Dat is geen argument. Dat iets ontoereikend is om iets te bewijzen betekent het niet dat het andere wel klopt. Verder lijkt, ook wat bewustzijn betreft, de wetenschap steeds meer te ontplooien wat emotie is, dat te kunnen sturen etc. Dat nog niet alles verklaard is is geen enkel argument tegen determinisme.quote:mijn argument hiertegen is dat de wetenschap ontoereikend is in het beschrijven van de realiteit
Afgezien dat sommige teksten gewoon vaag zijn. Hoe zou non-determinisme zoiets verklaren uberhaupt? Non-determinisme is gewoon probleemverplaatsing, je verklaart zogenaamd de acties ermee (die kies je zelf, vrije wil etc) maar hoe komt je vrije wil dan tot stand? Wat zijn de kaders waarbinnen dat werkt? Hoezo zou dit buiten de materie staan en interacties terwijl het toch interactie ermee heeft?quote:Determinisme heeft geen antwoord op dit fenomeen.
Een groot probleem in de wetenschap is dat het bewustzijn per definitie niet meetbaar is. Bewustzijn is onzichtbaar, ongrijpbaar, niet-materieel. Daar komt het oude idee van een zielenwereld en geesten et cetera vandaan, omdat iets materieels als een brein onmogelijk iets ongrijpbaars als bewustzijn zou kunnen produceren. "The hard problem of consciousness'' is een van de lastigste vraagstukken voor de mensheid.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 16:50 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
[..]
Dat is geen argument. Dat iets ontoereikend is om iets te bewijzen betekent het niet dat het andere wel klopt. Verder lijkt, ook wat bewustzijn betreft, de wetenschap steeds meer te ontplooien wat emotie is, dat te kunnen sturen etc. Dat nog niet alles verklaard is is geen enkel argument tegen determinisme.
Ik pleit niet voor een 'vrije' wil omdat geen enkele entiteit vrij kan zijn van zichzelf. Ik beargumenteer dat een mens in staat is met zijn/haar wil zijn/haar leven vorm te geven binnen bepaalde vooraf gestelde kaders.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 16:50 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Afgezien dat sommige teksten gewoon vaag zijn. Hoe zou non-determinisme zoiets verklaren uberhaupt? Non-determinisme is gewoon probleemverplaatsing, je verklaart zogenaamd de acties ermee (die kies je zelf, vrije wil etc) maar hoe komt je vrije wil dan tot stand? Wat zijn de kaders waarbinnen dat werkt? Hoezo zou dit buiten de materie staan en interacties terwijl het toch interactie ermee heeft?
Dennett.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Er zijn echter ook deterministische wetenschappers met een geloof in de vrije wil, een bizar voorbeeld is Daniel Dennett (een filosoof die een Master of Science in woordsalades heeft).
Non-determinisme ook niet. Kennelijk is de vraag of de wereld deterministisch is niet zo bijster interessant. (1 van de vele punten die ook Dennett maakt.)quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Determinisme heeft geen antwoord op dit fenomeen.
Wat zijn volgens jou wel interessante vragen dan?quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:18 schreef Molurus het volgende:
Non-determinisme ook niet. Kennelijk is de vraag of de wereld deterministisch is niet zo bijster interessant. (1 van de vele punten die ook Dennett maakt.)
"Hoe werkt bewustzijn?", "Hoe werken de hersenen?" dat soort dingen.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jou wel interessante vragen dan?
"Hoe werken de hersenen?" is een zuiver wetenschappelijke vraag. "Hoe werkt bewustzijn?'' is meer filosofisch omdat het tot op heden een onbeantwoordbare vraag is. Dus kunnen we een discussie hebben over ''Hoe werkt bewustzijn?".quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Hoe werkt bewustzijn?", "Hoe werken de hersenen?" dat soort dingen.
Eens, een kosmisch bewustzijn of eindeloos bewustzijn of oerbewustzijn of dualisme et cetera verklaart niets maar brengt alleen meer vragen met zich mee. Dat soort theorieën zijn natuurlijk puur speculatief, gebaseerd op incomplete informatie en een incomplete capaciteit voor begrip.quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft ben ik het volmondig met Dennett eens: elke verklaring voor bewustzijn waarbij bewustzijn een onderdeel is van de verklaring verklaart helemaal niets.
Mensen maken keuzes ja. De vraag is hoe vrij die keuzes zijn. Dat is een belangrijke vraag omdat het praktische gevolgen heeft, bijvoorbeeld voor rechtspraak, politiek en intermenselijke verhoudingen in het algemeen. Als je gelooft dat mensen volautomatische robots zijn en je neemt dit aan als wetenschappelijke waarheid dan heeft dat grote gevolgen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Iets soortgelijks geldt voor "de vrije wil". Uiteindelijk is ook voor dat vraagstuk de vraag of de wereld deterministisch is niet bijster interessant: of dat zo is, weten we niet. Maar desondanks maken mensen wel degelijk keuzes. Kennelijk heeft het 1 niets met het ander te maken.
De vraag of de wereld deterministisch is is wat mij betreft wel interessant. De reden hiervoor is dat ik denk dat het ''zombie'' argument sterker is in een deterministische wereld (voor de mensen die het niet weten, het ''zombie'' argument houdt in dat het bewustzijn onnodig is omdat mensen en dieren volautomatisch functioneel zouden kunnen zijn zonder bewustzijn. Het gedrag van een zombie is dan niet te onderscheiden van het gedrag van een mens met bewustzijn).quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Uiteindelijk is ook voor dat vraagstuk de vraag of de wereld deterministisch is niet bijster interessant: of dat zo is, weten we niet.
Dat is inderdaad een regelrechte contradictie. De ''vrije wil'' is minstens beperkt, daar zou iedereen het over eens moeten zijn (omdat het een feit is).quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Dan is er nog een aspect van de "vrije wil" discussie waarbij men, filosofisch gezien, graag zou zien dat de mens volmaakt vrij is, zelfs van zichzelf. Dat snijdt al helemaal geen hout. Het lijkt mij een regelrechte contradictie, ongeacht of determinisme waar is.
Hangt er vanaf hoe complex die 'volautomatische robots' zijn. Hoe complexer de hersenen van het organisme, hoe minder 'robottig' het organisme lijkt.quote:Als je gelooft dat mensen volautomatische robots zijn en je neemt dit aan als wetenschappelijke waarheid dan heeft dat grote gevolgen.
Volgens mij begrijp je determinisme en Sam Harris niet. Als jij een keuze maakt, denk je dat uit vrije wil te doen, maar het zijn in werkelijkheid de processen in je brein die je die keuze doen maken.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Maar de wil is een gegeven en zonder wil gebeurt er niks en dat empirische gegeven staat lijnrecht tegenover de Sam Harris deterministische clockwork visie.
Vrije wil is niet wat je denkt dat vrije wil isquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:50 schreef Broomer het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je determinisme en Sam Harris niet. Als jij een keuze maakt, denk je dat uit vrije wil te doen, maar het zijn in werkelijkheid de processen in je brein die je die keuze doen maken.
Als ik Dennett een beetje begrijp, gelooft hij eigenlijk wel in determinisme, maar herdefinieert hij vrije wil als dat wat we als wil zien. Zonder dat die wil echt vrij is, maar het is een maatschappelijk zeer bruikbaar concept om het over vrije wel te hebben. Dat idee krijg ik in ieder geval, als ik Dennett en Harris hoor praten.
Dat noemt Dennett degrees of freedom toch? Hoe complexer de hersenen, hoe 'vrijer' en onvoorspelbaarder het organisme wordt.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoe complex die 'volautomatische robots' zijn. Hoe complexer de hersenen van het organisme, hoe minder 'robottig' het organisme lijkt.
Zo is het gedrag van een fruitvliegje véél voorspelbaarder dan het gedrag van een kat en het gedrag van een kat weer véél voorspelbaarder dan het gedrag van een mens.
Ik vermoed puur omdat de werking van de hersenen in bovenstaand rijtje steeds complexer wordt, zodat het robotachtige 'volautomatische' karakter steeds minder herkenbaar is.
Ik hoop niet dat die aliens lachen om ons bewustzijn want het bewustzijn zelf is een verbluffend fenomeen, het gedrag an sich is niet het interessante aspect.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:
Voor hyperintelligente aliens (of wie weet zelfs door ons gemaakte robots met AI, ironisch gezien) zijn wij mensen misschien weer ontzettend saaie voorspelbare organismen en lachen ze ons hartelijk uit als we het weer eens over het zo enorm bijzondere bewustzijn van ons hebben
Precies, er bestaat geen 'vrije' wil er bestaat alleen wil. Als de hypothese 'wij zijn ons brein' correct zou zijn dan zou er geen bewustzijn nodig zijn en geen wil omdat de machine (het brein) automatisch als een zombie zijn leven af zou werken. Dit is dus niet het geval, 'jij' moet je wil gebruiken om je leven vorm te geven.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:
En: echt vrije wil is een contradictie. Een wil is altijd ergens op gebaseerd, anders zou het puur willekeurig zijn. Het is een misleidend begrip.
Volgens mij begrijp jij mij niet, lees nog maar een keer.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:50 schreef Broomer het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je determinisme en Sam Harris niet. Als jij een keuze maakt, denk je dat uit vrije wil te doen, maar het zijn in werkelijkheid de processen in je brein die je die keuze doen maken.
Er is veel overlap tussen het determinisme en de predestinatieleer uit het calvinisme. Dat maakt in mijn ogen de stelling vreemd dat het samenhangt met een materialistisch wereldbeeld, want het calvinisme is een christelijke stroming en daarmee inherent niet-materialistisch.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Determinisme betekent dat de wereld als een klokwerk afwerkt en dat alles vooraf bepaald is (dus alle individuele acties van alle mensen en dieren zijn ook volautomatisch vooraf bepaald).
Determinisme valt vaak samen met een materialistisch wereldbeeld (er is alleen materie, bewustzijn komt uit het brein) en met het idee dat de vrije wil een illusie is.
Je wereldbeeld schudt op zijn grondvesten na een hoge dosis psilocybine of DMT, ik spreek uit ervaring. Maar brengt die ervaring je dichter bij de waarheid of brengt hij je alleen maar in verwarring?quote:(houd je wereldbeeld stand na een hoge dosis psilocybine of DMT? angst is een slechte raadgever)
Prima, gedaan. Je zegt dat de wil een empirisch gegeven is, en lijnrecht tegenover determinisme ala Harris staat. Maar hoe weet je dat dat wat jij wil noemt, niet ook een proces van vurende neuronen is? Zolang je dat niet weet, kun je niet zeggen dat die wil Harris' idee van determinisme ontkracht.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij mij niet, lees nog maar een keer.
Dit bewijst helemaal niks, het ontkracht determinisme helemaal niet. Volgens die visie is het feit dat je je leven verandert op een gegeven moment, ook vooraf bepaald. Dat wat jij wil noemt, is juist het mechanisme waarop je hersenen gedetermineerd je gedrag sturen. Het is nog steeds geen bewijs voor vrije wil.quote:Het geloof dat alles vooraf bepaald is staat tegenover de dagelijkse praktijk dat een individu zijn/haar leven kan veranderen en continu zijn/haar wil moet gebruiken voor bepaalde doeleinden.
Kloptquote:Op vrijdag 26 januari 2018 16:41 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Er is veel overlap tussen het determinisme en de predestinatieleer uit het calvinisme.
Het hangt af van de persoon. Bepaalde mensen (daar bedoel ik niet jou mee in het bijzonder) kunnen de informatie overload niet aan en raken alleen in verwarring of in paniek. Mensen die getraind zijn in psychedelica (ja, in traditionele culturen krijgen sjamanen een opleiding om goed om te leren gaan met psychedelica) halen er vaak een stuk meer uit.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 16:41 schreef DecoAoreste het volgende:
Je wereldbeeld schudt op zijn grondvesten na een hoge dosis psilocybine of DMT, ik spreek uit ervaring. Maar brengt die ervaring je dichter bij de waarheid of brengt hij je alleen maar in verwarring?
Sam Harris stelt dat de vrije wil niet bestaat omdat alle acties terug te voeren zijn op vurende neuronen. Ik ontkracht dat niet, sterker nog er is wetenschappelijk bewijs voor.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:32 schreef Broomer het volgende:
[..]
Prima, gedaan. Je zegt dat de wil een empirisch gegeven is, en lijnrecht tegenover determinisme ala Harris staat. Maar hoe weet je dat dat wat jij wil noemt, niet ook een proces van vurende neuronen is? Zolang je dat niet weet, kun je niet zeggen dat die wil Harris' idee van determinisme ontkracht.
Binnen een deterministisch, materialistisch en reductionistisch wereldbeeld is bewustzijn helemaal niet nodig.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:32 schreef Broomer het volgende:
Dit bewijst helemaal niks, het ontkracht determinisme helemaal niet. Volgens die visie is het feit dat je je leven verandert op een gegeven moment, ook vooraf bepaald. Dat wat jij wil noemt, is juist het mechanisme waarop je hersenen gedetermineerd je gedrag sturen. Het is nog steeds geen bewijs voor vrije wil.
Briljant!quote:Op zaterdag 27 januari 2018 18:24 schreef Syamsu het volgende:
Volgens mij accepteer jij vrije wil ook niet Libertarisch
Er liggen alternatieve mogelijkheden A en B in de toekomst, A wordt tot het heden gemaakt, dwz A wordt gekozen.
Nu de vraag waardoor kwam de keuze uit op A? Het antwoord op die vraag is een keuze tussen X en Y.
Dat is de formele logica van vrije wil.
Bewustzijn vereenzelvigen met een onsterfelijke ziel of geest vind ik wel erg ouderwets denken.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 22:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een groot probleem in de wetenschap is dat het bewustzijn per definitie niet meetbaar is. Bewustzijn is onzichtbaar, ongrijpbaar, niet-materieel. Daar komt het oude idee van een zielenwereld en geesten et cetera vandaan, omdat iets materieels als een brein onmogelijk iets ongrijpbaars als bewustzijn zou kunnen produceren. "The hard problem of consciousness'' is een van de lastigste vraagstukken voor de mensheid.
Een vraag als: ''hoe voelt het/hoe is het om een kat te zijn?'' is fundamenteel onbeantwoordbaar. Een kat heeft bewustzijn maar het is onmogelijk vast te stellen hoe dat bewustzijn in elkaar steekt. Het is ook onmogelijk om het bewustzijn van een ander mens te ervaren.
Wetenschap zal altijd tekort schieten wat betreft bewustzijn.
[..]
Ik pleit niet voor een 'vrije' wil omdat geen enkele entiteit vrij kan zijn van zichzelf. Ik beargumenteer dat een mens in staat is met zijn/haar wil zijn/haar leven vorm te geven binnen bepaalde vooraf gestelde kaders.
Je kan best een evolutionaire functie voor een deterministisch bewustzijn bedenken. Het kan heel goed een mechanisme zijn om de ik te beschermen. Een manier om niet puur op impulsen te reageren, maar om vooruit te denken.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Binnen een deterministisch-materialistisch wereldbeeld is bewustzijn onnodig. Binnen het Harris-Swaab raamwerk zouden zombies afdoende zijn. Maar de wereld zit vol met bewuste wezens, niet met zombies. Dus ergens klopt dat wereldbeeld niet.
Ik kan nog veel meer evolutionaire functies voor bewustzijn bedenken. Dat gaat veel verder dan impulscontrole en vooruit denken, dat zijn nog vrij basale voorbeelden.quote:Op woensdag 31 januari 2018 14:28 schreef Broomer het volgende:
[..]
Je kan best een evolutionaire functie voor een deterministisch bewustzijn bedenken. Het kan heel goed een mechanisme zijn om de ik te beschermen. Een manier om niet puur op impulsen te reageren, maar om vooruit te denken.
Yup, het lijkt me plausibel dat het gevoel van bewustzijn het gevolg is van het modelleren van onze omgeving door onze hersenen, waarbij we onszelf weer meemodelleren. Een zelf-modellerend modelquote:Op woensdag 31 januari 2018 14:28 schreef Broomer het volgende:
[..]
Je kan best een evolutionaire functie voor een deterministisch bewustzijn bedenken. Het kan heel goed een mechanisme zijn om de ik te beschermen. Een manier om niet puur op impulsen te reageren, maar om vooruit te denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 17% gewijzigd door Perrin op 31-01-2018 15:26:37 ]And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is 'the hard problem of consciousness' zoals ik het het beste kan uitleggen.
Nee, helemaal niet vergelijkbaar.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..
quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup, het lijkt me plausibel dat het gevoel van bewustzijn het gevolg is van het modelleren van onze omgeving door onze hersenen, waarbij we onszelf weer meemodelleren. Een zelf-modellerend modelHet lijkt me logischer dat dit weer gewoon een brainfart is van een primaat die probeert iets van de wereld te begrijpen (vanuit het perspectief van een reductionistisch programmeur/computerwetenschapper) en dat ook deze theorie voor het verklaren van de werkelijkheid klinkklare onzin isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet vergelijkbaar.
Een computer/mobieltje is dode materie en de website fok.nl is dode informatie die alleen waarneembaar is door een bewustzijn.
De informatie die fok.nl tot stand brengt is materieel, datgene wat fok.nl observeert is immaterieel.
Jij probeert 'dode' processen ('dood' gedefinieerd als onbewust) in 'levende' (bewuste) termen uit te leggen. Je pakt een voorbeeld uit de objectieve wereld en probeert daar een valse analogie met de subjectieve wereld van te maken. Noch het mobieltje noch de website heeft ook maar iets met 'bewustzijn' te maken, behalve dat de website niet in het mobieltje te vinden is. So fucking what? Er zijn wel meer emergente processen die nergens te vinden zijn en die onverklaarbaar zijn en er zijn een heleboel zaken voor ons niet waarneembaar. Maar ze komen allemaal uit de objectieve wereld en hebben geen fluit met de subjectieve wereld te maken. Het 1 volgt niet uit het ander.
Alle analogieën uit de materiële wereld hebben per definitie niks met de subjectieve wereld te maken juist omdat het twee verschillende werelden zijn.
[..]
Het lijkt me logischer dat dit weer gewoon een brainfart is van een primaat die probeert iets van de wereld te begrijpen (vanuit het perspectief van een reductionistisch programmeur/computerwetenschapper) en dat ook deze theorie voor het verklaren van de werkelijkheid klinkklare onzin is
Ha, het wordt eindelijk persoonlijk! Ik moet een snaar geraakt hebben.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
Als jij graag gelooft in een niet-materiële ziel, wat ik een beetje proef, dan moet je dat vooral doen. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing voor.
Valse analogie. (1) Software is 'dode' informatie dat volgt uit dode materie. (2) Bewustzijn is een subjectieve ervaring dat volgt uit dode materie.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.
Nee, net zomin als het mysterie dat Perrin bestaat en gelooft dat er zelfbewuste robots gaan ontstaan ooit opgelost gaat worden of hoe een geheel universum uit het niets om geen enkele reden uit een singulariteit kan ontstaan ooit opgelost gaat worden.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
Het mysterie van bewustzijn is er eentje dat echt nog wel volledig gekraakt gaat worden,
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar zoals ik zei, ik sta volledig open voor alle ontwikkelingen. Ik ben niet religieus, dus als er ooit zelfbewuste robots komen (waarvan wij met goede reden kunnen aannemen dat ze écht zelfbewust zijn) dan zal ik ze verwelkomen en zelfs dan begrijpen we geen fuck van de realiteit.
Sinds een paar decennia is het onderwerp steeds populairder aan het worden en er werken bergen knappe koppen aan. We zullen het zien.quote:Op woensdag 31 januari 2018 16:02 schreef Libertarisch het volgende:
Wat ik een beetje in jou proef, Perrin, is dat je graag gelooft dat bewustzijn te verklaren is en dat je met een computer science achtergrond het mysterie kan oplossen.
Je wilt graag dat je op het juiste spoor zit, maar ik denk dat je op het verkeerde spoor zit.
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent?quote:Op woensdag 31 januari 2018 16:48 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Ik schaar me in dit kamp.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.
En idd ál onze ideeën zijn brainfarts van primatenhersenen die de wereld en zichzelf proberen te begrijpen. Sommige zullen de werkelijkheid dichter benaderen dan andere.
Als jij graag gelooft in een niet-materiële ziel, wat ik een beetje proef, dan moet je dat vooral doen. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing voor.
Het mysterie van bewustzijn is er eentje dat echt nog wel volledig gekraakt gaat worden, we zullen denk ik zelfs deze eeuw nog zelfbewuste robots kunnen bouwen met een kunstmatige intelligentie die vele male groter is dan de onze.
Deze vraag is te hypothetisch, dat zien we wel als de optie een realiteit wordt. Ik moet het nog zien of het zover komt dat het realistisch wordt. Het is nu nog niet interessantquote:Op woensdag 31 januari 2018 16:48 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent?Zelfbewust is niet hetzelfde als subjectieve ervaring. Subjectieve ervaring is bewustzijn, zelfbewust is zelfbewust.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De boeddhistische leer stelt dat verlichting altijd beschikbaar is, alleen zien we het niet. De waarheid zit voor onze neus alleen we kijken erlangs.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:05 schreef Perrin het volgende:
Ik heb tot nu toe geen enkele aanwijzing gezien waarom bewustzijn iets inherent onverklaarbaars of 'buiten-materieels' is.
Bewustzijn is per definitie 'buiten-materieel' omdat bewustzijn subjectieve ervaring is. Een subjectieve ervaring volgt niet uit een object, zoals dopamine iets heel anders is dan euforie.
'Euforie' is alleen subjectief te beleven voor een individu en is nergens te meten of zien. Het gevoel, de sensatie is compleet ongrijpbaar.
'Euforie' is alleen intern te ervaren voor een individu (subjectief).
'Dopamine' is een neurotransmitter en is zichtbaar/meetbaar. Dopamine is extern waar te nemen voor verschillende deelnemers (objectief) maar dopamine zelf is geen subjectieve ervaring.
Bewustzijn is dus buiten-materieel per definitie, de aard van bewustzijn is immaterieel.
Voor ons gevoel is dat bewustzijn, onze subjectieve ervaring, natuurlijk ook echt heilig. Het is letterlijk alles dat we hebben.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:08 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ik schaar me in dit kamp.
Ik denk ook dat dat "hard problem of consciousness" (hoe ga je van stimuli naar subjectieve ervaringen) een beetje schijnprobleem is, gegrond in een teveel aan respect, een te dualistische verklaring voor het bewustzijn. Terwijl volgens mij dat bewustzijn eigenlijk veel simpeler is, maar er wordt veel te veel van gemaakt door het "bewustzijn is een mysterie" kamp.
Aldus de wereld zoals begrepen door een primaat met de realiteitstunnel van westerse computerwetenschapper in het jaar 2018. Hoe groot is de kans dat deze primaat het bij het juiste einde heeft?quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor ons gevoel is dat bewustzijn, onze subjectieve ervaring, natuurlijk ook echt heilig. Het is letterlijk alles dat we hebben.
We denken zelfs de objectieve werkelijkheid zien als we om ons heenkijken terwijl we slechts onze eigen simulatie van die werkelijkheid waarnemen.
En dat duale is ingebakken in die simulatie. De kern van die simulatie is de scheiding tussen 'de wereld' en 'ik'.
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:12 schreef Libertarisch het volgende:
Bewustzijn is per definitie 'buiten-materieel' omdat bewustzijn subjectieve ervaring is. Een subjectieve ervaring volgt niet uit een object, zoals dopamine iets heel anders is dan euforie.
We worden er collectief steeds beter in. Onze modellen van de werkelijkheid worden steeds gedetailleerder.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Aldus de wereld zoals begrepen door een primaat met de realiteitstunnel van westerse computerwetenschapper in het jaar 2018. Hoe groot is de kans dat deze primaat het bij het juiste einde heeft?
quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent?Ik weet niet of de Turing test echt voldoende is. Ik had daar ook aan gedacht, maar ik weet niet of bewustzijn daar echt voor nodig is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt me zeer relevant. Wat voor bewijs is nodig om iets als bewust te verklaren? Dat bakent best goed af hoe je bewstzijn beschouwt.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Deze vraag is te hypothetisch, dat zien we wel als de optie een realiteit wordt. Ik moet het nog zien of het zover komt dat het realistisch wordt. Het is nu nog niet interessant
Het universum is onverklaarbaar voor primaten volgens het principe 'bounded rationality'. Er zijn teveel onbekende factoren en we zijn te gelimiteerd en we kunnen niet buiten onze bubbel treden waardoor de kans dat enige hypothese door welke primaat ter wereld dan ook voorgesteld een probabiliteit van vrijwel 0 heeft om juist te zien.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Beter en slechter. Alleen beter op objectief niveau, al zien we steeds scherper hoe mysterieus onze objectieve wereld is waaraan we beiden deelnemen. Niets is wat het lijkt, dat bewijst de moderne natuurkunde keer op keer.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
We worden er collectief steeds beter in. Onze modellen van de werkelijkheid worden steeds gedetailleerder.
Bewustzijn = subjectieve ervaringquote:Op woensdag 31 januari 2018 17:19 schreef Broomer het volgende:
[..]
Lijkt me zeer relevant. Wat voor bewijs is nodig om iets als bewust te verklaren? Dat bakent best goed af hoe je bewstzijn beschouwt.
Ik vind dat 'vooraf bepaald' altijd zo'n mislukte beschrijving. In een deterministische wereld wordt het ook gewoon "nu" bepaald, echter bouwt het nu zich voort op de gigantische hoeveelheid factoren dat zich voortbeweegt/ontwikkelt tot het "nu" en verder. A veroorzaakt niet B als twee losse componenten, maar A ontwikkelt/transformeert zich tot B.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
We hebben in F&L veel discussies gehad over de vrije wil, de oorsprong van het bewustzijn, en de vraag of het universum deterministisch is of niet. Determinisme betekent dat de wereld als een klokwerk afwerkt en dat alles vooraf bepaald is (dus alle individuele acties van alle mensen en dieren zijn ook volautomatisch vooraf bepaald).
Maar het waarom staat wel vast, de patronen staan vast omdat er geen keuzevrijheid is. Maar omdat bewustzijn bestaat bestaat er ook keuzevrijheid en omdat keuzevrijheid bestaat kan het determinisme niet kloppen.quote:Op woensdag 31 januari 2018 18:03 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik vind dat 'vooraf bepaald' altijd zo'n mislukte beschrijving. In een deterministische wereld wordt het ook gewoon "nu" bepaald, echter bouwt het nu zich voort op de gigantische hoeveelheid factoren dat zich voortbeweegt/ontwikkelt tot het "nu" en verder. A veroorzaakt niet B als twee losse componenten, maar A ontwikkelt/transformeert zich tot B.
Dat is dus pertinente onzin. Op geen enkele manier is het een 'n logisch gevolg van het ander.quote:Op woensdag 31 januari 2018 18:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
..omdat keuzevrijheid bestaat kan het determinisme niet kloppen.
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik denk dat het probleem van bewustzijn fundamenteel van aard is, aan de hand van een empirisch bestaand fenomeen namelijk het 'leeuw zijn'.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Een hele sloot hersenwetenschappers en filosofen is het met mij eens, ik probeer alleen uit te leggen waarom het probleem fundamenteel is en waarom elke anologie vanuit de objectieve werkelijkheid volledig de plank misslaat. Die monte carlo heeft niks met het probleem te maken, een fysieke eigenschap die objectief waarneembaar is (hoe mysterieus het ook is hoe het ontstaan is uit een simpel systeem) is niet te vergelijken met een niet-fysieke eigenschap die niet-waarneembaar is (alleen subjectief voelbaar) maar wel volgt uit een objectief systeem.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..
Zie bovenstaande tekst waarom het bewustzijn niet kan ontstaan uit materie en dus niet emergent is.quote:Op donderdag 1 februari 2018 14:08 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou het bewustzijn een "truc" zijn als het een emergent verschijnsel is vanuit "materiële" processen?
Als de subjectieve ervaring los stond van materie, dan zou een middel als alcohol ook geen invloed hebben op de subjectieve waarneming.
quote:Researchers Discover 'Anxiety Cells' In The Brain
They did it by studying some anxious mice, Kheirbek says. "Mice tend to be afraid of open places," he says. So the team put mice in a maze in which some pathways led to open areas. Then the researchers monitored the activity of brain cells at the very bottom of the hippocampus.
"And what we found is that these cells became more active whenever the animal went into an area that elicits anxiety," Kheirbek says.
This activity didn't prove the cells were causing anxious behavior, though. So the team found a way to control the activity of these cells using a technique called optogenetics.
The team set out to answer a simple question, Kheirbek says:
"If we turn down this activity, will the animals become less anxious? And what we found was that they did become less anxious. They actually tended to want to explore the open arms of the maze even more."
When the researchers dialed up the cells' activity, the mice got more anxious and didn't want to explore at all.
But there's a lot more to anxiety than just these cells in the hippocampus, Kheirbek says. "These cells are probably just one part of an extended circuit by which the animal learns about anxiety-related information."
Denk je dat ik hier van onder de indruk ben? Ik weet hoe ik bewuste ervaringen kan oproepen via materie. Dat zegt alleen iets over correlatie en precies niks over causatie. Dat is het hele probleem van bewustzijn dat jij niet snapt.quote:
Je verklaart met stellingen die niet bewezen zijn en wat mij betreft kant noch wal raken. Je conclusies en verklaringen zijn dus per definitie foutief.quote:Op donderdag 1 februari 2018 15:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een hele sloot hersenwetenschappers en filosofen is het met mij eens, ik probeer alleen uit te leggen waarom het probleem fundamenteel is en waarom elke anologie vanuit de objectieve werkelijkheid volledig de plank misslaat. Die monte carlo heeft niks met het probleem te maken, een fysieke eigenschap die objectief waarneembaar is (hoe mysterieus het ook is hoe het ontstaan is uit een simpel systeem) is niet te vergelijken met een niet-fysieke eigenschap die niet-waarneembaar is (alleen subjectief voelbaar) maar wel volgt uit een objectief systeem.
Objectieve systemen kunnen via het monte carlo principe onverklaarbare fysieke (objectieve) systemen produceren. Objectieve systemen kunnen niet via het monte carlo principe subjectieve systemen produceren.
Ik vermoed dat de meeste materialistische wetenschappers het probleem niet begrijpen of niet willen begrijpen. Ik vermoed het laatste, omdat jullie alleen interesse hebben in datgene wat objectief meetbaar is en het mysterie van het subjectieve voor het gemak volledig negeren (het objectieve beschrijft alleen basismechanismen).
[..]
Zie bovenstaande tekst waarom het bewustzijn niet kan ontstaan uit materie en dus niet emergent is.
De objectieve werkelijkheid is de gemeenschappelijke factor tussen subjectieve deelnemers in die objectieve werkelijkheid, maar de objectieve werkelijkheid en de subjectieve werkelijkheid hebben geen causale interactie. Het objectieve en het subjectieve correleren en communiceren alleen via een gemeenschappelijke realiteit tussen de subjectieve deelnemers die de gemeenschappelijke realiteit ervaren. Het interactie-probleem is inherent aan het bestaan zelf, zoals het 'first mover' probleem inherent aan het bestaan is. Daarom is het bestaan inherent mysterieus.
Omdat het objectieve en het subjectieve niet gelijk staan aan elkaar is er bewustzijn en keuzevrijheid. Bovendien is de objectieve wereld niet deterministisch van aard vanwege de interactie met het subjectieve element, namelijk de bewuste wezens binnen de objectieve wereld die keuzes maken.
Aldus mijn theorie van de werkelijkheid onderbouwd door 'the hard problem of consciousness'.
Als ik met een hamer op mijn duim sla en ik voel pijn, dan is dat correlatie maar niet noodzakelijkerwijs causatie? Dat snap ik inderdaad niet.quote:Op donderdag 1 februari 2018 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Denk je dat ik hier van onder de indruk ben? Ik weet hoe ik bewuste ervaringen kan oproepen via materie. Dat zegt alleen iets over correlatie en precies niks over causatie. Dat is het hele probleem van bewustzijn dat jij niet snapt.
Dat jij je niet laat beïnvloeden door wetenschappelijk onderzoek is me wel duidelijk, ja.quote:Op donderdag 1 februari 2018 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je voorbeelden uit de hersenwetenschap gaat pakken kun je beter je verlies nemen want ik ken veel sterkere voorbeelden dan dit voorbeeld wat je geeft
Dus oproepen is geen causatie?quote:Op donderdag 1 februari 2018 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Denk je dat ik hier van onder de indruk ben? Ik weet hoe ik bewuste ervaringen kan oproepen via materie. Dat zegt alleen iets over correlatie en precies niks over causatie. Dat is het hele probleem van bewustzijn dat jij niet snapt.
Wij zijn wel robots, hoe graag jij ook wilt dat dat niet zo is.quote:Op donderdag 1 februari 2018 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wij zijn geen robots hoe graag je het ook wilt.
Nou ja, ''the odds are stacked against you'' wat betreft bewustzijn.quote:Op donderdag 1 februari 2018 18:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat jij je niet laat beïnvloeden door wetenschappelijk onderzoek is me wel duidelijk, ja.
Geloof wat je wil hoor, het zal mij jeuken.
In het geval van bewustzijn niet. Omdat het proces dat tussen materie naar niet-materie zit onbegrepen is.quote:
De fysieke realiteit moduleert het bewustzijn (en andersom, hersenplasticiteit) maar veroorzaakt het niet omdat het van een fundamenteel andere aard is. Bewustzijn is immaterieel, de rest van de wereld is materieel.quote:Op donderdag 1 februari 2018 18:57 schreef Molurus het volgende:
Of om het voorbeeld hierboven te nemen: als je met een hamer op je vingers slaat voel jij pijn, en jij wilt de mogelijkheid openhouden dat er geen causale relatie bestaat tussen die twee?
Ik zou als ik jou was gaan natrekken wat het verschil is tussen correlatie en causatie. Want wat je hier zegt is pertinente onzin.quote:Op donderdag 1 februari 2018 18:07 schreef Cockwhale het volgende:
Als alcohol of een drug je subjectieve ervaring beïnvloedt is er per definitie een causale interactie tussen materie en ervaring, en dat geeft aan dat de subjectieve ervaring uit materiële processen voortgebracht wordt. Zonder materie is er geen ervaring.
Zo niet, leg dan eens uit hoe en waarom deze middelen, of andere fysische veranderingen (koorts, ziekten) die de processen in het lichaam uit hun normale functioneren halen, de subjectieve ervaring veranderen?
Wat is immaterieel? En hoe beïnvloedt materie immaterie zonder enige causatie? Leg dit proces eens uit.quote:Op donderdag 1 februari 2018 21:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zou als ik jou was gaan natrekken wat het verschil is tussen correlatie en causatie. Want wat je hier zegt is pertinente onzin.
Het 1 beïnvloedt het ander maar het 1 veroorzaakt het ander niet omdat de twee van een fundamenteel andere aard zijn. De 1 is materieel en de ander is immaterieel.
Je weet dat de geest wat anders is dan een object. Het ene is objectief en het andere is subjectief.
Toch beïnvloedt je geest het brein en andersom. Dat betekent dat de fysieke realiteit de subjectieve realiteit wel beïnvloedt maar niet veroorzaakt.
Er zijn geen harde bewijzen voor de stelling dat het brein en het bewustzijn een causale relatie hebben. Sterker nog, het is onwaarschijnlijk dat het zo is en wel vanwege volgende reden:quote:Op donderdag 1 februari 2018 23:49 schreef Cockwhale het volgende:
Ik weet heel goed het verschil tussen correlatie en causatie. Alcohol gebruik en de navolgende verandering van perceptie (vooral bij overmatig inname) toont meer aan dan een simpele samenhang tussen de twee. Als je een sterker verschil in perceptie wilt, neem dan van mijn part LSD als voorbeeld. De verandering in lichamelijke processen zijn meetbaar. De verandering in subjectieve ervaring is te verkrijgen via een fenomenologische beschrijving. Natuurlijk, kun je in een gecombineerd onderzoek de causatie tussen de twee betwisten, ongeacht hoe vaak de statistieken een positief resultaat geven (want de ervaring is niet meetbaar), maar dat lijkt me niet meer dan bewuste ontkenning van harde bewijzen.
Kun je misschien ook gewoon ingaan op de post waarop je reageert? (Ipv de inhoud daarvan geheel negeren.)quote:Op vrijdag 2 februari 2018 13:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn geen harde bewijzen voor de stelling dat het brein en het bewustzijn een causale relatie hebben. Sterker nog, het is onwaarschijnlijk dat het zo is en wel vanwege volgende reden:
Dus of er wel of niet sprake is van causaliteit is afhankelijk van de mate waarin wij die causale werking begrijpen? Zelden zulke grote onzin gehoord.quote:Op donderdag 1 februari 2018 21:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
In het geval van bewustzijn niet. Omdat het proces dat tussen materie naar niet-materie zit onbegrepen is.
In New Cognitive Neurosciences, second edition, weidt men uit over de moeilijkheid om consciousness te definiëren. Je kan moeilijk stellige uitspraken doen over iets dat je niet kan definiëren. Verschilt men van mening over hetzelfde begrip, of ervaart niet iedereen hetzelfde soort bewustzijn?quote:Op donderdag 1 februari 2018 18:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
En nee, "the hard problem" is niet werkelijk een probleem. Het is een schijnprobleem dat niet eens wordt opgelost met dualistische hypotheses. Het roept alleen maar meer (onoplosbare) vragen op.
--> https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaam-geestprobleem
Maar gödel gaf een duidelijk en sluitend voorbeeld waarom een wiskundig systeem niet compleet is of onbewijsbaar is.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 15:32 schreef crystal_meth het volgende:
Op Gödel had men ook kunnen reageren met: het is een niet-probleem, je moet enkel vragen stellen die beantwoord kunnen worden.
Oh, dat zeg ik ook niet. Hoe bewustzijn - wat we daar dan ook precies mee bedoelen - werkt weten we voor het grootste deel inderdaad nog niet.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 15:32 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Niet dat ik het eens ben met Libertarisch btw, voor mij is bewustzijn een puur fysisch verschijnsel, maar dat betekent niet noodzakelijk dat we het volledig kunnen doorgronden. Anyway, te lang wakker, ga maffen.
quote:Op donderdag 1 februari 2018 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zou het leven een zin hebben?
Correlatie maar geen causatie. De mentale dimensie en fysieke dimensie interacteren via de gedeelde fysieke realiteit maar de twee dimensies staan verder los van elkaar.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kun je misschien ook gewoon ingaan op de post waarop je reageert? (Ipv de inhoud daarvan geheel negeren.)
Heel concreet: hoe is het in jouw wereld mogelijk dat iemand dronken (een mentale toestand) wordt van alcohol (een fysieke substantie)? Of is dat volgens jou niet wat er gebeurt?
Ik heb nergens gezegd dat er geen interactie is. Ik heb gezegd dat er een fundamenteel probleem is die niemand kan oplossen, 'the hard problem of consciousness'.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 15:39 schreef Molurus het volgende:
De problemen daarmee zijn geheel onafhankelijk van het verschijnsel "bewustzijn" en ons begrip daarvan. Algemeen gezegd: A kan nooit een verklaring zijn voor B als er geheel geen interactie bestaat tussen A en B. Of wij A, B of de interacties daartussen begrijpen doet er niets toe.
Truste trouwens.
quote:
Keuzevrijheid, mijn beste, is één van de bewijzen waarom wij geen robots zijn. Het idee dat wij deterministische robots zijn is gewoon logisch incoherent en dat feit is weer subjectief verifieerbaar.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:18 schreef Syamsu het volgende:
Libertarisch, hoe kan het nou dat je in heel je betoog over bewustzijn het concept van keuze geeneens noemt? En hoe kun je jezelf nou libertarisch noemen en het concept van keuze bot negeren? Jij begrijpt niet dat mogelijkheid en keuze een fundamenteel natuurkundig mechanisme is net zoals oorzaak en gevolg, maar dan nog fundamenteler.
Maar hoe kan een verschijnsel dat niet-fysisch is fysisch zijn? Dat is een contradictie in terminis, en dat is 'the hard problem of consciousness'.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 15:32 schreef crystal_meth het volgende:
Niet dat ik het eens ben met Libertarisch btw, voor mij is bewustzijn een puur fysisch verschijnsel, maar dat betekent niet noodzakelijk dat we het volledig kunnen doorgronden. Anyway, te lang wakker, ga maffen.
Ik zie het hard problem als:quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar hoe kan een verschijnsel dat niet-fysisch is fysisch zijn? Dat is een contradictie in terminis, en dat is 'the hard problem of consciousness'.
Bewustzijn is niet in de fysische wereld te vinden, bewustzijn is nergens in de objectief fysische realiteit meetbaar. Bewustzijn is alleen voelbaar in jouw bewustzijn en is dus immaterieel.
Dan kun je het net zo goed niet-fysisch noemen, subjectief vs objectief.
Ook al is het persoonlijk, dat wil niet zeggen dat het niet fysisch is. Het is het resultaat, of een eigenschap, van de fysieke structuur en de momentane toestand van de hersenen. Ik denk dat er altijd onzekerheid zal blijven omdat we de sensatie niet volledig kunnen beschrijven en er geen twee personen met een identieke hersenstructuur bestaan, waardoor je nooit weet of de ervaringen overeenstemmen. Als iedereen dezelfde hersenstructuur had zou er geen probleem zijn, dan weet je dat dezelfde toestand overeenkomt met dezelfde ervaring. Of niet, als jij gelijk hebt. Maar dat zullen we nooit kunnen testen.quote:the problem of explaining the relationship between physical phenomena, such as brain processes, and experience (i.e., phenomenal consciousness, or mental states/events with phenomenal qualities or qualia).
Voor mij is het meer een regel met een begin en een einde.quote:Op donderdag 1 februari 2018 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zou het leven een zin hebben?
Nu weet ik zeker dat jij niet begrijpt wat een correlatie is. Het is namelijk een wetenschappelijke term om aan te geven dat er een (statistisch vaker voorkomende) relatie/samenhang is tussen A en B (maar niet noodzakelijkerwijs B volgt causaal op A), niet een beschrijving van fysisch/natuurkundig (of wat dan ook) proces.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Correlatie maar geen causatie. De mentale dimensie en fysieke dimensie interacteren via de gedeelde fysieke realiteit maar de twee dimensies staan verder los van elkaar.
Het probleem is dat iets dat niet-fysiek is (het subjectieve is de definitie van niet-fysiek omdat het niet objectief meetbaar is) niet tegelijkertijd fysiek kan zijn. Hoe kan een niet-fysieke structuur ontstaan uit een fysieke structuur?quote:Op zaterdag 3 februari 2018 06:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik zie het hard problem als:
[..]
Ook al is het persoonlijk, dat wil niet zeggen dat het niet fysisch is. Het is het resultaat, of een eigenschap, van de fysieke structuur en de momentane toestand van de hersenen. Ik denk dat er altijd onzekerheid zal blijven omdat we de sensatie niet volledig kunnen beschrijven en er geen twee personen met een identieke hersenstructuur bestaan, waardoor je nooit weet of de ervaringen overeenstemmen. Als iedereen dezelfde hersenstructuur had zou er geen probleem zijn, dan weet je dat dezelfde toestand overeenkomt met dezelfde ervaring. Of niet, als jij gelijk hebt. Maar dat zullen we nooit kunnen testen.
Dan verschillen we fundamenteel van mening.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 13:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het probleem is dat iets dat niet-fysiek is (het subjectieve is de definitie van niet-fysiek omdat het niet objectief meetbaar is) niet tegelijkertijd fysiek kan zijn. Hoe kan een niet-fysieke structuur ontstaan uit een fysieke structuur?
Je kunt geen combinatie van atomen bedenken waaruit een geest ontstaat omdat het twee verschillende kwaliteiten zijn, het één is objectief en collectief verifieerbaar en is alleen verifieerbaar omdat we een bewustzijn hebben en het ander is alleen subjectief voelbaar.
Zelfs als mensen dezelfde ervaring hebben met dezelfde hersenstructuur blijft het probleem hetzelfde. Want dan nog hebben we te maken met twee realiteiten, een subjectieve en een objectieve realiteit die parallel aan elkaar bestaan. Het één volgt nog steeds niet logisch coherent uit het ander omdat het twee verschillende werelden zijn die per definitie niet objectief aantoonbaar causaal gerelateerd zijn. De correlatie is erg sterk, maar meer dan dit kan de hersenwetenschap er niet van maken.
Wat jij volgens mij intuïtief bedoelt te zeggen is dat alles wat onderdeel van de werkelijkheid is wel fysisch moet zijn, per definitie.
Volgens mij is dat een minder toepasselijke definitie. Ik denk dat alles wat bestaat onderdeel is van de werkelijkheid maar de werkelijkheid bestaat uit een fysiek en een mentaal deel.
Je kunt dus logisch onderbouwen dat het mentale deel onderdeel is van het fysieke deel maar niet gelijk staat aan het fysieke deel. Het mentale is in geen enkel causaal opzicht ondergeschikt aan het fysieke.
Zou jij jouw positie wat betreft 'the hard problem of consciousness' dan willen uitleggen?quote:Op zaterdag 3 februari 2018 13:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dan verschillen we fundamenteel van mening.
Ik heb geen idee wat je hier probeert te zeggen... de werkelijkheid bestaat uit een fysiek deel en een mentaal deel, maar toch ook niet want mentaal is onderdeel van fysiek?quote:Op zaterdag 3 februari 2018 13:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een minder toepasselijke definitie. Ik denk dat alles wat bestaat onderdeel is van de werkelijkheid maar de werkelijkheid bestaat uit een fysiek en een mentaal deel.
Je kunt dus logisch onderbouwen dat het mentale deel onderdeel is van het fysieke deel maar niet gelijk staat aan het fysieke deel. Het mentale is in geen enkel causaal opzicht ondergeschikt aan het fysieke.
Dit staat vol met aannames (en toch, door jou als bewezen stellingen opgemerkt) die op z'n zachtst uitgedrukt betwistbaar zijn en waarvoor sterke aanwijzingen zijn (als je het zo voorzichtig wilt uitdrukken) die het tegendeel aantonen.quote:Het probleem is dat iets dat niet-fysiek is (het subjectieve is de definitie van niet-fysiek omdat het niet objectief meetbaar is) niet tegelijkertijd fysiek kan zijn. Hoe kan een niet-fysieke structuur ontstaan uit een fysieke structuur?
Nee, wat ik probeer te zeggen is dat mentaal en fysiek een symmetrische relatie hebben. Het mentale is afhankelijk van het fysieke maar het fysieke is ook afhankelijk van het mentale.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 13:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je hier probeert te zeggen... de werkelijkheid bestaat uit een fysiek deel en een mentaal deel, maar toch ook niet want mentaal is onderdeel van fysiek?
Materie en niet-materie hebben een symmetrische relatie. Welke van de twee je primair plaatst is een kwestie van smaak.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 13:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dit staat vol met aannames (en toch, door jou als bewezen stellingen opgemerkt) die op z'n zachtst uitgedrukt betwistbaar zijn en waarvoor sterke aanwijzingen zijn (als je het zo voorzichtig wilt uitdrukken) die het tegendeel aantonen.
Ik kan 'the hard problem of consciousness' het beste als volgt uitleggen:quote:Op zaterdag 3 februari 2018 15:04 schreef Cockwhale het volgende:
De twee zijn inderdaad niet identiek, dat zal ik ook nooit beweren. Ik zal ook nooit beweren dat wij ons brein zijn, noch dat het brein in "zijn" uppie verantwoordelijk is voor het genereren van bewustzijn. Emergentie komt dan ook altijd voort uit tenminsten twee componenten die in samenhang een nieuw component voortbrengen, dat niet (geheel) is terug te vinden in de losstaande componenten en wellicht zelfs van buitenaf niet in de combinatie van benodigde componenten. Voor het bewustzijn is meer nodig dan interne componenten, als in een extern component wat je "wereld", "universum" of "presence/existence" (bij gebrek aan passende Nederlandse termen) zou kunnen noemen.
Het enige wat voor mij nog voor een vorm van "vrije keuze" kan pleiten is zelfdeterminisme, waarbij de mens zichzelf determineert door de capaciteit: (zelf)reflectie, zelfbeeld, (zelf)herkenning. Omdat het een capaciteit met een limiet is in een wereld met natuurkundige beperkingen is de vrijheid ook gelimiteerd, dus niet werkelijk vrij.
Jij zegt het volgende:quote:Op zaterdag 3 februari 2018 22:29 schreef Cockwhale het volgende:
Je past de generalisatie van het woord 'object' toe op een werkelijkheid ("natuur"/realiteit) dat in de praktijk weinig van doen heeft met deze menselijke generaliserende categorisatie van materie. Verschillende materie kennen unieke eigenschappen. Simpelweg alles scharen onder het woord object, of de scheiding "dode/levende" materie ontbreekt aan alle essentiële nuancering. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat objecten of elke vorm van (fysische) materie geen subject(ivisme) kunnen genereren.
Dronkenschap is niet in het brein te zien. Als jij dit feit niet wilt erkennen ben je geen wetenschapper. Dronkenschap is namelijk niet extern te zien, dronkenschap is alleen individueel te voelen.quote:Op zondag 4 februari 2018 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Dronkenschap is wel in het brein te zien.
Ja, de emergentie hypothese is een bestaande hypothese en er zijn goede redenen om die hypothese te verdedigen.quote:Op zondag 4 februari 2018 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Je zegt dat het een fundamenteel probleem is je hebt daar wat argumenten voor maar welke experimenten stel je voor om te bewijzen dat ziel/zelf/bewustzijn losstaat van het materiële brein. We kennen namelijk geen voorbeeld van een bewustzijn zonder deze 'machinerie'. En als we machinerie stuk maken gaat het bewustzijn ook verloren. Dat is één van de redenen waarom de emergentie hypothese bestaat.
Waar is jouw weerwoord?quote:Op zondag 4 februari 2018 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar je begint in herhaling te vallen.
Als het brein niet alleen verantwoordelijk is voor bewustzijn, wat is het tweede element dan?quote:Op zondag 4 februari 2018 13:56 schreef Cockwhale het volgende:
Ook heb ik nergens gezegd dat het brein alleen verantwoordelijk is voor het bewustzijn.
Subjectief is een op zichzelf staand fenomeen. Er is een correlatie tussen objectief en subjectief maar het zijn twee fundamenteel verschillende verschijnselen.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:56 schreef Cockwhale het volgende:
Ook hemel je het woord en concept van 'subjectief' op tot een magisch/mysterieus (bijna op zichzelf staand) "fenomeen". Hetzelfde verhaal met bewustzijn.
Excuus daarvoor, dat was niet met opzet.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:56 schreef Cockwhale het volgende:
Daarnaast, plaats geen woorden in mijn mond, die ik niet geschreven heb.
Dat ligt er maar aan wat je dronkenschap noemt. Het ontbreken van coördinatie, slechtere controle, afname van reactiesnelheid. Allemaal waar te nemen in het brein. Dronkenschap is een nogal pakketje van fysieke eigenschappen die allemaal goed omschreven oorzaken hebben.quote:Op zondag 4 februari 2018 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dronkenschap is niet in het brein te zien. Als jij dit feit niet wilt erkennen ben je geen wetenschapper. Dronkenschap is namelijk niet extern te zien, dronkenschap is alleen individueel te voelen.
'Alcohol' is zichtbaar en dronkenschap is onzichtbaar. Ik weet zeker dat jij dit begrijpt want een kleuter weet ook dat er een verschil is tussen fysiek en mentaal.
[..]
Ja, de emergentie hypothese is een bestaande hypothese en er zijn goede redenen om die hypothese te verdedigen.
Alleen weigeren materialistisch-reductionistische wetenschappers aan alternatieve hypotheses te denken, dat is wat mij betreft het probleem.
Open je vizier nou even a.u.b.
[..]
Waar is jouw weerwoord?
Wat jij weigert te erkennen is dat dronkenschap een subjectieve ervaring is die niet gelijk staat aan gedrag. De dingen die jij opnoemt zijn allemaal waarneembaar in een filosofische zombie (dat is een mens die precies functioneert zoals wij doen maar dan zonder bewustzijn) dus grappig genoeg ondermijn je je eigen positie met deze opmerking.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan wat je dronkenschap noemt. Het ontbreken van coördinatie, slechtere controle, afname van reactiesnelheid. Allemaal waar te nemen in het brein. Dronkenschap is een nogal pakketje van fysieke eigenschappen die allemaal goed omschreven oorzaken hebben.
Je hebt je vizier helemaal niet open. Je gelooft dat alles verklaarbaar is en dat alles uit materie bestaat, inclusief bewustzijn. En je hele wetenschappelijke geloof komt hiermee overeen. Maar het klopt niet.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb mijn vizier open, ik geef ook niet aan dat ik alles begrijp. Ik geef juist aan dat ik het open bezie en vroeg aan jou welke experimenten je voor wilt stellen om jouw hypotheses te testen. Ik zie namelijk een ontestbare hypothese en dat lijkt mij een gesloten deur. Zo beargumenteer je het ook, zo zit het en het is mysterieus einde discussie...
Wat jij wederom weigert te erkennen is dat niet alles op natuurwetenschappelijke manier testbaar is omdat niet alles natuurwetenschappelijk te verklaren is omdat objectief en subjectief twee op zichzelf staande fenomenen zijn (die wel in verband staan met elkaar).quote:Op zondag 4 februari 2018 16:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Als wetenschapper denk ik in onbekenden en dingen die we niet begrijpen en grijp dat aan om experimenten te verzinnen om verder te komen. Zoals het nature artikel dat ik hierboven citeerde die mensen doen experimenten om het beter te begrijpen. Jouw insteek zegt dat je die experimenten beter niet kunt doen omdat het niet zo zit want het zit anders. Dan vraag ik me af wie er niet wetenschappelijk bezig is.
Interactie staat niet gelijk aan causaal verband. Duidelijk, lijkt me.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe verklaar je trouwens dat alcohol vereist is voor dronkenschap. Volgens jou was er geen interactie tussen subjectief en objectief, maar toch is alcohol nodig voor subjectieve dronkenschap. Je zegt dat er een correlatie is maar dat die correlatie niet causaal is. Een test voor jouw subjectieve correlerende wereld zou je bijvoorbeeld kunnen testen of iemand subjectief dronken kan worden zonder fysieke interactie met alcohol.
Als het subjectieve zo los staat van materie waarom hebben we dan zo weinig controle over onze emoties? Maar zijn die emoties wel te stoppen met medicatie.
Zeg je nu dat het niet mogelijk is om aan iemand te zien of hij/zij dronken is?quote:Op zondag 4 februari 2018 17:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat jij weigert te erkennen is dat dronkenschap een subjectieve ervaring is die niet gelijk staat aan gedrag. De dingen die jij opnoemt zijn allemaal waarneembaar in een filosofische zombie (dat is een mens die precies functioneert zoals wij doen maar dan zonder bewustzijn) dus grappig genoeg ondermijn je je eigen positie met deze opmerking.. Duidelijk, lijkt me.
Ik begrijp echt niet dat jij het probleem niet begrijpt.quote:Op zondag 4 februari 2018 17:34 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Zeg je nu dat het niet mogelijk is om aan iemand te zien of hij/zij dronken is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |