abonnement Unibet Coolblue
pi_177233946
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie?

Poll: zelfrijdende auto gaat autobezit overbodig maken
ja, dat denk ik ook
nee, dat denk ik niet
ik twijfel nog
dat maken wij niet meer mee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_177233959
Dit is alweer deel #2
Deel #1 vind je hier: PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij

TR gemacht om er een reeks van te maken is verzonden :)
pi_177234577
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken. :r

Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?

Flikker toch op man.
pi_177234660
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:30 schreef DevFreak het volgende:
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken. :r

Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?

Flikker toch op man.
Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.
pi_177234760
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.
Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen? :'(
pi_177234798
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:37 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen? :'(
De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.

De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.

Het is wat het is.

En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.

https://www.abw.nl/proef-met-zelfrijdende-trucks-in-zwolle als eerste stap.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-02-2018 16:44:59 ]
pi_177234885
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.

De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.

Het is wat het is.

En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.
Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen. Ik had last van depressies en burnouts omdat ik het werk niet leuk vond. Moet ik over 20 jaar terugkeren in het veld met achterhaalde kennis?

Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?

Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2018 16:48:22 ]
pi_177235019
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:42 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen.

Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?

Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.
Het gaat er komen, je stopt het niet.

Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
pi_177235045
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er komen, je stopt het niet.

Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber, die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
pi_177235051
Natuurlijk wordt autobezit overbodig als alle auto's zelf rijden.

Je stapt gewoon in de auto die klaar staat of liever nog, voor komt rijden, klapt je laptop open en rijdt zonder gevaar, zuinig en zonder files naar je werk.

Geen auto's staan meer in de straat maar gewoon waar je er geen last van hebt. Bijvoorbeeld op die extra rijstroken op de snelweg die niet meer nodig zijn omdat zelfrijdende auto's veel beter rijden met minder ruimte.

Steden om in te wonen, wegen om je op te laten rijden.

Wordt het helemaal!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:50:58 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177235072
Maken wij niet meer mee.
And so is the past
pi_177235081
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:49 schreef DevFreak het volgende:

[..]

ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
Voor pakket- en maaltijdbezorgers zie ik ook concurrentie opdoemen:


pi_177235108
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Maken wij niet meer mee.
Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn? ;(
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:57:53 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177235219
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn? ;(
5 - 10 jaar is echt niet haalbaar.

Je haalt bijvoorbeeld een punt aan "De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots."

Dit hoor ik nu al zo'n 50 jaar maar als ik dan naar VDL Nedcar kijk hier die nemen meer en meer mensen aan waarbij VDL juist een autoriteit is op het gebied van het robotiseren van dit soort fabrieken. Hoe meer machines er komen hoe meer mensen er nodig zullen zijn om ze te bedienen.
And so is the past
  zaterdag 17 februari 2018 @ 22:21:35 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177265336
Gereekst.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177415677
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:

https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537

En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:

pi_177416387
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:16:42 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416404
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Ja dit gaat de grootste drempel zijn. :').
And so is the past
pi_177416413
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja dit gaat de grootste drempel zijn. :').
Voor een deel van de bevolking wel ja.
pi_177416518
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was .. :r :r :r

Gaat nooit werken dus!

Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.

Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.

Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven ;)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:24:42 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416553
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Voor een deel van de bevolking wel ja.
Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
And so is the past
pi_177416735
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven ;)
Ik weet er ook wel een paar oO/ o|O ~O> :Y)
pi_177416739
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat ook niemand beweert dat je het in 5 jaar gaat veranderen en iedereen uit z'n privé-voertuig jaagt.

Maar kijk naar de grote groep mensen met of zonder rijbewijs die nu geen auto heeft, simpelweg omdat het te duur / onhandig is, bijvoorbeeld door gebrek aan parkeerruimte.

Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.

De parkeerplaatsen, opritten en garages zullen de komende 20 jaar leger en leger worden.

En het beroep "taxichauffeur" zal verdwijnen. Hooguit heb je nog wat goedkope studenten nodig die oude vrouwtjes helpen met in- en uitstappen.

Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had :P
pi_177416774
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Marginaal.

Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat het een aanzienlijk deel is denk aan COPD patiënten maar ook mensen met allergieën.

Bezit is ook een ding ja ^O^
pi_177416814
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:
Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.
Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177416828
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
In de testfase zeker.

Ik heb het over zelfrijdende auto's, als in "geheel autonoom".
Daar komt uiteindelijk niet eens meer een stuur in.

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018

  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:36:14 #27
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416851
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:

Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had :P
Ik ook hoor. :D.

Maar denk je dan niet dat voor mensen waarvoor autobezit nu al te duur is 10 euro per rit wel te betalen is? Het is niet alsof die mensen nu alles met een taxi doen. Nu kunnen ze nog af en toe een auto lenen, als er geen bezit meer is valt dat voor hen ook weer weg.

Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
And so is the past
pi_177416946
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177417044
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten ;)

Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.

Ofwel: wat is je "vrijheid" je waard?
pi_177417070
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
Zie het zo, het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!

Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.

* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto ;)
pi_177417111
quote:
19s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Zie het zo het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!

Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.

* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto ;)
Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.

Hulpdiensten zie ik ook nog niet in zelfrijdende auto's rijden, al zullen wel extra hulpmiddelen aangevoerd kunnen worden op deze manier.

En als je CV-monteur bent zal je ook je gereedschap bij je moeten hebben, dan is een auto uit een grote poule niets voor je.

Je moet altijd kijken naar de groepen waarvoor het gaat werken. Als die groot genoeg is, komt er een omslag.
pi_177417113
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten ;)

Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.
Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177417176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
Misschien is een zelfrijdende Bentley straks ook wel een statussymbool :P
pi_177417295
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef MaGNeT het volgende:

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.

Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD

COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400

Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
pi_177417869
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD

COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400

Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
Het blijft een groepje van 3,5% van de bevolking waarvan een groot deel nu ook al met de taxi of OV gaat, niet iedereen met COPD is gelijk hulpeloos, je hebt vele gradaties en ook vele verschillende (doseringen van) medicijnen.

En een rookverbod in zelfrijdende auto's is vanzelfsprekend, het zal geen probleem opleveren.

Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-02-2018 16:27:27 ]
pi_177418036
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:19 schreef MaGNeT het volgende:
Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.
Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. En omdat die gewetensvragen nooit bevredigend beantwoord worden. Maar dat is misschien iets voor een ander topic. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177418066
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. Maar dat is misschien iets voor een ander topic. ;)
Ik denk dat het schoonmaken, en dan met name de binnenkant, nog wel wat banen gaat opleveren in die specifieke sector ;)

Ik bedenk me net, voor een automonteur zullen het ook geen "gouden tijden" meer zijn maar dat is met de komst van de elektrische auto toch al een trend. Minder bewegende delen, minder vaak onderhoud.
pi_177424981
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.

Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijzende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Vakman pur sang
pi_177425164
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.

Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijdende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.

En bij de auto zag je weerstand tegen de autogordel, traction control, winterbanden, airbag, ABS, emergency braking, stability control, lane assist en vele andere ontwikkelingen die nu allemaal gemeengoed zijn. Serieus, op verjaardagen en in de kroeg in de 80's en 90's vonden mensen ABS en traction control maar onzin want ze konden zelf veel beter hun rem en gas doseren dan een computer dat kon. "Echte mannen hebben dat niet nodig"...

Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
pi_177425411
Het schijnt dat de Tesla Model 3 nu al alle hardware aan boord heet voor autonomous ride-sharing. Met andere woorden, je Tesla kan straks als taxi dienen als je hem zelf niet gebruikt.

Dat deze hardware nu al ingebouwd wordt door een fabrikant geeft wel aan dat de automative sector en het gebruik van de consument over 10 jaar totaal anders zal zijn. De beperkende factor zal de wetgeving zijn.
pi_177425467
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
Voor mij persoonlijk helemaal prima. Zolang er maar uitlaatkleppen in het leven blijven. Ik houd van autorijden als het hard mag, misschien meer circuits. Ook van motorrijden.
Maar dat geklooi en spits en stad, ik wil dan best lekker een filmpje kijken of werken met de laptop, toekomst hou je toch niet tegen.
Vakman pur sang
  zaterdag 24 februari 2018 @ 21:55:00 #42
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177425564
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.
Uh wat? Bij de meeste van die dingen was het juist dat niemand kon voorspellen hoe groot het zou worden.

Er zijn vele malen meer voorbeelden te noemen van dingen die door een groot aantal mensen als 'de toekomst' aangeduid werden maar niets werden...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:04:24 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177425809
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.


De metro in Rotterdam kan al vele decennia zonder bestuurder rijden. De reden dat hij daar toch zit, is dat het mensen een gevoel van veiligheid geeft.
Voor het ov lijkt me dat voorlopig nog steeds nodig, los van de servicetaken die een buschauffeur heeft. Er zullen veel mensen zijn die niet zomaar in een bestuurderloze bus durven stappen.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:07:35 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177425872
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 14:29 schreef MaGNeT het volgende:
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:

https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537

En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:

Waarom zit er een stuur in en zo?
pi_177425924
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zit er een stuur in en zo?
Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests ;)
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018



[ Bericht 33% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-02-2018 22:22:34 ]
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:30:08 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177426523
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests ;)
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018

[ afbeelding ]
Nog steeds een weinig sexy hondehok. Daar is niet nagedacht over het interieur. Dat ding is zelfrijdend. Zorg dan dat de inzittenden de ruimte hebben iets anders te doen. Plek om hun laptop neer te zetten en eraan te werken, en comfortabeler stoelen. Een groot tv-scherm. Een love-seat misschien. Koelkast.

Ik heb momenteel geen auto, maar als ik er een nodig heb dan is dat niet "on demand", ik ben ook geen lid van Greenwheels of zo. Het is meestal handig om op de bestemming spullen in de auto te laten liggen zodat je daar niet mee loopt te sjouwen. Denk aan een paraplu. Of boodschappen die je eerder hebt gedaan. Dan moet je niet hebben dat die auto door een ander gebruikt gaat worden.
Ik had sowieso veel zooi in mijn auto liggen, als het in mij opkwam kon ik zo vanuit mijn werk ergens heenrijden en wat ik nodig had aan recreatiespul lag al in de kofferbak. Denk aan laarzen, statief, regenjas, strandstoel, bbq-spullen, etc en sportspullen. In de zomer een kampeeruitrusting.

Daarom geloof ik nooit dat zelfrijdend het autobezit zal vervangen. Het is voor dat soort dingen te onhandig om geen eigen auto te hebben, of dat nu een zelfrijdende is of niet.

Ik zie wel uit naar de zelfrijdend camper. Lekker de hele nacht pitten op een comfortabel bed, rustig ontbijten, je push-ups doen terwijl de auto zelf rijdt en totaal relaxed op je bestemming aankomen. Ik zou bijna zeggen: in één keer door naar de Noordkaap, maar over de zelftankende auto hebben ze het nog niet gehad.
pi_177428428
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177428479
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 23:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
pi_177428975
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
Mja ik bedoelde dus als je bv van Amsterdam naar Milaan gaat, dat je dan in Venlo, Mannheim en Luzern overstapt.
Wellicht kunnen al je spullen in een 'zeecontainer bak van 2x1m', een machine zet deze bak van de ene in de andere auto. Ondertussen pis jij en vreet je een kapsalon.
En daarna weer gas.

Al lijkt het me wel donderssaai.
Maar autorijden gaat ben ik bang worden wat paardrijden nu is geworden. Voor een klein deel van de bevolking, waarbij alleen de elite eigen paarden, euh auto's heeft.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 25 februari 2018 @ 01:09:47 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177429271
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
Waarom zou je vantevoren in de app je (eind)bestemming op willen geven, en/of de route? Ik bedoel, is het strand bij Scheveningen vol, dan rij je door naar Noordwijk, Zandvoort, Schoorl tot je een plekje vindt op Texel of zo.
Als die flexibiliteit er niet is, kun je net zo goed met de bus gaan.
  zondag 25 februari 2018 @ 01:17:58 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177429364
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:43 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Mja ik bedoelde dus als je bv van Amsterdam naar Milaan gaat, dat je dan in Venlo, Mannheim en Luzern overstapt.
Wellicht kunnen al je spullen in een 'zeecontainer bak van 2x1m', een machine zet deze bak van de ene in de andere auto. Ondertussen pis jij en vreet je een kapsalon.
En daarna weer gas.

Al lijkt het me wel donderssaai.
Maar autorijden gaat ben ik bang worden wat paardrijden nu is geworden. Voor een klein deel van de bevolking, waarbij alleen de elite eigen paarden, euh auto's heeft.
Je spullen kun je apart op transport sturen.

Ik denk dat er nog genoeg mensen zijn die een auto houden. Al is het maar omdat je vanuit de polder in het holst van de nacht naar een huisarts wilt rijden als dat nodig is. Dan wil je niet wachten tot een deelauto is voorgereden. De bevolkingsdichtheid is er te laag om permanent op loopafstand een deelauto te hebben staan.
Planning is bij deelauto's belangrijk, maar niet het hele leven is te plannen. Het zal regelmatig voorkomen dat je lang op een auto moet wachten als je spontaan ergens heen wilt.
  zondag 25 februari 2018 @ 01:58:48 #52
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_177429786
Gaat er wel komen, maar pas over 50 jaar. Kijk hoe langzaam de ontwikkeling gaat. Elektrisch rijden doen we amper, op waterstof zeer zelden. De initiatieven tot autonoom rijden tot nu toe lijken ook niet bepaald succesvol.

Vergeet niet dat de complete infrastructuur erop aangepast dient te worden. Daarnaast zullen er de komende 30 jaar en langer nog gewoon 'domme' auto's met chauffeur rond blijven rijden. Dat moet allemaal wel samen gaan.
pi_177431607
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 01:58 schreef leolinedance het volgende:
Gaat er wel komen, maar pas over 50 jaar. Kijk hoe langzaam de ontwikkeling gaat. Elektrisch rijden doen we amper, op waterstof zeer zelden. De initiatieven tot autonoom rijden tot nu toe lijken ook niet bepaald succesvol.

Vergeet niet dat de complete infrastructuur erop aangepast dient te worden. Daarnaast zullen er de komende 30 jaar en langer nog gewoon 'domme' auto's met chauffeur rond blijven rijden. Dat moet allemaal wel samen gaan.
Met deze quote ga ik je over 10 jaar om de oren slaan :P

50 jaar is wel lang ;)



In die tijd vielen er 4x meer verkeersdoden per jaar dan vorig jaar terwijl er 3,5x minder auto's waren dan nu.

Elektrisch rijden komt op gang, is ook geen noodzaak voor autonoom rijden al vereenvoudigt het de zaak technisch wel iets.

De initiatieven tot autonoom rijden niet succesvol? Daar valt weinig van te zeggen zolang men in de ontwikkelfase zit. Waymo (Google) test momenteel al zonder chauffeur voorin en met passagiers achterin en zoals je kan zien (video ergens hierboven) doet dat ding het.

Infrastructuur? Bedoel je qua wegen of qua laadstations?
Het wegennet hoeft niet ingrijpend veranderd te worden, men streeft er juist naar om de auto's in alle situaties zelf te kunnen laten rijden, tussen bestaand verkeer.

Laadstations? Als een bedrijf als Uber hier duizenden auto's loslaat, zullen er ook laadstations komen. En aangezien dat prima buiten de grote steden kan, kun je plekken zoeken waar je een goede aansluiting op het stroomnet kan krijgen.
pi_177431923
Bron: http://autodelen.info/publicaties/het-einde-van-autobezit-feit-of-fabel

quote:
HET EINDE VAN AUTOBEZIT IN ZICHT; FEIT OF FABEL, WAT DENK JIJ?

In 2030 gaat 95% van alle verplaatsingen van personen (VS) via aanbieders van vervoer op afroep. Deze aanbieders hebben straks zelfrijdende, elektrische taxi wagenparken waarmee ze reizigers een betere, veiligere en snellere service kunnen bieden tegen een prijs die tien keer lager is dan de prijs die we vandaag betalen voor vervoer met onze eigen auto. Dit is de conclusie van een onlangs verschenen rapport van RethinkX, een Amerikaans adviesbureau. Daarmee bespaart de gemiddelde Amerikaanse familie meer dan $5,600 per jaar aan vervoerskosten.

Een van die aanbieders is straks Tesla, als het aan Elon Musk ligt. Hij verwacht dan zijn auto's al eind dit jaar autonoom van de ene stad naar een andere kunnen rijden en dat we er over twee jaar in kunnen 'slapen'. Dit zegt hij in een recent TEDx interview. Hij is er 100% van overtuigd dat de zelfrijdende auto's straks gedeeld worden. Al is het alleen met familie of vrienden. Anders dan Lyft baas John Zimmer denkt Musk dat er nog wel mensen zullen zijn die een autonome auto zullen bezitten en die een stuk van de kosten terugverdienen door de auto in te zetten als taxi. Logische visie natuurlijk van een autofabrikant.

In recent verschenen onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) worden twee scenario's geschetst op weg naar de autonome auto. Een beschrijft een geleidelijke transitie, waarbij de meeste mensen nog graag een eigen voertuig bezitten. Ze delen het voertuig alleen binnen het eigen huishouden. In het andere scenario wordt voertuig-delen – zowel het bezit als het gebruik – volledig vanzelfsprekend. Het onderzoek stelt dat er veel factoren zijn die zullen bepalen welk scenario in werking gesteld wordt. Bijvoorbeeld de wil van de consument om de eigen auto op te geven en zelfrijdend te omarmen, de snelheid van ontwikkeling van automerken, beleid van overheden.

Over de wil van consumenten en het geloof in verandering, heeft de Telegraaf net de mening van de lezers gepeild. Conclusie van iets meer dan 800 lezers: deze mensen geloven er niks van en verwijzen dit toekomstbeeld naar het rijk der fabelen. Ze maken zich zorgen om hacken, vinden een mix van zelfrijdend en niet zelfrijdend gevaarlijk en geloven niet dat deze technologie file's kan oplossen. Respondenten beschrijven hun relatie met autorijden als volgt: "En een auto delen is heel intiem, net als het delen van je bed.” Ook denkt maar een kleine minderheid dat hij zelf de eigen auto zal opgeven voor een zelfrijdende auto of een systeem van autodelen. „Eigen mobiliteit betekent vrijheid. Ik denk niet dat we dat snel gaan opgeven.”

De hamvraag is of dit een 'Ford momentje' is: "vraag wat mensen willen en ze willen een sneller paard" of dat men straks inderdaad massaal blijft vasthouden aan het zelf besturen en bezitten van de eigen auto. Keuzes die straks gemaakt worden zullen sterk afhangen van de beschikbare alternatieven, de prijs en het gemak.

Maar ook van het beleid dat de overheid en de steden zullen voeren op gebied van autobezit. De wethouders van de vier grote steden pleitten in het NRC en AD voor 'minder auto's, meer fiets en OV' en geven aan we moeten zoeken naar diensten gericht op gebruik ipv bezit. Een groep VVD bestuurders doet dit echter af als 'modieus wensdenken' en stelt dat de auto van belang is en blijft. Ook als deze zelfrijdend wordt. Daar volgden maar liefst vier stevige lezersbrieven. Een briefschrijver zegt over Amsterdam "70 procent van de huishoudens heeft hier überhaupt geen auto. De zogenaamde vrijheid van de autorijder om overal te parkeren gaat hier rechtstreeks ten koste van de ­bewegingsvrijheid van andere mensen."

Als we deze auto niet meer bezitten, maar wel gebruiker voor de noodzakelijke ritten, of ritten waarbij ander vervoer een veel slechtere optie is, dan kan dit al heel veel schelen (ruimte, file's, uitstoot). De potentie van auto- en ritten delen is groot en het kan zeker wel een gamechanger zijn. Volgens een ander recent onderzoek, is delen zelfs een voorwaarde om te zorgen dat zelfrijdende elektrische auto daadwerkelijk CO2 en ruimte bespaart. Wellicht moeten we niet in een klap van de auto af, maar wel zo snel mogelijk het aantal auto's decimeren, en elektrisch maken. Zo rijden we een goede zelfrijdende toekomst tegemoet.
Bron: https://www.zelfrijdendvervoer.nl/ondernemen/2018/02/16/zelfrijdende-autos-maken-autobezit-in-toekomst-overbodig

quote:
Volgens Uber-topman Dara Khosrowshahi is het particulier bezit van een auto in de toekomst niet langer noodzakelijk. De Amerikaanse internetonderneming zet op dit moment flink in op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Door in de toekomst gebruik te maken van auto’s zonder chauffeur, kan de prijs van de taxiritten volgens de topman verder omlaag en is het niet langer interessant om zelf nog een auto aan te schaffen.

In het FD vertelt Khosrowshahi dat hij wil dat mensen in de toekomst zelf geen auto meer kopen. Volgens hem moeten Uber-ritten goedkoper worden, zodat het voor klanten nog aantrekkelijker wordt om in te stappen. Die prijs kan echter alleen zakken door in de toekomst zelfrijdende auto’s aan te bieden.

Platform
Uber is bovendien niet van plan om zich te beperken tot het aanbieden van taxiritten alleen. De topman wil in de toekomst ook een belangrijke speler worden op gebied van openbaar vervoer en vrachtvervoer. Khosrowshahi wil van Uber een platform maken waarop een groot aantal vervoersdiensten en -middelen worden aangeboden.

De Amerikaanse internetonderneming is op dit moment volop in het nieuws, onder meer vanwege de rechtszaak met rivaal Waymo. Er kwam vorige week een abrupt einde aan die rechtszaak. De zaak ging over diefstal van intellectueel eigendom door de start-up Otto, die door Uber is overgenomen. De startup richt zich op zelfrijdende vrachtwagens. Uber schikte in deze zaak en betaalt 245 miljoen dollar (200 miljoen euro) aan eigen aandelen aan Waymo.


[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-02-2018 09:48:38 ]
pi_177441053
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.


En wat als er iemand aanslagen gaat plegen met die 24.000 XC90's
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_177441144
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:28 schreef vipergts het volgende:

[..]

En wat als er iemand aanslagen gaat plegen met die 24.000 XC90's
Ja, want dat kan met de huidige auto's en vrachtwagens nog niet, is wel gebleken.

Sowieso rijden ze niet in op (groepen) voetgangers.
pi_177441225
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, want dat kan met de huidige auto's en vrachtwagens nog niet, is wel gebleken.

Sowieso rijden ze niet in op (groepen) voetgangers.
Wat als je ze allemaal tegelijk hackt en die beveiliging uitschakelt zit je daar in je Uber op weg naar de opera terwijl je de mensen van je voorbumper ziet stuiteren terwijl je niets kunt doen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_177441355
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:34 schreef vipergts het volgende:

[..]

Wat als je ze allemaal tegelijk hackt en die beveiliging uitschakelt zit je daar in je Uber op weg naar de opera terwijl je de mensen van je voorbumper ziet stuiteren terwijl je niets kunt doen.
Dat zou vervelend zijn.
  zondag 25 februari 2018 @ 16:43:01 #60
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177441452
Of ze allemaal opdracht geven om te meeten bij de Mac in Wladiwostok _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177441711
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat zou vervelend zijn.
Gevonden hoofdstuk 5, al is de rest ook wel grappig om te lezen.

http://this.deakin.edu.au/lifestyle/car-wars
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_177441862
quote:
10s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:43 schreef Sounddragon het volgende:
Of ze allemaal opdracht geven om te meeten bij de Mac in Wladiwostok _O-
Lijkt me helemaal niets want Uber gaat die data verkopen stel je voor je neemt een Uber naar je neukertje en 2 dagen later verschijnt er op alle apparaten in je huis de boodschap Tina gaf de hotelkamer een 7 moet ik nog een keer boeken Bob met korting. Leg dat maar eens uit
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zondag 25 februari 2018 @ 18:00:40 #63
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177443197
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:55 schreef vipergts het volgende:

[..]

Lijkt me helemaal niets want Uber gaat die data verkopen stel je voor je neemt een Uber naar je neukertje en 2 dagen later verschijnt er op alle apparaten in je huis de boodschap Tina gaf de hotelkamer een 7 moet ik nog een keer boeken Bob met korting. Leg dat maar eens uit
Mjah, en je foon doet nu niet exact hetzelfde? Ik kan geen hotel binnenlopen zonder dat the big G bedelt om foto's.. Het is inmiddels 2018, een alu hoedje gaat je al lang niet meer redden hoor. Je telefoon houdt niet alleen bij waar je bent en was; hij weet ongeveer alles van je.

Als je wilt leven als een vrij man moet je richting Tibet/Siberië/Alaska en nooit meer iets digitaals aanraken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177443438
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 18:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, en je foon doet nu niet exact hetzelfde? Ik kan geen hotel binnenlopen zonder dat the big G bedelt om foto's.. Het is inmiddels 2018, een alu hoedje gaat je al lang niet meer redden hoor. Je telefoon houdt niet alleen bij waar je bent en was; hij weet ongeveer alles van je.

Als je wilt leven als een vrij man moet je richting Tibet/Siberië/Alaska en nooit meer iets digitaals aanraken.
We hebben het dus "geaccepteerd " omdat het zo "makkelijk" is. George Orwell is trots op je. Wij hebben onze ziel verkocht zo zie ik dat. En als je daar een probleem mee hebt move je maar naar Alaska. Zie je zelf ook niet hoe "apart" die attitude is? :) :N
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177443734
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 18:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, en je foon doet nu niet exact hetzelfde? Ik kan geen hotel binnenlopen zonder dat the big G bedelt om foto's.. Het is inmiddels 2018, een alu hoedje gaat je al lang niet meer redden hoor. Je telefoon houdt niet alleen bij waar je bent en was; hij weet ongeveer alles van je.

Als je wilt leven als een vrij man moet je richting Tibet/Siberië/Alaska en nooit meer iets digitaals aanraken.
Mij gaat het gewoon om de andere kant van het gemak.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zondag 25 februari 2018 @ 20:06:54 #66
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177445931
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 18:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

We hebben het dus "geaccepteerd " omdat het zo "makkelijk" is. George Orwell is trots op je. Wij hebben onze ziel verkocht zo zie ik dat. En als je daar een probleem mee hebt move je maar naar Alaska. Zie je zelf ook niet hoe "apart" die attitude is? :) :N
Jij hebt dus geen gsm?

Ik (en iedereen met een IQ boven de 25) weet dat het zo is, je hebt gewoon een fully legal spy-device in je zak. Mijn reactie was meer om de onbenulligheid van die reaktie te duiden.. Is gewoon een compleet non-argument om te gaan mauwen over het feit dat een uber-tax weet waar je bent geweest.. Google doet al jaren niet anders, maar daar hoor je niemand over.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 25 februari 2018 @ 20:13:00 #67
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177446092
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 18:29 schreef vipergts het volgende:

[..]

Mij gaat het gewoon om de andere kant van het gemak.
Sja, het is dat, of er geen gebruik van maken dus.

Als je zelf een selfdriver zou aanschaffen heb je exact hetzelfde; die navigeert ook via internet, en ook dan heb je dus de zekerheid dat je 'gevolgd' kunt worden. Maar zoals ik al zei; je foon doet exact hetzelfde, maar die maakt dan ook nog eens al je communicatie (mail, app, feestboek e.d.) tapbaar, en wat dacht je van je koopgedrag? Je bankpas, pinnen, iBankieren, Paypal. Je ontkomt er domweg niet aan..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177447336
'Fiat Chrysler doet diesel in de ban'

Einde van de dieselmotor in personenauto's is ook nabij.
  zondag 25 februari 2018 @ 21:35:25 #69
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177448044
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 21:02 schreef MaGNeT het volgende:
'Fiat Chrysler doet diesel in de ban'

Einde van de dieselmotor in personenauto's is ook nabij.
mwah, er bljven altijd fabrikanten die ze wél bouwen, en in een uiterst geval gaan die ook weer 20 jaar mee. 2050 schat ik, of de elektrische markt moet ineens heel revolutionair gaan doen en met goede oplossingen komen qua endurance.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 27 februari 2018 @ 11:28:19 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177479072
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 21:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

mwah, er bljven altijd fabrikanten die ze wél bouwen, en in een uiterst geval gaan die ook weer 20 jaar mee. 2050 schat ik, of de elektrische markt moet ineens heel revolutionair gaan doen en met goede oplossingen komen qua endurance.
klopt

paard en wagen is er ook nog steeds

maaar ik koop nooit meer een auto
echt nooit meer

ik verwacht dat het online mobiel huren van een autonoom autootje op basis van je GPS code over 5 jaar normaal is ,

weg met parkeerkosten en bekeuringen, gewoon zuipen en naar huis
nooit meer APK onderhoud, wegenbelasting , afschrijving en schaden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 27 februari 2018 @ 11:44:42 #71
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177479343
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 11:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klopt

paard en wagen is er ook nog steeds

maaar ik koop nooit meer een auto
echt nooit meer

ik verwacht dat het online mobiel huren van een autonoom autootje op basis van je GPS code over 5 jaar normaal is ,

weg met parkeerkosten en bekeuringen, gewoon zuipen en naar huis
nooit meer APK onderhoud, wegenbelasting , afschrijving en schaden
paard geeft teveel methaan uitstoot, mag natuurlijk nooit van de milieu lobby.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 27 februari 2018 @ 11:46:17 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177479377
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 11:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

paard geeft teveel methaan uitstoot, mag natuurlijk nooit van de milieu lobby.
paarden niet zo, niet veel meer dan een mens
koeien geven veel methaanuitstoot vanwege de interne melk productie
http://www.bosbouwbeleggi(...)ingen.nl/methaan.php

De stelling dat koeien verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde is verdedigbaar



[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 27-02-2018 11:53:14 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_177479588
Boffen dat ik n motorrijder ben. Dat kan sowieso niet zelfrijdend worden 8-)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2018 11:59:22 ]
pi_177481222
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 11:59 schreef DW457 het volgende:
Boffen dat ik n motorrijder ben. Dat kan sowieso niet zelfrijdend worden 8-)


  dinsdag 27 februari 2018 @ 15:32:18 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177483340
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 11:59 schreef DW457 het volgende:
Boffen dat ik n motorrijder ben. Dat kan sowieso niet zelfrijdend worden 8-)
quote:
noem dat maar boffen
rotdingen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_177483512
ik zal nooit in zo'n ding zitten, ik vertrouw niet op software aangezien elke software fouten bevat.

daarnaast is autorijden leuk en wil ik dat niet opgeven.

binnen 50 jaar gaat het iig niet gebeuren
pi_177483623
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 15:40 schreef totalvamp het volgende:
ik zal nooit in zo'n ding zitten, ik vertrouw niet op software aangezien elke software fouten bevat.

daarnaast is autorijden leuk en wil ik dat niet opgeven.

binnen 50 jaar gaat het iig niet gebeuren
Mensen maken ook aardig wat fouten, alleen al in Nederland 629 doden en 21.400 mensen ernstig gewond vorig jaar. En ondanks dat wanen we ons "veilig" en lijken we dat te accepteren.

Je zal het vast lang kunnen uitstellen maar over 50 jaar rijdt er vrijwel niemand meer zelf, misschien de kleinzoon van Max Verstappen nog.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 16:18:17 #78
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177484309
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 11:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

paarden niet zo, niet veel meer dan een mens
koeien geven veel methaanuitstoot vanwege de interne melk productie
http://www.bosbouwbeleggi(...)ingen.nl/methaan.php

De stelling dat koeien verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde is verdedigbaar

[ afbeelding ]
Hmm, zouden de Dinosaurussen daar ook last van hebben gehad? O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 28 februari 2018 @ 03:25:57 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177495427
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 15:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mensen maken ook aardig wat fouten, alleen al in Nederland 629 doden en 21.400 mensen ernstig gewond vorig jaar. En ondanks dat wanen we ons "veilig" en lijken we dat te accepteren.
Door dat soort fouten komen er wel donor-organen vrij...

In De Kampioen stond een stuk over dit onderwerp. Een van de argumenten tégen de autonome auto was druk fietsverkeer. Een autonome auto kan geen oogcontact maken en mag niet bluffen, waardoor die niet veilig door een constante stroom fietsers heen kan rijden, of over een druk zebrapad.
Ik kan me dat ook voorstellen op smalle (polder)wegen met uitwijkplaatsen en complexe kruisingen, daar is het sociaal gedrag, inschatten van de ander en gunnen hoe je het probleem oplost - er zijn geen echte regels. Natuurlijk, met andere moderne auto's kan de autonome auto communiceren, maar hoe zit dat met andere voertuigen als trekkers of fietsers?
  woensdag 28 februari 2018 @ 03:37:51 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177495463
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 01:58 schreef leolinedance het volgende:
Vergeet niet dat de complete infrastructuur erop aangepast dient te worden.
Dat is inderdaad een goed punt. Daar zie ik nog veel te weinig plannen voor. Om voor te sorteren op autonome auto's kun je denken aan het in bestemmingsplannen reserveren van ruimte voor verzamelpunten met oplaadplekken voor de oproepauto's. En wel zo dat ze van daaruit zo veel mogelijk mensen snel kunnen bereiken.

Ook met de oplaadpunten in het straatbeeld gaat het langzaam. Je kunt er niet zeker van zijn dat je op locatie X de auto kunt opladen. De oplaadtijden zijn zelfs bij snelladen onacceptabel lang en de gemiddelde actieradius laat sterk te wensen over in combinatie met de oplaadtijden en de spreiding van laadpunten.

In de politiek is dit nog geen issue voor de ruimtelijke ordening. En dan heb ik het niet eens over een totaal andere aanpak van stedelijke planning of details als de vormgeving van kruisingen.
pi_177496631
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 03:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Door dat soort fouten komen er wel donor-organen vrij...

In De Kampioen stond een stuk over dit onderwerp. Een van de argumenten tégen de autonome auto was druk fietsverkeer. Een autonome auto kan geen oogcontact maken en mag niet bluffen, waardoor die niet veilig door een constante stroom fietsers heen kan rijden, of over een druk zebrapad.
Ik kan me dat ook voorstellen op smalle (polder)wegen met uitwijkplaatsen en complexe kruisingen, daar is het sociaal gedrag, inschatten van de ander en gunnen hoe je het probleem oplost - er zijn geen echte regels. Natuurlijk, met andere moderne auto's kan de autonome auto communiceren, maar hoe zit dat met andere voertuigen als trekkers of fietsers?
Hoe zelfrijdende auto's op onverwachte situaties gelden vroeg ik mij laatst ook af toen zich een
mooie praktijksituatie voor deed.

Situatie: ik reed met 50km/u op een hoofdweg door mijn woonplaats, 70 meter verderop stuitert een bal vanaf een oprit naar de overkant van de weg en blijft daar in de goot liggen. Het terrein waarvandaan de bal kwam, was omheind met een hoge heg, dus er was geen zicht.

De zelfrijdende auto ziet waarschijnlijk dat het obstakel de weg van de auto kruist, en vervolgens veilig blijft liggen aan de overkant. Er kan dus worden doorgereden.

De mens ziet een stuk kinderspeelgoed de weg op stuiteren, en voorziet een grote kans dat er een kind zal volgen wat zijn bal weer komt halen. En daarop maakt de mens alvast de beslissing om snelheid te minderen, ook als is het kind helemaal nog niet zichtbaar.

Er bleek inderdaad een kind te volgen en dat rende inderdaad zo de weg op. Een elektrische auto kan daar mogelijk nog zo snel op reageren en een noodstop maken, ik betwijfel of dat een aanrijding had kunnen voorkomen. Nu reed ik al veel langzamer dan normaal op dat punt, voordat het kind zichtbaar was. Toen het kind daadwerkelijk tevoorschijn kwam, kom ik rustig verder afremmen.
pi_177497713
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 07:32 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hoe zelfrijdende auto's op onverwachte situaties gelden vroeg ik mij laatst ook af toen zich een
mooie praktijksituatie voor deed.

Situatie: ik reed met 50km/u op een hoofdweg door mijn woonplaats, 70 meter verderop stuitert een bal vanaf een oprit naar de overkant van de weg en blijft daar in de goot liggen. Het terrein waarvandaan de bal kwam, was omheind met een hoge heg, dus er was geen zicht.

De zelfrijdende auto ziet waarschijnlijk dat het obstakel de weg van de auto kruist, en vervolgens veilig blijft liggen aan de overkant. Er kan dus worden doorgereden.

De mens ziet een stuk kinderspeelgoed de weg op stuiteren, en voorziet een grote kans dat er een kind zal volgen wat zijn bal weer komt halen. En daarop maakt de mens alvast de beslissing om snelheid te minderen, ook als is het kind helemaal nog niet zichtbaar.

Er bleek inderdaad een kind te volgen en dat rende inderdaad zo de weg op. Een elektrische auto kan daar mogelijk nog zo snel op reageren en een noodstop maken, ik betwijfel of dat een aanrijding had kunnen voorkomen. Nu reed ik al veel langzamer dan normaal op dat punt, voordat het kind zichtbaar was. Toen het kind daadwerkelijk tevoorschijn kwam, kom ik rustig verder afremmen.
quote:
Misconception 4: Self-driving cars are controlled by classical computer algorithms (if-then rules)

When thinking about self-driving cars, we easily fall into the trap of envisioning them as controlled by huge programs consisting of millions of elaborate rules which specify how the car must act for every possible situation.

But a self-driving car does not have any rule such as:
“IF a ball rolls across the road THEN reduce the speed and watch for children that might come running after the ball.”
Programmers who develop a self-driving car do not work with some exceptionally detailed “theory of driving” which they then translate into computer algorithms.

Such cars heavily rely on machine learning and pattern recognition – approaches from the field of artificial intelligence. A core problem, for example, is interpreting sensor- and image data: What kind of an object is in front of the vehicle? Is it another vehicle, a pedestrian, a bicycle, an animal? Instead of developing many rules for recognizing these objects, a sophisticated learning algorithm is fed with many images containing objects. Each image is annotated with the kind of object that it contains. Now the learning algorithm begins its work. It examines the images and guesses the kind of object in each image. Initially most of its guesses will be wrong. Therefore the algorithm modifies internal parameters or parts of its structure somewhat and tries again. This process continues, discarding changes that reduce the algorithm’s accuracy, keeping changes that increase the accuracy, until it correctly classifies all images. Afterward, when entirely new images are presented to the algorithm it will classify them with high accuracy. The algorithm has learned! Thus a driverless car may not explicitly recognize the ball but rather consider it as an unidentified object which is unexpectedly moving across the road. It does not need to increase its vigilance (which is already at 100%) to search for children which might follow the ball but it will treat this as a disturbance of the road situation by an unidentified moving object which implies an additional risk and therefore – depending on the complexity and clarity of the road situation – reduce its velocity or stop altogether. The precise form of the object is not important – if a lone skateboard were to suddenly slide across the street the car would react in the same manner.
Bron: http://www.driverless-future.com/?page_id=774


quote:
Google last week announced that it has developed technology for its self-driving vehicles that would be able to detect people in costumes -- presumably children dressed for Halloween.

The company is teaching its cars to drive more cautiously around children and thus be ready to adapt to sudden and even erratic movement, it said.

Google's engineers are striving to help the cars react, especially as children's behavior can be unpredictable. The vehicles are designed to scan for those in costumes or other garb that might make them not immediately recognizable as a person.

Smarter Than People
Google's announcement is the latest example of how autonomous vehicles could be safer than human drivers -- especially at times such as Halloween when more people are out on suburban streets after dark.

"Autonomous vehicles are probably already safer than half of the drivers on the road today," said Paul Teich, principal analyst at Tirias Research.

"Autonomous cars have a 360-degree unobstructed view around the car that is designed to spot for objects and movement," he told TechNewsWorld.

It isn't just that the cars can see in all directions, but that the vehicles can do so in more wavelengths than what humans can see, Teich said.

"These cars can see visible light and have the potential to see infrared and radar. Combined, this will allow a vehicle to have the potential to see what humans would never see," he added. "It is almost a 3-D sense that people don't have."
Bron: https://www.technewsworld.com/story/82689.html

Ik herken de situatie, een jaar of 15 terug ook eens een noodstop gemaakt toen ik een bal zag oversteken en ook toen kwam het kind er achteraan. Dat had toen anders kunnen aflopen.

Nu worden er jaarlijks helaas kinderen aangereden, niet iedereen anticipeert goed of heeft die kans / geluk om nog te reageren.

Voordeel van zo'n zelfrijdende auto is dat de aandacht op het verkeer rondom altijd 100% is. Waar een mens afgeleid kan zijn door z'n smartphone, ouder wordt en slechter reactievermogen of jong is en misschien stoer rijgedrag vertoont, is een autonome auto slechts met 1 ding bezig.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-02-2018 09:49:38 ]
pi_177497801
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 03:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een goed punt. Daar zie ik nog veel te weinig plannen voor. Om voor te sorteren op autonome auto's kun je denken aan het in bestemmingsplannen reserveren van ruimte voor verzamelpunten met oplaadplekken voor de oproepauto's. En wel zo dat ze van daaruit zo veel mogelijk mensen snel kunnen bereiken.

Ook met de oplaadpunten in het straatbeeld gaat het langzaam. Je kunt er niet zeker van zijn dat je op locatie X de auto kunt opladen. De oplaadtijden zijn zelfs bij snelladen onacceptabel lang en de gemiddelde actieradius laat sterk te wensen over in combinatie met de oplaadtijden en de spreiding van laadpunten.

In de politiek is dit nog geen issue voor de ruimtelijke ordening. En dan heb ik het niet eens over een totaal andere aanpak van stedelijke planning of details als de vormgeving van kruisingen.
De politiek hobbelt inderdaad altijd achter feiten aan.
Overigens een probleem dat kleiner is dan bij de elektrische (niet zelfrijdende) auto.
Die is echt afhankelijk van laadpunten in de straat, autonome auto's kunnen bij wijze van spreken opladen op een geasfalteerd weiland met laadpunten.

Het aanpassen van kruisingen heeft een minder hoge prioriteit, autofabrikanten van autonome auto's werken naar oplossingen waarbij de auto zich aanpast aan de situatie, niet andersom.

Al zullen uiteindelijk snelwegen weer smaller kunnen worden, kruisingen eenvoudiger (zonder voorsorteervakken), etc.
  woensdag 28 februari 2018 @ 10:08:01 #84
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177498310
quote:
3s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hmm, zouden de Dinosaurussen daar ook last van hebben gehad? O-)
nee toen waren er nauwelijks melkkoeien

in ieder geval niet van die wandelende melkfabrieken met uiers van 30 liter
normaal geven koeien maar 20 liter per jaar ,na de geboorte van het kalf stopt de melkproductie net als bij de mens ,

Uiers van 30 liter per dag is abnormaal
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 28 februari 2018 @ 12:23:59 #85
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177500827
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 10:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee toen waren er nauwelijks melkkoeien

in ieder geval niet van die wandelende melkfabrieken met uiers van 30 liter
normaal geven koeien maar 20 liter per jaar ,na de geboorte van het kalf stopt de melkproductie net als bij de mens ,

Uiers van 30 liter per dag is abnormaal
who de nuecq cares?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 28 februari 2018 @ 13:54:05 #86
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177503129
quote:
10s.gif Op woensdag 28 februari 2018 12:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

who de nuecq cares?
dat is het bewijs dat niet de auto verantwoordelijk is voor de opwarming maar de global koebeesten
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 28 februari 2018 @ 14:25:42 #87
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177503973
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 09:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Bron: http://www.driverless-future.com/?page_id=774

[..]

Bron: https://www.technewsworld.com/story/82689.html

Ik herken de situatie, een jaar of 15 terug ook eens een noodstop gemaakt toen ik een bal zag oversteken en ook toen kwam het kind er achteraan. Dat had toen anders kunnen aflopen.

Nu worden er jaarlijks helaas kinderen aangereden, niet iedereen anticipeert goed of heeft die kans / geluk om nog te reageren.

Voordeel van zo'n zelfrijdende auto is dat de aandacht op het verkeer rondom altijd 100% is. Waar een mens afgeleid kan zijn door z'n smartphone, ouder wordt en slechter reactievermogen of jong is en misschien stoer rijgedrag vertoont, is een autonome auto slechts met 1 ding bezig.
Mooi, maar hoeveel dode kinderen kost het voor de auto daarvan heeft geleerd?
En hoe neemt de auto een beslissing als de sitiatie gecompliceerder is: een noodstop voor een overstekend kind, die een kettingbotsing tot gevolg heeft, waarbij kinderen in achterliggende auto's kunnen verongelukken?

En hoe zie je dat met het doorbreken van een druk zebrapad of een rij voorrang hebbende fietsers voor je (dat laatste: als je wilt afslaan, maar er is een eindeloze rij fietsers waardoor je geen recht hebt om door te rijden).

Ik kan nog veel meer situaties bedenken waarin je als chauffeur voor een dilemma wordt gesteld en waarbij de autonome auto ook niet alle data heeft om een rationele beslissing te nemen.

Om nog te refereren aan de wetten van de robotica van Asimov: is het leven van de bestuurder belangrijker dan het leven van de mensen buiten de auto?
  woensdag 28 februari 2018 @ 14:32:17 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177504156
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 09:42 schreef MaGNeT het volgende:

Al zullen uiteindelijk snelwegen weer smaller kunnen worden, kruisingen eenvoudiger (zonder voorsorteervakken), etc.
Waarom zou je dat doen? Niet al het verkeer wordt autonoom. Sterker nog, als de toekomstvisie van de OP bewaarheid wordt, zal er veel meer ruimte voor fietsers (en ander langzaam verkeer) moeten komen, omdat het simpelweg efficiënter en goedkoper is om bij een opwelling even de fiets te pakken dan een auto te reserveren en te wachten tot die voor de deur staat.
Ik verwacht ook meer verplaatsingen op bijvoorbeeld skateboards, snel, goedkoop en efficiënt.
pi_177504538
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen? Niet al het verkeer wordt autonoom. Sterker nog, als de toekomstvisie van de OP bewaarheid wordt, zal er veel meer ruimte voor fietsers (en ander langzaam verkeer) moeten komen, omdat het simpelweg efficiënter en goedkoper is om bij een opwelling even de fiets te pakken dan een auto te reserveren en te wachten tot die voor de deur staat.
Ik verwacht ook meer verplaatsingen op bijvoorbeeld skateboards, snel, goedkoop en efficiënt.
Ik denk dat het heel erg verschilt over wat voor gebied je het hebt. In het platte Nederland zou een skateboard zeker een goede oplossing zijn om je te verplaatsen. Maar dan alleen voor kleine stukken en niet voor verplaatsingen van meer dan 5/10? km (bv woon-werkverkeer). In heuvelachtig/bergachtig gebied zal een skateboard een minder goede oplossing zijn, tenzij elektrisch aangedreven (zoals Casey Neistat in NY) om makkelijk de heuvel op te komen.
Ook hierbij loopt de Nederlandse wetgeving weer hopeloos achter. Zo'n aangedreven skateboard moet hier eerst langs de RDW voor een keuring en komt er dan niet doorheen omdat er geen stuur op zit (enige uitzondering is de Segway).

Ik denk dat het nog een tijdje duurt voordat er zelfrijdend vervoer in oude binnensteden komt te rijden. De verkeerssituaties in oude binnensteden zijn nogal complex. Eigenlijk zou je niet eens moeten willen dat er (nu nog) autoverkeer of iets wat op auto's lijkt in binnensteden mag rijden. Je kan dan beter kiezen voor wat lichter vervoer zoals (zelfrijdende elektrische) fietsen.
  woensdag 28 februari 2018 @ 15:13:25 #90
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177504873
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen? Niet al het verkeer wordt autonoom. Sterker nog, als de toekomstvisie van de OP bewaarheid wordt, zal er veel meer ruimte voor fietsers (en ander langzaam verkeer) moeten komen, omdat het simpelweg efficiënter en goedkoper is om bij een opwelling even de fiets te pakken dan een auto te reserveren en te wachten tot die voor de deur staat.
Ik verwacht ook meer verplaatsingen op bijvoorbeeld skateboards, snel, goedkoop en efficiënt.
als mensen met mobiel een vervoer van en autonome Uber of zoiets , dan zal je toch snelle de fiets pakken voor korte stukjes

In de grote stad hoef je ook niet de woongebieden in, het laatste stukje kun je wel lopen,
meer ruimte voor voetgangers en zeer beperkt voor autonoom vervoer

zet je op een bepaald punt af en de Uber keert zelf weer terug naar een rustpunt


zelf auto bezitten is toch veel te duur en omslachtig
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_177506827
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Mooi, maar hoeveel dode kinderen kost het voor de auto daarvan heeft geleerd?
En hoe neemt de auto een beslissing als de sitiatie gecompliceerder is: een noodstop voor een overstekend kind, die een kettingbotsing tot gevolg heeft, waarbij kinderen in achterliggende auto's kunnen verongelukken?

En hoe zie je dat met het doorbreken van een druk zebrapad of een rij voorrang hebbende fietsers voor je (dat laatste: als je wilt afslaan, maar er is een eindeloze rij fietsers waardoor je geen recht hebt om door te rijden).

Ik kan nog veel meer situaties bedenken waarin je als chauffeur voor een dilemma wordt gesteld en waarbij de autonome auto ook niet alle data heeft om een rationele beslissing te nemen.

Om nog te refereren aan de wetten van de robotica van Asimov: is het leven van de bestuurder belangrijker dan het leven van de mensen buiten de auto?
Google heeft inmiddels al 4 miljoen miles gereden, Uber al 2 miljoen miles. Dat leren gebeurt op dit moment, niet op het moment dat de auto's "vrij" de weg op mogen.

Wat je ook niet moet vergeten, deze zelfrijdende auto's hebben 360 graden rondom zicht, zowel optisch als met "lidar", kunnen borden en obstakels eerder zien/herkennen dan mensen, verwerken al deze processen parallel en kunnen bij plots overstekende mensen of dieren zowel herkennen als reageren binnen de tijd die mensen nodig hebben om überhaupt nodig hebben om hun voet naar de rem te verplaatsen of uit te wijken.

Dat gaat om enkele milliseconden, waar mensen tussen de 0.7 en 3 (!) seconden nodig hebben om een waarneming om te zetten in een actie, zoals een noodstop of uitwijken.

En die computersystemen doen maar 1 ding: autorijden, geen afleiding, geen dronkenschap, geen slechte dag, geen vermoeidheid, geen ouderdom en wat al meer kan zorgen voor verminderde prestaties bij een menselijke chauffeur.
  woensdag 28 februari 2018 @ 17:33:57 #92
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177507805
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 13:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dat is het bewijs dat niet de auto verantwoordelijk is voor de opwarming maar de global koebeesten
Not only my friend.. er is nog een soort van waslijstje van medeveroorzakers, maar ik ben met je eens dat die uitlaatgasjagerij helemaal geen ene reet gaat doen aan het global warming verhaal..

Mijn hintje was ook redelijk duidelijk toch? het is niet de eerste keer dat de aarde opwarmt.. het gebied waar wij nu rondhangen, was ooit tropisch, en dat was laaaaaang voor de uitvinding van de auto... Vandaar mijn Dino-remark.

Maar. onze autootjes blijven natuurlijk wel leuk om tegen te schoppen voor de milieulobby en allerlei andere geitenwollensokken figuren die niet zo vaak buiten komen ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 28 februari 2018 @ 17:41:55 #93
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177507934
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Google heeft inmiddels al 4 miljoen miles gereden, Uber al 2 miljoen miles. Dat leren gebeurt op dit moment, niet op het moment dat de auto's "vrij" de weg op mogen.

Wat je ook niet moet vergeten, deze zelfrijdende auto's hebben 360 graden rondom zicht, zowel optisch als met "lidar", kunnen borden en obstakels eerder zien/herkennen dan mensen, verwerken al deze processen parallel en kunnen bij plots overstekende mensen of dieren zowel herkennen als reageren binnen de tijd die mensen nodig hebben om überhaupt nodig hebben om hun voet naar de rem te verplaatsen of uit te wijken.

Dat gaat om enkele milliseconden, waar mensen tussen de 0.7 en 3 (!) seconden nodig hebben om een waarneming om te zetten in een actie, zoals een noodstop of uitwijken.

En die computersystemen doen maar 1 ding: autorijden, geen afleiding, geen dronkenschap, geen slechte dag, geen vermoeidheid, geen ouderdom en wat al meer kan zorgen voor verminderde prestaties bij een menselijke chauffeur.
klopt , de mens is een zeer inefficiënte en slechte bestuurder
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_177511037
IK WIL NIET VERVANGEN WORDEN DOOR EEN REKENAAR :'(

Mijn toekomstige baan! Nu al afgeschreven :'(
  woensdag 28 februari 2018 @ 21:15:30 #95
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177513603
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klopt , de mens is een zeer inefficiënte en slechte bestuurder
Maar wel een met een geweten.
  donderdag 1 maart 2018 @ 04:51:35 #96
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177520129
quote:
13s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:55 schreef DevFreak het volgende:
IK WIL NIET VERVANGEN WORDEN DOOR EEN REKENAAR :'(

Mijn toekomstige baan! Nu al afgeschreven :'(
ja taxichauffeur is geen baan voor de toekomst, buschauffeur ook niet trouwens, en garagemedewerker of autoverkoper
parkeergarages kunnen mooi schuilkelders worden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_177537347
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 21:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar wel een met een geweten.
Knagend...

NWS / ’Vrachtwagenchauffeur wiste porno tijdens fataal ongeluk’

pi_177555842
https://tweakers.net/nieuws/135899/toyota-investeert-met-partners-2-komma-3-miljard-euro-in-bedrijf-voor-autonoom-rijden.html

quote:
Toyota investeert met partners 2,3 miljard euro in bedrijf voor autonoom rijden

Toyota heeft aangekondigd dat het samen met twee bedrijven, Aisin Seiki en Denso, een nieuw bedrijf opricht dat tot doel heeft software voor zelfrijdende auto's te ontwikkelen. Samen investeren ze in totaal 300 miljard yen, oftewel 2,3 miljard euro, in het nieuwe bedrijf.

De nieuwe onderneming draagt de naam Toyota Research Institute-Advanced Development, wat neerkomt op de afkorting TRI-AD. Volgens Toyota moet er nog een concrete overeenkomst opgesteld worden met de twee partners. Het is de bedoeling dat de onderneming ongeveer 1000 werknemers in dienst zal hebben en gevestigd zal zijn in de Japanse hoofdstad Tokio. TRI-AD moet bijdragen aan een snellere ontwikkeling van software voor autonome voertuigen, aldus de aankondiging.

Het bedrijf moet samenwerken met het bestaande Toyota Research Institute, waarmee het een 'gestroomlijnde relatie' zal hebben. Toyota kondigde eind 2015 aan het TRI in het leven te roepen. Destijds maakte het bekend dat die onderneming zich op kunstmatige intelligentie zou richten en dat er een investering van 1 miljard dollar mee gemoeid was. TRI-cto James Kuffner zal de rol van ceo in het vrijdag aangekondigde bedrijf op zich nemen.

Aisin Seiki is een Japanse fabrikant van auto-onderdelen en maakt deel uit van de Toyota-groep. De Denso Corporation is in handen van Toyota en houdt zich net als Aisin Seiki bezig met de fabricage van auto-onderdelen. Toyota presenteerde een jaar geleden zijn eerste zelfontwikkelde autonome auto op basis van een Lexus LS 600hL. Lexus is een merk van Toyota.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:15:36 #99
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177556555
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:45 schreef MaGNeT het volgende:

Wat je ook niet moet vergeten, deze zelfrijdende auto's hebben 360 graden rondom zicht, zowel optisch als met "lidar", kunnen borden en obstakels eerder zien/herkennen dan mensen, verwerken al deze processen parallel en kunnen bij plots overstekende mensen of dieren zowel herkennen als reageren binnen de tijd die mensen nodig hebben om überhaupt nodig hebben om hun voet naar de rem te verplaatsen of uit te wijken.

Mooi verkoopverhaal. Maar wat kan een autonome auto (of computers in het algemeen) niet?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177557282
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mooi verkoopverhaal. Maar wat kan een autonome auto (of computers in het algemeen) niet?
Ik stop aardig wat tijd en aandacht in dit topic, graag gedaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')