abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 december 2016 @ 17:53:13 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167374545
Het is de 3e vrijdag van december, optie-expiratiedag dus het beleggingsjaar mag als afgerond beschouwd worden. Zoals al vele jaren, resultaten uit het verleden en verwachtingen voor de toekomst!

Eerst een terugblik:

quote:
14s.gif Op donderdag 31 december 2015 11:32 schreef LXIV het volgende:
Nu de weersverwachting voor 2016:
Doelstelling: Rendement behalen van ca 10% op mijn hele vermogen. Hierbij wil ik mijn risico's beperken.

Verwachting: De stimuleringsmaatregelen in Europa zullen nog aanhouden. De rente zal laag blijven. Door aantrekkende grondstofprijzen zal de inflatie eindelijk op gang komen. In de VS worden de eerste rentestapjes genomen, maar dit zal voorzichtig en met beleid gebeuren, waardoor het -negatieve- effect op de aandelenkoersen beperkt zal zijn. We krijgen nog een jaartje van gratis geld (voor de mensen die al genoeg geld hebben natuurlijk)

De AEX zal in een bandbreedte van 400-480 schommelen.
Kanshebbers 2016: Arcellormittal, Aegon, RD

cash/spaardeposito: Rendement blijft negatief door de lage rente, de hoge vermogensrendementsheffing en hoge inflatie. Niet doen, er is altijd iets beters. Los desnoods je hypotheek af

Obligaties/perps: Het risico op oplopende rendementen (en dus dalende koersen) kan het netto resultaat op ongeveer nul houden.

Goud/Zilver: Goud is ondertussen wel genoeg afgestraft en zal niet veel verder dalen. Net als andere grondstoffen.Productie stabiliseert of neemt af (porkbelly) Beleggen in goudmijnen en/of andere grondstoffondsen kan lucratief zijn. Let wel op de solvabiliteit van deze bedrijven! Hier is stockpicking relevant. Kies voor bedrijven die (als de grondstofprijzen alsnog laag blijven) genoeg vet op de botten hebben om overeind te blijven als anderen failliet gaan.

Huizen/onroerend goed: Door de historisch lage hypotheekrente en het verjagen van huurders met extreme huursverhogingen om sociale woningen vrij te krijgen zal de druk op de woningmarkt toenemen. Een effect dat we nu al in de grote steden zien. Dit effect zal ook in de kleinere gemeenten zichtbaar worden. Potentiële kopers zullen het gevoel krijgen de boot te zullen missen als ze niet op tijd instappen. Een stijging van de woningprijzen tussen de 5% en de 10% is heel goed mogelijk.
Voor commercieel vastgoed geldt een ander verhaal. De leegstand blijft erg hoog en verhuurders zullen moeten zakken met hun prijzen om de vulling op peil te houden. Wegbljiven dus!
WGR / Hoe was 2015 + verwachtingen voor 2016
De voorspelling voor 2015 mag gerust 'spot on' genoemd worden. Het rendement was er dit jaar dan ook naar:

In absolute zin het beste beleggingsjaar ooit!

Nu 2017
Doelstelling: een rendement van 6% tot 10% behalen. Winst gebruiken voor aflossing hypotheek en aankoop onroerend goed.

Verwachting: De simuleringsmaatregelen in Europa zullen nu hun effect op de inflatie krijgen. Dat effect was eerder vooral door de lage brand- en grondstofprijzen getemperd. Hierdoor zal het afbouwen van deze maatregelen ook in Europa aandacht krijgen. Maar verwacht hier geen radicale besluiten. Het effect op de beurzen hiervan zal beperkt blijven.

De AEX zal in een bandbreedte van 420-500 schommelen. Mogelijke hickups door -alweer- financiële en politieke perikelen. Deze hebben echter weinig effect op de langere termijn. Momenten gebruiken om positie te vergroten.

Kanshebbers 2017: Weet ik niet. Ik verwacht geen grote stijgingen. Zie ook geen sector die structureel ondergewaardeerd is. Spreiden en leveragen is dan het beste. Volatiliteit an sich is natuurlijk ook in 2017 een fijne cashcow.

cash/spaardeposito: Rendement blijft negatief door de lage rente en de hoge vermogensrendementsheffing. Niet doen, er is altijd iets beters. Los desnoods je hypotheek af

Obligaties/perps: Wil je een laag risico, dan blijft je rendement onder de nul. Ik denk dat de risico-rendementsverhouding van wat hoogrenderendere obligaties misschien beter is. Ik zie nog geen renteverhogingen in Europa (dus wat dat betreft kun je ze wel kopen)

Goud/Zilver: Geen peil op te trekken. Alleen in -historisch- extreme gevallen valt hier wat op te verdienen door te kopen of te shorten. Nu is daar geen sprake van.

Huizen/onroerend goed: Huizenmarkt blijft aantrekken, onroerend goed blijft een aantrekkelijke investering qua risico/rendement. Hypotheek aflossen is een prima manier om op volstrekt veilige wijze een acceptabel rendement te behalen.

[ Bericht 40% gewijzigd door LXIV op 16-12-2016 19:38:35 ]
The End Times are wild
pi_167375193
Wat een rendement, wat een baas deze TS _O_
Maar heb je al je geld bij Binck staan?
Ik heb zo'n 15% op beleggingsrekeningen staan en de rest allemaal in deposito's die geen ruk opleveren, laatst weer wat weggezet voor 5 jaar @ 1,5% ofzo. En binnenkort komt weer een hele hoop vrij. Weet geen beter alternatief, met 4% zou ik al dik tevreden zijn. Maar beleggen lukte me ook dit jaar niet, dus alles daarin daarin steken zou een slecht plan zijn. Afgelopen maand m'n negatieve rendement nog naar zo'n +1% weten op te krikken. :')
En ondertussen snoept de VRH + inflatie mijn vermogen steeds verder op.
Zit nog te wachten op een flinke beurscrash om een flink deel in ETF's te pompen.
pindazakje
  vrijdag 16 december 2016 @ 18:30:29 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_167375356
Dit jaar was niet wat ik er van verwacht had, maar 2017 zie ik positief in.

Gelukkig in 2015 wel een heel goed jaar gehad.
pi_167375410
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik heb zo'n 15% op beleggingsrekeningen staan en de rest allemaal in deposito's die geen ruk opleveren, laatst weer wat weggezet voor 5 jaar @ 1,5% ofzo. En binnenkort komt weer een hele hoop vrij. Weet geen beter alternatief, met 4% zou ik al dik tevreden zijn. Maar beleggen lukte me ook dit jaar niet, dus alles daarin daarin steken zou een slecht plan zijn. Afgelopen maand m'n negatieve rendement nog naar zo'n +1% weten op te krikken. :')
Zit nog te wachten op een flinke beurscrash om een flink deel in ETF's te pompen.
https://www.cnbc.com/amp/(...)rket-timer-ever.html
  vrijdag 16 december 2016 @ 19:38:58 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167377245
OP geüpdate met mijn verwachting. Ik hoor ook graag die van jullie!
The End Times are wild
  vrijdag 16 december 2016 @ 19:39:42 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167377268
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Je moet wel lekker kunnen zitten om succesvol te zijn. Verstandig dat je dat niet doet als het niet goed voelt!
The End Times are wild
  vrijdag 16 december 2016 @ 19:40:18 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167377281
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:30 schreef BasEnAad het volgende:
Dit jaar was niet wat ik er van verwacht had, maar 2017 zie ik positief in.
[ afbeelding ]
Gelukkig in 2015 wel een heel goed jaar gehad.
Eerste maanden lijken op die van mij. Waarin zat je, waardoor je er niet bovenopgekomen bent toen de beurs weer ging stijgen?
2015 was heel goed voor jou, dat herinner ik me nog!
The End Times are wild
  vrijdag 16 december 2016 @ 19:43:32 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167377357
quote:
True story, al is het verzonnen!
The End Times are wild
pi_167383570
Op 8 jan. 2016 zijn mijn aandelen van die SNS rukkers overgeheveld naar de ING bank. Die hebben een aardige tool om het rendement te bepalen Heb sinds aanvang 14,3% rendement behaald.

Voor 2017 heb ik niet van die hooggespannen verwachtingen. Ik heb behoorlijk wat short callopties in 2017 lopen. Misschien Air France KLM?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167388002
Iemand toevallig nog aanbevelingen voor een aantal ETFs om nu in te stappen?
The road to success is always under construction.
pi_167388885
Tot op heden rond de 15%, wederom een prima jaar. Ik ben geen actieve belegger, hanteer een buy and hold strategie met met name dividend aandelen en obligaties. Verwachting voor komend jaar: pff geen idee, ik ga denk ik gewoon rustig door met wat ik gedaan heb tot nog toe (breid beperkt uit, het is met name dividend herbeleggen als er geen stockdividend is). Al twijfel ik wel al een tijdje om het naar een beheerd beleggen omgeving te verplaatsen..
  zaterdag 17 december 2016 @ 16:14:13 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_167394896
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Eerste maanden lijken op die van mij. Waarin zat je, waardoor je er niet bovenopgekomen bent toen de beurs weer ging stijgen?
2015 was heel goed voor jou, dat herinner ik me nog!
Het waren vooral TomTom en Novo Nordisk die niet lekker liepen dit jaar, dat is jammer, maar ik zie 2017 met vertrouwen tegemoet. Ik heb de lage koersen gebruikt om nog wat bij te kopen, in die zin ben ik niet ontevreden.
  zondag 18 december 2016 @ 14:56:24 #13
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167417191
Hier mijn plaatje over dit jaar:

Aandelen & Obligaties:

Tevreden over het resultaat:

Uiteindelijk net aan de 11% uitgekomen dit jaar, (hoop wel nog op een verhoogd bod op Delta Lloyd door NN dan komt het nog iets hoger uit). Pas in de laatste 2 maanden liep het weer snel op.

Maar net als soepkoe ga ik voornamelijk voor dividend/rente en heb ik ook een behoorlijk gedeelte zitten in bv Rabobank Ledencertifacten die wat koers betreft niet veel doen natuurlijk. Maar ze leveren wel een (mooie) rente op en dempen ook de verliezen naar beneden.

M'n beste aankoop was Shell (bijgekocht) net iets boven het laagste punt dit jaar, dus die zijn ook fiks gestegen en leveren een heel mooi dividend op, hopelijk kunnen ze dat handhaven maar dat lijkt nu wel weer de goeie kant op te gaan.

Slechtste aankoop was Wereldhave, dat is ook meteen de enige die in de min staat.

Voor het aankomend jaar wil ik in elk geval wat ik heb aanhouden en waar mogelijk het dividend in aandelen omzetten om toch wat te groeien en heb nog wat nieuwe aandelen die ik wil aankopen maar dat moet ik nog even aankijken.

Crowdfunding

Verder heb ik ook nog redelijk wat in CF projecten zitten maar ik durf niet te zeggen wat daar uiteindelijk van gaat worden, heb nu volgens het overzicht een redement van 6,21 % na kosten en defaults tot op heden.

Voor het komende jaar probeer ik het uitstaande bedrag in CF in stand te houden en misschien iets te laten groeien maar niet veel. Maar je pakt veel makkelijker een CF project mee dan dat je aandelen koopt dus wellicht gaat hier toch iets meer geld heen dan ik nu denk,

LXIV, als jij nog op of aanmerkingen hebt (voor het komende jaar) over de paar door mij genoemde aandelen/obligaties dan hoor ik die graag, omdat zoals gezegd ik op dit moment van plan ben om ze aan te houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door AQuila360 op 18-12-2016 15:01:55 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167464130
Hier is het resultaat van aandelen op 28% uitgekomen. In 2015 ging het wat minder, maar dat is naar verwachting in 2016 weer bijgetrokken.

Op korte termijn inschatten (voor volgend jaar blijft lastig). Waarschijnlijk gaat het allemaal nog wat beter en stijgen aandelen nog iets verder. Al sluit ik een recessie niet uit als dat wordt getriggerd door iets.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  dinsdag 20 december 2016 @ 15:50:43 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167475604
Helemaal zoals verwacht, het hele jaar door 0,8% rendement op mijn spaargeld.
Volgend jaar zal het iets minder zijn, ik schat 0,3%.

Daar gaat nog wel wat vermogensrendementsheffing vanaf zodat ik op een nette -0.9% uitkom voor 2017.
Tot nooit .......
pi_167476656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:50 schreef Speekselklier het volgende:

Daar gaat nog wel wat vermogensrendementsheffing vanaf zodat ik op een nette -0.9% uitkom voor 2017.
Jij had toch wel crowdfunding?
  dinsdag 20 december 2016 @ 16:56:17 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167476886
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2016 14:56 schreef AQuila360 het volgende:
Hier mijn plaatje over dit jaar:

Aandelen & Obligaties:

[ afbeelding ]

In het begin van het jaar lang 100% liquide gezeten. Jammer dat je niet net 2 maanden eerder bent ingestapt, dan was je rendement 15% hoger geweest! Maar achteraf ....
quote:
Tevreden over het resultaat:

Uiteindelijk net aan de 11% uitgekomen dit jaar, (hoop wel nog op een verhoogd bod op Delta Lloyd door NN dan komt het nog iets hoger uit). Pas in de laatste 2 maanden liep het weer snel op.

Maar net als soepkoe ga ik voornamelijk voor dividend/rente en heb ik ook een behoorlijk gedeelte zitten in bv Rabobank Ledencertifacten die wat koers betreft niet veel doen natuurlijk. Maar ze leveren wel een (mooie) rente op en dempen ook de verliezen naar beneden.

M'n beste aankoop was Shell (bijgekocht) net iets boven het laagste punt dit jaar, dus die zijn ook fiks gestegen en leveren een heel mooi dividend op, hopelijk kunnen ze dat handhaven maar dat lijkt nu wel weer de goeie kant op te gaan.

Slechtste aankoop was Wereldhave, dat is ook meteen de enige die in de min staat.

Voor het aankomend jaar wil ik in elk geval wat ik heb aanhouden en waar mogelijk het dividend in aandelen omzetten om toch wat te groeien en heb nog wat nieuwe aandelen die ik wil aankopen maar dat moet ik nog even aankijken.

Crowdfunding

Verder heb ik ook nog redelijk wat in CF projecten zitten maar ik durf niet te zeggen wat daar uiteindelijk van gaat worden, heb nu volgens het overzicht een redement van 6,21 % na kosten en defaults tot op heden.

Voor het komende jaar probeer ik het uitstaande bedrag in CF in stand te houden en misschien iets te laten groeien maar niet veel. Maar je pakt veel makkelijker een CF project mee dan dat je aandelen koopt dus wellicht gaat hier toch iets meer geld heen dan ik nu denk,

LXIV, als jij nog op of aanmerkingen hebt (voor het komende jaar) over de paar door mij genoemde aandelen/obligaties dan hoor ik die graag, omdat zoals gezegd ik op dit moment van plan ben om ze aan te houden.
Nee, geen aanmerkingen. Ik denk wel dat het goed is. Een prima rendement met een relatief laag risico. Wel denk ik dat alle obligaties met meer dan 4% rendement nu inherent een hoog risico met zich meebrengen, anders zou het effectieve rendement ervan (door koersstijging) al gedaald zijn. Maar ik heb zelf ook van dat soort obligaties.

Wat je wel kunt overwegen is aflossen op je hypotheek als dat kan. Dat heeft m.i. de beste risico-rendementsverhouding.

Dus stel dat je nu beleggingen hebt met een risico van 10 en een rendement van 2.
Als nu aflost op je hypotheek met een risico van 1 en een rendement van 1, en het risico op je overige beleggingen daarna weer verhoogt tot 10 (door net iets risicovollere assets op te nemen), dan stijgt je gemiddelde rendement terwijl je risico gelijk blijft. Je gebruikt de gunstige rendements/risicoverhouding van je hypotheek dus beter.
The End Times are wild
  dinsdag 20 december 2016 @ 16:57:13 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167476905
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 15:50 schreef Speekselklier het volgende:

Zijn er voor jou geen mogelijkheden hier tenminste een positief resultaat uit te halen? Dat hoeft niet eens per se op de beurs te zijn, maar kan ook in aflossing hypotheek, isoleren van huis, aanschaf zonnepanelen zijn. Een negatief rendement is wel heel vervelend!
The End Times are wild
  dinsdag 20 december 2016 @ 17:24:01 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167477477
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 16:44 schreef AQuila360 het volgende:
Jij had toch wel crowdfunding?
O-)
Tot nooit .......
  dinsdag 20 december 2016 @ 17:29:10 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167477615
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 16:57 schreef LXIV het volgende:
Zijn er voor jou geen mogelijkheden hier tenminste een positief resultaat uit te halen? Dat hoeft niet eens per se op de beurs te zijn,
Dankzij een negatief rendement betaal ik jaarlijks minder belasting :)
En het voordeel van niet op de beurs zitten dat je er ook niet naar hoeft te kijken.
Als ik in iets moet investeren waar ik elke dag naar moet kijken dan koop ik wel kunst in plaats van aandelen.
quote:
maar kan ook in aflossing hypotheek, isoleren van huis, aanschaf zonnepanelen zijn. Een negatief rendement is wel heel vervelend!
Verder los ik ruim voldoende af, (volgens mijn hypotheekadviseur is het erg onverstandig om binnenkort geen nieuwe keuken te kopen) heb ik ongeveer alle isolatie die je maar kan verzinnen is er geen cm2 vrij beloopbaar meer op mijn dak.

en oh ja, ik schijn nog 'iets' met crowdfunding te doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 20-12-2016 17:34:58 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 20 december 2016 @ 18:47:29 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167479489
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dankzij een negatief rendement betaal ik jaarlijks minder belasting :)
En het voordeel van niet op de beurs zitten dat je er ook niet naar hoeft te kijken.
Als ik in iets moet investeren waar ik elke dag naar moet kijken dan koop ik wel kunst in plaats van aandelen.

? /Woon je in Nederland? Of bedoel je dat je, omdat je vermogen slinkt, je vermogensrendementsheffing ook jaarlijks daalt? Dat is wel een hele aparte manier van belasting ontwijken.

Verder denk ik dat als je goed belegt, je juist niet iedere dag hoeft te kijken, maar hooguit 1x per kwartaal. Maar als de beurs niets voor je is dan zou ik er ook zeker niet aan beginnen!
quote:
Verder los ik ruim voldoende af, (volgens mijn hypotheekadviseur is het erg onverstandig om binnenkort geen nieuwe keuken te kopen) heb ik ongeveer alle isolatie die je maar kan verzinnen is er geen cm2 vrij beloopbaar meer op mijn dak.

en oh ja, ik schijn nog 'iets' met crowdfunding te doen.
Ok. Het waren maar tips om een positief rendement op overtollig kapitaal te krijgen. Misschien zijn er ook wel andere dingen. Spaarlampen of zo. Al tikt dat natuurlijk niet echt aan!
The End Times are wild
  dinsdag 20 december 2016 @ 19:24:00 #22
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_167480576
Dit jaar als starter begonnen met beleggen. Vanaf ongeveer het begin van het jaar elke maand 300 euro bij Meesman (12% rendement), 100 euro bij een hoog dividend fonds bij Fitvermogen (14%) en 50 euro in obligaties wereldwijd (5,8%). Straks gaat mijn partner ook full-time werken en dan kunnen deze bedragen minstens verdrievoudigd worden.

De verschillende crowdfundingprojecten (klein bedrag, maar 2k) leveren tot nu toe een rendement van 8,5%, allemaal bij geldvoorelkaar.nl. Ben daar inmiddels wel klaar mee, er lijkt steeds meer bagger op te komen.

Daarnaast gemiddeld per maand (dus incl. 13e maand+vakantiegeld) ca. 400 euro naar de spaarrekening ten behoeve van een andere toekomstige belegging. Dit kan het aanschaffen van een beleggingspand zijn, maar ook het versneld aflossen van die vermaledijde starterslening. Ben er nog niet helemaal uit.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  dinsdag 20 december 2016 @ 20:29:37 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167482954
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 18:47 schreef LXIV het volgende:
? /Woon je in Nederland? Of bedoel je dat je, omdat je vermogen slinkt, je vermogensrendementsheffing ook jaarlijks daalt? Dat is wel een hele aparte manier van belasting ontwijken.
Dat bedoelde ik inderdaad en hoe minder vermogen hoe beter het gaat hoor. Als mijn overtollige geld gaat naar de hypotheek.
quote:
Verder denk ik dat als je goed belegt, je juist niet iedere dag hoeft te kijken, maar hooguit 1x per kwartaal. Maar als de beurs niets voor je is dan zou ik er ook zeker niet aan beginnen!
Doe het wel eens voor de lol, maar ik vind crowdfunding leuker.
quote:
Ok. Het waren maar tips om een positief rendement op overtollig kapitaal te krijgen. Misschien zijn er ook wel andere dingen. Spaarlampen of zo. Al tikt dat natuurlijk niet echt aan!
Weet, ik dank je voor de tips. Maar ik probeer mijn energiekosten op 0 te krijgen. Alles wat ik niet hoef te betalen hoef ik ook niet te verdienen. En ik moet zeggen dat richting 0 lukt aardig.
Tot nooit .......
pi_167484633
+9.6% op ETF portefeuille, daarnaast crowdfunding prima jaar 1 faillissement, geen precies rendement maar reken ongeveer op 6%, flink wat geld in Dela spaarpolis gestopt (2,75%). Voor volgend jaar met name aflossen hypotheekn om bij herfinancieren in lagere schaal te komen en geen nieuwe crowdfunding meer om beter te balanceren.

Blijf qua ETFs met name in de US zitten, verwacht met name ellende in EU en ondanks trump meer stabiliteit in de USA

[ Bericht 16% gewijzigd door Underdoggy op 20-12-2016 21:29:31 ]
pi_167485074
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 16:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

In het begin van het jaar lang 100% liquide gezeten. Jammer dat je niet net 2 maanden eerder bent ingestapt, dan was je rendement 15% hoger geweest! Maar achteraf ....

[..]

Nee, geen aanmerkingen. Ik denk wel dat het goed is. Een prima rendement met een relatief laag risico. Wel denk ik dat alle obligaties met meer dan 4% rendement nu inherent een hoog risico met zich meebrengen, anders zou het effectieve rendement ervan (door koersstijging) al gedaald zijn. Maar ik heb zelf ook van dat soort obligaties.

Wat je wel kunt overwegen is aflossen op je hypotheek als dat kan. Dat heeft m.i. de beste risico-rendementsverhouding.

Dus stel dat je nu beleggingen hebt met een risico van 10 en een rendement van 2.
Als nu aflost op je hypotheek met een risico van 1 en een rendement van 1, en het risico op je overige beleggingen daarna weer verhoogt tot 10 (door net iets risicovollere assets op te nemen), dan stijgt je gemiddelde rendement terwijl je risico gelijk blijft. Je gebruikt de gunstige rendements/risicoverhouding van je hypotheek dus beter.
Sorry vergeten te vermelden dat ik per maart overgestapt ben naar Binck dus voor die tijd liepen ze ook al (wel een iets andere samenstelling) dus dat klopt niet helemaal niet nee is meer van maart tot einde dit jaar. 70% aandelen en 30% obligaties.

Maar hoe zie jij die rabocertificaten dan? Want die hebben natuurlijk die bodem waardoor je altijd wel een mooi rendement hebt (heb geloof ik 5,8%) en ik zie daar niet direct een gevaar in of de Rabo moet in gevaar komen maar bij een stijgende rente zouden ze ook weer mee moeten gaan.

Hypotheek heb ik pas vorig jaar afgesloten voor 20jaar 2,6% vast dus daar nog HRA vanaf en dan loont dat bijna niet meer toch? Los wel lineair af dus dat gaat al wat sneller.

Toevallig ook nog een mening over acomo? Die overweeg ik nog aan te schaffen in de komende tijd.
Crowdfunding was jij geen fan van meen ik?

[ Bericht 1% gewijzigd door AQuila360 op 20-12-2016 21:43:44 ]
  dinsdag 20 december 2016 @ 21:48:12 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167485781
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:31 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Sorry vergeten te vermelden dat ik per maart overgestapt ben naar Binck dus voor die tijd liepen ze ook al (wel een iets andere samenstelling) dus dat klopt niet helemaal niet neeis meer van maart tot einde jaar.

Maar hoe zie jij die rabocertificaten dan? Want die hebben natuurlijk die bodem waardoor je altijd wel een mooi rendement hebt (heb geloof ik 5,8%) en ik zie daar niet direct een gevaar in of de Rabo moet in gevaar komen maar bij een stijgende rente zouden ze ook weer mee moeten gaan.
Ik denk dat die certificaten wel redelijk te doen zijn, al heb ik ze zelf niet.
quote:
Hypotheek heb ik pas vorig jaar afgesloten voor 20jaar 2,6% vast dus daar nog HRA vanaf en dan loont dat bijna niet meer toch? Los wel lineair af dus dat gaat al wat sneller.
Nee, als je zo laag zit met je rente dan is het rendement niet heel hoog. Maar er zijn ook nog veel mensen met een hypotheek van boven de 5% en meer dan 25K op de spaarrekening. Dat vind ik dan wel zonde. In jouw geval zou ik twijfelen. Laten we zeggen dat je 2,5% rendement moet maken om meer rendement te maken dan af te lossen (netto qua 1,3% rente + 1,2% vermogensrendementsheffing). Als je dat doet is dat tegenwoordig al niet meer zonder risico. Zelf betaal ik 3,2% met 10 jaar vast, dus moet ik 2,8% minimaal maken. Dat heb ik dit jaar ruim gehaald natuurlijk. Toch heb ik (toevallig vandaag!) maximaal afgelost (10%). Gewoon omdat ik 3,2% rendement zonder risico toch aantrekkelijk genoeg vind. Als ik meer risico wil kan ik dat sowieso wel in de porto inbouwen.
quote:
Toevallig ook nog een mening over acomo? Die overweeg ik nog aan te schaffen in de komende tijd.
Nee.
The End Times are wild
  dinsdag 20 december 2016 @ 21:50:29 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167485880
En ik heb me niet echt verdiept in crowdfunding hoor. Ik heb het idee erbij dat mijn geld niet snel liquide te maken is en dat ik er relatief veel werk aan heb. Ik wil het net andersom. Maar misschien is het heel anders.
The End Times are wild
  woensdag 21 december 2016 @ 08:13:26 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167492009
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:50 schreef LXIV het volgende:
En ik heb me niet echt verdiept in crowdfunding hoor. Ik heb het idee erbij dat mijn geld niet snel liquide te maken is en dat ik er relatief veel werk aan heb. Ik wil het net andersom. Maar misschien is het heel anders.
Beide redeneringen kloppen wel. Je geld zit echt vast tijdens de looptijd. Gelukkig zijn de looptijden relatief kort (2 to 5 jaar) en lossen maandelijks al een deel af. Ik heb zelf geen moeite met lange looptijden. Zeker als het een goed project is met een gezonde rente dan mogen ze mij ook wel aan het einde van de looptijd uitbetalen.

Het hoeft niet veel werk te zijn. Als het je echt niet kan schelen kan je bij sommige platforms zelfs de auto invest aanzetten. Maar de lol is natuurlijk de goede projecten te vinden met een relatief hoge rente.
Tot nooit .......
pi_167492297
Ikzelf doe alleen crowdfunding (+ wat liquide middelen op een internetspaarrekening). Ik weet dat dat niet verstandig is ivm spreiding, maar ik heb gewoon geen goed gevoel bij de beurs. Alles bij elkaar haal ik met cf ongeveer 10% rendement. Dat komt vooral doordat ik veel risico neem via buitenlandse platforms: Bondora, Mintos en Twino. Daar zit samen ruim 60% van mijn geld in.
Op Bondora heb ik volgens de statistiek ruim 40% rendement op jaarbasis, maar ik ben pas in februari begonnen en heb de portefeuille langzaam uitgebreid. In de praktijk heb ik 20% winst, waarbij dat vooral papieren winst is: ik heb veel leningen met achterstanden, die wel eens minder zouden kunnen uitbetalen dan de openstaande hoofdsom. Ik verwacht op de lange termijn ongeveer 20% rendement op jaarbasis, wat natuurlijk erg mooi is. Ik heb er in het begin heel erg veel tijd in gestoken (paar uur per dag), wat zich vertaald heeft in een goed rendement, maar als ik een uurloon ga berekenen, is het natuurlijk niks.
Op Mintos worden garanties gegeven, maar ik steek langzaam meer geld in andere leningen, zonder buy-back garantie, maar met onderpand. Daarmee loop ik minder risico als het platform omvalt. Ik sta daar nu op 13,6% rendement op jaarbasis (ik doe het ook pas sinds medio dit jaar).
Op Twino heb ik ook het meeste geld zitten in leningen met buyback garantie. Dat levert ruim 13% op jaarbasis op. Ik heb ook geld in leningen zonder garantie, maar daar heb ik nog weinig geluk mee, want ik zit daar rond de 0% door een aantal defaults. Bij elkaar zit ik op Twino rond de 10%.
In Nederland zit ik op diverse platforms, met als belangrijkste Funding Circle. Ik heb bij FnC bijna 10% rendement door vooral in de meer risicovolle leningen te stappen. Ik heb wel een aantal leningen met achterstanden, waardoor het rendement nog kan dalen.
Het slechtste ging het bij CrowdAboutNow. Daar had ik mijn eerste crowdfundingproject. Een kennis vroeg me in 2015 te investeren en heeft me dus kennis laten maken met crowdfunding. Helaas ging hij dit jaar failliet. Ik sta daar op een rendement van -100%.
Ondanks dat faillissement sta ik voor Nederland totaal nog op ca. 5%.
Over het jaar genomen heb ik totaal ongeveer 10% rendement gehaald. Daar ben ik zeer tevreden mee en ik hoop dat het volgend jaar net zo goed gaat.

Edit 1:
Over de tijd die er in gaat zitten: als je in Nederland crowdfunding wilt doen, zul je projecten goed moeten doorlezen. Dan gaat er dus tijd in zitten. Bovendien zijn goede projecten vaak snel volgeschreven, dus je moet er echt op zitten. Dat is dus eigenlijk alleen iets als je zoals ik vanuit huis een beetje klust achter je pc.
In het buitenland kun je makkelijker met autoinvest investeren. Op Bondora kan het eigenlijk niet anders. Bij Mintos en Twino moet je de boel wel in de gaten houden, want het aanbod aan leningen varieert van dag tot dag. Als je te laag inzet koop je dus onnodig leningen met een lager rendement, als je te hoog inzet loop je het risico dat het geld zich ophoopt in je wallet. Bij Mintos zet ik (als ik saldo heb staan) elke avond mijn wallet op 0 door handmatig een lening bij te kopen. Bij Twino koop ik momenteel automatisch leningen van 13 en 14% met buyback totdat de wallet leeg is. Maar soms zijn die leningen er een paar dagen niet, dus ik kijk wel dagelijks naar mijn saldo.

Edit2:
Over het liquide maken: in Nederland zijn de leningen nog niet verhandelbaar. In het buitenland kan dat wel. Bij Bondora en Twino kan het kosteloos. Bij Bondora kan het wel zijn dat je verlies moet nemen als een lening achterstanden heeft. Op leningen die wel goed betalen kun je zelfs winst maken. Bij Twino kun je alleen tegen de boekwaarde verkopen. Ik heb de indruk dat dat prima gaat met leningen met buyback. Bij Mintos heb je 1% transactiekosten, maar dat is eigenlijk ook geen drama. Ik had in het begin nog wat leningen met lagere rente en een kortere looptijd, maar daar ben ik mee gestopt, omdat ik inmiddels een aantal leningen met lange looptijd heb waar al een aantal maanden vanaf zijn. Die kan ik desnoods prima doorverkopen aan mensen die leningen met een kortere looptijd willen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Benger op 21-12-2016 09:27:46 ]
pi_167492449
Ik heb nog veel in cash dus ik geef een opbouw:
Binck: 12,8% (net iets beter dan de AEX, vooral mijn schaliegas aandeel is daar debet aan).
Cryptocurrencies: 93%

Totaal belegd rendement: 18,95%

Spaargeld: 0,65% :'( Na aftrek VRH dus niets.

Totaal rendement: 4,82%.

Kon beter maar goed, sparen voor een huis heeft zijn kosten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 21 december 2016 @ 09:51:27 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167492983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb nog veel in cash dus ik geef een opbouw:
Binck: 12,8% (net iets beter dan de AEX, vooral mijn schaliegas aandeel is daar debet aan).
Cryptocurrencies: 93%

Totaal belegd rendement: 18,95%

Spaargeld: 0,65% :'( Na aftrek VRH dus niets.

Totaal rendement: 4,82%.

Kon beter maar goed, sparen voor een huis heeft zijn kosten.
Als ik risicovrij 4,82% kon krijgen zou ik daar meteen al mijn geld op storten (en stoppen met werken)
The End Times are wild
pi_167494655
Dit jaar begonnen met wat periodiek ETF fondsen inkopen. sinds oktober ~ +6.7%. Dat willen we volgend jaar door gaan pakken voor de langer termijn daar een buffer opbouwen. Het resultaat daarop is de komende 15 jaar niet zo heel belangrijk dus.

Verder heb ik mijn CF gelijk gehouden en dat staat wel mooi op het moment, de projecten lopen wat terug aan kwaliteit. Dus daar heb ik de laatste maanden wat minder aan gedaan.

Ook vorige week een huis gekocht, dus daar ook een extra mogelijkheid om wat rendement te pakken aangezien het sparen totaal niet loont. Dit laatste zorgt er wel weer voor dat mijn spaargeld ook flink een deuk krijgt, maar qua opbouw van het vermogen is het op de langere termijn wel weer goed.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_167494671
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik risicovrij 4,82% kon krijgen zou ik daar meteen al mijn geld op storten (en stoppen met werken)
Punt is dat dat rendement alleen verkregen wordt door risicovolle beleggingen ipv spaargeld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 21 december 2016 @ 13:52:42 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167497225
quote:
99s.gif Op woensdag 21 december 2016 11:35 schreef CaLeX het volgende:
Dit jaar begonnen met wat periodiek ETF fondsen inkopen. sinds oktober ~ +6.7%. Dat willen we volgend jaar door gaan pakken voor de langer termijn daar een buffer opbouwen. Het resultaat daarop is de komende 15 jaar niet zo heel belangrijk dus.

Verder heb ik mijn CF gelijk gehouden en dat staat wel mooi op het moment, de projecten lopen wat terug aan kwaliteit. Dus daar heb ik de laatste maanden wat minder aan gedaan.

Ook vorige week een huis gekocht, dus daar ook een extra mogelijkheid om wat rendement te pakken aangezien het sparen totaal niet loont. Dit laatste zorgt er wel weer voor dat mijn spaargeld ook flink een deuk krijgt, maar qua opbouw van het vermogen is het op de langere termijn wel weer goed.
Je spaargeld blijft beter behouden in een huis dan op een spaarrekening!
The End Times are wild
  woensdag 21 december 2016 @ 13:53:38 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167497247
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 11:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Punt is dat dat rendement alleen verkregen wordt door risicovolle beleggingen ipv spaargeld.
Klopt. Ironisch dat je tegenwoordig al een 'risicovolle belegging' moet aangaan voor nog geen 5% rendement! Er zijn tijden dat je dat op je spaarrekening kreeg en dat je bij de Nederlandse staat al 8% op een looptijd van 10 jaar had. Niet zó lang geleden hoor!
The End Times are wild
  woensdag 21 december 2016 @ 15:35:12 #36
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_167499277
-12% ex uitgekeerd dividend.... Gelukkig hele kleine portefeuille ivm nieuwe woning. Vooral Grandvision, waar 50% van mn geld in zit, ging in oktober door het putje. Ach, volgend jaar beter. :)
pi_167499608
Wat vinden jullie van Dela? Zit te denken om een aantal % in de 2,75% voor 10'jaar te stoppen.
  woensdag 21 december 2016 @ 16:44:32 #38
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_167500977
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 15:49 schreef wouterde het volgende:
Wat vinden jullie van Dela? Zit te denken om een aantal % in de 2,75% voor 10'jaar te stoppen.
Heb dat zelf ook, leg daar maandelijks wat in en dat kan je ook stopzetten. Ze mogen wel vanalles aanpassen en jezelf 'uitkopen' kost 150 euro, dacht ik. Als je dat risico kan accepteren lijkt het me prima.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_167506650
quote:
Zou ik niet doen, 10 jaar is veel te lang kan de rente goed al weer hoger staan en je kunt er al die tijd niet bij?
pi_167507030
quote:
Ben er dit jaar mee gestart, prima product als je met langere horizon belegt/spaart. Mocht rente inderdaad flink stijgen, kan je er altijd onderuit voor EUR150
pi_167507995
Ik mag ook niet klagen ondanks de recente dip.

Geheime wapen dit jaar is Arcelor Mittal geweest die me flink wat rendement heeft opgeleverd. :P

Voor 2017 ga ik voor > 10%.

woensdag 21 december 2016 @ 20:48:46 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167508114
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:45 schreef Moogwai10 het volgende:

Geheime wapen dit jaar is Arcelor Mittal geweest die me flink wat rendement heeft opgeleverd. :P

[ link | afbeelding ]
Wow! Dat is bijna 1-1 het koersverloop van AM! Heb je meer dan 50% AM? Ik ongeveer 15% AM (op het laatst)
The End Times are wild
pi_167509459
65% van de porto zit in AM ja, af en toe moet je eens een gokje nemen he ;) In april meegedaan met de emissie ook nog (voor 2,20 op de kop kunnen tikken, koers inmiddels 7,31) en verder gewoon stug vastgehouden.
  woensdag 21 december 2016 @ 21:19:57 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_167509516
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 21:18 schreef Moogwai10 het volgende:
65% van de porto zit in AM ja, af en toe moet je eens een gokje nemen he ;) In april meegedaan met de emissie ook nog (voor 2,20 op de kop kunnen tikken, koers inmiddels 7,31) en verder gewoon stug vastgehouden.
Ik ook meegedaan aan de emissie, maar die aandelen weer verkocht nadat ze hoger stonden. Ondanks het vertrouwen erin, wil ik toch nooit meer dan 15% van mijn porto in één fonds hebben.
The End Times are wild
pi_167509898
Dit is overigens ook niet mijn normale beleggingsstrategie hoor.

Vanwege een onverwachte grote uitgave in maart een groot deel van mijn aandelen moeten verkopen (gelukkig zonder noemenswaardig verlies), maar mijn AM's wel aangehouden. Was eerst iets van 25% van de porto. Verder zit ik erin voor een gemiddelde aan 10,27 (veel gekocht in 2011 voor rond de 15 en zelfs 20) dus vandaar de buy and hold strategie. Dit jaar is dus eigenlijk ook meer een inhaalslag geweest voor oude forse verliezen. :{
pi_167510763
quote:
99s.gif Op woensdag 21 december 2016 11:35 schreef CaLeX het volgende:

Waar beleg je in ETF's? En wat voor ETF's, index gerelateerd?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_167521199
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 21:45 schreef ITrade het volgende:

[..]

Waar beleg je in ETF's? En wat voor ETF's, index gerelateerd?
Via Degiro, en dan vooral de kernselectie.

2 index gerelateerd en 1 niet, ga in het begin van volgend jaar mijn route nog wat duidelijker uitstippelen voor mezelf (Qua verdeling van markten en regio e.d.).
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 22 december 2016 @ 12:28:48 #48
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167523269
Hier mijn plaatjes:

Ik verwacht veel van aandelen als AMG, BESI en ASMI en misschien Brunel.. die is nu ook rond de laagste koers in 3 jaar..

verder verwacht ik een hoger bod van NN op Delta Loyd.
I wonder what it's all about
pi_167523562
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:45 schreef Moogwai10 het volgende:

[ link | afbeelding ]
Als je AM had zat je dit jaar goed ja!
pi_167528122
Dit jaar behaald rendementen:

Spaarrekening(-en): 1,09%
Crowdfunding: 2,99% (maar liefst 4,1% afschrijvingen)
Beleggingen: 11,63%

Beleggingen is het percentage op het eindvermogen. Ben in december vorig jaar begonnen.
De XIRR formule geeft een rente percentage aan van 21,71.

Totaal rendement op vermogen: 3,59%
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')