En jij zou je eens beter moeten informeren voor je hier weer ongevraagd komt bellen blazen.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wordt hier wederom het 'Talpiot'-geneuzel van stal gehaald? Voor de volledigheid, ATON, zou je je lezers eens moeten wijzen op wat de academici vinden van deze 'ontdekking'.
Gedaan, en die hele Talpiot affaire is de luchtbel. Ik verwijs de ernstige onderzoeker naar de bevindingen van de betrokken archeologen.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:50 schreef ATON het volgende:
[..]
En jij zou je eens beter moeten informeren voor je hier weer ongevraagd komt bellen blazen.
Als gelovige moet dat wel hard aankomen, wat ik volkomen begrijp.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gedaan, en die hele Talpiot affaire is de luchtbel. Ik verwijs de ernstige onderzoeker naar de bevindingen van de betrokken archeologen.
Dat heeft met geloof weinig te maken hoor.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Als gelovige moet dat wel hard aankomen, wat ik volkomen begrijp.
Waar blijven je argumenten en je deskundigen ? Een gelovige heeft die blijkbaar niet nodig.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heeft met geloof weinig te maken hoor.
Moet ik serieus wederom de citaten van de betrokken archeologen aanhalen?quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar blijven je argumenten en je deskundigen ? Een gelovige heeft die blijkbaar niet nodig.
ATON toont aan dat hij dat niet weet; de meeste van zijn beweringen, van Mithras tot Talpiot, kunnen simpel worden weerlegd. En dat is ook gedaan.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:32 schreef Panterjong het volgende:
Waarom moet je altijd oude koeien uit de sloot halen Etto. Is het niet Talpia dan is het wel Mithras. Volgens mij kun je het niet hebben dat Aton wel weet hoe het zit en ben je hier nogal gefrustreerd over. En ik begin toch ook niet steeds over m'n laatste reacties op jou waarop ik je uitlegde hoe het zit waarop je niets meer te zeggen had?
Het was geen beschuldiging maar een constatering. Als Aton zijn frustraties vanuit het niets naar jou uit zal ik hem daar ook op wijzen, okee...quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ATON toont aan dat hij dat niet weet; de meeste van zijn beweringen, van Mithras tot Talpiot, kunnen simpel worden weerlegd. En dat is ook gedaan.
Het lijkt me nogal incorrect om hier wederom die weerlegde meuk ter berde te brengen en de niet oplettende lezer mee te sleuren in een wereld van complotten, sensatie en uit haat jegens religie gedreven pseudo-wetenschap.
ATON brengt zaken als solide waarheid, Panterjong, niet ik... en dat betekent dat hij dat moet kunnen verifiėren. En daarin faalt hij
PS: Het is overigens wel uiterst kek dat u mij beschuldigt oude koeien uit de sloot te halen, terwijl het ATON is die werkelijk elke discussie over de bijbel vervuilt met zijn Vergeer-dweperij, Talpiot-sensatie en Mithras-geneuzel. Daar spreek je hem echter niet op aan; vreemd
Meer ga ik hier niet meer over zeggen, alleen dit:quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:08 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het was geen beschuldiging maar een constatering. Als Aton zijn frustraties vanuit het niets naar jou uit zal ik hem daar ook op wijzen, okee...
Verder denk je dat je het weerlegt hebt, dat wil niet zeggen dat het ook echt weerlegt is. Dat kun je beter niet door elkaar halen.
De onoplettende lezer lijkt mij verder pienter genoeg om zelf conclusies te trekken.
'Vanuit haat tegen religie gedreven?' Dat lijkt mij wel erg ver gezocht.
Hoe graag ik je gelijk zou geven, het klopt niet. Als je de preken van Origenes leest, zie je dat hij niet twijfelt aan de historiciteit van de zondvloed etc., alleen neemt hij sommige onwaarschijnlijke elementen van het verhaal als aanwijzing voor een diepere geestelijke betekenis.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Affijn, terug naar Noach.
M.i. is hier sprake van een allegorie, en ik laat mij hierin vooral leiden door de interpretatie van Origenes.
Als men de kerkvaders leest zal men verbaasd staan hoe vaak zij gebruik maakten van allegorie in plaats van letterlijke lezing. Dat kon overigens ook wel eens doorschieten, meen ik... zo wist pseudo Barnabas de onreine en reine dieren zelfs te interpreteren als symbolen voor types van de mens.
Hoe dan ook, nogmaals, het is niet zo dat er binnen het christendom altijd uitgegaan is van 100% letterlijke lezingen. Dat is ook precies waarom menig kerkvader huiverig was om de bijbel door leken te laten lezen, vooral boeken als Openbaring.
Ik snap dan nog steeds niet waarom je het ene wel letterlijk neemt en het anders als allegorie. Hoe selecteer je dat? Het noach verhaal is een allegorie? Maar dat Jezus de enig geboren zoon van God is, is dan wel letterlijk? En dat terwijl er notabene in het Oude Testament een psalm is die ook over een zoon van God gaat.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Affijn, terug naar Noach.
M.i. is hier sprake van een allegorie, en ik laat mij hierin vooral leiden door de interpretatie van Origenes.
Als men de kerkvaders leest zal men verbaasd staan hoe vaak zij gebruik maakten van allegorie in plaats van letterlijke lezing. Dat kon overigens ook wel eens doorschieten, meen ik... zo wist pseudo Barnabas de onreine en reine dieren zelfs te interpreteren als symbolen voor types van de mens.
Hoe dan ook, nogmaals, het is niet zo dat er binnen het christendom altijd uitgegaan is van 100% letterlijke lezingen. Dat is ook precies waarom menig kerkvader huiverig was om de bijbel door leken te laten lezen, vooral boeken als Openbaring.
Ik verwoordde het ongelukkig: inderdaad, de historiciteit ervan werd door de meeste kerkvaders niet geloochend; wat ik bedoel is dat de wijze van allegorisch interpreteren de wijze is waarop ik de bijbel lees, door gebruik te maken van dezelfde methode als o.a. Origenes.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:11 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Hoe graag ik je gelijk zou geven, het klopt niet. Als je de preken van Origenes leest, zie je dat hij niet twijfelt aan de historiciteit van de zondvloed etc., alleen neemt hij sommige onwaarschijnlijke elementen van het verhaal als aanwijzing voor een diepere geestelijke betekenis.
Hoe ik dat selecteer/weet/geloof? De traditie van de apostelen, kerkvaders en concilies.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:12 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik snap dan nog steeds niet waarom je het ene wel letterlijk neemt en het anders als allegorie. Hoe selecteer je dat? Het noach verhaal is een allegorie? Maar dat Jezus de enig geboren zoon van God is, is dan wel letterlijk? En dat terwijl er notabene in het Oude Testament een psalm is die ook over een zoon van God gaat.
Verder vind ik dat toch wel een grote fout die de kerkvaders gemaakt hebben. Maar ja, als het aan de katholieke kerk gelegen had (wil ik even tussen haakjes vermelden dat ik over het algemeen enthousiast ben over de katholieke manier van geloofsbeleving) dan hadden ze nu het volk nog steeds dom gehouden door de bijbelvertalingen te verbieden en alles enkel in het latijn op te dreunen.
Prima, nu boter bij de vis.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 17:03 schreef ATON het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat is een uitspraak van Dr.Golan, de eigenaar van dit ossuarium. Natuurlijk zaait hij hier twijfel.
quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:17 schreef dop het volgende:
[..]
Prima, nu boter bij de vis.
Waar word het historisch bewijs geleverd.
Ik weet niet waar en waarom jij vind dat ik dat dan maar ergens uit die tekst moet kunnen halen.
Je kunt vertellen dat je meer hebt gelezen, en meer van de geschiedenis weet.
Prima, is waarschijnlijk zelfs ook zo.
Maar dat maakt niet dat je daar mee het wetenschappelijk en historisch bewijs levert.
Hier is een uitleg voor:quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:12 schreef Panterjong het volgende:
[..]
En dat terwijl er notabene in het Oude Testament een psalm is die ook over een zoon van God gaat.
Wat je hier zegt is heel interessant. Jouw kijk op de zaak wijkt sterk af van wat historici bewijs noemen.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 12:14 schreef dop het volgende:
[..]
zeker wel.
Er is geen enkel bewijs.
Alleen tekst waar van vast staat dat het ruim na zijn dood is geschreven.
En dus geen historische bewijs.
Daar boven op zelfs geen tekst.
Door iemand waar van we weten dat hij in de tijd van Jezus heeft geleeft.
Ik weet niet precies wat ATON bezielt, maar het lijkt erop dat hij heilig gelooft in bepaalde kwakzalvers. Niet al te serieus nemen die gast dus.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als u werkelijk nog steeds gelooft dat de boude beweringen van ATON betreffende Mithras en Talpiot niet daadwerkelijk weerlegd zijn, weet ik niet wie hier nu echt een blind geloof aanhangt.
Zoiets.quote:Op maandag 15 januari 2018 10:50 schreef heywoodu het volgende:
Forse overstroming, twee schapen, een koe en een gezin hielden het op een heuvel droog --> aangedikt --> aangedikt --> aangedikt --> verhaal over een ark waar de volledige biodiversiteit mee gered werd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |