Ha, het wordt eindelijk persoonlijk! Ik moet een snaar geraakt hebben.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
Als jij graag gelooft in een niet-materiële ziel, wat ik een beetje proef, dan moet je dat vooral doen. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing voor.
Valse analogie. (1) Software is 'dode' informatie dat volgt uit dode materie. (2) Bewustzijn is een subjectieve ervaring dat volgt uit dode materie.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.
Nee, net zomin als het mysterie dat Perrin bestaat en gelooft dat er zelfbewuste robots gaan ontstaan ooit opgelost gaat worden of hoe een geheel universum uit het niets om geen enkele reden uit een singulariteit kan ontstaan ooit opgelost gaat worden.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
Het mysterie van bewustzijn is er eentje dat echt nog wel volledig gekraakt gaat worden,
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar zoals ik zei, ik sta volledig open voor alle ontwikkelingen. Ik ben niet religieus, dus als er ooit zelfbewuste robots komen (waarvan wij met goede reden kunnen aannemen dat ze écht zelfbewust zijn) dan zal ik ze verwelkomen en zelfs dan begrijpen we geen fuck van de realiteit.
Sinds een paar decennia is het onderwerp steeds populairder aan het worden en er werken bergen knappe koppen aan. We zullen het zien.quote:Op woensdag 31 januari 2018 16:02 schreef Libertarisch het volgende:
Wat ik een beetje in jou proef, Perrin, is dat je graag gelooft dat bewustzijn te verklaren is en dat je met een computer science achtergrond het mysterie kan oplossen.
Je wilt graag dat je op het juiste spoor zit, maar ik denk dat je op het verkeerde spoor zit.
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent?quote:Op woensdag 31 januari 2018 16:48 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
Ik schaar me in dit kamp.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.
En idd ál onze ideeën zijn brainfarts van primatenhersenen die de wereld en zichzelf proberen te begrijpen. Sommige zullen de werkelijkheid dichter benaderen dan andere.
Als jij graag gelooft in een niet-materiële ziel, wat ik een beetje proef, dan moet je dat vooral doen. Vooralsnog is er geen enkele aanwijzing voor.
Het mysterie van bewustzijn is er eentje dat echt nog wel volledig gekraakt gaat worden, we zullen denk ik zelfs deze eeuw nog zelfbewuste robots kunnen bouwen met een kunstmatige intelligentie die vele male groter is dan de onze.
Deze vraag is te hypothetisch, dat zien we wel als de optie een realiteit wordt. Ik moet het nog zien of het zover komt dat het realistisch wordt. Het is nu nog niet interessantquote:Op woensdag 31 januari 2018 16:48 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ok. Wat zou jij als bewijs voor een zelfbewuste robot zien?
quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent?Zelfbewust is niet hetzelfde als subjectieve ervaring. Subjectieve ervaring is bewustzijn, zelfbewust is zelfbewust.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De boeddhistische leer stelt dat verlichting altijd beschikbaar is, alleen zien we het niet. De waarheid zit voor onze neus alleen we kijken erlangs.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:05 schreef Perrin het volgende:
Ik heb tot nu toe geen enkele aanwijzing gezien waarom bewustzijn iets inherent onverklaarbaars of 'buiten-materieels' is.
Bewustzijn is per definitie 'buiten-materieel' omdat bewustzijn subjectieve ervaring is. Een subjectieve ervaring volgt niet uit een object, zoals dopamine iets heel anders is dan euforie.
'Euforie' is alleen subjectief te beleven voor een individu en is nergens te meten of zien. Het gevoel, de sensatie is compleet ongrijpbaar.
'Euforie' is alleen intern te ervaren voor een individu (subjectief).
'Dopamine' is een neurotransmitter en is zichtbaar/meetbaar. Dopamine is extern waar te nemen voor verschillende deelnemers (objectief) maar dopamine zelf is geen subjectieve ervaring.
Bewustzijn is dus buiten-materieel per definitie, de aard van bewustzijn is immaterieel.
Voor ons gevoel is dat bewustzijn, onze subjectieve ervaring, natuurlijk ook echt heilig. Het is letterlijk alles dat we hebben.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:08 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ik schaar me in dit kamp.
Ik denk ook dat dat "hard problem of consciousness" (hoe ga je van stimuli naar subjectieve ervaringen) een beetje schijnprobleem is, gegrond in een teveel aan respect, een te dualistische verklaring voor het bewustzijn. Terwijl volgens mij dat bewustzijn eigenlijk veel simpeler is, maar er wordt veel te veel van gemaakt door het "bewustzijn is een mysterie" kamp.
Aldus de wereld zoals begrepen door een primaat met de realiteitstunnel van westerse computerwetenschapper in het jaar 2018. Hoe groot is de kans dat deze primaat het bij het juiste einde heeft?quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor ons gevoel is dat bewustzijn, onze subjectieve ervaring, natuurlijk ook echt heilig. Het is letterlijk alles dat we hebben.
We denken zelfs de objectieve werkelijkheid zien als we om ons heenkijken terwijl we slechts onze eigen simulatie van die werkelijkheid waarnemen.
En dat duale is ingebakken in die simulatie. De kern van die simulatie is de scheiding tussen 'de wereld' en 'ik'.
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:12 schreef Libertarisch het volgende:
Bewustzijn is per definitie 'buiten-materieel' omdat bewustzijn subjectieve ervaring is. Een subjectieve ervaring volgt niet uit een object, zoals dopamine iets heel anders is dan euforie.
We worden er collectief steeds beter in. Onze modellen van de werkelijkheid worden steeds gedetailleerder.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Aldus de wereld zoals begrepen door een primaat met de realiteitstunnel van westerse computerwetenschapper in het jaar 2018. Hoe groot is de kans dat deze primaat het bij het juiste einde heeft?
quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tricky vraag wel, want hoe moet ik bewijzen dat jij zelfbewust bent?Ik weet niet of de Turing test echt voldoende is. Ik had daar ook aan gedacht, maar ik weet niet of bewustzijn daar echt voor nodig is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt me zeer relevant. Wat voor bewijs is nodig om iets als bewust te verklaren? Dat bakent best goed af hoe je bewstzijn beschouwt.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Deze vraag is te hypothetisch, dat zien we wel als de optie een realiteit wordt. Ik moet het nog zien of het zover komt dat het realistisch wordt. Het is nu nog niet interessant
Het universum is onverklaarbaar voor primaten volgens het principe 'bounded rationality'. Er zijn teveel onbekende factoren en we zijn te gelimiteerd en we kunnen niet buiten onze bubbel treden waardoor de kans dat enige hypothese door welke primaat ter wereld dan ook voorgesteld een probabiliteit van vrijwel 0 heeft om juist te zien.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Beter en slechter. Alleen beter op objectief niveau, al zien we steeds scherper hoe mysterieus onze objectieve wereld is waaraan we beiden deelnemen. Niets is wat het lijkt, dat bewijst de moderne natuurkunde keer op keer.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
We worden er collectief steeds beter in. Onze modellen van de werkelijkheid worden steeds gedetailleerder.
Bewustzijn = subjectieve ervaringquote:Op woensdag 31 januari 2018 17:19 schreef Broomer het volgende:
[..]
Lijkt me zeer relevant. Wat voor bewijs is nodig om iets als bewust te verklaren? Dat bakent best goed af hoe je bewstzijn beschouwt.
Ik vind dat 'vooraf bepaald' altijd zo'n mislukte beschrijving. In een deterministische wereld wordt het ook gewoon "nu" bepaald, echter bouwt het nu zich voort op de gigantische hoeveelheid factoren dat zich voortbeweegt/ontwikkelt tot het "nu" en verder. A veroorzaakt niet B als twee losse componenten, maar A ontwikkelt/transformeert zich tot B.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
We hebben in F&L veel discussies gehad over de vrije wil, de oorsprong van het bewustzijn, en de vraag of het universum deterministisch is of niet. Determinisme betekent dat de wereld als een klokwerk afwerkt en dat alles vooraf bepaald is (dus alle individuele acties van alle mensen en dieren zijn ook volautomatisch vooraf bepaald).
Maar het waarom staat wel vast, de patronen staan vast omdat er geen keuzevrijheid is. Maar omdat bewustzijn bestaat bestaat er ook keuzevrijheid en omdat keuzevrijheid bestaat kan het determinisme niet kloppen.quote:Op woensdag 31 januari 2018 18:03 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik vind dat 'vooraf bepaald' altijd zo'n mislukte beschrijving. In een deterministische wereld wordt het ook gewoon "nu" bepaald, echter bouwt het nu zich voort op de gigantische hoeveelheid factoren dat zich voortbeweegt/ontwikkelt tot het "nu" en verder. A veroorzaakt niet B als twee losse componenten, maar A ontwikkelt/transformeert zich tot B.
Dat is dus pertinente onzin. Op geen enkele manier is het een 'n logisch gevolg van het ander.quote:Op woensdag 31 januari 2018 18:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
..omdat keuzevrijheid bestaat kan het determinisme niet kloppen.
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik denk dat het probleem van bewustzijn fundamenteel van aard is, aan de hand van een empirisch bestaand fenomeen namelijk het 'leeuw zijn'.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Subjectiviteit is niet heilig, het is slechts een van de vele prachtige verschijnselen in ons -geheel verklaarbare en modelleerbare- universum.
Een hele sloot hersenwetenschappers en filosofen is het met mij eens, ik probeer alleen uit te leggen waarom het probleem fundamenteel is en waarom elke anologie vanuit de objectieve werkelijkheid volledig de plank misslaat. Die monte carlo heeft niks met het probleem te maken, een fysieke eigenschap die objectief waarneembaar is (hoe mysterieus het ook is hoe het ontstaan is uit een simpel systeem) is niet te vergelijken met een niet-fysieke eigenschap die niet-waarneembaar is (alleen subjectief voelbaar) maar wel volgt uit een objectief systeem.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..
Zie bovenstaande tekst waarom het bewustzijn niet kan ontstaan uit materie en dus niet emergent is.quote:Op donderdag 1 februari 2018 14:08 schreef Cockwhale het volgende:
Waarom zou het bewustzijn een "truc" zijn als het een emergent verschijnsel is vanuit "materiële" processen?
Als de subjectieve ervaring los stond van materie, dan zou een middel als alcohol ook geen invloed hebben op de subjectieve waarneming.
quote:Researchers Discover 'Anxiety Cells' In The Brain
They did it by studying some anxious mice, Kheirbek says. "Mice tend to be afraid of open places," he says. So the team put mice in a maze in which some pathways led to open areas. Then the researchers monitored the activity of brain cells at the very bottom of the hippocampus.
"And what we found is that these cells became more active whenever the animal went into an area that elicits anxiety," Kheirbek says.
This activity didn't prove the cells were causing anxious behavior, though. So the team found a way to control the activity of these cells using a technique called optogenetics.
The team set out to answer a simple question, Kheirbek says:
"If we turn down this activity, will the animals become less anxious? And what we found was that they did become less anxious. They actually tended to want to explore the open arms of the maze even more."
When the researchers dialed up the cells' activity, the mice got more anxious and didn't want to explore at all.
But there's a lot more to anxiety than just these cells in the hippocampus, Kheirbek says. "These cells are probably just one part of an extended circuit by which the animal learns about anxiety-related information."
Denk je dat ik hier van onder de indruk ben? Ik weet hoe ik bewuste ervaringen kan oproepen via materie. Dat zegt alleen iets over correlatie en precies niks over causatie. Dat is het hele probleem van bewustzijn dat jij niet snapt.quote:
Je verklaart met stellingen die niet bewezen zijn en wat mij betreft kant noch wal raken. Je conclusies en verklaringen zijn dus per definitie foutief.quote:Op donderdag 1 februari 2018 15:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een hele sloot hersenwetenschappers en filosofen is het met mij eens, ik probeer alleen uit te leggen waarom het probleem fundamenteel is en waarom elke anologie vanuit de objectieve werkelijkheid volledig de plank misslaat. Die monte carlo heeft niks met het probleem te maken, een fysieke eigenschap die objectief waarneembaar is (hoe mysterieus het ook is hoe het ontstaan is uit een simpel systeem) is niet te vergelijken met een niet-fysieke eigenschap die niet-waarneembaar is (alleen subjectief voelbaar) maar wel volgt uit een objectief systeem.
Objectieve systemen kunnen via het monte carlo principe onverklaarbare fysieke (objectieve) systemen produceren. Objectieve systemen kunnen niet via het monte carlo principe subjectieve systemen produceren.
Ik vermoed dat de meeste materialistische wetenschappers het probleem niet begrijpen of niet willen begrijpen. Ik vermoed het laatste, omdat jullie alleen interesse hebben in datgene wat objectief meetbaar is en het mysterie van het subjectieve voor het gemak volledig negeren (het objectieve beschrijft alleen basismechanismen).
[..]
Zie bovenstaande tekst waarom het bewustzijn niet kan ontstaan uit materie en dus niet emergent is.
De objectieve werkelijkheid is de gemeenschappelijke factor tussen subjectieve deelnemers in die objectieve werkelijkheid, maar de objectieve werkelijkheid en de subjectieve werkelijkheid hebben geen causale interactie. Het objectieve en het subjectieve correleren en communiceren alleen via een gemeenschappelijke realiteit tussen de subjectieve deelnemers die de gemeenschappelijke realiteit ervaren. Het interactie-probleem is inherent aan het bestaan zelf, zoals het 'first mover' probleem inherent aan het bestaan is. Daarom is het bestaan inherent mysterieus.
Omdat het objectieve en het subjectieve niet gelijk staan aan elkaar is er bewustzijn en keuzevrijheid. Bovendien is de objectieve wereld niet deterministisch van aard vanwege de interactie met het subjectieve element, namelijk de bewuste wezens binnen de objectieve wereld die keuzes maken.
Aldus mijn theorie van de werkelijkheid onderbouwd door 'the hard problem of consciousness'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |