abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 december 2017 @ 18:59:47 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175790901
Zoals gebruikelijk rond deze tijd van het jaar een terugblik naar 2017 en een vooruitblik naar 2018.

Wat heb ik vorig jaar gezegd? (Rendement over 2016 toen van meer dan 40%)
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 17:53 schreef LXIV het volgende:

Doelstelling: een rendement van 6% tot 10% behalen. Winst gebruiken voor aflossing hypotheek en aankoop onroerend goed.

Verwachting: De simuleringsmaatregelen in Europa zullen nu hun effect op de inflatie krijgen. Dat effect was eerder vooral door de lage brand- en grondstofprijzen getemperd. Hierdoor zal het afbouwen van deze maatregelen ook in Europa aandacht krijgen. Maar verwacht hier geen radicale besluiten. Het effect op de beurzen hiervan zal beperkt blijven.

De AEX zal in een bandbreedte van 420-500 schommelen. Mogelijke hickups door -alweer- financiële en politieke perikelen. Deze hebben echter weinig effect op de langere termijn. Momenten gebruiken om positie te vergroten.

Kanshebbers 2017: Weet ik niet. Ik verwacht geen grote stijgingen. Zie ook geen sector die structureel ondergewaardeerd is. Spreiden en leveragen is dan het beste. Volatiliteit an sich is natuurlijk ook in 2017 een fijne cashcow.

cash/spaardeposito: Rendement blijft negatief door de lage rente en de hoge vermogensrendementsheffing. Niet doen, er is altijd iets beters. Los desnoods je hypotheek af

Obligaties/perps: Wil je een laag risico, dan blijft je rendement onder de nul. Ik denk dat de risico-rendementsverhouding van wat hoogrenderendere obligaties misschien beter is. Ik zie nog geen renteverhogingen in Europa (dus wat dat betreft kun je ze wel kopen)

Goud/Zilver: Geen peil op te trekken. Alleen in -historisch- extreme gevallen valt hier wat op te verdienen door te kopen of te shorten. Nu is daar geen sprake van.

Huizen/onroerend goed: Huizenmarkt blijft aantrekken, onroerend goed blijft een aantrekkelijke investering qua risico/rendement. Hypotheek aflossen is een prima manier om op volstrekt veilige wijze een acceptabel rendement te behalen.
Ik was te conservatief over de AEX en heb het gebeuren bitcoin helemaal niet genoemd! Mijn eigen rendement was ondanks dat prima dit jaar.

Mijn grootste bleeder was BAM, anders was mijn rendement ruim boven de 25% geweest.
Het meest heb ik verdient op de index (AEX) en op RD (Shell).

Nu mijn verwachting voor 2018:
Ik verwacht dat ook de ECB nu voorzichtig gaat beginnen met het afbouwen van steunmaatregelen. Dit alleen maar als de economie het toelaat. Het effect zal een matigende invloed hebben op aandelenkoersen (naar boven en naar beneden). Ik verwacht dat de AEX zich zal begeven in een range tussen de 500 en de 600 punten. Doordat de rente wat zal oplopen verwacht ik dat koersen van obligaties zullen dalen.

Kanshebbers 2017: PostNL en Fugro
Dalers 2017: Air France

Cash en spaardepositos worden uiteraard nog steeds afgeraden. Los desnoods op je huis af of laat je huis isoleren of zonnepanelen aanleggen. Cash is killing.

Obligaties en perps zou ik niet aanhouden dit jaar. Sowieso een laag rendement en een behoorlijke kans dat je nominaal verliest. Daar heb je ze niet voor in de porto. Koop liever een vastgoedfonds, desnoods.

Edele metalen: Volg ik niet meer, geen clue

Huizen/onroerend goed: Nu de rente naar verwachting zal aantrekken denk ik dat de extreme stijgingen op de huizenmarkt voorbij zijn. Nog steeds zijn huizen relatief goedkoop ten opzichte van je maandlasten koop/huur. Als je de kans krijgt om voor jezelf te kopen is dit nog steeds een 'go'. Een eigen huis biedt tevens hele veilige investeringsmogelijkheden (aflossing en verbetering van het huis).

Tot slot bitcoin: niemand weet waar dit zal eindigen. Wat ik wel weet is dat bitcoin inherent geen rendement genereert en dat het als betaalmiddel in de huidige vorm niet erg geschikt is. "Store of value" vind ik geen sterk verhaal. Bitcoin wordt gekocht in de hoop het -spoedig- weer aan een ander voor -veel- meer te kunnen verkopen. Dat is geen solide basis. Dat wil niet zeggen dat het niet nog 4x over de kop kan.
Wil je een voorspelling? Dan zeg ik dat het vroeg in 2018 piekt op 40K en daarna daalt om de 40K nooit meer aan te raken. Koers eind 2018 $15000

Graag hoor ik ook jullie resultaten 2017 en verwachtingen 2018!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175791079
Bitcoin moet je ook niet noemen daar gaan rake klappen vallen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175791225
Zo'n 6% over 50k en de rest veilig in deposito's, de jaarlijkse beleggingsresultaten van TS kan ik alleen maar van dromen.
pindazakje
pi_175791597
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 19:04 schreef halfway het volgende:
Bitcoin moet je ook niet noemen daar gaan rake klappen vallen.
Ja maar dat zeggen ze al 5 jaar.
  zondag 17 december 2017 @ 19:24:25 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175791787
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 19:09 schreef Hyaenidae het volgende:
Zo'n 6% over 50k en de rest veilig in deposito's, de jaarlijkse beleggingsresultaten van TS kan ik alleen maar van dromen.
Het is nu zo'n 6x achter elkaar raak. Maar de klap komt ook voor mij ooit, want een rendement ruim boven marktgemiddelde blijft meer geluk dan wijsheid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175795182
6,5% in de afgelopen 12 maanden rendement behaald. AMG en Philips Lighting waren m'n winnaars en VolkerWessels m'n bleeder. Maar Dick Wessels is daarvoor gestraft.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175795470
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 21:04 schreef blomke het volgende:
6,5% in de afgelopen 12 maanden rendement behaald. AMG en Philips Lighting waren m'n winnaars en VolkerWessels m'n bleeder. Maar Dick Wessels is daarvoor gestraft.....
Lol _O-
Groet, Niels
pi_175795550
Een mooie 11% met name door de Rabobank certificaten, die ik een maand geleden op de absolute top (127,5%) verkocht.
Heb ook al tijdje wat geld in Evi van Lanschot (beheerd beleggen), maar dat levert me tot noch toe vrij weinig op. Ik geef ze nog een jaartje het voordeel van de twijfel en anders ga ik er zelf weer mee aan de haal.
Groet, Niels
pi_175796227
Ongeveer 12% op ASN aandelenfonds. Geen omkijken naar, vind het niet interessant genoeg om er veel mee bezig te zijn.
Jesus saves but death prevails.
pi_175797697
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 18:59 schreef LXIV het volgende:
Zoals gebruikelijk rond deze tijd van het jaar een terugblik naar 2017 en een vooruitblik naar 2018.

Wat heb ik vorig jaar gezegd? (Rendement over 2016 toen van meer dan 40%)

[..]

Mooi resultaat LXIV ^O^

Beleggen ETF
Wij zijn begin van dit jaar begonnen met maandelijks wat spaargeld in een ETF te stoppen. Hebben gekozen voor Brand New Day (Vanguard). Op de gezamenlijke ETF hebben we een rendement behaald van 13,38%. Daar zijn de (geringe) kosten al vanaf gehaald. Als voorbeeld we hebben ongeveer 1700 euro ingelegd en hadden maar ¤ 12,90 aan kosten.

Ik heb zelf ook nog een eigen ETF bij Brand New Day. Daarmee ben ik pas in februari/maart begonnen en daarmee een rendement van 11,26%.

Ik ben nu aan het overwegen om onze ETF rekeningen bij Brand New Day leeg te halen en over te zetten naar DeGiro en zelf in de Vanguard fondsen te beleggen (VTI en VXUS). Dit lijkt mij nog goedkoper dan Brand New Day.

Spaarrekening
Wij hebben de rest van ons spaargeld op Argenta staan en nu zet 0.40% niet veel zoden aan de dijk, maar het is altijd nog meer dan 0.05%.

Cryptocurrencie
Mag hem hier eigenlijk niet noemen en tel het ook niet mee, maar sinds 6 november 2017 begonnen met crypto en heb daarmee nu een rendement behaald van 124%.

Benieuwd wat 2018 gaat brengen. Ik heb er nog te weinig verstand van om een voorspelling te kunnen doen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175798135
3.1% op 21.000 tot nog toe.
  maandag 18 december 2017 @ 00:59:52 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_175801903
Tof dat je elk jaar dit topic weer maakt LXIV. (Zonde dat er geen beursforum meer is ;( )

Mijn spaargeld zit doorgaans 100% in aandelen (en soms afgeleide producten).
Op de Amerikaanse beurs goed resultaat geboekt met oa
Procter & Gamble
Novo Nordisk
Coca Cola (inmiddels verkocht, koers is gevaarlijk hoog)

Minder met Glaxo Smith Kline, maar een geweldig dividend.

De Dollar is wel behoorlijk in waarde gedaald ten opzichte van de Euro, dus in Euro's is het wat mager.

In Nederland heb ik Shell en later Ahold gekocht, die deden het prima. TomTom was weer ruk.


Een mooie investering was mijn positie in HMMJ, een marijuana-ETF uit Canada. Heeft een leuk rendement gemaakt en ik verwacht hier ook veel van, vooral nu steeds meer staten dit spul legaliseren.

Focus blijft bij mij op aandelen in farmacie en voeding. Zowel korte en lange termijn heb ik hier veel vertrouwen in. Mensen worden dikker, ouder en moeten eten. Er komt bovendien een hele rits landen aan die een stapje vooruit doen qua welvaart en dus ook welvaartsziektes.
Beurzen staan hoog, toch denk ik dat het nog iets hoger kan, de massale instroom van particulieren is nog niet compleet en de rente op spaarrekeningen is nog steeds waardeloos, ondanks de dreiging dat macro de rentes weer aantrekken.

Ondank dat ik achterblijf op de AEX ben ik toch zeer tevreden,
ik moest het echt van de laatste maanden van het jaar hebben.
En in Dollars ziet het er allemaal stukken beter uit :P

Zoals hierboven al gezegd, de cryptocurrencies kunnen niet onbenoemd blijven;
een paar jaar geleden heb ik voor een paar euro per stuk Litecoins gekocht, die koers staat nu op 260 euro per stuk, ook die groei is allemaal van de laatste weken. Een deel daarvan heb ik inmiddels op mijn eurorekening gestort, een deel heb ik in andere coins geïnvesteerd. Op de korte termijn kan ik niks zinnig zeggen over deze coins, op lange termijn komen er denk ik een paar bovendrijven. En ik denk niet dat dat de Bitcoin is, de Bitcoin kan de drukte helemaal niet aan, de transactiekosten zijn te hoog en het wordt voor de Bitcoin nog lastig van investering om te vormen naar een munteenheid, wat het eigenlijk is. Een munteenheid verliest doorgaans langzaam waarde, ipv van op en neer te stuiteren en vooral steeds meer waard te worden.

Voor 2018: Ahold, HMMJ, TomTom (wordt opgesplitst/verkocht)

[ Bericht 0% gewijzigd door BasEnAad op 18-12-2017 01:06:12 ]
pi_175803518
Mijn klapper is cryptocurrencies met een rendement van om en nabij 900%. Het had nog veel meer kunnen zijn, ware het niet dat ik flink heb uitgecasht o.a. om mijn hypotheek maximaal af te lossen. Aandelen zitten rond de index.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2017 08:33:08 ]
  maandag 18 december 2017 @ 08:36:28 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175803565
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 08:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Mijn klapper is cryptocurrencies met een rendement van om en nabij 900%. Het had nog veel meer kunnen zijn, ware het niet dat ik flink heb uitgecasht o.a. om mijn hypotheek maximaal af te lossen. Aandelen zitten rond de index.
Het had altijd meer kunnen zijn, totdat je een keer spijt als haren op je hoofd hebt dat je geen winst hebt genomen. Ik denk dat je verstandig gehandeld hebt. Die hypotheek aflossen, daar heb je 30 jaar plezier van, iedere maand weer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175803579
Oh ik ben ook zeer tevreden.
pi_175804267
Mijn 2017:

In principe heb ik 3 onderdelen waar ik vermogen mee op wil bouwen.

Hypotheek/Huis
Crowdfunding
Aandelen & Obligaties

Hypotheek/Huis

Hypotheek loopt pas 2,5 jaar en ik los lineair af, dus dan los je toch al aardig wat af elke maand. Ik twijfel over extra aflossen omdat dat geld dan vast zit en de rente is maar 2,6% bruto dus of dat veel zoden aan de dijk zet? Eventueel wel de moeite waard om daarmee de maandlasten te verlagen.

Crowdfunding

Paar jaar geleden met redelijk wat enthousiame aan begonnen en het concept spreekt me opzich nog wel steeds aan. Wel inmiddels al redelijk wat defaults die het rendement aantasten. Ook waren een aantal defaults wat dubieus en de afhandeling van defaults loopt ook niet bij elk project even goed. Zit nu op 5% rendement in het worst case scenario.

CF ga ik dus afbouwen, pak af en toe nog wel een project mee maar de groei is er wel uit.

Aandelen & Obligaties



Ik ben wel een echte dividend/rente belegger dus de aandelen die ik heb zijn wel allemaal gericht op dividend en eigenlijk maakt koerswinst me dan ook niet uit. Buy & Hold dus.

Als enige ''obligatie'' heb ik nog de Rabocertificaten, die staan nu inderdaad wel hoog maar leveren me toch elk kwartaal weer een leuk bedrag op dus die laat ik ook maar staan denk ik.

Met name gericht op financials,vastgoed, Shell (m'n favoriet) en nog wat diverse andere aandelen, als ze maar dividend uitkeren.

Alles staat dit jaar in de plus behalve Wereldhave maar daarvan maakt het dividend een hoop goed. Amsterdam Commodities stond even op +42% dit jaar maar is nu weer terug naar +14% dus dat is wel jammer maar inherent aan mijn ''strategie''.

Alles wat ik heb hou ik aan en ik wil volgend jaar nog wat extra aankopen doen, Waar mogelijk kies ik weer voor stock dividend om het uit te bouwen. Ik heb nu PostNL op het oog en ik kijk ook naar HAL Trust die is ook wel een hoop afgekomen het laatste jaar.

LXIV (en de rest) heb jij nog een mening over HAL? En wat zou jij doen met de rabo certificaten?

Bitcoin en aanverwanten blijf ik trouwens ver van weg.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_175805409


Ik mag niet klagen. Het was een goed jaar, maar voor mij ging het nog beter :)
Mijn strategie focust op ETFs en trackers met zo'n 5% in turbootjes. Het waren juist die turbootjes die voor de extra rendement zorgden, samen met Facebook... Er waren ook een paar bleeders (Nyrstar en ProSieben) waar ik nu vanaf ben.

Bitcoins heb ik links laten liggen en heb daar geen spijt van. Ben blij voor hen die daarmee veel rendement hebben gemaakt.

In 2018 da ik mij vooral blijven focussen op ETFs en trackers.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_175810220
Ik moet het opzoeken omdat ik bijna alles verkocht heb voor de aankoop van een huis.
Maar ik gok rond de 200% dit jaar met name door rabocertificaten en cryptocurrency.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 18 december 2017 @ 15:24:35 #19
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175811525
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 december 2016 19:45 schreef Sokz het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm not too bad einde na een redelijk wisselvallig jaar. Vrij weinig gekocht, alleen Apple geadd begin van het jaar dus dividend income met 20% up is redelijk nice.

Bottom 3:
NVO ( :P ), NKE, DEO
Top 3: DE, BRK.B, MSFT/JNJ

Doelstelling:
Dividend income met 20% up. Zal weeral niet veel bijkopen.

Verwachting:
Beetje aansukelen. Oprecht geen idee wat te verwachten komend jaar.

Kanshebbers 2017:
Banken, industrials

cash/spaardeposito:
Rente gaat weer stijgen maar je koopt er nog niets voor.

Obligaties/perps:
Risk/rendement is hier al een tijdje zoek. Wellicht dat dat komend jaar duidelijk wordt / black swan geval.

Goud/Zilver:
Geen idee

Huizen/onroerend goed:
Heat en zie het ook nog niet stoppen. Hier in de buurt betaal je al 4,5-6k / sqm.
Niet bijster uitgebreid voorspeld vorig jaar. :P

Dit jaar
Local currency: +31.4%
In Euro's: +17.1%

Sterk underweight EUR werkte niet in mijn voordeel. Verder weinig bijgekocht dus dividend +5% was ook magertjes.

Top: AAPL, NVO, DE
Bottom: SBUX, WFC, KO

Twijfel om eea eruit te tyften (KO, MCD) omdat valuations toch wel erg stretched zijn voor krimpende businesses.

2018
ECB zal tegen het eind van het jaar iig genudged hebben dat ze per 2019 het opkoopprogramma stop zetten. Tot dan zal Europa eindelijk de US eens outperformen.

Flash: Financials, Energy
Trash: Tesla, andere debt-laden niet profitabele businesses.

Cash/Obli's/Perps: afbliev'n, risk/reward allang zoek.

Metals: Lithium/cobalt hype zal wel voortduren.

Vastgoed: Idee dat in Amsterdam de rek er enigzins uit is. Rotterdam voor de +10%

Crypto's: Hoop dat het in elkaar tyft, mocht het volgend jaar nog "alive" zijn dan is het tijd om mijn mening bij te stellen. :P Verwacht ook enige regulering vanuit de industry zelf wat c. 90% van de scamcoins doet failen.

Goodluck everyone. :)
  maandag 18 december 2017 @ 15:30:43 #20
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175811660
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 00:59 schreef BasEnAad het volgende:
TomTom (wordt opgesplitst/verkocht)
Ain't gonna happen zolang Groep Goddijn er zit. :P Verder meest obvious split up ooit ja, verkoop die kutkastjes aan een PE en ga zelf verder met high growth telematics / automotive
  maandag 18 december 2017 @ 16:54:17 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_175814041
quote:
99s.gif Op maandag 18 december 2017 15:30 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ain't gonna happen zolang Groep Goddijn er zit. :P Verder meest obvious split up ooit ja, verkoop die kutkastjes aan een PE en ga zelf verder met high growth telematics / automotive
Dat Sports wordt verkocht is al aangekondigd. Als er iemand te vinden is überhaupt, anders laten ze het afsterven. Maar inderdaad, die Goddijns hebben hun beste tijd wel gehad en de communicatie vanuit TomTom schiet ook ernstig te kort.
pi_175818949
7% op mijn fondsen.
Best netjes en van meer dan 25% kan ik alleen maar dromen en is voor mij niet realistisch.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175821836
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
7% op mijn fondsen.
Best netjes en van meer dan 25% kan ik alleen maar dromen en is voor mij niet realistisch.
Ligt er ook aan hoeveel geld je erin stopt, met 5k is het een stuk comfortabeler risico nemen (en +20% halen) dan met met 300k aan spaargeld.
pindazakje
pi_175919610
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:25 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ligt er ook aan hoeveel geld je erin stopt, met 5k is het een stuk comfortabeler risico nemen (en +20% halen) dan met met 300k aan spaargeld.
In mijn geval niet omdat ik beleg met geld wat ik niet nodig heb.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175919908


Dit jaar gaat het best goed. Grote klappers zijn ASML(300%), Aalberts Industries(261%), AMG advanced Metalllurgical Group, BE Semiconductors, DSM.

Ik heb ook een aantal grote missers, zoals Stratasys. Stond ooit flink in de plus maar sindsdien een verlies van 70%.

Verder heb ik geen verstand van beleggen of wat dan ook. Maar moest ergens met mijn spaargeld heen.
pi_175925435
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In mijn geval niet omdat ik beleg met geld wat ik niet nodig heb.
Als je het niet nodig hebt waarom beleg je het dan?
In de hoop dat het verdampt? Want nóg meer geld zit je dan blijkbaar al helemaal niet op te wachten.

Al het geld wat ik beleg kan in de toekomst nog zeker van pas komen, hypotheekvrij aanschaffen van een groter huis ofzo. Daarom zou ik er zeker niet lekker van slapen met 300k in een pennystock of bitcoins gestoken. Dus het rendement zal dan ook altijd laag blijven op zulke bedragen die je niet met een paar maanden werken hebt terugverdiend.
Terwijl ik met 5k best een gokje durf te wagen in bitcoin oid.
pindazakje
pi_175925747
quote:
99s.gif Op maandag 18 december 2017 15:24 schreef Sokz het volgende:


[..]

Niet bijster uitgebreid voorspeld vorig jaar. :P

Dit jaar
Local currency: +31.4%
In Euro's: +17.1%

Sterk underweight EUR werkte niet in mijn voordeel. Verder weinig bijgekocht dus dividend +5% was ook magertjes.

Top: AAPL, NVO, DE
Bottom: SBUX, WFC, KO

Twijfel om eea eruit te tyften (KO, MCD) omdat valuations toch wel erg stretched zijn voor krimpende businesses.

2018
ECB zal tegen het eind van het jaar iig genudged hebben dat ze per 2019 het opkoopprogramma stop zetten. Tot dan zal Europa eindelijk de US eens outperformen.

Flash: Financials, Energy
Trash: Tesla, andere debt-laden niet profitabele businesses.

Cash/Obli's/Perps: afbliev'n, risk/reward allang zoek.

Metals: Lithium/cobalt hype zal wel voortduren.

Vastgoed: Idee dat in Amsterdam de rek er enigzins uit is. Rotterdam voor de +10%

Crypto's: Hoop dat het in elkaar tyft, mocht het volgend jaar nog "alive" zijn dan is het tijd om mijn mening bij te stellen. :P Verwacht ook enige regulering vanuit de industry zelf wat c. 90% van de scamcoins doet failen.

Goodluck everyone. :)
Waarom hoop je dat crypto in elkaar tyft? Omdat je er zelf niet in zit en het een ander niet gunt die wel een gokje durfde te wagen? Afgunst maakt een mens zo lelijk.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175936383
Op dit moment voor 2017 ca. 9,5% rendement op een mix van AEX aandelen (60%, o.a. Arcelor Mittal, BAM en Fugro) en EFT's (40%, Think AEX en Think High Dividend ).

Het blijft ieder jaar weer lastig dus om de benchmark (AEX) te verslaan ...

Voor 2018 wil ik mijn EFT's verder gaan uitbreiden, aangezien ik momenteel nog 50% cash zit.

Grootste baalmomenten van het jaar zijn het missen van de bitcoin stijging en ook het mislopen van de stijging van AMG. Deze laatste heb deze jarenlang dik in mijn portefeuille gehad en alles verkocht eind 2016 vanwege 2 onverwachte financiele tegenslagen kort achter elkaar.
  zaterdag 23 december 2017 @ 11:13:22 #29
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175942016
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 17:04 schreef Patroon het volgende:

[..]

Waarom hoop je dat crypto in elkaar tyft? Omdat je er zelf niet in zit en het een ander niet gunt die wel een gokje durfde te wagen? Afgunst maakt een mens zo lelijk.
Nee dat is niet de reden, maar welkom in dit topic.
pi_175943160
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 16:53 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je het niet nodig hebt waarom beleg je het dan?
In de hoop dat het verdampt? Want nóg meer geld zit je dan blijkbaar al helemaal niet op te wachten.
Wat moet ik er anders mee doen?
Of ik het in de toekomst nodig heb weet ik nu niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175944739
53% rendement dit jaar volgens de ING app. In 2016 was het 61%. Redelijk tevreden want ik heb ook duizenden euro's winst laten liggen door af en toe apatisch en bang te zijn. Ben maar een simpele aandelenbelegger. Wil het ook niet moeilijker maken dan nodig is.

[ Bericht 31% gewijzigd door tstile op 23-12-2017 14:08:25 ]
pi_175950110
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat moet ik er anders mee doen?
Of ik het in de toekomst nodig heb weet ik nu niet.
Dan hoef je dus ook niet meer te werken voor het geld?
Netjes hoor. _O_
pindazakje
pi_175950542
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 17:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dan hoef je dus ook niet meer te werken voor het geld?
Netjes hoor. _O_
Ik zou inderdaad een aantal jaren niet meer hoeven te werken inderdaad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175950943
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 17:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou inderdaad een aantal jaren niet meer hoeven te werken inderdaad.
ok een aantal jaar maar, ik ging even van levenslang uit.
Tot een miljoen komt geld altijd wel goed van pas lijkt me, daarboven zou je je af kunnen gaan vragen of het nog nodig is. Maar geld in aandelen steken en geen krimp geven als de waarde halveert zou me echt niet lukken zolang ik het eerste miljoen nog niet bij elkaar heb vergaard.
pindazakje
pi_175951113
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 16:53 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Als je het niet nodig hebt waarom beleg je het dan?
In de hoop dat het verdampt? Want nóg meer geld zit je dan blijkbaar al helemaal niet op te wachten.

Weet niet in hoeverre dit serieus is maargoed... Een van de wijsheden met beleggen is: 'beleg niet met geld wat je (op korte termijn) nodig hebt'.

We gaan er dus vanuit dat iedereen geld nodig heeft, plannen heeft voor uitgaven in de toekomst etc.

Als iemand zegt dat ze beleggen omdat ze het geld niet nodig hebben dan houdt dat in dat ze nog wat achter de hand hebben voor een nieuwe auto/wasmachine etc en verder geen directe plannen hebben om dat geld in te zetten voor studie/verbouwing/etc etc.
pi_175951563
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 december 2017 11:13 schreef Sokz het volgende:

[..]

Nee dat is niet de reden, maar welkom in dit topic.
Wat is dan wel de reden dat je dat hoopt?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175951821
edit: dubbel

[ Bericht 95% gewijzigd door Patroon op 23-12-2017 18:25:43 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 23 december 2017 @ 18:45:10 #38
256829 Sokz
Livin' the life
pi_175952369
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 18:11 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat is dan wel de reden dat je dat hoopt?
Houd niet van bubbels / irrationeel investor behavior. Maar hoop dat al jullie cryptobugs op tijd weten uit te stappen. :)
pi_175952844
Ik beleg alles in fondsen, denk een maximaal rendement van 5%. Alles beter als 0,45% op de spaarrekening.
pi_175965852
800% op Antonov.
  zondag 24 december 2017 @ 09:46:56 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175965915
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 09:41 schreef RamboDirk het volgende:
800% op Antonov.
Knap.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175968220
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 09:32 schreef AQuila360 het volgende:

LXIV (en de rest) heb jij nog een mening over HAL? En wat zou jij doen met de rabo certificaten?

HAL is een typisch Buy & Hold aandeel naar mijn mening. Ze doen relatief veilige investeringen gericht op de lange termijn. Ik houd dit aandeel ook in de gaten, maar ik vind het nog te duur. Het is inderdaad gezakt de laatste tijd, maar precies 4 jaar geleden stond het nog rond 100 Euro. Dus je zou ook kunnen stellen dat er flink wat 'lucht' in de koers zat, synchroon met de beurs als geheel.

HAL is, naar verluidt, in onderhandeling om Eneco te kopen. Ik vermoed dat de koers van HAL gaat zakken indien dit inderdaad gaat gebeuren. Het is een gegeven dat energie leveranciers over het algemeen geen hoogrenderende investeringen zijn. Ik wacht zelf daarom liever even af wat er met Eneco gebeurt en wat de aankoopprijs is als HAL dit inderdaad gaat overnemen.

Normaalgesproken vermijd ik het IEX forum, maar over HAL is er wel een redelijk goede discussie: https://www.iex.nl/Forum-Aandeel/11873/HAL.aspx

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 24-12-2017 12:15:51 ]
pi_175970304
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 09:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Knap.
Je schrijft mazzel verkeerd. En in een jaar waarin de NASDAQ met 27% is gestegen is ieder rendement daaronder een teleurstelling.
Jesus saves but death prevails.
pi_175971101
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 13:43 schreef Shivo het volgende:

[..]

Je schrijft mazzel verkeerd. En in een jaar waarin de NASDAQ met 27% is gestegen is ieder rendement daaronder een teleurstelling.
Alleen als de NASDAQ je benchmark is, wat zelden het geval zal zijn. De MSCI World zit op 18%, evenveel als de S&P500 die vaak als US benchmark wordt gebruikt. De EURO STOXX 50 zit op maar 8,4%.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_175973588
Ben afgelopen zomer liquide gegaan; verwacht binnen nu en twee jaar een grote investering te doen, en verwacht binnen deze termijn toch een fikse correctie. YTD nog altijd 9,1% voornamelijk vanwege investeringen in Chinese fondsen.

Mijn verwachting in 2018 is dat de groei eruit raakt vanwege renteverhogingen. Ik acht de kans ook best aanwezig dat er zelfs de hiervoor genoemde correctie zich in de tweede helft van het jaar al gaat inzetten. K/W verhoudingen zijn door o.a. QE lekker opgepompt en dit moet m.i. nog worden genormaliseerd. Voeg aan deze mix nog een extreem fluctuerende cryptomunt toe en je cocktail van overwaardering en speculatie is compleet.

Op naar een knallend 2018 w/
pi_176044255
Ik zie hier weer aardig wat Binck jaargrafiekjes voorbijkomen.

Voor de Binck gebruikers:

Waarom maken jullie niet gebruik van DeGiro? Deze is aanzienlijk goedkoper qua tarieven voor aandelen en ETF's zijn zelfs gratis te verhandelen.
pi_176045459
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:32 schreef Moogwai10 het volgende:
Waarom maken jullie niet gebruik van DeGiro? Deze is aanzienlijk goedkoper qua tarieven voor aandelen en ETF's zijn zelfs gratis te verhandelen.
Wat kost bijv. het verhandelen van 2 opties bij DeGiro?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176045790
Tot. PharmingNL 923,64%
Dit jaar was verantwoordelijk voor circa 600 tov de initiele inleg schat ik zo.
  woensdag 27 december 2017 @ 17:36:48 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176046320
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:32 schreef Moogwai10 het volgende:
Ik zie hier weer aardig wat Binck jaargrafiekjes voorbijkomen.

Voor de Binck gebruikers:

Waarom maken jullie niet gebruik van DeGiro? Deze is aanzienlijk goedkoper qua tarieven voor aandelen en ETF's zijn zelfs gratis te verhandelen.
Alles onder de streep weet ik dat nog zo net niet. Ik heb overigens een privé-tarief bij Binck. Dat kan ook, voor sommige mensen..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 27 december 2017 @ 17:37:08 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176046323
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:20 schreef LelijKnap het volgende:
Tot. PharmingNL 923,64%
Dit jaar was verantwoordelijk voor circa 600 tov de initiele inleg schat ik zo.
??
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')