abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176232223
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/



  dinsdag 2 januari 2018 @ 11:20:44 #2
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176232803
Franny _O_ . Respect voor je geduld en volhouden. Fijn dat het nu zonder drama toch gelukt lijkt!
Hoe lang mag Y? :P
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 2 januari 2018 @ 11:22:37 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_176232843
Eens met het plaatje in de OP.

*Veegt kruimels van mond
disclaimer
pi_176234732
Wat goed Franny! Wat is het kado, weer iets van Elsa? :+

En die 500 calorien O+ Dat geld zeker niet met nog 2 a 3 voedingen per dag? :{
  dinsdag 2 januari 2018 @ 13:23:04 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_176234988
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 13:09 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat goed Franny! Wat is het kado, weer iets van Elsa? :+

En die 500 calorien O+ Dat geld zeker niet met nog 2 a 3 voedingen per dag? :{
ligt er aan. Moedermelk bevat ongeveer 70 calorieën per 100ml, dus reken maar uit :+
disclaimer
pi_176235055
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 13:23 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ligt er aan. Moedermelk bevat ongeveer 70 calorieën per 100ml, dus reken maar uit :+
Nog niet eens een Twix zie ik -O- Valt toch wel tegen, en ik was nog wel zo blij dat ik niet meer hoefde te kolven overdag o|O
  dinsdag 2 januari 2018 @ 13:27:40 #7
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176235072
Wat fijn Franny! *O*

Dat plaatje in de OP :D Ik ben zo hard aangekomen in 1,5 maand tijd, misschien moet ik niet meer die 500 calorieën aan Oreos eten nu ik niet meer voed :')
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176235280
De herkenbaarheid *O* ik eet ook nog alsof ik nog volop voed, niet ok :P
  dinsdag 2 januari 2018 @ 14:21:56 #9
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176236405
Wel echt hét voordeel van bv inderdaad, als je het mij vraagt! Mocht N ooit stoppen met drinken (hahaha, as if...) dan moet ik echt op mn eetpatroon gaan letten :Y)

Wat knap van I, Franny!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176244263
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 11:20 schreef Lemijn het volgende:
Franny _O_ . Respect voor je geduld en volhouden. Fijn dat het nu zonder drama toch gelukt lijkt!
Hoe lang mag Y? :P
Stiekem hoop ik natuurlijk dat hij het al beu is als hij een jaar oud is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik er nog eentje heb die er zó verslaafd aan is (was!) als I.
Maar we hebben gewoon een tweede mijlpaal te pakken vandaag: Y slaapt in z'n eigen bed. Vanmiddag mislukte het, maar vanavond onder de bezielende leiding van z'n pa ging het wel. :o
Goede voornemens :D .

Oh fazz, I wil een kegel/bowlingset. :o .

Wat betreft dat extra eten: ik heb nog nooit zoveel taart en chocola gegeten als de afgelopen vier jaar en dan nog worstelen met ondergewicht. Al gaat het nu dus wel goed, want ik zit nog twee kilo boven mijn startgewicht. Kun je nagaan wat ik momenteel wel niet eet allemaal. _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176244850
Ik blijf stabiel met de hoeveelheid ongezonde zooi die ik naar binnen werk op dit moment. Helaas is dat wel 12 kilo boven het gewicht van voor de zwangerschap. Dus ik hoop dat als ik dat straks eens wat minder doe er weer wat afgaat. :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176245334
Franny, respect voor het zolang volhouden van de BV. Echt knap!

Hier is de pijn in mijn rechterborst zo goed als over. Het heeft even geduurd en ik heb S. af en toe extra aangelegd om te drinken en dat lijkt te hebben geholpen :)
Links wil S. ook weer wat beter drinken *O* :')

Hier zit ik zo ongeveer 4 à 5 kilo onder mijn gewicht van voor mijn zwangerschap. Af en toe krijg ik wel opmerkingen dat ik wat magertjes aan het worden ben, maar ik probeer zo goed mogelijk en zoveel mogelijk te eten. De ene keer lukt dat beter dan de andere.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 22:07:02 #13
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176248053
Ik ben wel weer op startgewicht en dat had best wat langer mogen duren. Als ik minder taart had gegeten zag ik er ook allang onder denk ik :Y) . Maar eerlijk gezegd is gewicht ook maar een getal en zie ik in de spiegel dat ik al wel magerder ben dan pre-zwanger. Dus ik doe al meer boter op brood, avocado's op de kaas, etc. Best een klus eigenlijk.

Ik help het je hopen Franny, van een jaar. Het lijkt me ook een leeftijd waarop afbouwen op jouw initiatief makkelijker is dan als hij 3 is.

Fijn dat de pijn weg is, tolstoifan.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176252450
Goed dat je al op het eten let, Lemijn. Bij mij ging het vooral hard toen ik weer aan het werk ging. Omdat ik mezelf op mijn werk altijd weinig tijd gun om te eten, en dan at ik dus steevast te weinig op werkdagen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176252850
Ik vond dat afvallen door borstvoeding juist een hoax. Bij peuter ben ik niet meer op m'n gewicht van voor de zwangerschap gekomen (ook geen moeite voor gedaan), en zelfs nu met twee drinkende baby's nog niet (al zeg ik dat op gevoel, ik heb geen weegschaal in huis alleen een spiegel). Maar goed, ik snaai ook nog alsof ik vier baby's heb en heb geen slanke bouw. Ik vrees ook een beetje voor als m'n borstvoedings/ontzwanger-excuus straks verdwijnt.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_176252909
Ik val er ook niet bij af hoor FF.
En mag ook absoluut om mijn intake letten.
Maar ik ga eerst maar eens voor een nacht goed slapen en uitgerust zijn, dan lukt het me ook beter om gemotiveerd te zijn mijn eetpatroon aan te pakken.
Nu maar hopen dat ze het gauw oppikt voor ik tonnetje rond ben :')
pi_176252975
hier was het ook een hoax FF. Het leek me een prettige bijkomstigheid om van mn extra’s af te komen maar nee. Ik was dan wel weer zo’n lucky bastard die twee keer zonder moeite na een week alle zwangerschapskilo’s alweer kwijt was, dus ach ja, je kan niet alles hebben he. :P

Het lijkt me overigens supermoeilijk als er niet goed tegenop te eten valt en je maar blijft afvallen. Dat is echt niet leuk.
Omdat ik er zelf dus niet van afviel heb ik overigens niet (veel) extra gegeten. Wel altijd opgelet dat ik genoeg at, maar niet per se extra boterhammen of zo. Borstvoeding was soms wel mn persoonlijke excuus voor extra snaai, haha. Drinken deed ik wel bewust meer.

Franny wat mooi dat I uiteindelijk toch zelf gestopt is!
pi_176267978
Wauw franny wat fijn zo!

Wie weet hoe t zit met bv & tanden poetsen? Ez drinkt zichzelf meestal nog in slaap smiddags & s'avonds. (Op t kdv en met opa en oma gaat hij wel zonder slapen)

Hij is nu 21mnd en ik overweeg te ruilen met avond ritme.

Eerst drinken, dan pyjama, tanden poetsen en zulks of maakt het voor zijn tanden niet uit?
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_176269025
Hoe zorgen jullie dat je kind uit de tiet gaat drinken?
Zoon hapt steeds halve bak aan om vervolgens meteen los te laten en janken.
Ze heeft genoeg melk, als hij huilt heeft ze twee natte plekken in haar shirt. Maar hij hapt niet genoeg aan en laat meteen los als hij wel goed aangehapt heeft. Hij krijgt nu moedermelk uit een flesje met een speen met een groter gat zodat het drinken makkelijk gaat, maar we willen graag dat hij uit haar tiet drinkt.
Ze kolft nu zodat hij wel eten heeft. Tips welkom.
pi_176269225
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:32 schreef Mekamotut het volgende:
Hoe zorgen jullie dat je kind uit de tiet gaat drinken?
Zoon hapt steeds halve bak aan om vervolgens meteen los te laten en janken.
Ze heeft genoeg melk, als hij huilt heeft ze twee natte plekken in haar shirt. Maar hij hapt niet genoeg aan en laat meteen los als hij wel goed aangehapt heeft. Hij krijgt nu moedermelk uit een flesje met een speen met een groter gat zodat het drinken makkelijk gaat, maar we willen graag dat hij uit haar tiet drinkt.
Ze kolft nu zodat hij wel eten heeft. Tips welkom.
Wellicht kan en een borstvoedingshulpset proberen? Dat is een zakje met afgekolfde melk met een slangetje naar de tepel. Kind hapt aan en drinkt en krijgt direct melk uit de hulpset, zodra hij aan de borst blijft hangen de hulpset afbouwen en live laten drinken.of een tepelhoedje maar ik zou beide pas proberen zodra overlegt is met een lactatiekundige

Zoveel mogelijk huid op huid, dus beide bloot.
Wellicht een andere houding proberen misschien heeft het kindje ergens last wanneer hij in de Madonna (reguliere borstvoedingshouding) ligt? Google eens op rugbyhouding of biological nurturing voor andere houdingen.

Bel een lactatiekundige om advies of laat er 1 langskomen thuis zodat ze tips kan geven!

Als de baby een speen krijgt voor tussen de voedingen door deze weglaten om geen tepel/speen verwarring te krijgen. Eventueel de pink geven maar het liefst niet maar de borst.

[ Bericht 3% gewijzigd door klaprooss op 03-01-2018 21:47:11 ]
♥ J & S
pi_176270301
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:37 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Wellicht kan en een borstvoedingshulpset proberen? Dat is een zakje met afgekolfde melk met een slangetje naar de tepel. Kind hapt aan en drinkt en krijgt direct melk uit de hulpset, zodra hij aan de borst blijft hangen de hulpset afbouwen en live laten drinken.of een tepelhoedje maar ik zou beide pas proberen zodra overlegt is met een lactatiekundige

Zoveel mogelijk huid op huid, dus beide bloot.
Wellicht een andere houding proberen misschien heeft het kindje ergens last wanneer hij in de Madonna (reguliere borstvoedingshouding) ligt? Google eens op rugbyhouding of biological nurturing voor andere houdingen.

Bel een lactatiekundige om advies of laat er 1 langskomen thuis zodat ze tips kan geven!

Als de baby een speen krijgt voor tussen de voedingen door deze weglaten om geen tepel/speen verwarring te krijgen. Eventueel de pink geven maar het liefst niet maar de borst.
Hij ligt nog in het ziekenhuis, mijn vrouw, zijn mama, is gisteren naar huis gekomen, hij is 7 weken te vroeg geboren, zelf drinken koste nog veel moeite, ze probeert wel geregeld om hem aan te leggen maar hij doet niet mee dus. Ze legt hem aan dmv haar tepel langs zijn wang en mond strijken, hij hapt dan maar niet goed, dan laat hij los om weer te gaan huilen.
We zijn gewoon moe en radeloos. Ik weet het gewoon even niet meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mekamotut op 03-01-2018 22:26:00 ]
  woensdag 3 januari 2018 @ 22:24:37 #22
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176270563
Mekamotut: lactatiekundige. Echt. Als die van het ziekenhuis geen tijd heeft, bel dan een losse. Wordt vaak vergoed. Volgens mij is een prematuur aan de borst krijgen best lastig maar als dat is wat jullie graag willen, haal dan alles uit de kast.

Lamb, ik begreep dat het beter is om na het tanden poetsen zo lang mogelijk niet te drinken, net als bij onszelf, en vooral dat (frequente) nachtvoedingen niet goed zijn voor het gebit. Al heeft de ene sterkere tanden dan de ander natuurlijk.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176270685
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:24 schreef Lemijn het volgende:
Mekamotut: lactatiekundige. Echt. Als die van het ziekenhuis geen tijd heeft, bel dan een losse. Wordt vaak vergoed. Volgens mij is een prematuur aan de borst krijgen best lastig maar als dat is wat jullie graag willen, haal dan alles uit de kast.

Lamb, ik begreep dat het beter is om na het tanden poetsen zo lang mogelijk niet te drinken, net als bij onszelf, en vooral dat (frequente) nachtvoedingen niet goed zijn voor het gebit. Al heeft de ene sterkere tanden dan de ander natuurlijk.
Morgen bellen, we zijn ff moe.
Omdat hij te vroeg is, en in het ziekenhuis ligt maken ze hier geen probleem van, hij kan ook gevoed worden met voeding van andere moeders. Maar we willen graag dat hij bij haar drinkt
pi_176271111
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:12 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Hij ligt nog in het ziekenhuis, mijn vrouw, zijn mama, is gisteren naar huis gekomen, hij is 7 weken te vroeg geboren, zelf drinken koste nog veel moeite, ze probeert wel geregeld om hem aan te leggen maar hij doet niet mee dus. Ze legt hem aan dmv haar tepel langs zijn wang en mond strijken, hij hapt dan maar niet goed, dan laat hij los om weer te gaan huilen.
We zijn gewoon moe en radeloos. Ik weet het gewoon even niet meer.
Goed dat je meld dat hij te roeg geboren is! Gefeliciteerd, hopelijk mag hij snel anar huis.
Voor nu zou ik idd echt een lactatiekundige benaderen, helemaal fijn als het een lactatiekundige is die veel al met prematuren heeft gewerkt. Borstvoeding is best hard werken vooral voor een prematuur kindje. Ik weet zeker dat een lactatiekundige jullie verder kan helpen!
Misschien kan fingerfeeding of met de hulpset wat zijn, maak het maar bespreekbaar mer de lactatiekundige.

Jullie worden vast erg geleefd! Pak alle rust die je kan, hopelijk is hij snel thuis!
♥ J & S
pi_176271321
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:30 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Morgen bellen, we zijn ff moe.
Omdat hij te vroeg is, en in het ziekenhuis ligt maken ze hier geen probleem van, hij kan ook gevoed worden met voeding van andere moeders. Maar we willen graag dat hij bij haar drinkt
Morgen weer een dag en een dag waarin ook ik zeker aan zou raden de hulp van een lactatiekundige met ervaring met prematuren in te roepen. Wat jammer dat jullie dat niet vanzelf aangeboden krijgen.

Ruim 5 maanden geleden werd onze zoon met nét 32 weken al geboren en startte voor ons ook de borstvoeding. De eerste weken enkel kolven en via de sonde en toen hij sterker was bij mij proberen en de rest via de sonde. Ik heb in eerste instantie met een tepelhoedje gevoed omdat hij te klein bleek het vacuüm zonder vast te houden, hij hapte in mijn geval wel heel goed. Wat ook erg hielp voor het aanhappen en goed liggen was de rugby houding en een “hamburger” maken van je tepel met tepelhof zodat het aanhappen makkelijker ging.
Zo ging het zelf drinken langzaam steeds beter tot hij hele voedingen zelf dronk bij mij en uit de fles als ik er niet was. We konden ook al snel zonder tepelhoedje.
Toen we eenmaal thuis waren na 6,5 week kon hij vrijwel meteen alles bij mij drinken.

Ik heb veel gehad aan de lactatie kundige in ons ziekenhuis, dezelfde waarvan ik eigenlijk de borstvoedingscursus zou krijgen de week na zijn geboorte, nu had ik een soort van de privé cursus. Zeker hulp in schakelen dus!
pi_176281157
Als er hier een klein meisje zo doorgaat als nu dan is het 1 jaar bv en daar houdt het mee op }:|
Aan beide zijde een oorontsteking én doorkomende tanden staan hier garant voor een tepel met aan alle kanten bijtmarkeringen :X
En ik kan ver meegaan maar dit trek ik niet in combi met slaapgebrek en zelf al bijna 2 weken kwakkelen qua gezondheid :'(
pi_176287173
BlueEyes, dat klinkt inderdaad vervelend en pijnlijk :'(
Hopelijk is de oorontsteking voor de kleine snel voorbij!
  donderdag 4 januari 2018 @ 20:29:40 #28
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176288442
Ik vind dat ik voor elk uur dat baby clusterend/regelend/sabbelend wil doorbrengen, een extra tepel verdien. Voor de broodnodige herstelpauze. Wil iemand met banden met de evolutie daar even voor zorgen aub? :X }:| |:(
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 4 januari 2018 @ 20:36:46 #29
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176288621
Klinkt zwaar, Blue ;( . Is 1 jaar de deadline die je graag wilde halen? Ik hoop dat het snel weer beter wordt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176290976
Wat sneu Blue, hopelijk herstelt ze snel en/of stopt ze met bijten, anders zo’n plotselinge stop.. :*

Lemijn, ik zal het voor je aanvragen ;) klinkt zwaar!

Ik heb net middenin een productiedip een fles koemelk gegeven. Ze werd na 2 uur slapen wakker en dat staat bijna altijd garant voor om de 2 uur voeden/sabbelen/bijten de hele nacht. Ik zag dat even niet zitten... Benieuwd of dit wat uitmaakt. Gek om een fles te geven (behalve oefenflesje nooit gedaan bij haar), maar ook wel knus. Gelukkig, want ik neem hiermee wel het risico mijn productie helemaal om zeep te helpen natuurlijk...
pi_176296809
En een gevoelloze hardrubberen tepel die niet stuk gaat Lemijn! Mag ik daarvoor opteren?

Ik weet nog niet hoelang de periode van hoelang bv te geven zal zijn. Het mooiste zou ik 2 jaar vinden net zoals haar broer. Ben er nu absoluut nog niet klaar mee een periode af te sluiten die nooit weer terug gaat komen.

Als ik er alleen al aan denk dat het nu al zou stoppen word ik intens verdrietig.
Komt ook doordat ik met mezelf in de knoop zit nog voor wat betreft bevalling en eerste weken. Soort van compensatiedrang :@
pi_176297153
Wat rot Blue, dat die emoties zo aanwezig zijn. :* . Doe je daar iets mee al? Twee jaar voeden zou wel mooi zijn!

Het is echt fijn dat I van de bv af is, maar haar obsessie met dat lichaamsdeel is er bepaald niet minder om geworden. Ik kan niet bij haar in de buurt zijn of ze probeert wel een hand in mijn trui of blouse te steken. Ik vind dat af en toe niet erg, maar nu voelt het regelmatig als een soort aanranding en ik reageer er ook niet altijd heel aardig op. }:| . Hopelijk hoort het gewoon bij de overgangsfase en gaat het snel weer over.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176299564
Fijn dat I van de bv af is franny. Is het voor haar duidelijk wanneer ze wel en niet een hand in je kleding mag steken?

Het loopt hier wel oké eigenlijk. ik moet er alleen voor waken vaak genoeg te kolven op het werk. Ik heb geen last van stuwing maar voor de productie wel belangrijk natuurlijk. Vanaf nu weer 4 dagen ipv 2 werken dus nog wat beter op letten nu. (ik werk met afspraken en vaak wisselende tijden dus is lastig om vaste momenten aan te houden omdat iedere dag anders is).

Tot wanneer hebben jullie de kolf dagelijks gesteriliseerd? Begin het wat beu te worden, maar denk sowieso tot 6 maanden nog?
  vrijdag 5 januari 2018 @ 12:49:53 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_176299589
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:47 schreef Nolita het volgende:
Fijn dat I van de bv af is franny. Is het voor haar duidelijk wanneer ze wel en niet een hand in je kleding mag steken?

Het loopt hier wel oké eigenlijk. ik moet er alleen voor waken vaak genoeg te kolven op het werk. Ik heb geen last van stuwing maar voor de productie wel belangrijk natuurlijk. Vanaf nu weer 4 dagen ipv 2 werken dus nog wat beter op letten nu. (ik werk met afspraken en vaak wisselende tijden dus is lastig om vaste momenten aan te houden omdat iedere dag anders is).

Tot wanneer hebben jullie de kolf dagelijks gesteriliseerd? Begin het wat beu te worden, maar denk sowieso tot 6 maanden nog?
nooit eigenlijk. Alleen de eerste keer, na 2 jaar op zolder :')
disclaimer
  vrijdag 5 januari 2018 @ 13:39:55 #35
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176300480
Ik was de kolfspullen elke avond af als ze zijn gebruikt. That's it. Mijn borsten worden ook niet gesteriliseerd, dat vond ik wel een ontnuchterende gedachte.

Succes met tijd vinden voor kolven, Nolita. Lastig maar belangrijk met 4 dagen per week werken, lijkt me.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 5 januari 2018 @ 15:39:06 #36
269689 crew  Viv
pi_176303561
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:39 schreef Lemijn het volgende:
Mijn borsten worden ook niet gesteriliseerd, dat vond ik wel een ontnuchterende gedachte.
Nee, maar de melk die rechtstreeks aan de borst wordt gedronken hoeft niet zo lang houdbaar te zijn. ;) Als het een aantal dagen in de koelkast (of een aantal maanden in de vriezer) bewaard moet worden, dan blijft het langer goed als er hygiënisch gekolfd is. Ik spoelde de onderdelen na elke kolfsessie met koud water af en eens per dag ging alles in een warm sopje en in de magnetronsterilisator. (Helemaal netjes zou dus na elke kolfsessie koud afspoelen, warm sopje en steriliseren zijn, zo staat het ook in de Medela handleidingen, maar dat is echt niet haalbaar als je vaak kolft.)
  vrijdag 5 januari 2018 @ 16:14:46 #37
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176304327
Ook waar, wat je zegt over langer houdbaar moeten zijn. Toch hoop ik dat medela een beetje overdrijft. Ik heb geen magnetron en geen zin in dagelijks uitkoken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176304404
Hier ook tussendoor afspoelen en aan het eind van de dag in de magnetronsterilisator incl de drinkfles.
Zit zo in ons systeem en is maar 3 dagen per week nodig.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 16:21:58 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_176304469
Ik lik altijd aan mijn borstschilden zodat ze beter vacuüm zuigen, dus heel hygiënisch was ik toch al niet :')
disclaimer
pi_176304489
haha SQ!

idd ivm de houdbaarheid/kwaliteit van de melk is waarom ik twijfelde wat goed is om te doen.
Ik doe nu na iedere sessie spoelen met koud water, daarna met warm water en 1x per dag een sopje en uitkoken.
Vaak doe ik het tijdens het koken, dan valt het wel mee. Maar als ik dan eens niet kook of niet eens thuis eet heb ik moeite om me ertoe te zetten laat in de avond nog.

ik werk 4 dagen en sport op 2 andere dagen dus ben er 6 dagen per week zoet mee.
En tov vivi en de andere fulltime kolvers moet ik niet zeuren natuurlijk. :')
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 5 januari 2018 @ 19:35:56 #41
269689 crew  Viv
pi_176308527
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 16:14 schreef Lemijn het volgende:
Toch hoop ik dat medela een beetje overdrijft.
Ik denk dat ze vooral geen zin hebben in juridische aansprakelijkheid als er een keer een baby ziek wordt van bedorven moedermelk. :')

Oh ja, volgens diezelfde handleiding moeten alle onderdelen ook weer kurkdroog zijn voor de volgende kolfsessie. :( De eerste dagen heb ik vrijwel geen slaap gehad: baby verschonen, fles geven, in bed leggen, kolven (3x voor 1 fles want productie was aan het instorten door het slechte drinken), alles afspoelen/afwassen/steriliseren, alles afdrogen en dan was ZZ alweer wakker voor de volgende voeding.

Uiteindelijk bleek dat mijn kolf precies even goed werkt met kletsnatte onderdelen, dus ik neem het Medela wel kwalijk dat ze het nodeloos omslachtig maken voor hun klanten. En dan vooral bij de huurkolf, dat zijn vaak moeders die ofwel fulltime kolven (onder andere bij premature kindjes) ofwel na iedere live voeding moeten nakolven.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 16:21 schreef Stormqueen het volgende:
Ik lik altijd aan mijn borstschilden zodat ze beter vacuüm zuigen, dus heel hygiënisch was ik toch al niet :')
_O-
pi_176308836
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 16:21 schreef Stormqueen het volgende:
Ik lik altijd aan mijn borstschilden zodat ze beter vacuüm zuigen, dus heel hygiënisch was ik toch al niet :')
:D

Nolita hoezo kolf je voor het sporten?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 5 januari 2018 @ 20:23:35 #43
269689 crew  Viv
pi_176309667
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 16:22 schreef Nolita het volgende:
En tov vivi en de andere fulltime kolvers moet ik niet zeuren natuurlijk. :')
Dat wordt hier wel vaker gezegd, maar dat is onzin natuurlijk! Kolven is gewoon heel stom en daar mag iedereen over klagen. :Y
pi_176312664
Ik was de kolfspullen af, incl fles. Dan naspoelen met koud water en eens in de week kook ik het uit. Ik ben ook een beetje laks, dus. Ook in de hoop dat de handleiding ietwat overdreven is geschreven. :@
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 22:23:09 #45
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176312763
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 22:19 schreef Nanuke het volgende:
Ik was de kolfspullen af, incl fles. Dan naspoelen met koud water en eens in de week kook ik het uit. Ik ben ook een beetje laks, dus. Ook in de hoop dat de handleiding ietwat overdreven is geschreven. :@
Interessant, staat koud naspoelen ook in de handleiding? Ik spoel juist koud voor.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 5 januari 2018 @ 23:08:33 #46
269689 crew  Viv
pi_176313917
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 22:23 schreef Lemijn het volgende:
Interessant, staat koud naspoelen ook in de handleiding? Ik spoel juist koud voor.
Yup, staat er ook in. Dus eerst koud voorspoelen vanwege de eiwitten, dan warm sop vanwege de vetten, dan koud naspoelen (???), dan steriliseren.
pi_176314944
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 19:50 schreef WupWup het volgende:

[..]

:D

Nolita hoezo kolf je voor het sporten?
Borsten leegmaken voor ik ga. Ik ben 3 a 4 uur weg en doe een contactsport met véél rennen. Nooit geprobeerd, maar lijkt me niet prettig met volle borsten ;)

vandaag een uur na het voeden leeg gekolfd en kreeg er maar 30ml uit. Ze heeft een flesje met 130ml gedronken en toen ik thuis kwam wilde ze weer drinken. Ik besloot erna weer te kolven want ik mis anders ergens 100 ml in mijn productie. Maar er kwam misschien 10 ml uit. Geen idee hoe het anders aan te pakken, zodat ik die 100ml niet mis. Iemand ideeën?
pi_176315791
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:08 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Yup, staat er ook in. Dus eerst koud voorspoelen vanwege de eiwitten, dan warm sop vanwege de vetten, dan koud naspoelen (???), dan steriliseren.
Dit dus. Maar koud voorspoelen skip ik, misschien zou ik dat dan beter wel moeten doen en niet naspoelen? Het naspoelen is bij mij meer voor het gevoel hoor, zodat de zeep er sowieso uit is voor ik het uitkook of gebruik. Ik vind het maar gedoe. Ik heb geen hekel aan dat kolven zelf, maar dat schoonmaken/uitkoken...
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 6 januari 2018 @ 00:59:44 #49
269689 crew  Viv
pi_176316123
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 00:41 schreef Nanuke het volgende:
Dit dus. Maar koud voorspoelen skip ik, misschien zou ik dat dan beter wel moeten doen en niet naspoelen? Het naspoelen is bij mij meer voor het gevoel hoor, zodat de zeep er sowieso uit is voor ik het uitkook of gebruik. Ik vind het maar gedoe. Ik heb geen hekel aan dat kolven zelf, maar dat schoonmaken/uitkoken...
Naspoelen deden wij vanwege de zeepresten inderdaad. Oh en mijn man deed de plastic afwas bijna altijd hier *O* dat heeft absoluut geholpen om het zo lang vol te houden.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 08:18:03 #50
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176317786
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:49 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

nooit eigenlijk. Alleen de eerste keer, na 2 jaar op zolder :')
Dit :@

Op het werk deed ik koud afspoelen, warm afspoelen en dan afdrogen (zodat ik het weer kon opbergen tot de volgende kolfsessie).
En dan 's avonds in de vaatwasser.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176318062
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:58 schreef Nolita het volgende:

[..]

Borsten leegmaken voor ik ga. Ik ben 3 a 4 uur weg en doe een contactsport met véél rennen. Nooit geprobeerd, maar lijkt me niet prettig met volle borsten ;)

vandaag een uur na het voeden leeg gekolfd en kreeg er maar 30ml uit. Ze heeft een flesje met 130ml gedronken en toen ik thuis kwam wilde ze weer drinken. Ik besloot erna weer te kolven want ik mis anders ergens 100 ml in mijn productie. Maar er kwam misschien 10 ml uit. Geen idee hoe het anders aan te pakken, zodat ik die 100ml niet mis. Iemand ideeën?
Oh, daar gebruik ik mn baby gewoon voor :D

Met drinken en kolven loop je nu eenmaal wel eens scheef. Als je voor je voorraad 100ml extra moet hebben, dan tussendoor een (paar) keer extra kolven?
pi_176318696
Even een vraag: soms stopt mijn baby met drinken omdat hij genoeg heeft /in slaap valt, terwijl mijn borst dan nog niet helemaal leeg is. Na schoon luiertje wil hij eigenlijk altijd wel voor ronde 2. Leg ik 'm dan weer aan dezelfde borst (want goed om borst leeg te drinken, vettere achtermelk), of leg ik 'm aan de andere borst (beter voor productie)?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 6 januari 2018 @ 11:25:49 #53
269689 crew  Viv
pi_176319705
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 08:18 schreef Sylver_ het volgende:
en dan afdrogen (zodat ik het weer kon opbergen tot de volgende kolfsessie).
En dan 's avonds in de vaatwasser.
Ik legde alles op een hydrofiel "te drogen" (vaak was het nog nat bij de volgende kolfsessie, maar dat maakte dus niks uit), op het werk deed ik die hydrofiel weer in een plastic zak zodat de rest van mijn spullen droog bleef.

Plastic dingen in de vaatwasser vind ik vies, vaak blijft er water in staan of wordt alles oranje door tomatensaus ofzo. En alles krijgt zo'n vaatwasser-luchtje. :N
pi_176321363
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 09:18 schreef WupWup het volgende:

[..]

Oh, daar gebruik ik mn baby gewoon voor :D

Met drinken en kolven loop je nu eenmaal wel eens scheef. Als je voor je voorraad 100ml extra moet hebben, dan tussendoor een (paar) keer extra kolven?
Aangezien de voeding ervoor pas een uur geleden was besloot ik te kolven ipv aan te leggen, maar leverde dus ook niet veel op.

Voor voorraad hoef ik het niet te doen, maar wil wel mijn productie op peil houden en dus elke dag ook ongeveer kolven wat ze op heeft gedronken. Ik werd vanochtend eerder wakker dan haar, ze had 10 uur niet gedronken dus heb de 100ml inmiddels wel gekolfd.

elliebel ik ben in de kraamweek overgegaan tot het aanbieden van 1 borst per voeding en dit was tot 3,5 maand ongeveer voldoende voor haar. Met als reden idd het leegdrinken en ook de vullendere melk binnenkrijgen. Sinds 3,5 maand drinkt ze meestal 2 borsten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nolita op 06-01-2018 13:10:32 ]
pi_176322324
Nolita, ik probeer nu ook toch maar de eerste borst weer aan te bieden. Ben nog wat bang dat m'n productie niet voldoende is, heeft nog best wat moeite gekost hem op z'n geboortegewicht te krijgen en aan te laten komen. Was vooral doordat hij nog niet genoeg energie had om goed door te drinken. Gaat nu goed, doordat ik af en toe kolf en hij dan flesje krijgt. Ben ik weer wat aan het afbouwen, zodat we weer terug gaan naar volledig aan de borst, maar blijf wel wat onzeker of ik genoeg productie heb dat hij ook echt voldoende binnen krijgt met 1 borst.
pi_176323883
lastig idd. Iedere situatie is ook weer anders. Ik had namelijk een heel goede productie waardoor ze vaak binnen 5 minuten al klaar was met drinken...een 2de borst aanbieden had totaal geen zin.

Ik heb echt het idee dat iedere situatie uniek is en adviezen vaak niet 1 op 1 gegeven kunnen worden daardoor. Het is natuurlijk wel altijd fijn om tips te krijgen en proberen, maar ik zou ook vooral willen zeggen vertrouw op je eigen gevoel en kijk wat voor jullie werkt. Dan zit het vaak wel goed namelijk.
pi_176324757
Is ook zeker zo. Ik probeer ook wel vertrouwen te hebben en vooral op m'n gevoel af te gaan, maar toch die onzekerheid af en toe hè. We hebben nu nog een weegschaal thuis, dus ik kan z'n gewicht nog even monitoren en kijken of de stijgende lijn qua z'n gewicht gewoon doorzet. Bedankt voor het meedenken!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 6 januari 2018 @ 17:21:37 #58
269689 crew  Viv
pi_176325996
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 13:04 schreef Nolita het volgende:
Voor voorraad hoef ik het niet te doen, maar wil wel mijn productie op peil houden en dus elke dag ook ongeveer kolven wat ze op heeft gedronken.
Je had gekolfd, live gevoed en opnieuw gekolfd, dan heb je qua productie op peil houden wel aan je plicht voldaan hoor, als je steeds goed leeggekolfd hebt. ;) Dat staat echt los van de hoeveelheid die in de tussentijd gedronken is.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 21:53:41 #59
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176332608
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:21 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Je had gekolfd, live gevoed en opnieuw gekolfd, dan heb je qua productie op peil houden wel aan je plicht voldaan hoor, als je steeds goed leeggekolfd hebt. ;) Dat staat echt los van de hoeveelheid die in de tussentijd gedronken is.
Ja zoals ik het me voorstel hebben de hoeveelheid melk die baby drinkt en de kolf eruit knijpt niet 1 op 1 met elkaar te maken dus kan je je productie op peil houden met een melktekort in je koelkast of een volle vriezer hebben zonder overproductie door het kolven. Zoiets toch?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 6 januari 2018 @ 22:04:31 #60
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176332972
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 10:14 schreef elliebell het volgende:
Even een vraag: soms stopt mijn baby met drinken omdat hij genoeg heeft /in slaap valt, terwijl mijn borst dan nog niet helemaal leeg is. Na schoon luiertje wil hij eigenlijk altijd wel voor ronde 2. Leg ik 'm dan weer aan dezelfde borst (want goed om borst leeg te drinken, vettere achtermelk), of leg ik 'm aan de andere borst (beter voor productie)?
Ik ben door de maanden heen steeds maar 'gewoon' gaan voeden, terwijl ik in het begin enorm veel denktijd heb besteed aan vragen zoals jij nu stelt.

Bij mij werkte het de afgelopen maanden om bij teveel productie terug te gaan naar 1 borst per keer, en bij te weinig juist naar 2 borsten. Ik vertaal dat naar dat je in jouw geval beter 2 kanten kan geven, en na een wat vroege in slaap val-actie dus toch van kant wisselt na verschonen. Daarbij neem ik zelf wel mee:
- dat 1 voedingsbeurt geen wezenlijke invloed heeft op de productie
- dat de duur vd voeding niet zoveel zegt over de hoeveelheid melk die werd gedronken
- dat ik soms hoor slikken bij een naar mijn idee totaal lege borst
- dat bij een lang niet geleegde borst de eerste melk wat wateriger is maar bij regelmatig legen alles gewoon vet genoeg.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 6 januari 2018 @ 22:39:33 #61
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176334177
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 10:14 schreef elliebell het volgende:
Even een vraag: soms stopt mijn baby met drinken omdat hij genoeg heeft /in slaap valt, terwijl mijn borst dan nog niet helemaal leeg is. Na schoon luiertje wil hij eigenlijk altijd wel voor ronde 2. Leg ik 'm dan weer aan dezelfde borst (want goed om borst leeg te drinken, vettere achtermelk), of leg ik 'm aan de andere borst (beter voor productie)?
Misschien kan je ook proberen of je door middel van borstcompressie hem bij de les kan houden.
Mijn jongste viel in het begin ook altijd in slaap zodra de melkstroom af nam. Het hielp om dan borstcompressie toe te passen zodra ik merkte dat ze minder slikte en meer aan het sabbelen was.

Als hij daarna alsnog stopt of in slaap valt, dan zou ik proberen of hij de andere borst nog wil na het verschonen.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 6 januari 2018 @ 23:04:52 #62
269689 crew  Viv
pi_176334984
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:53 schreef Lemijn het volgende:
Ja zoals ik het me voorstel hebben de hoeveelheid melk die baby drinkt en de kolf eruit knijpt niet 1 op 1 met elkaar te maken dus kan je je productie op peil houden met een melktekort in je koelkast of een volle vriezer hebben zonder overproductie door het kolven. Zoiets toch?
De hoeveelheid die een baby uit een fles drinkt is niet per se dezelfde hoeveelheid die een baby in dezelfde tijd aan de borst zou hebben gedronken. Dat kan 2 kanten op: sommige baby's drinken het minimale uit een fles en halen het later lekker in bij mama O+ , andere baby's drinken meer uit de fles omdat de melk sneller stroomt en het drinken minder moeite kost.

Los daarvan hoeft het drinken en de kolfopbrengst niet in hetzelfde tempo te gebeuren. In de hoogtijdagen was het hier ongeveer:

's ochtends 250 ml kolven, 1 fles van 200 ml drinken
onder werktijd 350 ml kolven, 3 flessen van 200 ml drinken
's avonds 400 ml kolven, 1 fles van 200 ml drinken
pi_176339760
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:58 schreef Nolita het volgende:

[..]


vandaag een uur na het voeden leeg gekolfd en kreeg er maar 30ml uit. Ze heeft een flesje met 130ml gedronken en toen ik thuis kwam wilde ze weer drinken. Ik besloot erna weer te kolven want ik mis anders ergens 100 ml in mijn productie. Maar er kwam misschien 10 ml uit. Geen idee hoe het anders aan te pakken, zodat ik die 100ml niet mis. Iemand ideeën?
Klinkt heel bekend: het idee hebben dat je bijna voor nop kolft als je direct nadat kind gedronken heeft kolft. Ik had ook zo'n efficiente kinders en slokopjes. Toch zet dat wel zoden aan de dijk; zolang je een TSR hebt gehad krijgen je borsten een seintje dat er meer melk nodig is en gaat de productie op termijn omhoog. Mocht je ooit echt door je voorraad heen zijn kun je een tijdje een extra vast kolfmoment op de dag inlassen (bijv. standaard na de ochtenvoeding: dat wordt dan langzaam maar zeker meer opbrengst). Of zijn beloop laten en erop vertrouwen dat je kindje wat het eventueel zou missen uit de fles wel inhaalt aan de borst :) Zoals Wup aangeeft dus en dat is ook nog eens een stuk minder gedoe dan gekolf
Verder helemaal eens, uit eigen ervaring, met wat er allemaal gezegd wordt over kolf versus live drinken. Heb alle kanten weleens gezien: te kleine kolfopbrengst, enorm goed groeiend kind, grote kolfopbrengst tijdens hopeloos slecht drinkend kind (want wereld even te interresant of ziek). Zit je het ene moment te dubben over te lage kolfopbrengst, baal je het volgende moment dat je voorraad uit begint te puilen :D.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vosje6 op 07-01-2018 07:57:10 ]
pi_176339790
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 10:14 schreef elliebell het volgende:
Even een vraag: soms stopt mijn baby met drinken omdat hij genoeg heeft /in slaap valt, terwijl mijn borst dan nog niet helemaal leeg is. Na schoon luiertje wil hij eigenlijk altijd wel voor ronde 2. Leg ik 'm dan weer aan dezelfde borst (want goed om borst leeg te drinken, vettere achtermelk), of leg ik 'm aan de andere borst (beter voor productie)?
Zoal Lemijn en Sylver ookal zeggen zou ik in zo'n geval na het verschonen borst nr 2 aanbieden. Je kunt zelfs daarna borst 1 nog eens aanbieden (en weer borst 2 etc) mocht hij daar wel oren naar hebben. Niets zo goed voor productie en groei als wisselvoeden :Y)
Als je in eerste instantie borst 1 nog eens aanbiedt na het verschonen zou ik dan weer bang zijn dat kind dat al op slaapstand staat te hard moet werken voor de melk en slaap boven melk verkiest
pi_176339840
Goede uitleg, Vosje.

Na 19-22-1-3-4 was ik er om 5 uur even klaar mee om als speen te fungeren, maar overstuur dat ze raakte.. boos, wijzen richting slaapkamer. Zo moeilijk, ik wil echt van de vele nachtvoedingen af, maar meh :{
pi_176339877
Super herkenbaar Heliotrope: meegaan met de flow vond ik soms bijna niet te doen, want wanneer het minder wordt weet je niet.
Ben op een gegeven moment ook wat grenzen aan gaan geven (tenzij ziek of zo) zoals geen ochtenvoeding (voeding gevolgd door opstaan) voor 6 uur in de ochtend. Stuitte eventjes op heftig protest, maar het wende gelukkig snel voor mijn kereltje. Succes met de nachten :*
  zondag 7 januari 2018 @ 09:31:53 #67
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176340296
Ik heb ook al wel eens geweigerd ‘s ochtends, dan was ik het zó zat... na opstaan en zelf ontbijten en een paar lachjes kon ik het dan wel weer hebben. J doet meestal na een paar van die non-stop nachten opeens weer een betere. Bewijs dat hij het kan. Dat is voorlopig wel even genoeg.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176340524
Bedankt voor alle reacties. Weer wat dingen gelezen waar ik nog niet op die manier over na had gedacht!
pi_176341005
Ja precies. Ik wil toch ook wat meer grenzen aangeven en dus niet na één of twee uur al weer. Maar ze raakt echt zo overstuur, of ik haar nu in bed leg of vasthoud of rondloop, dat het wel heel moeilijk is om niet toch ‘toe te geven’. Ik vind het ook niks, niet in haar verzoek meegaan en dat ze overstuur is terwijl ik het op kan lossen, maar ben hierdoor ook op het punt dat ik het even helemaal zat ben met de borstvoeding en niet erg zou vinden als het zou stoppen. Tegenstrijdige gevoelens, hmpf.
  zondag 7 januari 2018 @ 10:42:27 #70
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176341155
Hoe oud is de jouwe ook alweer, heliotrope? Mijnes pas 5 maanden, daarom vind ik dat ik zijn verzoek gewoon moet volgen. Maar er kan iets enorm dwingends in zitten in de avond en nacht. Dat ik me alleen maar borsten voel en ik verder nergens voor dien en dat het allemaal zo NU moet. Dat is zo anders dan overdag.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176341754
Bedankt voor alle tips! Ik vind het zo in het begin echt een beetje zoeken, Maar probeer ook maar gewoon vertrouwen te hebben in mij en mijn baby en op m'n gevoel af te gaan. Borstcompressie doe ik sinds een paar dagen, dat helpt wel inderdaad om 'm wat meer wakker te houden. En wisselvoeden zal ik ook eens gaan doen als ik een onverzadigbaar jongetje heb :+
pi_176342221
Ja, precies dat gevoel Lemijn. En dat heb ik ook altijd gedaan, maar inmiddels is ze (net) 1, en is het wel echt verschoven van voeding naar gewoonte en troost.
Maargoed, even spuien helpt alweer, en in de ochtend is inderdaad alles weer beter.
pi_176342736
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:55 schreef Heliotrope het volgende:
Ja, precies dat gevoel Lemijn. En dat heb ik ook altijd gedaan, maar inmiddels is ze (net) 1, en is het wel echt verschoven van voeding naar gewoonte en troost.
Maargoed, even spuien helpt alweer, en in de ochtend is inderdaad alles weer beter.
Is het een mogelijkheid dat je partner het overneemt op die momenten dat zij graag wil maar jij het niet kan/wil aanbieden? Bij I hebben we dit op een gegeven moment gedaan bij het naar bed gaan, om het in slaap vallen aan de borst af te leren. Ik vind/vond het ook erg moeilijk om een huilend kind tot bedaren te krijgen, want de borst aanbieden was altijd de oplossing. Maar mijn vriend wist niet beter en kon dat daardoor ook veel beter. Nu met Y zijn we dat ook aan het doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176354969
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:04 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

De hoeveelheid die een baby uit een fles drinkt is niet per se dezelfde hoeveelheid die een baby in dezelfde tijd aan de borst zou hebben gedronken. Dat kan 2 kanten op: sommige baby's drinken het minimale uit een fles en halen het later lekker in bij mama O+ , andere baby's drinken meer uit de fles omdat de melk sneller stroomt en het drinken minder moeite kost.

Los daarvan hoeft het drinken en de kolfopbrengst niet in hetzelfde tempo te gebeuren. In de hoogtijdagen was het hier ongeveer:

's ochtends 250 ml kolven, 1 fles van 200 ml drinken
onder werktijd 350 ml kolven, 3 flessen van 200 ml drinken
's avonds 400 ml kolven, 1 fles van 200 ml drinken
Ik kolf op werkdagen 2 keer per dag. Opbrengst tussen de 350-450 ml. S. krijgt thuis 2x een flesje van 130ml., waarvan regelmatig 10-30ml blijft staan.

Ik vermoed dat hij bij mij live veel meer drinkt dan 130 ml. gezien hij bij 6 maanden al 9 kg. is.

Kolf ik nu teveel op werkdagen?
Voorraad in vriezer zal tussen de 3-4 liter zijn momenteel.
Man vindt dat ik moet kolven wat hij drinkt, dus rond de 260 ml. per dag.
Daar zit ik structureel wel 1 voeding per dag boven.

Ik kan nu nog zo'n 3 maanden kolven op werk onder het kolfrecht, daarna wil ik denk ik nog 1 keer per dag kolven in mijn pauze.
Hoe bouw ik dat langzaam af? Steeds iets meer tijd ertussen?
  zondag 7 januari 2018 @ 21:54:40 #75
149959 SQ
snelle trees
pi_176355064
Tolstoi, ten eerste gaat je baby straks waarschijnlijk vanzelf minder drinken. En met 9 maanden kunnen je borsten dat ook veel beter hebben dan. Ik ben ook abrupt van 2 keer naar 1 keer kolven gegaan en nooit last gehad.
disclaimer
pi_176356105
Waarom wil je man dat :? Prima toch dat je meer melk kolft dan je baby drinkt? Luxe.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 7 januari 2018 @ 22:53:36 #77
269689 crew  Viv
pi_176356474
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 21:50 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik vermoed dat hij bij mij live veel meer drinkt dan 130 ml. gezien hij bij 6 maanden al 9 kg. is.

Kolf ik nu teveel op werkdagen?
Nee, als hij live veel meer drinkt op die tijden is het heel normaal dat je "te veel" kolft. Dat is misschien niet nodig voor je voorraad in de koelkast/vriezer, maar wel om je melkproductie op peil te houden voor de dagen dat je niet werkt.
quote:
Ik kan nu nog zo'n 3 maanden kolven op werk onder het kolfrecht, daarna wil ik denk ik nog 1 keer per dag kolven in mijn pauze.
Hoe bouw ik dat langzaam af? Steeds iets meer tijd ertussen?
Ik ben na 9 maanden van de ene op de andere dag van 3 naar 1 kolfsessies op het werk gegaan, dat ging prima. Ik had wel wat langer dan mijn pauze nodig om goed leeg te kolven, maar die werktijd haalde ik thuis in.
pi_176357332
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 22:37 schreef WupWup het volgende:
Waarom wil je man dat :? Prima toch dat je meer melk kolft dan je baby drinkt? Luxe.
Dit ja. :X

Ik zou wel een beetje meer voorraad willen bouwen, zonder daarvoor een kolfmoment op de dag te moeten plannen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176373176
quote:
2s.gif Op zondag 7 januari 2018 12:28 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Is het een mogelijkheid dat je partner het overneemt op die momenten dat zij graag wil maar jij het niet kan/wil aanbieden? Bij I hebben we dit op een gegeven moment gedaan bij het naar bed gaan, om het in slaap vallen aan de borst af te leren. Ik vind/vond het ook erg moeilijk om een huilend kind tot bedaren te krijgen, want de borst aanbieden was altijd de oplossing. Maar mijn vriend wist niet beter en kon dat daardoor ook veel beter. Nu met Y zijn we dat ook aan het doen.
In de avond en overdag leggen we haar allebei even makkelijk in bed. In de nacht ga ik eigenlijk altijd, als hij een keer gaat lijkt ze te weten dat ik er ben (en gebaart dan al huilend naar de slaapkamer enzo). Maar misschien moeten we dat toch wat consequenter proberen ja..
Vannacht heb ik alweer heel gauw toegegeven, want toch liever blij kind/niet peuter wakker huilen/meer slaap voor iedereen..
pi_176375423
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 22:37 schreef WupWup het volgende:
Waarom wil je man dat :? Prima toch dat je meer melk kolft dan je baby drinkt? Luxe.
2 redenen:
- enerzijds omdat de vriezer vol raakt met mijn melk en er geen ruimte is meer voor andere spullen.

- anderzijds omdat hij van mening is dat ik op deze manier overproductie creëer.

S. is nu 6 maanden en zal straks wel minder gaan drinken en meer vast voedsel. Ik vraag me ook wel eens af wat ik dan met zoveel voorraad moet, maar voor nu geeft het me een fijn en veilig gevoel.

Moet ook eerlijk bekennen dat ik wel eens huilend een flesje gekolfde melk heb weggegooid vanwege overvolle vriezer :'(

quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 22:53 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Nee, als hij live veel meer drinkt op die tijden is het heel normaal dat je "te veel" kolft. Dat is misschien niet nodig voor je voorraad in de koelkast/vriezer, maar wel om je melkproductie op peil te houden voor de dagen dat je niet werkt.

[..]

Ik ben na 9 maanden van de ene op de andere dag van 3 naar 1 kolfsessies op het werk gegaan, dat ging prima. Ik had wel wat langer dan mijn pauze nodig om goed leeg te kolven, maar die werktijd haalde ik thuis in.
Ik heb manlief ook proberen uit te leggen dat ik wellicht zoveel kolf omdat S. bij mij wel meer drinkt dan uit een flesje.

Fijn om te horen dat het mogelijk is van de een op de andere dag te minderen met kolven.
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen over 3 maanden!
  maandag 8 januari 2018 @ 21:26:07 #81
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176375591
Mobiel dus ongenuanceerd: hij bekijkt het maar met z’n andere dingen.
Of ben ik de enige die melk belangrijker vindt dan meer ijsjes/pizza’s/kliekjes in de vriezer?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176377849
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:19 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]

2 redenen:
- enerzijds omdat de vriezer vol raakt met mijn melk en er geen ruimte is meer voor andere spullen.

- anderzijds omdat hij van mening is dat ik op deze manier overproductie creëer.

S. is nu 6 maanden en zal straks wel minder gaan drinken en meer vast voedsel. Ik vraag me ook wel eens af wat ik dan met zoveel voorraad moet, maar voor nu geeft het me een fijn en veilig gevoel.

Moet ook eerlijk bekennen dat ik wel eens huilend een flesje gekolfde melk heb weggegooid vanwege overvolle vriezer :'(

[..]

Ik heb manlief ook proberen uit te leggen dat ik wellicht zoveel kolf omdat S. bij mij wel meer drinkt dan uit een flesje.

Fijn om te horen dat het mogelijk is van de een op de andere dag te minderen met kolven.
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen over 3 maanden!
Heb je ergens ruimte voor een tweede vriezer? In je schuur, bijkeuken of berging? Tweedehands kost dat vast maar een paar tientjes en je hoeft niets weg te gooien. Plus meer ruimte voor pizza's!
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_176387495
Hoe vind je een fatsoenlijke lactatiedeskundige?
Die van het ziekenhuis beviel me niet, kreeg al meteen ruzie met haar }:|
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:20:05 #84
149959 SQ
snelle trees
pi_176387531
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:51 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Heb je ergens ruimte voor een tweede vriezer? In je schuur, bijkeuken of berging? Tweedehands kost dat vast maar een paar tientjes en je hoeft niets weg te gooien. Plus meer ruimte voor pizza's!
mijn enorme vriezer was echt de beste aankoop sinds ik kinderen heb. Ik vries naast melk ook enorme hoeveelheden maaltijden in zodat ik nooit meer hoef te koken op werkdagen. Chili con carne, pastasaus, lasagne, nasi, maaltijdsoep, curry, stoofschotels; álles gaat er in ;)
disclaimer
pi_176388446
Eten invriezen O+. vriezer vol melk O+
Mekamotut, via nvlborstvoeding.nl zijn ICBL lactatiekundigen te vinden
pi_176393448
Na twee middagjes opvang (van 11.45 tot 17.30) blijkt dat hij toch echt 2 flesjes drinkt. Wat vooral klote is omdat ik heb geen tijd om 2x te kolven door reistijd en dergelijke. En als ik hen ophaal is het alweer bijna tijd om weer te drinken eer we thuis zijn. Dus: nakolven. Maar dat levert dus nooit op wat hij drinkt... Bah. :(

Edit; even dagschema, ongeveer, misschien dat jullie even mee kunnen denken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door Nanuke op 09-01-2018 19:27:26 ]
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:14:59 #87
149959 SQ
snelle trees
pi_176393671
Maar op dagen dat je niet genoeg hebt mag je ook gewoon wat nutrilon geven he ;)
disclaimer
pi_176394009
Maar gaat dat dan niet ten koste van mijn productie, uiteindelijk? Of valt dat mee, omdat het maar om 2 dagen gaat?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:31:32 #89
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176394075
Nanuke: 1x kolven tijdens werktijd maar dan wel lang en relatief laat zodat je anderhalve voeding bij elkaar krijgt? Hem een half uur eerder brengen en daarna vast kolven?
Ik klungel hier ook mee. En ik weet dat nutrilon mag en geen vergif is. Maar als ik een werkbare manier vind om hem gewoon met moedermelk te voeden, dan doe ik dat graag.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:33:01 #90
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176394120
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:28 schreef Nanuke het volgende:
Maar gaat dat dan niet ten koste van mijn productie, uiteindelijk? Of valt dat mee, omdat het maar om 2 dagen gaat?
Niet perse, zie de discussie van gisteren ofzo, op Nolita’s vraag over kolven voor sporten.
Hoeveel dagen werk je? Maakt wel uit op hoeveel dagen van de week hij het rechtstreeks met je borsten kan regelen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176397498
Kun je misschien kolven tussen de ochtenvoeding en het wegbrengen Nanuke? Sochtend kon ik vaak zowat een hele voeding nakolven en savonds dus niet.
Edit: ik bedoel dus, als ik het schema goed lees, direct na de vroege ochtendvoeding

[ Bericht 23% gewijzigd door Vosje6 op 09-01-2018 21:25:08 ]
pi_176401639
op werkdagen kolf ik inderdaad ook in de ochtend al. Ik ben daar nog mee aan het uitproberen. Soms kolf ik meteen na de ochtend voeding, soms rij ik even terug naar huis nadat ik haar weggebracht heb en soms rij ik eerst naar het werk en kolf daar meteen (45 min reistijd dus meer opbrengst). Allemaal afhankelijk van mogelijkheden de rest van de dag.
Mijn werk is al iedere dag een puzzel (die ik grotendeels zelf kan maken gelukkig) maar dat kolven is nog een extra dimensie!
pi_176410595
Help! Ik heb nu sinds een week toenemende last van een kloofje die elke keer ook dicht gaat zitten en nu zag ik net wat pus :'(
Ik bel zo maar eens de huisarts.
Heeft iemand ervaring met onsteking bij kloven? Ik neem aan dat ik dan beter niet kan voeden :'(
pi_176410994
Voor besmetting hoef je niet bang te zijn. Alleen als de wond niet genezen wil of te pijnlijk is, kan het beter zijn niet te voeden. Maar dan zal je alsnog moeten kolven voor je productie en tegen stuwing. Ook met evt antibiotica kun je blijven voeden. Als je fusidinezuurzalf krijgt voorgeschreven, moet je voor het voeden je tepel even afdoen.
  woensdag 10 januari 2018 @ 14:12:28 #95
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176411103
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:06 schreef WupWup het volgende:
Voor besmetting hoef je niet bang te zijn. Alleen als de wond niet genezen wil of te pijnlijk is, kan het beter zijn niet te voeden. Maar dan zal je alsnog moeten kolven voor je productie en tegen stuwing. Ook met evt antibiotica kun je blijven voeden. Als je fusidinezuurzalf krijgt voorgeschreven, moet je voor het voeden je tepel even afdoen.
Handig zo'n clip-on tepel :+


Sucks Vosje :{ Hopelijk geneest het een beetje vlot.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176412824
Dankje WupWup. Waarom hoef je voor besmetting in zo'n geval niet bang te zijn eigenlijk? Dat moedermelk antibacteriële eigenschappen heeft weet ik, maar een mond vol pus lijkt wel wat onhandig :X
pi_176412838
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:12 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Handig zo'n clip-on tepel :+


Sucks Vosje :{ Hopelijk geneest het een beetje vlot.
Ik stem voor ontwikkeling van clip-on tepels :D
pi_176414504
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:12 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Handig zo'n clip-on tepel :+


Sucks Vosje :{ Hopelijk geneest het een beetje vlot.
:D :P

Pus smaakt zoutig en een kindje kan daardoor gaan weigeren. Maar het idee is vies, je krijgt er verder niks van in dit geval. Eventuele bacteriën heb je allang doorgegeven.
pi_176414524
Leuk artikel, helaas zag ik zo snel geen wetenschappelijke bron dus betrouwbaarheid dunno.
http://www.dailymail.co.u(...)tal-cure-cancer.html
pi_176416220
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:26 schreef Lemijn het volgende:
Mobiel dus ongenuanceerd: hij bekijkt het maar met z’n andere dingen.
Of ben ik de enige die melk belangrijker vindt dan meer ijsjes/pizza’s/kliekjes in de vriezer?
_O- _O-

Alhoewel kliekjes en pizza ook best handig zijn met een baby, scheelt weer kookstress ;)

Melk is inderdaad erg belangrijk. Heb ook al eens naar een extra vriezertje zitten kijken, maar heb geen idee waar ik dat ding neer moet zetten...

Vosje, kl*te van die kloof :* Hopelijk geneest ie snel.
pi_176418705
Net kind toch de boel maar eens laten opendrinken (gehaktmolen over tepel gevoel) en daarna lanoline om te voorkomen dat het weer dicht gaat met een korstje. Uitermate teleurstellend contact gehad met de assistente van de huisarts. Dr is druk, zal het hem voorleggen, kan hij evt iets voorschrijven zonder zien of afspraak inplannen en we bellen je terug. Prima, maar ben dus niet meer teruggebeld :{. Dat is dus de zoveelste keer dat me gezegd wordt dat er teruggebeld gaat worden en dat dat niet gebeurd.
Tot overmaat van ramp is mijn mannetje door een hond in zijn gezicht gebeten vandaag :'(
Wel fusidine dus, maar dan op zijn gezichtje.
Beetje veel gedoe voor 1 dag zo!
pi_176418741
Dat verhaal over dat stofje in moedermelk gaat al heel lang rond. Is vast literatuur bij te vinden
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:22:53 #103
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176418827
Vosje, ik heb ook fusidine gebruikt bij mijn niet-genezende kloof. Was uiteindelijk het enige dat echt verbetering bracht, en snel ook. Daarna heb ik steeds de tepel laten luchten met een flinke druppel melk erover uitgesmeerd. Want vet + goede bacteriën (leek mij althans). Als dat niet kon (op mn werkb bijvoorbeeld oO< ) dan purelan of kokosolie. Gewoon puur vet iig.

Maar ooooooh die pijn.... succes :X hopelijk is t gauw over!
pi_176419000
Thanks LB! Ik reken mezelf echt gelukkig dat ik zelden kloofjes heb gehad. Het ziet er niet indrukwekkend uit, maar doet inderdaad zoveel pijn :X
Als het nu met de purelan niet snel opknapt en ze bellen me niet, of ik kan zelf niet alsnog een afspraak krijgen dan vind ik dat tubetje fusidine van mijn dreumes wel interressant. Ik ben dus heel erg van het niet gebruiken tenzij voorgeschreven gekregen, maar gewoon het idee dat er ontsteking zit maakt het zo naar.
pi_176419101
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:17 schreef Vosje6 het volgende:
Net kind toch de boel maar eens laten opendrinken (gehaktmolen over tepel gevoel) en daarna lanoline om te voorkomen dat het weer dicht gaat met een korstje. Uitermate teleurstellend contact gehad met de assistente van de huisarts. Dr is druk, zal het hem voorleggen, kan hij evt iets voorschrijven zonder zien of afspraak inplannen en we bellen je terug. Prima, maar ben dus niet meer teruggebeld :{. Dat is dus de zoveelste keer dat me gezegd wordt dat er teruggebeld gaat worden en dat dat niet gebeurd.
Tot overmaat van ramp is mijn mannetje door een hond in zijn gezicht gebeten vandaag :'(
Wel fusidine dus, maar dan op zijn gezichtje.
Beetje veel gedoe voor 1 dag zo!
Ach Vosje, die pijn van die kloof kan inderdaad heftig zijn. Heb er de eerste 2 à 2,5 maand last van gehad voordat de Grand Canyon onder de tepelkloven dicht was. :* :*

Hoe is het met je mannetje? Wat is er gebeurd?
pi_176419115
Mochten mensen het interressant vinden: hamletpharma.com/en/hamlet/research/
Onderaan een overzicht van de bijbehorende publicaties
pi_176419264
Ah jakkes 2-2,5 mnd: diep respect! :D
Mijn vriend was bij zijn vader op bezoek en die heeft twee honden. Dreumes deed iets waarop de hond een keer gilde en toen hapte :{
Gelukkig lijkt het tot nu toe mee te vallen
pi_176419345
Jeetje, wat verschrikkelijk. Ik blijf altijd heel voorzichtig met honden en kinderen, het blijven toch dieren. Arm ding. Hopelijk geneest het snel.
pi_176420318
Lemijn, dank voor de bevestiging. Ik had het even teruggelezen over de relatie productie/kolven. Blijft lastig hoor, borstvoeding. Ik werk nu nog 2 middagen, maar ik hoop dat wel nog uit te gaan breiden in niet al te lange tijd.

Vosje, goed idee, dat is zeker iets om uit te proberen. Dan moet ik iets eerder op, maar is wel een poging waard. :)

Nolita, als ik een vaste kamer kan regelen is het een optie om hem iets eerder te brengen en dan voor mijn werk even te kolven. Ook iets wat ik ga proberen.

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik ga even wat dingen uitproberen en anders toch maar combineren met kunstvoeding. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176420428
Vosjes! :o Ik weet niet of ik er wel zo rustig op zou reageren als jij nu overkomt hoor. Jemig! Sterkte, ook met je kloof. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176422089
Wat schrikken Vosje :*
En naar van de kloof, ook nog. Morgen opnieuw huisarts bellen?
  donderdag 11 januari 2018 @ 09:54:39 #112
149959 SQ
snelle trees
pi_176427515
ik zit echt met gekromde tenen te lezen. Auwwwww. Sterkte Vosje!
disclaimer
pi_176431308
Plaatsvervangende pijn ja :X sterkte!
pi_176433519
Zo, huisarts gezien. Die raadde smeren met fusidine aan. Wat is dat toch dat als ik dan bij de huisarts zit dat ik dan net wat stoerder doe, dan dat ik ben? Zo van: het lijkt vandaag wel iets minder erg dan gister (is ook zo, geen pus, geen wiebelig gevoel in mijn hele lijf) en dan gevoeglijk niet zeggen dat je borst nog steeds bij iedere wrijving zeer doet en zo :D Meer mensen last van?
Maar goed, smeren maar en hij vroeg natuurlijk ook naar harde plekken en/of koorts en daar kon ik naar eer en geweten nee op antwoorden, dus hoop dat het vanaf nu beter gaat :)
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:16:30 #115
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176435828
Dat hoop ik ook, vosje!
Heb je nog iets gemeld over de niet-terugbellende assistente?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176436204
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:08 schreef Vosje6 het volgende:
Zo, huisarts gezien. Die raadde smeren met fusidine aan. Wat is dat toch dat als ik dan bij de huisarts zit dat ik dan net wat stoerder doe, dan dat ik ben? Zo van: het lijkt vandaag wel iets minder erg dan gister (is ook zo, geen pus, geen wiebelig gevoel in mijn hele lijf) en dan gevoeglijk niet zeggen dat je borst nog steeds bij iedere wrijving zeer doet en zo :D Meer mensen last van?
Maar goed, smeren maar en hij vroeg natuurlijk ook naar harde plekken en/of koorts en daar kon ik naar eer en geweten nee op antwoorden, dus hoop dat het vanaf nu beter gaat :)
Hopelijk wordt het snel beter :* !

En dat stoerder voordoen herken ik wel. Heb ook altijd de neiging dingen met betrekking tot mezelf minder erg te maken...
pi_176446564
Goed. Ik heb intussen iets meer dan achtenveertig uur een baby. Voor het eerst.
Leermoment van de nacht: als de wekker onverhoopt gaat als je in bed ligt te voeden, niet van schrik baby lostrekken van tepel zonder eerst vacuüm te verbreken om de wekker uit te kunnen zetten.
:X

Dat doe je dus maar één keer. Muthafuckin' AU!

Tevens hai! Eerste post hier. :W
Let me see you stripped down to the bone
pi_176446637
Alsnog sterkte Vosje :*

Minilot :X tevens hai :W
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 januari 2018 @ 08:33:26 #119
269689 crew  Viv
pi_176447257
Beterschap Vosje6! :*

Hoi minilot, au! Verder gaat het wel goed met de borstvoeding of niet? Ik heb hier nog nooit iemand gezien die het vanaf de eerste keer omschreef als een lekker gevoel. :D
pi_176447375
Welkom Minilot!
Auw! Was je zomaar regel 1 van het verse moederschap vergeten: 'eerst baby en jijzelf, dan al het andere' ;)
pi_176448337
O ja, ik heb (naast het gezegd te hebben bij het maken van de afspraak tegen de assistente) ook de huisarts verteld over het niet terugbelgedoe. Alle begrip voor drukte en dat het er soms niet van komt, maar dan moeten ze ook niet van die toezeggingen doen. Zeg dan: ik ga proberen of je vandaag teruggebeld kan worden. Als dat niet gebeurd, kun je zelf morgen even opnieuw contact opnemen. Als ze dat gezegd hadden was het echt prima geweest, vooral ook omdat ze wel netjes hadden verteld dat ik bij verergering opnieuw contact op moest nemen :)
De fusidine lijkt voldoende te zijn om ontsteking bij de bijtplekjes op dreumes zijn gezicht te voorkomen. Hopelijk werkt ook snel tegen mijn klachten
pi_176448601
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoi minilot, au! Verder gaat het wel goed met de borstvoeding of niet? Ik heb hier nog nooit iemand gezien die het vanaf de eerste keer omschreef als een lekker gevoel. :D
Ik had dat ook. Een beetje een trekkend gevoel, maar wel fijn. Zeker icm het idee dat ik mijn baby allemaal goede voedingsstoffen en zo gaf. :D

Welkom minilot! Bereid je maar vast voor, nog even en je baby gaat het zelf doen omdat alles interessanter is dan drinken. En dat x10 momenteel. :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176449847
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:20 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Ik had dat ook. Een beetje een trekkend gevoel, maar wel fijn. Zeker icm het idee dat ik mijn baby allemaal goede voedingsstoffen en zo gaf. :D

Welkom minilot! Bereid je maar vast voor, nog even en je baby gaat het zelf doen omdat alles interessanter is dan drinken. En dat x10 momenteel. :')
Dat laatste toch wel met vacuum loslaten toch? :D
  vrijdag 12 januari 2018 @ 11:47:12 #124
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176450134
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:33 schreef Vosje6 het volgende:

[..]

Dat laatste toch wel met vacuum loslaten toch? :D
Soms is de behoefte om de wereld op z'n kop te bekijken wel sneller opkomend dan het loslaten van het vacuüm hoor :Y :') . Alhoewel hij er tegenwoordig weer wel altijd voor loslaat. Dan kan je verder, heeft hij ontdekt.

Ik vond in het begin de borstvoeding ook fijn, maar om de reden die Nanuke beschrijft: het idee. Niet de fysieke sensatie.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176450588
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:33 schreef Vosje6 het volgende:

[..]

Dat laatste toch wel met vacuum loslaten toch? :D
Niet bepaald. Het is ongeveer 50/50, afhankelijk van wat de afleiding is. :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176450794
Minilot :X :X :X AUW!! En gefeliciteerd O+ !

Lemijn en Nanuke, _O- _O- _O- Herkenbaar inderdaad :)
pi_176451118
Gelukkig zijn je tepels op den duur ook net als van elastiek :')

Ik probeer mijn baby te leren om "aan te kloppen" als signaal dat hij wil drinken. Beats jammeren en dreinen. Maar dat vat hij nu op als lekker mama meppen tijdens het drinken :')
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:44:07 #128
149959 SQ
snelle trees
pi_176451132
zo'n tepel rekt zich wel op tot formaat partyknak ja.
Is in de kolf ook mooi zichtbaar O+
disclaimer
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:47:41 #129
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176451174
Ik vind de terugveercapaciteit van een tepel eigenlijk nóg bewonderenswaardiger dan de rekkracht. Dat je jezelf 's avonds in de spiegel ziet en denk 'goh, alsof er niks gebeurd is vandaag'. Ook een hartje waard: O+
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:51:29 #130
149959 SQ
snelle trees
pi_176451238
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:47 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind de terugveercapaciteit van een tepel eigenlijk nóg bewonderenswaardiger dan de rekkracht. Dat je jezelf 's avonds in de spiegel ziet en denk 'goh, alsof er niks gebeurd is vandaag'. Ook een hartje waard: O+
net als zo'n vagina. Ik keek na de eerste met een spiegeltje, 5 dagen na de bevalling, op aanraden van de kraam (ik was namelijk doodsbang voor de gevolgen :')). Ik had echt een mayhem verwacht, maar het oogde toch best humaan al :+
disclaimer
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:53:21 #131
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176451275
True :Y.

Het is een tof ding, zo'n menselijk lichaam.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176451371
heel herkenbaar dat afgeleid zijn en dan met tepel en al wegdraaien.

Mijn dame poept tijdens het voeden en bijt daarbij wel eens op mijn tepel, dat vind ik nóg vervelender!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 13:13:28 #133
149959 SQ
snelle trees
pi_176451608
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:59 schreef Nolita het volgende:
heel herkenbaar dat afgeleid zijn en dan met tepel en al wegdraaien.

Mijn dame poept tijdens het voeden en bijt daarbij wel eens op mijn tepel, dat vind ik nóg vervelender!
en dan zitten er nog geen tanden in :D
Noud doet soms alsof ie op een nootje bijt. Alleen is het dan mijn tepel. 7 tanden.
disclaimer
  vrijdag 12 januari 2018 @ 13:14:04 #134
149959 SQ
snelle trees
pi_176451621
Maar verder is borstvoeding heel fijn :')
disclaimer
pi_176452090
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:13 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

en dan zitten er nog geen tanden in :D
Noud doet soms alsof ie op een nootje bijt. Alleen is het dan mijn tepel. 7 tanden.
:X oh my...Ze heeft idd nog een bumper om de tanden...Ik verheug me niet op die tandjes!
pi_176453266
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:44 schreef Stormqueen het volgende:
zo'n tepel rekt zich wel op tot formaat partyknak ja.
Is in de kolf ook mooi zichtbaar O+
De eerste keer dat ik kolfde verbaasde ik me daar zeer over ja _O-

Mijn dochter gaat af en toe headbangen terwijl ze mijn tepel in de mond heeft, doet ze vaak vlak voor ze afkoppelt, even flink schudden met dat hoofdje, is ook heerlijk :')

Wat is voor jullie het uiterste wat je een baby van 6 weken achter elkaar laat slapen? Ik voed dan wel op verzoek en ik hoor van mensen; nooit een slapende baby wakker maken, maar inmiddels ligt ze al vanaf 10 uur vanochtend te slapen; wel nog even wakker geweest omdat ze de hik had, maar vanaf daarna non stop aan het slapen. En dat doet ze de laatste dagen elke keer, zo lang slapen na de ochtendvoeding.

Edit; Fokwet, ze begint wakker te worden :D

[ Bericht 4% gewijzigd door rena op 12-01-2018 14:56:33 ]
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_176453979
Ik deed overdag niet langer dan 3 uur ivm angst voor omdraaien dag/nacht ritme op die leeftijd geloof ik :')
pi_176454301
Zo lang red ik zelf niet qua stuwing :')
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:33:49 #139
149959 SQ
snelle trees
pi_176454353
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:32 schreef WupWup het volgende:
Zo lang red ik zelf niet qua stuwing :')
kun jij echt nog geen 5 uur zonder voeden? :o
Die knaap van jou weet er wel raad mee :Y)
disclaimer
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:35:38 #140
149959 SQ
snelle trees
pi_176454390
Ik heb in de afgelopen 24 uur denk ik 3 voed / kolfmomenten gehad. Vandaar dat ik denk dat het wel langzaam op zijn einde gaat lopen. Aan de ene kant jammer, want ik vond het wel prettig om veel te kunnen eten (ja, laffe reden maar goed, at least I'm honest about it) maar aan de andere kant ook wel fijn dat ik weer normale kleren aan kan straks enzo :')
disclaimer
pi_176454411
Nu met acht maanden is mijn kolfopbrengst wat achteruit gegaan; ik kolf op vier werkdagen twee keer per dag. Mijn vriend gaat nu op zijn vrije dag kunstvoeding geven (twee flesjes) zodat er op de overige dagen genoeg gekolfde melk is voor kdv en bij opa en oma. Meer kolven zie ik niet zitten en is lastig met werk. Gisteren heeft hij voor de eerste keer twee flesjes kv gehad en ik merk dat hij vandaag enorm veel stinkende natte scheten laat :X Is dat normaal voor kv, heeft iemand daar ervaring mee? Hij eet ook al behoorlijk goed qua vaste voeding maar dat heeft nog nooit zo'n effect gehad.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:51:54 #142
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176454746
Maf toch, die verschillen tussen kinderen, ook in hoe ze met de borstvoeding omgaan blijkbaar als er bijvoeding is. Met de jongens van Wup en SQ als demonstratie daarvan...

Zeg, zo'n kolfbeha, is dat het geld nou waard? Blijven de kofschepen daar echt makkelijk in zitten? Ik was enorm tevreden met mijn verknipte hemaflodderding, maar op werk blijkt dat toch onhandig, ik moet me echt omkleden voor en na iedere kolfbeurt.

En ik hoorde eens iemand over kolven in de auto, zou dat bijrijdersstoel zijn geweest of de chauffeur zelf? :?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 januari 2018 @ 15:53:42 #143
269689 crew  Viv
pi_176454788
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:14 schreef Stormqueen het volgende:
Maar verder is borstvoeding heel fijn :')
Dit topic is wel de beste antireclame ja. :') Zouden wij stiekem gesponsord worden door kunstvoedingsfabrikanten? :o
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:36 schreef Minarosa het volgende:
Gisteren heeft hij voor de eerste keer twee flesjes kv gehad en ik merk dat hij vandaag enorm veel stinkende natte scheten laat :X Is dat normaal voor kv, heeft iemand daar ervaring mee? Hij eet ook al behoorlijk goed qua vaste voeding maar dat heeft nog nooit zo'n effect gehad.
Die van mij stopte acuut een paar dagen met poepen als ze wat kv kreeg (1 van de 5-7 flessen per dag), maar geen natte scheten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:51 schreef Lemijn het volgende:
Zeg, zo'n kolfbeha, is dat het geld nou waard? Blijven de kofschepen daar echt makkelijk in zitten? Ik was enorm tevreden met mijn verknipte hemaflodderding, maar op werk blijkt dat toch onhandig, ik moet me echt omkleden voor en na iedere kolfbeurt.
Jaaa, kopen dat ding! Wel de goede maat kiezen, beter wat te strak dan te los want het mag inderdaad niet wiebelen.

edit: Oh, bij die van mij moest ik me ook omkleden hoor. Je hebt er vast ook die een dubbele functie hebben zoals een voedingsbh, maar daar heb ik geen ervaring mee.
edit2: Kun je je flodderding niet thuis al aandoen onder een voedingsbh?
quote:
En ik hoorde eens iemand over kolven in de auto, zou dat bijrijdersstoel zijn geweest of de chauffeur zelf? :?
Bij mij was het altijd bijrijdersstoel, ik zou het niet zo fijn vinden om zelf te rijden tijdens het kolven.

[ Bericht 13% gewijzigd door Viv op 12-01-2018 16:14:37 ]
pi_176454951
oeh kolven in de auto (als bestuurder) zou een top uitvinding zijn. Maar dat zie ik in de praktijk niet voor me. Vaak aan het einde van de werkdag zou ik moeten kolven, maar kies ervoor om naar huis te rijden (40 minuten). Als dan blijkt dat ze net gedronken heeft kolf ik thuis, maar dan wil ik haar knuffelen! En zelf eten enzo.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:29:24 #145
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176455652
Flodder onder gewone beha, dat is slim! Dat ga ik proberen. Afgelopen werkdag deed ik wel alleen de flodder, maar dat voelde erg, ehm, flodderig.
Er is wel een merk dat voedingsbeha's verkoopt die ook als kolfbeha kunnen dienen, volgens mij heeft SQ daar aandelen in. Ik heb er eens een aangehad in de winkel in net niet de goede maat. En kostte 60 euro ofzo.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:33:37 #146
149959 SQ
snelle trees
pi_176455727
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:29 schreef Lemijn het volgende:
Flodder onder gewone beha, dat is slim! Dat ga ik proberen. Afgelopen werkdag deed ik wel alleen de flodder, maar dat voelde erg, ehm, flodderig.
Er is wel een merk dat voedingsbeha's verkoopt die ook als kolfbeha kunnen dienen, volgens mij heeft SQ daar aandelen in. Ik heb er eens een aangehad in de winkel in net niet de goede maat. En kostte 60 euro ofzo.
ja maar daar blijven mijn kolfschilden ook niet in hangen. Daar doe ik nog een "pumpease" over aan. Maar zo'n ding is ook nog wel een keer zelf te maken met van dat superbrede elastiek ofzo :)
disclaimer
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:37:58 #147
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176455803
Oh.


Dan blijft de conclusie toch gewoon dat kolven op werk gedoe is. Ik ga me er bij neerleggen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:39:51 #148
149959 SQ
snelle trees
pi_176455855
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:37 schreef Lemijn het volgende:
Oh.


Dan blijft de conclusie toch gewoon dat kolven op werk gedoe is. Ik ga me er bij neerleggen.
hahaha. Maar zo'n pumpease trek je dan wel weer over je kleren aan, dus geen uitkleden ;)
disclaimer
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:10:18 #149
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176456500
*googelt pumpease. Goh, dat heb ik nog nooit gezien. Ook wat voor te zeggen. Oké er zijn nog opties. Danku.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176456737
Ik vond de pumpease echt een uitkomst. Kolven en toch mijn handen vrij. O+
pi_176456912
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 15:32 schreef WupWup het volgende:
Zo lang red ik zelf niet qua stuwing :')
Mijn rechterborst begon ook wel te protesteren ja, van de week had ik ook beste stuwing terwijl ze weer zo lang sliep dus toen maar even afgekolft; 150ml alleen al uit mijn linkerborst, een beste opbrengst voor mijn doen :X

Heb vanmiddag weer eens geprobeerd te voeden zonder tepelhoedje en het ging heel goed *O* Hopelijk volgende voeding ook gewoon weer zonder tepelhoedje, zou heel blij zijn als ik daar vanaf kwam :)
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:40:56 #152
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176456958
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 17:37 schreef rena het volgende:

[..]

Mijn rechterborst begon ook wel te protesteren ja, van de week had ik ook beste stuwing terwijl ze weer zo lang sliep dus toen maar even afgekolft; 150ml alleen al uit mijn linkerborst, een beste opbrengst voor mijn doen :X
Ik denk voor iedereen wel hoor :o.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176456991
Ik ben nog een newbie op dit gebied haha, dus dat is inderdaad veel? :D
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:56:39 #154
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176457203
Ik zou ervoor tekenen ja :)
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 januari 2018 @ 17:56:46 #155
269689 crew  Viv
pi_176457205
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 17:42 schreef rena het volgende:
Ik ben nog een newbie op dit gebied haha, dus dat is inderdaad veel? :D
Er zijn 2 dingen die meespelen en die per persoon verschillen: hoeveel melk je per uur produceert en hoeveel melk je per borst kan opslaan.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:10:30 #156
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176459964
Ik herinner me trouwens dat ik in het begin ook wel een flesje kon vullen met 1 gestuwde borst. Dat was voor de preciezere afstemming van borst en baby. Ik wou dat ik in die tijd vaker wat in de vriezer had gestopt. Afgelopen week zat ik met stuwing bijna een half uur te kolven en had ik 2x 70 ml. Kan liggen aan de kolf, aan mijn kolfbaarheid, of aan mijn productie, denk ik? TSR duurt soms ook wel 5 minuten.
J drinkt uit de fles 120 ml elke 3 uur ongeveer. Die houd ik dus niet bij. Voorlopig is er nog wel vriezervoorraad maar als ik daar de bodem van ga zien, ga ik wel in het weekend een beetje bijproduceren.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 januari 2018 @ 20:22:09 #157
269689 crew  Viv
pi_176460277
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:10 schreef Lemijn het volgende:
Afgelopen week zat ik met stuwing bijna een half uur te kolven en had ik 2x 70 ml. Kan liggen aan de kolf, aan mijn kolfbaarheid, of aan mijn productie, denk ik? TSR duurt soms ook wel 5 minuten.
Misschien is het je kolf of je kolfbaarheid dan (leuk woord trouwens O+ ). Ik neem tenminste aan dat J sneller een TSR opwekt? Aangezien je voorheen wel meer kolfde bij stuwing ligt het dus niet aan je opslagcapaciteit.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:29:32 #158
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176460479
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Misschien is het je kolf of je kolfbaarheid dan (leuk woord trouwens O+ ). Ik neem tenminste aan dat J sneller een TSR opwekt? Aangezien je voorheen wel meer kolfde bij stuwing ligt het dus niet aan je opslagcapaciteit.
J kan het véél sneller. Heb ook wel bedacht dat ik misschien synto neusspray kan proberen. Daar krijg ik wellicht een betere/krachtige TSR mee.
Maar als mijn productie echt veel minder is dan eerst kan het daar ook nog wel aan liggen misschien.

Een ander goed idee is dat ik een nieuwe handkolf regel. De mijne is kapot, enorm vervelend, daarmee kon ik volgens mij minstens zoveel kolven als met het elektrische geval.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 januari 2018 @ 20:34:19 #159
269689 crew  Viv
pi_176460609
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:29 schreef Lemijn het volgende:
J kan het véél sneller. Heb ook wel bedacht dat ik misschien synto neusspray kan proberen. Daar krijg ik wellicht een betere/krachtige TSR mee.
Ik zou de spray dan gebruiken voor een tweede TSR in dezelfde kolfsessie. Dit is ook weer verschillend per persoon, maar bij mij kwam na de eerste TSR zo'n 10% van de opbrengst en na de tweede pas de rest.
quote:
Maar als mijn productie echt veel minder is dan eerst kan het daar ook nog wel aan liggen misschien.
Daar geloof ik niet zo in bij 5 maanden en volledige borstvoeding.
quote:
Een ander goed idee is dat ik een nieuwe handkolf regel. De mijne is kapot, enorm vervelend, daarmee kon ik volgens mij minstens zoveel kolven als met het elektrische geval.
* ViviRAWRS aandelen koopt
Of een O+ Spectra O+
pi_176461316
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:29 schreef Lemijn het volgende:

[..]

J kan het véél sneller. Heb ook wel bedacht dat ik misschien synto neusspray kan proberen. Daar krijg ik wellicht een betere/krachtige TSR mee.
Maar als mijn productie echt veel minder is dan eerst kan het daar ook nog wel aan liggen misschien.

Een ander goed idee is dat ik een nieuwe handkolf regel. De mijne is kapot, enorm vervelend, daarmee kon ik volgens mij minstens zoveel kolven als met het elektrische geval.
Even nieuwsgierig: schrijf jij het dan jezelf voor? Ik vind dat wel een dingetje ofzo.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 21:02:19 #161
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176461480
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:56 schreef WupWup het volgende:

[..]

Even nieuwsgierig: schrijf jij het dan jezelf voor? Ik vind dat wel een dingetje ofzo.
Wat vind je een dingetje? Dat ik het kan doen?

Ik zou mijn huisarts bellen trouwens.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176461671
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:37 schreef Lemijn het volgende:
Oh.


Dan blijft de conclusie toch gewoon dat kolven op werk gedoe is. Ik ga me er bij neerleggen.
Geen aandelen O-) maar bij mij blijven de schilden wel prima hangen in de desbetreffende bh :+ moet d’r alleen geen dansje mee gaan doen, maar gewoon zittend gaat helemaal prima! Dus dat zou ook nog kunnen, ook een fan girl hier dus.
pi_176462015
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:34 schreef ViviRAWRS het volgende:

Ik zou de spray dan gebruiken voor een tweede TSR in dezelfde kolfsessie. Dit is ook weer verschillend per persoon, maar bij mij kwam na de eerste TSR zo'n 10% van de opbrengst en na de tweede pas de rest.
Ik heb echt wel 70% van mijn opbrengst door de eerste TSR volgens mij. Gek hoor, dat dat zo kan verschillen. Verklaarde wel in mijn ogen waarom Dirk eerst zo snel wegklokt datie zich regelmatig verslikt en daarna al gauw ongeduldig/onrustig wordt aan de borst.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176462045
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:39 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

hahaha. Maar zo'n pumpease trek je dan wel weer over je kleren aan, dus geen uitkleden ;)
Heeft ook pumpease gegoogled :+ Dat is het geld dus wel waard? Ik ben nu al zat van geen handen vrij hebben met kolven en doe het maar 1x per dag (straks uiteraard weer meer als ik moet werken). Hoe valt het qua maat?
  vrijdag 12 januari 2018 @ 21:23:39 #165
149959 SQ
snelle trees
pi_176462236
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:18 schreef elliebell het volgende:

[..]

Heeft ook pumpease gegoogled :+ Dat is het geld dus wel waard? Ik ben nu al zat van geen handen vrij hebben met kolven en doe het maar 1x per dag (straks uiteraard weer meer als ik moet werken). Hoe valt het qua maat?
enorm! Koop 1-2 maten kleiner :') ik heb de mijne onder de naaimachine ingekort.
disclaimer
pi_176462258
Ok top, ik ga bestellen!
pi_176462333
En nog tips voor een goede, liefst niet te dure kolf? Ik huur nu nog een Medela, mee gestart in de ziekenhuis week van onze kleine man (was niet bij hem en moest wel kolven, dus goede kolf was het wel waard om het even goed op gang te brengen), maar gezien de kosten nu wel tijd om die eens terug te brengen.
pi_176462792
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:28 schreef elliebell het volgende:
En nog tips voor een goede, liefst niet te dure kolf? Ik huur nu nog een Medela, mee gestart in de ziekenhuis week van onze kleine man (was niet bij hem en moest wel kolven, dus goede kolf was het wel waard om het even goed op gang te brengen), maar gezien de kosten nu wel tijd om die eens terug te brengen.
Een spectra!

* Skittles koopt ook aandelen
pi_176463474
* BlueEyes doet mee in de Spectra-aandelen
  vrijdag 12 januari 2018 @ 22:25:14 #170
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176464080
Welke hebben jullie dan? Ik vind S1, S2 en 9.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176464679
Ik heb zelf twee keer een Spectra 9 plus. De eerste is 4 jaar oud en doet het (volgens mij) nog prima. Maar voor het vervangen van een paar onderdelen bij zo'n verhuizing raak ik altijd spullen kwijt :( voor een nieuwe ronde was ik net zoveel kwijt als voor een hele nieuwe dubbelzijdige kolf door de vergoeding van de zorgverzekering. Dus ik kocht weer een nieuwe en die doet ook wat 'ie moet doen :7 O+
  vrijdag 12 januari 2018 @ 22:55:20 #172
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_176465020
Horigen chicture Ellie!
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_176465608
Idem als Skittles, ook 75euro vergoed door verzekering.

Mijn eerste kolf was een Ameda Lactaline overigens, ook een prima dubbelzijdige kolf die als voordeel had een auto-adapter ivm werk destijds.
Maar de Spectra is wat compacter en lichter en makkelijker mee te nemen.
Ik had er overigens flessen met brede hals van de Hema bij voor de grotere hoeveelheden dan de standaard 160ml van de bijgeleverde flesjes.
pi_176465638
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:55 schreef Kimpossible het volgende:
Horigen chicture Ellie!
Dees heb ik ook, fijn ding!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 13 januari 2018 @ 00:27:00 #175
269689 crew  Viv
pi_176467112
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:17 schreef Nanuke het volgende:
Ik heb echt wel 70% van mijn opbrengst door de eerste TSR volgens mij. Gek hoor, dat dat zo kan verschillen. Verklaarde wel in mijn ogen waarom Dirk eerst zo snel wegklokt datie zich regelmatig verslikt en daarna al gauw ongeduldig/onrustig wordt aan de borst.
Ik heb hier wel eens eerder naar gelinkt, een onderzoek naar de verschillende TSR-patronen (het gaat niet om de opbrengst in ml maar om de stroomsnelheid in de tijd): https://moedermelknetwerk(...)stap/toeschietreflex
Door het kolven kwam ik erachter dat ik patroon A heb, achteraf gezien verklaarde dat waarom ZZ al na een paar slokken ging sabbelen tot de volgende TSR. Adviezen in de trant van afkoppelen/andere borst aanbieden/borstcompressie waren dus ook niet passend eigenlijk. :N
pi_176484360
Thanks voor de kolf tips, ik ga eens even research doen :)
pi_176485374
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 00:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik heb hier wel eens eerder naar gelinkt, een onderzoek naar de verschillende TSR-patronen (het gaat niet om de opbrengst in ml maar om de stroomsnelheid in de tijd): https://moedermelknetwerk(...)stap/toeschietreflex
Door het kolven kwam ik erachter dat ik patroon A heb, achteraf gezien verklaarde dat waarom ZZ al na een paar slokken ging sabbelen tot de volgende TSR. Adviezen in de trant van afkoppelen/andere borst aanbieden/borstcompressie waren dus ook niet passend eigenlijk. :N
Interesant! Volgens mij heb ik patroon B. Na de derde toeschietreflex levert het kolven eigenlijk niet veel meer op. En Dirkje is dan ook vaak niet meer zo goed gemotiveerd nog moeite te doen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176488421
Goed. Avond vier kraamwweek. Proberen te slapen met boobs met enorme stuwing. Hoe dan?! :D Ik heb het gevoel dat ik met twee kanonskogels aan mijn lijf in bed lig. :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_176488915
Druk eraf (laten) halen. ;)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176491491
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 23:38 schreef minilot het volgende:
Goed. Avond vier kraamwweek. Proberen te slapen met boobs met enorme stuwing. Hoe dan?! :D Ik heb het gevoel dat ik met twee kanonskogels aan mijn lijf in bed lig. :')
Naast pijnlijk,vond ik het ook enorm bijzonder: dag je lichaam ineens 'snapt' wat de bedoeling is en als een dolle voeding voor je baby gaat maken :Y

En qua verlichting: eenmalig helemaal leeg kolven hielp bij mij enorm
pi_176492441
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 01:51 schreef elliebell het volgende:

[..]

Naast pijnlijk,vond ik het ook enorm bijzonder: dag je lichaam ineens 'snapt' wat de bedoeling is en als een dolle voeding voor je baby gaat maken :Y
Zeker gaaf, zo'n oersysteem dat plotseling wordt ingeschakeld :Y O+

O. heeft net goed gedronken, dus iets minder stuiterbaltieten, al ben ik nu wel wat asymmetrisch wegens meer uit de ene dan uit de andere boob geslurpt. Maar ja, de melk kwam zowat zijn oren uit, meer paste echt niet. :+ #afgetopt
Let me see you stripped down to the bone
pi_176492534
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 00:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik heb hier wel eens eerder naar gelinkt, een onderzoek naar de verschillende TSR-patronen (het gaat niet om de opbrengst in ml maar om de stroomsnelheid in de tijd): https://moedermelknetwerk(...)stap/toeschietreflex
Door het kolven kwam ik erachter dat ik patroon A heb, achteraf gezien verklaarde dat waarom ZZ al na een paar slokken ging sabbelen tot de volgende TSR. Adviezen in de trant van afkoppelen/andere borst aanbieden/borstcompressie waren dus ook niet passend eigenlijk. :N
Interessant!
Ik weet alleen niet zeker welke ik heb want kolven gaat totaal anders dan vroegah. Qua gevoel aan borst ook twijfel.
  zondag 14 januari 2018 @ 15:55:06 #183
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176500375
Net in een café uitgebreid bestudeerd door een jongetje van 3, toen ik N van 2,5 voedde. Hij vond het maar gek: ‘Kijk, ze gaat je buik opeten!’

Tsr heb ik nooit gevoeld eigenlijk... bij het kolven begint het vrij snel en daarna blijft het stromen tot het stopt, gedurende 5 min. Daarna moet ik m’n borsten masseren als ik er meer uit wil halen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176505841
Bij een overtijdse baby (41+1) al op de vijfde dag een regeldag, zou dat kunnen? Sinds vanmiddag wil mijn kleine dude zo'n beetje elk uur drinken en valt mijn borsten aan als een hongerige tijger - ik heb het idee dat de melk straks nog uit zijn oren komt!
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 14 januari 2018 @ 20:32:30 #185
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176506525
Geen idee, mini. Of het nou regelen is, of clusteren, of zin in nabijheid - erin meegaan is in alle gevallen een goed idee. En als ik het zo lees heeft jouw baby genoeg melk tot z'n beschikking, dus in die zin is regelen strikt genomen niet heel nodig denk ik. Maar boeien.
ps onder de 42 wkn ben je niet overtijd he ;)
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 14 januari 2018 @ 20:34:41 #186
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176506589
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:55 schreef SaskiaR het volgende:
Tsr heb ik nooit gevoeld eigenlijk... bij het kolven begint het vrij snel en daarna blijft het stromen tot het stopt, gedurende 5 min. Daarna moet ik m’n borsten masseren als ik er meer uit wil halen.
Stromen, niet druppelen? Dat kan dus ook? Ik heb nog nooit iemand anders zien kolven...

Ik heb een kolfvraag. Ik maak lange werkdagen en bewaar de melk in een koeltasje met koelelement in de koelkast (behalve de reis natuurlijk). Zou dat ook een tandje minder kunnen? Koeltas + element ('s ochtends uit vriezer gehaald) gewoon op mijn werkkamer houden? Dat scheelt me 6x heen en weer lopen namelijk.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 14 januari 2018 @ 20:42:42 #187
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176506845
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:34 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Stromen, niet druppelen? Dat kan dus ook? Ik heb nog nooit iemand anders zien kolven...

Ik heb een kolfvraag. Ik maak lange werkdagen en bewaar de melk in een koeltasje met koelelement in de koelkast (behalve de reis natuurlijk). Zou dat ook een tandje minder kunnen? Koeltas + element ('s ochtends uit vriezer gehaald) gewoon op mijn werkkamer houden? Dat scheelt me 6x heen en weer lopen namelijk.
Ik zie altijd van die stralen eruit spuiten :o

Is het niet zo dat een koeltas beter werkt als ie niet in de koelkast staat?
In elk geval blijft het volgens borstvoeding.com 15 uur goed in een koeltasje.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176506908
Kolf je op je werkkamer en staat die koelkast weer ergens anders Lemijn? Ik kolfde dus in een kolfkamer voorzien van koelkast dus liep driemaal (in het begin) op en neer om te kolven en de melk bleef daar.
Ik heb weleens een dagje bedrijfsuitje gehad met kolven op lokatie en geen koelkast. Mijn koeltasje met elementen hield het prima (was wel geen superwarm weer) van 7:30-18:00
  zondag 14 januari 2018 @ 20:52:56 #189
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176507158
Ja klopt vosje, koelkast is in de keuken.
Dat een koeltas beter werkt buiten de koelkast... interessant. Maar in ieder geval is 15 uur genoeg :)

En even in theorie: ik kan ook de melk gewoon in de koelkast kunnen zetten en dan in kolftas stoppen en 3 kwartier naar huis rijden he? Mocht het eens nodig zijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176507174
Scheelt denk ik ook of je het meteen de volgende dag geeft of dat je het in wil vriezen? Keertje proberen met één flesje, voelen hoe koud het blijft? Alle tijd die het scheelt is weer meegenomen om het kolven ‘leuk’ te houden lijkt me.

Blue, is het bij jou nog weer goed op gang gekomen na alles wat tegenzat?

Minilot, lijkt me dat dat wel kan, en in de eerste weken is onbeperkt aanleggen toch een goed plan.
  zondag 14 januari 2018 @ 20:54:29 #191
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_176507186
Hier ook de ervaring dat in het koeltasje (van medela) de flesjes prima een lange dag goed koel blijven. ^O^

En hier maar een paar keer geregel gemerkt bij de kleine man, was elke keer wel prachtig effectief, merkte meteen de dag erna verschil! Zo tof dat dat zo mooi werkt O+
pi_176507368
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:32 schreef Lemijn het volgende:
Geen idee, mini. Of het nou regelen is, of clusteren, of zin in nabijheid - erin meegaan is in alle gevallen een goed idee.
Oh, doe ik ook hoor :Y Fijn ook tegen de stuwing. :) Ik verbaas me vooral over hoe godallemachtig veel melk er momenteel in dat lijfje lijkt te gaan.
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 14 januari 2018 @ 21:22:25 #193
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176507826
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 21:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Oh, doe ik ook hoor :Y Fijn ook tegen de stuwing. :) Ik verbaas me vooral over hoe godallemachtig veel melk er momenteel in dat lijfje lijkt te gaan.
Als hij er geen last van heeft is het alleen maar mooi toch? Lekker een kilo groeien deze eerste maand, staat leuk op de curve :P
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176507922
Heh. En nou ja, geen last; wel veel de hik en als -ie teveel wiebelt stroomt er wat uit :)
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 14 januari 2018 @ 22:21:20 #195
269689 crew  Viv
pi_176509386
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:34 schreef Lemijn het volgende:
Stromen, niet druppelen? Dat kan dus ook? Ik heb nog nooit iemand anders zien kolven...
Bij jou druppelt het alleen maar? Bij mij waren straaltjes het teken dat er (opnieuw) een TSR opgewekt was. Er zat bij mij overigens wel verschil tussen links (veel fanatieke straaltjes, snel leeggekolfd) en rechts (minder straaltjes, ging snel over in druppelen, duurde langer om leeg te kolven). 8)7 Ik had het verteld aan mijn lk, zij dacht dat de melkgangen dan wellicht verschillen qua diameter (dus meer straaltjes bij nauwere melkgangen en meer druppelen bij wijdere melkgangen). Misschien heb jij wel 2 borsten zoals mijn rechter. :D
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:53 schreef Heliotrope het volgende:
Scheelt denk ik ook of je het meteen de volgende dag geeft of dat je het in wil vriezen?
Dit. Je kan het wel de hele dag in een koeltasje buiten de koelkast laten, maar als dat warmer wordt dan 4-5 graden kun je niet meer uitgaan van de gebruikelijke bewaartermijnen.
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 21:02 schreef minilot het volgende:
Oh, doe ik ook hoor :Y Fijn ook tegen de stuwing. :)
Hier viel ZZ's eerste ik-wil-om-de-haverklap-drinken-dag ook samen met de dag waarop De Grote Stuwing verwacht werd, ideaal dus, nergens last van gehad. :D
pi_176509865
Ik vraag me iets af. Een bekende is onlangs bevallen, maar de bv kwam/komt niet op gang. De baby is bijna vier weken nu en is wat vroeg geboren (iets meer dan 36 weken) Ze zitten nu vanuit het ziekenhuis in een stramien van aanleggen en dan nakolven, terwijl de baby een flesje kv krijgt. Het kolven levert niet zo gek veel op, druppelwerk. De baby mag niet onbeperkt drinken en wordt na een minuut of tien per kant afgekoppeld, want anders is ie te moe voor de fles kv volgens de vpk. Aanhappen etc. gaat prima.
Maak ik een denkfout als ik denk dat het zo nooit goed op gang komt, omdat die kv ervoor zorgt dat de baby niet vraagt wat hij nodig heeft en dus niet voldoende wordt aangelegd om e.e.a. op gang te krijgen etc.?
Zowel het ziekenhuis als de geraadpleegde lk zeggen dat het zo moet, maar ik snap niet hoe dat dan werkt :+

Ik wil geen 'gelijk' ofzo, maar met zelf een baby op komst probeer ik er ook weer een beetje in te komen en dit verbaast me, maar misschien slaat die verbazing nergens op. Benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hier zeggen. Er zijn tenslotte ook fulltime kolvers die het prima op de rit kregen zonder live aanleggen.

Edit: nee, ik durf het niet aan de ouders te vragen, want het ligt allemaal al zo gevoelig.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jentin op 14-01-2018 22:44:22 ]
  zondag 14 januari 2018 @ 22:45:46 #197
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176510073
Hm, dat klinkt mij ook wel wat zuur hoor, na een paar dagen ok, maar na een paar weken nog steeds druppels bij het kolven...... :?

Ik snap wel dat ze het kindje niet te veel / lang laten drinken hoor, dat is ook hartstikke vermoeiend voor zo'n kleintje. En die powerkolven van het ziekenhuis zouden de boel beter op gang moeten kunnen krijgen dan zo'n kleintje.

Hopelijk kan er nog een keer een lk komen om te kijken waarom het nog niet goed op gang komt. Misschien moet er wel naar de kolftechniek gekeken worden. Bij mij komt er bijvoorbeeld sowieso alleen melk als ik ook mijn borsten een beetje meemasseer. Bij mijn tweede kolfde ik dus enkelzijdig, dan kon ik goed compressie toepassen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 14 januari 2018 @ 22:53:33 #198
269689 crew  Viv
pi_176510332
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:38 schreef Jentin het volgende:
Maak ik een denkfout als ik denk dat het zo nooit goed op gang komt, omdat die kv ervoor zorgt dat de baby niet vraagt wat hij nodig heeft en dus niet voldoende wordt aangelegd om e.e.a. op gang te krijgen etc.?
Je redenering klopt, als ze niet zou kolven. Daar zit je denkfout. ;) En wat LB zegt, dat kolven moet dan wel goed gebeuren.
pi_176510481
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:53 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Je redenering klopt, als ze niet zou kolven. Daar zit je denkfout. ;)
:Y) thanks. Hoe zit dat dan met regeldagen als je kolft? Boots je die als het ware na door vaker te kolven of hoeft dat dan niet of?

Jij ook, Lb, voor je uitgebreide reactie :). Borstcompressie deed bij mij ook vaak de truc, misschien voorzichtig 'ns noemen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 14 januari 2018 @ 23:06:39 #200
269689 crew  Viv
pi_176510716
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:59 schreef Jentin het volgende:
:Y) thanks. Hoe zit dat dan met regeldagen als je kolft? Boots je die als het ware na door vaker te kolven of hoeft dat dan niet of?
Ja, als je te weinig melk produceert kun je powerkolven, daar zijn verschillende methoden voor, zie bijvoorbeeld https://moedermelknetwerk(...)kolven-power-pumping
Dit moet dan wel een aantal dagen gedaan worden om effect te hebben.
pi_176521274
Nog bedankt voor het meedenken hier. Ik heb nu gekolfd voor het werk en op het werk laat. Ik kom nu zo'n beetje uit, en met mijn bijna vaste kolfmoment in de middag moet het dus wel gaan lukken om zelfs een klein beetje voorraad weer op te bouwen. Hoop ik. :)

Edit, volgens mij knalde er net een batterij van mijn kolf. :o Halve hartverzakking en ik liet nog bijna mijn opbrengst vallen ook. :o Iemand enig idee wat ik nu moet doen?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176522041
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:02 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Wat vind je een dingetje? Dat ik het kan doen?

Ik zou mijn huisarts bellen trouwens.
Nee, jezelf voorschrijven. Het gebeurt best wel vaak merk ik op het spreekuur of dat partner even wat voorschrijft :X Ik heb daar zelf wat weerstand tegen, maar jij doet het dus ook niet.
  maandag 15 januari 2018 @ 22:00:35 #203
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176530309
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 16:13 schreef Nanuke het volgende:
Nog bedankt voor het meedenken hier. Ik heb nu gekolfd voor het werk en op het werk laat. Ik kom nu zo'n beetje uit, en met mijn bijna vaste kolfmoment in de middag moet het dus wel gaan lukken om zelfs een klein beetje voorraad weer op te bouwen. Hoop ik. :)

Edit, volgens mij knalde er net een batterij van mijn kolf. :o Halve hartverzakking en ik liet nog bijna mijn opbrengst vallen ook. :o Iemand enig idee wat ik nu moet doen?
Oei, je kolf! Wat heb je gedaan? Ik zou het ook niet weten. Heb je nog garantie?
Wel fijn dat je een ritme vindt. Ik heb dat ook wel, heb mijn werkdag iets aangepast en kolf nu toch gewoon 3x zoals ik wilde maar werk op de eerste paar minuten na gewoon door dus voel me ook niet meer schuldig. En omdat ik kan werken kolf ik ook makkelijker lang dus iets meer opbrengst.

quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 16:49 schreef WupWup het volgende:

[..]

Nee, jezelf voorschrijven. Het gebeurt best wel vaak merk ik op het spreekuur of dat partner even wat voorschrijft :X Ik heb daar zelf wat weerstand tegen, maar jij doet het dus ook niet.
Ik doe het niet snel. Maar heb er denk ik wel minder weerstand tegen dan jij. Ik weet wat ik doe, ik ken mijn grenzen, en het heeft soms ook wel iets heel omslachtigs om het via de huisarts te spelen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lemijn op 15-01-2018 22:06:28 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 15 januari 2018 @ 22:05:43 #204
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176530459
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:53 schreef Heliotrope het volgende:
Scheelt denk ik ook of je het meteen de volgende dag geeft of dat je het in wil vriezen? Keertje proberen met één flesje, voelen hoe koud het blijft? Alle tijd die het scheelt is weer meegenomen om het kolven ‘leuk’ te houden lijkt me.

Blue, is het bij jou nog weer goed op gang gekomen na alles wat tegenzat?

Minilot, lijkt me dat dat wel kan, en in de eerste weken is onbeperkt aanleggen toch een goed plan.
Heel waar, dat het belangrijk is om het kolven leuk te houden. Om die reden heb ik bijvoorbeeld bedacht dat ik een thermoskan thee mee neem. Ik ben thuis gewend geraakt aan kolven met een kopje thee, en dat wil ik dus nog steeds graag. Kleine dingen...

Heb vandaag gewoon het koeltasje op mijn kamer gehouden, melk is voor woensdag. Maar nu lees ik de post van zo-is-dat nog eens over en woensdag ga ik een experiment doen: 1 in de koelkast en 1 in de koeltas. Kijken hoeveel het uitmaakt :). (want die moet wel de vriezer in 's avonds...).

@vivi: ik kan in de kofschelpen niet goed zien of het straaltjes zijn, alleen dat het druppelt in het flesje. drup - drup - drup. Doordat Jacob wel eens loslaat tijdens het drinken weet ik dat er beiderzijds zeker wel stralen mogelijk zijn :).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176531031
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 22:00 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Oei, je kolf! Wat heb je gedaan? Ik zou het ook niet weten. Heb je nog garantie?
Wel fijn dat je een ritme vindt. Ik heb dat ook wel, heb mijn werkdag iets aangepast en kolf nu toch gewoon 3x zoals ik wilde maar werk op de eerste paar minuten na gewoon door dus voel me ook niet meer schuldig. En omdat ik kan werken kolf ik ook makkelijker lang dus iets meer opbrengst.
Met mijn domme hoofd een heel oude batterij erin gebruikt. Gelukkig heeft man ernaar gekeken en de schuldige batterij eruit gehaald. De kolf werkt ook nog op stroom, maar met batterijen vind ik op m'n werk wel makkelijk. Morgen maar eens kijken of dat nog wil, en anders inderdaad kijken naar de garantie. Schrok me rot joh. :@

Ja, dat ritme vinden is zo belangrijk. En relaxen. Ik neem altijd wat lekkers erbij en lees een beetje. Dat scheelt echt veel voor mijn gevoel. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 15 januari 2018 @ 23:00:17 #206
269689 crew  Viv
pi_176531911
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 22:00 schreef Lemijn het volgende:
Ik heb dat ook wel, heb mijn werkdag iets aangepast en kolf nu toch gewoon 3x zoals ik wilde maar werk op de eerste paar minuten na gewoon door dus voel me ook niet meer schuldig. En omdat ik kan werken kolf ik ook makkelijker lang dus iets meer opbrengst.
Hey, wat goed! Dit leest trouwens alsof je in de eerste paar minuten van je spreekuur alles aansluit op je handsfree kolfbh en dan met een grote trui eroverheen je patiënten binnenroept. :+
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 22:05 schreef Lemijn het volgende:
@vivi: ik kan in de kofschelpen niet goed zien of het straaltjes zijn, alleen dat het druppelt in het flesje. drup - drup - drup. Doordat Jacob wel eens loslaat tijdens het drinken weet ik dat er beiderzijds zeker wel stralen mogelijk zijn :).
Oh, maar in het flesje is het altijd drup - drup - drup, ook als je straaltjes hebt! :Y Dat komt door het ritme van je kolf, iedere keer als het vacuüm even afneemt flapt je membraan even open en stroomt de melk naar beneden.
  maandag 15 januari 2018 @ 23:12:53 #207
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176532240
Ik moest hard lachen om het beeld van al kolvend spreekuur doen!

En ik snap van het vacuüm :). Maar per keer een enkel drupje, dan doe je wel lang over zo’n flesje vullen. Overigens ging het 1x vandaag echt een heel stuk sneller. Raadselachtig toch.

Oh ja, met de handkolf en dan langer vacuüm vasthouden: plons - plons - plons. :P
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176532773
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 22:05 schreef Lemijn het volgende:

[..]


Heb vandaag gewoon het koeltasje op mijn kamer gehouden, melk is voor woensdag. Maar nu lees ik de post van zo-is-dat nog eens over en woensdag ga ik een experiment doen: 1 in de koelkast en 1 in de koeltas. Kijken hoeveel het uitmaakt :). (want die moet wel de vriezer in 's avonds...).

Ik ben benieuwd naar je experiment! :D ik heb de temperatuur niet gemeten in t tasje maar afgelopen donderdag had ik weer zo’n niet-in-de-koelkast dag en die melk is voor morgen en was vandaag in ieder geval nog gewoon goed ^O^
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 15 januari 2018 @ 23:40:40 #209
269689 crew  Viv
pi_176532933
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 23:12 schreef Lemijn het volgende:
Oh ja, met de handkolf en dan langer vacuüm vasthouden: plons - plons - plons. :P
Misschien kun je het met twee handkolven tegelijk proberen? :Y)
pi_176534308
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:53 schreef Heliotrope het volgende:

Blue, is het bij jou nog weer goed op gang gekomen na alles wat tegenzat?

Late reactie, maar ja alles doet het weer nasr behoren :D
Dwz ik voed alleen links en kolf toch ook nog 1 maal op mijn wer alleen links.
Productie van 40-60 ml nog.
Kortom ik loop nu bij late dienst en nachtdienst in op voorraad want ze drinkt dan 130-150 nog 1 keer.

Dusch iemand advies wat dan te geven?
Gewone melk blieft mevrouw niet, de optimel van broerlief wel :') maar dat wil ik op de incidentele slok na vermijden.
Maar ze drinkt nog echt voor de 'grote' slaap en 's nachts ook als ik werk.
pi_176536232
Ligt eraan of je drinken wil geven of voeding denk ik. Bij dorst water en als je een voeding wil geven, dan kunstvoeding?
  dinsdag 16 januari 2018 @ 09:15:15 #212
149959 SQ
snelle trees
pi_176536337
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 23:00 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Hey, wat goed! Dit leest trouwens alsof je in de eerste paar minuten van je spreekuur alles aansluit op je handsfree kolfbh en dan met een grote trui eroverheen je patiënten binnenroept. :+

[..]

Oh, maar in het flesje is het altijd drup - drup - drup, ook als je straaltjes hebt! :Y Dat komt door het ritme van je kolf, iedere keer als het vacuüm even afneemt flapt je membraan even open en stroomt de melk naar beneden.
nou, hier klotst het er best in hoor, ligt denk ik ook aan de kracht van je tsr. Ik heb altijd 1 hele goede, daarmee kolf ik (dubbelzijdig) 120cc binnen 3 tot 5 minuten. Daarna nog 1, waarbij er 30-60 bij komt. En dan ben ik droog :')
disclaimer
  dinsdag 16 januari 2018 @ 09:16:05 #213
149959 SQ
snelle trees
pi_176536350
Ik zag vanmorgen dat er nog 7 zakjes melk in de vriezer lagen :o dus fijnproever zal toch op iets anders over moeten binnenkort :')
disclaimer
pi_176536634
Kolf je niet meer, sq?
  dinsdag 16 januari 2018 @ 09:39:16 #215
149959 SQ
snelle trees
pi_176536677
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 09:36 schreef WupWup het volgende:
Kolf je niet meer, sq?
jawel, maar hij drinkt nog 2 flessen en ik kolf er 1 ;)
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 10:28:52 #216
269689 crew  Viv
pi_176537557
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 09:15 schreef Stormqueen het volgende:
kolf ik (dubbelzijdig) 120cc binnen 3 tot 5 minuten. Daarna nog 1, waarbij er 30-60 bij komt. En dan ben ik droog :')
Dat komt ook precies overeen met het drinkpatroon zoals je dat omschreef voor beide kinderen: slechts 5 minuten klokken en toch genoeg binnenkrijgen. :)
pi_176547556
Was ik gisteren blij dat ik een (soort van) manier gevonden had, wil de opvang toch nog wat grotere flesjes. Ik vraag me echt af of hij dat ook wel bij mij drinkt. :X Niet echt lekker voor mijn gevoel. Nouja. Ik kolfde toch al extra dus hopelijk helpt dat voor de productie.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176551102
Wil de opvang dat of wil je kind dat? Dat zou voor mij wel het verschil maken om er al dan niet aan te voldoen...
pi_176552445
Ik had zelf aangegeven dat ik niet goed weet wat hij drinkt, en dat als ze denken dat hij meer wil/nodig heeft, ze dat even moesten aangeven. Om zo te onderzoeken wat hij zelf wil. Man ging Dirk ophalen, dus waarom ze dat denken/willen weet ik niet.

Ik vraag me alleen af of hij dan bij mij wel genoeg krijgt. Gezien het cb de ene keer wel, dan weer niet over zijn gewicht valt, ligt dat gevoelig...
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 22:30:37 #220
269689 crew  Viv
pi_176554644
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 18:21 schreef Nanuke het volgende:
Ik vraag me echt af of hij dat ook wel bij mij drinkt. :X
Wat hij uit de fles drinkt is niet de norm hè, dat hij dezelfde hoeveelheden ook aan de borst zou moeten drinken en anders te weinig krijgt. Soms drinken baby's gewoon meer uit de fles omdat de melk sneller stroomt en het drinken minder moeite kost. Al snap ik ook dat het gevoelig ligt. :*
pi_176555036
Dat klinkt leuk in theorie, maar met de calma speen moet hij harder werken dan aan de borst bij mij. En doet hij er vaak langer over dan aan de borst (tenzij HONGER na een lang slaapje, dan doet hij het ongeveer net zo snel). Ik vind het maar lastig en blijf zo onzeker. Elke keer als ik denk dat t weer okee gaat, gaat t daarna weer minder met z'n aankomen. En de ene keer vindt het cb de groei okee, de volgende keer toch weer matig. En ja, goede plasluiers en alert en actief en ontwikkelt en zo. Maar toch...

(En nu ga ik slapen want moe griephoofd helpt vast ook niet mee qua gevorl en alles. :@ )
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176555075
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:30 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Wat hij uit de fles drinkt is niet de norm hè, dat hij dezelfde hoeveelheden ook aan de borst zou moeten drinken en anders te weinig krijgt. Soms drinken baby's gewoon meer uit de fles omdat de melk sneller stroomt en het drinken minder moeite kost. Al snap ik ook dat het gevoelig ligt. :*
Als je baby afwisselend uit een fles en uit de borst moet drinken, dan kan het nadelig zijn als hij uit de fles een plons meer krijgt ivm het oprekken van de maaginhoud. Met dat argument kun je beter vaker een klein flesje geven dan minder vaak een grotere voeding.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 22:52:36 #223
269689 crew  Viv
pi_176555336
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:45 schreef WupWup het volgende:
Als je baby afwisselend uit een fles en uit de borst moet drinken, dan kan het nadelig zijn als hij uit de fles een plons meer krijgt ivm het oprekken van de maaginhoud. Met dat argument kun je beter vaker een klein flesje geven dan minder vaak een grotere voeding.
Ja dat ook. Mijn baby dronk dan niet afwisselend fles/borst, maar de eerste maanden hoopte ik nog wel op een terugkeer naar de borst. Ik koos daarom voor paced bottle feeding met de allerlangzaamste speen die ik kon vinden (niet de Calma, want die ging super snel zodra het vacuüm gecreëerd was).
pi_176555548
Nanuke, in welke curve bekijkt het CB de groei? Die van het boekje/henzelf of die van de WHO (ook wel borstvoedingscurve genoemd). Dat maakt namelijk behoorlijk uit.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_176560247
Ik zal jullie adviezen over vaker kleinere flesjes even meenemen, dank daarvoor. Ik betwijfel zelf echt of het nodig is, en denk dat ze het basseren op hoe snel hij de fles leegdrinkt. Man heeft er niet naar gevraagd, helaas.

Morretje, het maakt niet heel erg uit welke curve je bekijkt, zijn groei buigt in beide van zijn begin-lijn af. En dan steeds een stukje herstel (maar dan niet helemaal) en dan weer wat minder. Ik snap er niets van, maar vind het wel erg vervelend.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 17 januari 2018 @ 09:36:25 #226
269689 crew  Viv
pi_176560490
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 09:20 schreef Nanuke het volgende:
denk dat ze het basseren op hoe snel hij de fles leegdrinkt.
Maar dat zegt niks. Hoe tevreden is hij direct na de fles, hoe snel na de fles heeft hij weer honger?

Ik hoogde de fles altijd pas op als ze meerdere keren boos was geworden omdat de fles leeg was (alsof je een lolly afpakt van een kleuter, dat idee :D ).
pi_176560664
Nou precies. Dat heb ik zelf ook. Het is maar een aanname ook, ik ga er morgen even over bellen. (De leidster die hij heeft is er vandaag niet. :) )
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176560824
Ah ok, dus ook op de WHO-curve geen vloeiend lijntje..
Los van de curve, maak jij je zorgen over zijn groei?

En over de opvang, als de fles te snel leeg is hebben ze nog wel zuigbehoefte en kunnen ze ook goed boos worden.. Advies is om zo rechtop mogelijk de fles te geven, en de fles zo horizontaal mogelijk. En idd niet een te groot gat in de speen.
Lastig hoor, als je dit moet oplossen.. :{
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_176561284
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 09:55 schreef Morretje het volgende:
Ah ok, dus ook op de WHO-curve geen vloeiend lijntje..
Los van de curve, maak jij je zorgen over zijn groei?
Lastige vraag dit. Op een goede dag, nee, maak ik me geen zorgen. Dirk ontwikkelt prima, is vrolijk en blij en geeft duidelijk aan wat hij wil en ook wanneer hij niet wil.
Op minder goede dagen, ja, maak ik me zorgen. Want als al die dingen goed zijn, en hij zo duidelijk is... Waarom wijkt zijn groei dan nog/steeds af?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176572945
Ik ga over ruim een maand weer werken en mijn dochter (dan 5,5 maand) krijgt volledig borstvoeding op verzoek. Ik kijk een beetje op tegen het kolven ;( .

Nu had ik een paar vraagjes :) .

Ik kolf nu met een handkolf, is een dubbele elektrische de aanschaf waard qua productiewinst?

Hoeveel heeft ze ongeveer nodig voor een hele dag? Ik heb namelijk geen flauw idee. Als ik nu weg ga voor een paar uurtjes laat ik haar papa achter met ~ 150ml en drinkt ze daar de helft van. Als ik haar het flesje geef gaat het veel sneller.

Hadden jullie een voorraadje in de vriezer? En gebruik je dan flesjes of van die wegwerpzakjes?
En gebruiken jullie een tasje met koelelement om de melk te vervoeren? Ik zal ongeveer een uur reistijd hebben.

Bedankt :*
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_176574363
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 19:27 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik ga over ruim een maand weer werken en mijn dochter (dan 5,5 maand) krijgt volledig borstvoeding op verzoek. Ik kijk een beetje op tegen het kolven ;( .

Nu had ik een paar vraagjes :) .

Ik kolf nu met een handkolf, is een dubbele elektrische de aanschaf waard qua productiewinst?

Hoeveel heeft ze ongeveer nodig voor een hele dag? Ik heb namelijk geen flauw idee. Als ik nu weg ga voor een paar uurtjes laat ik haar papa achter met ~ 150ml en drinkt ze daar de helft van. Als ik haar het flesje geef gaat het veel sneller.

Hadden jullie een voorraadje in de vriezer? En gebruik je dan flesjes of van die wegwerpzakjes?
En gebruiken jullie een tasje met koelelement om de melk te vervoeren? Ik zal ongeveer een uur reistijd hebben.

Bedankt :*
Ik gebruik in ieder geval wel een tasje met koelelement, niet alleen voor vervoer maar ook om de melk goed te houden tijdens een werkdag.

Verder denk ik dat het gewoon een beetje proberen is qua hoeveelheid in een flesje. In het begin heb ik de berekening van La Leche League aangehouden en daarna gekeken of dat op ging. Mijn zoon is nu 6,5 maand oud en ik zit op flesjes van 130 ml, waarvan heel erg vaak 10-30 ml. blijft staan.

www.lalecheleague.nl/bors(...)eel-melk-in-een-fles
  woensdag 17 januari 2018 @ 20:37:53 #232
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176574749
Ah, ik kwam net hetzelfde linkje spammen, ook voor Nanuke! Volgens dit rekenmodel heeft mijn baby 800ml nodig. Aantal voedingen thuis geen idee, maar als ik weg ben ongeveer om de 3 uur dus ongeveer 100 ml. Ik maak flesjes tussen de 90 en 130 ml, afhankelijk van hoeveel ik heb gekolfd. Vandaag had ik in 3 kolfbeurten bijvoorbeeld 350 ml in totaal, dus dat is nu de vriezer in als 120-120-110. Thuis zijn nog kleinere porties van 50 ml, voor als hij meer wil.
Ik ben van plan om de hoeveelheid per fles niet groter dan 150ml per keer te maken. Hij kan wel lekker makkelijk uit die fles drinken, maar ik kan dat niet kolven. Dus hij wacht maar mooi tot ik er weer ben (zeg ik nu he, als het drama wordt op de opvangdagen kan het altijd weer anders).

quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 19:27 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik kolf nu met een handkolf, is een dubbele elektrische de aanschaf waard qua productiewinst?
Dat verschilt per persoon. Krijg je nu in een redelijke tijd een redelijke hoeveelheid?
Ik heb wel een dubbelzijdige elektrische, met als belangrijkste voordeel dat ik intussen kan doorwerken (eigen kamer dus hoef niet naar een kolfruimte toe), waardoor ik langer kan kolven. Vind de handkolf wel véél prettiger.
quote:
Hoeveel heeft ze ongeveer nodig voor een hele dag? Ik heb namelijk geen flauw idee. Als ik nu weg ga voor een paar uurtjes laat ik haar papa achter met ~ 150ml en drinkt ze daar de helft van. Als ik haar het flesje geef gaat het veel sneller.
Zie stukje hierboven :)
quote:
Hadden jullie een voorraadje in de vriezer? En gebruik je dan flesjes of van die wegwerpzakjes?
En gebruiken jullie een tasje met koelelement om de melk te vervoeren? Ik zal ongeveer een uur reistijd hebben.
Ja, ik heb een voorraadje opgebouwd. Vond ik een rustig idee, dan kunnen ze een keer slordig met de voorraad omgaan/ kan ik het omgooien/ vergeten op werk etc. Ik vries het in in avent bekers en beldico flesjes.
En vervoer inderdaad in zo'n tasje met koelelement. Dat houdt het goed koud hoor!

quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 23:32 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik ben benieuwd naar je experiment! :D ik heb de temperatuur niet gemeten in t tasje maar afgelopen donderdag had ik weer zo’n niet-in-de-koelkast dag en die melk is voor morgen en was vandaag in ieder geval nog gewoon goed ^O^
Vandaag het experiment gedaan :). Na de eerste kolfronde deed ik 1 flesje in de koelkast en 1 in koeltas. 6 uur later vertrok ik, en beide flesjes voelde even koud aan, misschien die in het koeltasje zelfs nog ietsje kouder. En het koelelement was toen al 10 uur uit de vriezer. Daarna nog een uurtje naar huis.
Maar fijn, ik ga de koelkast voortaan mooi overslaan.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176576006
Dank jullie voor de antwoorden! Dat linkje is echt handig, ik gok dat ze ongeveer 800ml nodig gaat hebben. Ik had het idee dat ze veel meer dronk :) . Er van uitgaande dat ik 12 uur per dag van huis ben (reistijd ;( ) dan kan ik uit gaan van 400ml die nodig zijn als ik er niet ben.

Ik doe ongeveer 20 minuten voor 150ml met de hand, ligt er aan hoe ik me voel. Ik weet niet of dat snel is of niet.

En ik ga investeren in een klein koeltasje!
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_176576862
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:37 schreef Lemijn het volgende:

Vandaag het experiment gedaan :). Na de eerste kolfronde deed ik 1 flesje in de koelkast en 1 in koeltas. 6 uur later vertrok ik, en beide flesjes voelde even koud aan, misschien die in het koeltasje zelfs nog ietsje kouder. En het koelelement was toen al 10 uur uit de vriezer. Daarna nog een uurtje naar huis.
Maar fijn, ik ga de koelkast voortaan mooi overslaan.
Ah goed om te horen! ^O^ Hier ook geen twijfels meer dan.
pi_176581346
Okee, een echte n00b-vraag.. :@ Koter nu ruim een week oud en is 's nachts nogal een luilak en laat gerust vier uur tussen de voedingen. Fijn voor onze nachtrust, maar oh - wat lekken mijn boobs erbij! Krijgen we een wel erg vochtig bed van. Slapen jullie in (voedings)beha's met zoogcompressen? Ik heb van mijn leven nog nooit in een beha geslapen; het staat me een beetje tegen, al die strakkigheid in bed. Maar steeds die natte plekken is ook niks. Hoe lossen jullie dat op? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_176581371
Ik lig nog steeds op handdoeken voor het lekken :')

Zoogcompressen lekte ik snel doorheen en zat ik alsnog met een nat bed
pi_176581380
Minilot ik slaap dan op een zachte handdoek, houd niet van kleding aan 's nachts. Fijn dat hij lekker slaapt!
pi_176581419
Ik heb tot nu toe ook handdoeken geprobeerd, maar die voorkomen niet dat mijn dekbed nat wordt wanneer ik op mijn rug draai.. Hmm.
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 18 januari 2018 @ 08:24:17 #239
269689 crew  Viv
pi_176581483
Ik sliep in een elastisch hemdje met een hydrofiel erin gepropt bij mijn borsten. :')
pi_176581496
Ik sliep met een zachte voedingsbeha met kompressen. Daar lekte ik wel eens doorheen, maar meestal redde ik het wel tot de volgende voeding (die regelmatig al 1 of 2 uur later was).
pi_176581526
Ik heb voedingstops van de H&M waar je een soort top in hebt zitten waar je de zoogcompressen in kunt doen en dat ze redelijk blijven zitten. Maar momenteel slaap ik zelf nog steeds in mijn voedingsbh (zonder beugel) omdat me dat het lekkerste zit, vind de stevigheid er van zelf juist prettig nu.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_176581531
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 08:24 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik sliep in een elastisch hemdje met een hydrofiel erin gepropt bij mijn borsten. :')
:D Dat zijn de tips! Ik ga het vannacht meteen uitproberen. Verder vanmorgen na de vorige voeding dus wél met beha en zoogcompressen in bed gestapt, maar daar ben ik nu inderdaad al doorheen gelekt. Ontwaak zoon, ontwaak! :+
Let me see you stripped down to the bone
pi_176582157
Hier ook lang met (zachte) voedingsbh geslapen. Dat mis ik niet, trouwens :P

Over flessen op de opvang, vaak zijn ze ook geen borstvoedingshoeveelheden gewend, dus neigen ze misschien ook daarom naar vragen om ophogen. Was bij mij iig wel zo.

Ook late reactie, maar fijn Blue, dat het weer ‘werkt’ en niet plots afgelopen was.

Ik was er even helemaal klaar mee maar dat was echt een hormonale dip, merk ik nu. We zijn weer terug bij af met nachten met (ik denk) 6 voedingen, maar niet meer het gevoel NU te willen stoppen. De nachten zijn zwaar, maar de avondvoeding zou ik echt niet willen missen nog.
pi_176582778
+1 op de ervaring dat er bij kdv snel om ophogen gevraagd wordt. Bij nr 1 niet zo, want daar kregen ze soms maar 60 per fles in in het begin, maar nr 2 klokte zijn flesjes snel leeg. Toen ze vroegen (deden ze heel netjes: 'hij lijkt soms wel meer te kunnen drinken, we vragen ons af of hij wat meer in de fles kan hebben'), heb ik toen aangegeven dat hij meekreeg wat ik kolfde en hij bij tekort overdag bij mij kon inhalen savonds/snachts. Aangezien hij dus op dat moment 3x 150-170 per fles meekreeg, was het ook echt geen must er meer in te doen :D.

Ik heb nu even de balen van de bv: kloofje (gaatje), rechts lijkt niet verder te verbeteren. Het is niet meer viezig, maar gaat domweg niet dicht en dat doet best veel pijn. Kindlief geeft duidelijk aan er nog echt om verlegen te zitten bij die twee voedingen die we nog hebben (ochtend en avond), dus toch nog maar even aankijken maar :{
pi_176584501
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 08:28 schreef minilot het volgende:

[..]

:D Dat zijn de tips! Ik ga het vannacht meteen uitproberen. Verder vanmorgen na de vorige voeding dus wél met beha en zoogcompressen in bed gestapt, maar daar ben ik nu inderdaad al doorheen gelekt. Ontwaak zoon, ontwaak! :+
Heb je al andere zoogcompressen geprobeerd? Bij mij ligt het echt aan het merk of ik doorlek of niet.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_176584570
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:16 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Heb je al andere zoogcompressen geprobeerd? Bij mij ligt het echt aan het merk of ik doorlek of niet.
Dit. Ik zweer bij Natusan.

Ik slaap ook met bh en compressen. Lek dan niet door. Maar ik heb sowieso het idee dat mn botsten beter afgericht zijn dit keer. Heb ook nog geen een keer de spiegel geraakt met straaltjes na het douchen dit keer. :P
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_176584663
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:16 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Heb je al andere zoogcompressen geprobeerd? Bij mij ligt het echt aan het merk of ik doorlek of niet.
Nee, twee merkloze dozen gekregen van een kennis die bij nader inzien ging flesvoeden.

Als ze op zijn zal ik Natusan eens proberen, dank dames! :*
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 18 januari 2018 @ 11:22:15 #248
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176584673
Ik zweer bij wasbaar! Vind ik veel lekkerder zitten. Heb een overschot trouwens, dus wie wil proberen mag z'n adres sturen, dan doe ik een setje op de post.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176584735
En nog even iets: wat zijn eigenlijk jullie favoriete houdingen bij voeden?

Hier tot nu toe handsfree zijligging in bed favoriet wegens de relaxtheid ervan en verder Madonna-houding en rugbyhouding goed onder de knie. Vanmorgen voor het eerst buik op buik tot een succes gemaakt, dat was tot nu toe bij elke keer proberen jengelen in plaats van drinken. Dus jeuj! Variatie!

Inspiratie voor meer houdingen welkom :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_176584761
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:22 schreef Lemijn het volgende:
Ik zweer bij wasbaar! Vind ik veel lekkerder zitten. Heb een overschot trouwens, dus wie wil proberen mag z'n adres sturen, dan doe ik een setje op de post.
Oh, heb je tips voor merken wasbare? De hippie in mij vindt dat klinken als een puik idee *O*
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 18 januari 2018 @ 11:39:08 #251
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176585048
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:25 schreef minilot het volgende:

[..]

Oh, heb je tips voor merken wasbare? De hippie in mij vindt dat klinken als een puik idee *O*
Deze vind ik het fijnste. Heb ze tweedehands dus weet niet waar je ze het beste koopt. Drogen supersnel en zijn heel groot waardoor ze meestal wel ongeveer op de goede plek zitten (met name 's nachts verschuift de boel nog wel eens).
Een vriendin was juist dol op die van medela, die heb ik als reserve en zijn ook prima.

edit: 's nachts al heel lang niet meer nodig gelukkig. Lekken is nu hooguit druppeltjes.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176585087
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:39 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Deze vind ik het fijnste. Heb ze tweedehands dus weet niet waar je ze het beste koopt. Drogen supersnel en zijn heel groot waardoor ze meestal wel ongeveer op de goede plek zitten (met name 's nachts verschuift de boel nog wel eens).
Thanks, ik ga ze bestellen! *O*
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 18 januari 2018 @ 11:47:41 #253
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176585231
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:24 schreef minilot het volgende:
En nog even iets: wat zijn eigenlijk jullie favoriete houdingen bij voeden?

Hier tot nu toe handsfree zijligging in bed favoriet wegens de relaxtheid ervan en verder Madonna-houding en rugbyhouding goed onder de knie. Vanmorgen voor het eerst buik op buik tot een succes gemaakt, dat was tot nu toe bij elke keer proberen jengelen in plaats van drinken. Dus jeuj! Variatie!

Inspiratie voor meer houdingen welkom :)
Mijn kraamverzorgster was ook heel erg voor meerdere houdingen aanwennen, maar in praktijk deed ik zittend in madonnahouding of op de zij liggend. Punt. Ik snap niet zo goed waar meer houdingen goed voor zijn. Kinnetje in verschillende windrichtingen voor goed leeg drinken is achterhaald. Dus ik maak het mezelf gemakkelijk.

In tijden van veel productie deed ik trouwens wel eens wat meer tegen de richting in rechtop. Dus beetje onderuit gezakt in bed en dan liet hij boem zijn hoofd op de tepel vallen. Maar dan moest ik dat weer ondersteunen. Gedoe. En als ik moet opstaan voor de bel of overkokend water dan til ik hem meestal met de tegenovergestelde arm (hand onder zijn hoofd, met arm zijn lijf tegen me aandrukken.

Oh, en wat ik nuttig vind voor als hij een uur lang wil drinken/sabbelen/whatever: aan mijn dragende arm en zijn lijf zodanig stutten met kussens dat ik beide handen vrij heb. Maar de houding en het aanpappen wordt steeds minder een issue naarmate het kind sterker en doelgerichter wordt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176585274
Ik ben ook fan van wasbare! En snachts deed ik een hempje of sportbh met hydrofiel ertussen. En dan wisselde ik voor schoon halverwege. :') Ik lek gelukkig nu niet vaak meer s nachts, maar met voeden doet de andere tiet wel nog gezellig mee. Kost me nog regelmatig extra verschonen omdat ik weer eens vergeet er iets tussen te doen.

Qua houdingen ben ik met Lemijn. Ik doe madonna- en soms rugbyhouding. En als hij heel verkouden is wat meer rechtop, maar dan is hij weer sneller afgeleid.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176585616
Qua houdingen +1 op Lemijn. Bij kloven of andere pijnlijkheid kan afwisselen van houding wel fijn zijn. Daarvoor wel fijn als je het al een beetje onder de knie hebt.
  donderdag 18 januari 2018 @ 13:16:17 #256
149959 SQ
snelle trees
pi_176587258
Ik heb de eerste een jaar gevoed met uitsluitend Madonna en liggend in bed. Wat als je het goed doet ook buik tegen buik houdingen zijn ;) als het bevalt, waarom dan variëren?
disclaimer
pi_176587912
Beide kids in bed en madonna gevoed. En bij de 2e in het begin tegen de zwaartekracht in laten drinken vanwege overproductie en daarop volgende krampen.

Maar vooral liggend voeden O+
Toen ik dat eenmaal bij de eerste onder de knie had, wat een heerlijkheid is dat O+
pi_176588240
Dank voor de houdingen-input, lieve chicks! Helemaal duidelijk. Verschillende houdingen voor leegdrinken achterhaald, laat de lactatiemevrouw van onze kraamzorgorganisatie het maar niet horen. Daarvan moest het kind met de grootste nauwkeurigheid om de tepel heen roteren gedurende de dag. :7

Enfin, ik vind het zelf wel leuk om een beetje te variëren, maar alleen maar prettig als het niet hoeft. :)

Hier trouwens de laatste drie (van de tot nu toe negen) dagen een duidelijk patroon: bij dorst na minstens twee uur snurken drinkt O. in circa tien minuten een hele boob leeg. Dan even pauze met indien nodig luier verschonen of gewoon even laten zakken. Dan bij tweede boob aanbieden wegens nog steeds duidelijke hongersignalen steeds na een paar gulzige slokken jengelend de tepel loslaten wegens ogenschijnlijk overvol en er daarna weer heel erg naar gaan happen en zo een paar minuten door, tot ik 'm maar ga afleiden met ermee lopen en voor hem zingen en dan is het na een paar minuten wel weer goed allemaal. :)

Maar het lijkt dus alsof -ie na één borst wel vol genoeg zit, maar het zo lekker vindt dat -ie moeite heeft met dat accepteren.

Even onzinnig projecteren: ik en zijn vader zijn ook iets te gulzige veelvraten (CUL-mod word je niet zomaar :7), dus wellicht een erfenisje? :7

Het is geen drama verder, maar toch vind ik het sneu: wel willen drinken, maar het past niet meer. Zuigbehoefte alleen lijkt het niet te wezen, pink, neuspuntje en eigen vingers worden sinds een paar dagen knorrig uitgespuugd zodra blijkt dat er geen melk uitkomt :+
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 18 januari 2018 @ 14:15:28 #259
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176588569
Neuspuntje :o.

En als je de lege borst weer aanbiedt?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176588663
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:15 schreef Lemijn het volgende:
Neuspuntje :o.

En als je de lege borst weer aanbiedt?
Ja, pinken en neuspuntjes vond -ie de eerste paar dagen prima om op te sabbelen, maar nu is het: meh, geen melk, weg ermee. :') Hij gaat ook steeds gewoon kalm en zoet (en urenlang!) slapen als -ie eenmaal rustig is, we gebruiken geen speentje. Lijkt dus wel mee te vallen met losstaande zuigbehoefte.

Lege boob aanbieden nog niet geprobeerd, zal dat bij de volgende voedingsronde eens testen. ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_176590992
Ook eens met Lemijn wat voedingshoudingen betreft. Hier ook vooral madonnahouding en af en toe liggend. In het begin vanwege kloven ook nog wel rugby gedaan.

Tegen lekkage gebruik ik een grote dubbelgevouwen handdoek in bed.
Vanochtend opeens weer lekkage. S. kwam de afgelopen weken steeds 2 of 3 keer per nacht. Borsten daar weer aangewend, afgelopen nacht lag ie om 21:00 in bed, kwam rond 03:00 uur voor een voeding, dronk maar 1 borst en daarna weer geslapen tot 08:15. Mijn linkerborst was daardoor bijna 12 uur niet gedronken, dus was uit zichzelf al aan het leeglopen :+ :+
pi_176591425
Ik loop toch een beetje te klooien en klungelen met borstvoeding en de introductie van vast voedsel.
Tot nu toe zijn het echt kleine hapjes, waarbij fruit er prima ingaat, maar de groente er meestal voor het grootste deel met dezelfde vaart er weer uitgewerkt wordt. :)

S. is nu 6,5 maand. Op een gegeven moment moet/mag die vaste voedsel opgebouwd worden naar meer, maar hoe doe je dat?
En mag/moet je je kind nu dan ook al andere dingen laten drinken dan alleen moedermelk (bv. water of slappe lauwe thee)?
En hoe zit dat met pap? En welke pap kun je dan evt. het beste nemen? We hebben een gratis probeerpak met één of ander pyjamapapje, maar volgens mij zit daar allemaal toegevoegde suikers in, dus die wil ik dan liever nog even laten staan.

Ik wil wel mijn kind daarbij volgen, maar vaak snap ik zijn signalen niet of hij geeft het belabberd aan. Nu geef ik eerst altijd BV, daarna een hapje groente of fruit.
Mijn angst zit hem er vooral in, dat bij te snel opbouwen van vast voedsel hij de borst heel snel niet meer of veel minder wil, waardoor ik daar mogelijk last van krijg (stuwing, borstontsteking). En ik vind het emotioneel gezien heel erg moeilijk om dat borst voeden los te laten en die knusse momenten met S. te minderen.

Mijn doel was 6 maanden BV, maar nu blijk ik er emotioneel heel veel waarde aan te hechten en wil ik minimaal een jaar BV geven. Rationeel weet ik dat het normaal/gezond is dat het minder wordt, maar emotioneel maakt dat feit me echt een compleet weekdier....

Kan ie echt niet gewoon tot zijn 18e alleen met BV toe :7 :7 :7 :+ :+ :+ :+ :7 :7 :7 :7????
  donderdag 18 januari 2018 @ 16:42:34 #263
149959 SQ
snelle trees
pi_176591558
Tolstoi, stop eens :P Je maakt het echt veel te moeilijk allemaal ;)

die overgang van melk naar vast voedsel gaat heel geleidelijk, als in, maanden. En in die maanden zal je baby waarschijnlijk steeds een beetje minder melk gaan drinken. Daar wennen je borsten dus aan en daar merk je eigenlijk niets van.

Noud bijvoorbeeld is nu ruim tien maanden en eet dagelijks zo'n twee boterhammen, twee stuks fruit en een aardige portie avondeten (150 tot 200 gram, met de pot mee). Daarnaast drinkt hij op dagen dat ik bij hem ben nog zo'n vier keer overdag en 3 keer in de nacht. De borstvoeding zeg je dus geen vaarwel, wel zal hij wellicht per sessie wat minder gaan drinken.

Ik denk dat je prima bezig bent. Laat hem hapjes proeven, laat hem aangeven wat hij wil. Als hij niet echt een signaal geeft lijkt me dat een teken van gebrek aan interesse. Ook niet erg, hij is nog jong.

Wat betreft pap, een baby heeft geen pap nodig. wil je dat toch graag geven kun je rijstebloem mengen met afgekolfde melk. Dat blijft wel vrij vloeibaar, moedermelk bindt niet zo goed als poedermelk.

Ik heb het eten gewoon zo aangepakt: als ik wat at, kreeg hij ook wat. En van die muizenbeetjes laat hij echt geen hele voedingen vallen. Gaandeweg gaat hij vanzelf meer eten.

Succes!
disclaimer
pi_176592071
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 16:14 schreef TolstoiFan het volgende:
Ook eens met Lemijn wat voedingshoudingen betreft. Hier ook vooral madonnahouding en af en toe liggend. In het begin vanwege kloven ook nog wel rugby gedaan.

Tegen lekkage gebruik ik een grote dubbelgevouwen handdoek in bed.
Vanochtend opeens weer lekkage. S. kwam de afgelopen weken steeds 2 of 3 keer per nacht. Borsten daar weer aangewend, afgelopen nacht lag ie om 21:00 in bed, kwam rond 03:00 uur voor een voeding, dronk maar 1 borst en daarna weer geslapen tot 08:15. Mijn linkerborst was daardoor bijna 12 uur niet gedronken, dus was uit zichzelf al aan het leeglopen :+ :+
Ik moest even gniffelen om je laatste zin :+ Valt normaal wel mee bij mij. Drup wel vaak uit m'n andere borst tijdens voeden, maar verder af en toe alleen een vochtig plekje. Behalve vannacht, toen liep mijn ene borst ook spontaan leeg met flink natte plek in bed tot gevolg. Vriend ontdekte het en kon er niet over uit dat dat spontaan uit mijn borst was gelopen :D
pi_176592421
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 16:42 schreef Stormqueen het volgende:
Tolstoi, stop eens :P Je maakt het echt veel te moeilijk allemaal ;)

die overgang van melk naar vast voedsel gaat heel geleidelijk, als in, maanden. En in die maanden zal je baby waarschijnlijk steeds een beetje minder melk gaan drinken. Daar wennen je borsten dus aan en daar merk je eigenlijk niets van.

Noud bijvoorbeeld is nu ruim tien maanden en eet dagelijks zo'n twee boterhammen, twee stuks fruit en een aardige portie avondeten (150 tot 200 gram, met de pot mee). Daarnaast drinkt hij op dagen dat ik bij hem ben nog zo'n vier keer overdag en 3 keer in de nacht. De borstvoeding zeg je dus geen vaarwel, wel zal hij wellicht per sessie wat minder gaan drinken.

Ik denk dat je prima bezig bent. Laat hem hapjes proeven, laat hem aangeven wat hij wil. Als hij niet echt een signaal geeft lijkt me dat een teken van gebrek aan interesse. Ook niet erg, hij is nog jong.

Wat betreft pap, een baby heeft geen pap nodig. wil je dat toch graag geven kun je rijstebloem mengen met afgekolfde melk. Dat blijft wel vrij vloeibaar, moedermelk bindt niet zo goed als poedermelk.

Ik heb het eten gewoon zo aangepakt: als ik wat at, kreeg hij ook wat. En van die muizenbeetjes laat hij echt geen hele voedingen vallen. Gaandeweg gaat hij vanzelf meer eten.

Succes!
SQ, thanks!! Dit had ik even nodig :*
Heb inderdaad de neiging om alles teveel te overdenken en uit te willen denken.... We hadden de laatste keer bij het CB een schemaatje meegekregen bij hoeveel maanden een baby welk voedsel zou moeten (??? onduidelijk of dat inderdaad een moeten is) eten, waardoor ik weer meteen in de stress schiet dat ik achterloop op het schema.

OK, dus een overgang van maanden, daar kan ik wel wat mee (ik dacht dat het wellicht in weken moest om aan dat schema te komen), voelt wel relaxter aan.

En dat andere drinken aanbieden (water of thee)? Proberen of het gewoon bij BV laten?

Pap hoeft van mij niet per sé. Manlief heeft er wel eens over om 's avonds laat pap te geven zodat hij hopelijk minder vaak komt 's nachts.

Het is echt die onzekerheid dat ik af en toe gewoon niet weet waar ik mee bezig ben :@
Plus dat ook mijn ouders al beginnen met dat hij wel met de pot mee kan eten binnen afzienbare tijd.

Wow, Noud eet echt veel O+
  donderdag 18 januari 2018 @ 17:54:21 #266
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176592893
N hier is bijna 2,5 jaar, en drinkt nog steeds veel bv. Ze is daarnaast wel heel langzaam meer gaan eten, vooral na haar 2e. Dus van die maanden, kan je ook wel jaren maken ;) Wat SQ zegt, als ik wat eet, krijgt zij ook wat. En wat het CB ervan vindt, boeit me niet zoveel.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176594947
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:39 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Deze vind ik het fijnste. Heb ze tweedehands dus weet niet waar je ze het beste koopt. Drogen supersnel en zijn heel groot waardoor ze meestal wel ongeveer op de goede plek zitten (met name 's nachts verschuift de boel nog wel eens).
Een vriendin was juist dol op die van medela, die heb ik als reserve en zijn ook prima.

edit: 's nachts al heel lang niet meer nodig gelukkig. Lekken is nu hooguit druppeltjes.
Oh die ga ik ook proberen! Bedankt voor de link :Y .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_176600981
+1 op sq: maak het niet te moeilijk. Daarom rapleyen wij nu voor de derde keer. Ik vind dat echt ideaal: kind eet gewoon zelf, terwijl wij dat ook doen ;) Ik hoef niet te pureren, niet te voeren, niet te bedenken hoeveel erin gaat... doet ie lekker zelf.
En als je zoutloos kookt, kan hij idd gewoon met de pot mee-eten.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:32:37 #269
149959 SQ
snelle trees
pi_176610112
Kak, net gekolfd, kom ik tot de ontdekking dat mijn koeltasje nog thuis staat....
Zou ik die flesjes gewoon in buiten mijn fietstas kunnen leggen en dan om half zes thuis in de koelkast, dat blijft toch wel goed met deze temperaturen?
disclaimer
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:38:26 #270
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176610256
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:32 schreef Stormqueen het volgende:
Kak, net gekolfd, kom ik tot de ontdekking dat mijn koeltasje nog thuis staat....
Zou ik die flesjes gewoon in buiten mijn fietstas kunnen leggen en dan om half zes thuis in de koelkast, dat blijft toch wel goed met deze temperaturen?
Het is op kamertemperatuur toch al 8-10 uur houdbaar? Dan moet 10 graden toch ook wel een tijdje lukken lijkt mij?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:39:11 #271
149959 SQ
snelle trees
pi_176610277
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:38 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Het is op kamertemperatuur toch al 8-10 uur houdbaar? Dan moet 10 graden toch ook wel een tijdje lukken lijkt mij?
Ja, maar het wordt maandag pas geconsumeerd.
disclaimer
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:40:22 #272
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176610311
Maar het hoeft maar 4 uur?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:41:03 #273
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176610332
Thuis dan eventueel invriezen?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:41:27 #274
149959 SQ
snelle trees
pi_176610343
ja, het zal inderdaad wel loslopen. Thanks!
disclaimer
pi_176619567
C. doet soms wel tussen de 30 en 60 minuten over een voeding, deden jullie kindjes dat ook? En wordt dat op een gegeven moment minder? Ik vind het best intensief ook al zit je niks te doen :') Ik las ook ergens dat het soms ook behoefte is om dicht bij de moeder te zijn, het is ook vaak 's avonds dat ze zo lang aan ligt?
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  vrijdag 19 januari 2018 @ 21:04:27 #276
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176619826
Is ze aan het clusteren? De mijne was tot 3 mnd zowat de hele avond bezig.
En ja, het werd bij ons snel minder, rond 8 mnd was het nog maar 5-10 min per voeding.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176627360
Als ik afga op mijn kekke appje dan drinkt O. heel consistent in tien minuten een boob leeg, en dan soms wel en soms niet na korte pauze met eventueel verschonen nog een minuut of vijf aan de andere borst.

Ik vind dat wel erg snel voor een koter van anderhalve week oud, maar hij groeit als kool en we zien voldoende hele volle plasluiers en twee fraaie poepluiers per dag, dus het zal wel goed wezen :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_176633553
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:18 schreef elliebell het volgende:

[..]

Heeft ook pumpease gegoogled :+ Dat is het geld dus wel waard? Ik ben nu al zat van geen handen vrij hebben met kolven en doe het maar 1x per dag (straks uiteraard weer meer als ik moet werken). Hoe valt het qua maat?
As we speak zit ik voor het eerst te kolven met de pumpease aan, top om mijn handen weer vrij te hebben! *O*
Fijn ook dat het over je voedingsbeha en kleren kan, ideaal met werken straks ook.
pi_176633678
En ik heb voor het eerst nu echt melk over om in te vriezen. Alleen in welke hoeveelheden vries ik dat in? Baby drinkt nu ongeveer 100 ml gekolfde melk uit flesje, maar hoeveel gaat dat zijn als hij straks 3/4/5 maanden is? Denk dat ik het dan pas weer uit de vriezer haal?
  zaterdag 20 januari 2018 @ 14:35:26 #280
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176633764
Elliebel, de mijne van 5.5 maand drinkt nog steeds (ruim) 100 ml per flesje. Ze worden groter, maar de behoefte per kg lichaamsgewicht neemt af. Verder is het ook smaak van het kind en hoeveel uur ze tussen de voedingen laten. Maar per 100 ml invriezen is niet gek. Ik heb ook kleinere flesjes met 30-60ml als aanvulling.
Los daarvan: als je straks een hele dag weg bent kan je ook gewoon de juiste dagdosis bij elkaar zoeken in de vriezer en dan ontdooit alles en kan je er weer de gewenst flesjes van maken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 20 januari 2018 @ 14:35:39 #281
269689 crew  Viv
pi_176633767
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:23 schreef elliebell het volgende:
As we speak zit ik voor het eerst te kolven met de pumpease aan, top om mijn handen weer vrij te hebben! *O*
Fijn is dat hè, op fok bijlezen tijdens het kolven. *O* Of online winkelen! *O*
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:31 schreef elliebell het volgende:
En ik heb voor het eerst nu echt melk over om in te vriezen. Alleen in welke hoeveelheden vries ik dat in? Baby drinkt nu ongeveer 100 ml gekolfde melk uit flesje, maar hoeveel gaat dat zijn als hij straks 3/4/5 maanden is? Denk dat ik het dan pas weer uit de vriezer haal?
Mensen gebruiken soms van die ijsblok zakjes/bakjes, hetzelfde idee als van die kleine blokjes spinazie, precies ontdooien wat je nodig hebt. :Y)
  zaterdag 20 januari 2018 @ 14:36:38 #282
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176633783
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:23 schreef elliebell het volgende:

[..]

As we speak zit ik voor het eerst te kolven met de pumpease aan, top om mijn handen weer vrij te hebben! *O*
Fijn ook dat het over je voedingsbeha en kleren kan, ideaal met werken straks ook.
Ik stel me altijd voor dat je je beha en kleren aanhoudt en dan, zonder die tepels überhaupt tevoorschijn te halen, de pumpease om doet en de kolf erin hangt en dat die melk dan door alle lagen stof heen zo hop de flesjes in spuit. Hoe handig zou dat zijn!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 20 januari 2018 @ 14:38:37 #283
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176633825
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 20:56 schreef rena het volgende:
C. doet soms wel tussen de 30 en 60 minuten over een voeding, deden jullie kindjes dat ook? En wordt dat op een gegeven moment minder? Ik vind het best intensief ook al zit je niks te doen :') Ik las ook ergens dat het soms ook behoefte is om dicht bij de moeder te zijn, het is ook vaak 's avonds dat ze zo lang aan ligt?
Nee, ik had vanaf het begin al zo'n snelle drinker, maar dit komt volgens mij ook door dat verschil in toeschietreflexen zoals gedemonstreerd in die toffe grafiekjes die Vivi graag post. Ik ken wel iemand met een baby die er ook altijd zo lang over deed, en dat werd wel elke maand een beetje korter.
Los daarvan: is het echt steeds effectief drinken wat ze doet? Dus steeds slikken tussendoor? Zo niet, dan ligt ze gewoon lekker te zuigen maar dat zou je ook kunnen afkappen en dan afleiden misschien?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176633966
Ik kreeg toevallig net 150ml-bakjes binnen voor in de vriezer. Vannacht eens een bakje bij rondsproeiende tepel houden als ik koter aan de andere boob heb aangelegd. Tot nu toe probeerde ik de output te stelpen met een handdoek, nu er maar eens wat nuttigs mee proberen te doen! :)

Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 20 januari 2018 @ 15:08:54 #285
269689 crew  Viv
pi_176634331
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:38 schreef Lemijn het volgende:
Nee, ik had vanaf het begin al zo'n snelle drinker, maar dit komt volgens mij ook door dat verschil in toeschietreflexen zoals gedemonstreerd in die toffe grafiekjes die Vivi graag post.
Ja grappig hè, dat we geneigd zijn om zoiets als drinkgedrag van de baby te beschouwen, terwijl het heel goed aan de melkstroom kan liggen.
quote:
Los daarvan: is het echt steeds effectief drinken wat ze doet? Dus steeds slikken tussendoor?
Volgens de lk van mijn voorlichtingsavond destijds is een uur lang drinken per definitie niet de hele tijd effectief, want dat zou veel te vermoeiend zijn voor een baby. Of je daar dan wat mee wil of gewoon laten gebeuren is een tweede. :)
pi_176634880
minilot, dat deed ik in de eerste tijd ook! Superhandig. En als je baby eenmaal goed snapt hoe dat aanhappen werkt kan je zelfs je andere tiet nog een beetje meer stimuleren. :)

Elliebell; Ik vries in in varierende hoeveelheden, zodat ik afhankelijk van waar ik heen ga en hoe lang dat duurt verschillende hoeveelheden kan aanbieden. Naar de opvang gaat nu bijvoorbeeld 2x 120ml mee voor 5 uur (echt veel voelt dat, maar dat is ook ongeveer wat ik kolf in die tijd dus dat zal wel ongeveer kloppen). Als schoonouders een avondje oppassen voor 3/4/5 uur doe ik liever kleinere flesjes van 70/80 ml omdat hij bij mij s avonds ook vaker drinkt en als het nodig is kan hij daarna bij mij inhalen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176651368
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:45 schreef minilot het volgende:
Ik kreeg toevallig net 150ml-bakjes binnen voor in de vriezer. Vannacht eens een bakje bij rondsproeiende tepel houden als ik koter aan de andere boob heb aangelegd. Tot nu toe probeerde ik de output te stelpen met een handdoek, nu er maar eens wat nuttigs mee proberen te doen! :)

[ afbeelding ]
zou de haakaa opvangkolf misschien handig zijn?
ik heb nog geen enkele ervaring met borstvoeding maar ik kwam het laatst ergens tegen en het zag er wel makkelijk uit.
pi_176655937
Dag twaalf. Achievement unlocked: patatje eten tijdens het borstvoeden. :7 Yay!

quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:41 schreef Elleska het volgende:

[..]

zou de haakaa opvangkolf misschien handig zijn?
Hm! Wanneer ik daarop Google, vind ik niks..
Let me see you stripped down to the bone
pi_176656203
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 16:23 schreef minilot het volgende:
[..]

Hm! Wanneer ik daarop Google, vind ik niks..
Het is blijkbaar zo nieuw dat de nederlandse website nog niet in de lucht is www.haakaa.nl
verkoper: https://www.jesuisbaby.com/haakaaborstkolf100ml
er zijn meerdere bloggers die de kolf hebben getest en op youtube staan filmpjes. ik heb geen flauw idee of het iets is maar het klinkt makkelijker dan opvangen met een bakje.
  zondag 21 januari 2018 @ 16:40:47 #290
409579 LuDann
All the way
pi_176656341
Ik vind die nog best duur, dit is een goedkoper alternatief:

https://www.moedermelknet(...)lekschaal-90-ml.html

Ik heb deze ook aangeschaft, die miste ik de eerste keer. :Y
pi_176656462
nog goedkoper is de versie die op aliexpress wordt aangeboden (bijv deze)
pi_176656479
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 16:40 schreef LuDann het volgende:
Ik vind die nog best duur, dit is een goedkoper alternatief:

https://www.moedermelknet(...)lekschaal-90-ml.html

Ik heb deze ook aangeschaft, die miste ik de eerste keer. :Y
Hehe, te laat, ik heb de Haakaa echt nét besteld! *)

Dank voor de tip in elk geval!
Let me see you stripped down to the bone
pi_176656523
laat je weten of het echt zo'n geweldig product is?
  zondag 21 januari 2018 @ 16:49:07 #294
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176656533
LuDann en minilot, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Ik heb de eerste weken best veel melk laten weglopen die ik nu graag in de vriezer had liggen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176657217
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 16:48 schreef Elleska het volgende:
laat je weten of het echt zo'n geweldig product is?
Joe!
Let me see you stripped down to the bone
pi_176657241
Ik heb ook zoeen, ik gebruik hem nog steeds. Niet zozeer tijdens het voeden, wel met het kolven. Door het vacuum krijg ik meer opbrengst met een tsr uit de andere borst dan wanneer ik er gewoon een bakkie onder houd. :) Met voeden denk ik er vaak niet aan, misschien moet ik m op een handigere plek zetten.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176658184
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:36 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Ik stel me altijd voor dat je je beha en kleren aanhoudt en dan, zonder die tepels überhaupt tevoorschijn te halen, de pumpease om doet en de kolf erin hangt en dat die melk dan door alle lagen stof heen zo hop de flesjes in spuit. Hoe handig zou dat zijn!
Nog beter: dat de flesjes zich gewoon magisch vullen, zonder te kolven. Tijdens het slapen ofzo *)
Maar het is wel the next best thing: ik blijf enorm bedekt met dit ding. Shirt omhoog, klap voedingsbeha open, ding over kleren aan en kolven maar.
pi_176658231
En bedankt voor de invries tips! Rond de 100 ml en wat verschillende hoeveelheden it is :)
pi_176671072
De opvang wilde dus grotere fkesjes. Reden; hij blijft sabbelen. Maar ik hoorde ook al dat hij daar bijna de speen niet wil, terwijl hij die hier standaard bij een slaapje krijgt of als hij blijft sabbelen op zijn handen maar niet wil aanhappen (dus niet bij honger). Mweh. Ondanks dat ik heb uitgelegd dat dat dus niet inhoud dat hij meer wil (want dan wordt hij wel boos),voelt het alsof ik mijn kind iets ontneem. :(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 22 januari 2018 @ 12:35:04 #300
149959 SQ
snelle trees
pi_176671607
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 12:05 schreef Nanuke het volgende:
De opvang wilde dus grotere fkesjes. Reden; hij blijft sabbelen. Maar ik hoorde ook al dat hij daar bijna de speen niet wil, terwijl hij die hier standaard bij een slaapje krijgt of als hij blijft sabbelen op zijn handen maar niet wil aanhappen (dus niet bij honger). Mweh. Ondanks dat ik heb uitgelegd dat dat dus niet inhoud dat hij meer wil (want dan wordt hij wel boos),voelt het alsof ik mijn kind iets ontneem. :(
hoe lang gaat hij nu naar de opvang? Misschien is het voor hem ook even onwennig. Grotere flessen zou ik ook niet aan beginnen.

Ik denk dat het hier ineens rap afgelopen is :{
Ik merkte de laatste dagen al dat Noud erg ontevreden was na de borst maar ik zit nu al 20 minuten te kolven en er zit nog steeds maar een bodempje in de flesjes. 60 ml na 20 minuten dubbelzijdig dus... daar ga ik niet voor zitten hannesen...
Stomme is dat het echt pas sinds een paar dagen is, kan ook wel kloppen want ik ben ongesteld geworden, maar ik weet eigenlijk niet of ik zin heb om die hele productie weer op te gaan krikken.... Ik denk eigenlijk dat ik het nog als voorhetslapengaan knuffelmoment handhaaf, maar dat het verder wel goed is zo...
disclaimer
  maandag 22 januari 2018 @ 12:48:04 #301
149959 SQ
snelle trees
pi_176671817
En dicht.
disclaimer
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')