaren b.v. op een u.s.b. stick die zijn niet zo duur en nemen weinig plaats in en kan je eventueel in een safe of brandkast stoppen als de orginelen verloren zijn gegaan je kunt ze dan eventueel nog reproduceren sla dus op in p.d.f. formaat.
Mooie tip! Eerst even uitdraaien voor je gaat wijzigen idd ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:50:31 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177534655
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?

Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177534795
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.
Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:
  donderdag 1 maart 2018 @ 20:58:49 #34
471156 droo
Vanuit cental florida
pi_177536486
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:24 schreef multifase het volgende:
Box 3, vermogen (sowieso boven het drempelbedrag)

[..]

Ja, je totale vermogen wordt verminderd met het bedrag dat je nog open hebt staan. Dit bedrag kan je via mijn DUO inzien.
pi_177536605
Wellicht een ingewikkelde vraag:

In 2015 heb ik aandelen van het bedrijf gekocht waar ik voor werk. Dit is een substantieel bedrag dat meetelt met box 3 vermogen. Officieel zijn het certificaten, dus geen stemrecht. De aankoop heb ik gedaan van m'n spaargeld. Het is geen beursgenoteerd bedrijf dus er geen marktwaarde of zoiets bekend. Een waarde wordt alleen bekend als de aandelen verkocht worden (dus een overname van het bedrijf) of als er een financieel expert een waardebepaling uitvoert. Bij voorgaande aangiftes heb ik de aankoopwaarde als waarde aangehouden.

Nu gaat het al tijden niet goed met het bedrijf. We zijn al enkele ontslagrondes verder. Vorig jaar januari is vrijwel het hele bedrijf ontslagen, op mijzelf en 3 andere collega's na. Er zijn ook enkele collega's ontslagen die ook certificaten hadden. Zij hebben een brief gehad waarin staat dat de waarde van de certificaten nihil was en dat zij dus geen geld meer zouden krijgen. Ik heb die brief niet gehad.

Op dat moment was ik als enige over met belangrijke kennis voor het bedrijf. Ik heb als voorwaarde om door te werken gesteld dat ik het bedrag van die certificaten terug wilde hebben. Dat heb ik later in 2017 ook gehad.

Vraag is: wat is de waarde van deze certificaten op 1-1-2017 voor de belastingdienst? Is dit 0 omdat het bedrijf niet echt meer waarde heeft? Of is dit het aankoopbedrag aangezien ik dat later terug heb gehad? Als ik 0 invul wat ergens te verdedigen is, gaat de belastingdienst het aankoopbedrag dat ik een paar maanden later om rekening heb gehad dan opeens zien als inkomen? Ik neig erna om gewoon de aankoopwaarde op te geven, omdat er dan geen rare stappen in m'n vermogen zijn en ik hiermee gezeur voorkom. Aan de andere kant kost het wel weer een hoop vermogensrendementsheffing. Rendement heb ik zeker niet gemaakt, sterker nog, ik was bijna alles kwijt.

Wellicht is hier niet de beste plek om dit te vragen, maar waar zou je hierover een kort advies kunnen krijgen?
pi_177536874
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:54 schreef babipangang het volgende:

[..]

Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:
Inderdaad de datum van de notaris, dan gaat je lening pas lopen en ga je rente betalen en evt aflossen. Ik heb een paar terug een nieuwbouwwoning gekocht en dan is het heel duidelijk. Dan krijg je na het bezoek van de notaris een deel van het geleende bedrag op je bouwdepot gestort.
pi_177537280
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:34 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Wat mag ik aftrekken?
Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:

quote:
Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00 NIET
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00 WEL
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00 NIET
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00 NIET
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00 WEL
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00 WEL
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50 HELFT
Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.

Bron: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huis
  vrijdag 2 maart 2018 @ 02:49:08 #38
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_177542283
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 21:27 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:

[..]

Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.

Bron: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huis
Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfel

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.
Irene is bae <3
pi_177543260
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:34 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Wat mag ik aftrekken?
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00
--> en dan inclusief BTW, dus ¤ 349,25

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?

Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
officieel gaat de lening pas in op het moment van passeren bij de notaris, dus derhalve die datum aanhouden.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_177543386
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 02:49 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfel

Notariële kosten
- Tarief akte van levering 227
- Tarief akte van hypotheek 337
- Kosten vertalersbegeleiding 75
- Tarief uitstellen passeerdatum 65
- Tarief GBA 65

Kadaster kosten
- Inschrijving geheel perceel KIK 77
- Kadastrale inzagen 30
- Inschrijving hypotheekakte 126
- Kadastrale inzagen 30

Diversen
- Taxatie 300
- Factuur tolk 338,80

Omzetbelasting
- 21% OB over 829 = 174,09

Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.
tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.
kosten vertalersbegeleiding denk ik 50 / 50, omdat dat zowel op de levering als de hypotheek ziet.
tarief GBA is aftrekbaar mits het gerelateerd is aan (of noodzakelijk was voor) de hypotheek, indien voor de levering dan niet aftrekbaar.

en de "vlieger dan 50/50" kwam toevallig zo uit in de situatie van Van_Poppel. in jouw geval kan de verhouding anders zijn, want niet elke genoemde post is belast met BTW.

de vraag is trouwens ook waar de factuur van de tolk precies opzit, daarvoor geldt hetzelfde als voor de kosten vertalersbegeleiding.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_177543444
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 14:55 schreef BrrrKoud het volgende:
Ik heb op 30 december 2016 een huis gekocht, zonder hypotheek.

Maar hey, nu moet ik volgens de belastingdienst vermogensbelasting aftikken over de woning omdat ik er per 1/1/2017 niet in woonde?
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?

Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
pi_177543626
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:

[..]

Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?

Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 2 maart 2018 @ 10:14:03 #43
286575 Roces18
Chef de party
pi_177544914
Mijn vooraf ingevulde aangifte is (nog) niet beschikbaar. Weet iemand hoe lang zoiets nog kan duren? Ik kan het in principe wel handmatig doen, maar gemak dient de mens.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_177545718
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 09:10 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.
Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.
Een periode van weken dan wel maanden klussen af hankelijk van de staat van de woning, je Eigen wensen en hoeveel je uit besteed is helemaal niet gek... en ik denk dat de belasting dienst deze mening ook wel zal delen...

Mijn woning overdracht heb ik bewust om dit soort gelazer te voorkomen over 1 januari heen getilt...
  vrijdag 2 maart 2018 @ 10:53:25 #45
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_177545725
Ik heb iets vreemds. Heb twee banen, waarover ik bij de één loonheffingskorting krijg en bij de ander niet. Daardoor krijg ik altijd een bepaald bedrag terug van de belastingdienst. Afgelopen jaar is er niets veranderd, behalve dat ik loonsverhoging heb gekregen. Nu moet ik ineens bijbetalen.. :{ Van 370 euro terug naar 150 euro betalen, dat is best een groot verschil.

Iemand een idee hoe dat kan?
Gourmetten of steengrillen?
pi_177545856
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef namliam het volgende:

[..]

Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.
Een periode van weken dan wel maanden klussen af hankelijk van de staat van de woning, je Eigen wensen en hoeveel je uit besteed is helemaal niet gek... en ik denk dat de belasting dienst deze mening ook wel zal delen...

Mijn woning overdracht heb ik bewust om dit soort gelazer te voorkomen over 1 januari heen getilt...
wellicht wel, maar als de Belastingdienst het niet als eigen woning ziet (omdat je er nog niet ingeschreven staat en het nog niet je 'hoofdverblijf' is) dan is het gewoon een bezitting in box 3 en mag je betalen over de WOZ-waarde.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef Silenus het volgende:
Ik heb iets vreemds. Heb twee banen, waarover ik bij de één loonheffingskorting krijg en bij de ander niet. Daardoor krijg ik altijd een bepaald bedrag terug van de belastingdienst. Afgelopen jaar is er niets veranderd, behalve dat ik loonsverhoging heb gekregen. Nu moet ik ineens bijbetalen.. :{ Van 370 euro terug naar 150 euro betalen, dat is best een groot verschil.

Iemand een idee hoe dat kan?
je kunt de belasting van box 1 even schijf voor schijf met elkaar vergelijken, wellicht dat je door de loonsverhoging met een deel van je salaris net in de 52%-schijf terecht bent gekomen in 2017?
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:26:06 #47
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_177551657
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:54 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.
kosten vertalersbegeleiding denk ik 50 / 50, omdat dat zowel op de levering als de hypotheek ziet.
tarief GBA is aftrekbaar mits het gerelateerd is aan (of noodzakelijk was voor) de hypotheek, indien voor de levering dan niet aftrekbaar.

en de "vlieger dan 50/50" kwam toevallig zo uit in de situatie van Van_Poppel. in jouw geval kan de verhouding anders zijn, want niet elke genoemde post is belast met BTW.

de vraag is trouwens ook waar de factuur van de tolk precies opzit, daarvoor geldt hetzelfde als voor de kosten vertalersbegeleiding.
Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?

Daarnaast is vertalingsbegeleiding eigenlijk niet hetzelfde als tolkwerkzaamheden? :?
Irene is bae <3
pi_177552199
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:26 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?

Daarnaast is vertalingsbegeleiding eigenlijk niet hetzelfde als tolkwerkzaamheden? :?
als het er beide opstaat dan inderdaad 50/50, dus is de helft aftrekbaar.

en vertalingsbegeleiding klinkt als het vertalen van de akte van levering en hypotheek, tolkwerkzaamheden zou bijvoorbeeld ter plekke (bij de notaris) aanwezig zijn kunnen zijn als ondersteuning wanneer de akte passeren en de notaris ze nog een keer doorloopt met de (ver)koper(s).
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 2 maart 2018 @ 16:59:12 #49
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_177553556
dubbel
Irene is bae <3
pi_177561846
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:

[..]

Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?

Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
Inderdaad, had wat cash over en daar dacht ik nu geen vermogensbelasting over te hoeven betalen.

Overigens had de fiscus zelf de termijn van verbouwing al gekwalificeerd als "in aanbouw" - zo noemen ze kennelijk het verbouwen. Dat schijnt prima te zijn zo lang je er daadwerkelijk gaat wonen binnen drie jaar (in mijn geval, binnen half jaar).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')