De bittere kan je beter uitspugen hequote:Op woensdag 4 maart 2020 18:37 schreef sigme het volgende:
Morgen ga ik kraken, ik hoop dat ze nog goed zijn
Deze bomen zijn allemaal goedgekeurd. Bomen met bittere noten zaag ik bij de grond af.quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:09 schreef flipsen het volgende:
[..]
De bittere kan je beter uitspugen he
Waarom zouden er giftige exemplaren tussen staan terwijl het vroeger misschien een productieboomgaard was?quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:29 schreef sigme het volgende:
Deze bomen zijn allemaal goedgekeurd. Bomen met bittere noten zaag ik bij de grond af.
Misschien wel om rattengif te produceren?quote:Op woensdag 4 maart 2020 23:42 schreef svann het volgende:
[..]
Waarom zouden er giftige exemplaren tussen staan terwijl het vroeger misschien een productieboomgaard was?
Waar werden die dan voor gebruikt?
Ik weet het ook niet, maar ze groeien hier ook overal in de bermen etc. Misschien zijn zaailingen van zoete amandelen vaak bitter?quote:Op woensdag 4 maart 2020 23:42 schreef svann het volgende:
[..]
Waarom zouden er giftige exemplaren tussen staan terwijl het vroeger misschien een productieboomgaard was?
Vanochtend maakten we een wandelingetje en liepen we langs een van de weinige plaatsen waarvandaan je op afstand onze caseta kan zien - als je weet waar je moet kijken. Ik heb even een foto’tje gemaakt, misschien geeft dat een wat duidelijker indruk van ‘de buurt’. En het gebrek aan buren.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 17:26 schreef Blues het volgende:
(...) en is er eigenlijk wat 'toezicht' mogelijk van een buurman of zo als jullie er die maanden niet zijn?
Geen schreeuwende koters in de nabijheidquote:Op donderdag 5 maart 2020 17:33 schreef Blues het volgende:
Lekker in de middle of nowhere
Heeft z'n veur en z'n tegens uiteraard
Nee. Enerzijds omdat we zelden in het dorp komen - we doen maximaal 1 keer per bezoek boodschappen daar. Grote boodschappen doen we per auto, in een grote anonieme supermarkt, in een van de meer nabije steden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:23 schreef AnneX het volgende:
Tis wel wat.
Beginnen dorpelingen jullie + honden te herkennen bij boodschappen doen bijv.?
De bittere amandel wordt steeds minder geteeld. Bittere amandelen werden onder meer gebruikt om het aroma van de zoete amandel te versterken in marsepein en amandelspijs. Tegenwoordig wordt voor dat doel vaak de goedkopere abrikozenpit gebruikt. Daarnaast werden bittere amandelen gebruikt voor het produceren van bittere amandelolie.quote:Op woensdag 4 maart 2020 23:42 schreef svann het volgende:
[..]
“Best jammer”... mogen de honden dan niet naar binnen?quote:Op donderdag 5 maart 2020 18:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee. Enerzijds omdat we zelden in het dorp komen - we doen maximaal 1 keer per bezoek boodschappen daar. Grote boodschappen doen we per auto, in een grote anonieme supermarkt, in een van de meer nabije steden.
Anderzijds: de paar plaatsen waar het wel wat persoonlijker werd, het lokale restaurant en een fijn café in het stadje, komen we niet meer sinds we met honden hier zijn. Dat is best jammer.
Of het nou mag of niet: het zijn ongemanierde honden.quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:25 schreef AnneX het volgende:
[..]
“Best jammer”... mogen de honden dan niet naar binnen?
Gaaf. Mag ik vragen bij welke dorpen en steden dit in de buurt is?quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:10 schreef sigme het volgende:
Foto’tje van het uitzicht vanaf het bergje dat achter ons huisje staat (en waar een klein jagerspaadje loopt)
[ afbeelding ]
Inmiddels zitten wij binnen, kachel aan.
[ afbeelding ]
Fijn mensen met honden kennis..quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Of het nou mag of niet: het zijn ongemanierde honden.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Of het nou mag of niet: het zijn ongemanierde honden.
Jij ziet dus ook al mogelijkheden voor een gravelritje met koffiestop bij Sigmequote:Op donderdag 5 maart 2020 22:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gaaf. Mag ik vragen bij welke dorpen en steden dit in de buurt is?
Is er ander hout dat lekker ruikt? Eucalyptus, citronella (?). Hebben jullie lavendel?quote:
Is dat hetzelfde als de soort die ze daar eten?quote:Op dinsdag 10 maart 2020 19:12 schreef sigme het volgende:
En jaren geleden plantten we een paar kardoentjes, waarvan er twee ook nog steeds leven. Miniatuurformaat, maar toch.
Rozemarijn en tijm groeit hier heel veel in het wild. Lavendel niet (ik kan niet bedenken dat ik dat ooit ergens als wilde plant gezien heb?). Maar lavendel hebben we aangeplant, destijds in een grote plantactie, en doet het hier héél goed, ook zonder extra water. Dus later hebben nog lavendel bijgeplant, en ook die doen het allemaal goed. Een bonenkruid en een kerrieplant doen het ook aardig trouwens.quote:Op woensdag 11 maart 2020 10:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is er ander hout dat lekker ruikt? Eucalyptus, citronella (?). Hebben jullie lavendel?
Si! Gekocht bij een kweker die ook kleine slaplantjes etc verkoopt.quote:Op woensdag 11 maart 2020 11:44 schreef Bramito het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als de soort die ze daar eten?
Ik geef mijn lavendel en rozemarijn ook geen water en die doen het al jaren. De kerrieplant komt volgens mij ook in het wil voor. Ik had er ook één, maar die is vorig jaar overleden. Zijn de naaldbomen toevallig Pinus Pinea?quote:Op woensdag 11 maart 2020 12:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Rozemarijn en tijm groeit hier heel veel in het wild. Lavendel niet (ik kan niet bedenken dat ik dat ooit ergens als wilde plant gezien heb?). Maar lavendel hebben we aangeplant, destijds in een grote plantactie, en doet het hier héél goed, ook zonder extra water. Dus later hebben nog lavendel bijgeplant, en ook die doen het allemaal goed. Een bonenkruid en een kerrieplant doen het ook aardig trouwens.
Afgezien van olijf groeit er hier amandel op ons land. Eromheen, in de campo, groeien naaldbomen, soort mij onbekend.
Een filmpje over cardo van TV1. Dit is het dorpje naast het dorpje waar ik woon. Wereldberoemd in Aragon om z'n cardo. Ik kom letterlijk elke dag langs dat veld.quote:Op woensdag 11 maart 2020 12:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Si! Gekocht bij een kweker die ook kleine slaplantjes etc verkoopt.
Dat is kardoen (cardo) een distel die Sigme geplant heeft. Traditioneel gerecht op kerstavond.quote:Op woensdag 11 maart 2020 14:26 schreef AnneX het volgende:
@:Bramito...qué qué ...ik versta er niks van.![]()
Zie ik in het filmpje nou reuze bomen van bleekselderij?
Het is familie van de artisjok. Daarvan eet men de bloem, van kardoen eet men de nerven van de bladeren. Het is in Nederland ook redelijk goed te verbouwen, mijn moeder heeft er altijd wel een paar staan. Ik vind het redelijk lekker. In Spanje staat het heel veel in moestuinen, en kan je het in gaar in glazen potten kopen.quote:Op woensdag 11 maart 2020 14:26 schreef AnneX het volgende:
@:Bramito...qué qué ...ik versta er niks van.![]()
Zie ik in het filmpje nou reuze bomen van bleekselderij?
Ik vind het typisch zo'n gerecht dat lekker is om het sausje.quote:Op woensdag 11 maart 2020 16:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is familie van de artisjok. Daarvan eet men de bloem, van kardoen eet men de nerven van de bladeren. Het is in Nederland ook redelijk goed te verbouwen, mijn moeder heeft er altijd wel een paar staan. Ik vind het redelijk lekker. In Spanje staat het heel veel in moestuinen, en kan je het in gaar in glazen potten kopen.
Heb je nu misschien wel tijd /gelegenheid om je caseta te omcirkelen?quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Vanochtend maakten we een wandelingetje en liepen we langs een van de weinige plaatsen waarvandaan je op afstand onze caseta kan zien - als je weet waar je moet kijken. Ik heb even een foto’tje gemaakt, misschien geeft dat een wat duidelijker indruk van ‘de buurt’. En het gebrek aan buren.
[ afbeelding ]
De caseta is te zien als een klein oranje dakje, op 2/3 van de foto vanaf links, en dan ergens vrij hoog tegen de heuvel geplakt. Op m’n mobiel heb ik geen idee hoe een pijltje oid te zetten.
quote:Op dinsdag 17 maart 2020 23:26 schreef Postbus100 het volgende:
Welkom terug.
[..]
Heb je nu misschien wel tijd /gelegenheid om je caseta te omcirkelen?ik heb al een aantal keren zitten turen, maar ik zie m niet.
SPOILER: nu met omcirkelcirkel!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op woensdag 18 maart 2020 17:55 schreef sigme het volgende:
[..]Ah, daar! Ik kon er niet helemaal wijs uit worden (met behulp van je omschrijving). Had deze wel gespot, maar wist het niet zeker. Dankje, leukSPOILER: nu met omcirkelcirkel!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Somebody that I used to know
Zo staat de amandel er nu bij, in Nederland. 1meter20 hoog!quote:Op dinsdag 10 maart 2020 19:12 schreef sigme het volgende:
En zelfs een nieuwe amandelboom is in de maak. We hebben ‘m uitgestoken en nemen het mee naar NL.
Succes met de heenreis !quote:Op zondag 6 september 2020 11:34 schreef sigme het volgende:
Wij gaan vandaag op pad, richting Spanje. Morgen hopen we er te zijn, tegen die tijd maak ik dit topic wel even vol als het het niet is, en open ik een nieuw deel in de reeks. IJs en weder diendende!
Hij heeft natuurlijk ook wel fantastisch warme maand achter de rug, maar houd die boom het ook vol in zo'n typische nederlandse kwakelwinter ?quote:Op zondag 6 september 2020 11:34 schreef sigme het volgende:
Zo staat de amandel er nu bij, in Nederland. 1meter20 hoog!
Nee, we waren hier dit voorjaar ook, en toen van Spanje naar Nederland gereden toen Spanje in lockdown zou gaan. Was een rare uittocht van allemaal buitenlanders (caravans, campers) van Engelsen, Duitsers, Nederlanders, die op die laatste zondag Spanje uitreden.quote:Op zondag 6 september 2020 12:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Succes met de heenreis !![]()
Eerste keer dit jaar ?
Amandelen zijn winterhard, en in Nederland worden er zeker soorten aangeplant voor de mooie bloesem. Of deze dan ook nog amandelen gaat maken durf ik niet te voorspellen. Ik verwacht sowieso dat het bittere amandelen zijn, dus dat we er niks mee kunnen.quote:[..]
Hij heeft natuurlijk ook wel fantastisch warme maand achter de rug, maar houd die boom het ook vol in zo'n typische nederlandse kwakelwinter ?
Thanx!quote:Op zondag 6 september 2020 11:55 schreef oh-oh het volgende:
Leuk die boom! Doen die het een beetje lekker in NL? Goede reis!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |