quote:
Op maandag 5 januari 2015 09:27 schreef LXIV het volgende:Doelstelling: Rendement behalen van ca 10% op mijn hele vermogen. Hierbij wil ik mijn risico's beperken.
Verwachting: De toenemende stimuleringsmaatregelen en de aanhoudende lage rente zal de beurskoersen op niveau houden. De AEX zal in een bandbreedte van 380-440 schommelen. Kanshebbers 2014: Aegon, BAM en Unilever
cash/spaardeposito: Rendement blijft negatief door de lage rente, de hoge vermogensrendementsheffing en hoge inflatie. Niet doen, er is altijd iets beters
Obligaties/perps: Door koersstijgingen rendementen lager dan in 2013. Kans op dalende koersen bij het niet meer drukken van de rente. Mogelijk een negatief rendement.
Goud/Zilver: Geen peil op te trekken, afblijven.
Huizen/onroerend goed: De lage rente en de huurstijgingen houden de huizenprijzen op peil. De afgekondigde fiscale/financieringsmaatregelen hebben een beperkt effect.
Strategie: Leverage creeeren door het schrijven van Deep In The Money opties (goedkoop lenen), 75% obligaties en 50% aandelen in de porto.
Zie hier mijn voorspelling van afgelopen jaar:
AEX / Jouw doelstellingen, verwachtingen en strategie voor 2014 Rendementsdoelstelling voor 2014 ruim behaald (10,84%(
AEX / Jouw doelstelling, verwachting en strategie voor 2015Dit was mijn verwachting voor 2015. Die is aardig uitgekomen, al was mijn rendement hoger dan mijn doelstelling:
![2015_zpskzdr1fod.jpg]()
Het hele jaar braaf de AEX gevolgd, maar na de forse daling in september mijn leverage met een factor 2 verhoogd.
Nu de weersverwachting voor 2016:
Doelstelling: Rendement behalen van ca 10% op mijn hele vermogen. Hierbij wil ik mijn risico's beperken.
Verwachting: De stimuleringsmaatregelen in Europa zullen nog aanhouden. De rente zal laag blijven. Door aantrekkende grondstofprijzen zal de inflatie eindelijk op gang komen. In de VS worden de eerste rentestapjes genomen, maar dit zal voorzichtig en met beleid gebeuren, waardoor het -negatieve- effect op de aandelenkoersen beperkt zal zijn. We krijgen nog een jaartje van gratis geld (voor de mensen die al genoeg geld hebben natuurlijk)
De AEX zal in een bandbreedte van 400-480 schommelen.
Kanshebbers 2016: Arcellormittal, Aegon, RD
cash/spaardeposito: Rendement blijft negatief door de lage rente, de hoge vermogensrendementsheffing en hoge inflatie. Niet doen, er is altijd iets beters. Los desnoods je hypotheek af
Obligaties/perps: Het risico op oplopende rendementen (en dus dalende koersen) kan het netto resultaat op ongeveer nul houden.
Goud/Zilver: Goud is ondertussen wel genoeg afgestraft en zal niet veel verder dalen. Net als andere grondstoffen.Productie stabiliseert of neemt af (porkbelly) Beleggen in goudmijnen en/of andere grondstoffondsen kan lucratief zijn. Let wel op de solvabiliteit van deze bedrijven! Hier is stockpicking relevant. Kies voor bedrijven die (als de grondstofprijzen alsnog laag blijven) genoeg vet op de botten hebben om overeind te blijven als anderen failliet gaan.
Huizen/onroerend goed: Door de historisch lage hypotheekrente en het verjagen van huurders met extreme huursverhogingen om sociale woningen vrij te krijgen zal de druk op de woningmarkt toenemen. Een effect dat we nu al in de grote steden zien. Dit effect zal ook in de kleinere gemeenten zichtbaar worden. Potentiële kopers zullen het gevoel krijgen de boot te zullen missen als ze niet op tijd instappen. Een stijging van de woningprijzen tussen de 5% en de 10% is heel goed mogelijk.
Voor commercieel vastgoed geldt een ander verhaal. De leegstand blijft erg hoog en verhuurders zullen moeten zakken met hun prijzen om de vulling op peil te houden. Wegbljiven dus!
Strategie: Leverage weer afbouwen tot 1:1. Dan geduldig rente trekken en wachten tot zich een kans voordoet om -goedkoop- in te stappen, zoals zich dit jaar enkele malen op de AEX en individuele fondsen ook voorgedaan heeft.
Ok, graag jullie visie en strategie!