Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
Het is 25 december, negen uur. Zappen is zinloos. Dit is… de Radio 2 Top 2000. (geesh kon dat niet korter?) En dan gaat dit topic even helemaal los. 50000 posts in een weekje, daar lachen wij om. Wilde U altijd al weten dat Atomic Kitten Eternal Flame naakt heeft ingezongen? Of wilde U soms weten dat de drummer van de Beatles geen baard heeft? Het kan hier allemaal. Zelfs allerlei andere lollige feitjes passeren de revue. Wist U bijvoorbeeld dat Kayak stiekem altijd over een ‘Reverse Queen’ zong? Misschien bent U wel geïnteresseerd in familietaferelen tijdens “Waarom fluister ik jouw naam nog”. Het kan allemaal. Babbel hier gewoon gezellig mee en leer dat dit het enige topic is waarbij bij het woord Lennon niet meteen aan een Beatle wordt gedacht en dat sommige mensen blijkbaar een Top 2000 kunnen overleven met 20 uur slaap. Want dit is de gezelligste reeks van het jaar.
Radio 2 Top 2000: Editie 2017 Het is alweer de negentiende editie van het grootste radio-evenement van de radio. Radio 2 draait 7 dagen lang de beste platen aldus het Nederlandse stemvee, vanaf eerste kerstdag tot het laatste uurtje in 2017. De 159 uur durende muzikale marathon is ook te volgen via de website van Radio 2.
Wat kunnen wij doen? Meeluisteren en meeposten. En bovenal, stemmen. Natuurlijk zou de Top 2000 de Top 2000 niet zijn als er niet een hoop bagger in zou staan, dus wij hopen vooral dat jullie allemaal op Thuis van Marco B--- wacht nee doe dit toch maar niet. Er gaat namelijk al zoveel moois uit, daarom mogen een paar pareltjes wel even aangehaald worden. Uiteraard was er de competitie van D. begin dit jaar met 80’s liedjes
Echo & The Bunnymen - The Killing Moon 9 Long John Baldry - (Walk Me Out In The) Morning Dew 8 Pet Shop Boys - Suburbia 8
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan kom ik nog even met wat persoonlijke Propaganda van 3 plaatjes die echt veeeeel te ver onderaan staan voor waar ze horen te staan. De eerste is Duel van Propaganda (1995 in 2016) waarvan ik gewoon even roep dat ie teveel genot is om de Top 2000 uit te zien gaan.
De tweede is misschien wel de belangrijkste. Strange Fruit van Billie Holiday (1989 in 2016) is het laatste vooroorlogse liedje in de lijst en gaat bovendien over een belangrijk onderwerp – die tekst is niet mis. Als je de lijst een beetje van zijn charme wil laten behouden stem je gewoon hierop. Punt.
De derde is Daydream Believer van de Monkees. Om twee redenen. Allereerst moet dat prutswerk I’m A Believer niet hun enige notering zijn. Ten tweede horen dit soort klassieke 60s acts weldegelijk ergens onderin de lijst rond te hangen. Dus waarom niet Daydream Believer van de Monkees (1987 in 2016)
Nog een ander ding wat vorig jaar punt van discussie was is de schandalig lage notering van 60's classics als A Whiter Shade of Pale en Nights In White Satin. Misschien niet zo nijpend als de vorige gevallen, maar dit zijn met recht legendarische platen die hun status van uberklassieker wat ons betreft toch niet mogen verliezen. Absoluut iets om over na te denken.
Wanneer? Maandag 25 december 09:00 tot en met Zondag 31 december 23:59.
Presentatie De presentatie is dit jaar in handen van: 06.00 - 09.00 uur Gerard Ekdom 09.00 - 12.00 uur Bart Arens 12.00 - 14.00 uur Gijs Staverman 14.00 - 16.00 uur Annemieke Schollaardt 16.00 - 18.00 uur Ruud de Wild 18.00 - 20.00 uur Wouter van der Goes 20.00 - 22.00 uur Stefan Stasse 22.00 - 00.00 uur Jan-Willem Roodbeen 00.00 - 02.00 uur Evelien de Bruijn 02.00 - 04.00 uur Cielke Sijben 04.00 - 06.00 uur Frank van 't Hof
De Tunes Bijna alle tunes zijn 'legendarische radiotunes' uit heden en vooral verleden. Ze zijn voor de eerste Radio 2 Top 2000 in 1999 opnieuw opgenomen door het Metropole Orkest o.l.v. Dick Bakker. De arrangementen zijn van Onno Krijn.
Helaas worden deze tunes niet meer zo vaak gebruikt als vroeger, maar... nog steeds hebben ze hun charme. Vooral 'de' Tune ( ) blijft veelvuldig te horen. In een verneukte 2016 uitgave, dat dan weer wel.
Het gaat om de volgende tunes: aan het begin van ieder uur: Tommy Ouverture (The Who). Altijd aan het einde van het uur (overzicht): Swinging Olympia (Europarade) Verder worden gebruikt: Soul Coaxing, Guess what, Cute, Mannix, Babyface, The man.
De Top 2000 in beeld Cultura 24: Tussen Kerst en Oud & Nieuw 2017 zal NPO Cultura vast weer vanuit het Top 2000 Café iedere dag Top 2000 Visual Radio uitzenden. Verrijkt met clips van en informatie over artiesten en songs uit de Lijst der Lijsten. Gezelligheid met Gerrie, Mien en Joop in het cafe als Leentje Huizer voorbij komt, wie wil dat nu niet?
Nederland 3 Tijdens de Top 2000 kun je in de nachtelijke uurtjes hopelijk ook weer meekijken in de studio (en tot 2 uur in het cafe) via NPO3 tussen +/- 01.00 - 06.00 uur.
Website http://www.nporadio2.nl/top2000/home Etalagekanalen Tevens vind je de Top 2000 dit jaar vast weer op de etalagekanalen van UPC, Ziggo (kanaal 13), Delta en Caiway, waar men Cultura24 1 op 1 naar omzet!
Vanaf wanneer stemmen? De stemweek was van 1 t/m 8 december
Staat ie in de top 2000? Hopelijk kunnen we ook dit jaar genieten van een site met schijtlollige gifjes waarin je kunt zien welke liedjes de lijst hebben gehaald. Als het goed is zijn dit er precies 2000. De site is online op www.staatieindetop2000.nl
Ook in 2017 hebben een aantal FOK!kers voor jou deze site afgespeurd en deze nieuwe nummers en afvallers gevonden:
SPOILER: Nieuwe nummers top 2000: 2017
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: OUT in 2017
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!Miss-Top 2000 van 2017 is houdjemond! die de lijst zelf op is gaan halen in het Top 2000-café!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De lijst door de jaren heen:
[ Bericht 0% gewijzigd door Dagoduck op 19-12-2017 22:37:14 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Vijf van hun kutplaten staan hoger dan Leningrad van Billy Joel. Dit land is muzikaal failliet. Wat een weerzinwekkende vertoning van wansmaak is deze lijst.
De meeste opvallende stijgingen en dalingen zijn volgens mij te wijten aan het feit dat de huisvrouwen massaal Radio 2 luisteren en ook de top 2000 stemmen?
- 3x Ed Sheeran nieuw binnen in de Top 2000 - Kensington hoger dan ooit - Chef Special hoger dan ooit - Neerwaartse spiraal voor Justin Bieber
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Je krijgt de komende weken nog wel een paar honderd keer de kans om de OP te kapen.
Zozo, wij zijn heel wat van plan.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik zie net de lijst, en hoewel het me deugd doet dat Sound of Silence van Simon & Garfunkel hoger staat dan dat walgelijke Disturbed is het toch een aanfluiting dat dat er sowieso instaat, en in de top 100 is werkelijk een groter dieptepunt dan alle nummers van Blof bij elkaar.
Un dann rettet kein Kavallerie, keine Zorro kümmert sich dodrömm. Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Dat stomme publiek gaat The Beatles nog een keer de gehele top 2000 uit stemmen als het zo door gaat.
Op dinsdag 19 december 2017 17:22 schreef Dagoduck het volgende: Dat stomme publiek gaat The Beatles nog een keer de gehele top 2000 uit stemmen als het zo door gaat.
Welnee joh, nog 2 doodsbonussen te gaan
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op dinsdag 19 december 2017 17:20 schreef Zorro het volgende: Ik zie net de lijst, en hoewel het me deugd doet dat Sound of Silence van Simon & Garfunkel hoger staat dan dat walgelijke Disturbed is het toch een aanfluiting dat dat er sowieso instaat, en in de top 100 is werkelijk een groter dieptepunt dan alle nummers van Blof bij elkaar.
Ik ben anders ook niet blij dat Coldplay de top 10 gehaald heeft maar dat van Disturbed vind ik ook echt schandalig. Die mooie sfeer van het originele is helemaal platgetrapt.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Het wordt ook tijd dat My Sharona van The Knack weer eens een re-entry maakt.
Ehh, niet het meest ergerlijke nummer. De muzieksmaak van dit land was al langer matig.
Zit nog steeds te wachten tot Teen Age Riot er ooit inkomt
Ik had gewoon eerder verwacht dat ie ergens op 1766 eindigt maar voor zo'n hypenummer vind ik het wel wat te hoog... maar ja, zo heb je er altijd nrs bij waar je het niet mee eens bent
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Geen enkele van mijn vrije keuzes heeft het gehaald in de lijst, net als het jaar daarvoor, daarvoor, daarvoor... Halen bij jullie de vrije keuzes wel de lijst?
Als je de lijst onderaan bekijkt heb ik zo het vermoeden dat er volgend jaar wel wat meer dan 90 gaan sneuvelen. Zeker met die dodenbonussen er ook nog bij.
Op dinsdag 19 december 2017 17:28 schreef schoonmams het volgende: Geen enkele van mijn vrije keuzes heeft het gehaald in de lijst, net als het jaar daarvoor, daarvoor, daarvoor... Halen bij jullie de vrije keuzes wel de lijst?
Mia en Ace of Spades heb ik jaren op gestemd. Die hebben uiteindelijk wel de voorkeuzelijst en de eindlijst gehaald.
Blijft raar om Creep bijna 100 plaatsen boven het tweede Radiohead-nummer genoteerd te zien staan. Heeft Creep dit nu echt alleen te danken aan het feit dat ie veel vaker op de radio voorbij komt dan Street Spirit of Karma Police?
Op dinsdag 19 december 2017 17:40 schreef Gretzl het volgende: Blijft raar om Creep bijna 100 plaatsen boven het tweede Radiohead-nummer genoteerd te zien staan. Heeft Creep dit nu echt alleen te danken aan het feit dat ie veel vaker op de radio voorbij komt dan Street Spirit of Karma Police?
Ja, zit gewoon beter in het geheugen bij het grote publiek.
Op dinsdag 19 december 2017 17:28 schreef schoonmams het volgende: Geen enkele van mijn vrije keuzes heeft het gehaald in de lijst, net als het jaar daarvoor, daarvoor, daarvoor... Halen bij jullie de vrije keuzes wel de lijst?
5 van de 15 zitten erin. Maar volgens mij zijn het allemaal ook liedjes uit de keuzelijst. In ieder geval een stelletje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En 2 van de keuzelijst zitten er niet in bij mij.
Laagste van mijn keuzes staat op 1990, hoogste op 6.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld. Don't you see going to heaven is just in the thought that you might? As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
Nope.
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje" -Scorpion_17
Misschien maar eens tijd om Disturbed en Despacito in de header te verwerken. Hij doet al wat gedateerd aan.
Op dinsdag 19 december 2017 17:52 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Misschien maar eens tijd om Disturbed en Despacito in de header te verwerken. Hij doet al wat gedateerd aan.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik die versie van Disturbed niet kon. Maar gewoon een redelijke cover, niks meer niks minder. Heeft geen enkele reden om zo hoog te staan, plekje rond 1700 was prima geweest, maar je mist er ook niks aan als het er niet instaat.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik die versie van Disturbed niet kon. Maar gewoon een redelijke cover, niks meer niks minder. Heeft geen enkele reden om zo hoog te staan, plekje rond 1700 was prima geweest, maar je mist er ook niks aan als het er niet instaat.
Live is het wel kippenvel, het is voor de rest ook inderdaad alleen maar een aardige cover.
Liever een eigen nummer in de top gezien, dan maar lager
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje" -Scorpion_17
Even een vraagje: wat is nu die 90e plaat die er uit ligt?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op dinsdag 19 december 2017 17:52 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Misschien maar eens tijd om Disturbed en Despacito in de header te verwerken. Hij doet al wat gedateerd aan.
Zal straks eens kijken of een actuele banner tot de mogelijkheden behoort...
Zal straks eens kijken of een actuele banner tot de mogelijkheden behoort...
Leuk! Ik heb geen gif-animator meer.
Ik ook niet, nooit gehad ook. Maar wel Photoshop...
Daar kan ik niets bewegends mee maken. Afgezien van die lelijke peel-functies ofzo dan. Edit: even gechecked, ik heb nog steeds 7.0
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op dinsdag 19 december 2017 18:29 schreef kipknots het volgende: Stevie Wonder staat niet eens meer in de top 500. Sowieso is de soul en funk altijd ondergewaardeerd.
Ik vind het ook niks, voor mij persoonlijk hoeft het niet, maar toch is Stevie Wonder niet minimaal met 1 plaat in de top 250 ook schandalig.
Un dann rettet kein Kavallerie, keine Zorro kümmert sich dodrömm. Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Heeft iemand nog goed voorspeld dat I'm every woman van Chaka Kahn op 2000 zou komen? Ik had The Sweet met Fox on the run (uiteindelijk plek 1564) en Slade met Merry Xmas Everybody (plek 1898).
Probeer het zo te houden. Zwaar overdreven, dik aangezette, bijna theatrale cover van The Sound Of Silence. Echt zo'n gevalletje van: doe maar niet. Behalve in wansmaak-Nederland dan.
Op dinsdag 19 december 2017 18:38 schreef BufordTJustice het volgende: Heeft iemand nog goed voorspeld dat I'm every woman van Chaka Kahn op 2000 zou komen? Ik had The Sweet met Fox on the run (uiteindelijk plek 1564) en Slade met Merry Xmas Everybody (plek 1898).
Iemand beter gescoord dan 102 strafpunten?
Ik had Suburbia. Mag hopen dat die dan in elk geval op plek 2001 zou staan.
Ff een korte analyse na een eerste blik: - een paar fraaie nieuwe binnenkomers (o.a. Seasons, Cold little heart, wishful thinking) - een paar verschrikkelijke nieuwe binnenkomers - wat zakkers die we hopelijk voor het laatst begroeten - nummers die redelijk op het randje stonden en toch behouden zijn - ook opvallend: de nu alweer enorme daling van Highways of my life - veel te klagen, maar nog steeds veel te genieten en daar gaat het om #zin in
Probeer het zo te houden. Zwaar overdreven, dik aangezette, bijna theatrale cover van The Sound Of Silence. Echt zo'n gevalletje van: doe maar niet. Behalve in wansmaak-Nederland dan.
Krijgen jullie ook die ads op FOK! over alternatieve singles?
Op dinsdag 19 december 2017 18:29 schreef kipknots het volgende: Stevie Wonder staat niet eens meer in de top 500. Sowieso is de soul en funk altijd ondergewaardeerd.
die staat in mijn pukkeltjes top 5, hoewel Superstition wel een heel vet nummer is
Klopt, geen Wilson Pickett, Jackie Wilson, Supremes and Four Tops om maar wat te noemen. Maar wel tig keer Blof en Coldplay
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Op dinsdag 19 december 2017 18:56 schreef asco het volgende: 275 -59 Worn Down Piano Mark & Clark Band 1977 Nog een jaar of 5 en zoiets ligt er ook gewoon uit.
Bazenplaat
The Opera van The Dizzy Mans Band staat er ook al niet in. Onbegrijpelijk.
Bijgaand lijstje kopiëren, naar Spotify toe en een nieuwe afspeellijsten aanmaken.
Ga in het nummervenster staan en druk op ctrl+v. Tadaaa, je hebt een Top2000 Spotify lijstje. Uiteraard niet helemaal compleet (niet alles staat op Spotify etc.)
Toch heb ik de indruk dat er minder grote verschuivingen zijn dan andere jaren. Top 5 volledig identiek, geen nieuwe binnenkomers in de top 100, relatief weinig uitvallers. Hier en daar een paar opvallende stijgers en dalers, maar toch al met al redelijk status quo.
Op dinsdag 19 december 2017 19:54 schreef Montagui het volgende: Gewoon wel op Disturbed gestemd en dan ook mega tevreden dat hij zo enorm gestegen is van 518 naar 54!
Blijkbaar hebben dus meer mensen deze briljante cover ontdekt
Mag ook wel. Vorig jaar zakten ze bijna allemaal, dacht ik.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Thx! ja, mn oom was idd een apart figuur, werkte lang bij een drukker (waardoor we veel afgekeurde exemplaren van boeken en strips "gratis"kregen binnen onze familie), begon vloeiend Frans te praten als ie dronken was en zn muzieksmaak was op zn zachtst gezegd té breed, liep van deutsche schlagers (lekker om bij in slaap te vallen) tot deathmetal (omdat ie wat meer energie van het ritme kreeg als ie moe was de laatste jaren. Was dan ook leuk om te zien dat een aantal platen die hij ook leuk vond het zo goed doen dit jaar:
- Sunday Bloody Sunday op 47 - Sound of Silence dus op 54 en 28 (disturbed en Simon & Garfunkel) - Fear of the Dark op 168 - Can I play with madness op 394 - Du van Peter Maffay op 266 - Heart of Gold van Neil Young op 207 - Lac du Connemara van Michel Sardou op 1443 (had eigenlijk op Johnny Halliday gestemd maar goed)
Alleen jammer dat Mothers Little Helper het niet gered heeft maar goed, je kan niet alles hebben. XTC ligt er helaas ook weer uit na vorig jaar
Nee, toen stegen de meesten ook al. 2015 was wel een minder jaar.
Mooi dat ze weer wat steviger in het zadel zitten.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Op dinsdag 19 december 2017 20:42 schreef ReibRekkel het volgende: Mooi dat de oude plaatjes zelfs nog gestegen zijn zoals Peggy Sue, Atlantis en How can we hang on to a dream en ook mijn UI
Atlantis was er zelfs al een jaartje uit, daar heb ik de afgelopen twee jaar nog een reddingsboei naar uitgegooid
Op de lange termijn zijn dat soort nummers helaas niet meer te redden
Ben echt verbaasd over het debuut van Nur Geträumt (1982) en Club Tropicana (1983) in de lijst. Kan me nog iets bij Club Tropicana voorstellen vanwege het overlijden van George Michael, maar wel gek dat die nog nooit in de lijst heeft gestaan.
Op dinsdag 19 december 2017 21:12 schreef Chiappucci het volgende: Ben echt verbaasd over het debuut van Nur Geträumt (1982) en Club Tropicana (1983) in de lijst. Kan me nog iets bij Club Tropicana voorstellen vanwege het overlijden van George Michael, maar wel gek dat die nog nooit in de lijst heeft gestaan.
Goed gefaald door NPO RADIO 2 dat ze alle Beatletitels met Love erin vrolijk door hebben gelink naar All You Need Is Love in staatieindetop2000.nl