abonnement Unibet Coolblue
pi_177168193
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:18 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Het leuke is dat het feit dat de aarde rond is niet zelf-evident is, maar objectief aantoonbaar en verifieerbaar met empirische data.

Jouw “zelf-evidente” stelling blinkt uit in gebrek aan dergelijk bewijs.
Bewustzijn is namelijk een fenomeen dat niet objectief aantoonbaar is maar alleen subjectief waarneembaar, dus is er geen objectief bewijs voor bewustzijn per definitie. Dat is onderdeel van de stelling en het probleem, dus jij bevestigt mijn positie alleen maar.
pi_177168251
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:18 schreef Splackavellie02 het volgende:

Overigens heb jij geen objectief meetbaar bewijs dat ik daadwerkelijk een mens ben in plaats van een bèta-test voor kunstmatige intelligentie.
Deze opmerking bewijst dat 'the hard problem of consciousness' een feit is.

Ik ga er van uit dat jij een bewust mens bent vanwege je gedrag, wat voor mij aangeeft dat je emotioneel bent en dus een mens en geen bot. Ik kan het niet zeker weten omdat bewustzijn subjectief is, en nee dit is geen solipsisme argument want solipsisme geldt niet in mijn wereldbeeld.
pi_177168253
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Bewustzijn is namelijk een fenomeen dat niet objectief aantoonbaar is maar alleen subjectief waarneembaar, dus is er geen objectief bewijs voor bewustzijn per definitie.
Nee. Je verwart weer twee dingen. Dat de mate van bewustzijn niet objectief te meten zou zijn, neemt niet weg dat je wel bewijs moet leveren voor je stelling dát her niet objectief meetbaar is.
quote:
Dat is onderdeel van de stelling en het probleem, dus jij bevestigt mijn positie alleen maar.
Nee hoor. Je haalt alleen continu dingen door elkaar, waardoor je jezelf in een knoop denkt. Dit is niet de eerste keer dat ik je hierop wijs.
pi_177168273
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Deze opmerking bewijst dat 'the hard problem of consciousness' een feit is.

Ik ga er van uit dat jij een bewust mens bent vanwege je gedrag, wat voor mij aangeeft dat je emotioneel bent en dus een mens en geen bot. Ik kan het niet zeker weten omdat bewustzijn subjectief is, en nee dit is geen solipsisme argument want solipsisme geldt niet in mijn wereldbeeld.
Ah, “de regels gelden niet voor mij”.

Zuiver wetenschappelijk, indeed.
pi_177168294
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:23 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ah, “de regels gelden niet voor mij”.

Zuiver wetenschappelijk, indeed.
Solipsisme geldt niet in elk wereldbeeld vergelijkbaar met de mijne en ik ben verre van de enige. Hebben we weer dat 'herd' argument.
pi_177168296
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Deze opmerking bewijst dat 'the hard problem of consciousness' een feit is.
Buiten dat dit gewoon niet waar is; leg eens uit hoe een filosofische vraagstelling een “feit” kan zijn.
pi_177168315
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:24 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Buiten dat dit gewoon niet waar is; leg eens uit hoe een filosofische vraagstelling een “feit” kan zijn.
Omdat iedereen subjectief kan verifiëren dat het klopt, dat maakt het een feit. Bovendien klopt het conceptueel ook, dat maakt het zowel een subjectief als objectief feit.

Het klopt experimenteel ook want jullie kunnen niet eens simpel bewustzijn simuleren en zullen het nooit kunnen.
pi_177168350
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Omdat iedereen subjectief kan verifiëren dat het klopt, dat maakt het een feit. Bovendien klopt het conceptueel ook, dat maakt het zowel een subjectief als objectief feit.
Een theorie kan geen feit zijn. Een theorie kan slechts berust zijn op feiten.

Het is ofwel een “probleem” of theorie, ofwel een feit. Het kan niet beiden zijn. Niet volgens de daadwerkelijke definitie van “feit” althans.
pi_177168381
Overigens kan ik ook subjectief verifiëren dat roze olifanten de kerstman ontvoerd hebben om smurfen te koken.

Dat maakt het niet waar. Zo werkt het niet in de echte wereld.
pi_177168400
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:28 schreef Splackavellie02 het volgende:
Overigens kan ik ook subjectief verifiëren dat roze olifanten de kerstman ontvoerd hebben om smurfen te koken.

Dat maakt het niet waar. Zo werkt het niet in de echte wereld.
Jawel, dikgedrukte bestaat in mijn fantasie maar jij kan die fantasie van kokende smurfen nergens vinden of meten. Je ziet alleen vurende neuronen, geen kokende smurfen.
pi_177168465
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jawel, dikgedrukte bestaat in mijn fantasie maar jij kan die fantasie van kokende smurfen nergens vinden of meten. Je ziet alleen vurende neuronen, geen kokende smurfen.
Geef mij een paar getalenteerde tieners, een goede GPU, een paar weken, en de hele wereld kan het verifiëren op YouTube.

Maar laat het maar zitten. Je zit nog in de fase dat je het niet wilt begrijpen. Daar groei je (hopelijk) nog wel uit. Laat maar weten als het zo ver is en je in staat bent een discussie met een daadwerkelijke basis te voeren.
pi_177168485
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:33 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Geef mij een paar getalenteerde tieners, een goede GPU, een paar weken, en de hele wereld kan het verifiëren op YouTube.

Maar laat het maar zitten. Je zit nog in de fase dat je het niet wilt begrijpen. Daar groei je (hopelijk) nog wel uit. Laat maar weten als het zo ver is en je in staat bent een discussie met een daadwerkelijke basis te voeren.
Haha, jullie kunnen niet eens rattenbewustzijn simuleren met de super geavanceerde computers van 2018, evenmin als computers uit 1978, en net zomin zullen de computers in 2058 bewustzijn simuleren.
pi_177168551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Haha, jullie kunnen niet eens rattenbewustzijn simuleren met de super geavanceerde computers van 2018, evenmin als computers uit 1978, en net zomin zullen de computers in 2058 bewustzijn simuleren.
Haha, dat is ook totaal niet het punt dat ik maakte. En je doet nog steeds wilde claims zonder enige wetenschappelijke basis.

Dat doen fundamentalisten en cultleiders.
pi_177173155
Het probleem van bewustzijn is een feitelijk bestaand probleem en er zit een conceptuele theorie achter die goed klopt. Het probleem is zo sterk dat niemand hem heeft kunnen oplossen.

[ Bericht 57% gewijzigd door Reya op 15-02-2018 17:15:40 ]
pi_177175450
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het probleem van bewustzijn is een feitelijk bestaand probleem en er zit een conceptuele theorie achter die goed klopt. Het probleem is zo sterk dat niemand hem heeft kunnen oplossen. Tevreden?
Nee. Je noemt dingen nog steeds een feit zonder enige basis.

Wat zijn concreet de “wetenschappelijke feiten” die jouw theorie ondersteunen?
pi_177175505
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:19 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Nee. Je noemt dingen nog steeds een feit zonder enige basis.

Wat zijn concreet de “wetenschappelijke feiten” die jouw theorie ondersteunen?
Het is niet mijn theorie en het wetenschappelijke feit is dat je bijvoorbeeld het gevoel van liefde niet kan meten, je kunt alleen neurotransmitters en activiteit in de hersenen meten. Iedereen begrijpt het verschil tussen hersenactiviteit en een gevoel als liefde dus jij begrijpt ook het verschil tussen subjectief en objectief.

Ik had laatst een discussie met een bevriende computerwetenschapper en die discussie was na 5 minuten klaar omdat hij het verschil tussen subjectief en objectief ook gewoon ziet. Een persoonlijk verhaal niet wetenschappelijk maar toch het valt me op hoe hardnekkig jullie zijn.
pi_177175644
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is niet mijn theorie en het wetenschappelijke feit is dat je bijvoorbeeld het gevoel van liefde niet kan meten,
Wat is hier je bron voor? Wat wat de onderzoekshypothese? Welke methode werd gebruik voor onderzoek? Welke data kwam daaruit voort? Wat was de discussie en op weke basis werd deze conclusie getrokken.

Als je geen bron voor je bewering kunt leveren, is het geen “wetenschappelijk feit”. Dat is, ironisch genoeg, wél een feit.
quote:
je kunt alleen neurotransmitters en activiteit in de hersenen meten.
Jij misschien. Wetenschappers kunnen nu al meer dan dat.
quote:
Iedereen begrijpt het verschil tussen hersenactiviteit en een gevoel als liefde dus jij begrijpt ook het verschil tussen subjectief en objectief.
Ik wel, ja. Waar het spaak loopt, is bij jouw definities ervan, die vaker veranderen dan Taylor Swift van man verandert.
pi_177175742
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
Ik had laatst een discussie met een bevriende computerwetenschapper en die discussie was na 5 minuten klaar omdat hij het verschil tussen subjectief en objectief ook gewoon ziet. Een persoonlijk verhaal niet wetenschappelijk maar toch het valt me op hoe hardnekkig jullie zijn.
Ignorance is bliss. De mogelijkheid dat de discussie na 5 minuten klaar was omdat iemand die wél een opleiding heeft genoten door had dat met jou praten zinloos is, heb je zeker nooit overwogen?

Een goede onderzoeker overweegt alle mogelijkheden, vooral de mogelijkheden waarin hij ernaast zit. Jij bent daar niet toe in staat.
pi_177175788
Drie topics lang vragen mensen er al naar. Is het voor jou nu écht zo moeilijk om concrete bronnen voor de specifieke “wetenschappelijke feiten” te bieden, terwijl “jouw” hele theorie daarop berust.
pi_177175858
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:28 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ignorance is bliss. De mogelijkheid dat de discussie na 5 minuten klaar was omdat iemand die wél een opleiding heeft genoten door had dat met jou praten zinloos is, heb je zeker nooit overwogen?

Een goede onderzoeker overweegt alle mogelijkheden, vooral de mogelijkheden waarin hij ernaast zit. Jij bent daar niet toe in staat.
Succes met het simuleren van bewustzijn, wij zijn op een punt beland waar er een verschil in mening over feiten is.

Feit is: ''the odds are stacked aginst you''

Ik ga verder niet in discussie over subjectief/objectief, ik heb ook nog een leven.
pi_177176360
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Succes met het simuleren van bewustzijn,
Iets waar ik nooit gezegd heb mee bezig te zijn. Ik weet niet waar deze hersenkronkel vandaan komt, maar hij is wel hardnekkig. Blijf jij vooral dingen op anderen projecteren die ze niet gezegd hebben.
quote:
wij zijn op een punt beland waar er een verschil in mening over feiten is.
Een meningsverschil over feiten. Zijn we nu echt zo diep gezonken?

Reality check: feiten geven geen fuck om jouw mening. Iets is een feit, omdat het een feit is, ongeacht war jij hierover “vindt”. Jij hebt geen enkel ondersteund feit aangedragen. Niet eentje. Ondanks de talloze verzoeken.
quote:
Feit is: ''the odds are stacked aginst you''
Feit is dat dit een doodoener is. Niet iedereen geeft op omdat de “odds” niet geweldig zijn. Sommige mensen hebben wél een ruggengraat.
quote:
Ik ga verder niet in discussie over subjectief/objectief, ik heb ook nog een leven.
Dat hoeft ook niet. Dat vraagt niemand van je.

Wat mensen wel drie topics lang vragen is of je één van de volgende twee dingen wilt doen:

1. Concrete en verifieerbare bronnen geven voor de “feiten” die je gebruikt.

2. Toegeven dat je die niet hebt, en dat de “feiten” waar je over spreekt niets meer zijn dan aannames.

Beiden is je tot op heden niet gelukt. En op de een of andere manier ben je zó in je eigen wereld bezig, dat je nog oprecht gelooft dat je een coherent punt maakt ook. Het is tegelijkertijd vreselijk irritant en intens vermakelijk, maar bovenal, voor iemand die bekend is met psychiatrische ziektebeelden, is het vooral heel erg meelijwekkend om te zien. Ik hoop oprecht dat je uit deze fase groeit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Splackavellie02 op 14-02-2018 13:46:38 ]
pi_177177748
Weet je wie een echt volledig originele theorie heeft?

Erik Verlinde. En hij neemt de moeite elk van zijn verschrikkelijk controversiële stellingen te onderbouwen met feitelijk bewijs.
pi_177179362
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Bewustzijn is namelijk een fenomeen dat niet objectief aantoonbaar is maar alleen subjectief waarneembaar, dus is er geen objectief bewijs voor bewustzijn per definitie. Dat is onderdeel van de stelling en het probleem, dus jij bevestigt mijn positie alleen maar.

Heb ik je verdorie een paar pagina's terug het verschil tussen de epistemologie- en ontologie m.b.t. andere geesten uitgelegd, begrijp je het nog steeds niet...

Paar vragen:

1) Hoe zou het er uit zien als bewustzijn wel objectief aantoonbaar is?

2) Wat bedoel je met 'subjectief waarneembaar'? Als jij je eigen bewustzijn waarneemt, wat zie je dan precies? Zie je dan je bewustzijn of de wereld om je heen? En hoe verschilt dan precies dat bewustzijn met de wereld die je om je heen ziet?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177181320
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:07 schreef Discombobulate het volgende:

1) Hoe zou het er uit zien als bewustzijn wel objectief aantoonbaar is?

Oh, als een schaakcomputer of een pratende robot of een filosofische zombie. Allemaal objecten die gedrag vertonen dat lijkt op gedrag van bewuste wezens, maar de objecten zelf zijn zo dood als steen.

Jullie hebben volgens mij nog steeds niet door wat bewustzijn is:

bewustzijn is het horen van leeuwen (en dat heeft een behoorlijke subjectieve impact op je bewustzijn als je in de bush bent...), het geluid van een leeuw zoals je die hoort in je bewustzijn is heel wat anders dan geluidsgolven en hersenactiviteit.

Zelfde geldt voor kleuren, rood bijvoorbeeld. Of tast, nat bijvoorbeeld. 'Natheid' is een functie van bewustzijn, heel wat anders dan watermoleculen.

Zelfde geldt voor 'heet'. Als je 30 mensen in Spanje hebt lopen bij 30 graden dan vinden sommigen het 'heet' en anderen vinden het 'lekker warm'. Subjectief dus, en niet meetbaar. 30 graden is meetbaar maar het subjectieve effect op mensen is niet meetbaar, je bent afhankelijk van wat ze zeggen.

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt basisschool materiaal, maar het is wel de reden dat computerwetenschappers geen bewustzijn kunnen simuleren en het is de reden waarom wij een ziel hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:07 schreef Discombobulate het volgende:

2) Wat bedoel je met 'subjectief waarneembaar'? Als jij je eigen bewustzijn waarneemt, wat zie je dan precies? Zie je dan je bewustzijn of de wereld om je heen? En hoe verschilt dan precies dat bewustzijn met de wereld die je om je heen ziet?
Kerel, je voelt bewustzijn. Je bent bewustzijn. Alles wat jij bent is bewustzijn: het zien van kleuren, het horen van muziek, bewust nadenken, tast, geur, herinneringen, emoties....allemaal subjectief en niet objectief meetbaar.

Jullie ontkennen je eigen mens zijn en het eigen bewustzijn, triest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 14-02-2018 17:03:58 ]
pi_177181408
Dubbelpost weer:

bewustzijn gaat over de vraag: ''wat hoort bambi als zij een roofdier hoort, hoe klinkt dat voor bambi? Wat voelt bambi als ze wegvlucht voor een roofdier? Hoe voelt het om bambi te zijn? Wat is de inhoud van het bambi-zijn vergeleken met het mens-zijn?

Dit zijn onoplosbare vragen want subjectief en niet-meetbaar en dus danst de hele wetenschap er omheen omdat de wetenschap als de dood is dat materialisme instort, wat snel genoeg gaat gebeuren trouwens.

Het enige wat jullie doen is gedrag beschrijven, hersenactiviteit beschrijven, et cetera, dat heeft verder niks met bewustzijn te maken. Er is alleen een correlatie met bewustzijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:15 schreef Splackavellie02 het volgende:
Een objectieve waarneming koppelen aan een subjectieve ervaring (“het geluid dat ik hoor lijkt op daf van een roofdier, ik moer wegvliegen!”)
Dit is dus een perfect voorbeeld wat aangeeft waarom jullie het probleem niet begrijpen.

''Het geluid dat ik hoor lijkt op dat van een roofdier, ik moet wegvliegen'' is gewoon een beschrijving van gedrag. Dit is makkelijk, simpel, 'the easy problem of consciousness'.

De vraag is: wat hoort die vogel als hij een roofdier hoort? Hoe klinkt dat geluid in zijn bewustzijn? Wat voelt die vogel als hij wegvliegt, hoe voelt die angst voor hem? Hoe voelt het om die vogel te zijn?

Dát zijn vragen die met bewustzijn te maken hebben en die verder los staan van gedrag en hersenactiviteit.

Zien jullie het nu?

[ Bericht 31% gewijzigd door Libertarisch op 14-02-2018 16:56:07 ]
pi_177182113
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:45 schreef Libertarisch het volgende:

Kerel, je voelt bewustzijn. Je bent bewustzijn. Alles wat jij bent is bewustzijn: het zien van kleuren, het horen van muziek, bewust nadenken, tast, geur, herinneringen, emoties....allemaal subjectief en niet objectief meetbaar.

Jullie ontkennen je eigen mens zijn en het eigen bewustzijn, triest.

Ik ontken helemaal niet mijn eigen bewustzijn. Ik verwerp alleen de dichotomie tussen het subject en object. Vandaar ook mijn vraag, en lees 'm nog eens goed zou ik zeggen.

Er veranderd helemaal niets aan 'bewustzijn' als je stopt met in termen van subject/object te praten. Het zien van kleuren, het horen van muziek, het voelen van pijn, etc. blijft allemaal hetzelfde. Alleen dan ervaren we het in de wereld in plaats van in het Cartesiaans bewustzijn dat jij aanvoert. En dat ik iemands ervaringen niet kan ervaren betekend komt simpelweg doordat ik die persoon niet ben.

En ik ontken niet dat er geen ruimte is voor mysterie, zie bijv. deze passage uit Wittgenstein's Filosofische Onderzoekingen,

‘Maar je zult toch toegeven dat er een verschil is tussen pijngedrag met pijn en pijngedrag zonder pijn?’ Toegeven? Welk verschil zou groter kunnen zijn! – ‘En toch kom je telkens weer tot de conclusie dat de gewaarwording een Niets is.’ Helemaal niet. Ze is geen Iets, maar ook geen Niets! De conclusie was alleen dat een Niets even goed zou functioneren als een Iets waarover niets gezegd kan worden. We verwierpen alleen de grammatica die zich ons hier wil opdringen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177182274
Ah, het is niet dat hij geen enkel feitelijke data ter ondersteuning brengt. Het is dat wij het niet begrijpen :')
pi_177182529
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:37 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ah, het is niet dat hij geen enkel feitelijke data ter ondersteuning brengt. Het is dat wij het niet begrijpen :')
"Zelfde geldt voor 'heet'. Als je 30 mensen in Spanje hebt lopen bij 30 graden dan vinden sommigen het 'heet' en anderen vinden het 'lekker warm'. Subjectief dus, en niet meetbaar. 30 graden is meetbaar maar het subjectieve effect op mensen is niet meetbaar, je bent afhankelijk van wat ze zeggen."

bovenstaand is een feit, net als het een feit is dat psychologen en psychiaters subjectieve rapporten gebruiken om psychiatrische stoornissen vast te stellen omdat bewustzijn subjectief is.

Ze zijn afhankelijk van vragenlijstjes...
pi_177182591
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:30 schreef Discombobulate het volgende:

En dat ik iemands ervaringen niet kan ervaren betekend komt simpelweg doordat ik die persoon niet ben.

Klopt, en dat is precies het verschil tussen subjectief en objectief. Ethanol is objectief verifieerbaar, 'dronkenschap' zoals Discombobulate het voelt is niet objectief verifieerbaar.

Jij geeft in jouw zin de definitie van subjectief. Jij bent het dus eindelijk met mij eens.
pi_177183024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Klopt, en dat is precies het verschil tussen subjectief en objectief. Ethanol is objectief verifieerbaar, 'dronkenschap' zoals Discombobulate het voelt is niet objectief verifieerbaar.

Jij geeft in jouw zin de definitie van subjectief. Jij bent het dus eindelijk met mij eens.

Nu beweer je dingen die ik niet gezegd heb.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177183055
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Nu beweer je dingen die ik niet gezegd heb.
pi_177183084
quote:
10s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:30 schreef Discombobulate het volgende:

En dat ik iemands ervaringen niet kan ervaren betekend komt simpelweg doordat ik die persoon niet ben.

= subjectiviteit, dus andermans mentale staat en dat van dieren is niet objectief meetbaar.

Het feit dat je andermans bewustzijn niet kan ervaren betekent dat je niks over de inhoud van zijn bewustzijn kan zeggen op objectief niveau. je kunt alleen gokken afhankelijk van wat je ziet.

[ Bericht 8% gewijzigd door Libertarisch op 14-02-2018 18:23:12 ]
pi_177183210
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

= subjectiviteit, dus andermans mentale staat en dat van dieren is niet objectief meetbaar.

Als persoon A en persoon B naar een bepaald liedje luisteren in die ervaring in zekere zin subjectief, want ze kunnen niet exact beide ervaringen ervaren, maar toch luisteren ze naar hetzelfde liedje, en is die ervaring dus minder subjectief---en wellicht wel iets meer objectief.

Nogmaals, ik verwerp het gebruik van de tweedeling tussen subjectief en objectief. Ik spreek liever over een in-der-Welt-sein.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177183273
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Als persoon A en persoon B naar een bepaald liedje luisteren in die ervaring in zekere zin subjectief, want ze kunnen niet exact beide ervaringen ervaren, maar toch luisteren ze naar hetzelfde liedje, en is die ervaring dus minder subjectief---en wellicht wel iets meer objectief.

Nogmaals, ik verwerp het gebruik van de tweedeling tussen subjectief en objectief. Ik spreek liever over een in-der-Welt-sein.
Hier komt het psychopaat argument weer:

veel psychopathische seriemoordenaars komen over als compleet normaal terwijl ze in hun hoofd totaal abnormaal zijn.


Deze man heeft waarschijnlijk meer dan 100 vrouwen bruut vermoord en verkracht, hij was necrofiel, hij heeft jonge meisjes van 12 met een jachtmes doodgemaakt.

En wat zie je in de video? niks van dat alles, je ziet een 'gewone' man. Bewustzijn, mijn vriend, is subjectief. Met je liedje.
pi_177183604
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat ze in hun hoofd totaal anders zijn? Bewustzijn is toch subjectief zeg je? (Ik cursiveer niet voor niets)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177183687
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:45 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat ze in hun hoofd totaal anders zijn? Bewustzijn is toch subjectief zeg je? (Ik cursiveer niet voor niets)
Je kunt niet alles objectief meten of bewijzen omdat niet alles in de wereld objectief en meetbaar is, begrijp dat nou flapdrol. De wereld bestaat niet alleen uit atomen.

Niemand weet hoe het is om Ted Bundy te zijn maar iedereen kan vanuit zijn gedrag aflezen (dat wil zeggen, aan de misdaden die hij toegegeven heeft) dat hij geen geweten heeft, dat hij extreem sadistisch is, dat hij in zowat alles afwijkt van normale mensen. Maar nee, we kunnen niet meten hoe het is om Ted Bundy te zijn. Dat is het hele punt, en daarom blijven robots onbewust.

Jij begrijpt het verdomd goed maar je wil het niet begrijpen met je geloof.
pi_177183832
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:49 schreef Libertarisch het volgende:

Niemand weet hoe het is om Ted Bundy te zijn maar iedereen kan vanuit zijn gedrag aflezen (dat wil zeggen, aan de misdaden die hij toegegeven heeft) dat hij geen geweten heeft, dat hij extreem sadistisch is, dat hij in zowat alles afwijkt van normale mensen. Maar nee, we kunnen niet meten hoe het is om Ted Bundy te zijn. Dat is het hele punt, en daarom blijven robots onbewust.

Als jij uit zijn gedrag kan aflezen dat hij geen geweten heeft, dan weet je toch blijkbaar iets. Niemand weet hoe het is om hem te zijn... maar jij weet wel dat ie geen geweten heeft? Huh.. blijkbaar weet je dan toch iets. Maar misschien liegt hij wel en heeft hij wel een geweten, alleen gedraagt hij zich alsof hij geen geweten heeft. Het is, volgens jou, per slot van rekening subjectief. ;)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177183868
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:56 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Als jij uit zijn gedrag kan aflezen dat hij geen geweten heeft, dan weet je toch blijkbaar iets. Niemand weet hoe het is om hem te zijn... maar jij weet wel dat ie geen geweten heeft? Huh.. blijkbaar weet je dan toch iets. Maar misschien liegt hij wel en heeft hij wel een geweten, alleen gedraagt hij zich alsof hij een geweten heeft. Het is, volgens jou, per slot van rekening subjectief. ;)
Ja het is subjectief maar de psychiatrische gemeenschap is het eens over de definitie van psychopathie en hoe hun bewustzijn er redelijkerwijs en logischerwijs uit moet zien. Dat is wat anders dan een objectieve meting, flapdrol.

"Yet another conceptualization, the triarchic model,[1] suggests that other conceptualizations of psychopathy emphasize three observable characteristics to varying degrees. Analyses have been made with respect to the applicability of measurement tools such as the Psychopathy Checklist (PCL, PCL-R) and Psychopathic Personality Inventory (PPI) to this model.[1][2]

Boldness. Low fear including stress-tolerance, toleration of unfamiliarity and danger, and high self-confidence and social assertiveness. The PCL-R measures this relatively poorly and mainly through Facet 1 of Factor 1. Similar to PPI Fearless dominance. May correspond to differences in the amygdala and other neurological systems associated with fear.[1][2] Psychopaths tend to have reduced fear.[12]

Disinhibition. Poor impulse control including problems with planning and foresight, lacking affect and urge control, demand for immediate gratification, and poor behavioral restraints. Similar to PCL-R Factor 2 and PPI Impulsive antisociality. May correspond to impairments in frontal lobe systems that are involved in such control.[1][2]

Meanness. Lacking empathy and close attachments with others, defiance of authority. The PCL-R in general is related to this but in particular some elements in Factor 1. Similar to PPI but also includes elements of subscales in Impulsive antisociality.[1][2]"

Dit heeft niks met objectieve metingen te maken. Het is geen natuurkunde, het is geen computerwetenschap, omdat het bewustzijn subjectief is. Daarom kijken de béta wetenschappers neer op de geesteswetenschappen.
pi_177184340
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

En wat zie je in de video? niks van dat alles, je ziet een 'gewone' man.
Is dat wat jij ziet in deze video?

Hij komt op mij knettergek over.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177184371
quote:
11s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat wat jij ziet in deze video?

Hij komt op mij knettergek over.
Ja, hij heeft niet voor niets zijn hele leven vrouwen vermoord en een dubbel leven geleid en iedereen om de tuin geleid tot hij eindelijk gepakt werd.

Jullie willen feiten niet accepteren: je kunt niet aan hem zien dat hij een necrofiele seriemoordenaar is. Het is totaal wat anders dan een robot of schaakcomputer, maar autisten zien dit niet.
pi_177184477
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, hij heeft niet voor niets zijn hele leven vrouwen vermoord en een dubbel leven geleid en iedereen om de tuin geleid tot hij eindelijk gepakt werd.

Jullie willen feiten niet accepteren: je kunt niet aan hem zien dat hij een necrofiele seriemoordenaar is. Het is totaal wat anders dan een robot of schaakcomputer, maar autisten zien dit niet.
Ik denk niet dat iemand hier beweert dat psychologische analyse eenvoudig is. We kunnen inderdaad niet "in de hoofden van mensen kijken".

Wat mij ontgaat is waarom jij denkt dat dit een argument is tav de filosofie van de geest / de aard van systemen (om maar een zo neutraal mogelijke term te gebruiken) die bewustzijn voortbrengen.

Ja, het klopt dat als je naar de hersenen kijkt je niet letterlijk gedachten ziet. (Wat zou je dan trouwens verwachten te zien? Een homunculus en een projectiescherm?) Maar dat geldt net zo goed voor, zeg, digitale camera's. We hoeven niet a priori te veronderstellen dat digitale camera's afhankelijk zijn van "niet-fysieke, non-deterministische verschijnselen" om dat te verklaren.

En dat geldt net zo goed voor alles dat jij zegt over de menselijke geest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177184509
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat iemand hier beweert dat psychologische analyse eenvoudig is. We kunnen inderdaad niet "in de hoofden van mensen kijken".

Wat mij ontgaat is waarom jij denkt dat dit een argument is tav de filosofie van de geest / de aard van systemen (om maar een zo neutraal mogelijke term te gebruiken) die bewustzijn voortbrengen.

Ja, het klopt dat als je naar de hersenen kijkt je niet letterlijk gedachten ziet. (Wat zou je dan trouwens verwachten te zien? Een homonculus en een projectiescherm?) Maar dat geldt net zo goed voor, zeg, digitale camera's. We hoeven niet a priori te veronderstellen dat digitale camera's afhankelijk zijn van "niet-fysieke, non-deterministische verschijnselen" om dat te verklaren.

En dat geldt net zo goed voor alles dat jij zegt over de menselijke geest.
Je ziet helemaal niks in de hersenen wat op bewustzijn lijkt, daarom is er een probleem. Dat is het hele punt: de hersenen zelf en de activiteit in de hersenen lijken in geen enkel opzicht op bewustzijn. Twee verschillende werelden, flashback van 3 weken terug.
pi_177184596
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je ziet helemaal niks in de hersenen wat op bewustzijn lijkt, daarom is er een probleem.
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? :D Wat zou dat nou, concreet, betekenen? Wat zou jij in de hersenen kunnen zien waarvan jij zou zeggen "heuh! Dat lijkt op bewustzijn!"

Want als je daar geen duidelijk antwoord op hebt ontgaat het mij waarom je dit als probleem definieert.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177184639
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? :D Wat zou dat nou, concreet, betekenen? Wat zou jij in de hersenen kunnen zien waarvan jij zou zeggen "heuh! Dat lijkt op bewustzijn!"

Kun jij aan hersenen en vurende neuronen zien hoe het voelt om verliefd te zijn? Nee, het zijn twee verschillende eigenschappen die helemaal niet op elkaar lijken. Daarom kun je niet zien hoe en waarom hersenen bewustzijn produceren, daarom hebben we alleen correlaties tussen hersenen en bewustzijn en daarom kunnen jullie geen bewustzijn simuleren.

Het probleem, met andere woorden, is dat bewustzijn letterlijk onzichtbaar is.
pi_177184676
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

"Zelfde geldt voor 'heet'. Als je 30 mensen in Spanje hebt lopen bij 30 graden dan vinden sommigen het 'heet' en anderen vinden het 'lekker warm'. Subjectief dus, en niet meetbaar. 30 graden is meetbaar maar het subjectieve effect op mensen is niet meetbaar, je bent afhankelijk van wat ze zeggen."
Dit is een mening. Geen feit.
quote:
bovenstaand is een feit, net als het een feit is dat psychologen en psychiaters subjectieve rapporten gebruiken om psychiatrische stoornissen vast te stellen omdat bewustzijn subjectief is.

Ze zijn afhankelijk van vragenlijstjes...
Dit is pure laster. Voorzichtig knul, je praat nu al drie topics over dingen waar je geen verstand van hebt, en beledigt de hele wetenschappelijke wereld. Nu doe je publiekelijk foutieve claims over mijn beroep, en daar ben ik niet van gediend.

Dat jij in je leugenachtige fabeltjes wilt geloven is tot daartoe, maar houd je gewoon weg van dingen die je niet begrijpt. Dat is waar je goed in bent.
pi_177184712
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:32 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dit is een mening. Geen feit.
[quote
bovenstaand is een feit, net als het een feit is dat psychologen en psychiaters subjectieve rapporten gebruiken om psychiatrische stoornissen vast te stellen omdat bewustzijn subjectief is.

Ze zijn afhankelijk van vragenlijstjes...
Dit is pure laster. Voorzichtig knul, je praat nu al drie topics over dingen waar je geen verstand van hebt, en beledigt de hele wetenschappelijke wereld. Nu doe je publiekelijk foutieve claims over mijn beroep, en daar ben ik niet van gediend.

Dat jij in je leugenachtige fabeltjes wilt geloven is tot daartoe, maar houd je gewoon weg van dingen die je niet begrijpt. Dat is waar je goed in bent.
[/quote]

De hele psychiatrische gemeenschap en gemeenschap van psychologen lachen jullie uit. Jullie weten niet wat bewustzijn is.
pi_177184768
quote:
"'For Dennett, it is not a case of an emperor having no clothes, it’s rather the clothes have no emperor.'

Yeah, that’s right. Bingo. You’ve got to get rid of the emperor. If you still have the emperor in there, you don’t have a theory of consciousness.

The same problem arises with a physical explanation of color. If we explain the phenomenon of color, say, red, by saying that it is produced by little red particles, then we haven’t even begun to explain color. Because we then need to explain what makes these particles red. Although this seems completely obvious when we’re talking about color, it is much harder to intuitively grasp this point when it comes to explaining consciousness." - Daniel Dennett
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177184797
Bewustzijn is ook niet jullie vak, jullie vak is computers programmeren. Geesteswetenschappen hebben in geen enkel opzicht wat te maken met computerwetenschappen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Reya op 15-02-2018 17:16:58 ]
pi_177184826
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Kun jij aan hersenen en vurende neuronen zien hoe het voelt om verliefd te zijn?
Deze vraag is net zo vreemd als "kun jij aan een stoel zien hoe het voelt om een stoel te zijn?" om van daaruit te betogen dat een stoel meer is dan een fysieke stoel.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:30 schreef Libertarisch het volgende:

Nee, het zijn twee verschillende eigenschappen die helemaal niet op elkaar lijken. Daarom kun je niet zien hoe en waarom hersenen bewustzijn produceren, daarom hebben we alleen correlaties tussen hersenen en bewustzijn en daarom kunnen jullie geen bewustzijn simuleren.

Het probleem, met andere woorden, is dat bewustzijn letterlijk onzichtbaar is.
Welnee. Wat ook geillustreerd wordt door het opvallende feit dat je gewoon geen antwoord geeft op mijn vraag.

Zou je wellicht alsnog een antwoord kunnen geven op mijn vraag? :) Want een bericht quoten betekent niet dat je erop hebt gereageerd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177184925
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze vraag is net zo vreemd als "kun jij aan een stoel zien hoe het voelt om een stoel te zijn?" om van daaruit te betogen dat een stoel meer is dan een fysieke stoel.

''kun jij aan een stoel zien hoe het voelt om een stoel te zijn'' is een onredelijke vraag omdat stoelen geen bewustzijn hebben. Jouw vergelijking van deze vraag met mijn vraag slaat nergens op.

Hersenen + vurende neuronen = verliefdheid slaat ook nergens op omdat het twee verschillende werelden zijn

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:28 schreef Molurus het volgende:

Wat zou dat nou, concreet, betekenen? Wat zou jij in de hersenen kunnen zien waarvan jij zou zeggen "heuh! Dat lijkt op bewustzijn!"

Wat zouden wij in de hersenen kunnen zien wat lijkt op bewustzijn?

Niks. Omdat bewustzijn immaterieel is. Daarom is dit probleem er al sinds de oude Grieken.

Maar jij wil het niet accepteren, het bewustzijn moet en zal uit dat brein komen maar het gaat niet gebeuren.
pi_177185016
Bewustzijn zal altijd ontastbaar blijven, als je de definitie vager en vager blijft maken, zoals jij doet.
pi_177185077
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat zouden wij in de hersenen kunnen zien wat lijkt op bewustzijn?

Niks. Omdat bewustzijn immaterieel is. Daarom is dit probleem er al sinds de oude Grieken.
Nu wordt het gewoon een cirkelredenering:

stap 1: Bewustzijn is immaterieel omdat we geen gedachten in de hersenen kunnen zien.
stap 2: We kunnen geen gedachten in de hersenen zien omdat bewustzijn immaterieel is.

Je kunt hier niet blijven doen alsof 1 een argument is voor 2, en 2 een argument voor 1.

Je zult toch je best moeten doen om daar een onafhankelijk argument voor te formuleren dat dit cirkeltje van je doorbreekt.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:41 schreef Libertarisch het volgende:

Maar jij wil het niet accepteren, het bewustzijn moet en zal uit dat brein komen maar het gaat niet gebeuren.
Hoo even. Als jij goed onderbouwde alternatieve hypotheses hebt die ook gewoon kunnen worden getoetst, helemaal prima. Maar die heb je niet.

Ik zeg niet dat de hersenen bewustzijn moeten verklaren. Ik stel alleen dat het een prima plaats is die je direct kunt onderzoeken. Niet dat dat eenvoudig is, het zal echt nog wel ff duren voordat we daar goede vorderingen in maken. En eerlijk gezegd is het mijn verwachting dat we eerder AI systemen hebben die dusdanig intelligent zijn dat de vraag "hebben die systemen een bewustzijn?" zeer legitiem wordt.

Maar ik ben ieg niet degene die onderzoeksrichtingen uitsluit. Dat ben jij. En dat doe je, zover ik kan zien, obv.... helemaal niks, anders dan compleet gedateerde en weerlegde dualistische ideeen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177185142
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nu wordt het gewoon een cirkelredenering:

stap 1: Bewustzijn is immaterieel omdat we geen gedachten in de hersenen kunnen zien.
stap 2: We kunnen geen gedachten in de hersenen zien omdat bewustzijn immaterieel is.

Je kunt hier niet blijven doen alsof 1 een argument is voor 2, en 2 een argument voor 1.

Je zult toch je best moeten doen om daar een onafhankelijk argument voor te formuleren dat dit cirkeltje van je doorbreekt.

[..]

Hoo even. Als jij goed onderbouwde alternatieve hypotheses hebt die ook gewoon kunnen worden getoetst, helemaal prima. Maar die heb je niet.

Ik zeg niet dat de hersenen bewustzijn moeten verklaren. Ik stel alleen dat het een prima plaats is die je direct kunt onderzoeken. Niet dat dat eenvoudig is, het zal echt nog wel ff duren voordat we daar goede vorderingen in maken. En eerlijk gezegd is het mijn verwachting dat we eerder AI systemen hebben die dusdanig intelligent zijn dat de vraag "hebben die systemen een bewustzijn?" zeer legitiem wordt.

Maar ik ben ieg niet degene die onderzoeksrichtingen uitsluit. Dat ben jij. En dat doe je, zover ik kan zien, obv.... helemaal niks, anders dan compleet gedateerde en weerlegde dualistische ideeen.
Ja maar (en nee dit is geen aanval) jij begrijpt niet wat bewustzijn is.

Bewustzijn staat los van intelligentie, een mongooltje kan evengoed emoties voelen als Einstein.

Bewustzijn staat ook los van gedachtes, Chimpansees hebben geen taal dus geen gedachtes op dezelfde manier als wij hebben maar ze hebben complex bewustzijn.

De enige reden dat jij het niet met mij eens bent is omdat je bewustzijn niet begrijpt, met alle respect dus.

Dat ik zeg dat je het niet begrijpt zeg ik vanwege de inhoud van de posts die geplaatst zijn, niet als persoonlijke aanval.
pi_177185199
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik word al het hele topic bestookt met onredelijkheid vooral van Spackavellie02 en vaak onredelijke opmerkingen dus jullie mogen mijn aanval nemen.
Het is vre-se-lijk om te vragen naar een bron of bewijs voor de “wetenschappelijke feiten” die je noemt.

Vreselijk onredelijk in een wetenschappelijke discussie...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolgens strooi je laster over mij rond. Flikker op met je slachtoffergedrag.
pi_177185277
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat hangt van de kerk af. Religie heeft dan ook weinig met God te maken, maar met met de mensen die de baas over anderen willen spelen.
Dat is wat cynisch gezegd. Lang niet alle participanten in de "kerk" zitten daar om de baas over anderen te willen spelen. Nu zal dat natuurlijk een grotere rol spelen op plekken waar de religieuze autoriteit voelbaar is maar dat heeft meer met mensen te maken dan een religie.
pi_177185422
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:55 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat is wat cynisch gezegd. Lang niet alle participanten in de "kerk" zitten daar om de baas over anderen te willen spelen. Nu zal dat natuurlijk een grotere rol spelen op plekken waar de religieuze autoriteit voelbaar is maar dat heeft meer met mensen te maken dan een religie.
Zonder mensen is er geen religie. Het puur en volledig het product van mensen.

Religie kan worden gebruikt en misbruikt. Maar in beide gevallen heeft dat in mijn beleving iets misleidends. We kunnen hooguit zeggen dat het 1 minder verwerpelijk is dan het ander.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177185483
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zonder mensen is er geen religie. Het puur en volledig het product van mensen.

Religie kan worden gebruikt en misbruikt. Maar in beide gevallen heeft dat in mijn beleving iets misleidends. We kunnen hooguit zeggen dat het 1 minder verwerpelijk is dan het ander.
Ja, en materialistisch-reductionisme is een geloof omdat materialistisch-reductionisten geloven dat alles materie is en alles verklaarbaar is, en geen van beide ideeën kloppen.
pi_177185588
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja maar (en nee dit is geen aanval) jij begrijpt niet wat bewustzijn is.
Ook als je in 1 adem beweert dat dit geen ad hom is wil dat nog niet zeggen dat het niet wel degelijk een ad hom is. :P

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:49 schreef Libertarisch het volgende:

Bewustzijn staat los van intelligentie, een mongooltje kan evengoed emoties voelen als Einstein.
Beide zijn vormen van intelligentie. :) De vraag is of bewustzijn in totale afwezigheid van intelligentie ook mogelijk is, of intelligentie in totale afwezigheid van bewustzijn. Ik ken daar ieg geen duidelijke voorbeelden van, en die vraag lijkt vooral stuk te lopen op de vraag "wat verstaan we eigenlijk onder beide?" Het is bovenal een semantische kwestie.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:49 schreef Libertarisch het volgende:

Bewustzijn staat ook los van gedachtes, Chimpansees hebben geen taal dus geen gedachtes op dezelfde manier als wij hebben maar ze hebben complex bewustzijn.
Als bewustzijn fundamenteel onwaarneembaar is, zoals jij beweert, hoe weet je dan eigenlijk dat chimpansees een complex bewustzijn hebben? Hoe weet jij dat ze geen gedachten hebben?

Zelfs je bewering dat ze geen taal hebben is an sich nog wel empirisch aanvechtbaar trouwens. Ze spreken geen Nederlands, sure. Maar het begrip "taal" is wel iets breder dan communicatie in de vorm van woorden.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:49 schreef Libertarisch het volgende:

De enige reden dat jij het niet met mij eens bent is omdat je bewustzijn niet begrijpt, met alle respect dus.

Dat ik zeg dat je het niet begrijpt zeg ik vanwege de inhoud van de posts die geplaatst zijn, niet als persoonlijke aanval.
Het continu herhalen van deze ad hom begint nu wel echt vervelend te worden. Doe dat nog een keer en misschien ga ik ze wel teruggooien. Ik stel voor om ons niet tot dit achterlijke niveau te verlagen.

Je kunt wel zeggen dat dit geen ad hom is en respectvol, ik noem het zowel een ad hom *en* onbeschoft. Hou hiermee op alsjeblieft. Het draagt niets bij.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177185738
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, en materialistisch-reductionisme is een geloof omdat materialistisch-reductionisten geloven dat alles materie is en alles verklaarbaar is, en geen van beide ideeën kloppen.
Wederom onzin. Of minimaal niet coherent. Wetenschappelijk gezien verstaan we onder "materie" slechts een subset van de verschijnselen die vallen onder "de natuurkunde". In die zin is er niemand die beweert dat "alles materie is". Het enige dat ik vooralsnog zeg is dat wat het ook is dat bewustzijn verklaart interacties zal moeten (kunnen) aangaan met menselijke lichamen. (Ik ben overigens wel benieuwd of je dit nu wel of niet betwist.)

Wat dualisten doen is veronderstellen dat er een categorie bestaat die "buiten de natuurkunde" valt, maar weigeren vervolgens consistent om te definieren wat ze daar nu eigenlijk mee bedoelen, en verwijten "materialisten" vervolgens dat ze hun ongedefinieerde ideeen uitsluiten.

Dat vind ik persoonlijk een heel vreemde benadering van het vraagstuk. Dat dualisten hun ideeen niet coherent kunnen maken is niet het probleem van "materialisten". Het gaat hier niet over de beweringen van "materialisten". Het is een puur fictief standpunt waartegen je vecht, en dat eigenlijk alleen in het leven is geroepen om te verhullen dat je zelf een moeilijk te verdedigen standpunt inneemt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177185819
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:09 schreef Molurus het volgende:

Beide zijn vormen van intelligentie. :) De vraag is of bewustzijn in totale afwezigheid van intelligentie ook mogelijk is, of intelligentie in totale afwezigheid van bewustzijn. Ik ken daar ieg geen duidelijke voorbeelden van, en die vraag lijkt vooral stuk te lopen op de vraag "wat verstaan we eigenlijk onder beide?" Het is bovenal een semantische kwestie.

Goed, bewustzijn vereist een zekere intelligentie. Maar bijvoorbeeld ratten zijn bewust (het zijn immers subjecten, je kunt niet zomaar ratten in brand steken zoals dat met bomen kan) en een stuk minder intelligent dan mensen.

Je kunt dus stellen dat het verband tussen intelligentie en bewustzijn nogal zwak is. En inderdaad, wat versta je onder intelligentie? Mijn rekenmachine kan stukken beter rekenen dan ik, maar hij heeft 0 bewustzijn.

Ook kan alleen een bewust wezen intelligent zijn. Problemen oplossen is een functie van intelligentie als je je bewust bent van het probleem. Bijvoorbeeld ''hoe pak ik fruit uit een boom'', om fruit uit een boom te pakken heb je bewustzijn nodig en het oplossen van het probleem vereist intelligentie.

Een machine kan ook fruit uit een boom pakken maar dat noemen we niet intelligent, als een aap het doet noemen we het wel intelligent.

Robots hebben geen bewustzijn en kunnen dus wel rekenen en problemen oplossen maar dat is niet intelligent omdat het onbewuste processen zijn.

Net zoals keuzes van schaakcomputers geen echte keuzes zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:09 schreef Molurus het volgende:

Als bewustzijn fundamenteel onwaarneembaar is, zoals jij beweert, hoe weet je dan eigenlijk dat chimpansees een complex bewustzijn hebben? Hoe weet jij dat ze geen gedachten hebben?

Zelfs je bewering dat ze geen taal hebben is an sich nog wel empirisch aanvechtbaar trouwens. Ze spreken geen Nederlands, sure. Maar het begrip "taal" is wel iets breder dan communicatie in de vorm van woorden.

Ja chimpansees communiceren via roepen en dergelijke niet via woorden en dus hebben ze geen gedachten zoals wij want wij denken in woorden. Dus ze hebben een vorm van communicatie en geen taal met woorden...dit heb ik eerder gezegd.

Niemand weet hoe chimpansee bewustzijn eruit ziet, niemand kan het meten, we kunnen er alleen naar raden. Vraag maar aan Frans de Waal. We gokken dat zij complex bewustzijn hebben omdat het mensapen zijn en we kunnen hun gedrag en emoties bestuderen maar objectief meten kan niet.
pi_177186034
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wederom onzin. Of minimaal niet coherent. Wetenschappelijk gezien verstaan we onder "materie" slechts een subset van de verschijnselen die vallen onder "de natuurkunde". In die zin is er niemand die beweert dat "alles materie is". Het enige dat ik vooralsnog zeg is dat wat het ook is dat bewustzijn verklaart interacties zal moeten (kunnen) aangaan met menselijke lichamen. (Ik ben overigens wel benieuwd of je dit nu wel of niet betwist.)

Wat dualisten doen is veronderstellen dat er een categorie bestaat die "buiten de natuurkunde" valt, maar weigeren vervolgens consistent om te definieren wat ze daar nu eigenlijk mee bedoelen, en verwijten "materialisten" vervolgens dat ze hun ongedefinieerde ideeen uitsluiten.

Dat vind ik persoonlijk een heel vreemde benadering van het vraagstuk. Dat dualisten hun ideeen niet coherent kunnen maken is niet het probleem van "materialisten". Het gaat hier niet over de beweringen van "materialisten". Het is een puur fictief standpunt waartegen je vecht, en dat eigenlijk alleen in het leven is geroepen om te verhullen dat je zelf een moeilijk te verdedigen standpunt inneemt.
Materie is simpelweg datgene dat extern-collectief-derde persoon verifieerbaar is.

Bewuste toestanden zijn subjectief, ''je kunt niet in hoofden van mensen kijken'' dus zijn bewuste toestanden niet extern verifieerbaar. En dus kun je bewustzijn subjectief danwel immaterieel noemen tegenover de collectief verifieerbare materie.

Wat betreft dualisme, de wereld is dualistisch.

Molurus is een subject in een objectieve wereld. Er is dus inherent dualisme.

Het interactieprobleem vereist een nieuwe theorie die objectief en subjectief combineert zoals Wolfgang Pauli terecht opmerkt.
pi_177186092
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Meten is weten. Niet meten is ook niet weten.

Het hele idee dat bewustzijn "fundamenteel onmeetbaar" is loopt mank op het probleem dat je dan ook het bestaan ervan niet kunt aantonen, en dat bewustzijn al zeker geen waarneembare invloed op de wereld kan hebben. (Dat zou namelijk toch gelden als "meting".)

"Bewustzijn" is vooral een abstract begrip. Niet iets dat eenduidig en identificeerbaar gedefinieerd is.

--> als je het kunt identificeren dan moet je het ook kunnen meten.
Meten is weten maar wat doe je als je niet weet hoe en wat je moet meten? Als het zover is dat er overeenstemming is over wat bewustzijn nu precies is en dat het in de hersenen meetbaar is door dit en dat te bekijken dan heb je een punt maar het lijkt mij dat je het nooit volledig kan doen en er dus altijd een deel overblijft dat je niet met de wetenschap kan oplossen.

Er wordt nu vaak geroepen dat de mensheid goden aan het worden zijn door onze kennis en kunde maar dat heeft vooral te maken met de gehanteerde definitie van (een) god/God. Als God oneindig is dan zijn we eeuwig oneindig klein vergeleken met God. Of we nu een hol bewonen of door de ruimte vliegen naar verre planten.

[edit]
Maar ook al kon je bewustzijn meten dan zegt dat nog niet veel. Vrije wil en dat alles "vooraf" bepaald is hoeven niet tegenstrijdig met elkaar te zijn. Jij kan alles doen wat je wenst maar de omgeving en het "jou"-zijn bepaalt wat er gebeurd. Dat er een "hogere" macht is die weet/voorspelt wat je gaat doet betekent niet dat je geen vrije wil hebt/beleefd.
pi_177186352
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:28 schreef up7 het volgende:

[..]

Meten is weten maar wat doe je als je niet weet hoe en wat je moet meten? Als het zover is dat er overeenstemming is over wat bewustzijn nu precies is en dat het in de hersenen meetbaar is door dit en dat te bekijken dan heb je een punt maar het lijkt mij dat je het nooit volledig kan doen en er dus altijd een deel overblijft dat je niet met de wetenschap kan oplossen.
Zoals gezegd: "bewustzijn" is een (nog) tamelijk abstract begrip. Het is iets dat wij, hoe zeg ik dit voorzichtig, associeren met het gedrag van ieg zoogdieren. We zouden ons dus kunnen afvragen: "ok, hoe komt dat gedrag nu precies tot stand?" En dan bedoel ik echt "van A tot Z". Ergens gaat de abstractie van een gedachte over in concrete verschijnselen in de wereld zoals, zeg, handen die bewegen om dit bericht te typen. Ergens gaat het drinken van alcohol over in verschijnselen die wij typisch associeren met "de mentale wereld". Sowieso: het feit dat wat in essentie fysieke menselijke lichamen zijn beweren dat zij "een mentale wereld ervaren" is iets dat, in principe, fysiek kan worden onderzocht.

Het is alleen ongelofelijk complexe materie. De vraag "hoe komt het nu precies tot stand dat mijn fysieke handen dit fysieke bericht typen?" is in beginsel wel gewoon een natuurkundig vraagstuk. En het is onduidelijk hoe "invloed vanuit de mentale wereld" niet zou vallen onder de fysieke wereld: iets dat de staat van de fysieke wereld verandert is, per definitie, zelf een fysiek verschijnsel.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:28 schreef up7 het volgende:

[edit]
Vrije wil en dat alles "vooraf" bepaald is hoeven niet tegenstrijdig met elkaar te zijn.
Dit klopt als een bus, en is ook een punt dat Daniel Dennett terecht maakt. Opmerkelijk genoeg is dit idee tot op zekere hoogte nog controversieel.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:28 schreef up7 het volgende:

Jij kan alles doen wat je wenst maar de omgeving en het "jou"-zijn bepaalt wat er gebeurd. Dat er een "hogere" macht is die weet/voorspelt wat je gaat doet betekent niet dat je geen vrije wil hebt/beleefd.
Sommige mensen leggen dit uit als "ontkennen dat vrije wil bestaat". Net zoals dualisten vaak non-dualisme uitleggen als "het ontkennen dat bewustzijn bestaat".

Zoals gezegd: het is maar net wat je eronder verstaat / ervan verwacht. En natuurlijk om welk concreet bestaand iets je nu probeert te begrijpen.

Het semantische aspect hiervan legt Bas Haring hier wel heel mooi uit:



[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 14-02-2018 20:56:45 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177186398
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:30 schreef Libertarisch het volgende:

Kun jij aan hersenen en vurende neuronen zien hoe het voelt om verliefd te zijn? Nee, het zijn twee verschillende eigenschappen die helemaal niet op elkaar lijken. Daarom kun je niet zien hoe en waarom hersenen bewustzijn produceren, daarom hebben we alleen correlaties tussen hersenen en bewustzijn en daarom kunnen jullie geen bewustzijn simuleren.

Het probleem, met andere woorden, is dat bewustzijn letterlijk onzichtbaar is.

Ten eerste, 'hersenen en vurende neuronen' zijn geen eigenschappen an sich. Het is een eigenschap van een neuron dat hij een elektrochemisch signaal afvuurt. 'Verliefd zijn' daarentegen is een eigenschap van een persoon, en niet van hersenen. Hersenen kunnen niet verliefd zijn. Je maakt een wat onjuiste vergelijking.

Ten tweede, ik ben het met je eens dat we nog niet weten hoe bewustzijn precies tot stand komt.

Ten derde, probeer eens dat brein-lichaam dualisme te laten vallen. Als je denkt dat bewustzijn door hersenen wordt geproduceerd is het logisch dat je tot de conclusie komt dat het letterlijk onzichtbaar is en we het niet 'objectief' kunnen meten.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177186562
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd: "bewustzijn" is een (nog) tamelijk abstract begrip. Het is iets dat wij, hoe zeg ik dit voorzichtig, associeren met het gedrag van ieg zoogdieren. We zouden ons dus kunnen afvragen: "ok, hoe komt dat gedrag nu precies tot stand?" En dan bodoel ik echt "van A tot Z". Ergens gaat de abstractie van een gedachte over in concrete verschijnselen in de wereld zoals, zeg, handen die bewegen om dit bericht te typen. Ergens gaat het drinken van alcohol over in verschijnselen die wij typisch associeren met "de mentale wereld". Sowieso: het feit dat wat in essentie fysieke menselijke lichamen zijn beweren dat zij "een mentale wereld ervaren" is iets dat, in principe, fysiek kan worden onderzocht.

Bewustzijn staat los van gedrag, mensen met ''locked in syndrome'' kunnen alleen hun oogleden bewegen maar hebben volledig bewustzijn.

Bewustzijn heeft niks met mechanistische functionaliteit te maken en is dus niet mechanistisch uit leggen.

Ook hebben reptielen bewustzijn. Een reptiel is geen object, Dat bewustzijn alleen bij zoogdieren voorkomt klopt dus niet. En ook vissen hebben tot op zekere hoogte bewustzijn want ook een vis is een subject.

Bewustzijn is het verschil tussen subject en object en dat verschil is non-fysisch anders heb je een complex object en geen subject.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:40 schreef Molurus het volgende:

Het is alleen ongelofelijk complexe materie. De vraag "hoe komt het nu precies tot stand dat mijn fysieke handen dit fysieke bericht typen?" is in beginsel wel gewoon een natuurkundig vraagstuk. En het is onduidelijk hoe "invloed vanuit de mentale wereld" niet zou vallen onder de fysieke wereld: iets dat de staat waarin de fysieke wereld verandert is, per definitie, zelf een fysiek verschijnsel.

Haha, ja hoor. Waarom probeer je niet eerst reptiel bewustzijn te simuleren dan? De simpelste hersenen van allemaal, een stuk simpeler dan de meest complexe computerprogramma's.

Bewustzijn is niet alleen complexe materie, dat is slechts jouw geloof,.
pi_177186856
Met andere woorden, de definitie van bewustzijn is voor ieder mens duidelijk.

Bewustzijn is datgene wat een subject onderscheid van een object. Het is een niet-fysisch non-meetbaar iets.

Zoals je stenen kunt onderscheiden van ratten.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ten eerste, 'hersenen en vurende neuronen' zijn geen eigenschappen an sich. Het is een eigenschap van een neuron dat hij een elektrochemisch signaal afvuurt. 'Verliefd zijn' daarentegen is een eigenschap van een persoon, en niet van hersenen. Hersenen kunnen niet verliefd zijn. Je maakt een wat onjuiste vergelijking.

Ten tweede, ik ben het met je eens dat we nog niet weten hoe bewustzijn precies tot stand komt.

Ten derde, probeer eens dat brein-lichaam dualisme te laten vallen. Als je denkt dat bewustzijn door hersenen wordt geproduceerd is het logisch dat je tot de conclusie komt dat het letterlijk onzichtbaar is en we het niet 'objectief' kunnen meten.
Object en subject is nou eenmaal een dualistisch verschil.

Ergens is er verschil tussen stenen en vissen. Je kunt het voelen. Dat verschil is bewustzijn.

Je kunt een gedachte-experiment voorstellen:

stel je voor dat je grote vissen 1 voor 1 onder een cirkelzaag zet en vergelijk dat met het idee van objecten door een cirkelzaag zetten

Dat verschil is bewustzijn

[ Bericht 14% gewijzigd door Libertarisch op 14-02-2018 21:11:55 ]
pi_177188154
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:40 schreef Molurus het volgende:
Dit klopt als een bus, en is ook een punt dat Daniel Dennett terecht maakt. Opmerkelijk genoeg is dit idee tot op zekere hoogte nog controversieel.

Hij noemt de gedachte dat determinisme onvermijdelijkheid impliceert fout en gebruikt hierbij als voorbeeld dat een "bewustzijn" speren zou kunnen ontwijken maar een blikseminslag niet. Ik begrijp niet helemaal wat hij daarmee bedoeld of waar hij heen wil.

Nu begrijp ik dat je als wetenschapper die determinisme en vrije wil bespreekt niet omheen kan om ook te filosoferen over het bestaan van God maar zijn stellige opvattingen daarover zijn voor mij een afknapper. Als je determinisme op een bepaalde manier uitlegt gaat het meer om de gehanteerde definitie dan de "meting".
pi_177188524
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:35 schreef up7 het volgende:

[..]


Hij noemt de gedachte dat determinisme onvermijdelijkheid impliceert fout en gebruikt hierbij als voorbeeld dat een "bewustzijn" speren zou kunnen ontwijken maar een blikseminslag niet. Ik begrijp niet helemaal wat hij daarmee bedoeld of waar hij heen wil.
Het punt dat hij maakt is dat determinisme niet zou betekenen dat "gebeurtenissen vermijden" niet bestaat.

Wat voor mij wel verhelderend werkt is het voorbeeld van een schaakcomputer. Wat een schaakcomputer, in algemene zin, doet is "vermijden dat hij door zijn tegenstander mat wordt gezet". Kortom: een schaakcomputer is een schaakmat-vermijd-machine. Dat een computer compleet deterministisch functioneert verandert daar niets aan. Het is niet relevant voor het feit dat dat is wat schaakcomputers doen.

Leuk filmpje trouwens, die kende ik zelf nog niet. Deze is ook wel de moeite waard:


quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:35 schreef up7 het volgende:

Nu begrijp ik dat je als wetenschapper die determinisme en vrije wil bespreekt niet omheen kan om ook te filosoferen over het bestaan van God maar zijn stellige opvattingen daarover zijn voor mij een afknapper. Als je determinisme op een bepaalde manier uitlegt gaat het meer om de gehanteerde definitie dan de "meting".
De vrije wil discussie heeft verder niet zo veel te maken met het eventuele bestaan van een god. Wel denk ik dat het concept van een "almachtige alwetende god" problematisch is voor het idee van "vrije wil".

Overigens komt het bestaan van goden bij mijn weten niet vaak ter sprake in dingen die Dennett zegt over de vrije wil, maar misschien heb ik iets gemist. Het is wel 1 van de "4 horsemen of the new atheism", en duidelijk atheist en anti-theist. Toch hoor ik hem niet heel vaak praten over religie. Het is een onderwerp dat hij over het algemeen vermijdt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177189072
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:57 schreef Libertarisch het volgende:

Object en subject is nou eenmaal een dualistisch verschil.

Ergens is er verschil tussen stenen en vissen. Je kunt het voelen. Dat verschil is bewustzijn.

Je kunt een gedachte-experiment voorstellen:

stel je voor dat je grote vissen 1 voor 1 onder een cirkelzaag zet en vergelijk dat met het idee van objecten door een cirkelzaag zetten

Dat verschil is bewustzijn

Dat verschil kun jij helemaal niet hard maken. Stel dat ik zeg: "Ik heb het koud." Wat bedoel ik hiermee? Uit ik hiermee mijn bewustzijnstoestand? Of vraag ik indirect of iemand de kachel wat omhoog kan doen? De eerste is een subjectieve beschrijving, en die tweede niet. Beschrijvingen van onze innerlijke gevoelens zoals “ik denk…” etc. kunnen misschien wel via hele andere wegen duidelijk worden gemaakt, wegen die niet per se subjectief van oorsprong zijn.

Zoals ik ergens terug al eens heb gezegd: subjectief en objectief zijn twee verschillende manieren om over dezelfde wereld te praten.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177189205
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:04 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dat verschil kun jij helemaal niet hard maken. Stel dat ik zeg: "Ik heb het koud." Wat bedoel ik hiermee? Uit ik hiermee mijn bewustzijnstoestand? Of vraag ik indirect of iemand de kachel wat omhoog kan doen? De eerste is een subjectieve beschrijving, en die tweede niet. Beschrijvingen van onze innerlijke gevoelens zoals “ik denk…” etc. kunnen misschien wel via hele andere wegen duidelijk worden gemaakt, wegen die niet per se subjectief van oorsprong zijn.

Zoals ik ergens terug al eens heb gezegd: subjectief en objectief zijn twee verschillende manieren om over dezelfde wereld te praten.
Iets wat intern gebeurt is per definitie niet extern duidelijk te maken.

We proberen het zo goed mogelijk te doen via lichaamstaal, gezichtsuitdrukking, taal. Maar niemand weet echt hoe het voelt om Molurus te zijn of om jou te zijn of om mij te zijn.

Wat is het verschil in bewustzijn tussen Molurus, Dicombobulate en mij? Niemand die het kan meten, niemand die het weet, mensen kunnen alleen raden. En ik kan niet duidelijk maken hoe mijn bewustzijn voelt aan jou omdat het intern is.

Wij zijn wel 3 verschillende mensen en dus is de inhoud van ons bewustzijn wel anders.
pi_177189335
Nog steeds geen enkel feit..
pi_177189396
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:12 schreef Splackavellie02 het volgende:
Nog steeds geen enkel feit..
Niks wat jij als feit gaat accepteren nee want daarmee zou je jouw eigen positie opgeven.
pi_177189460
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Niks wat jij als feit gaat accepteren nee want daarmee zou je jouw eigen positie opgeven.
Het gaat niet om wat ik als feit accepteer. Het gaat erom dat jij geen enkel “feit” kunt benoemen en staven.
pi_177189536
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:15 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Het gaat niet om wat ik als feit accepteer. Het gaat erom dat jij geen enkel “feit” kunt benoemen en staven.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:12 schreef Splackavellie02 het volgende:
Nog steeds geen enkel feit..
Jullie kamp stelt gewoon dat bewustzijn niet bestaat of een truc is en dat daarmee het probleem niet bestaat. Ik stel dat dat een zeer onwaarschijnlijk idee is.

En ja, de meningen in de wetenschappelijke wereld zijn verdeeld. Niet iedereen accepteert het probleem van bewustzijn, dus jullie kamp heeft medestanders. Ik probeer nu al drie topics lang aan te geven dat object en subject niet identiek zijn aan elkaar. Sommige mensen accepteren het probleem niet, dan is het klaar.
pi_177189573
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]


[..]

Jullie kamp stelt gewoon dat bewustzijn niet bestaat of een truc is en dat daarmee het probleem niet bestaat. Ik stel dat dat een zeer onwaarschijnlijk idee is.
Ik heb geen “kamp”, en ik heb dit niet gesteld. Je bent weer eens schaamteloos aan het liegen.
quote:
En ja, de meningen in de wetenschappelijke wereld zijn verdeeld.
Niet over de definitie van “wetenschappelijk feit”
quote:
Niet iedereen accepteert het probleem van bewustzijn, dus jullie kamp heeft medestanders. Ik probeer nu al drie topics lang aan te geven dat object en subject niet identiek zijn aan elkaar. Sommige mensen accepteren het probleem niet, dan is het klaar.
Je draait er weer eens omheen. Kun je je feiten staven volgens de wetenschappelijke methode, ja of nee?
pi_177189628
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:18 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Je draait er weer eens omheen. Kun je je feiten staven volgens de wetenschappelijke methode, ja of nee?
Nee, maar dat bevestigd mijn theorie en positie juist. Lees de OP nog maar eens waarin ik zeg dat wetenschap ontoereikend is om de realiteit te verklaren.

Subjectiviteit is niet op een objectieve (natuurwetenschappelijke) methode te bewijzen en niet te meten en daarom concluderen jullie dat het niet bestaat. Het bestaat wel, maar het is niet meetbaar.
pi_177189725
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:08 schreef Libertarisch het volgende:

Iets wat intern gebeurt is per definitie niet extern duidelijk te maken.

Als alles wat bij jou intern gebeurd per definitie niet extern duidelijk gemaakt kan worden, wat bedoel je dan als je zegt "ik voel me blij"?

Ja, je maakt iets duidelijk aan anderen, maar hoe heb jij het woord 'duidelijk maken' geleerd? Precies, door extern gedrag van andere mensen. (En leren is een heus intern proces!) Maar hee! Dit was helemaal niet mogelijk omdat je jou interne leven niet extern duidelijk kan maken.

Je werkt jezelf alleen maar in een solipsisme...
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177189755
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:20 schreef Libertarisch het volgende:

[

Nee,
Een gebrek aan bewijs bevestigt je “theorie” niet. Dat is de grootste onzin die je tot nu toe verkondigd hebt.
pi_177189853
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:23 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Je werkt jezelf alleen maar in een solipsisme...
Nee, dit is hoe de wereld werkt:

jouw vriendin kan duidelijk maken hoe ze zich voelt via intonatie van haar stem, gezichtsuitdrukking, woorden, lichaamstaal zodat jij kan raden hoe ze zich voelt. Bovendien heb je spiegelneuronen en empathie en kun je je inleven in je vriendin.

Het is echter onmogelijk voor jou om te weten hoe het voelt om een ongestelde vrouw te zijn met een gevoelig karakter. Jij weet niet hoe het voelt om je vriendin te zijn, je kan alleen raden of ze boos is of blij of niet. Oh en vrouwen zijn heel erg goed in manipuleren en je voor de gek houden dus....

Dit heeft niks met solipsisme te maken.
pi_177190007
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee, dit is hoe de wereld werkt:

jouw vriendin kan duidelijk maken hoe ze zich voelt via intonatie van haar stem, gezichtsuitdrukking, woorden, lichaamstaal zodat jij kan raden hoe ze zich voelt. Bovendien heb je spiegelneuronen en empathie en kun je je inleven in je vriendin.

Het is echter onmogelijk voor jou om te weten hoe het voelt om een ongestelde vrouw te zijn met een gevoelig karakter. Jij weet niet hoe het voelt om je vriendin te zijn, je kan alleen raden of ze boos is of blij of niet. Oh en vrouwen zijn heel erg goed in manipuleren en je voor de gek houden dus....

Dit heeft niks met solipsisme te maken.
Je weet nog steeds niet het verschil tussen epistemologie en ontologie van bewustzijn. Blijkbaar wil je het niet leren.

Weten (en dus raden of gissen) of iemand bewustzijn heeft is iets anders dan de inhoud van dat bewustzijn.

Doordat je dat verschil niet maakt kom je in een solipsisme terecht.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_177190121
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Je weet nog steeds niet het verschil tussen epistemologie en ontologie van bewustzijn. Blijkbaar wil je het niet leren.

Weten (en dus raden of gissen) of iemand bewustzijn heeft is iets anders dan de inhoud van dat bewustzijn.

Doordat je dat verschil niet maakt kom je in een solipsisme terecht.

Niks solipsisme, die ontologie vs epistemologie gaat alleen netjes op voor mensen. Bij dieren wordt het een stuk lastiger, die kunnen veel minder makkelijk duidelijk maken dat ze bewustzijn hebben. Dieren werden vroeger door nogal wat mensen als onbewuste automatons gezien.

Het 'gis' aspect gaat steeds meer over naar intuïtief (subjectief): je kunt voelen dat vissen door de cirkelzaag halen wat anders is dan objecten door de cirkelzaag halen. Dat verschil is bewustzijn en dat is het verschil tussen materieel en immaterieel.
pi_177190513
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee, dit is hoe de wereld werkt:


juist :')
pi_177190667
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat voor mij wel verhelderend werkt is het voorbeeld van een schaakcomputer. Wat een schaakcomputer, in algemene zin, doet is "vermijden dat hij door zijn tegenstander mat wordt gezet". Kortom: een schaakcomputer is een schaakmat-vermijd-machine. Dat een computer compleet deterministisch functioneert verandert daar niets aan. Het is niet relevant voor het feit dat dat is wat schaakcomputers doen.
Doet je daarmee het belang van de mens als maker van de schaakcomputer niet tekort? Als je de mens alleen ziet als de tegenstander van een schaakcomputer in een potje schaken dan mis je toch een groot deel van het verhaal. De schaakcomputer is op een bepaalde wijze geprogrammeerd. Los daarvan spelen de regels van het potje schaken een grote rol.

Als we eruit zijn met welke regels (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chess_variants) we gaan schaken dan is er nog een ander belangrijk aspect. Kan de "tegenspeler" illegale zetten spelen? Hoe reageert de schaakcomputer daarop? Ziet die het als een zet die niet kan bestaan of komt het tot de conclusie dat het de regels toch niet helemaal begrijpt? Het lijkt mij allemaal afhankelijk van of de maker daar rekening mee heeft gehouden.

Nu kan dat voor de factor mens als maker betekenen dat er een onbedoelde bijwerkingen optreden die niet voorzien was. Dat kan je zien als de blikseminslag die in Dennett's voorbeeld als onvermijdbaar werd gezien. Als een pion ineens als een toren over het schaakveld beweegt dan had de schaakcomputer volgens Dennet geen kans om de schaakmat te mijden. Zijn opvattingen over de regels waarin het schaken zich afspeelt zijn dus van belang. Zijn opvattingen over God zijn van invloed in zijn rationalisatie van dit onderwerp.

quote:
De vrije wil discussie heeft verder niet zo veel te maken met het eventuele bestaan van een god. Wel denk ik dat het concept van een "almachtige alwetende god" problematisch is voor het idee van "vrije wil".
Waarop baseer je dat? Dat hangt lijkt mij af van je eigen conceptualisatie van God.
quote:
Overigens komt het bestaan van goden bij mijn weten niet vaak ter sprake in dingen die Dennett zegt over de vrije wil, maar misschien heb ik iets gemist. Het is wel 1 van de "4 horsemen of the new atheism", en duidelijk atheist en anti-theist. Toch hoor ik hem niet heel vaak praten over religie. Het is een onderwerp dat hij over het algemeen vermijdt.
Het is het eerste wat ik tegen kwam toen ik hem opzocht. Hij lijkt mij toch niet verlegen over zijn opvattingen. Ik ben geen fan van die benadering.
pi_177190671
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Niks solipsisme, die ontologie vs epistemologie gaat alleen netjes op voor mensen. Bij dieren wordt het een stuk lastiger, die kunnen veel minder makkelijk duidelijk maken dat ze bewustzijn hebben. Dieren werden vroeger door nogal wat mensen als onbewuste automatons gezien.

Het 'gis' aspect gaat steeds meer over naar intuïtief (subjectief): je kunt voelen dat vissen door de cirkelzaag halen wat anders is dan objecten door de cirkelzaag halen. Dat verschil is bewustzijn en dat is het verschil tussen materieel en immaterieel.
Stop met spreken in absoluten als je niet aan feiten doet.
pi_177236577
Je definities blijven uiterst vaag Libertarisch.

Keuze = een alternatieve mogelijkheid, die in de toekomst ligt, tot het heden maken

Of je kan ook definieren als een mogelijkheid die in de toekomst ligt wel of niet tot het heden maken, voor beide definities valt wat te zeggen.

Jij bent nog niet uit het onderscheid tussen selecteren / sorteren, en een keuze maken. Selecteren is een rekenproces, de uitkomst is vooraf al zeker, er zit geen vrijheid in, er wordt geen nieuwe informatie gecreeerd. Een keuze maken is spontaan, het heeft vrijheid, er wordt nieuwe informatie gecreëerd.

Een schaakcomputer selecteert meestal een zet, in principe zonder enige vrijheid. Wat nog het meest op een keuze maken lijkt is de random functie van de schaakcomputer. De randomfunctie is meestal een combinatie van een register van getallen, en de klok functie. Men zegt dat het pseudo random is, omdat men vooraf kan weten welk getal uit het register wordt gehaald. Zelf twijfel ik of de klokfunctie in combinatie met het programma wel met 100 procent zekerheid kan worden voorspelt.

Voor zware encryptie van bestanden worden random ruis generatoren gebruikt. Die ruisgeneratoren hebben wel vrijheid, die maken op dat moment nieuwe informatie, die niet met zekerheid kan worden voorspelt.

Maar het is de vraag of dit soort random ruis generatoren autonoom werken. Of ze continu nieuwe informatie genereren, ook wanneer niemand die informatie registreert, of dat ze alleen in relatie doen tot een observatief vermogen, zoals dat van het menselijk brein, nieuwe informatie genereren.

In ieder geval dat soort randomness is in de basis in principe hetzelfde als menselijke vrijheid. Of je nou gaat voetballen of hockeyen, het kan allebei. Het is in principe hetzelfde als random 0 of 1.
pi_177328383
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 18:24 schreef Syamsu het volgende:
Je definities blijven uiterst vaag Libertarisch.

Keuze = een alternatieve mogelijkheid, die in de toekomst ligt, tot het heden maken

Of je kan ook definieren als een mogelijkheid die in de toekomst ligt wel of niet tot het heden maken, voor beide definities valt wat te zeggen.

Jij bent nog niet uit het onderscheid tussen selecteren / sorteren, en een keuze maken. Selecteren is een rekenproces, de uitkomst is vooraf al zeker, er zit geen vrijheid in, er wordt geen nieuwe informatie gecreeerd. Een keuze maken is spontaan, het heeft vrijheid, er wordt nieuwe informatie gecreëerd.

Een schaakcomputer selecteert meestal een zet, in principe zonder enige vrijheid. Wat nog het meest op een keuze maken lijkt is de random functie van de schaakcomputer. De randomfunctie is meestal een combinatie van een register van getallen, en de klok functie. Men zegt dat het pseudo random is, omdat men vooraf kan weten welk getal uit het register wordt gehaald. Zelf twijfel ik of de klokfunctie in combinatie met het programma wel met 100 procent zekerheid kan worden voorspelt.

Voor zware encryptie van bestanden worden random ruis generatoren gebruikt. Die ruisgeneratoren hebben wel vrijheid, die maken op dat moment nieuwe informatie, die niet met zekerheid kan worden voorspelt.

Maar het is de vraag of dit soort random ruis generatoren autonoom werken. Of ze continu nieuwe informatie genereren, ook wanneer niemand die informatie registreert, of dat ze alleen in relatie doen tot een observatief vermogen, zoals dat van het menselijk brein, nieuwe informatie genereren.

In ieder geval dat soort randomness is in de basis in principe hetzelfde als menselijke vrijheid. Of je nou gaat voetballen of hockeyen, het kan allebei. Het is in principe hetzelfde als random 0 of 1.
Woorden als 'keuze', 'intelligentie' en 'waarneming' zijn functies van het bewustzijn.

Een robot/machine/schaakcomputer kan per definitie niet kiezen omdat er geen bewustzijn is dat zich bewust is van opties. Om keuzevrijheid te hebben moet je eerst bewust zijn van opties A, B of C waarna vervolgens een bewuste afweging wordt gemaakt

En ''dat soort randomness'' lijkt niet op menselijke vrijheid omdat mensen keuzes maken op basis van subjectieve criteria (''waar voel ik mij het beste bij en waarom") terwijl machines alleen onbewust handelen op basis van objectieve criteria.

Ik zie de operaties van machines en de keuzes van mensen dus als twee verschillende werelden, het één lijkt niet op het ander.

quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 22:57 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Stop met spreken in absoluten als je niet aan feiten doet.
Mijn model (er is een mentale dimensie die parallel loopt met de fysieke dimensie) komt ook nog eens overeen met de von Neumann - Wigner interpretatie van de kwantummechanica.

https://en.wikipedia.org/(...)igner_interpretation

"Still, in actual experience, an observer never senses a superposition, but always senses that one of the outcomes has occurred with certainty. This apparent conflict between a wavefunction description and classical experience is called the problem of observation"

"From the point of view of the mathematics of quantum theory it makes no sense to treat a measuring device as intrinsically different from the collection of atomic constituents that make it up. A device is just another part of the physical universe..."

"The von Neumann–Wigner interpretation, also described as "consciousness causes collapse [of the wave function]", is an interpretation of quantum mechanics in which consciousness is postulated to be necessary for the completion of the process of quantum measurement."
pi_177328418
Dat is een stelling, een stelling is geen feit. Je hebt niets geleerd in je afwezigheid...
pi_177328552
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:18 schreef Splackavellie02 het volgende:
Dat is een stelling, een stelling is geen feit. Je hebt niets geleerd in je afwezigheid...
Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM. Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
pi_177328709
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is
Laat maar zien. Wat is die natuurkundige onderbouwing dan?
quote:
voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM.
Een interpretatie is per definitie geen feit.
quote:
Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
Ah, “alternative facts”. Dat is een nieuw argument voor jou. Geen sterk argument alleen.
pi_177329153
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM. Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
Een interpretatie die ondertussen nogal verouderd is en voor zover ik weet niet echt wordt aangehouden. Wigner kwam met zijn interpretatie voor ons begrip van decoherentie. "Bewustzijn" is geen essentieel onderdeel van de QM. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/1009.2404

Wat betreft bewustzijn (wat ik al eerder zei): een mogelijkheid is dat het een emergente eigenschap is van neurale netwerken. Dat maakt het niet minder "echt". Temperatuur is ook een emergent verschijnsel, atomair gezien, maar ik leg nog steeds niet mijn handen op een brandende kachel. Het betekent alleen dat bewustzijn geen fundamenteel concept is.
-
pi_177329270
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is een feit dat er natuurkundige onderbouwing is voor mijn model via de von Neumann - Wigner interpretatie van QM. Je hoeft het niet eens te zijn met die interpretatie, daarom zijn er verschillende interpretaties zoals de Many Worlds, maar feit is dat er wetenschappelijke/wiskundige/natuurkundige onderbouwing is voor mijn idee.
Dat zegt weinig. Er zijn legio ideeën omtrent QM. Wat mij opvalt is dat in discussies over bewustzijn vaak wordt teruggegrepen op nogal ouderwetse opvattingen over QM. Ik ken persoonlijk geen natuurkundige die stelt dat het bewustzijn een centrale rol speelt in het meetproces van de QM. Zie b.v. ook Physicsforums,

https://www.google.nl/sea(...)qMWqHUE6isgAa_s7KoBw
-
pi_177329444
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een interpretatie die ondertussen nogal verouderd is en voor zover ik weet niet echt wordt aangehouden. Wigner kwam met zijn interpretatie voor ons begrip van decoherentie. "Bewustzijn" is geen essentieel onderdeel van de QM. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/1009.2404

Wat betreft bewustzijn (wat ik al eerder zei): een mogelijkheid is dat het een emergente eigenschap is van neurale netwerken. Dat maakt het niet minder "echt". Temperatuur is ook een emergent verschijnsel, atomair gezien, maar ik leg nog steeds niet mijn handen op een brandende kachel. Het betekent alleen dat bewustzijn geen fundamenteel concept is.
De enige reden dat 'bewustzijn' geen rol speelt in de huidige QM is omdat natuurkundigen niet willen dat het een rol speelt.

John von Neumann heeft wiskundig aangetoond dat je het meet-probleem alleen verplaatst als je een object als meetinstrument gebruikt. Dat object valt namelijk ook onder de Schroedinger vergelijking. Verder doen objecten geen waarnemingen, alleen een subject kan een waarneming doen. Een camera zonder mens om de beelden van de camera te interpreteren zegt helemaal niks.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zegt weinig. Er zijn legio ideeën omtrent QM. Wat mij opvalt is dat in discussies over bewustzijn vaak wordt teruggegrepen op nogal ouderwetse opvattingen over QM. Ik ken persoonlijk geen natuurkundige die stelt dat het bewustzijn een centrale rol speelt in het meetproces van de QM. Zie b.v. ook Physicsforums,

https://www.google.nl/sea(...)qMWqHUE6isgAa_s7KoBw
"So you need another measuring device to collapse that initial measuring particle to a definite state. But then you need something else to collapse that measuring apparatus as well, and so on and so on. This creates a chain of material objects in a superposition of measuring, which is known as a Von Neumann chain.

Since quantum laws are what describe all material objects, some other particles or measuring apparatus is always needed to collapse the next one in line. You keep going back until you get to something nonlocal. Outside the entire material system, which escapes this chain by not being bound by the same physical laws, and is able to cause final collapse of everything in the chain, which is argued to be a conscious observer. Something beyond the material with the ability to collapse the entire physical system."

gevonden op https://physics.stackexch(...)he-von-neumann-chain

Het klinkt mij heel logisch in de oren in ieder geval.

Ouderwets of niet, algemeen erkend of niet, er is wiskundige onderbouwing voor de interpretatie.
pi_177329544
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een interpretatie die ondertussen nogal verouderd is en voor zover ik weet niet echt wordt aangehouden. Wigner kwam met zijn interpretatie voor ons begrip van decoherentie. "Bewustzijn" is geen essentieel onderdeel van de QM. Zie b.v.

https://arxiv.org/abs/1009.2404

Wat betreft bewustzijn (wat ik al eerder zei): een mogelijkheid is dat het een emergente eigenschap is van neurale netwerken. Dat maakt het niet minder "echt". Temperatuur is ook een emergent verschijnsel, atomair gezien, maar ik leg nog steeds niet mijn handen op een brandende kachel. Het betekent alleen dat bewustzijn geen fundamenteel concept is.
Er zijn toch verrassend veel mensen die denken dat "bewustzijn" een fundamentele rol speelt in kwantumfysica. Dat je om het soort waarnemer te zijn dat een golffunctie kan doen instorten een bewuste waarnemer moet zijn.

Je kent ze vast wel, films als "what the bleep do we know?" en ook dit filmpje dat veelvuldig voorbij is gekomen:


Het hele idee lijkt mij onzin. Aan de andere kant is het ook weer niet heel eenvoudig om het idee bikkelhard te weerleggen. Tenslotte kun je altijd volhouden dat de werkelijkheid zich aanpast op het moment dat wij - bewuste waarnemers - de meetresultaten bekijken. Men kan dus altijd volhouden dat de werkelijkheid zich anders gedraagt als geen enkel bewust wezen ziet wat er gebeurt.

Heb jij hier ideeen over?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177329782
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:53 schreef Molurus het volgende:

Heb jij hier ideeen over?
Je kunt sowieso de vraag stellen of de objectieve realiteit wel bestaat zonder bewustzijn. Immers, als er geen bewustzijn is is er ook niks dat kan waarnemen dat er überhaupt een materiële werkelijkheid is.

Alleen object kan zichzelf niet waarnemen zonder subject

Het universum (object) neemt zichzelf waar via de mentale dimensie (subject).

En die mentale dimensie zorgt voor het instorten van de golffunctie waardoor de overgang van de kwantumrealiteit naar de klassieke realiteit simpel is.
pi_177330004
Ik zou zeggen dat dit idee sowieso al ten prooi valt aan het scheermes van Ockham. Maar ik ben benieuwd of er buiten dat nog iets over te zeggen valt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177330203
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:05 schreef Molurus het volgende:
Ik zou zeggen dat dit idee sowieso al ten prooi valt aan het scheermes van Ockham. Maar ik ben benieuwd of er buiten dat nog iets over te zeggen valt.
Nu wordt Ockham gebruikt als toverwoord om de von Neumann - Wigner interpretatie te weerleggen zoals 'emergentie' gebruikt wordt als toverwoord om 'the hard problem of consciousness' op te lossen.

'The hard problem of consciousness' en de von Neumann - Wigner interpretatie combineren in ieder geval goed in mijn model om tot een logische werkelijkheid te komen die zowel het kwalitatieve als het kwantitatieve integreert.
pi_177332242
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Goed, bewustzijn vereist een zekere intelligentie. Maar bijvoorbeeld ratten zijn bewust (het zijn immers subjecten, je kunt niet zomaar ratten in brand steken zoals dat met bomen kan) en een stuk minder intelligent dan mensen.
Waarom is een rat een subject en een boom niet? Bomen zijn dus machines/objecten volgens jou? Het is bijna een vorm van antropomorfisme...

Ik benadruk dit omdat ik er dan wellicht eens achter kom wat je met bewustzijn bedoelt.
pi_177332421
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:02 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Waarom is een rat een subject en een boom niet? Bomen zijn dus machines/objecten volgens jou? Het is bijna een vorm van antropomorfisme...

Ik benadruk dit omdat ik er dan wellicht eens achter kom wat je met bewustzijn bedoelt.
Een rat heeft een bewuste ervaring. Je kunt een rat niet zomaar in brand steken, je kunt een boom wel zomaar in brand steken want een boom ervaart bijvoorbeeld geen pijn.

Bewustzijn = subjectieve ervaring (bijvoorbeeld 'pijn', maar het kan alles zijn wat binnen de term 'subjectieve ervaring' valt).

Het verschil tussen een objectieve externe wereld en een subjectief intern bewustzijn is dus een fundamenteel verschil.

Objecten 'voelen' niks, daarom is het juridisch niet strafbaar om je eigen stoel in de fik te steken, hout te kloven of stenen te vermorzelen. Moord kan je echter een zeer lange gevangenisstraf opleveren, het verschil tussen object en subject is immaterieel.
pi_177333115
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Een rat heeft een bewuste ervaring. Je kunt een rat niet zomaar in brand steken, je kunt een boom wel zomaar in brand steken want een boom ervaart bijvoorbeeld geen pijn.
Weten we dat zeker? Dat een boom niet reageren kan op het vuur wil nog niets zeggen dat het niet merkt dat het in brand staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door up7 op 20-02-2018 22:42:59 ]
  dinsdag 20 februari 2018 @ 22:33:54 #300
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177333283
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:29 schreef up7 het volgende:

[..]

Weten we dat zeker? Dat een boom niet reageren kan op het vuur wil nog niets zeggen dat het geen merkt dat het in brand staat.
Bomen communiceren ook met elkaar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')