abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 december 2013 @ 21:28:28 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134503430
Voor mij:

Doelstelling: Rendement behalen van ca 8% op mijn hele vermogen. Hierbij wil ik mijn risico's beperken.

Verwachting: Ik verwacht een matig beursjaar. Koersen zijn vrij hoog vanwege de lage rente, het lang doorgaan met stimuleringsmaatregelen en verdwijnende eurocrisisangst.
Er zijn meer redenen denkbaar dat de koersen wat zullen dalen dan dat zij zullen stijgen.
De AEX zal schommelen tussen de 360 en de 400. Meer kansen op -beperkt- verlies dan op stevige koerswinsten.

cash/spaardeposito: Heeft een negatief rendement door de lage rente, de hoge vermogensrendementsheffing en hoge inflatie. Niet doen, er is altijd iets beters

Obligaties/perps: Door koersstijgingen rendementen lager dan in 2013. Kans op dalende koersen bij het niet meer drukken van de rente. Mogelijk een negatief rendement.

Goud/Zilver: Geen peil op te trekken, afblijven.

Bitcoin:: Meest interessante, meest volatiele en meest verrassende gebeurtenis van 2013 vind ik. Óf het wordt een canonieke valuta in 2014 en dan kan het nog veel verder omhoog. Maar als de vaart eruit gaat zal deze munt ook snel heel veel waarde verliezen. Puur gokken, maar een betere investering dan een lot in de postcodeloterij.

Huizen/onroerend goed:: Stabilisering in 2014. Prijsdruk neemt af, handelsvolume neemt verder toe.

Strategie:: Voorzichtige portefeuille met 50% goed-renderende obligaties, 30% -dividend-aandelen, 10% overige aandelen, 10% derivaten in de vorm van geschreven deep in the money puts op de AEX.

Zie mijn voorspelling voor 2013 hier: AEX / Jouw doelstelling, verwachtingen en strategie voor 2013

[ Bericht 11% gewijzigd door LXIV op 20-12-2013 21:36:35 ]
The End Times are wild
pi_134515448
Doelstelling: Toch wel een dikke +10% over het gehele vermogen. Ik wil in 2014 nauwelijks wat uitgeven en gewoon het gehele jaar bezig zijn met werk en we na 12 maand wel zien wat binnen hebben geharkt.

Verwachting: Beurs gaat nog een flinke dreun krijgen. Taperen zal door gaan. Wat zal men doen met al dat goedkope geld wat er gepakt is. Ik zie nog wel wat flinke bedrijven in de problemen komen. Netto gaan we er zeker weer op vooruit en eindigen boven de 400.

Ik zie toko's als Rabobank e.a. nog veel enorm personeel ontslaan. Ik vrees dat de werkloosheid ook nog wel wat verder zal stijgen.

cash/spaardeposito: Geen interesse in

Obligaties/perps: Niet interessant genoeg, met name omdat ik 2014 ook weer de koersen om hoog zien gaan van aandelen.

Goud/Zilver: Omhoog, beneden, I don't care :D

Bitcoin:: Sterft af in 2014 8-) Binnen 12 maand is dat subforum op FOK verdwenen.

Huizen/onroerend goed:: Same as LXIV

Strategie:: 80% aandelen, 20% spielerei en gekloot met derivaten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134520127
Doelstelling: Vermogensbehoud/ gestage groei.

Verwachting: Eigenlijk dezelfde verwachting als 2013 (die er duidelijk naast zat). Business cycle op zijn top, marges die toppen. EM waarvan de groei duidelijk tegenvalt. Geen idee hoe de beurs gedurende het jaar reageert, zie beide scenario's uitkomen.

cash/spaardeposito: Klein negatief rendement, maar geen groot neerwaarts risico. Nog steeds mijn aanbeveling.

Obligaties/perps: Groot neerwaarts risico op risk producten, beperkte koerswinsten. Veiligheid zal echter gezocht worden bij een toenemende volatiliteit.

Goud/Zilver: Ben ik niet zo positief over, net als andere commoditys (De verwachtingen van EM zullen tegenvallen). Aan de andere kant zou een rally gedurende het jaar niet verbazen gezien de koersdaling van de afgelopen tijd.

Bitcoin: Zal nog een hele poos blijven, geen idee tegen welke prijs. Acht het wel waarschijnlijk dat meer autoriteiten eisen gaan stellen aan Bitcoin, zie China.

Huizen/onroerend goed: Gestage daling/ kleine bearmarketrally?

Strategie: Investeer liever direct in de economie op deze waarderingen, hoop daar weer een leuk rendement uit te halen. Het overige deel staat geparkeerd op relatief hoog waarderende spaarrekeningen/deposito's. Wellicht wat speelgeld waarmee een aantal derivaten gekocht worden.

Als ik een speculatievere strategie had zou ik hoogstwaarschijnlijk in 2014 beginnen met een short portefeuille voor de lange termijn als koersen lijken te toppen. Tot zover het koffiedik kijken. ;)
pi_134520639
Doelstelling: Minimaal 10%.

Verwachting: Ik verwacht eigenlijk een jaar net zoals 2013. Ik snap niet zo goed waarom iedereen hier zo negatief is. Mss gerelateerd aan dat ik recent las dat consumentenvertrouwen in Nld het laagste is van Europa. De US is aan het herstellen, de UK is ook goed aan het herstellen, groei in China neemt weer toe, Amerikaanse stocks zijn overpriced, Britse stocks fair value en volgens mij zijn de meeste Europese stocks nog koopjes. Ik denk dat er nog lang geen bubble is in Europa, die gaat nu pas gevormd worden :).

Goud/Zilver: Ik verwacht dat deze nog verder gaan dalen omdat ik denk dat vertrouwen in de economie verder toe gaat nemen. India (tot recent grootste goud importeur) heeft recent ook import van goud aan banden gelegd. Goudmijnen hebben het zwaar, ik denk echter dat goudmijnen met goede marges (om prijsdaling op te vangen) koopjes gaan worden in 2014 (en dat nu al zijn).

Bitcoin: Heb er alles over gelezen en ik begrijp het gewoon niet. Ik begrijp niet waarom bitcoin value heeft. Sure, de $, £ en Euro zijn fiat-currencies, maar worden gebacked door miljoenen mensen die er in geloven. Bitcoin is zeldzaam gebruikersonvriendelijk. Voor mijn wallet moet ik gigabites aan historische transacties downloaden. Ik zij mijn ouders, mijn grootouders etc dit nooit gebruiken en bovendien kunnen mensen zonder internet er ook niets mee. Te gelimiteerde groep dus. En sure, er kunnen maar 21 Mln bitcoins komen, maar er kunnen oneindig veel online currencies komen, dus ik zie bitcoin niet als iets dat gelimiteerd is.

Huizen/onroerend goed: Lijkt me regio gebonden. Ik de UK stijgen huizenprijzen in London als een gek, terwijl ze in de rest van het land dalen.

Strategie: Volledig in aandelen. Aangezien ik pas 28 ben heb ik nog vele jaren voor me en kan ik verlies makkelijk goedmaken. 25% smallcaps en 75% 5%+ dividend blue chips.
pi_134520748
Doelstelling: Solide (matige) groei, met ruimte voor 'uitproberen'.

Verwachting: Ik heb vooral de instelling dat je (ik) maar beter niet de markt kan proberen te timen, dus voorspellingen hebben niet zoveel zin in dat kader

cash/spaardeposito: Deel van het geld blijft cash/deposito's. Vooral omdat ik verwacht binnen nu en 6 jaar dit geld nodig te hebben voor een evt. verhuizing

Obligaties/perps: Doe ik nu nog niets in, maar op de lange termijn wil ik de verdeling aandelen/bonds in evenwicht brengen met 'leeftijd in bonds'. Dus waarschijnlijk wel hier mee beginnen komend jaar.

Goud/Zilver: Te weinig kennis/inzicht in om daar iets mee te willen op dit moment.

Bitcoin:: Op de lange termijn zie ik hier zeker wel wat in, wellicht dat hier wat speelgeld in gaat.

Huizen/onroerend goed:: Huis staat onderwater, dus ik hoop op licht herstel al komend jaar. (maar als ik eerlijk ben verwacht ik eerder nog een kleine verdere daling waarnaar we 2e helft van het jaar echt kunnen herstellen)

Crowdfunding:: Hier ben ik dit jaar voorzichtig mee begonnen en ga hier het komend jaar met een vast (klein) bedrag per maand mee verder. Aardig voor de diversificatie en best goeie rente's.

Aandelen:: Twijfel nog tussen al het beschikbare geld voor aandelen in een Vanguard tracker te stoppen of toch wat in dividend aandelen direct. Waarschijnlijk in het begin vooral Vanguard tracker en 2e helft van het jaar ook wat directe aandelen (wederom met speelgeld).
ASN fonds overzetten naar Vanguard.

Strategie:: Behoudend en op lange termijn, aangevuld met wat 'speelgeld' om toch ook actief wat te kunnen doen zonder je strategie nadelig te beinvloeden ;) de 'bogleheads' way of thinking spreekt me aan dus ga vooral voor low cost index tracker(s) en bonds.
pi_134575053
Doelstelling: mijn vermogen laten groeien. .

Verwachting: de fundamentele problemen, zoals aangestipt door Selang blijven bestaan. Door stimuli blijven de aandelen echter stijgen, zij het niet zo sterk als afgelopen jaar, zonder acht te slaan op de fundamentele fouten in het systeem (te hoge schulden, die alleen door meer schulden op te lossen zijn, en onhoudbare bedrijfswinsten).

cash/spaardeposito: negatief rendement, door rendementsheffing, inflatie en mogelijk overheidsingrijpen.

Obligaties/perps: negatief. Zowel de FED als de ECB hebben voor obligaties van overheden de vrijbrief gekregen om via geprint geld ze op te kopen. Een tapering is vooralsnog niet in zicht, aangezien de werkloosheid hoog is en inflatie niet hoog genoeg is. Dus ze blijven ze massaal opkopen, hetgeen een drukkend effect heeft op de prijs.

Goud/Zilver: goudhype is voorbij. Zilver zal nog wel aantrekken, totdat men beseft dat andere innovatieve materialen als grafeen beter geleiden dan zilver op termijn.

Bitcoin:: als het vertrouwen in bitcoin teruggekeerd is, zullen er veel meer tips (kleine fooien) gegeven worden met Bitcoin. Zonder gedoe met Paypal of Ideal voor alleen de Nederlandse markt. Echter, de opmars moet nog beginnen. Zo worden er al technologieën getest, waar je geld kunt sturen naar een 06-nummer en e-mailadres, dat op z'n beurt weer gekoppeld is aan een Bitcoin-adres. En je beheert je eigen geld, niet de bank die het doet voor je, en in avonduren/weekenden niet meer kunt overboeken. Bitcoin kent enorm lage transactiekosten (voor een transactie van 150 miljoen dollar afgelopen week, werden er 6 dollarcent transactiekosten gerekend. Bij Western Union of Moneygram is dat 15% van het te verwerken bedrag en duurt een week).

De technologie is er. Nu de infrastructuur nog. In de jaren 60 bestond de IP/TCIP protocol. Maar niemand wist wat ze ermee konden. Pas vervolgens ontwikkelde een infrastrucuur eromheen (browsers, HTML/websites, etc). Het e-mailprotocol ontstond in jaren 70. Pas later verdrong het de post, toen steeds meer mensen een e-mailadres hadden. Man, man, dit belooft wat. Koers.. who knows. Het is wat de gek voor geeft. Maar omdat er steeds meer mensen bitcoins hebben, zullen er steeds minder overblijven. Koers zal dus stijgen, omdat men bitcoins nodig heeft voor transacties. Dat is 1 ding wat vrijwel zeker is. Aan koersdoel waag ik mij niet aan, maar het gaat de 1200 dollar sowieso voorbij als India het potentieel ook ontdekt.

Er komen trouwens steeds meer dollars bij door QE, aandelen worden gesplit, of vrijgegeven. Dat kun je niet doen met Bitcoin, er is maar een beperkt voorraad, dat je overigens tot oneindig aantal decimalen kunt splitsen, dus het zal nog wel stijgen tegenover de dollar.

Huizen/onroerend goed:: De huizenprijzen, wat de Nederlandse markt betreft, zullen sowieso dalen, gezien de toenemende kapitaaleisen voor banken waardoor ze minder kunnen uitlenen aan de consument. De banken moeten eerst hun tier ratio versterken. Plus dat er nu nog een lager hypotheekbedrag per aantal keren inkomen uitgeleend kan worden, volgens de nieuwe hypotheekregels dat per 1 januari in werking treedt.

M'n voorspelling is dat er gerust 10% van de prijs afgaat in 2014.

Strategie:: Voorzichtige portefeuille met 70% cash, 20% in Google en Amazon Cloud, 10% Bitcoin, in een later stadium uitbreiden nadat de overheden het daadwerkelijk legaliseren.
  maandag 23 december 2013 @ 10:47:22 #7
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_134598332
Doelstelling: Rendement behalen van >5% op mijn hele vermogen. Aangezien een groot gedeelte in bankspaar en spaardeposito's zit zal dit lastig worden.

Verwachting: Ik zie de rentes niet/nauwelijks stijgen in 2014, ik verwacht een vergelijkbaar jaar als 2013, met een in verhouding wat minder presterende beurs (wel lichte stijging).

Cash/spaardeposito: Heeft een negatief rendement door de lage rente, de hoge vermogensrendementsheffing en hoge inflatie. Toch hebben we een groot deel van ons vermogen hier staan, voornamelijk omdat de risico's van andere investeringsmogelijkheden te groot zijn wegens gebrek aan kennis.

Obligaties/perps: Ga ik me komend jaar in verdiepen

Goud/Zilver: Geen idee

Bitcoin: Begin 2013 wat mee gespeeld, uiteindelijk voor de lol nog een klein bedrag (<1%) aangehouden in BTC en LTC. Heeft +1200% gestaan, nu nog +650%. Ik heb er vertrouwen in dat crypto's een vaste plek krijgen in het betalingsverkeer, ik heb alleen geen idee hoe. Ook heb ik geen idee of BTC gaat stabiliseren en op welke koers. Ik houd het voorlopig vast en volg het met veel interesse en plezier, vooral de psychologie erachter vind ik prachtig. Ik merk bij mezelf dat ik wil kopen als het >$1000 staat en stijgt, en wil verkopen als het vervolgens weer <$500 staat en daalt.
Overigens zit dit niet in mijn vermogen-portefeuille maar in mijn gok-portefeuille, daar vind ik het voorlopig beter thuishoren.

Huizen/onroerend goed: Wij hebben gelukkig het enige huis in NL dat niet in waarde is gedaald O-) Ik verwacht een stabilisatie, maar prijsstijgingen gaan we nog niet zien.

Crowdfunding: Bezig om hiermee te beginnen, het idee om de banken erbuiten te laten spreekt me enorm aan (net als met BTC).

Aandelen: Langzaam aan het uitbreiden. Ca. iedere 4-6 maanden koop ik een pakketje aandelen van een bedrijf waar ik vertrouwen in heb met de bedoeling deze lang (>30 jr) vast te houden. Aangezien ik niet het idee heb dat ik het beter weet dan de markt kies ik puur op onderbuikgevoel bedrijven waarvan ik graag een stukje zou bezitten (met een beetje google voor het sentiment). Ik kom hierdoor uit op bedrijven als Shell, Nokia, Deere etc.

Strategie:.................. nu -> eind 2014
Banksparen.......... 30% -> 40%
Spaardeposito's.. 40% -> 30%
Spaar/cash.......... 22% -> 15%
Aandelen................. 8% -> 15%
If you can't beat them, join them.
  maandag 23 december 2013 @ 21:54:51 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134626495
Doelstelling: Comfortabel van mijn kapitaal kunnen blijven leven tot aan mijn dood. Dit betekent dat korte termijn rendementen volstrekt irrelevant zijn (zowel positief als negatief) maar een definitieve wipe-out van een groot % van mijn kapitaal dient te worden vermeden.

Verwachting: Niemand kan de markt voorspellen met enige consistentie, of het nu aandelen zijn, obligaties, rente, grondstoffenprijzen of wat dan ook.

Strategie: Ik ben van mening dat de markt onvoorspelbaar is in de zin van voorspellingen doen waar een index morgen staat of over een jaar. Je kunt echter wel uitspraken doen over een rendement/ risico verhouding op een bepaald moment, uitgaande van verbanden die al zo oud zijn als de aandelenmarkt zelf. Ik beschouw de markt als een stochastisch proces en rendement als een stochastische variable met een verwachting en een kansverdeling er omheen.

De twee beste "voorspellers" die ik ken (met al hun gebreken!) om deze stochastische variable te bepalen zijn Tobins-Q en Shiller P/E. Zoals bekend volg ik vooral de Shiller P/E omdat ik die logischer vind en makkelijker om zelf bij te houden en te analyseren, maar uit data die ik heb gezien van Tobins-Q trek ik dezelfde conclusies (en dat is logisch: het zijn beide door de tijd bewezen methodieken dus moeten de resultaten correleren!).

Wat zegt de Shiller P/E over het verwachte rendement vs risico op de huidige Shiller P/E van 25, gebaseerd op historische forward total real returns? Het onderstaande plaatje zegt alles.

Zoals je verwacht krijg je op korte termijn een hele brede verdeling met fat tails die aan beide kanten ver doorlopen. Je kunt gemakkelijk verliezen of winsten van vele tientallen procenten aan je broek krijgen, zoals we ook in 2013 weer hebben gezien.

Die korte termijn fluctuaties zijn echter nauwelijks relevant voor de (semi-)buy&hold belegger. Het plaatje hieronder is dezelfde data maar dan met de langjarige forward returns vooraan voor een duidelijker beeld wat het rendement is dat een lange termijn belegger kan verwachten op de huidige waardering:

Iedereen kan nu voor zichzelf bepalen of dit aanbod van "Mr. Market" interessant is of niet in termen van rendement/ risico. Mijn eigen conclusie is dat het zelden zo gemakkelijk was om cash of cashequivalenten te houden (in de praktijk vooral bank depositos). Tzt kan er dan gebruik worden gemaakt van een beter aanbod van Mr. Market.

Ter illustratie nog even de historische 20-yr forward total real returns als functie van Shiller P/E. De huidige waardering van 25 zit precies midden in de range van de voorste grafiek. Wat verder interessant is om te zien is dat de mediaan van de historische Shiller P/E (=15,9) samenvalt met de piek van de groene grafiek: een verwacht rendement van 6-8%. Dit stemt overeen met de beroemde en vaak aangehaalde gemiddelde 7% historische gemiddelde total real returns van de aandelenmarkt. En nee, dit is geen toeval...

Btw: ik krijg vaak commentaar in de trend van: "je had x% winst kunnen hebben als je op datum y was ingestapt". Dat zijn leuke constateringen achteraf maar weinig zinvol bij dit soort stochastische processen. Bij een dobbel spelletje kun je ook achteraf precies constateren wat je hebt gegooid en eventueel hebt gewonnen of verloren maar voordat je gooit heb je alleen maar een kansverdeling van de mogelijke uitkomsten. Zo zie ik beleggen ook: je hebt op elk moment in de tijd een bepaalde kansverdeling en op grond daarvan beslis je wat in je eigen situatie de beste afweging is van kansen en risico's.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 23 december 2013 @ 22:01:23 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134626920
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:54 schreef SeLang het volgende:

Strategie: Ik ben van mening dat de markt onvoorspelbaar is in de zin van voorspellingen doen waar een index morgen staat of over een jaar. Je kunt echter wel uitspraken doen over een rendement/ risico verhouding op een bepaald moment, uitgaande van verbanden die al zo oud zijn als de aandelenmarkt zelf. Ik beschouw de markt als een stochastisch proces en rendement als een stochastische variable met een verwachting en een kansverdeling er omheen.
Je mening over de markt is bekend. Maar het is onmogelijk om géén positie te hebben. Enkel cash is ook een positie! Mag ik daarom aannemen dat jouw positie iets is van 90% euro's en 10% ponden?
De vraag is of bijna volledig in valuta zitten nu de meest veilige strategie is, of dat een beetje spreiding over andere asset-classes het totale risico (alsmede het rendement!) niet verkleint.
The End Times are wild
  dinsdag 24 december 2013 @ 00:35:06 #10
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_134634359
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:54 schreef SeLang het volgende:

Ik zou een dergelijke analyse op de beurs van Japan wel interessant vinden. Wat jij? Ergo, de mogelijkheid bestaat dat jouw data alleen de linker kant van de totale dataset omvat. Die mooie gekleurde piramides schuiven dan allemaal naar elkaar toe met in het midden de top op 0%.

Eeuwige groei bestaat iig niet, al kunnen we nog wel even vooruit ;). Het olietijdperk is echter wel op zijn hoogtepunt aangekomen en het is de vraag hoe lang de transitie naar een nieuwe vorm van energie neemt en welke kansen dat geeft.

Ik denk wel dat het krimprisico groter is dan je grafieken aangeven.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_134638383
Doelstelling: - 5% ( - 3% ex inflatie ) omdat ik verwacht ong. 3% uit te geven.

Verwachting: Door taperen renteverhogingen het hele jaar zijwaarts, om in 2015 te dalen naar 200

cash/spaardeposito: 100% bij rabobank, hoewel ik me wel flink zorgen maak over de bail in plannen, maar voorlopig heeft rabo nog genoeg onderdelen om af te stoten en de ball in van spaargeld gaat pas in 2016 in

Obligaties/perps: Flink omlaag, rente verhogingen

Goud/Zilver: Goud naar 1000

Bitcoin:: Naar 0

Huizen/onroerend goed:: Nog eens 5% eraf jaar erop ook enz rente gaat omhoog

Strategie:: 100% cash
pi_134773106
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 02:39 schreef arjan1112 het volgende:
Doelstelling: - 5% ( - 3% ex inflatie ) omdat ik verwacht ong. 3% uit te geven.

Verwachting: Door taperen renteverhogingen het hele jaar zijwaarts, om in 2015 te dalen naar 200

cash/spaardeposito: 100% bij rabobank, hoewel ik me wel flink zorgen maak over de bail in plannen, maar voorlopig heeft rabo nog genoeg onderdelen om af te stoten en de ball in van spaargeld gaat pas in 2016 in

Obligaties/perps: Flink omlaag, rente verhogingen

Goud/Zilver: Goud naar 1000

Bitcoin:: Naar 0

Huizen/onroerend goed:: Nog eens 5% eraf jaar erop ook enz rente gaat omhoog

Strategie:: 100% cash
Zelfs niet een klein beetje voor spielerei money?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134780158
ik denk het niet.
  zaterdag 28 december 2013 @ 20:53:41 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_134800623
Doelstelling: Vrij investeerbaar vermogen verdubbelen (uiteraard vooral door nieuw inbreng van kapitaal) Passief inkomen met ~30-40% laten stijgen. Dit gaat nogal vlot als je doelstelling a) ook haalt en daadwerkelijk investeert maar momenteel is leeuwendeel 'werkkapitaal'.

Verwachting: Een rustig jaartje maar eens, minst volatiel sinds 2008. Voorspelde in een ander topic al dat we in de 44x eindigen.

Cash/spaardeposito: Blijft sprokkelen.

Obligaties/perps: Vond ik vorig jaar al niet meer de moeite waard en dit jaar zie ik helemaal geen opwaards potentieel.

Goud/Zilver: Sukkelt langzaam omlaag maand na maand totdat we over een jaar opmerken dat Commo's het dit jaar toch wel erg hebben laten afweten.

Bitcoin: Zal iets voor hipsters blijven.

Huizen/onroerend goed: Stabiliseert maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Strategie: Zal omwille van wat ik doe een aanzienlijk deel onrendabel maar snel opneembaar moeten laten staan ( momenteel ~40%). Voor de rest zoveel mogelijk in bluechips en ander potentieel maar zal niet gaan kopen om het kopen. Nu in de USA sowieso alles redelijk duur begint te worden en in Europa veeeeeel <3 companies ook al (te) duur zijn zal het toch veel in KT deposito's en spaarrekeningen gestopt worden. :{
Misschien geef ik 't ook wel gewoon uit, al een tijdje aan het inlezen in de wondere wereld van klokjes en die zijn in die zin ook waardevast (waarschijnlijk een betere investering dan de spaarbank)
  zaterdag 28 december 2013 @ 21:56:57 #15
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_134803649
Doelstelling Geen

Verwachting: Ik verwacht een aandelencrash, oorzaak onbekend.

Cash/spaardeposito: 95%

Obligaties/perps: 30 jaar gestegen, kan op de lange termijn alleen maar zakken. Mocht ik moeten liquideren ben ik de pineut.

Goud/Zilver: Onvoorspelbaar, afblijven.

Bitcoin: Je kunt pas iets met een valuta als je er belasting mee kunt betalen. Tot die tijd onvoorspelbaar, dus afblijven.

Huizen/onroerend goed: Bodemt nu uit, mensen krijgen weer vertrouwen. als er geen gekke dingen gebeuren denk ik dat we weer wat op gaan klimmen. Komen er echter nieuwe bezuinigingen door economische tegenslag dan is er genoeg ruimte naar beneden.

Strategie: Wachten op nieuwe crash, dan gefaseerd instappen\putopties op aandelen schrijven in sectoren die de toekomst hebben en lang blijven zitten 5 tot 20 jaar. In afwachting van die crash wil ik vanaf 1 januari iedere maand "staatsloten" kopen op de optiebeurs. Eigenlijk was mijn grens DOW 16.000 punten, maar 1 januari is ook leuk :) Verder onderzoekjes blijven doen naar mogelijk edge.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_134828149
Waarom deze verwachtingen van een hoge inflatie? De inflatie is het afgelopen jaar flink gedaald.
Eerst denken, dan typen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')