abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 december 2017 @ 12:57:48 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175808391
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 05:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is niet waar.

Alleen al omdat vrijwel iedereen een hypotheeklening nodig heeft voor een koopwoning. Zolang die lening niet is afgelost, heb je een negatief kapitaal.
Wat is dit nou weer voor nonsens beredenering?
Je hebt als woningbezitter automatisch negatief kapitaal zolang je de woning nog niet afgelost hebt?

Dus zolang er een schuld is heb je negatief kapitaal, ongeacht het vermogen dat er tegenover staat?
Huis van 444.000 waar een hypotheek op rust van 255.000 is bij jou een negatief kapitaal?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 december 2017 @ 13:02:11 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175808457
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is ook niet per se zo, want als jij een scheefhuurder bent en je gaat naar een andere huurwoning kan het zijn dat je dan ineens veel meer moet betalen dan je tot nu toe betaalde, en dus zit je ook 'vast'. Waarom belicht je die kant niet? Waarom wil jij per se 'kopen' naar beneden praten en 'huren' ophemelen? Waarom doe je dat?
Reken maar dat je dan ineens veel meer gaat betalen, zeker zodra je boven de grens voor sociale huur komt qua inkomen.

Dan kun je gewoon voor minimaal 800 per maand gaan huren, en als het even wil heb je dan hetzelfde flatje waar je sociale huur buren 450 per maand voor betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 13:05:06 #104
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175808500
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Reken maar dat je dan ineens veel meer gaat betalen, zeker zodra je boven de grens voor sociale huur komt qua inkomen.

Dan kun je gewoon voor minimaal 800 per maand gaan huren, en als het even wil heb je dan hetzelfde flatje waar je sociale huur buren 450 per maand voor betalen.
Jawel, maar dat weet hij ook wel, hij kiest er met opzet voor om dat te negeren, vandaar ook dat ik vraag waarom hij dat doet.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 18 december 2017 @ 13:30:01 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175808978
Nou, ik zit uit te rekenen wat ik tussen 1991 en 2014 aan huur betaald heb, maar dan hebben we het over zo'n ¤ 103.500.... dat is dan dus ƒ 228.083 en dat terwijl een premie A koopwoning in 1991 nog ƒ 120.000 kostte.

Al met al heb ik in die periode dus zo ongeveer een complete premie A koopwoning inclusief rente aan huur betaald.
Is niet erg, want ik kon destijds niet kopen, maar op de lange termijn is het nagenoeg altijd voordeliger te kopen, zeker als je ook aflost.
Vooral jammer dat er in 1991 een piekje van zo'n 9,5% qua hypotheekrente was ook :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175809380
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een huurder hoeft niet eerst een huis te verkopen om te kunnen verhuizen, die gaat kleiner/goedkoper wonen wanneer hij wil. En als er weinig geld is, is er huurtoeslag.
Newsflash: Het is nu niet alsof de huurwoningen voor het oprapen liggen, als je zo ongeveer je pasgeboren kind al in moet gaan schrijven als ie een woning wil hebben op het moment dat ie gaat studeren.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 18 december 2017 @ 13:53:19 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175809452
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Newsflash: Het is nu niet alsof de huurwoningen voor het oprapen liggen, als je zo ongeveer je pasgeboren kind al in moet gaan schrijven als ie een woning wil hebben op het moment dat ie gaat studeren.
Nou ja, in een bepaald segment is het weer niet zo'n probleem een huurwoning te vinden, maar dan praten we buiten Amsterdam al over ruim boven de ¤ 1.000 per maand.
Dan kun je idd zo verhuizen als je wilt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175809567
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, in een bepaald segment is het weer niet zo'n probleem een huurwoning te vinden, maar dan praten we buiten Amsterdam al over ruim boven de ¤ 1.000 per maand.
Dan kun je idd zo verhuizen als je wilt.
Dat is het segment waarin kopen (ook op één inkomen) al heel gauw de gunstigere keuze is, tenzij dat kopen niet kan (flexcontract of expat bijvoorbeeld). Je hebt het dan namelijk over inkomens van ¤4000+ bruto omdat veel verhuurders minstens 4x de maandhuur als bruto inkomen willen zien.

Zelf wil ik bijvoorbeeld heel graag verhuizen, maar mijn inkomen is te laag voor vrije sector en te hoog om in de sociale woningbouw te blijven wonen. Als ik ga kopen, dan kan ik hooguit een garagebox krijgen vanwege een studieschuld.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 18 december 2017 @ 14:04:25 #109
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_175809739
Echt verrassend dit. :')
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 14:36:00 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_175810418
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:58 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dat is het segment waarin kopen (ook op één inkomen) al heel gauw de gunstigere keuze is, tenzij dat kopen niet kan (flexcontract of expat bijvoorbeeld). Je hebt het dan namelijk over inkomens van ¤4000+ bruto omdat veel verhuurders minstens 4x de maandhuur als bruto inkomen willen zien.

Zelf wil ik bijvoorbeeld heel graag verhuizen, maar mijn inkomen is te laag voor vrije sector en te hoog om in de sociale woningbouw te blijven wonen. Als ik ga kopen, dan kan ik hooguit een garagebox krijgen vanwege een studieschuld.
Is die studieschuld nog steeds 50k?
pi_175810470
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 12:28 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Hoe oud is je huis dan ?
En wat voor huis heb je ?

Laat de waarde van mijn huis eens ¤250.000 zijn, 10% daarvan is ¤25.000,
waar wil je 25.000 tegenaan gooien bij het onderhoud van een normaal huis ? :?

Ik zou nog niet eens weten waar ik 1% van de waarde, ¤2.500 dus, of 0.5% ¤1.250 aan uitgeven moet voor normaal onderhoud (geen verfraaing/verbetering/meubels dus)

Als je jaarlijks 10% van de waarde van je huis aan onderhoud uitgeeft dan zou ik snel verhuizen als ik jou was :{w
1% bedoel ik ook :o :') }:|
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175810522
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 14:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Is die studieschuld nog steeds 50k?
Die wordt pas voor minder mee geteld als ik een aanzienlijk aandeel versneld zou aflossen, of de schuld in één keer af zou betalen, en zulke diepe zakken heb ik nou ook weer niet. Daarnaast zou ik nog eens een 10-15k moeten sparen om een huis te kopen, want vanaf 2018 krijg je geen hypotheek meer als je geen eigen geld inlegt.

Helemaal krom is nog dat de vrije sector de maandlasten voor die studieschuld ook gewoon meerekent als mindering van je inkomen, maar voor de inkomensgrens van de sociale huur maakt het weer geen klap uit. Dat is een beetje meten met twee maten.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 14:42:19 #113
16180 crew  CoolGuy
pi_175810560
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 14:40 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Die wordt pas voor minder mee geteld als ik een aanzienlijk aandeel versneld zou aflossen, of de schuld in één keer af zou betalen, en zulke diepe zakken heb ik nou ook weer niet.

Helemaal krom is nog dat de vrije sector de maandlasten voor die studieschuld ook gewoon meerekent als mindering van je inkomen, maar voor de inkomensgrens van de sociale huur maakt het weer geen klap uit. Dat is een beetje meten met twee maten.
Wat ik meer bedoel is dat je op tweakers in 2015 een topic had over dat je met alle geweld een huis wilde kunnen kopen, en je wilde niet echt wat anders horen, dus ik vroeg me af of je sinds toen al iets had afgelost op die schuld,. maar ik begrijp tussen de regels door dat je er nog niet 'significant' op hebt afgelost?
pi_175810564
quote:
10s.gif Op zondag 17 december 2017 11:47 schreef skrn het volgende:

[..]

Vind het ook veel geld, allemachtig.
Dat is gemiddeld per jaar he. Het ene jaar heb je bijna niks en het andere jaar doe je de buitenboel, heb je wat isolatiemaatregelen, of verbouw je iets.
Allemaal woningverbetering wat je terug ziet komen, mocht je het ooit weer verkopen.

Verhuurders horen dat ook te hebben en moeten dat ook verrekenen in de prijs. Alleen dat doen ze niet of voeren dat niet uit. Dat is het grote verschil. Maar vervolgens gooien ze wel de prijs omhoog jaarlijks.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175810664
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 14:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat ik meer bedoel is dat je op tweakers in 2015 een topic had over dat je met alle geweld een huis wilde kunnen kopen, en je wilde niet echt wat anders horen, dus ik vroeg me af of je sinds toen al iets had afgelost op die schuld,. maar ik begrijp tussen de regels door dat je er nog niet 'significant' op hebt afgelost?
Niet 'significant' maar het maandbedrag wat er voor staat. Voordat het bij DUO als 'significant' wordt aangemerkt, ben je de nodige duizenden euro's verder, en de ruimte om dat bij elkaar te kunnen sparen heb ik op dit moment niet. (De enige optie waardoor ik meer zou kunnen sparen is goedkoper gaan wonen, maar dat wordt een beetje een kip-ei situatie)

Voorlopig vind ik het prima dat kopen niet gaat lukken, alleen is het wel een beetje zuur dat je daardoor helemaal vast komt te zitten.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 14:53:33 #116
16180 crew  CoolGuy
pi_175810777
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 14:47 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Niet 'significant' maar het maandbedrag wat er voor staat. Voordat het bij DUO als 'significant' wordt aangemerkt, ben je de nodige duizenden euro's verder, en de ruimte om dat bij elkaar te kunnen sparen heb ik op dit moment niet. (De enige optie waardoor ik meer zou kunnen sparen is goedkoper gaan wonen, maar dat wordt een beetje een kip-ei situatie)

Voorlopig vind ik het prima dat kopen niet gaat lukken, alleen is het wel een beetje zuur dat je daardoor helemaal vast komt te zitten.
Oh ik heb geen idee wat DUO zegt dat je moet aflossen, want ik heb nooit een studieschuld gehad dus dit hele issue heb ik nooit gehad. Wanneer vinden zij dat jij significant hebt afgelost? Als je hoeveel hebt afgelost. 2k? 3k? 5k? 10k?
pi_175810829
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 14:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wanneer vinden zij dat jij significant hebt afgelost? Als je hoeveel hebt afgelost. 2k? 3k? 5k? 10k?
Zit geloof ik in de orde van de 5k-10k, iets van 10% van de schuld of zelfs meer. Precieze bedrag weet ik niet direct, want DUO beoordeelt zelf wanneer ze vinden dat het maandbedrag omlaag mag, en dat is uiteindelijk waar hypotheekverstrekkers naar kijken.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 15:05:01 #118
16180 crew  CoolGuy
pi_175811066
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 14:55 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Zit geloof ik in de orde van de 5k-10k, iets van 10% van de schuld of zelfs meer. Precieze bedrag weet ik niet direct, want DUO beoordeelt zelf wanneer ze vinden dat het maandbedrag omlaag mag, en dat is uiteindelijk waar hypotheekverstrekkers naar kijken.
10% van 50k is 5k. Dat moet in 3 jaar toch wel te doen zijn? Dat is 139 euro per maand. Dat is nou niet direct een zak geld.
pi_175811156
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

10% van 50k is 5k. Dat moet in 3 jaar toch wel te doen zijn? Dat is 139 euro per maand. Dat is nou niet direct een zak geld.
Waarmee je schuld op papier met 5k verlaagd wordt vanaf het startbedrag en je hooguit 10k meer hypotheek kan krijgen. En je kan er donder op zeggen dat de huizenprijzen in die 3 jaar ook met 10k zijn gestegen, dus dan schiet je er netto niet erg veel mee op.

Punt is vooral dat ik graag wil groeien, ik zit nu in een flat die niet klein is, maar ik zou graag iets hebben met een voordeur aan de straat en een achtertuin. Voorlopig ligt dat nog even buiten budget tenzij de huizenprijzen straks weer gaan zakken.

En die kentering in de huizenprijzen zou best wel eens op de loer kunnen liggen als straks een hoop oud-studenten vanuit het sociale leenstelsel op de arbeidsmarkt instromen.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 15:10:43 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_175811203
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:08 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Waarmee je schuld op papier met 5k verlaagd wordt vanaf het startbedrag en je hooguit 10k meer hypotheek kan krijgen. En je kan er donder op zeggen dat de huizenprijzen in die 10 jaar ook met 10k zijn gestegen, dus dan schiet je er netto niet erg veel mee op.

Punt is vooral dat ik graag wil groeien, ik zit nu in een flat die niet klein is, maar ik zou graag iets hebben met een voordeur aan de straat en een achtertuin. Voorlopig ligt dat nog even buiten budget tenzij de huizenprijzen straks weer gaan zakken.

En die kentering in de huizenprijzen zou best wel eens op de loer kunnen liggen als straks een hoop oud-studenten vanuit het sociale leenstelsel op de arbeidsmarkt instromen.
Dat denk ik niet, want als de huizenprijzen gaan zakken gaat wat een individu kan lenen ook zakken. Wat je nu doet is dezelfde denkwijze doorzetten als jaren geleden. Jouw probleem is de studieschuld. Los die nou eens af in plaats van zitten te wachten op variabelen daar omheen die gaan veranderen, alleen maar zodat het jou persoonlijk dan geen moeite (en geld) kost.
pi_175811307
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]Los die nou eens af in plaats van zitten te wachten op variabelen daar omheen die gaan veranderen, alleen maar zodat het jou persoonlijk dan geen moeite (en geld) kost.
Je hebt misschien geen heel goed beeld van mijn situatie (en ik denk ook niet dat die hier heel relevant is) maar ik mag blij zijn dat ik een baan heb waar ik modaal verdien, voorlopig wil ik eerst zorgen dat ik een diploma heb zodat ik in mijn werk door kan groeien.

Ik kan misschien wel extreem gaan bezuinigen of meer uren gaan werken maar dan hou ik geen privé leven meer over. Verhuizen zou leuk zijn, maar dat zit er voorlopig gewoon niet in.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 15:23:44 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_175811510
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Je hebt misschien geen heel goed beeld van mijn situatie (en ik denk ook niet dat die hier heel relevant is) maar ik mag blij zijn dat ik een baan heb waar ik modaal verdien, voorlopig wil ik eerst zorgen dat ik een diploma heb zodat ik in mijn werk door kan groeien.

Ik kan misschien wel extreem gaan bezuinigen of meer uren gaan werken maar dan hou ik geen privé leven meer over. Verhuizen zou leuk zijn, maar dat zit er voorlopig gewoon niet in.
Goed om te horen dat je werkt en je op wil werken dmv diploma's, en realiteitszin hebt gekregen ^O^ ^O^ ^O^
pi_175811603
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Goed om te horen dat je werkt en je op wil werken dmv diploma's, en realiteitszin hebt gekregen ^O^ ^O^ ^O^
Fulltime werken deed ik trouwens in 2015 ook al... net bovenmodaal dus dan val je in de huurmarkt ook tussen de wal en het schip. En kopen zou ik best vinden, maar dan wil ik er ook een bak eigen geld in kunnen leggen zodat mijn huis niet direct onder water staat.
  maandag 18 december 2017 @ 15:42:12 #124
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175811928
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet alle huurwoningen zijn sociale huurwoningen. Als je in een bepaalde inkomensklasse zit, kun je in bepaalde streken een mooie moderne vrije sector huurwoning kiezen, of een oude koopwoning die je zelf moet opknappen voor modern woongenot.
Ook in de servicewoningen is het vaak huur, dat je een paar duizend per maand betaald inclusief service.
Ja leuk man vrije sector huren. Elke maand een godsvermogen wegpissen, rechtstreeks in de portemonnee van de huisjesmelker.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175812466
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
Zou me niets verbazen als er een verkeerd verband is gelegd: mensen met een eigen huis hebben over het algemeen een hoger inkomen en vaak meer zekerheid en stabiliteit dan een eeuwige huurder. Of het koophuis zelf gelukkiger maakt, waag ik te betwijfelen.
Het geeft in ieder geval meer rust omdat ik niet meer ieder jaar geconfronteerd wordt met een huurverhoging, ik niet meer te maken heb met de grillen van de overheid of de verhuurder.

In mijn ervaring kun je ook beter wonen in een buurt met koophuizen omdat iedereen die daar woont zijn eigen geld heeft geïnvesteerd en er een direct belang bij heeft dat de buurt netjes blijft.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_175812583
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een huurder hoeft niet eerst een huis te verkopen om te kunnen verhuizen, die gaat kleiner/goedkoper wonen wanneer hij wil. En als er weinig geld is, is er huurtoeslag.
Ik weet niet in welke regio jij huurt maar ik heb sneller mijn huis verkocht en een nieuwe gekocht dan dat ik een huurhuis heb gevonden. Helemaal als je nog afhankelijk van huursubsiedie bent.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_175813162
Waarom die haat onderling, feiten liegen niet.

Huis ¤200.000
Rente 3% 30 jaar ¤180.000
0nderhoud 1% 30 jaar ¤60.000
Totaal ¤440.000
Hra - ¤ 80.000
Totaal 360.000
Waarde na 30 jaar 4%pj +/- ¤500.000

Huur 500 p/m ¤6000 pj
Huurverhoging 2%
Totaal ong ¤230.000

De koper betaald dus ¤120.000 meer maar heeft aan het einde van de rit een vermogen van ¤500.000 terwijl de huurder helemaal niets heeft(ken geen huurders die ruim een ton hebben)
De genoemde bedragen zijn een schatting, geen zin om alles te gaan uitrekenen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175813545
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:25 schreef halfway het volgende:

De koper betaald dus ¤120.000 meer maar heeft aan het einde van de rit een vermogen van ¤500.000...
Hij heeft een half miljoen cash als ie dan in een kartonnen doos gaat wonen. En om daar te komen moet ie eerst ¤360.000 investeren, waardoor je over 30 jaar er maar ¤140.000 op verdient. En als je de inflatie ook nog even meeneemt, dan betekent dat dat je jaarlijks nog geen ¤4000 euro spaart (gecorrigeerd naar de koopkracht van vandaag tov. 2047).

Die twee ton waar hij namelijk dat huis mee koopt is van de bank. En het verschil wordt nog eens kleiner als je meetelt dat je met een hoog salaris ook nog meer belasting betaalt. De grootste winst haal je uit de HRA, feiltelijk ben je dus 30 jaar lang de zak van de staat leeg aan het zuigen.

Zou je de huurtoeslag en de HRA afschaffen en in ruil daarvoor een belastingverlaging doorvoeren, dan wordt het plaatje ineens heel anders.
pi_175816556
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:25 schreef halfway het volgende:

Huis ¤200.000
Rente 3% 30 jaar ¤180.000
0nderhoud 1% 30 jaar ¤60.000
Totaal ¤440.000
Hra - ¤ 80.000
Totaal 360.000
Waarde na 30 jaar 4%pj +/- ¤500.000

Huur 500 p/m ¤6000 pj
Huurverhoging 2%
Totaal ong ¤230.000

De koper betaald dus ¤120.000 meer maar heeft aan het einde van de rit een vermogen van ¤500.000 terwijl de huurder helemaal niets heeft(ken geen huurders die ruim een ton hebben)
De genoemde bedragen zijn een schatting, geen zin om alles te gaan uitrekenen
Dit is niet helemaal fair naar de huurder. In bovenstaand voorbeeld heeft hij fors mindere maandlasten dan de koper (zeker als je ook gemeentelijke lasten meerekent).

Zeg dat ie netto 400 euro per maand minder kwijt is en dat investeert tegen 5% rendement, dan heeft de huurder na 30 jaar ook een mooie spaarpot van ruim drie ton.
  maandag 18 december 2017 @ 19:42:29 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175818104
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 18:55 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal fair naar de huurder. In bovenstaand voorbeeld heeft hij fors mindere maandlasten dan de koper (zeker als je ook gemeentelijke lasten meerekent).

Zeg dat ie netto 400 euro per maand minder kwijt is en dat investeert tegen 5% rendement, dan heeft de huurder na 30 jaar ook een mooie spaarpot van ruim drie ton.
Behalve dat je een huis van 2 ton niet kunt huren voor 500 per maand.
Voor een huis van 2 ton zul je echt meer huur moeten betalen.

Op basis van een rendement van 5% (zo ongeveer het minimum in de verhuur) kom je dan al op 833 per maand aan huur uit, en op basis van een gezond rendement van 8% kom je dan op ¤ 1.333 huur per maand uit.

Het is dus al appels met peren vergelijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 18 december 2017 @ 19:43:30 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175818125
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:38 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Hij heeft een half miljoen cash als ie dan in een kartonnen doos gaat wonen. En om daar te komen moet ie eerst ¤360.000 investeren, waardoor je over 30 jaar er maar ¤140.000 op verdient. En als je de inflatie ook nog even meeneemt, dan betekent dat dat je jaarlijks nog geen ¤4000 euro spaart (gecorrigeerd naar de koopkracht van vandaag tov. 2047).

Die twee ton waar hij namelijk dat huis mee koopt is van de bank. En het verschil wordt nog eens kleiner als je meetelt dat je met een hoog salaris ook nog meer belasting betaalt. De grootste winst haal je uit de HRA, feiltelijk ben je dus 30 jaar lang de zak van de staat leeg aan het zuigen.

Zou je de huurtoeslag en de HRA afschaffen en in ruil daarvoor een belastingverlaging doorvoeren, dan wordt het plaatje ineens heel anders.
Als hij zijn huis verkocht heeft kan hij niet net als degene die al 30 jaar gehuurd heeft een woning huren?
Hoezo kartonnen doos?
Die huurder heeft toch ook geen kartonnen doos als alternatief als zijn huurwoning gesloopt wordt?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175819090
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 19:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als hij zijn huis verkocht heeft kan hij niet net als degene die al 30 jaar gehuurd heeft een woning huren?
Hoezo kartonnen doos?
Die huurder heeft toch ook geen kartonnen doos als alternatief als zijn huurwoning gesloopt wordt?
Laten we even aannemen dat de huizenkoper zijn huis weet te verkopen, dan houdt hij dus ¤140.000 over (want de rest van die 5 ton is opgegaan aan aflossing hypotheek, onderhoud en rente). En die 140K is waarschijnlijk over 30 jaar minder waard dan 140K nu.

Effectief zou de koper waarschijnlijk de HRA in zijn eigen zak steken, maar daar tegenover staat wel dat hij een hoger inkomen moet hebben om te kopen, en dus meer belasting betaalt, netto hou je dus onder de streep nul euro over, behalve een hoop gegok op het stijgen van de woningprijzen.

Als de woningprijzen dalen dan heeft de koper in kwestie nog meer pech.
  maandag 18 december 2017 @ 20:23:53 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175819538
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:10 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Laten we even aannemen dat de huizenkoper zijn huis weet te verkopen, dan houdt hij dus ¤140.000 over (want de rest van die 5 ton is opgegaan aan aflossing hypotheek, onderhoud en rente). En die 140K is waarschijnlijk over 30 jaar minder waard dan 140K nu.

Effectief zou de koper waarschijnlijk de HRA in zijn eigen zak steken, maar daar tegenover staat wel dat hij een hoger inkomen moet hebben om te kopen, en dus meer belasting betaalt, netto hou je dus onder de streep nul euro over, behalve een hoop gegok op het stijgen van de woningprijzen.

Als de woningprijzen dalen dan heeft de koper in kwestie nog meer pech.
Over een duur van 30 jaar dalen de huizenprijzen nagenoeg nooit.
Daarbij heeft die koper zijn huis afgelost en heeft hij dus de volledige 5 ton die zijn huis opbrengt in handen.
Het is niet dat je eerst de aflossing en rente moet betalen en daarna nog eens van de opbrengst af moet trekken.
Mocht die huizen koper echter niet afgelost hebben en niet gereserveerd hebben om te kunnen aflossen aan het eind van de looptijd, dan is het idd een ander verhaal, dan heeft hij alleen maar de meerwaarde ten opzichte van de hypotheek, maar goed, niet aflossen is dan ook wel heel dom.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175819557
Een ander groot nadeel aan een koopwoning is de sociale zekerheid. Zelf vind ik het achterlijk en discriminerend, maar mocht je een huis huren en je woont alleen dan hoef jij je nooit zorgen te maken om je financiële situatie. De overheid zal je altijd helpen mocht er ergens iets mis gaan met je werk. Met een koopwoning ben je vervloekt met het eigen vermogen en mocht je je werk kwijtraken en geen WW meer hebben, dan moet je eerst je huis opeten en hopen dat de overheid bereid is je te helpen.

Eerlijk gezegd heb ik hier gelukkig geen ervaring mee, maar dit lijkt me echt verschrikkelijk alsof de grond onder je voeten vandaan wordt geveegd.
  maandag 18 december 2017 @ 20:27:55 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175819663
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:24 schreef MakkieR het volgende:
Een ander groot nadeel aan een koopwoning is de sociale zekerheid. Zelf vind ik het achterlijk en discriminerend, maar mocht je een huis huren en je woont alleen dan hoef jij je nooit zorgen te maken om je financiële situatie. De overheid zal je altijd helpen mocht er ergens iets mis gaan met je werk. Met een koopwoning ben je vervloekt met het eigen vermogen en mocht je je werk kwijtraken en geen WW meer hebben, dan moet je eerst je huis opeten en hopen dat de overheid bereid is je te helpen.

Eerlijk gezegd heb ik hier gelukkig geen ervaring mee, maar dit lijkt me echt verschrikkelijk alsof de grond onder je voeten vandaan wordt geveegd.
Je denkt dat je wel in je huurwoning van ¤ 1.250 per maand kunt blijven zitten als je in de bijstand komt?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175819717
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daarbij heeft die koper zijn huis afgelost en heeft hij dus de volledige 5 ton die zijn huis opbrengt in handen.
Het is niet dat je eerst de aflossing en rente moet betalen en daarna nog eens van de opbrengst af moet trekken.
Dus hij heeft er de afgelopen 30 jaar nul euro in gestoken? Die 500.000 is misschien opbrengst, maar het is geen winst.

Ik ben het er wel mee eens dat je als huizenbezitter uiteindelijk met even veel geld uitkomt als dat je begint terwijl de huurder gewoon geld weg smijt.

quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je denkt dat je wel in je huurwoning van ¤ 1.250 per maand kunt blijven zitten als je in de bijstand komt?
Dan zul je moeten verhuizen, want zo veel huurtoeslag ga je nooit krijgen. Maar je zit in de bijstand, waar ga je dan naartoe? Er is geen woningstichting die je urgentie gaat verlenen als je uit je te dure vrije-sector huis wordt gezet.
  maandag 18 december 2017 @ 20:30:57 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175819752
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:29 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dus hij heeft er de afgelopen 30 jaar nul euro in gestoken? Die 500.000 is misschien opbrengst, maar het is geen winst.

Ik ben het er wel mee eens dat je als huizenbezitter uiteindelijk met even veel geld uitkomt als dat je begint terwijl de huurder gewoon geld weg smijt.
Er staat toch 60K onderhoud bij dat koophuis?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175819800
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 20:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er staat toch 60K onderhoud bij dat koophuis?
Dat onderhoud (en de rente) wordt terug betaald door de stijging in de woningprijzen, maar alles erbovenop is gewoon een extraatje en hooguit compenseren voor inflatie.
  maandag 18 december 2017 @ 21:16:38 #139
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_175821484
Conclusie beiden is kut.
  maandag 18 december 2017 @ 21:18:41 #140
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175821568
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:24 schreef MakkieR het volgende:

Ik lees dat wel vaker, maar dat is kennelijk niet altijd zo.
quote:
Met een eigen huis heeft u recht op bijstand als u voldoet aan de algemene voorwaarden voor bijstand. Daarnaast gelden aanvullende voorwaarden. Waar u nog meer aan moet voldoen hangt af van de overwaarde van uw huis. Of die hoger of lager is dan ¤ 50.800. Heeft u een woonboot of woonwagen? Dan gelden dezelfde regels.
https://www.rijksoverheid(...)is-recht-op-bijstand
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175821704
quote:
2s.gif Op maandag 18 december 2017 21:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

[..]

De overheid dwingt je om af te lossen op je hypotheek, dus na verloop van tijd zal je vaak zo'n overwaarde wel hebben.
pi_175822097
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee vast niet, maar dan zal de gemeente vast jou een sociale huurwoning aanbieden en ben je zeker een stap dichter dan wanneer je vast zit aan een hypotheek en eigen vermogen.
pi_175822242
quote:
2s.gif Op maandag 18 december 2017 21:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

[..]

Hey dat wist ik niet, geldt dat voor alle gemeenten? Ik heb namelijk wel vaak gezien bij reorganisaties en massa ontslagen hoeveel verdriet daar los kwam, en de veel voorkomende zorgen was toch wel. Hoe gaan we het financieel redden en kunnen we straks nog wel in ons huis blijven wonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')