Doelstelling: Rendement behalen van >5% op mijn hele vermogen. Aangezien een groot gedeelte in bankspaar en spaardeposito's zit zal dit lastig worden.
Verwachting: Ik zie de rentes niet/nauwelijks stijgen in 2014, ik verwacht een vergelijkbaar jaar als 2013, met een in verhouding wat minder presterende beurs (wel lichte stijging).
Cash/spaardeposito: Heeft een negatief rendement door de lage rente, de hoge vermogensrendementsheffing en hoge inflatie. Toch hebben we een groot deel van ons vermogen hier staan, voornamelijk omdat de risico's van andere investeringsmogelijkheden te groot zijn wegens gebrek aan kennis.
Obligaties/perps: Ga ik me komend jaar in verdiepen
Goud/Zilver: Geen idee
Bitcoin: Begin 2013 wat mee gespeeld, uiteindelijk voor de lol nog een klein bedrag (<1%) aangehouden in BTC en LTC. Heeft +1200% gestaan, nu nog +650%. Ik heb er vertrouwen in dat crypto's een vaste plek krijgen in het betalingsverkeer, ik heb alleen geen idee hoe. Ook heb ik geen idee of BTC gaat stabiliseren en op welke koers. Ik houd het voorlopig vast en volg het met veel interesse en plezier, vooral de psychologie erachter vind ik prachtig. Ik merk bij mezelf dat ik wil kopen als het >$1000 staat en stijgt, en wil verkopen als het vervolgens weer <$500 staat en daalt.
Overigens zit dit niet in mijn vermogen-portefeuille maar in mijn gok-portefeuille, daar vind ik het voorlopig beter thuishoren.
Huizen/onroerend goed: Wij hebben gelukkig het enige huis in NL dat niet in waarde is gedaald

Ik verwacht een stabilisatie, maar prijsstijgingen gaan we nog niet zien.
Crowdfunding: Bezig om hiermee te beginnen, het idee om de banken erbuiten te laten spreekt me enorm aan (net als met BTC).
Aandelen: Langzaam aan het uitbreiden. Ca. iedere 4-6 maanden koop ik een pakketje aandelen van een bedrijf waar ik vertrouwen in heb met de bedoeling deze lang (>30 jr) vast te houden. Aangezien ik niet het idee heb dat ik het beter weet dan de markt kies ik puur op onderbuikgevoel bedrijven waarvan ik graag een stukje zou bezitten (met een beetje google voor het sentiment). Ik kom hierdoor uit op bedrijven als Shell, Nokia, Deere etc.
Strategie:.................. nu -> eind 2014
Banksparen.......... 30% -> 40%
Spaardeposito's.. 40% -> 30%
Spaar/cash.......... 22% -> 15%
Aandelen................. 8% -> 15%