abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:39:42 #56
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_181330183
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:37 schreef Rob310 het volgende:

[..]

hier ook niet :(
Moet toch gewoon werken, Imgur op Fok! ?
Je moet even de goede URL tussen [IMG] zetten.


gefixt :)


Maar lekt er veel uit/moet je regelmatig bijvullen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 20-08-2018 19:49:35 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 20 augustus 2018 @ 20:04:36 #57
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_181330827
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Je moet even de goede URL tussen [IMG] zetten.

gefixt :)

Maar lekt er veel uit/moet je regelmatig bijvullen?
elke 9000-10000 1 liter dus dat valt nog te overzien, maar het viel nu op dat er wat onder de wagen lag. Waarschijnlijk nu pas 'overgelopen'.
Nu weer volle peilstok, eens kijken hoeveel Km er nu voorbij gaan eer er weer die liter nodig is.
Maar voor het geval dat, wilden we graag even weten wat hier zou kunnen lekken.
Apk komt er namelijk ook weer aan.
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
  maandag 20 augustus 2018 @ 20:06:44 #58
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_181330867
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 20:04 schreef Rob310 het volgende:

[..]

elke 9000-10000 1 liter dus dat valt nog te overzien, maar het viel nu op dat er wat onder de wagen lag. Waarschijnlijk nu pas 'overgelopen'.
Nu weer volle peilstok, eens kijken hoeveel Km er nu voorbij gaan eer er weer die liter nodig is.
Maar voor het geval dat, wilden we graag even weten wat hier zou kunnen lekken.
Apk komt er namelijk ook weer aan.
Komt vast wel iemand die er meer verstand van heeft. Zijn meestal geen plekken waar je vlot het lek kan verhelpen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_181348358
Kan het zijn dat een band van 86T een hoger benzineverbruik heeft dan een van 82T?

Gaat om precies dezelfde band, maar de 86T is goedkoper.

Ik twijfel ook nog over de volgende banden:

- Nexen Blue H Plus
- Vredestein T Trac 2
- Uniroyal Rainexpert 3
- Toyo Proxes CF2
- Yokohama A Drive

Iemand die iets zinnigs erover kan zeggen?
Gaat over banden voor een Yaris.

[ Bericht 48% gewijzigd door Miniem op 21-08-2018 15:18:32 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_181348623
Het effect van banden op het brandstofverbruik (mist op de juiste spanning) is erg klein en in de praktijk bijna niet meetbaar. Dat geldt voor een ander profiel, een ander merk of een andere draagkracht.
pi_181348819
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 15:17 schreef oldford het volgende:
Het effect van banden op het brandstofverbruik (mist op de juiste spanning) is erg klein en in de praktijk bijna niet meetbaar. Dat geldt voor een ander profiel, een ander merk of een andere draagkracht.
Een korte blik op Google laat toch duidelijk anders vermoeden.
De anwb bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/banden/bandenlabel
pi_181350783
Als je wat verder door leest dan kom je erachter dat de door jou genoemde 82T en 86T niets te maken hebben met de rolweerstand en dus het brandstofverbruik. Het getal geeft het draagvermogen van de band weer en de letter geeft de maximale snelheid aan.
Waar de ANWB op doelt is het bandenlabel met daarop klasse A t/m G. Het maximale verschil tussen klasse A en G is zo'n 7,5% - dat is nog wel meetbaar. Maar het verschil tussen klasse A en klasse B of tussen klasse B en klasse C is zo klein dat het niet meer meetbaar is.
Het verschil in draagvermogen bij verder dezelfde band zoals in jouw vraag leidt echt niet tot 4 klasses hoger op het bandenlabel en dus ook niet tot een meetbaar verschil in verbruik.

De invloed van bandenspanning is ongeveer net zo groot. Bij 15% onderdruk neemt het verbruik met ongeveer 2% toe. Bij 50% onderdruk is het meerverbruik z'n 8%.
Zie voor een beschrijving van de bandenmarkeringen:
http://www.sicherbestellen.de/autobanden/Reifenbezeichnung.html

Als je je echt druk maakt over het verbruik van je banden kies dan Toyo, dat is klasse C, terwijl de rest klasse E is. Of kies een Michelin energy saver - dat is ook klasse C.
De Goodyear Ecocontact en Continental ecocontact 5 zijn zelfs klasse B.
pi_182398922
Hallohallo.Bij het op laten komen van de koppeling voel ik bij het laatste stukje een klik en wil die zeg maar omhoog schieten.Het gaat om een Mazda 323f uit 2000.Lekt zover ik kan zien niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door pitboer op 09-10-2018 19:18:26 ]
  zaterdag 3 november 2018 @ 19:04:29 #64
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182922924
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 20:43 schreef pitboer het volgende:
Hallohallo.Bij het op laten komen van de koppeling voel ik bij het laatste stukje een klik en wil die zeg maar omhoog schieten.Het gaat om een Mazda 323f uit 2000.Lekt zover ik kan zien niet.
Een 'klik' is denk ik mechanisch; kan een rafelende koppelingskabel zijn, maar ook een vinger van de drukgroep en/of alles ertussenin.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 3 november 2018 @ 19:09:01 #65
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182922992
Algemene mededeling trouwens:

Wegens ongoing protesten/klachten/feedback van users in verschillende fora wegens onoverzichtelijkheid van de fora door het aantal sticky's bovenaan de pagina, hebben wij, de mods van PTA, besloten om in PTA het aantal sticky's te beperken, wat dus betekent dat dit topic vanaf heden niet meer sticky staat.

Einde mededeling


:*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183976321
Vraag:

Ik ben de oliepeilstok van mijn Honda Civic 1987 verloren. Hieraan komen is tot nu toe niet gelukt. Ik vul nu maandelijks bij met een scheut olie, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.

Heeft iemand een creatieve oplossing om toch het oliepeil te kunnen meten?
  woensdag 26 december 2018 @ 10:57:09 #67
436242 Donkergroen
is het nieuwe grijs
pi_183976607
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 10:40 schreef das_phantom het volgende:
Vraag:

Heeft iemand een creatieve oplossing om toch het oliepeil te kunnen meten?
Morgen even naar de sloop?
pi_183978830
Olie aftappen, meten hoeveel het is en dan op de site van kroonolie kijken hoeveel erin moet. Olie die je eruit hebt gehaald aanvullen tot hoeveel het moet zijn en er terug in gooien.
  woensdag 26 december 2018 @ 13:04:56 #69
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183979092
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 26 december 2018 @ 13:14:45 #70
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183979294
quote:
Beste optie, maar wel een dikke investering :+

Zomaar een dotje erbij kieperen elke maand slaat helemaal nergens op natuurlijk; straks zit je hem gruwelijk te overfillen en loopt de boel in de soep :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183983581
Eens, prima auto dus wil hier ook niet meer doorgaan, is zonde. Onderdelensites ben ik mee bezig, maar krijg geen matches op mijn model. Onderdelenlijn heb ik een bericht op geplaatst, maar helaas geen aanbiedingen. Het aanbod voor dit model auto op sloperijen is vrij gering.

Met olietappen, bedoel je dan twee keer in twee maanden, zodat ik ook het verbruik kan meten?

Waar ik net nog aan dacht is contact leggen met Honda Nederland, om te achterhalen of er nog meer recente modellen zijn met gelijke motor, zodat het makkelijker is om aan een peilstok te geraken.

Marktplaats en eBay hou ik in de gaten.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:11:55 #72
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183983700
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:05 schreef das_phantom het volgende:
Eens, prima auto dus wil hier ook niet meer doorgaan, is zonde. Onderdelensites ben ik mee bezig, maar krijg geen matches op mijn model. Onderdelenlijn heb ik een bericht op geplaatst, maar helaas geen aanbiedingen. Het aanbod voor dit model auto op sloperijen is vrij gering.

Met olietappen, bedoel je dan twee keer in twee maanden, zodat ik ook het verbruik kan meten?

Waar ik net nog aan dacht is contact leggen met Honda Nederland, om te achterhalen of er nog meer recente modellen zijn met gelijke motor, zodat het makkelijker is om aan een peilstok te geraken.

Marktplaats en eBay hou ik in de gaten.
Gewoon naar een willekeurige sloperij rijden (liefst eentje met veel japanners) die weten wel welke je nodig hebt..
En dan niet zo karig met info.. cilinderinhoud of motortype is je wel bekend toch? Ook je locatie is wel handig als je gerichte tips wilt..
Maargoed de meeste van die blokjes zitten in meerdere types.. en soms zijn de peilstokken uit andere motoren ook bruikbaar..

Er is geen sloperij die losse peilstokken op internet gaat zetten.. ze zijn geen webshop.. En dan nog is het de moeite niet..
Ik heb ook wel peilstokken.. maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze op internet te zetten.. dat kost meer tijd dan het opbrengt..

[ Bericht 3% gewijzigd door Zolderkamer op 26-12-2018 17:17:22 ]
  woensdag 26 december 2018 @ 17:12:24 #73
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183983713
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 12:51 schreef ColtZ40 het volgende:
Olie aftappen, meten hoeveel het is en dan op de site van kroonolie kijken hoeveel erin moet. Olie die je eruit hebt gehaald aanvullen tot hoeveel het moet zijn en er terug in gooien.
Olie terug gooien.
Goed plan, al het vuil in het carter ongefilterd weer in je kop gooien, geen probleem!
War een "tips" hier weer zeg :X
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_183983878
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Olie terug gooien.
Goed plan, al het vuil in het carter ongefilterd weer in je kop gooien, geen probleem!
War een "tips" hier weer zeg :X
Dat verdiend deze domme vraag. :W
pi_183998384
quote:
14s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Gewoon naar een willekeurige sloperij rijden (liefst eentje met veel japanners) die weten wel welke je nodig hebt..
En dan niet zo karig met info.. cilinderinhoud of motortype is je wel bekend toch? Ook je locatie is wel handig als je gerichte tips wilt..
Maargoed de meeste van die blokjes zitten in meerdere types.. en soms zijn de peilstokken uit andere motoren ook bruikbaar..

Er is geen sloperij die losse peilstokken op internet gaat zetten.. ze zijn geen webshop.. En dan nog is het de moeite niet..
Ik heb ook wel peilstokken.. maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze op internet te zetten.. dat kost meer tijd dan het opbrengt..
Dankjewel voor je reactie! Gaat om een Civic 1.5 GL, 4 cilinders, 1488cc, omgeving Haarlem maar wil het hele land wel door voor deze auto.

https://www.autoweek.nl/auto/739/honda-civic-15-gl/#specs
  donderdag 27 december 2018 @ 11:37:54 #76
436242 Donkergroen
is het nieuwe grijs
pi_183998958
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:12 schreef das_phantom het volgende:

[..]

wil het hele land wel door voor deze auto.

Kijkt U eens, 2 seconden google: https://www.japoto.nl/honda-sloperij
Geen dank :)
  donderdag 27 december 2018 @ 12:06:15 #77
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183999620
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:12 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie! Gaat om een Civic 1.5 GL, 4 cilinders, 1488cc, omgeving Haarlem maar wil het hele land wel door voor deze auto.

https://www.autoweek.nl/auto/739/honda-civic-15-gl/#specs
Niet alles staat online, maar er zijn autodemontagebedrijven zat; gewoon effe bellen, ik weet zeker dat je binnen no time een peilstokkie hebt. Sowieso, als ik die prijzen zo zie, zou ik hem gewoon nagelblingbling nieuw bestellen bij de dealer, die heeft hem ook gewoon, en anders next day, als hij hem moet bestellen :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 27 december 2018 @ 12:06:45 #78
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183999632
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:37 schreef Donkergroen het volgende:

[..]

Kijkt U eens, 2 seconden google: https://www.japoto.nl/honda-sloperij
Geen dank :)
Goei bezig ^O^ _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 27 december 2018 @ 13:35:59 #79
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_184001599
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:12 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie! Gaat om een Civic 1.5 GL, 4 cilinders, 1488cc, omgeving Haarlem maar wil het hele land wel door voor deze auto.

https://www.autoweek.nl/auto/739/honda-civic-15-gl/#specs
Gewoon even op de Liede kijken dan... Een miljoen miljard sloperijen..
Daar slaag je wel.. En vijf minuten rijden _O-
https://www.google.com/ma(...).3819918!4d4.7538293
pi_184026415
Dank allen, ik ga aan de slag!
pi_184154660
Vraagje van een A-technisch persoon.

Sinds een paar dagen hoor ik bij het opstarten van mijn zes jaar oude Toyota met 109k kilometers een knarsend piepend geluid vanonder de motorkap wat verdwijnt als de motor warmgedraaid is, na een paar minuten.

Volgens mij als leek is dit de v-snaar? Kan dit kloppen? En zo ja, kan het kwaad? Of is het verstandig de v-snaar te vervangen?

Ik vraag het even hier, want ik woon in het buitenland en als ik de toyota dealer vraag, zegt ie gerust dat het het beste is om een nieuwe auto te kopen 😊,

Dank alvast voor jullie goede raad
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 2 januari 2019 @ 09:41:26 #82
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184155917
Denk niet dat een redelijk recente auto als die van jou nog een V-snaar heeft, maar een multiriem.
Zo ver ik weet piepen die eigenlijk nooit. Dan lijkt het meer op een lagertje. Is er geen onafhankelijke garage in de buurt met normale onderdeelprijzen en uurtarieven waar je het kunt laten nakijken en evt fiksen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184156190
Mijn Daihatsu Cuore uit 2012 laat soms het handremlampje branden als ik de handrem er af heb gedaan. Na een paar seconden en de handrem een paar keer bewegen gaat het dan wel uit. Heeft dat een verdere betekenis of zit er gewoon vuil rond het drukknopje? Ik zal sowieso eens wat schoonmaken daar.
  woensdag 2 januari 2019 @ 12:33:38 #84
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184158323
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 10:09 schreef nanuk het volgende:
Mijn Daihatsu Cuore uit 2012 laat soms het handremlampje branden als ik de handrem er af heb gedaan. Na een paar seconden en de handrem een paar keer bewegen gaat het dan wel uit. Heeft dat een verdere betekenis of zit er gewoon vuil rond het drukknopje? Ik zal sowieso eens wat schoonmaken daar.
Dat werkt meestal met een gewoon schakelaartje bij de bediening.. die zal iets te strak staan afgesteld.. even opzoeken waar hij zit en een klein tikje losser zetten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184159260
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2019 12:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat werkt meestal met een gewoon schakelaartje bij de bediening.. die zal iets te strak staan afgesteld.. even opzoeken waar hij zit en een klein tikje losser zetten.
OK, dank je. Dat ga ik wel vinden. Schoonmaken er om heen zal ook wel helpen.
  woensdag 2 januari 2019 @ 21:59:17 #86
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_184169275
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 02:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
Vraagje van een A-technisch persoon.

Sinds een paar dagen hoor ik bij het opstarten van mijn zes jaar oude Toyota met 109k kilometers een knarsend piepend geluid vanonder de motorkap wat verdwijnt als de motor warmgedraaid is, na een paar minuten.

Volgens mij als leek is dit de v-snaar? Kan dit kloppen? En zo ja, kan het kwaad? Of is het verstandig de v-snaar te vervangen?

Ik vraag het even hier, want ik woon in het buitenland en als ik de toyota dealer vraag, zegt ie gerust dat het het beste is om een nieuwe auto te kopen 😊,

Dank alvast voor jullie goede raad
Zoals eerder aangegeven geen V-snaar maar Multiriem.
Heb ik vorig jaar op mijn C5 ook gehad.
Meestal kun je het ook aan de riem afzien of deze slipt want dan zitten er happen aan de rand, die van mij was zelfs de helft smaller geworden 😮
Het bleek dat het lager van de spanrol kapot was waardoor de riem dus schuin langs de poelies gaat lopen en gaat piepen en scheuren.
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_184241255
Ik heb me best er in verdiept maar ik zit toch een beetje vast.

Ik heb een Volvo V40 uit 1999 en wil winterbanden. Nu zit er op: 195/55R15.
Op de velg zelf staat 6Jx15x44 en typenummer 30813598 wat mij brengt op een steek van 4x114.3 en ET van 44.

Kan ik dan deze banden monteren? :@ Volgens mij klopt de steek wel maar ze zijn minder hoog.

Zit op marktplaats te speuren maar dan kom ik bijvoorbeeld ook op dit soort advertenties waar geen steekmaat bij staat.
  zondag 6 januari 2019 @ 17:00:34 #88
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_184242958
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:17 schreef racerdkb het volgende:
Ik heb me best er in verdiept maar ik zit toch een beetje vast.

Ik heb een Volvo V40 uit 1999 en wil winterbanden. Nu zit er op: 195/55R15.
Op de velg zelf staat 6Jx15x44 en typenummer 30813598 wat mij brengt op een steek van 4x114.3 en ET van 44.

Kan ik dan deze banden monteren? :@ Volgens mij klopt de steek wel maar ze zijn minder hoog.

Zit op marktplaats te speuren maar dan kom ik bijvoorbeeld ook op dit soort advertenties waar geen steekmaat bij staat.
Als je perse de winterbanden op een andere velg wilt hebben moet je inderdaad tijdig houden met juiste steek ET waarde. Je kunt ook banden wisselen op je huidige velg, dan hoef je enkel rekening te houden met de afrolomtrek.
Dat kan, bijvoorbeeld, hier: (inclusief uitleg).

https://www.autodemontage(...)nadvies/afrolomtrek/

Natuurlijk moet je hier ook rekening mee houden wanneer je een complete velg met band koopt.
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_184243029
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:00 schreef Rob310 het volgende:

[..]

Als je perse de winterbanden op een andere velg wilt hebben moet je inderdaad tijdig houden met juiste steek ET waarde. Je kunt ook banden wisselen op je huidige velg, dan hoef je enkel rekening te houden met de afrolomtrek.
Dat kan, bijvoorbeeld, hier: (inclusief uitleg).

https://www.autodemontage(...)nadvies/afrolomtrek/

Natuurlijk moet je hier ook rekening mee houden wanneer je een complete velg met band koopt.
Top. Ik wil sowieso met andere velg zodat ik ze zelf kan wisselen.

Dus als het 4 steek is en ET44 dan zit het sowieso wel goed en gaan ze passen? Ik ga naar 185/60R15 dus dat is 1,26% naar boven wat nog binnen de marge van 1,50% valt.
  zondag 6 januari 2019 @ 21:37:06 #90
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_184249491
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:04 schreef racerdkb het volgende:

[..]

Top. Ik wil sowieso met andere velg zodat ik ze zelf kan wisselen.

Dus als het 4 steek is en ET44 dan zit het sowieso wel goed en gaan ze passen? Ik ga naar 185/60R15 dus dat is 1,26% naar boven wat nog binnen de marge van 1,50% valt.
Hoe het met steek en ET waarde zit, ben ik helaas niet in thuis. Ik weet dat die waardes bestaan en wat ze zijn maar marges daarin weet ik niet (steek is steek en dat past of past niet).
Afrolwaarde en de daarbij behorende afwijking m.b.t. je snelheidmeter (en effect op je benzineverbruik!) is volgens mij het belangrijkste.
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_184356690
Ik stel de vraag maar ff hier.

Ik wil naar een auto gaan kijken maar daar staat de km stand onlogisch geregistreerd. Ik vroeg waarom aan de verkoper. Hij zegt dat de km teller (snelheid) het niet deed en dat dat verplicht was voor de apk. Daarom is er een klok met een lagere km stand ingezet. Alleen die klokken zijn digitaal. Dus zou zon klok de km stand dan niet over moeten nemen van de boordcomputer?
Betreft een Yaris Verso uit 1999.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_184356967
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 11:38 schreef Miniem het volgende:
Ik stel de vraag maar ff hier.

Ik wil naar een auto gaan kijken maar daar staat de km stand onlogisch geregistreerd. Ik vroeg waarom aan de verkoper. Hij zegt dat de km teller (snelheid) het niet deed en dat dat verplicht was voor de apk. Daarom is er een klok met een lagere km stand ingezet. Alleen die klokken zijn digitaal. Dus zou zon klok de km stand dan niet over moeten nemen van de boordcomputer?
Betreft een Yaris Verso uit 1999.
Bij moderne voertuigen staat het zekerweten in de boordcomputer, veel oudere auto's hebben het inderdaad nog in de complete tellergebeuren opgeslagen.

https://www.onderdelenlij(...)/kilometerteller-km/

overal staat de KM stand bij opgeschreven, dus het zou wel kunnen. Ik heb ook een digitale KM teller, maar ik heb niet eens een boordcomputer :)

De enige manier om de echte stand te weten is om te kijken naar stickertjes in de motorruimte die verklappen wanneer de olie, KVS airco etc allemaal is gedaan. of via een uitleesapparaat
pi_184359975
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 11:55 schreef Hamplakje het volgende:

De enige manier om de echte stand te weten is om te kijken naar stickertjes in de motorruimte die verklappen wanneer de olie, KVS airco etc allemaal is gedaan.
Dan nog weet je de echte stand niet want je weet niet hoeveel er daarna is gereden.
pi_184366945
NAP rapport opvragen.

Als er zoiets gebeurd is dan zul je dat prima kunnen herleiden uit het NAP rapport. Je ziet dan een sprong (het moment dat de teller eruit ging). De periode ervoor en erna moeten wel logisch zijn.

Ik heb ook wel eens een auto gekocht met NAP onlogisch. Schrikt veel mensen af, maar in dit geval bleek het gewoon een invoerfoutje te zijn... Hij had 86000 ofzo gelopen, daarna 789000, toen 93000 ofzoiets...
pi_184451663
Opel Astra H 1.6 Easytronic staat nu bij de garage voor een beurt. Er zit sindskort ook een ratel(tje) in de motor. Ze geven aan dat de kleppen gesteld moeten worden (minimaal 400 euro). Auto is 15 jaar oud en heeft 250k op de teller. Wat zouden jullie doen? Ik vind het nogal een hoop geld :{
Ik lees hier en daar dat olie verversen het ook nog wel eens oplost/verminderd. Dat zit sowieso in de huidige beurt.
  donderdag 17 januari 2019 @ 11:32:22 #96
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184451855
Ik zou eerst de olie verversen en kijken of het inderdaad veranderd.


Je kan hem ook een flush geven, dat wil ook wel het een en ander oplossen.

Kleppen stellen kan altijd nog.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184451962
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:32 schreef bokkepoot het volgende:
Je kan hem ook een flush geven, dat wil ook wel het een en ander oplossen.
Thanks, vanmiddag eens luisteren hoe het klinkt. Wat is een flush? :P
pi_184452056
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:39 schreef Piles het volgende:

[..]

Thanks, vanmiddag eens luisteren hoe het klinkt. Wat is een flush? :P
Precies wat het woord zegt :+ doorspoelen :Y
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  donderdag 17 januari 2019 @ 12:04:28 #99
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184452252
Goedje toevoegen aan oude olie en dan even laten draaien.

Zelf doe ik daarna vaak ook nog even een extra olie verversing naar 250 km. Dit in verband met dat een flush rommel kan losmaken die je niet in je motor wil hebben
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 17 januari 2019 @ 12:06:54 #100
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184452277
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Opel Astra H 1.6 Easytronic staat nu bij de garage voor een beurt. Er zit sindskort ook een ratel(tje) in de motor. Ze geven aan dat de kleppen gesteld moeten worden (minimaal 400 euro). Auto is 15 jaar oud en heeft 250k op de teller. Wat zouden jullie doen? Ik vind het nogal een hoop geld :{
Ik lees hier en daar dat olie verversen het ook nog wel eens oplost/verminderd. Dat zit sowieso in de huidige beurt.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld (kms.)?

Olie verversen helpt niet als de kleppen echt de oorzaak zijn. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 17 januari 2019 @ 12:11:34 #101
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184452350
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 12:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld (kms.)?

Olie verversen helpt niet als de kleppen echt de oorzaak zijn. :)
Das waar, maar Ts zal niet de eerste zijn die na het kleppen stellen nog steeds dat rateltje in de motor heeft.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 17 januari 2019 @ 12:31:53 #102
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184452630
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Opel Astra H 1.6 Easytronic staat nu bij de garage voor een beurt. Er zit sindskort ook een ratel(tje) in de motor. Ze geven aan dat de kleppen gesteld moeten worden (minimaal 400 euro). Auto is 15 jaar oud en heeft 250k op de teller. Wat zouden jullie doen? Ik vind het nogal een hoop geld :{
Ik lees hier en daar dat olie verversen het ook nog wel eens oplost/verminderd. Dat zit sowieso in de huidige beurt.
Kleppen stellen is normaal onderhoud, als je het gewoon lekker niet doet, slaan de kleppen op termijn zichzelf en/of de zittingen kapot, dan heb je een koprevisie aan je fiets hangen van een roodje of 2.

Dat oliewissel verhaal is in het geval van hydraulische stoters; die hebben een miniem oliekanaaltje wat de stoter smeert en als je met gore olie rondrijdt slibt dat gaatje dicht en gaat de stoter tikken. Dat kán (sóms!) met een oliewissel weer teniet gedaan worden, maar meestal is het gewoon dicht = dicht. Vroeger deed met wel eens de helft van de olie (heel tijdelijk) vervangen voor hydrauliekolie om te proberen ze open te spoelen, dat werkt best aardig.

Helaas voor jou heeft jouw motor géén hydraulische klepstoters, en dan moeten ze dus periodiek gesteld worden.

Je vraag is ongeveer hetzelfde als:

Mijn auto start en loopt beroerd, de garage zegt dat er nieuwe bougies in moeten, wat zal ik doen?

Klein verschil in detail is dat jouw kleppen stellen een beetje duurder is als een setje pitjes :+ Maar het moet wél gebeuren als je die laatste ton er ook op wilt zetten. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:22:45 #103
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184454139
Waarom is kleppen stellen zo duur?
Als je weet wat je doet os et niet héél veel werk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184454420
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:22 schreef daNpy het volgende:
Waarom is kleppen stellen zo duur?
Als je weet wat je doet os et niet héél veel werk.
Nee, dat dacht ik ook. Daarom schrok ik ook van het startbedrag van 400 euro, wat nog hoger kan worden afhankelijk van wat ze vinden.
Misschien eens bij een andere (universele) garage vragen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:43:04 #105
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184454481
Misschien ben je 4 uur bezig met alles af en weer opbouwen, dat kan. Bij mn daf is het 3 moeren van het kleppendeksel en je kunt aan de gang :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:54:35 #106
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184454671
quote:
15s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:39 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, dat dacht ik ook. Daarom schrok ik ook van het startbedrag van 400 euro, wat nog hoger kan worden afhankelijk van wat ze vinden.
Misschien eens bij een andere (universele) garage vragen.
Psies, vraag eens een beetje rond.. was dit bij de Opeldealer?

Misschien is het idd wel een berg werk.. kan het me niet helemaal voorstellen, maar het zóu kunnen. Misschien heb je er wel speciale onderdelen voor nodig..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:32:28 #107
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_184461468
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Opel Astra H 1.6 Easytronic staat nu bij de garage voor een beurt. Er zit sindskort ook een ratel(tje) in de motor. Ze geven aan dat de kleppen gesteld moeten worden (minimaal 400 euro). Auto is 15 jaar oud en heeft 250k op de teller. Wat zouden jullie doen? Ik vind het nogal een hoop geld :{
Ik lees hier en daar dat olie verversen het ook nog wel eens oplost/verminderd. Dat zit sowieso in de huidige beurt.
Het gaat er over uit of je voor die ¤400 een nieuwe auto kunt kopen die net zo goed bevalt.

Google bracht mij op
https://opel-forum.nl/forums/topic/astra-h-1-6-2007-tikt/

Waar ze zeggen dat het normaal onderhoud is, iedere 150K of 10 jaar, tevens geeft men aan dat de 105 Pk versie last heeft van een plaat in de inlaat die kan gaan klapperen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rob310 op 18-01-2019 13:21:42 ]
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:48:39 #108
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184461774
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:22 schreef daNpy het volgende:
Waarom is kleppen stellen zo duur?
Als je weet wat je doet os et niet héél veel werk.
Overblijfsel uit de tijd dat arbeid bijna niets kostte. Bij mijn eerste auto moest je 2 nokkenassen demonteren als je iets aan de klepspeling wilde veranderen.
Iedere 20K; als ik mij niet vergis. 8)7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 9 april 2019 @ 11:25:05 #109
389307 1marcelfilms
(permanent verbannen)
pi_186116583
Waar kan ik dit hier goedkoop krijgen, of hoe kan ik op amazon bestalen zonder credit card?
vroeger was alles beter
ìk_vôél_më_èëñzâám_ën_ållêén_v­ándàâg_wïl_ìemånd_mêt_mê_präté­ñ
pi_186116868
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2019 11:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
Waar kan ik dit hier goedkoop krijgen, of hoe kan ik op amazon bestalen zonder credit card? [ afbeelding ]
Autodoc.de of autodoc.nl? Zijn vaak ook niet duur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')