abonnement Unibet Coolblue
pi_177233946
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie?

Poll: zelfrijdende auto gaat autobezit overbodig maken
ja, dat denk ik ook
nee, dat denk ik niet
ik twijfel nog
dat maken wij niet meer mee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_177233959
Dit is alweer deel #2
Deel #1 vind je hier: PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij

TR gemacht om er een reeks van te maken is verzonden :)
pi_177234577
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken. :r

Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?

Flikker toch op man.
pi_177234660
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:30 schreef DevFreak het volgende:
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken. :r

Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?

Flikker toch op man.
Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.
pi_177234760
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.
Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen? :'(
pi_177234798
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:37 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen? :'(
De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.

De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.

Het is wat het is.

En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.

https://www.abw.nl/proef-met-zelfrijdende-trucks-in-zwolle als eerste stap.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-02-2018 16:44:59 ]
pi_177234885
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.

De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.

Het is wat het is.

En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.
Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen. Ik had last van depressies en burnouts omdat ik het werk niet leuk vond. Moet ik over 20 jaar terugkeren in het veld met achterhaalde kennis?

Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?

Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2018 16:48:22 ]
pi_177235019
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:42 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen.

Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?

Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.
Het gaat er komen, je stopt het niet.

Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
pi_177235045
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er komen, je stopt het niet.

Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber, die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
pi_177235051
Natuurlijk wordt autobezit overbodig als alle auto's zelf rijden.

Je stapt gewoon in de auto die klaar staat of liever nog, voor komt rijden, klapt je laptop open en rijdt zonder gevaar, zuinig en zonder files naar je werk.

Geen auto's staan meer in de straat maar gewoon waar je er geen last van hebt. Bijvoorbeeld op die extra rijstroken op de snelweg die niet meer nodig zijn omdat zelfrijdende auto's veel beter rijden met minder ruimte.

Steden om in te wonen, wegen om je op te laten rijden.

Wordt het helemaal!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:50:58 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177235072
Maken wij niet meer mee.
And so is the past
pi_177235081
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:49 schreef DevFreak het volgende:

[..]

ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
Voor pakket- en maaltijdbezorgers zie ik ook concurrentie opdoemen:


pi_177235108
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Maken wij niet meer mee.
Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn? ;(
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:57:53 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177235219
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn? ;(
5 - 10 jaar is echt niet haalbaar.

Je haalt bijvoorbeeld een punt aan "De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots."

Dit hoor ik nu al zo'n 50 jaar maar als ik dan naar VDL Nedcar kijk hier die nemen meer en meer mensen aan waarbij VDL juist een autoriteit is op het gebied van het robotiseren van dit soort fabrieken. Hoe meer machines er komen hoe meer mensen er nodig zullen zijn om ze te bedienen.
And so is the past
  zaterdag 17 februari 2018 @ 22:21:35 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177265336
Gereekst.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177415677
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:

https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537

En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:

pi_177416387
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:16:42 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416404
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Ja dit gaat de grootste drempel zijn. :').
And so is the past
pi_177416413
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja dit gaat de grootste drempel zijn. :').
Voor een deel van de bevolking wel ja.
pi_177416518
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven ;)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:24:42 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416553
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Voor een deel van de bevolking wel ja.
Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
And so is the past
pi_177416735
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven ;)
Ik weet er ook wel een paar oO/ o|O ~O> :Y)
pi_177416739
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat ook niemand beweert dat je het in 5 jaar gaat veranderen en iedereen uit z'n privé-voertuig jaagt.

Maar kijk naar de grote groep mensen met of zonder rijbewijs die nu geen auto heeft, simpelweg omdat het te duur / onhandig is, bijvoorbeeld door gebrek aan parkeerruimte.

Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.

De parkeerplaatsen, opritten en garages zullen de komende 20 jaar leger en leger worden.

En het beroep "taxichauffeur" zal verdwijnen. Hooguit heb je nog wat goedkope studenten nodig die oude vrouwtjes helpen met in- en uitstappen.

Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had :P
pi_177416774
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat het een aanzienlijk deel is denk aan COPD patiënten maar ook mensen met allergieën.

Bezit is ook een ding ja ^O^
pi_177416814
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:
Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.
Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177416828
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
In de testfase zeker.

Ik heb het over zelfrijdende auto's, als in "geheel autonoom".
Daar komt uiteindelijk niet eens meer een stuur in.

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018

  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:36:14 #27
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416851
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:

Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had :P
Ik ook hoor. :D.

Maar denk je dan niet dat voor mensen waarvoor autobezit nu al te duur is 10 euro per rit wel te betalen is? Het is niet alsof die mensen nu alles met een taxi doen. Nu kunnen ze nog af en toe een auto lenen, als er geen bezit meer is valt dat voor hen ook weer weg.

Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
And so is the past
pi_177416946
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177417044
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten ;)

Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.

Ofwel: wat is je "vrijheid" je waard?
pi_177417070
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
Zie het zo, het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!

Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.

* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto ;)
pi_177417111
quote:
19s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Zie het zo het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!

Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.

* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto ;)
Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.

Hulpdiensten zie ik ook nog niet in zelfrijdende auto's rijden, al zullen wel extra hulpmiddelen aangevoerd kunnen worden op deze manier.

En als je CV-monteur bent zal je ook je gereedschap bij je moeten hebben, dan is een auto uit een grote poule niets voor je.

Je moet altijd kijken naar de groepen waarvoor het gaat werken. Als die groot genoeg is, komt er een omslag.
pi_177417113
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten ;)

Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.
Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177417176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
Misschien is een zelfrijdende Bentley straks ook wel een statussymbool :P
pi_177417295
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef MaGNeT het volgende:

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.

Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD

COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400

Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
pi_177417869
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD

COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400

Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
Het blijft een groepje van 3,5% van de bevolking waarvan een groot deel nu ook al met de taxi of OV gaat, niet iedereen met COPD is gelijk hulpeloos, je hebt vele gradaties en ook vele verschillende (doseringen van) medicijnen.

En een rookverbod in zelfrijdende auto's is vanzelfsprekend, het zal geen probleem opleveren.

Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-02-2018 16:27:27 ]
pi_177418036
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:19 schreef MaGNeT het volgende:
Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.
Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. En omdat die gewetensvragen nooit bevredigend beantwoord worden. Maar dat is misschien iets voor een ander topic. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177418066
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. Maar dat is misschien iets voor een ander topic. ;)
Ik denk dat het schoonmaken, en dan met name de binnenkant, nog wel wat banen gaat opleveren in die specifieke sector ;)

Ik bedenk me net, voor een automonteur zullen het ook geen "gouden tijden" meer zijn maar dat is met de komst van de elektrische auto toch al een trend. Minder bewegende delen, minder vaak onderhoud.
pi_177424981
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.

Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijzende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Vakman pur sang
pi_177425164
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.

Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijdende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.

En bij de auto zag je weerstand tegen de autogordel, traction control, winterbanden, airbag, ABS, emergency braking, stability control, lane assist en vele andere ontwikkelingen die nu allemaal gemeengoed zijn. Serieus, op verjaardagen en in de kroeg in de 80's en 90's vonden mensen ABS en traction control maar onzin want ze konden zelf veel beter hun rem en gas doseren dan een computer dat kon. "Echte mannen hebben dat niet nodig"...

Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
pi_177425411
Het schijnt dat de Tesla Model 3 nu al alle hardware aan boord heet voor autonomous ride-sharing. Met andere woorden, je Tesla kan straks als taxi dienen als je hem zelf niet gebruikt.

Dat deze hardware nu al ingebouwd wordt door een fabrikant geeft wel aan dat de automative sector en het gebruik van de consument over 10 jaar totaal anders zal zijn. De beperkende factor zal de wetgeving zijn.
pi_177425467
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
Voor mij persoonlijk helemaal prima. Zolang er maar uitlaatkleppen in het leven blijven. Ik houd van autorijden als het hard mag, misschien meer circuits. Ook van motorrijden.
Maar dat geklooi en spits en stad, ik wil dan best lekker een filmpje kijken of werken met de laptop, toekomst hou je toch niet tegen.
Vakman pur sang
  zaterdag 24 februari 2018 @ 21:55:00 #42
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177425564
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.
Uh wat? Bij de meeste van die dingen was het juist dat niemand kon voorspellen hoe groot het zou worden.

Er zijn vele malen meer voorbeelden te noemen van dingen die door een groot aantal mensen als 'de toekomst' aangeduid werden maar niets werden...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:04:24 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177425809
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.


De metro in Rotterdam kan al vele decennia zonder bestuurder rijden. De reden dat hij daar toch zit, is dat het mensen een gevoel van veiligheid geeft.
Voor het ov lijkt me dat voorlopig nog steeds nodig, los van de servicetaken die een buschauffeur heeft. Er zullen veel mensen zijn die niet zomaar in een bestuurderloze bus durven stappen.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:07:35 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177425872
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 14:29 schreef MaGNeT het volgende:
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:

https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537

En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:

Waarom zit er een stuur in en zo?
pi_177425924
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zit er een stuur in en zo?
Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests ;)
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018



[ Bericht 33% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-02-2018 22:22:34 ]
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:30:08 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177426523
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests ;)
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018

[ afbeelding ]
Nog steeds een weinig sexy hondehok. Daar is niet nagedacht over het interieur. Dat ding is zelfrijdend. Zorg dan dat de inzittenden de ruimte hebben iets anders te doen. Plek om hun laptop neer te zetten en eraan te werken, en comfortabeler stoelen. Een groot tv-scherm. Een love-seat misschien. Koelkast.

Ik heb momenteel geen auto, maar als ik er een nodig heb dan is dat niet "on demand", ik ben ook geen lid van Greenwheels of zo. Het is meestal handig om op de bestemming spullen in de auto te laten liggen zodat je daar niet mee loopt te sjouwen. Denk aan een paraplu. Of boodschappen die je eerder hebt gedaan. Dan moet je niet hebben dat die auto door een ander gebruikt gaat worden.
Ik had sowieso veel zooi in mijn auto liggen, als het in mij opkwam kon ik zo vanuit mijn werk ergens heenrijden en wat ik nodig had aan recreatiespul lag al in de kofferbak. Denk aan laarzen, statief, regenjas, strandstoel, bbq-spullen, etc en sportspullen. In de zomer een kampeeruitrusting.

Daarom geloof ik nooit dat zelfrijdend het autobezit zal vervangen. Het is voor dat soort dingen te onhandig om geen eigen auto te hebben, of dat nu een zelfrijdende is of niet.

Ik zie wel uit naar de zelfrijdend camper. Lekker de hele nacht pitten op een comfortabel bed, rustig ontbijten, je push-ups doen terwijl de auto zelf rijdt en totaal relaxed op je bestemming aankomen. Ik zou bijna zeggen: in één keer door naar de Noordkaap, maar over de zelftankende auto hebben ze het nog niet gehad.
pi_177428428
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177428479
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 23:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
pi_177428975
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
Mja ik bedoelde dus als je bv van Amsterdam naar Milaan gaat, dat je dan in Venlo, Mannheim en Luzern overstapt.
Wellicht kunnen al je spullen in een 'zeecontainer bak van 2x1m', een machine zet deze bak van de ene in de andere auto. Ondertussen pis jij en vreet je een kapsalon.
En daarna weer gas.

Al lijkt het me wel donderssaai.
Maar autorijden gaat ben ik bang worden wat paardrijden nu is geworden. Voor een klein deel van de bevolking, waarbij alleen de elite eigen paarden, euh auto's heeft.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 25 februari 2018 @ 01:09:47 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177429271
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
Waarom zou je vantevoren in de app je (eind)bestemming op willen geven, en/of de route? Ik bedoel, is het strand bij Scheveningen vol, dan rij je door naar Noordwijk, Zandvoort, Schoorl tot je een plekje vindt op Texel of zo.
Als die flexibiliteit er niet is, kun je net zo goed met de bus gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')