En wat als er iemand aanslagen gaat plegen met die 24.000 XC90'squote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.
Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.
Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.
Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.
https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars
En die doen dat niet zomaar.
25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.
Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carričre kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.
Ja, want dat kan met de huidige auto's en vrachtwagens nog niet, is wel gebleken.quote:Op zondag 25 februari 2018 16:28 schreef vipergts het volgende:
[..]
En wat als er iemand aanslagen gaat plegen met die 24.000 XC90's
Wat als je ze allemaal tegelijk hackt en die beveiliging uitschakelt zit je daar in je Uber op weg naar de opera terwijl je de mensen van je voorbumper ziet stuiteren terwijl je niets kunt doen.quote:Op zondag 25 februari 2018 16:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want dat kan met de huidige auto's en vrachtwagens nog niet, is wel gebleken.
Sowieso rijden ze niet in op (groepen) voetgangers.
Dat zou vervelend zijn.quote:Op zondag 25 februari 2018 16:34 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wat als je ze allemaal tegelijk hackt en die beveiliging uitschakelt zit je daar in je Uber op weg naar de opera terwijl je de mensen van je voorbumper ziet stuiteren terwijl je niets kunt doen.
Gevonden hoofdstuk 5, al is de rest ook wel grappig om te lezen.quote:
Lijkt me helemaal niets want Uber gaat die data verkopen stel je voor je neemt een Uber naar je neukertje en 2 dagen later verschijnt er op alle apparaten in je huis de boodschap Tina gaf de hotelkamer een 7 moet ik nog een keer boeken Bob met korting. Leg dat maar eens uitquote:Op zondag 25 februari 2018 16:43 schreef Sounddragon het volgende:
Of ze allemaal opdracht geven om te meeten bij de Mac in Wladiwostok
Mjah, en je foon doet nu niet exact hetzelfde? Ik kan geen hotel binnenlopen zonder dat the big G bedelt om foto's.. Het is inmiddels 2018, een alu hoedje gaat je al lang niet meer redden hoor. Je telefoon houdt niet alleen bij waar je bent en was; hij weet ongeveer alles van je.quote:Op zondag 25 februari 2018 16:55 schreef vipergts het volgende:
[..]
Lijkt me helemaal niets want Uber gaat die data verkopen stel je voor je neemt een Uber naar je neukertje en 2 dagen later verschijnt er op alle apparaten in je huis de boodschap Tina gaf de hotelkamer een 7 moet ik nog een keer boeken Bob met korting. Leg dat maar eens uit
We hebben het dus "geaccepteerd " omdat het zo "makkelijk" is. George Orwell is trots op je. Wij hebben onze ziel verkocht zo zie ik dat. En als je daar een probleem mee hebt move je maar naar Alaska. Zie je zelf ook niet hoe "apart" die attitude is?quote:Op zondag 25 februari 2018 18:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, en je foon doet nu niet exact hetzelfde? Ik kan geen hotel binnenlopen zonder dat the big G bedelt om foto's.. Het is inmiddels 2018, een alu hoedje gaat je al lang niet meer redden hoor. Je telefoon houdt niet alleen bij waar je bent en was; hij weet ongeveer alles van je.
Als je wilt leven als een vrij man moet je richting Tibet/Siberië/Alaska en nooit meer iets digitaals aanraken.
Mij gaat het gewoon om de andere kant van het gemak.quote:Op zondag 25 februari 2018 18:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, en je foon doet nu niet exact hetzelfde? Ik kan geen hotel binnenlopen zonder dat the big G bedelt om foto's.. Het is inmiddels 2018, een alu hoedje gaat je al lang niet meer redden hoor. Je telefoon houdt niet alleen bij waar je bent en was; hij weet ongeveer alles van je.
Als je wilt leven als een vrij man moet je richting Tibet/Siberië/Alaska en nooit meer iets digitaals aanraken.
Jij hebt dus geen gsm?quote:Op zondag 25 februari 2018 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
We hebben het dus "geaccepteerd " omdat het zo "makkelijk" is. George Orwell is trots op je. Wij hebben onze ziel verkocht zo zie ik dat. En als je daar een probleem mee hebt move je maar naar Alaska. Zie je zelf ook niet hoe "apart" die attitude is?![]()
Sja, het is dat, of er geen gebruik van maken dus.quote:Op zondag 25 februari 2018 18:29 schreef vipergts het volgende:
[..]
Mij gaat het gewoon om de andere kant van het gemak.
mwah, er bljven altijd fabrikanten die ze wél bouwen, en in een uiterst geval gaan die ook weer 20 jaar mee. 2050 schat ik, of de elektrische markt moet ineens heel revolutionair gaan doen en met goede oplossingen komen qua endurance.quote:Op zondag 25 februari 2018 21:02 schreef MaGNeT het volgende:
'Fiat Chrysler doet diesel in de ban'
Einde van de dieselmotor in personenauto's is ook nabij.
kloptquote:Op zondag 25 februari 2018 21:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
mwah, er bljven altijd fabrikanten die ze wél bouwen, en in een uiterst geval gaan die ook weer 20 jaar mee. 2050 schat ik, of de elektrische markt moet ineens heel revolutionair gaan doen en met goede oplossingen komen qua endurance.
paard geeft teveel methaan uitstoot, mag natuurlijk nooit van de milieu lobby.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 11:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
paard en wagen is er ook nog steeds
maaar ik koop nooit meer een auto
echt nooit meer
ik verwacht dat het online mobiel huren van een autonoom autootje op basis van je GPS code over 5 jaar normaal is ,
weg met parkeerkosten en bekeuringen, gewoon zuipen en naar huis
nooit meer APK onderhoud, wegenbelasting , afschrijving en schaden
paarden niet zo, niet veel meer dan een mensquote:Op dinsdag 27 februari 2018 11:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
paard geeft teveel methaan uitstoot, mag natuurlijk nooit van de milieu lobby.
quote:Op dinsdag 27 februari 2018 11:59 schreef DW457 het volgende:
Boffen dat ik n motorrijder ben. Dat kan sowieso niet zelfrijdend worden
quote:Op dinsdag 27 februari 2018 11:59 schreef DW457 het volgende:
Boffen dat ik n motorrijder ben. Dat kan sowieso niet zelfrijdend worden
noem dat maar boffenquote:
Mensen maken ook aardig wat fouten, alleen al in Nederland 629 doden en 21.400 mensen ernstig gewond vorig jaar. En ondanks dat wanen we ons "veilig" en lijken we dat te accepteren.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 15:40 schreef totalvamp het volgende:
ik zal nooit in zo'n ding zitten, ik vertrouw niet op software aangezien elke software fouten bevat.
daarnaast is autorijden leuk en wil ik dat niet opgeven.
binnen 50 jaar gaat het iig niet gebeuren
Hmm, zouden de Dinosaurussen daar ook last van hebben gehad?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 11:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
paarden niet zo, niet veel meer dan een mens
koeien geven veel methaanuitstoot vanwege de interne melk productie
http://www.bosbouwbeleggi(...)ingen.nl/methaan.php
De stelling dat koeien verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde is verdedigbaar
[ afbeelding ]
Door dat soort fouten komen er wel donor-organen vrij...quote:Op dinsdag 27 februari 2018 15:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mensen maken ook aardig wat fouten, alleen al in Nederland 629 doden en 21.400 mensen ernstig gewond vorig jaar. En ondanks dat wanen we ons "veilig" en lijken we dat te accepteren.
Dat is inderdaad een goed punt. Daar zie ik nog veel te weinig plannen voor. Om voor te sorteren op autonome auto's kun je denken aan het in bestemmingsplannen reserveren van ruimte voor verzamelpunten met oplaadplekken voor de oproepauto's. En wel zo dat ze van daaruit zo veel mogelijk mensen snel kunnen bereiken.quote:Op zondag 25 februari 2018 01:58 schreef leolinedance het volgende:
Vergeet niet dat de complete infrastructuur erop aangepast dient te worden.
Hoe zelfrijdende auto's op onverwachte situaties gelden vroeg ik mij laatst ook af toen zich eenquote:Op woensdag 28 februari 2018 03:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Door dat soort fouten komen er wel donor-organen vrij...
In De Kampioen stond een stuk over dit onderwerp. Een van de argumenten tégen de autonome auto was druk fietsverkeer. Een autonome auto kan geen oogcontact maken en mag niet bluffen, waardoor die niet veilig door een constante stroom fietsers heen kan rijden, of over een druk zebrapad.
Ik kan me dat ook voorstellen op smalle (polder)wegen met uitwijkplaatsen en complexe kruisingen, daar is het sociaal gedrag, inschatten van de ander en gunnen hoe je het probleem oplost - er zijn geen echte regels. Natuurlijk, met andere moderne auto's kan de autonome auto communiceren, maar hoe zit dat met andere voertuigen als trekkers of fietsers?
quote:Op woensdag 28 februari 2018 07:32 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe zelfrijdende auto's op onverwachte situaties gelden vroeg ik mij laatst ook af toen zich een
mooie praktijksituatie voor deed.
Situatie: ik reed met 50km/u op een hoofdweg door mijn woonplaats, 70 meter verderop stuitert een bal vanaf een oprit naar de overkant van de weg en blijft daar in de goot liggen. Het terrein waarvandaan de bal kwam, was omheind met een hoge heg, dus er was geen zicht.
De zelfrijdende auto ziet waarschijnlijk dat het obstakel de weg van de auto kruist, en vervolgens veilig blijft liggen aan de overkant. Er kan dus worden doorgereden.
De mens ziet een stuk kinderspeelgoed de weg op stuiteren, en voorziet een grote kans dat er een kind zal volgen wat zijn bal weer komt halen. En daarop maakt de mens alvast de beslissing om snelheid te minderen, ook als is het kind helemaal nog niet zichtbaar.
Er bleek inderdaad een kind te volgen en dat rende inderdaad zo de weg op. Een elektrische auto kan daar mogelijk nog zo snel op reageren en een noodstop maken, ik betwijfel of dat een aanrijding had kunnen voorkomen. Nu reed ik al veel langzamer dan normaal op dat punt, voordat het kind zichtbaar was. Toen het kind daadwerkelijk tevoorschijn kwam, kom ik rustig verder afremmen.
Bron: http://www.driverless-future.com/?page_id=774quote:Misconception 4: Self-driving cars are controlled by classical computer algorithms (if-then rules)
When thinking about self-driving cars, we easily fall into the trap of envisioning them as controlled by huge programs consisting of millions of elaborate rules which specify how the car must act for every possible situation.
But a self-driving car does not have any rule such as:
“IF a ball rolls across the road THEN reduce the speed and watch for children that might come running after the ball.”
Programmers who develop a self-driving car do not work with some exceptionally detailed “theory of driving” which they then translate into computer algorithms.
Such cars heavily rely on machine learning and pattern recognition – approaches from the field of artificial intelligence. A core problem, for example, is interpreting sensor- and image data: What kind of an object is in front of the vehicle? Is it another vehicle, a pedestrian, a bicycle, an animal? Instead of developing many rules for recognizing these objects, a sophisticated learning algorithm is fed with many images containing objects. Each image is annotated with the kind of object that it contains. Now the learning algorithm begins its work. It examines the images and guesses the kind of object in each image. Initially most of its guesses will be wrong. Therefore the algorithm modifies internal parameters or parts of its structure somewhat and tries again. This process continues, discarding changes that reduce the algorithm’s accuracy, keeping changes that increase the accuracy, until it correctly classifies all images. Afterward, when entirely new images are presented to the algorithm it will classify them with high accuracy. The algorithm has learned! Thus a driverless car may not explicitly recognize the ball but rather consider it as an unidentified object which is unexpectedly moving across the road. It does not need to increase its vigilance (which is already at 100%) to search for children which might follow the ball but it will treat this as a disturbance of the road situation by an unidentified moving object which implies an additional risk and therefore – depending on the complexity and clarity of the road situation – reduce its velocity or stop altogether. The precise form of the object is not important – if a lone skateboard were to suddenly slide across the street the car would react in the same manner.
Bron: https://www.technewsworld.com/story/82689.htmlquote:Google last week announced that it has developed technology for its self-driving vehicles that would be able to detect people in costumes -- presumably children dressed for Halloween.
The company is teaching its cars to drive more cautiously around children and thus be ready to adapt to sudden and even erratic movement, it said.
Google's engineers are striving to help the cars react, especially as children's behavior can be unpredictable. The vehicles are designed to scan for those in costumes or other garb that might make them not immediately recognizable as a person.
Smarter Than People
Google's announcement is the latest example of how autonomous vehicles could be safer than human drivers -- especially at times such as Halloween when more people are out on suburban streets after dark.
"Autonomous vehicles are probably already safer than half of the drivers on the road today," said Paul Teich, principal analyst at Tirias Research.
"Autonomous cars have a 360-degree unobstructed view around the car that is designed to spot for objects and movement," he told TechNewsWorld.
It isn't just that the cars can see in all directions, but that the vehicles can do so in more wavelengths than what humans can see, Teich said.
"These cars can see visible light and have the potential to see infrared and radar. Combined, this will allow a vehicle to have the potential to see what humans would never see," he added. "It is almost a 3-D sense that people don't have."
De politiek hobbelt inderdaad altijd achter feiten aan.quote:Op woensdag 28 februari 2018 03:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een goed punt. Daar zie ik nog veel te weinig plannen voor. Om voor te sorteren op autonome auto's kun je denken aan het in bestemmingsplannen reserveren van ruimte voor verzamelpunten met oplaadplekken voor de oproepauto's. En wel zo dat ze van daaruit zo veel mogelijk mensen snel kunnen bereiken.
Ook met de oplaadpunten in het straatbeeld gaat het langzaam. Je kunt er niet zeker van zijn dat je op locatie X de auto kunt opladen. De oplaadtijden zijn zelfs bij snelladen onacceptabel lang en de gemiddelde actieradius laat sterk te wensen over in combinatie met de oplaadtijden en de spreiding van laadpunten.
In de politiek is dit nog geen issue voor de ruimtelijke ordening. En dan heb ik het niet eens over een totaal andere aanpak van stedelijke planning of details als de vormgeving van kruisingen.
nee toen waren er nauwelijks melkkoeienquote:Op dinsdag 27 februari 2018 16:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm, zouden de Dinosaurussen daar ook last van hebben gehad?
who de nuecq cares?quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee toen waren er nauwelijks melkkoeien
in ieder geval niet van die wandelende melkfabrieken met uiers van 30 liter
normaal geven koeien maar 20 liter per jaar ,na de geboorte van het kalf stopt de melkproductie net als bij de mens ,
Uiers van 30 liter per dag is abnormaal
dat is het bewijs dat niet de auto verantwoordelijk is voor de opwarming maar de global koebeestenquote:
Mooi, maar hoeveel dode kinderen kost het voor de auto daarvan heeft geleerd?quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.driverless-future.com/?page_id=774
[..]
Bron: https://www.technewsworld.com/story/82689.html
Ik herken de situatie, een jaar of 15 terug ook eens een noodstop gemaakt toen ik een bal zag oversteken en ook toen kwam het kind er achteraan. Dat had toen anders kunnen aflopen.
Nu worden er jaarlijks helaas kinderen aangereden, niet iedereen anticipeert goed of heeft die kans / geluk om nog te reageren.
Voordeel van zo'n zelfrijdende auto is dat de aandacht op het verkeer rondom altijd 100% is. Waar een mens afgeleid kan zijn door z'n smartphone, ouder wordt en slechter reactievermogen of jong is en misschien stoer rijgedrag vertoont, is een autonome auto slechts met 1 ding bezig.
Waarom zou je dat doen? Niet al het verkeer wordt autonoom. Sterker nog, als de toekomstvisie van de OP bewaarheid wordt, zal er veel meer ruimte voor fietsers (en ander langzaam verkeer) moeten komen, omdat het simpelweg efficiënter en goedkoper is om bij een opwelling even de fiets te pakken dan een auto te reserveren en te wachten tot die voor de deur staat.quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:42 schreef MaGNeT het volgende:
Al zullen uiteindelijk snelwegen weer smaller kunnen worden, kruisingen eenvoudiger (zonder voorsorteervakken), etc.
Ik denk dat het heel erg verschilt over wat voor gebied je het hebt. In het platte Nederland zou een skateboard zeker een goede oplossing zijn om je te verplaatsen. Maar dan alleen voor kleine stukken en niet voor verplaatsingen van meer dan 5/10? km (bv woon-werkverkeer). In heuvelachtig/bergachtig gebied zal een skateboard een minder goede oplossing zijn, tenzij elektrisch aangedreven (zoals Casey Neistat in NY) om makkelijk de heuvel op te komen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Niet al het verkeer wordt autonoom. Sterker nog, als de toekomstvisie van de OP bewaarheid wordt, zal er veel meer ruimte voor fietsers (en ander langzaam verkeer) moeten komen, omdat het simpelweg efficiënter en goedkoper is om bij een opwelling even de fiets te pakken dan een auto te reserveren en te wachten tot die voor de deur staat.
Ik verwacht ook meer verplaatsingen op bijvoorbeeld skateboards, snel, goedkoop en efficiënt.
als mensen met mobiel een vervoer van en autonome Uber of zoiets , dan zal je toch snelle de fiets pakken voor korte stukjesquote:Op woensdag 28 februari 2018 14:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Niet al het verkeer wordt autonoom. Sterker nog, als de toekomstvisie van de OP bewaarheid wordt, zal er veel meer ruimte voor fietsers (en ander langzaam verkeer) moeten komen, omdat het simpelweg efficiënter en goedkoper is om bij een opwelling even de fiets te pakken dan een auto te reserveren en te wachten tot die voor de deur staat.
Ik verwacht ook meer verplaatsingen op bijvoorbeeld skateboards, snel, goedkoop en efficiënt.
Google heeft inmiddels al 4 miljoen miles gereden, Uber al 2 miljoen miles. Dat leren gebeurt op dit moment, niet op het moment dat de auto's "vrij" de weg op mogen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Mooi, maar hoeveel dode kinderen kost het voor de auto daarvan heeft geleerd?
En hoe neemt de auto een beslissing als de sitiatie gecompliceerder is: een noodstop voor een overstekend kind, die een kettingbotsing tot gevolg heeft, waarbij kinderen in achterliggende auto's kunnen verongelukken?
En hoe zie je dat met het doorbreken van een druk zebrapad of een rij voorrang hebbende fietsers voor je (dat laatste: als je wilt afslaan, maar er is een eindeloze rij fietsers waardoor je geen recht hebt om door te rijden).
Ik kan nog veel meer situaties bedenken waarin je als chauffeur voor een dilemma wordt gesteld en waarbij de autonome auto ook niet alle data heeft om een rationele beslissing te nemen.
Om nog te refereren aan de wetten van de robotica van Asimov: is het leven van de bestuurder belangrijker dan het leven van de mensen buiten de auto?
Not only my friend.. er is nog een soort van waslijstje van medeveroorzakers, maar ik ben met je eens dat die uitlaatgasjagerij helemaal geen ene reet gaat doen aan het global warming verhaal..quote:Op woensdag 28 februari 2018 13:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is het bewijs dat niet de auto verantwoordelijk is voor de opwarming maar de global koebeesten
klopt , de mens is een zeer inefficiënte en slechte bestuurderquote:Op woensdag 28 februari 2018 16:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Google heeft inmiddels al 4 miljoen miles gereden, Uber al 2 miljoen miles. Dat leren gebeurt op dit moment, niet op het moment dat de auto's "vrij" de weg op mogen.
Wat je ook niet moet vergeten, deze zelfrijdende auto's hebben 360 graden rondom zicht, zowel optisch als met "lidar", kunnen borden en obstakels eerder zien/herkennen dan mensen, verwerken al deze processen parallel en kunnen bij plots overstekende mensen of dieren zowel herkennen als reageren binnen de tijd die mensen nodig hebben om überhaupt nodig hebben om hun voet naar de rem te verplaatsen of uit te wijken.
Dat gaat om enkele milliseconden, waar mensen tussen de 0.7 en 3 (!) seconden nodig hebben om een waarneming om te zetten in een actie, zoals een noodstop of uitwijken.
En die computersystemen doen maar 1 ding: autorijden, geen afleiding, geen dronkenschap, geen slechte dag, geen vermoeidheid, geen ouderdom en wat al meer kan zorgen voor verminderde prestaties bij een menselijke chauffeur.
Maar wel een met een geweten.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt , de mens is een zeer inefficiënte en slechte bestuurder
ja taxichauffeur is geen baan voor de toekomst, buschauffeur ook niet trouwens, en garagemedewerker of autoverkoperquote:Op woensdag 28 februari 2018 19:55 schreef DevFreak het volgende:
IK WIL NIET VERVANGEN WORDEN DOOR EEN REKENAAR
Mijn toekomstige baan! Nu al afgeschreven
quote:Toyota investeert met partners 2,3 miljard euro in bedrijf voor autonoom rijden
Toyota heeft aangekondigd dat het samen met twee bedrijven, Aisin Seiki en Denso, een nieuw bedrijf opricht dat tot doel heeft software voor zelfrijdende auto's te ontwikkelen. Samen investeren ze in totaal 300 miljard yen, oftewel 2,3 miljard euro, in het nieuwe bedrijf.
De nieuwe onderneming draagt de naam Toyota Research Institute-Advanced Development, wat neerkomt op de afkorting TRI-AD. Volgens Toyota moet er nog een concrete overeenkomst opgesteld worden met de twee partners. Het is de bedoeling dat de onderneming ongeveer 1000 werknemers in dienst zal hebben en gevestigd zal zijn in de Japanse hoofdstad Tokio. TRI-AD moet bijdragen aan een snellere ontwikkeling van software voor autonome voertuigen, aldus de aankondiging.
Het bedrijf moet samenwerken met het bestaande Toyota Research Institute, waarmee het een 'gestroomlijnde relatie' zal hebben. Toyota kondigde eind 2015 aan het TRI in het leven te roepen. Destijds maakte het bekend dat die onderneming zich op kunstmatige intelligentie zou richten en dat er een investering van 1 miljard dollar mee gemoeid was. TRI-cto James Kuffner zal de rol van ceo in het vrijdag aangekondigde bedrijf op zich nemen.
Aisin Seiki is een Japanse fabrikant van auto-onderdelen en maakt deel uit van de Toyota-groep. De Denso Corporation is in handen van Toyota en houdt zich net als Aisin Seiki bezig met de fabricage van auto-onderdelen. Toyota presenteerde een jaar geleden zijn eerste zelfontwikkelde autonome auto op basis van een Lexus LS 600hL. Lexus is een merk van Toyota.
Mooi verkoopverhaal. Maar wat kan een autonome auto (of computers in het algemeen) niet?quote:Op woensdag 28 februari 2018 16:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat je ook niet moet vergeten, deze zelfrijdende auto's hebben 360 graden rondom zicht, zowel optisch als met "lidar", kunnen borden en obstakels eerder zien/herkennen dan mensen, verwerken al deze processen parallel en kunnen bij plots overstekende mensen of dieren zowel herkennen als reageren binnen de tijd die mensen nodig hebben om überhaupt nodig hebben om hun voet naar de rem te verplaatsen of uit te wijken.
Ik stop aardig wat tijd en aandacht in dit topic, graag gedaan.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mooi verkoopverhaal. Maar wat kan een autonome auto (of computers in het algemeen) niet?
Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die een autonome auto volgens jou kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:39 schreef MaGNeT het volgende:
Ik stop aardig wat tijd in dit topic en m'n posts, graag gedaan.
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Schaken vergelijken met autorijden....quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet.. Of het al zover is kunnen we hier fijn over speculeren.
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuītie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Schaken vergelijken met autorijden....![]()
Ook een schaakcomputer kan niet anticiperen.
De Google (Waymo) auto's hebben inmiddels al meer dan 6,5 miljoen kilometers afgelegd.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die aan autonome auto kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuītie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.
Noem eens een paar specifieke voorbeelden waarbij een mens kan anticiperen en een zelfrijdende auto niet?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.
Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken. W.s. doordat het je onvoldoende interesseert en je je daarom niet verdiept in die dingen. Dat je er evengoed wel een heel uitgesproken (m.i. foutieve) mening over hebt is dan wel weer bijzonder.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.
Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef MaGNeT het volgende:
De meeste ongelukken waren aanrijdingen van achteren, waarbij de Google auto stopte bij een kruising of verkeerslicht en van achteren werd aangereden.
De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.quote:Dat aantal van 11 aanrijdingen wat je aanhaalt stamt overigens uit begin 2016, er zullen er nu ongetwijfeld een aantal meer gebeurd zijn.
Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.quote:Wat betreft het anticiperen, de autonome auto's anticiperen continu op hun omgeving.
Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:04 schreef Bart2002 het volgende:
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |