abonnement Unibet Coolblue
pi_176862451
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:

Als jij graag gelooft in een niet-materiële ziel, wat ik een beetje proef, dan moet je dat vooral doen. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing voor.

Ha, het wordt eindelijk persoonlijk! Ik moet een snaar geraakt hebben.

Nee, ik geloof niet graag in een niet-materiële ziel. Ik geloof dat ik het probleem van bewustzijn niet kan begrijpen en jij ook niet.

Ik sta volledig open voor alle rationele/logische verklaringen voor bewustzijn, maar de jouwe zit daar m.i. niet tussen.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.

Valse analogie. (1) Software is 'dode' informatie dat volgt uit dode materie. (2) Bewustzijn is een subjectieve ervaring dat volgt uit dode materie.

Situatie 1 is verklaarbaar vanuit een objectief perspectief
Situatie 2 is onverklaarbaar vanuit een objectief perspectief en dat is al zo sinds het begin van de mensheid, omdat het subjectieve niet uit het objectieve kan komen

Ik snap jouw analogie van software vs hardware prima, alleen lost het helemaal niks op. Ik vind het een behoorlijk simpel argument.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:

Het mysterie van bewustzijn is er eentje dat echt nog wel volledig gekraakt gaat worden,
Nee, net zomin als het mysterie dat Perrin bestaat en gelooft dat er zelfbewuste robots gaan ontstaan ooit opgelost gaat worden of hoe een geheel universum uit het niets om geen enkele reden uit een singulariteit kan ontstaan ooit opgelost gaat worden.

Maar zoals ik zei, ik sta volledig open voor alle ontwikkelingen. Ik ben niet religieus, dus als er ooit zelfbewuste robots komen (waarvan wij met goede reden kunnen aannemen dat ze écht zelfbewust zijn) dan zal ik ze verwelkomen en zelfs dan begrijpen we geen fuck van de realiteit.
pi_176862795
Wat ik een beetje in jou proef, Perrin, is dat je graag gelooft dat bewustzijn te verklaren is en dat je met een computer science achtergrond het mysterie kan oplossen.

Je wilt graag dat je op het juiste spoor zit, maar ik denk dat je op het verkeerde spoor zit.
pi_176864106
quote:
10s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Maar zoals ik zei, ik sta volledig open voor alle ontwikkelingen. Ik ben niet religieus, dus als er ooit zelfbewuste robots komen (waarvan wij met goede reden kunnen aannemen dat ze écht zelfbewust zijn) dan zal ik ze verwelkomen en zelfs dan begrijpen we geen fuck van de realiteit.
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
  woensdag 31 januari 2018 @ 17:05:05 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176864495
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2018 16:02 schreef Libertarisch het volgende:
Wat ik een beetje in jou proef, Perrin, is dat je graag gelooft dat bewustzijn te verklaren is en dat je met een computer science achtergrond het mysterie kan oplossen.

Je wilt graag dat je op het juiste spoor zit, maar ik denk dat je op het verkeerde spoor zit.
Sinds een paar decennia is het onderwerp steeds populairder aan het worden en er werken bergen knappe koppen aan. We zullen het zien.

Ik heb tot nu toe geen enkele aanwijzing gezien waarom bewustzijn iets inherent onverklaarbaars of 'buiten-materieels' is.

En uiteraard wil ik een van de grote mysteries die nog over zijn graag verklaard zien. Wie niet?!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 31 januari 2018 @ 17:06:15 #30
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176864531
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 16:48 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent? :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176864571
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.

En idd ál onze ideeën zijn brainfarts van primatenhersenen die de wereld en zichzelf proberen te begrijpen. Sommige zullen de werkelijkheid dichter benaderen dan andere.

Als jij graag gelooft in een niet-materiële ziel, wat ik een beetje proef, dan moet je dat vooral doen. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing voor.

Het mysterie van bewustzijn is er eentje dat echt nog wel volledig gekraakt gaat worden, we zullen denk ik zelfs deze eeuw nog zelfbewuste robots kunnen bouwen met een kunstmatige intelligentie die vele male groter is dan de onze.
Ik schaar me in dit kamp.

Ik denk ook dat dat "hard problem of consciousness" (hoe ga je van stimuli naar subjectieve ervaringen) een beetje schijnprobleem is, gegrond in een teveel aan respect, een te dualistische verklaring voor het bewustzijn. Terwijl volgens mij dat bewustzijn eigenlijk veel simpeler is, maar er wordt veel te veel van gemaakt door het "bewustzijn is een mysterie" kamp.
pi_176864651
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 16:48 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
Deze vraag is te hypothetisch, dat zien we wel als de optie een realiteit wordt. Ik moet het nog zien of het zover komt dat het realistisch wordt. Het is nu nog niet interessant

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent? :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelfbewust is niet hetzelfde als subjectieve ervaring. Subjectieve ervaring is bewustzijn, zelfbewust is zelfbewust.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:05 schreef Perrin het volgende:

Ik heb tot nu toe geen enkele aanwijzing gezien waarom bewustzijn iets inherent onverklaarbaars of 'buiten-materieels' is.

De boeddhistische leer stelt dat verlichting altijd beschikbaar is, alleen zien we het niet. De waarheid zit voor onze neus alleen we kijken erlangs.

Bewustzijn is per definitie 'buiten-materieel' omdat bewustzijn subjectieve ervaring is. Een subjectieve ervaring volgt niet uit een object, zoals dopamine iets heel anders is dan euforie.

'Euforie' is alleen subjectief te beleven voor een individu en is nergens te meten of zien. Het gevoel, de sensatie is compleet ongrijpbaar.

'Euforie' is alleen intern te ervaren voor een individu (subjectief).

'Dopamine' is een neurotransmitter en is zichtbaar/meetbaar. Dopamine is extern waar te nemen voor verschillende deelnemers (objectief) maar dopamine zelf is geen subjectieve ervaring.

Bewustzijn is dus buiten-materieel per definitie, de aard van bewustzijn is immaterieel.
  woensdag 31 januari 2018 @ 17:13:20 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176864670
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:08 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik schaar me in dit kamp.

Ik denk ook dat dat "hard problem of consciousness" (hoe ga je van stimuli naar subjectieve ervaringen) een beetje schijnprobleem is, gegrond in een teveel aan respect, een te dualistische verklaring voor het bewustzijn. Terwijl volgens mij dat bewustzijn eigenlijk veel simpeler is, maar er wordt veel te veel van gemaakt door het "bewustzijn is een mysterie" kamp.
Voor ons gevoel is dat bewustzijn, onze subjectieve ervaring, natuurlijk ook echt heilig. Het is letterlijk alles dat we hebben.

We denken zelfs de objectieve werkelijkheid zien als we om ons heenkijken terwijl we slechts onze eigen simulatie van die werkelijkheid waarnemen.

En dat duale is ingebakken in die simulatie. De kern van die simulatie is de scheiding tussen 'de wereld' en 'ik'.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176864700
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:13 schreef Perrin het volgende:

[..]

Voor ons gevoel is dat bewustzijn, onze subjectieve ervaring, natuurlijk ook echt heilig. Het is letterlijk alles dat we hebben.

We denken zelfs de objectieve werkelijkheid zien als we om ons heenkijken terwijl we slechts onze eigen simulatie van die werkelijkheid waarnemen.

En dat duale is ingebakken in die simulatie. De kern van die simulatie is de scheiding tussen 'de wereld' en 'ik'.
Aldus de wereld zoals begrepen door een primaat met de realiteitstunnel van westerse computerwetenschapper in het jaar 2018. Hoe groot is de kans dat deze primaat het bij het juiste einde heeft?
  woensdag 31 januari 2018 @ 17:16:07 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176864724
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:12 schreef Libertarisch het volgende:

Bewustzijn is per definitie 'buiten-materieel' omdat bewustzijn subjectieve ervaring is. Een subjectieve ervaring volgt niet uit een object, zoals dopamine iets heel anders is dan euforie.
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 31 januari 2018 @ 17:16:52 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176864745
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Aldus de wereld zoals begrepen door een primaat met de realiteitstunnel van westerse computerwetenschapper in het jaar 2018. Hoe groot is de kans dat deze primaat het bij het juiste einde heeft?
We worden er collectief steeds beter in. Onze modellen van de werkelijkheid worden steeds gedetailleerder.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176864752
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent? :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet of de Turing test echt voldoende is. Ik had daar ook aan gedacht, maar ik weet niet of bewustzijn daar echt voor nodig is.
pi_176864803
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Deze vraag is te hypothetisch, dat zien we wel als de optie een realiteit wordt. Ik moet het nog zien of het zover komt dat het realistisch wordt. Het is nu nog niet interessant

Lijkt me zeer relevant. Wat voor bewijs is nodig om iets als bewust te verklaren? Dat bakent best goed af hoe je bewstzijn beschouwt.
pi_176864871
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Het universum is onverklaarbaar voor primaten volgens het principe 'bounded rationality'. Er zijn teveel onbekende factoren en we zijn te gelimiteerd en we kunnen niet buiten onze bubbel treden waardoor de kans dat enige hypothese door welke primaat ter wereld dan ook voorgesteld een probabiliteit van vrijwel 0 heeft om juist te zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

We worden er collectief steeds beter in. Onze modellen van de werkelijkheid worden steeds gedetailleerder.
Beter en slechter. Alleen beter op objectief niveau, al zien we steeds scherper hoe mysterieus onze objectieve wereld is waaraan we beiden deelnemen. Niets is wat het lijkt, dat bewijst de moderne natuurkunde keer op keer.

Op subjectief niveau gaat het slechter. Waar is onze spirituele kant gebleven?

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:19 schreef Broomer het volgende:

[..]

Lijkt me zeer relevant. Wat voor bewijs is nodig om iets als bewust te verklaren? Dat bakent best goed af hoe je bewstzijn beschouwt.
Bewustzijn = subjectieve ervaring

Subjectieve ervaring is intern, dus men is alleen zeker van de eigen subjectieve ervaring. Robots hebben geen ziel en dus geen subjectieve ervaring en dus geen bewustzijn omdat de causale processen voor bewustzijn compleet onbekend zijn kunnen we geen bewustzijn nabootsen nu niet en in de toekomst niet.
pi_176865946
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
We hebben in F&L veel discussies gehad over de vrije wil, de oorsprong van het bewustzijn, en de vraag of het universum deterministisch is of niet. Determinisme betekent dat de wereld als een klokwerk afwerkt en dat alles vooraf bepaald is (dus alle individuele acties van alle mensen en dieren zijn ook volautomatisch vooraf bepaald).
Ik vind dat 'vooraf bepaald' altijd zo'n mislukte beschrijving. In een deterministische wereld wordt het ook gewoon "nu" bepaald, echter bouwt het nu zich voort op de gigantische hoeveelheid factoren dat zich voortbeweegt/ontwikkelt tot het "nu" en verder. A veroorzaakt niet B als twee losse componenten, maar A ontwikkelt/transformeert zich tot B.
pi_176866063
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 18:03 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik vind dat 'vooraf bepaald' altijd zo'n mislukte beschrijving. In een deterministische wereld wordt het ook gewoon "nu" bepaald, echter bouwt het nu zich voort op de gigantische hoeveelheid factoren dat zich voortbeweegt/ontwikkelt tot het "nu" en verder. A veroorzaakt niet B als twee losse componenten, maar A ontwikkelt/transformeert zich tot B.
Maar het waarom staat wel vast, de patronen staan vast omdat er geen keuzevrijheid is. Maar omdat bewustzijn bestaat bestaat er ook keuzevrijheid en omdat keuzevrijheid bestaat kan het determinisme niet kloppen.
pi_176879206
Het bestaan van keuzevrijheid volgt niet per definitie uit het bestaan van bewustzijn. En een keuze is per definitie gedetermineerd, zelfs als die 'zogenaamd' vrij is. Als de keuze niet gedetermineerd zou zijn, zou de keuze geen waarde hebben (ongegrond). Dat is als een wetenschappelijke theorie dat geen argumentatie kent.
  donderdag 1 februari 2018 @ 10:21:18 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176879319
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 18:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

..omdat keuzevrijheid bestaat kan het determinisme niet kloppen.
Dat is dus pertinente onzin. Op geen enkele manier is het een 'n logisch gevolg van het ander.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176881858
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik denk dat het probleem van bewustzijn fundamenteel van aard is, aan de hand van een empirisch bestaand fenomeen namelijk het 'leeuw zijn'.

Het subjectieve is niet objectief waar te nemen (hoe voelt het om een leeuw te zijn? Het 'leeuw zijn' is alleen subjectief waarneembaar, namelijk voor de leeuw zelf, intern en individueel). De objectieve wereld is waarneembaar voor meerdere subjectieve deelnemers en is materieel (objectief), maar het bewustzijn van de individuele deelnemers is immaterieel omdat het subjectief is en alleen toegankelijk is voor het individuele subject zelf.

Omdat het subjectieve niet objectief waar te nemen is zijn de processen die vanuit het objectieve waar te nemen zijn niet causaal te herleiden tot het subjectieve. Als je de hersenpan van een leeuw bekijkt en zijn hersenen bestudeert en alle hersenprocesssen waarneemt zie je alleen datgene wat objectief waarneembaar is, namelijk materie. Maar bewustzijn is niet objectief waarneembaar omdat het de subjectieve ervaring zelf is en daarmee immaterieel is.

Het 'leeuw zijn' is niet waar te nemen vanuit een objectief perspectief en daarom zijn causale verbanden tussen hersenprocessen en bewustzijnstoestanden niet vast te stellen. Het één lijkt niet tot het ander te leiden op een causale en logisch coherente manier (objectief naar subjectief of andersom).

Bewustzijn is volgens mij het tegengestelde van een 'truc'.
pi_176882874
Waarom zou het bewustzijn een "truc" zijn als het een emergent verschijnsel is vanuit "materiële" processen?

Als de subjectieve ervaring los stond van materie, dan zou een middel als alcohol ook geen invloed hebben op de subjectieve waarneming.
pi_176884508
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..
Een hele sloot hersenwetenschappers en filosofen is het met mij eens, ik probeer alleen uit te leggen waarom het probleem fundamenteel is en waarom elke anologie vanuit de objectieve werkelijkheid volledig de plank misslaat. Die monte carlo heeft niks met het probleem te maken, een fysieke eigenschap die objectief waarneembaar is (hoe mysterieus het ook is hoe het ontstaan is uit een simpel systeem) is niet te vergelijken met een niet-fysieke eigenschap die niet-waarneembaar is (alleen subjectief voelbaar) maar wel volgt uit een objectief systeem.

Objectieve systemen kunnen via het monte carlo principe onverklaarbare fysieke (objectieve) systemen produceren. Objectieve systemen kunnen niet via het monte carlo principe subjectieve systemen produceren.

Ik vermoed dat de meeste materialistische wetenschappers het probleem niet begrijpen of niet willen begrijpen. Ik vermoed het laatste, omdat jullie alleen interesse hebben in datgene wat objectief meetbaar is en het mysterie van het subjectieve voor het gemak volledig negeren (het objectieve beschrijft alleen basismechanismen).

quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 14:08 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou het bewustzijn een "truc" zijn als het een emergent verschijnsel is vanuit "materiële" processen?

Als de subjectieve ervaring los stond van materie, dan zou een middel als alcohol ook geen invloed hebben op de subjectieve waarneming.
Zie bovenstaande tekst waarom het bewustzijn niet kan ontstaan uit materie en dus niet emergent is.

De objectieve werkelijkheid is de gemeenschappelijke factor tussen subjectieve deelnemers in die objectieve werkelijkheid, maar de objectieve werkelijkheid en de subjectieve werkelijkheid hebben geen causale interactie. Het objectieve en het subjectieve correleren en communiceren alleen via een gemeenschappelijke realiteit tussen de subjectieve deelnemers die de gemeenschappelijke realiteit ervaren. Het interactie-probleem is inherent aan het bestaan zelf, zoals het 'first mover' probleem inherent aan het bestaan is. Daarom is het bestaan inherent mysterieus.

Omdat het objectieve en het subjectieve niet gelijk staan aan elkaar is er bewustzijn en keuzevrijheid. Bovendien is de objectieve wereld niet deterministisch van aard vanwege de interactie met het subjectieve element, namelijk de bewuste wezens binnen de objectieve wereld die keuzes maken.

Aldus mijn theorie van de werkelijkheid onderbouwd door 'the hard problem of consciousness'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 01-02-2018 15:34:05 ]
  donderdag 1 februari 2018 @ 16:19:15 #47
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176885942
Kleine harige vleesrobotjes:
quote:
Researchers Discover 'Anxiety Cells' In The Brain

They did it by studying some anxious mice, Kheirbek says. "Mice tend to be afraid of open places," he says. So the team put mice in a maze in which some pathways led to open areas. Then the researchers monitored the activity of brain cells at the very bottom of the hippocampus.

"And what we found is that these cells became more active whenever the animal went into an area that elicits anxiety," Kheirbek says.

This activity didn't prove the cells were causing anxious behavior, though. So the team found a way to control the activity of these cells using a technique called optogenetics.

The team set out to answer a simple question, Kheirbek says:

"If we turn down this activity, will the animals become less anxious? And what we found was that they did become less anxious. They actually tended to want to explore the open arms of the maze even more."

When the researchers dialed up the cells' activity, the mice got more anxious and didn't want to explore at all.

But there's a lot more to anxiety than just these cells in the hippocampus, Kheirbek says. "These cells are probably just one part of an extended circuit by which the animal learns about anxiety-related information."
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator donderdag 1 februari 2018 @ 16:43:00 #48
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176886561
In hoeverre staat jou roleplay visie los van de deterministische visie. Mij lijkt het dat je in jouw rollenspel net zo deterministische bent maar met woordjes als "niet helemaal" of "niet compleet vrij" die vervolgens geen verdere implicaties hebben of niet worden uitgelegd denk je iets op te lossen.

Je bent dus vrij maar niet helemaal vrij. Dan ben je dus niet vrij en is het deterministisch. Misschien is het een valse dichotomie van mij maar ik weet niet precies hoe jij je de tussenvorm voor je ziet....

Het is geen ja geen nee maar mu. Volgens de zen leer houdt dat wel stand, maar misschien kun je jouw mu toestand wat verder toelichten, want voor mij is "wel vrij maar niet compleet vrij" een lastig begrip...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_176887312
quote:
3s.gif Op donderdag 1 februari 2018 16:19 schreef Perrin het volgende:
Kleine harige vleesrobotjes:

[..]

Denk je dat ik hier van onder de indruk ben? Ik weet hoe ik bewuste ervaringen kan oproepen via materie. Dat zegt alleen iets over correlatie en precies niks over causatie. Dat is het hele probleem van bewustzijn dat jij niet snapt.

Je weet nu alleen hoe je ervoor kunt zorgen dat muizen bepaald gedrag gaan vertonen. Je weet hoe je hersenactiviteit kan meten en beïnvloeden en wat het effect is op het gedrag.

Je kunt nog steeds niet meten of voelen of verifiëren hoe het is om een angstige rat te zijn en je weet nog steeds niet hoe een materieel proces in het brein (wat zichtbaar is op collectief niveau en tastbaar is maar niet voelbaar is) een proces veroorzaakt wat voor niemand tastbaar is, maar alleen voelbaar is op individueel en subjectief niveau.

Wij zijn geen robots hoe graag je het ook wilt. Jouw computerprogramma's waren dood, zijn dood en blijven dood.

Als je voorbeelden uit de hersenwetenschap gaat pakken kun je beter je verlies nemen want ik ken veel sterkere voorbeelden dan dit voorbeeld wat je geeft :)
pi_176888293
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 15:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Een hele sloot hersenwetenschappers en filosofen is het met mij eens, ik probeer alleen uit te leggen waarom het probleem fundamenteel is en waarom elke anologie vanuit de objectieve werkelijkheid volledig de plank misslaat. Die monte carlo heeft niks met het probleem te maken, een fysieke eigenschap die objectief waarneembaar is (hoe mysterieus het ook is hoe het ontstaan is uit een simpel systeem) is niet te vergelijken met een niet-fysieke eigenschap die niet-waarneembaar is (alleen subjectief voelbaar) maar wel volgt uit een objectief systeem.

Objectieve systemen kunnen via het monte carlo principe onverklaarbare fysieke (objectieve) systemen produceren. Objectieve systemen kunnen niet via het monte carlo principe subjectieve systemen produceren.

Ik vermoed dat de meeste materialistische wetenschappers het probleem niet begrijpen of niet willen begrijpen. Ik vermoed het laatste, omdat jullie alleen interesse hebben in datgene wat objectief meetbaar is en het mysterie van het subjectieve voor het gemak volledig negeren (het objectieve beschrijft alleen basismechanismen).

[..]

Zie bovenstaande tekst waarom het bewustzijn niet kan ontstaan uit materie en dus niet emergent is.

De objectieve werkelijkheid is de gemeenschappelijke factor tussen subjectieve deelnemers in die objectieve werkelijkheid, maar de objectieve werkelijkheid en de subjectieve werkelijkheid hebben geen causale interactie. Het objectieve en het subjectieve correleren en communiceren alleen via een gemeenschappelijke realiteit tussen de subjectieve deelnemers die de gemeenschappelijke realiteit ervaren. Het interactie-probleem is inherent aan het bestaan zelf, zoals het 'first mover' probleem inherent aan het bestaan is. Daarom is het bestaan inherent mysterieus.

Omdat het objectieve en het subjectieve niet gelijk staan aan elkaar is er bewustzijn en keuzevrijheid. Bovendien is de objectieve wereld niet deterministisch van aard vanwege de interactie met het subjectieve element, namelijk de bewuste wezens binnen de objectieve wereld die keuzes maken.

Aldus mijn theorie van de werkelijkheid onderbouwd door 'the hard problem of consciousness'.
Je verklaart met stellingen die niet bewezen zijn en wat mij betreft kant noch wal raken. Je conclusies en verklaringen zijn dus per definitie foutief.

Als alcohol of een drug je subjectieve ervaring beïnvloedt is er per definitie een causale interactie tussen materie en ervaring, en dat geeft aan dat de subjectieve ervaring uit materiële processen voortgebracht wordt. Zonder materie is er geen ervaring.

Zo niet, leg dan eens uit hoe en waarom deze middelen, of andere fysische veranderingen (koorts, ziekten) die de processen in het lichaam uit hun normale functioneren halen, de subjectieve ervaring veranderen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')