http://www.rtvdrenthe.nl/(...)sen-zo-goed-als-rondquote:ASSEN - De kans dat de Formule 1 naar Assen komt is een stuk groter geworden. Het TT Circuit heeft een positieve beoordeling gekregen van autosportfederatie FIA. Wel moet het circuit nog een beetje worden aangepast.
Het circuit vroeg eerder al een keuring aan om in aanmerking te komen voor een licentie. Charlie Whiting, de racedirecteur van de FIA, inspecteerde het circuit vorige week en was onder de indruk.
'Eenvoudige aanpassingen nog wel nodig'
Het TT Circuit heeft de licentie overigens nog niet gekregen, maar het ziet er wel goed uit. TT-voorzitter Arjan Bos: "Met het doorvoeren van enkele relatief eenvoudige aanpassingen voldoet het circuit volgens Whiting aan alle eisen, onder andere op het gebied van veiligheid, voor het verkrijgen van de licentie."
Bos denkt dat de aanpassingen op korte termijn gerealiseerd zullen worden. Zo moeten er kerbstones worden aangelegd. Dat zijn de rood-witte stroken langs bochten. Verder moeten er op verschillende plekken vangrails en zogeheten Tecpro Barriers (een soort veiligheidsbarrière) komen.
Karakter TT Circuit verandert niet
Aan het circuit zelf wordt vrij weinig veranderd. Wel moet de Veenslang (een recht stuk) verlengd worden, waardoor coureurs kunnen inhalen. In de Strubben-bocht wordt het asfalt verbreed, zodat coureurs meerdere lijnen kunnen rijden. Het gaat om een totale investering van 1 tot 2 miljoen euro. Een bedrag dat Bos graag op tafel legt.
Dat het circuit niet heel veel aangepast wordt, was voor Arjan Bos een belangrijke voorwaarde. "Het specifieke karakter van het circuit blijft gewaarborgd. De lay-out voor het motorcircuit blijft bovendien onaangetast." Eerder zei Bos dat de MotoGP de hoogste prioriteit heeft. De TT-races komen dus niet in gevaar.
Eind vorig jaar werd het circuit ook al technisch gekeurd op basis van scans van de lay-out. Toen bleek na een computersimulatie dat het TT Circuit al voldeed aan alle veiligheidsnormen en dat ook de breedte van het circuit toereikend was.
Wat gaat er nu gebeuren?
De volgende stap voor het circuit is een bezoek van Formula One Management (FOM). De FOM gaat kijken naar de faciliteiten op het circuit. TT-voorzitter Bos verwacht daar geen problemen.
De grootste uitdaging zal worden om een plek op de racekalender te krijgen. Toch hoopt Bos dat in 2019 of 2020 de eerste Formule 1-race ooit op het TT Circuit in Assen wordt verreden.
Overigens hoeft het circuit geen nieuwe geluidsvergunningen aan te vragen. Een eventuele Formule 1-race past namelijk binnen het aantal geluidsdagen, waar een vergunning voor afgegeven is.
Een race met Zandvoort
Niet alleen Assen wil de Formule 1 naar Nederland halen. Ook in Zandvoort zijn er plannen voor deze races. Op de vraag of circuiteigenaar prins Bernhard jr. kan inpakken, wil Bos niet ingaan. "Ik weet niet precies wat er gebeurt in Zandvoort", aldus een diplomatieke Bos.
Wat niet?quote:
Een F1 race op dat circuit.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:06 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Wat niet?
Het geven van die licentie? Het doen van de aanpassingen aan het circuit? Het op tafel leggen van de benodigde 1 tot 2 miljoen euro?
Steek eens wat moeite in je post.
Omdat er ook betaald moet worden om de race zelf binnen te halen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:07 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet.
Joh.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:09 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat er ook betaald moet worden om de race zelf binnen te halen.
Dat gaat om een veelvoud van 1 of 2 miljoen euro.
En waarom gaat dat niet betaald worden?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:09 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat er ook betaald moet worden om de race zelf binnen te halen.
Dat gaat om een veelvoud van 1 of 2 miljoen euro. De licentie voor het circuit zelf is nog het 'makkelijkste' als je al een circuit hebt.
Vriend. Kijk eens naar welke bedrijven de hoofdsponsoren zijn van de F1. 2 daar tussen zijn NL's bekendste bedrijven. En 1 daarvan geeft als naam sponsor al 5 buitenlandse GP's op de huidige kalender.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:09 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat er ook betaald moet worden om de race zelf binnen te halen.
Dat gaat om een veelvoud van 1 of 2 miljoen euro.
Assen? Wanneer ben je voor het laatst geweest dan? Met de nieuwe afslagen op de A28 is er een hoop verbeterd. En ben je wel eens naar een andere race geweest? Spa, Monza, Silverstone, Spielberg en nog veel meer circuits hebben hetzelfde probleem.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dan zouden ze de wegen daarheen ook weleens aan mogen passen, wat een drama!
Magny Cours!quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:13 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Assen? Wanneer ben je voor het laatst geweest dan? Met de nieuwe afslagen op de A28 is er een hoop verbeterd. En ben je wel eens naar een andere race geweest? Spa, Monza, Silverstone, Spielberg en nog veel meer circuits hebben hetzelfde probleem.
Omdat daar grote sponsoren voor nodig zijn. Het rijk zal daar niet aan meebetalen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En waarom gaat dat niet betaald worden?
Dat is dus de vraag, als ze echt willen. Heineken kan eventueel wel meehelpen, die zitten al in de F1 en naamgever van diverse races. Jumbo allicht met hun Max sponsoring. Maar je wilt het ook niet een éénmalig evenement laten worden, dus moeten ook meerdere Jaren commited zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:11 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Joh.
Dankzij Liberty wordt het toch allemaal iets betaalbaarder dan ten tijde van Eccelstone. Daarbij, als het bedrijfsleven en de politiek echt wil, dan is er echt wel wat mogelijk.
Ik denk dat dat juist wel de issue gaat zijn. Maar is ook afhankelijk hoeveel geld de F1 ervoor vraagt en uiteraard of ze er zelf een plekje voor op de kalender kunnen vinden.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vriend. Kijk eens naar welke bedrijven de hoofdsponsoren zijn van de F1. 2 daar tussen zijn NL's bekendste bedrijven. En 1 daarvan geeft als naam sponsor al 5 buitenlandse GP's op de huidige kalender.
Daarbij hebben we een coureur met internationale uitstraling die bij een van de topteams zit.
I don't think 'zhe money' will be an issue.
Net zoals het Rijk niet mee heeft betaald aan bijvoorbeeld een Europees voetbaltoernooi in NL / België?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:14 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat daar grote sponsoren voor nodig zijn. Het rijk zal daar niet aan meebetalen.
Max, vaste fanbase met stijgende populariteit, grote rijke bedrijven uit NL zitten al in de sponsoring.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:16 schreef franklop het volgende:
[..]
Ik denk dat dat juist wel de issue gaat zijn. Maar is ook afhankelijk hoeveel geld de F1 ervoor vraagt en uiteraard of ze er zelf een plekje voor op de kalender kunnen vinden.
Eerst maar eens afwachten wat de FOM zegt
Ik zeg alleen maar; laten we ons niet Rijk (hohohoho) rekenenquote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Net zoals het Rijk niet mee heeft betaald aan bijvoorbeeld een Europees voetbaltoernooi in NL / België?
Voor sportevenementen is echt wel geld beschikbaar, zeker iets prestigieus als een F1 grand prix.
Spa mag in mijn ogen nooit verdwijnen voor Assen of Zandvoort. Maar het Benelux contract hebben ze nog t/m 2019? Al denk ik dat door Max we best 2 races kunnen hebben in de Benelux, die gaan elkaar echt niet in de weg zitten qua toeschouwers.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Max, vaste fanbase met stijgende populariteit, grote rijke bedrijven uit NL zitten al in de sponsoring.
Nee, issue is er niet, ook niet met de kalender. Liberty wil naar de 25, dus er zijn nu in theorie 4 plekken vrij.
Er is wel een ander issue, het Benelux contract van Spa. Niemand, maar dan ook helemaal niemand wil Spa verruilen voor een verminkt Assen (wat het na de verwijdering van de noordlus en de oude Veenslang is). Spa is namelijk degene die een contract heeft wat het technisch gezien eigenlijk de GP benelux maakt.
De afrit van de autosnelweg komt uit op het circuit bijnaquote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dan zouden ze de wegen daarheen ook weleens aan mogen passen, wat een drama!
Je bent er nog nooit geweest.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dan zouden ze de wegen daarheen ook weleens aan mogen passen, wat een drama!
quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:11 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Dan zouden ze de wegen daarheen ook weleens aan mogen passen, wat een drama!
Een contract waarmee je races mag organiseren is toch standaard voor meerdere jaren.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:14 schreef franklop het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag, als ze echt willen. Heineken kan eventueel wel meehelpen, die zitten al in de F1 en naamgever van diverse races. Jumbo allicht met hun Max sponsoring. Maar je wilt het ook niet een éénmalig evenement laten worden, dus moeten ook meerdere Jaren commited zijn.
Maar de TT van Assen is toch iets totaal andersquote:
En waarom zouden ze niet aan motorsport meebetalen maar worden er wel massa's geld gepompt in betaald voetbal?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:14 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat daar grote sponsoren voor nodig zijn. Het rijk zal daar niet aan meebetalen.
Dit denk ik dus ook. Verstappen Junior heeft aardig wat nieuwe interesse in F1 veroorzaakt en ik denk dat men best geïnteresseerd is in het maximale daar uit te gaan halen ;pquote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vriend. Kijk eens naar welke bedrijven de hoofdsponsoren zijn van de F1. 2 daar tussen zijn NL's bekendste bedrijven. En 1 daarvan geeft als naam sponsor al 5 buitenlandse GP's op de huidige kalender.
Daarbij hebben we een coureur met internationale uitstraling die bij een van de topteams zit.
I don't think 'zhe money' will be an issue.
not gonna happenquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:25 schreef Resistor het volgende:
[..]
Maar de TT van Assen is toch iets totaal anders
Maar verder wel leuk voor ze, nu 2x per jaar iets leuks in Assen.
Nog los van het feit dat Spa een exclusiviteitsdeal heeft voor de F1 in de Benelux.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
Ik verwacht niet dat er een race gaat komen. Spa staat op de kalender omdat de coureurs dat heel graag willen en ze daarom een goede deal hebben gekregen. De Nürburgring is al afgehaakt vanwege de kosten. Hockenheimring hangt aan een zijden draadje vanwege de kosten.
Hoe het dan in Nederland financieel wel haalbaar zou zijn ontgaat mij.
Shell, Heineken. Ik denk dat het geld nog wel een keer oplosbaar is. Ik denk eerder dat de exclusiviteit van Spa de boel gaat opbreken.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:15 schreef jpjedi het volgende:
Geen idee wat ze daar in hun kop halen maar het F1 circus binnen halen is een utopie, dat is niet met enkele sponsoren te betalen. Daar moet flink overheids geld bij en dat blijft lastig in Nederland (terecht). Er zijn al zoveel grote circuits (Korea, India, div Eur) die de handoek in de ring hebben gegooid dat ik geen idee heb hoe dat in NL van de grond moet komen. We hebben het over 30+ mln per jaar, met een meerjarig commitment.
https://www.forbes.com/si(...)-hosting-an-f1-race/
Leuke woordspeling, maximalequote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:49 schreef Maharajah het volgende:
[..]
Dit denk ik dus ook. Verstappen Junior heeft aardig wat nieuwe interesse in F1 veroorzaakt en ik denk dat men best geïnteresseerd is in het maximale daar uit te gaan halen ;p
Die geven allen aan zoals de ING dat ze internationale doelgroepen hebben en geen nationale belangen. Marktaandeel lokaal is al erg groot en kent geen significant groeipotentieel dat die investeringen kan verantwoorden. Enkel Jumbo heeft nationaal belang maar is niet van dezelfde categorie.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Shell, Heineken. Ik denk dat het geld nog wel een keer oplosbaar is. Ik denk eerder dat de exclusiviteit van Spa de boel gaat opbreken.
komt ook een ijs(hockey)baan , dan is er (bijna) iedere week wat leuksquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:25 schreef Resistor het volgende:
[..]
Maar de TT van Assen is toch iets totaal anders
Maar verder wel leuk voor ze, nu 2x per jaar iets leuks in Assen.
Volgens mij levert zo'n race ook heel veel inkomsten op en dan hebben we het nog niet eens over goodwillquote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:09 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat er ook betaald moet worden om de race zelf binnen te halen.
Dat gaat om een veelvoud van 1 of 2 miljoen euro. De licentie voor het circuit zelf is nog het 'makkelijkste' als je al een circuit hebt.
Dit soort prestigieuze sportevenementen lijken me nou juist wel een goed doel voor subsidie.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind het prima, mits privaat gefinancierd, zonder subsidies dus
Vergeet ook niet dat dit een mondiale sport is waar Nederland voor het eerst kan gaan uitblinken, ik zie het als een investering.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 18:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dit soort prestigieuze sportevenementen lijken me nou juist wel een goed doel voor subsidie.
In monaco wordt tijdens een raceweekend minder fijnstof gemeten dan tijdens een willekeurig ander weekend.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 19:42 schreef AchJa het volgende:
F1 in Nederland? De milieu- en geluidsoverlasthippies raken al in de war als ze het lezen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |