quote:
Op donderdag 10 mei 2018 01:43 schreef G-Pier het volgende:[..]
Ik denk dat Karen en Kristel het los hebben gelaten en dat de huidige meisjes het ook niet zo tof vinden om jarenlang iets te moeten spelen wat soms (ver) buiten je eigen karakter ligt.
Ik neem ook wel aan dat Karen en Kristel het los hebben gelaten maar echt van harte zal dat niet zijn gegaan, bij geen van beiden, omdat K3 zowat hun halve leven was geweest op het moment dat ze stopten. Ik las op de site van Aaron een interview met Antony van der Wee (de man van Karen) uit december 2017 waar hij een beetje zijn mond voorbij praat en waaruit eenduidig is op te maken dat Josje wilde stoppen terwijl Karen en Kristel beiden nog wel een paar jaar door hadden willen gaan.
Het verschil met de nieuwe meiden is dat Karen en Kristel (en eerder Kathleen) op een heel natuurlijke en geleidelijke wijze in hun rollen zijn gegroeid en daardoor gewoon een sterk uitvergrote versie van zichzelf konden spelen. Dat kun je mooi zien als je fragmentjes van de eerste reeks van
Perfect of van
Nieuwe buren bekijkt (
hier) met Karen en Kristel, dan is het bijna of je naar een stukje uit
Hallo K3 zit te kijken. Vergelijk ook de aflevering van
Het huis met Karen en waar Kristel op bezoek komt. En ook in de stripreeks
De avonturen van K3 is mooi te zien hoe de karaktertrekjes van de echte Karen, Kristel en Kathleen werden gebruikt (Kristel altijd bezig met het huishouden, Karen die nog in haar bed ligt te meuren als de andere twee al lang en breed op zijn, en haar angst voor spinnen, en de liefde voor dieren van Kathleen om maar wat te noemen).
quote:
Dat is ook het gevaar van K3 zijn: je kan niet zomaar uit je rol stappen want je hebt geen rol: je hebt een totaal nieuw karakter als je K3 joint. Als een K3 fan Klaasje opeens spot zonder makeup kan Klaasje ook niet zomaar zeggen 'hee irritant klein kutkind, ga weg. Laat mij er afgeragd uitzien.'
Voor Klaasje zal dat zeker gelden omdat ze een beetje een ijdeltuit is, en ook heb ik bij haar steeds het idee dat zij K3 nog het meest als gewoon werk ziet. Voor Hanne en Marthe is het veel meer een kinderdroom die werkelijkheid is geworden, en ik heb ook niet het idee dat die ermee zitten als ze een keer op straat zonder make-up worden gespot door fans. De vraag is wel hoeveel ze van zichzelf in hun rollen kunnen leggen en in hoeverre ze een rol wordt opgedrongen die aansluit bij hun illustere voorgangsters.
In de driedelige special
Wij zijn K3 die begin 2016 door VTM werd uitgezonden merkte Kristel op dat het bijna
spooky was hoezeer de nieuwen qua karakter op de ouden leken, en je kunt je afvragen of Kristel dat nu echt meende of dat ze het alleen maar zei omdat ze het zo graag
wilde geloven. En dan is er ook nog de mogelijkheid dat het gewoon was gescript door Studio 100 en dat ze het dus
moest zeggen, of ze het nu zelf geloofde of niet. Afgelopen najaar in de aflevering van
Camping Karen en James waar Hanne, Klaasje en Marthe op bezoek kwamen zei ook Karen iets soortgelijks:
Hanne is helemaal ik, gewoon. Maar Klaasje is ook helemaal Josje. Marthe is ook echt helemaal Kristel, zelfs qua karakter. En weer is de vraag: meent ze dit, of zegt ze dit omdat ze het zo graag
wil geloven? In ieder geval was dit geen programma van Studio 100, maar HKM zijn natuurlijk wel in dienst bij Studio 100, dus is het mogelijk dat die voorwaarden heeft gesteld voor hun deelname aan het programma.
quote:
Ik heb het succes van K3 altijd gezien in vormen van pieken en dalen. K3 was populair, toen werd het stil.
Dat is niet mijn perceptie. K3 is altijd populair gebleven.
De wereld van K3 heeft 10 jaar gelopen bij de NPO (vanaf 2003) en werd daarna nog herhaald, shows waren steevast weken van tevoren uitverkocht en van elke CD (en DVD) werden aantallen verkocht waarvan andere artiesten alleen maar konden dromen, en dat zelfs in een tijd waarin er nog niet de klad in de CD verkoop zat.
quote:
Toen kwam Josje en toen was het voor even ook heel populair.
De aankondiging van Kathleen in maart 2009 dat ze de groep ging verlaten sloeg in als een bom, en dat zou niet het geval zijn geweest als de populariteit van K3 tanende was geweest op dat moment. En uiteraard was
K2 zoekt K3 in het najaar van 2009 een enorme hype die de populariteit van K3 nog maar weer eens tot ongekende hoogtes opstuwde, en dat allemaal in een tijd waarin sociale media nog geen noemenswaardige rol speelden (ja, je had wel Hyves, dat destijds megapopulair was, maar dat was verder niet relevant voor de populariteit van K3).
quote:
Toen kwam er een schijtload aan liedjes, series, videoclips en films in een korte periode wat het weer tijdelijk populair heeft gemaakt.
Met Kathleen zijn er drie speelfilms gemaakt, met Josje maar twee. Videoclips en TV-specials (zoals
Parels en
K3 in Zwitserland) waren er al vanaf het begin, zelfs voordat Studio 100 K3 overnam van Neils William. Nieuw was wel dat er met Josje een fictiereeks (
Hallo K3) werd gemaakt en ook een realityreeks (
K3 kan het!).
quote:
Toen kakte KKJ in en werden die drie weggestopt in veel kleinere shows en events dan wat zij normaliter gewend waren.
Dit herken ik niet. In 2011 hadden ze de optredens met de Toppers voor 70.000 toeschouwers, in 2012 was er de uiterst successvolle
Eyo tournee met o.m. 12 uitverkochte optredens in Ahoy (iets wat ze nooit door een andere artiest is nagedaan). In 2013 werd het 15-jarig bestaan gevierd met een tournee en in het najaar van 2014 en het voorjaar van 2015 was
K3 kan het! de laatste reguliere tournee van KKJ en ook die was uitverkocht.
quote:
Toen kwam de hype om K3 zoekt K3 en is S100 in een soort van agressieve methode gekomen om K3 weer 'relevant' te maken door alles door onze strotten te douwen.

K3 was naast de pretparken veruit het meest succesvolle 'product' ooit van Studio 100 in de Lage Landen, en dat wilden ze uiteraard graag zo houden. De complete bezetting in één keer vervangen was wel een groot risico en ook insiders zoals Miguel Wiels waren er niet van overtuigd dat dit een kans van slagen had. Maar inmiddels ligt het afscheid van KKJ alweer twee jaar terug en je kunt niet anders dan constateren dat Hanne, Marthe en Klaasje het de afgelopen twee jaar prima hebben gedaan. Of dat ook nog lang zo blijft is wel de vraag. Natuurlijk hebben ze heel lang mee kunnen liften op de enorme hype die Studio 100 met
K3 zoekt K3 had gecreëerd maar die hype is nu echt wel uitgewerkt.
Het valt op dat alles bij de nieuwe K3 in sneltreinvaart gaat. Ze hebben al drie albums uitgebracht, waarvan twee dubbelalbums, diverse videoclips opgenomen van nieuwe én oude nummers, een speelfilm gemaakt en verschillende TV-series en ze hebben een eigen animatieserie. Vorig jaar hebben ze ook al een eerste eigen tournee gedaan en momenteel doen ze een tweede tournee en dan zijn er voor dit najaar nog twee nieuwe TV-reeksen aangekondigd. Alles bij elkaar een palmares waarvan elke andere meidengroep (of boyband) alleen maar kan dromen.
Toch zijn er tekenen dat dit niet meer heel lang zo door zal blijven gaan. Voor de huidige tournee zijn er voor het eerst in vele jaren in Nederland geen optredens gepland in Ahoy in Rotterdam of in de IJsselhallen in Zwolle en is in plaats daarvan deels gekozen voor kleinere zalen. Daarnaast heeft Studio 100 aangekondigd dat een nieuwe show van K3 in het voorjaar van 2019 uitsluitend te zien zal zijn in het pop-up theater dat Studio 100 momenteel bouwt op een industrieterrein in Puurs. Dat zou dus betekenen dat het in 2019 is gedaan met optredens in de bekende grote zalen in Vlaanderen en dat de nieuwe show wellicht helemaal niet in Nederland te zien zal zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 11-05-2018 08:04:49 ]