Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die een autonome auto volgens jou kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:39 schreef MaGNeT het volgende:
Ik stop aardig wat tijd in dit topic en m'n posts, graag gedaan.
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet. . Of het al zover is kunnen we hier fijn over speculeren.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Schaken vergelijken met autorijden....quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet. . Of het al zover is kunnen we hier fijn over speculeren.
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuïtie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Schaken vergelijken met autorijden....
Ook een schaakcomputer kan niet anticiperen.
De Google (Waymo) auto's hebben inmiddels al meer dan 6,5 miljoen kilometers afgelegd.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die aan autonome auto kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuïtie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.
Noem eens een paar specifieke voorbeelden waarbij een mens kan anticiperen en een zelfrijdende auto niet?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.
Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken. W.s. doordat het je onvoldoende interesseert en je je daarom niet verdiept in die dingen. Dat je er evengoed wel een heel uitgesproken (m.i. foutieve) mening over hebt is dan wel weer bijzonder.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.
Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef MaGNeT het volgende:
De meeste ongelukken waren aanrijdingen van achteren, waarbij de Google auto stopte bij een kruising of verkeerslicht en van achteren werd aangereden.
De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.quote:Dat aantal van 11 aanrijdingen wat je aanhaalt stamt overigens uit begin 2016, er zullen er nu ongetwijfeld een aantal meer gebeurd zijn.
Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.quote:Wat betreft het anticiperen, de autonome auto's anticiperen continu op hun omgeving.
Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:04 schreef Bart2002 het volgende:
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken.
Ik wel, ik stond te wachten en na 5 seconden was de achterkant van m'n bestelbus ineens een paar centimeter korter omdat de bestuurder van een Sorbo busje (Ford Transit) afgeleid was en achterop reed. Mijn busje leek nog wel te repareren maar onder de mat bleek helaas toch dat de boel ontzet was. Total lossje....quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.
[..]
Er zitten tot nu toe altijd nog bestuurders in de zelf rijdende auto's die kunnen ingrijpen en dat ook regelmatig doen, al leggen ze gemiddeld wel steeds meer miles af zonder te hoeven ingrijpen.quote:De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.
Overigens zijn de 6,5 miljoen kilometers vrijwel allemaal afgelegd in mooi weer.
[..]
En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?quote:Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.
Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht. Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:09 schreef MaGNeT het volgende:
En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?
Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor. Maar goed. Nadenken is uitstekend natuurlijk en ik ben ook geen fan van marketing-shit. Het is hun werk om de dingen mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Maar we gaan het meemaken. Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.
We hebben het over autonome voertuigen en jij komt met schaakcomputers....
quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht.
Die stuiterende bal hebben we al behandeld, zo'n zelfrijdende auto scant sowieso constant voor overstekende personen of dieren en zal dus niet verrast zijn. Geen reactietijd, geen schrikreactie.quote:Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.
Ik stap nu ook altijd naast m'n woning in, in m'n niet zelfrijdende auto. Die 2 meter lopen zal het verschil maken? Neuh.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:40 schreef suizebol het volgende:
Mensen zijn al zulke luie donders, en dan een zelfbesturende auto nemen, dan hoef je slechts voor de deur maar in te stappen, niet goed voor de mens, die heeft beweging nodig.
Bovendien is het niet uitgesloten dat er geen ongelukken met zelfrijdende auto; s komen, er kunnen storingen of problemen met de chassis of banden ontstaan, want wie gaat als allesautomatisch gaan minimaal een maal per maand naar de bandenspanning kijken en desnoods lucht bij voegen?
In dit topic ga ik uit van zelfrijdende auto's die "on demand" werken. De auto rijdt door naar z'n volgende klus of terug naar de "centrale" om daar bij te laden en eventueel voor een schoonmaakbeurt of onderhoud.quote:En dan ga ja naar een bestemming, en daar staat alles vol geparkeert, hoe en waar zal die auto zich zelf dan gaan parkeren?, of je neemt toevallig een bestemming die niet op de kaart of in het systeem staat ingevoerd. Stel dat je naar Qatrebras wenst te gaan, naar welke Qatrebras zal het vehikel jou brengen in Frankrijk of in Friesland?
Jij wel, dan?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef MaGNeT het volgende:
Wist je dat zelfrijdende auto's geen last hebben van zelfoverschatting?
Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.quote:..... Geen reactietijd, geen schrikreactie.
Want jij ziet overeenkomsten tussen de volledig gestructureerde wereld van het schaakbord met de totale chaos die het openbaar verkeer is?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef Bart2002 het volgende:
Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor.
Eerst zien, dan geloven. We hebben nog altijd te maken met fabrikanten die geld willen verdienen.quote:Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.
The Robotic Laws bestaan al. Kwestie van toepassen, toch?quote:Wel zorgwekkend is de ethiek. Zo een ding gaat in een bepaalde situatie toch "kiezen". En dat kan niet helemaal in overeenstemming zijn met de verschillende "belangen" van betrokkenen. Dat zijn de bekende dilemma's van of je die dikke man over de reling zou duwen om een trein te stoppen die dreigt 10 onschuldige mensen te doden en dat soort leuke spelletjes.
Dat zie je verkeerd. Echt waar kapitein. E.e.a. valt prima te overzien. Dat kan je zijdelings al afmeten aan dat zelfs de meest stomme mens het rijbewijs kan halen. Het vraagt daarna nog wel wat gewenning maar dan gaat het best goed. Voor hard- en software is dat een eitje. Het stelt echt niet zoveel voor als jij denkt. Het is geen "totale chaos".quote:Op zaterdag 3 maart 2018 18:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
met de totale chaos die het openbaar verkeer is?
Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.quote:
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is. Maar mijn laatste alinea klopt dus. Jij bent i.i.g. niet "in" voor een echte discussie omdat je bent vastgeroest in jouw standpunten en denkbeelden. "Verkeer" is "Totale Chaos". Punt. Daar zult u het mee moeten doen. Je snapt zelf ook wel dat dat niet lekker gaat en niet goed komt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.
Fijne avond.
Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.
Ik vind dit een wat teleurstellende uitkomst van al de moeite die ik erin steek. Maar goed. Wij worden het niet eens en dat is helemaal niet erg.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.
De luchtvaart is gestructureerd, het openbare verkeer niet. En zelfs in de luchtvaart, waar ze al decennia lang ervaring hebben, durven ze vliegtuigen niet autonoom te laten separeren.
Maar jij hebt er verstand van, natuurlijk.
quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.
Dat lijkt voor ons stervelingen zo Kapitein. Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet. Maar dat kan dus anders. Maar daar wilt u bij voorbaat en ongezien niet aan. Dat is uw (en ons) probleem.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie.
Ik leef in het hier en nu, niet in een sc-fi die zich afspeelt in 2391. In het hier en nu is verkeer een chaos. Dat jij denkt dat dat, in een verre toekomst, misschien anders gaat zijn, is geen wetenschappelijke onderbouwing. Het is een idee, een wens, een droom en niet meer dan dat.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:53 schreef Bart2002 het volgende:
Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet.
Een héél belangrijk punt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.
Je blinde vertrouwen in de techniek is aandoenlijk, naief en ook een beetje dom.
Mooi dat je L'Arc de Triomphe erbij haalt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie.
Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie.
De auto's zijn niet van "iedereen", ze zijn van het bedrijf dat ze exploiteertquote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
Heb je wel eens van Windows gehoord?quote:Op zondag 4 maart 2018 12:29 schreef kipknots het volgende:
Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.
Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom.quote:Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.
Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.
Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.
Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.quote:Op zondag 4 maart 2018 17:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom.
Het maakt niet uit hoeveel werk ik er in steek, jij gaat je visie toch niet veranderen. Pas als een naaste van jou door een autonome auto wordt doodgereden, ga je heel misschien je roze bril afzetten. Ik vind jou naief en een beetje dom.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:36 schreef MaGNeT het volgende:
Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.quote:Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.
Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.
Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.
Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Ik ben het met je eens dat mensen anders kunnen redeneren en anticiperen dan een computer.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:
[..]
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.
Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..
Je houdt rekening met de situatie.
Hoezo zou een computer dat niet kunnen weten? Kwestie van programmeren. Denk je werkelijk dat je slimmer bent dan een computer? Als je in een drukke straat rijdt zie hij de 50 kinderen al voordat jij met je ogen geknipperd hebt.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:
[..]
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.
Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..
Je houdt rekening met de situatie.
Ik ben ook best wel een "petrol-head". Oude Volvo's gehad, zelf gesleuteld (zover ik dat kan), rij nu een V50 met 5-cilinder en heb geen hekel aan autorijden.quote:Op zondag 4 maart 2018 19:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Twijfel eerlijk gezegd er nog wel over. Nog minder controle voor de mens. Vroeger was een auto nog vrijheid. We leveren al heel veel vrijheid en privacy in voor gemak. Maar goed ik rij zelf een Tesla dus werk er gewoon aan mee
Polestarquote:Op zondag 4 maart 2018 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Mijn volgende auto zal misschien al een elektrische zijn, als Volvo een beetje opschiet. En mogelijk is dat dan ook gelijk mijn (één na) laatste eigen auto.
500 exemplaren per jaar Wel een mooi apparaat!quote:
Bron: https://arstechnica.com/tech-policy/2018/03/waymo-moves-beyond-driverless-taxis-with-trucking-programquote:Waymo begint volgende week tests met zelfrijdende trucks
Google-zusterbedrijf Waymo gaat zelfrijdende vrachtwagens de weg op sturen, met vracht en al. De wagens zullen ladingen vervoeren naar Googles datacentra vanuit de Amerikaanse stad Atlanta, in de staat Georgia.
Waymo stelt in een Medium-post dat het in het afgelopen jaar road tests met vrachtwagens heeft gedaan in Californië en Arizona en dat de software goed op weg is om te rijden zoals een mens dat zou doen. In tegenstelling tot Waymo's praktijken in Arizona, zit er bij de vrachtwagens nog wel een back-upchauffeur in de cabine. De vooruitgang op het gebied van zelfrijdende vrachtwagens zou snel gaan omdat de software en sensoren hetzelfde zijn als bij Waymo's zelfrijdende minibusjes, maar dan in een andere configuratie.
Waymo zegt er niet bij in wat voor mate de vrachtwagens uiteindelijk autonoom moeten gaan rijden. Bij dergelijke grote voertuigen is rijden op de snelweg lang niet zo'n grote uitdaging als rijden in steden, met nauwere straten. Naar verwachting is er meer ontwikkeling nodig voordat een vrachtwagen level 4-automatisering bereikt.
Tegelijkertijd werken andere bedrijven aan dezelfde technologie voor trucks. Dat zijn Uber, Starsky en Embark, zo schrijft Ars Technica. Deze bedrijven richten zich vooralsnog voornamelijk op autonoom rijden op de snelweg.
quote:Waymo self-driving trucks are hauling gear for Google data centers
Waymo, Google's self-driving car company, is moving beyond driverless taxis. The company announced on Friday that its self-driving trucks have begun hauling real cargo in the Atlanta area. A safety driver in the truck will take over if anything goes wrong.
"Over the past year, we’ve been conducting road tests of Waymo’s self-driving trucks in California and Arizona," Waymo wrote in a blog post. Now the trucks are going to haul loads to Google's data centers in the state of Georgia.
Waymo already announced in January that it was expanding testing of its self-driving taxi service to the Atlanta area.
Waymo's trucks will have plenty of competition. Earlier this week, Uber announced that its driverless trucks would begin hauling freight in Arizona—also with a safety driver in the truck.
Meanwhile, a startup called Starsky Robotics announced an initial test this week of its technology for remotely driven trucks. Another startup called Embark has been hauling real cargo with autonomous trucks (and a safety driver behind the wheel) since last fall.
Waymo hasn't provided much detail about its driverless truck tech, but there's reason to believe it may be more advanced than what its competitors have developed so far. The other three companies we've mentioned—Uber, Starsky, and Embark—have all focused on freeway driving, which is generally considered the easiest type of driving to automate.
Uber uses a "transfer hub" model, where a human driver takes a trailer through busy city streets at the beginning and end of a trip, while a self-driving truck drives a long-haul, freeway-only route in between. Starsky envisions trucks driving autonomously on the freeway, but having a human driver driving the truck remotely at the beginning and end of the trip.
"Embark is also focusing on handling freeway driving, with a human driver on board who navigates city streets," TechCrunch wrote last summer.
Initially, Waymo will have a safety driver behind the wheel just like these other companies. But Waymo's ambition has long been to develop "level 4" vehicles that can handle complex traffic conditions on city streets. Last November the company was confident enough in its driverless minivans to take the safety driver out of the driver's seat.
Waymo says it uses the same technology for its trucks, so it's a good guess that the company is aiming to achieve the same level of autonomy for its trucking fleet. That would mean a truck that can drive itself all the way from one loading dock to another—no safety driver, transfer hub, or remote operator needed.
"Things like braking, turning, and blind spots are different with a fully-loaded truck and trailer," Waymo writes. The company still has work to do, but starting with the industry-leading software in its minivans gives Waymo a significant head start.
Ben ik met je eens, maar op dat plaatje van die rotonde is het chaos en kunnen mensen toch rijden, met een aantal relatief eenvoudige regels. Zoals:quote:Op zaterdag 3 maart 2018 20:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
In het hier en nu is verkeer een chaos.
ja het beroep busschauffeur is straks vergane gloriequote:Op woensdag 14 maart 2018 20:03 schreef kip_zonder-kop het volgende:
De technologie is zo verschrikkelijk snel gegaan in m`n bijna 30-jarig bestaan dat het me niks zal verbazen als ik straks inderdaad zelfrijdende voertuigen om me heen heb. En dat is heel leuk als je beroep buschauffeur is want het lijkt me ook niet zo moeilijk om op bepaalde lijnen een bus zonder chauffeur te laten rijden. Er zijn immers al genoeg vrijliggende busbanen dus de infrastructuur is niet zo moeilijk aan te passen lijkt me. Precies zo`n test is twee jaar geleden al gedaan:
Uit bovenstaand filmpje blijkt dus dat de "chauffeur" aanwezig in de bus moet zijn om te controleren of alles goed blijft gaan. Denken ze nou daadwerkelijk dat ik zo gek ben om daar voorin te zitten om te kijken hoe de computer mijn werk uitvoert? Maar dat boeit toch niet want er zullen genoeg andere mensen zijn die dat wel willen.
Heel spijtig dat de toekomst betekent dat hobby`s gaan verdwijnen. Ik ben geen buschauffeur geworden om veel geld te verdienen maar omdat het me altijd machtig leek om zo`n ding te besturen. Motorgeluiden zullen ook bijna volledig gaan verdwijnen want alles moet immers ook elektrisch.
Gelukkig hebben we de thuiscomputer nog waar ik mijn hobby ook volledig tot leven kan blijven brengen. In mijn ogen is de computer een aartsvijand maar ook een grote vriend, thuis zal je altijd zelf achter het stuur kunnen kruipen van een voertuig met ronkende motor die je zelf bestuurt. Je moet alleen wel van games/simulaties houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |