abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:45:14 #101
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177557471
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:39 schreef MaGNeT het volgende:

Ik stop aardig wat tijd in dit topic en m'n posts, graag gedaan.
Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die een autonome auto volgens jou kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?

Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177557892
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet. :). Of het al zover is kunnen we hier fijn over speculeren. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:55:45 #103
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177557918
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet. :). Of het al zover is kunnen we hier fijn over speculeren. ;)
Schaken vergelijken met autorijden.... :)

Ook een schaakcomputer kan niet anticiperen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177558024
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Schaken vergelijken met autorijden.... :)

Ook een schaakcomputer kan niet anticiperen.
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuïtie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177558098
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die aan autonome auto kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?

Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
De Google (Waymo) auto's hebben inmiddels al meer dan 6,5 miljoen kilometers afgelegd.

De meeste ongelukken waren aanrijdingen van achteren, waarbij de Google auto stopte bij een kruising of verkeerslicht en van achteren werd aangereden.

1x een auto die door rood reed en waar de Google auto met 22 miles per uur mee in aanraking kwam en 1x een bus waarbij de Google auto 2mp/h reed en de bus 15mp/h.

Dat aantal van 11 aanrijdingen wat je aanhaalt stamt overigens uit begin 2016, er zullen er nu ongetwijfeld een aantal meer gebeurd zijn.

Wat betreft het anticiperen, de autonome auto's anticiperen continu op hun omgeving.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:01:34 #106
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177558104
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:59 schreef Bart2002 het volgende:

Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuïtie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.

Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177558167
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.

Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Noem eens een paar specifieke voorbeelden waarbij een mens kan anticiperen en een zelfrijdende auto niet? :)

Misschien heb je wel gelijk maar door zo vaag en niet specifiek te zijn, is het lastig om er op in te gaan.

En wat anders, stel dat jij een zelfrijdende auto ontwikkelt, zou je zelf met voorzieningen of oplossingen kunnen komen om dat te verbeteren?
pi_177558186
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.

Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken. W.s. doordat het je onvoldoende interesseert en je je daarom niet verdiept in die dingen. Dat je er evengoed wel een heel uitgesproken (m.i. foutieve) mening over hebt is dan wel weer bijzonder.

En waarom zou je schaken niet kunnen vergelijken met verkeersdeelname? Het zijn beide "kunstjes" die te leren zijn. Ook voor computers.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:05:15 #109
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177558220
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef MaGNeT het volgende:

De meeste ongelukken waren aanrijdingen van achteren, waarbij de Google auto stopte bij een kruising of verkeerslicht en van achteren werd aangereden.
Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.

quote:
Dat aantal van 11 aanrijdingen wat je aanhaalt stamt overigens uit begin 2016, er zullen er nu ongetwijfeld een aantal meer gebeurd zijn.
De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.

Overigens zijn de 6,5 miljoen kilometers vrijwel allemaal afgelegd in mooi weer.

quote:
Wat betreft het anticiperen, de autonome auto's anticiperen continu op hun omgeving.
Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:07:17 #110
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177558278
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:04 schreef Bart2002 het volgende:

Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken.
Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.

We hebben het over autonome voertuigen en jij komt met schaakcomputers....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177558379
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.

[..]

Ik wel, ik stond te wachten en na 5 seconden was de achterkant van m'n bestelbus ineens een paar centimeter korter omdat de bestuurder van een Sorbo busje (Ford Transit) afgeleid was en achterop reed. Mijn busje leek nog wel te repareren maar onder de mat bleek helaas toch dat de boel ontzet was. Total lossje....

quote:
De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.

Overigens zijn de 6,5 miljoen kilometers vrijwel allemaal afgelegd in mooi weer.

[..]

Er zitten tot nu toe altijd nog bestuurders in de zelf rijdende auto's die kunnen ingrijpen en dat ook regelmatig doen, al leggen ze gemiddeld wel steeds meer miles af zonder te hoeven ingrijpen.

Het zijn niet voor niets testauto's.

quote:
Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.
En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?
pi_177558573
Gaat veel veiliger zijn, levens gevaarlijk om mensen dit te laten doen
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:16:41 #113
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177558631
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:09 schreef MaGNeT het volgende:

En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?
Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht. Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177558647
Alle autonome auto's zullen ook in connectie staan met elkaar, dus die maken nooit ongelukken met zichzelf.

Dan heb je overstekend wild, rotsblokken dat soort dingen dat hou je altijd maar nu minder ketting botsingen omdat alle andere auto's het direct weten.

Dan heb je het overige verkeer fietsers, voetgangers die niet goed opletten, dan heb je nu ook.
Die slachtoffers zullen minder zijn omdat een autonome auto sneller zal kunnen anticiperen.
pi_177558959
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.

We hebben het over autonome voertuigen en jij komt met schaakcomputers....
Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor. Maar goed. Nadenken is uitstekend natuurlijk en ik ben ook geen fan van marketing-shit. Het is hun werk om de dingen mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Maar we gaan het meemaken. Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.

Het is inderdaad vervelend om links en rechts ingehaald te worden als mens door het elektronische schroot maar wel realiteit. Wij blijken iets minder superieur dan wij dachten. :) :( ;)

Wel zorgwekkend is de ethiek. Zo een ding gaat in een bepaalde situatie toch "kiezen". En dat kan niet helemaal in overeenstemming zijn met de verschillende "belangen" van betrokkenen. Dat zijn de bekende dilemma's van of je die dikke man over de reling zou duwen om een trein te stoppen die dreigt 10 onschuldige mensen te doden en dat soort leuke spelletjes.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177558971
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht.
:o

Wist je dat zelfrijdende auto's geen last hebben van zelfoverschatting?

quote:
Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.
Die stuiterende bal hebben we al behandeld, zo'n zelfrijdende auto scant sowieso constant voor overstekende personen of dieren en zal dus niet verrast zijn. Geen reactietijd, geen schrikreactie.

Misconception 4: Self-driving cars are controlled by classical computer algorithms (if-then rules)

When thinking about self-driving cars, we easily fall into the trap of envisioning them as controlled by huge programs consisting of millions of elaborate rules which specify how the car must act for every possible situation.

But a self-driving car does not have any rule such as:
“IF a ball rolls across the road THEN reduce the speed and watch for children that might come running after the ball.”
Programmers who develop a self-driving car do not work with some exceptionally detailed “theory of driving” which they then translate into computer algorithms.

Such cars heavily rely on machine learning and pattern recognition – approaches from the field of artificial intelligence. A core problem, for example, is interpreting sensor- and image data: What kind of an object is in front of the vehicle? Is it another vehicle, a pedestrian, a bicycle, an animal? Instead of developing many rules for recognizing these objects, a sophisticated learning algorithm is fed with many images containing objects. Each image is annotated with the kind of object that it contains. Now the learning algorithm begins its work. It examines the images and guesses the kind of object in each image. Initially most of its guesses will be wrong. Therefore the algorithm modifies internal parameters or parts of its structure somewhat and tries again. This process continues, discarding changes that reduce the algorithm’s accuracy, keeping changes that increase the accuracy, until it correctly classifies all images. Afterward, when entirely new images are presented to the algorithm it will classify them with high accuracy. The algorithm has learned! Thus a driverless car may not explicitly recognize the ball but rather consider it as an unidentified object which is unexpectedly moving across the road. It does not need to increase its vigilance (which is already at 100%) to search for children which might follow the ball but it will treat this as a disturbance of the road situation by an unidentified moving object which implies an additional risk and therefore – depending on the complexity and clarity of the road situation – reduce its velocity or stop altogether. The precise form of the object is not important – if a lone skateboard were to suddenly slide across the street the car would react in the same manner.


Bron: http://www.driverless-future.com/?page_id=774
pi_177559422
Mensen zijn al zulke luie donders, en dan een zelfbesturende auto nemen, dan hoef je slechts voor de deur maar in te stappen, niet goed voor de mens, die heeft beweging nodig.
Bovendien is het niet uitgesloten dat er geen ongelukken met zelfrijdende auto; s komen, er kunnen storingen of problemen met de chassis of banden ontstaan, want wie gaat als allesautomatisch gaan minimaal een maal per maand naar de bandenspanning kijken en desnoods lucht bij voegen?
En dan ga ja naar een bestemming, en daar staat alles vol geparkeert, hoe en waar zal die auto zich zelf dan gaan parkeren?, of je neemt toevallig een bestemming die niet op de kaart of in het systeem staat ingevoerd. Stel dat je naar Qatrebras wenst te gaan, naar welke Qatrebras zal het vehikel jou brengen in Frankrijk of in Friesland?
pi_177559610
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:40 schreef suizebol het volgende:
Mensen zijn al zulke luie donders, en dan een zelfbesturende auto nemen, dan hoef je slechts voor de deur maar in te stappen, niet goed voor de mens, die heeft beweging nodig.
Bovendien is het niet uitgesloten dat er geen ongelukken met zelfrijdende auto; s komen, er kunnen storingen of problemen met de chassis of banden ontstaan, want wie gaat als allesautomatisch gaan minimaal een maal per maand naar de bandenspanning kijken en desnoods lucht bij voegen?
Ik stap nu ook altijd naast m'n woning in, in m'n niet zelfrijdende auto. Die 2 meter lopen zal het verschil maken? Neuh.

Iedere beetje luxe en moderne auto is al voorzien van sensoren die de bandenspanning meten en geeft netjes een waarschuwing als de spanning te laag is. Dat is zeker geen probleem om te implementeren in een zelfrijdende auto.

En voor een park van zelfrijdende auto's sowieso niet, deze moeten bijna dagelijks gereinigd worden en dan is zo'n controle ook prima te combineren.

quote:
En dan ga ja naar een bestemming, en daar staat alles vol geparkeert, hoe en waar zal die auto zich zelf dan gaan parkeren?, of je neemt toevallig een bestemming die niet op de kaart of in het systeem staat ingevoerd. Stel dat je naar Qatrebras wenst te gaan, naar welke Qatrebras zal het vehikel jou brengen in Frankrijk of in Friesland?
In dit topic ga ik uit van zelfrijdende auto's die "on demand" werken. De auto rijdt door naar z'n volgende klus of terug naar de "centrale" om daar bij te laden en eventueel voor een schoonmaakbeurt of onderhoud.

En Quatrebras bij Burgum zou voor mij "20 minuten reistijd" op de display opleveren ipv een paar dagen :P

Lijkt me een kleine moeite dat zo'n auto om een bevestiging vraagt, net als mijn TomTom.

Zat wel een goede dancing daar, als je nog van de stappersgeneratie bent.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2018 20:52:32 ]
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:41:03 #119
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177581485
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef MaGNeT het volgende:

Wist je dat zelfrijdende auto's geen last hebben van zelfoverschatting?
Jij wel, dan?

quote:
..... Geen reactietijd, geen schrikreactie.
Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.

Je blinde vertrouwen in de techniek is aandoenlijk, naief en ook een beetje dom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:51:37 #120
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177581737
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef Bart2002 het volgende:

Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor.
Want jij ziet overeenkomsten tussen de volledig gestructureerde wereld van het schaakbord met de totale chaos die het openbaar verkeer is?

quote:
Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.
Eerst zien, dan geloven. We hebben nog altijd te maken met fabrikanten die geld willen verdienen.
Of denk jij dat een autonome Dacia net zo veilig is als een autonome Volvo? En denk jij dat 'sjoemelsoftware' definitief tot de verleden tijd behoort?

quote:
Wel zorgwekkend is de ethiek. Zo een ding gaat in een bepaalde situatie toch "kiezen". En dat kan niet helemaal in overeenstemming zijn met de verschillende "belangen" van betrokkenen. Dat zijn de bekende dilemma's van of je die dikke man over de reling zou duwen om een trein te stoppen die dreigt 10 onschuldige mensen te doden en dat soort leuke spelletjes.
The Robotic Laws bestaan al. Kwestie van toepassen, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177582327
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
met de totale chaos die het openbaar verkeer is?
Dat zie je verkeerd. Echt waar kapitein. E.e.a. valt prima te overzien. Dat kan je zijdelings al afmeten aan dat zelfs de meest stomme mens het rijbewijs kan halen. Het vraagt daarna nog wel wat gewenning maar dan gaat het best goed. Voor hard- en software is dat een eitje. Het stelt echt niet zoveel voor als jij denkt. Het is geen "totale chaos".

Je hebt er gewoon weinig verstand van, van deze zaken, is mijn conclusie. Je zit gevangen in jouw eigen denkbeelden die niet kloppen. Je denkt echt na maar negeert alles wat tegen jouw vast ingenomen standpunt indruist. Wat begrijpelijk is want zo werkt dat op een forum. Maar je moet je desondanks eens verdiepen in de mogelijkheden die beyond marketing en reclame gaan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:18:31 #122
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177582419
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:14 schreef Bart2002 het volgende:

Dat zie je verkeerd.
Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.
Fijne avond. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177582576
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.
Fijne avond. :)
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is. Maar mijn laatste alinea klopt dus. Jij bent i.i.g. niet "in" voor een echte discussie omdat je bent vastgeroest in jouw standpunten en denkbeelden. "Verkeer" is "Totale Chaos". Punt. Daar zult u het mee moeten doen. Je snapt zelf ook wel dat dat niet lekker gaat en niet goed komt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:37:38 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177582962
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.
Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.

De luchtvaart is gestructureerd, het openbare verkeer niet. En zelfs in de luchtvaart, waar ze al decennia lang ervaring hebben, durven ze vliegtuigen niet autonoom te laten separeren.

Maar jij hebt er verstand van, natuurlijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177583022
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.

De luchtvaart is gestructureerd, het openbare verkeer niet. En zelfs in de luchtvaart, waar ze al decennia lang ervaring hebben, durven ze vliegtuigen niet autonoom te laten separeren.

Maar jij hebt er verstand van, natuurlijk.
Ik vind dit een wat teleurstellende uitkomst van al de moeite die ik erin steek. Maar goed. Wij worden het niet eens en dat is helemaal niet erg. :) ;)

Met autonoom vliegen hebben ze natuurlijk 0 ervaring in de luchtvaart. Dus je kunt het autoriteitsprincipe daar niet opvoeren. Ze hebben erg veel ervaring maar niet met dat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:40:57 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177583080
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:50:46 #127
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177583337
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.


Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177583422
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
Dat lijkt voor ons stervelingen zo Kapitein. Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet. Maar dat kan dus anders. Maar daar wilt u bij voorbaat en ongezien niet aan. Dat is uw (en ons) probleem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 20:00:16 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177583616
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet.
Ik leef in het hier en nu, niet in een sc-fi die zich afspeelt in 2391. In het hier en nu is verkeer een chaos. Dat jij denkt dat dat, in een verre toekomst, misschien anders gaat zijn, is geen wetenschappelijke onderbouwing. Het is een idee, een wens, een droom en niet meer dan dat.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177597087
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
Een héél belangrijk punt.

Zelfrijdende auto's komen er uiteindelijk misschien wel. Maar collectief? Alleen voor de mensen die incidenteel een auto nodig hebben. Want voor wie zich dagelijks moet verplaatsen zal een deel-auto niet snel voordeliger zijn dan een eigen voertuig.
En als het privé bezit niet of nauwelijks duurder is dan het collectief, dan wil je lekker je eigen wagentje dicht bij huis hebben staan en niet voor elke rit een auto moeten reserveren.
pi_177597720
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.

Je blinde vertrouwen in de techniek is aandoenlijk, naief en ook een beetje dom.
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.

Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.

Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.

Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
pi_177598059
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]



Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
Mooi dat je L'Arc de Triomphe erbij haalt.

Het Franse Navya is sinds eind 2017 met autonome voertuigen aan het testen in Parijs en gaat ook deze rotonde niet uit de weg bij het testen.
pi_177598146
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.
pi_177598399
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
De auto's zijn niet van "iedereen", ze zijn van het bedrijf dat ze exploiteert ;)

Vergeet niet dat er nu iedere dag ongeveer 2 tot 2,5 miljoen mensen met het OV reizen.
Dat is sowieso al een flinke groep waar klanten te vinden zijn.

Daarnaast rijdt niet iedereen 15.000 of meer kilometers per jaar, dan kan het omslagpunt voor een kilometerprijs t.o.v. vaste en deels variabele lasten ineens heel interessant worden.

En dan nog de groep die wel een rijbewijs heeft maar eigenlijk geen plaats voor een auto, je spaart alleen al de parkeervergunning uit.

Uiteraard zal er een groep mensen zijn voor wie het niet werkt of die er (nog) niet aan zal willen maar ik verwacht zeker een toekomst voor de autonome auto en een forse afname van autobezit.
  zondag 4 maart 2018 @ 17:40:20 #135
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177605187
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:29 schreef kipknots het volgende:

Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.
Heb je wel eens van Windows gehoord?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 4 maart 2018 @ 17:41:50 #136
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177605225
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:

Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.

Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.

Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.

Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177606511
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom. :)
Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.
  zondag 4 maart 2018 @ 18:43:43 #138
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177606619
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:36 schreef MaGNeT het volgende:

Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.
Het maakt niet uit hoeveel werk ik er in steek, jij gaat je visie toch niet veranderen. Pas als een naaste van jou door een autonome auto wordt doodgereden, ga je heel misschien je roze bril afzetten. Ik vind jou naief en een beetje dom.

Heb je wel eens van Windows gehoord?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 4 maart 2018 @ 18:45:26 #139
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_177606658
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.

Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.

Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.

Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.

Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..

Je houdt rekening met de situatie.
pi_177606862
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:

[..]

Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.

Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..

Je houdt rekening met de situatie.
Ik ben het met je eens dat mensen anders kunnen redeneren en anticiperen dan een computer.

Maar een mens is zeker niet feilloos, mensen maken dagelijks vele fouten tijdens het autorijden of onderschatten het gevaar en gelukkig lopen de meeste fouten met een sisser af.

Een simpel voorbeeld is het voorbijrijden van een bus die gestopt is om mensen in- en uit te laten. Ik zie wekelijks mensen die zonder op of om te kijken zo'n bus passeren terwijl altijd het gevaar loert dat er iemand voor de bus langs oversteek.

"Ja maar ik doe dat wel altijd"... kan best... toch worden er jaarlijks vele mensen aangereden, ook op zebrapaden terwijl je daar als voetganger toch altijd voorgelaten zou moeten worden.
Afgelopen zomer is een kennis van mij zwaargewond geraakt toen hij bij Zevenhuizen door een automobilist op de stoep is aangereden, helemaal in de poeier en nu nog aan revalideren.

Het is absoluut zo dat een computer van zichzelf niet anticipeert. Maar... die zelfrijdende auto's werken met zelflerende algoritmen en leggen jaarlijks bij elkaar miljoenen echte kilometers af op de weg en nog vele malen meer in simulaties aan de hand van deze ritten.

Je kan zo'n zelfrijdende auto écht laten leren dat als er een grote bus of vrachtwagen stil staat, dat daar iemand achter vandaan kan komen die niet oplet.

Daarnaast hebben ze een reactiesnelheid van miliseconden, waar mensen 0,7 seconden of langer nodig hebben om überhaupt te kunnen reageren op iets.

Maar goed, ik weet dat ik sommige mensen niet zal kunnen overtuigen.
Maar ook als ik jou niet overtuig, zal het Waymo een zorg zijn. Die auto komt er.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-03-2018 19:07:38 ]
pi_177607005
Een computer kan alles wat de mens kan maar dan beter. Het is juist heel logisch dat auto's autonoom gaan rijden. Ik zie het op de korte termijn niet gebeuren, maar het komt er wel. Vooral als je ziet hoe de gemiddelde persoon rijdt en hoe iedereen altijd 2 km/u harder moet dan de ander. Gigantisch inefficiënt.

Wat alleen niet handig is, is dat de helft van de auto's autonoom is :P Het moet alles zijn, of niets. Ik denk dat het slim is om te beginnen met autonoom rijden te activeren op snelwegen. Fileprobleem is echt zo opgelost.

quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:

[..]

Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.

Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..

Je houdt rekening met de situatie.
Hoezo zou een computer dat niet kunnen weten? Kwestie van programmeren. Denk je werkelijk dat je slimmer bent dan een computer? Als je in een drukke straat rijdt zie hij de 50 kinderen al voordat jij met je ogen geknipperd hebt.
Facts don't care about your feelings
pi_177607533
Twijfel eerlijk gezegd er nog wel over. Nog minder controle voor de mens. Vroeger was een auto nog vrijheid. We leveren al heel veel vrijheid en privacy in voor gemak. Maar goed ik rij zelf een Tesla dus werk er gewoon aan mee :')
Facts don't care about your feelings
pi_177607700
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Twijfel eerlijk gezegd er nog wel over. Nog minder controle voor de mens. Vroeger was een auto nog vrijheid. We leveren al heel veel vrijheid en privacy in voor gemak. Maar goed ik rij zelf een Tesla dus werk er gewoon aan mee :')
Ik ben ook best wel een "petrol-head". Oude Volvo's gehad, zelf gesleuteld (zover ik dat kan), rij nu een V50 met 5-cilinder en heb geen hekel aan autorijden.

Dit topic is dan ook niet mijn "voorkeur" van hoe ik de nabije toekomst zie maar meer mijn "visie" van hoe ik het zie. Ieder automerk is op dit moment bezig met elektrische en zelfrijdende auto's en zie het als "onvermijdelijk".

Het zal voor velen "vrijheid" opleveren en voor anderen als een beperking voelen maar ik twijfel er niet aan dat ze er gaan komen.

Privacy is wel een issue bij zelfrijdende auto's, vooral als ze "on demand' worden. Ik ben benieuwd hoe daar mee omgesprongen wordt. Aan de andere kant hebben ook die bedrijven te maken met de AVG / privacy wetgeving.

Mijn volgende auto zal misschien al een elektrische zijn, als Volvo een beetje opschiet. En mogelijk is dat dan ook gelijk mijn (één na) laatste eigen auto.
pi_177607768
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:43 schreef MaGNeT het volgende:

Mijn volgende auto zal misschien al een elektrische zijn, als Volvo een beetje opschiet. En mogelijk is dat dan ook gelijk mijn (één na) laatste eigen auto.
Polestar :P

Facts don't care about your feelings
pi_177607784
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Polestar :P

[ afbeelding ]
500 exemplaren per jaar :P Wel een mooi apparaat!

De nieuwe V60 / XC40 lijkt me wel wat, eventueel eerst als T8 (hybrid) en later een elektrisch exemplaar.
pi_177723330
Nieuws van Waymo (Google):

Bron: https://tweakers.net/nieuws/136151/waymo-begint-volgende-week-tests-met-zelfrijdende-trucks.html

quote:
Waymo begint volgende week tests met zelfrijdende trucks

Google-zusterbedrijf Waymo gaat zelfrijdende vrachtwagens de weg op sturen, met vracht en al. De wagens zullen ladingen vervoeren naar Googles datacentra vanuit de Amerikaanse stad Atlanta, in de staat Georgia.

Waymo stelt in een Medium-post dat het in het afgelopen jaar road tests met vrachtwagens heeft gedaan in Californië en Arizona en dat de software goed op weg is om te rijden zoals een mens dat zou doen. In tegenstelling tot Waymo's praktijken in Arizona, zit er bij de vrachtwagens nog wel een back-upchauffeur in de cabine. De vooruitgang op het gebied van zelfrijdende vrachtwagens zou snel gaan omdat de software en sensoren hetzelfde zijn als bij Waymo's zelfrijdende minibusjes, maar dan in een andere configuratie.

Waymo zegt er niet bij in wat voor mate de vrachtwagens uiteindelijk autonoom moeten gaan rijden. Bij dergelijke grote voertuigen is rijden op de snelweg lang niet zo'n grote uitdaging als rijden in steden, met nauwere straten. Naar verwachting is er meer ontwikkeling nodig voordat een vrachtwagen level 4-automatisering bereikt.

Tegelijkertijd werken andere bedrijven aan dezelfde technologie voor trucks. Dat zijn Uber, Starsky en Embark, zo schrijft Ars Technica. Deze bedrijven richten zich vooralsnog voornamelijk op autonoom rijden op de snelweg.
Bron: https://arstechnica.com/tech-policy/2018/03/waymo-moves-beyond-driverless-taxis-with-trucking-program

quote:
Waymo self-driving trucks are hauling gear for Google data centers

Waymo, Google's self-driving car company, is moving beyond driverless taxis. The company announced on Friday that its self-driving trucks have begun hauling real cargo in the Atlanta area. A safety driver in the truck will take over if anything goes wrong.

"Over the past year, we’ve been conducting road tests of Waymo’s self-driving trucks in California and Arizona," Waymo wrote in a blog post. Now the trucks are going to haul loads to Google's data centers in the state of Georgia.

Waymo already announced in January that it was expanding testing of its self-driving taxi service to the Atlanta area.

Waymo's trucks will have plenty of competition. Earlier this week, Uber announced that its driverless trucks would begin hauling freight in Arizona—also with a safety driver in the truck.

Meanwhile, a startup called Starsky Robotics announced an initial test this week of its technology for remotely driven trucks. Another startup called Embark has been hauling real cargo with autonomous trucks (and a safety driver behind the wheel) since last fall.

Waymo hasn't provided much detail about its driverless truck tech, but there's reason to believe it may be more advanced than what its competitors have developed so far. The other three companies we've mentioned—Uber, Starsky, and Embark—have all focused on freeway driving, which is generally considered the easiest type of driving to automate.

Uber uses a "transfer hub" model, where a human driver takes a trailer through busy city streets at the beginning and end of a trip, while a self-driving truck drives a long-haul, freeway-only route in between. Starsky envisions trucks driving autonomously on the freeway, but having a human driver driving the truck remotely at the beginning and end of the trip.

"Embark is also focusing on handling freeway driving, with a human driver on board who navigates city streets," TechCrunch wrote last summer.

Initially, Waymo will have a safety driver behind the wheel just like these other companies. But Waymo's ambition has long been to develop "level 4" vehicles that can handle complex traffic conditions on city streets. Last November the company was confident enough in its driverless minivans to take the safety driver out of the driver's seat.

Waymo says it uses the same technology for its trucks, so it's a good guess that the company is aiming to achieve the same level of autonomy for its trucking fleet. That would mean a truck that can drive itself all the way from one loading dock to another—no safety driver, transfer hub, or remote operator needed.

"Things like braking, turning, and blind spots are different with a fully-loaded truck and trailer," Waymo writes. The company still has work to do, but starting with the industry-leading software in its minivans gives Waymo a significant head start.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 20:52:02 #148
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177731959
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 20:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
In het hier en nu is verkeer een chaos.
Ben ik met je eens, maar op dat plaatje van die rotonde is het chaos en kunnen mensen toch rijden, met een aantal relatief eenvoudige regels. Zoals:
- ik blijf op m'n rijbaan
- ik geef m'n richting aan
- ik houd afstand van m'n voorganger
- ik anticipeer op wat er voor me gebeurt
- enzovoort

Met dat soort regels kom je al een heel eind. Nou weet ik niet op basis van welke algoritmes de software van Waymo/Tesla/Uber werkt, maar ik wil aangeven dat chaos niet automatisch inhoudt dat het niet haalbaar is. Plus, autonoom rijden hoeft niet overal en altijd te werken. Als het bijvoorbeeld alleen op de snelweg en op het parkeerterrein werkt, dan is dat al een hele mooie stap.

Waar ikzelf nog wel vraagtekens bij heb, is de kwaliteit van de huidige sensoren. Als ik de diverse filmpjes op internet kijk, dan zie ik regelmatig dat Tesla-rijders moeten ingrijpen op bepaalde plekken. Bijvoorbeeld als ze onder een brug door rijden, dan zien die sensoren ineens een groot contrastverschil wanneer de schaduw van de brug niet langer op de weg valt. Ook zie ik problemen met bijvoorbeeld sneeuw langs de weg, in de filmpjes van TeslaBjorn die vrijwel al zijn ritten in Noorwegen doet.

Ook vraag ik me af of het kostentechnisch wel interessant is. Zelf rijd ik een deelauto, omdat ik maar 2 dagen per week een auto nodig heb. Maar als jij gewoon elke dag naar je werk rijdt, wat valt er dan te delen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177822915
De technologie is zo verschrikkelijk snel gegaan in m`n bijna 30-jarig bestaan dat het me niks zal verbazen als ik straks inderdaad zelfrijdende voertuigen om me heen heb. En dat is heel leuk als je beroep buschauffeur is want het lijkt me ook niet zo moeilijk om op bepaalde lijnen een bus zonder chauffeur te laten rijden. Er zijn immers al genoeg vrijliggende busbanen dus de infrastructuur is niet zo moeilijk aan te passen lijkt me. Precies zo`n test is twee jaar geleden al gedaan:



Uit bovenstaand filmpje blijkt dus dat de "chauffeur" aanwezig in de bus moet zijn om te controleren of alles goed blijft gaan. Denken ze nou daadwerkelijk dat ik zo gek ben om daar voorin te zitten om te kijken hoe de computer mijn werk uitvoert? Maar dat boeit toch niet want er zullen genoeg andere mensen zijn die dat wel willen.

Heel spijtig dat de toekomst betekent dat hobby`s gaan verdwijnen. Ik ben geen buschauffeur geworden om veel geld te verdienen maar omdat het me altijd machtig leek om zo`n ding te besturen. Motorgeluiden zullen ook bijna volledig gaan verdwijnen want alles moet immers ook elektrisch.

Gelukkig hebben we de thuiscomputer nog waar ik mijn hobby ook volledig tot leven kan blijven brengen. In mijn ogen is de computer een aartsvijand maar ook een grote vriend, thuis zal je altijd zelf achter het stuur kunnen kruipen van een voertuig met ronkende motor die je zelf bestuurt. Je moet alleen wel van games/simulaties houden. ;)
Tok.
  donderdag 15 maart 2018 @ 22:19:50 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177849820
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 20:03 schreef kip_zonder-kop het volgende:
De technologie is zo verschrikkelijk snel gegaan in m`n bijna 30-jarig bestaan dat het me niks zal verbazen als ik straks inderdaad zelfrijdende voertuigen om me heen heb. En dat is heel leuk als je beroep buschauffeur is want het lijkt me ook niet zo moeilijk om op bepaalde lijnen een bus zonder chauffeur te laten rijden. Er zijn immers al genoeg vrijliggende busbanen dus de infrastructuur is niet zo moeilijk aan te passen lijkt me. Precies zo`n test is twee jaar geleden al gedaan:



Uit bovenstaand filmpje blijkt dus dat de "chauffeur" aanwezig in de bus moet zijn om te controleren of alles goed blijft gaan. Denken ze nou daadwerkelijk dat ik zo gek ben om daar voorin te zitten om te kijken hoe de computer mijn werk uitvoert? Maar dat boeit toch niet want er zullen genoeg andere mensen zijn die dat wel willen.

Heel spijtig dat de toekomst betekent dat hobby`s gaan verdwijnen. Ik ben geen buschauffeur geworden om veel geld te verdienen maar omdat het me altijd machtig leek om zo`n ding te besturen. Motorgeluiden zullen ook bijna volledig gaan verdwijnen want alles moet immers ook elektrisch.

Gelukkig hebben we de thuiscomputer nog waar ik mijn hobby ook volledig tot leven kan blijven brengen. In mijn ogen is de computer een aartsvijand maar ook een grote vriend, thuis zal je altijd zelf achter het stuur kunnen kruipen van een voertuig met ronkende motor die je zelf bestuurt. Je moet alleen wel van games/simulaties houden. ;)
ja het beroep busschauffeur is straks vergane glorie
Taxi chauffeur ook

Parkeergarages in de stad ook
en autoverkoper zou ik ook niet meer voor kiezen
Ik heb mijn laatste auto gehad en verkocht

heb ik een auto nodig dan doe ik snappcar, is echt goed
binnenkort bestel je in ieder stad ter wereld een auto met je mobiel , die als je er bent vanzelf teruggaat naar de garage ergens onder een industrie terrein
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')