abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177112701
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Klopt, maar daar heb je dus niets aan. De uitspraken die gedaan worden over terugverdientijd zouden niet gedaan mogen worden, dit is dus pure misleiding. Kans is groot dat het totaal niet loont veel geld te investeren.
Je bent zelf misleidend.
pi_177113196
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:16 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Klopt, maar daar heb je dus niets aan. De uitspraken die gedaan worden over terugverdientijd zouden niet gedaan mogen worden, dit is dus pure misleiding. Kans is groot dat het totaal niet loont veel geld te investeren.
TV reclame is ook misleidend, dat mag helemaal niet gezegd worden dat in 1 veeg er allerlei aangekoekte etenswaar van je kookplaat gehaald kan worden.
Tevens kan je helemaal geen olievlekken uit je broek krijgen met 30 minuten wassen op 20 graden.

Kortom er is allerlei misleidende informatie om je heen, maar als het eenmaal om energiebesparing gaat dan wordt er een punt van gemaakt....
Tja, dan raak je ook de conform van mensen en maken die arme negertjes in kaapstad zonder water niks meer uit.

Ik verwacht een topic van je voor elke misleidende reclame op TV die je ziet....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 februari 2018 @ 18:54:19 #103
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_177114573
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

TV reclame is ook misleidend, dat mag helemaal niet gezegd worden dat in 1 veeg er allerlei aangekoekte etenswaar van je kookplaat gehaald kan worden.
Tevens kan je helemaal geen olievlekken uit je broek krijgen met 30 minuten wassen op 20 graden.

Kortom er is allerlei misleidende informatie om je heen, maar als het eenmaal om energiebesparing gaat dan wordt er een punt van gemaakt....
Tja, dan raak je ook de conform van mensen en maken die arme negertjes in kaapstad zonder water niks meer uit.

Ik verwacht een topic van je voor elke misleidende reclame op TV die je ziet....
De overheid doet hier aan mee. Natuurlijk energiebesparing is niets mis mee, maar het meest bespaar je door de thermostaat laag te zetten en niet alle ruimtes in je huis te verwarmen. Isoleren en dure warmtepompen en andere systemen, spek je voornamelijk de belanghebbenden in deze i dustrie, terwijl je hier feitelijk vaak weinig mee opschiet, dit eerlijke verhaal mag wel eens gezegd worden!

Kortom, ernergiebesparing, maar ook de bouwkundige maatregelen zijn prima, maar de mate van besparing, als die er al is, is voor iedereen anders.
pi_177114640
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 18:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

De overheid doet hier aan mee. Natuurlijk energiebesparing is niets mis mee, maar het meest bespaar je door de thermostaat laag te zetten en niet alle ruimtes in je huis te verwarmen. Isoleren en dure warmtepompen en andere systemen, spek je voornamelijk de belanghebbenden in deze i dustrie, terwijl je hier feitelijk vaak weinig mee opschiet, dit eerlijke verhaal mag wel eens gezegd worden!

Kortom, ernergiebesparing, maar ook de bouwkundige maatregelen zijn prima, maar de mate van besparing, als die er al is, is voor iedereen anders.
Uiteraard spek je belanghebbenden in de industrie. Dat doe je altijd als je geld uitgeeft.

Neemt niet weg dat ik straks geen gasaansluiting meer heb, geen stroomkosten vanwege de zonnepanelen en een behaaglijk warme woning vanwege de uitmuntende isolatie.

Over 15 tot 25 jaar zal de warmtepomp vervangen worden door een nieuwer, zuiniger model zoals dat nu ook gaat met CV-ketels. De techniek bestaat al vrij lang, lijkt op die van een airco en daardoor is de levensduur vrij goed te voorspellen.

Verder vind ik het een mooi verhaal van "thermostaat omlaag" maar in de praktijk leef je in een gezin met een partner en een paar kinderen die op hun eigen kamer zitten of ouderen die het sowieso altijd koud hebben. Je kan niet voor iedereen je persoonlijke situatie invullen.
pi_177114766
Iemand misschien een grafiek over het gemiddelde energievebruik de afgelopen 30 jaar per jaar?
Ik kan het niet vinden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177114819
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:03 schreef halfway het volgende:
Iemand misschien een grafiek over het gemiddelde energievebruik de afgelopen 30 jaar per jaar?
Ik kan het niet vinden.
Het energieverbruik van wat?
Het hele land? De wereld? Een gemiddeld huishouden?
pi_177115364
In mijn (ogenschijnlijk) goed geïsoleerde hoekwoning uit 2010 mag van mij best het gas eruit. Maar dan wil ik wel een gelijkwaardige of goedkopere oplossing, zonnepanelen schijnen hier op het Franse Dak niet zomaar geïnstalleerd te kunnen worden :') en dan wil ik gelijk ook een WTW unit laten plaatsen in combinatie met de rest.

Maar ik zie het zo snel nog niet gebeuren helaas.
pi_177116004
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het energieverbruik van wat?
Het hele land? De wereld? Een gemiddeld huishouden?
Gemiddeld per huishouden in Nederland.
pi_177116404
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:51 schreef halfway het volgende:

[..]

http://www.energiesite.nl(...)eld-energieverbruik/
  zondag 11 februari 2018 @ 21:28:44 #110
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177118100
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een deel van die milieuschade wordt juist al ongedaan gemaakt door het gebruik als isolatie.
Ja, dat zeg ik ook in m'n laatste zin.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 11 februari 2018 @ 21:37:33 #111
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177118253
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 18:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

De meeste energiebesparing krijg je als je helemaal niet meer stookt en ook geen elektriciteit meer verbruikt.

Echter, mensen hebben ook andere belangen die een rol spelen bij hun energieverbruik. Comfort en gezondheid bijvoorbeeld. De vraag is dus niet 'hoe bespaar je de meeste energie' maar 'hoe bespaar je de meeste energie' terwijl je toch een comfortabel, gezond (en misschien spelen er wel meer zaken me) huis hebt'.
En dan komt isoleren, mechanisch ventileren, wtw, warmtepompen, zonnepanelen, etc om de hoek kijken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177118317
Wat een verschil tussen huur en koop.

http://statline.cbs.nl/St(...)=T&STB=G1,G2,G3&VW=T
  zondag 11 februari 2018 @ 21:43:35 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177118349
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 21:42 schreef halfway het volgende:
Wat een verschil tussen huur en koop.

http://statline.cbs.nl/St(...)=T&STB=G1,G2,G3&VW=T
Misschien omdat de gemiddelde huurwoning kleiner is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177119898
Net even op mindergas gekeken, gasverbruik stevent dit jaar toch weer af op een 850-900 m3 het niveau van de vorige ketel, die nu 1,5 jaar geleden vervangen is.

Oorzaak, ik heb toch de thermostaat een graad hoger gezet. Gevolg, het is een stuk lekkerder in huis, cv slaat vaker aan ‘s avonds en de convectorput blijft goed warm nu. Hierdoor vrijwel geen koudeval meer van de schuifpui en meer comfort. Kost dus wel 150 m3 extra.

Dus wat te doen?
.
pi_177120647
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 23:04 schreef Fer het volgende:
Net even op mindergas gekeken, gasverbruik stevent dit jaar toch weer af op een 850-900 m3 het niveau van de vorige ketel, die nu 1,5 jaar geleden vervangen is.

Oorzaak, ik heb toch de thermostaat een graad hoger gezet. Gevolg, het is een stuk lekkerder in huis, cv slaat vaker aan ‘s avonds en de convectorput blijft goed warm nu. Hierdoor vrijwel geen koudeval meer van de schuifpui en meer comfort. Kost dus wel 150 m3 extra.

Dus wat te doen?
Wat voor een ketel en probeer eens de max temp lager te zetten op de ketel of in de software.

Ik heb hem op 60 graden staan. Kan die proberen wat die wil de max is 60, moduleert die maar op de ketel temperatuur.
Als er ergens iets te halen valt is het daar, alles wat meer of boven die temp gestookt moet worden kost dubbel. Bedenk wel dat die convectorput dan nog maar voor 1/4 aan vermogen heeft dan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2018 23:40:56 ]
  maandag 12 februari 2018 @ 00:32:51 #116
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177121236
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 23:04 schreef Fer het volgende:

Dus wat te doen?
Dikke kwaliteit gordijnen voor je schuifpui hangen.. ;)
pi_177121341
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:51 schreef halfway het volgende:

[..]

Per huishouden is niet heel interessant. Verbruik van hele land is leuker. Het OV, industrie, detailhandel moet je ook mee tellen.

Met ijsland:
https://www.google.nl/pub(...)l=nl&dl=nl&ind=false

en zonder IJsland:
pi_177121428
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 00:45 schreef bartos het volgende:

[..]

Per huishouden is niet heel interessant. Verbruik van hele land is leuker. Het OV, industrie, detailhandel moet je ook mee tellen.

Met ijsland:

en zonder IJsland:
En zonder raket vluchten, of atoomproeven?
pi_177125041
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 23:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat voor een ketel en probeer eens de max temp lager te zetten op de ketel of in de software.

Ik heb hem op 60 graden staan. Kan die proberen wat die wil de max is 60, moduleert die maar op de ketel temperatuur.
Als er ergens iets te halen valt is het daar, alles wat meer of boven die temp gestookt moet worden kost dubbel. Bedenk wel dat die convectorput dan nog maar voor 1/4 aan vermogen heeft dan.
Dit dus, zorg er voor dat je retour water onder de 50 graden blijft. Hoe lager hoe beter maar boven de vijftig graden gaat het hard met je gasverbruik omdat de rookgassen dan niet condenseren en dat scheelt een slok op een borrel. Als je damp uit je schoorsteen ziet komen staat de water temperatuur te hoog.

Verder nachtverlaging en inderdaad gordijnen dicht. een trui aan helpt ook enorm.
pi_177126635
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 00:32 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dikke kwaliteit gordijnen voor je schuifpui hangen.. ;)
Hangt er al over de hele muur, maar we willen ook wel regelmatig in en uit lopen en soms begint het al om 15u.

Convector creëert een warme luchtgordijn, maar dan moet het cvwater wat wel minimaal rond 60c zijn voordat het allemaal goed werkt.

Ik zat te kijken naar een mooie cop 1 oplossing als verwarmd glas. Heel inefficiënt, maar aan de andere kant pak je het probleem (koudeval/tocht) wel aan bij het probleem.
.
  maandag 12 februari 2018 @ 12:41:34 #121
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177127510
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Hangt er al over de hele muur, maar we willen ook wel regelmatig in en uit lopen en soms begint het al om 15u.

Convector creëert een warme luchtgordijn, maar dan moet het cvwater wat wel minimaal rond 60c zijn voordat het allemaal goed werkt.

Ik zat te kijken naar een mooie cop 1 oplossing als verwarmd glas. Heel inefficiënt, maar aan de andere kant pak je het probleem (koudeval/tocht) wel aan bij het probleem.
Nouja als het echt tocht is.. dan zou ik misschien iets aan de buitenkant langs de randen maken, een beetje in de stijl van je tuin ofzo.. (van die rietmatten etc) dat is vaak al genoeg om tocht te weren als er echt wind op staat)

Maargoed je kent de situatie zelf beter.. hier word de pui praktisch niet gebruikt bij slecht weer en hangt het gordijn dan toch dicht.. beetje winterslaap idee.. maar dat is overal anders natuurlijk..
Dit tochthok is toch een gebed zonder einde.. gelukkig heb ik genoeg bomen die ik kan opstoken :')
pi_177127553
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Is een Jaga convector met DBE niet een oplossing voor de koudeval?
pi_177130080
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is een Jaga convector met DBE niet een oplossing voor de koudeval?
Het is al een Jaga :D maar weet niet of ze toen ook al die low-H2O dingen bouwden. Wel zonder DBE. Ombouw kan, maar liever ben ik van die vieze vuilopvanger af.
.
pi_177130920
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:25 schreef Fer het volgende:

[..]

Het is al een Jaga :D maar weet niet of ze toen ook al die low-H2O dingen bouwden. Wel zonder DBE. Ombouw kan, maar liever ben ik van die vieze vuilopvanger af.
Nee, naja, zo'n convectorput lokt me ook niet echt aan.

In m'n net aangekochte woning (moet de sleutels nog krijgen) gaan alle oude radiatoren eruit en komen er Jaga's in met DBE.
pi_177131671
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:25 schreef Fer het volgende:

[..]

Nou heb je het vuil centraal, dat vuil is er toch het is niet dat het dan verdwijnen doet.
Je kunt de hoeken eruit halen alles afronden, en dan zoek jij je een max temp waarop het nog comfortabel kan worden, begin vanaf 60, die convector heeft graag een aanlooptemp van 90, en dan kan je thermostaat willen wat die wil, die zal eerst herhaaldelijk proberen lage voorlooptemp. Dat is tijdverlies en gas onnodig de schoorsteen naar boven. ronde hoeken in die put, daarbij evt fans erin? Dan heeft die put genoeg aan 60 graden water.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')