Scjvbquote:Mensen met een koopwoning hebben het iets beter dan mensen met een huurwoning.
Ⓒ HOLLANDSE HOOGTE
Dat blijkt uit het rapport Kwaliteit van leven in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Bij bijna de helft (44%) van de woningeigenaren is zowel de welvaart als het welzijn groot, tegen 11% van de huurders. Welvaart wordt bepaald door het inkomen of vermogen. Welzijn gaat over de mate van tevredenheid en gezondheid.
De woning en woonomgeving spelen een belangrijke rol in de kwaliteit van leven, stelt het CBS. Een grote meerderheid van de huishoudens is tevreden met de woning, maar huurders iets minder dan woningeigenaren. Zo is 75% van de huurders van flats en appartementen zeer tevreden met de woning, tegen 88% van de appartementseigenaren. Bij eengezinswoningen is dat respectievelijk 79% en 95%.
Huurders vinden hun woning vaker te klein en slecht onderhouden. Tegelijkertijd vinden zij minder vaak dat er sprake is van een geschikte indeling en een goede sfeer.
Huurders zijn meer kwijt aan woonlasten dan woningeigenaren. Zij besteedden in 2015 gemiddeld 39% van hun inkomen aan wonen, woningeigenaren 28%.
© https://www.telegraaf.nl/(...)lukkiger-dan-huurder
Als je het een beetje slim doet valt het wel mee.. maja neem je meteen een tophypotheek van 3ton,quote:Op zondag 17 december 2017 03:29 schreef Lunatiek het volgende:
In het desbetreffende artikel wordt dat geluk gelijkgesteld met de tevredenheid over de woning. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het effect van cognitieve dissonantie. De eigenaar zal eerder naar redenen zoeken om tòch tevreden te zijn met zijn forse investering die hem de rest van zijn leven bezig zal houden.
Dacht meer aan dat eeuwige onderhoud...quote:Op zondag 17 december 2017 03:37 schreef Geerd het volgende:
[..]
Als je het een beetje slim doet valt het wel mee.. maja neem je meteen een tophypotheek van 3ton,
Vervolgens weer scheiden ofzo, en weer wat gaat kopen op je 40e met je nieuwe vlam....
Sja dat schiet niet op natuurlijk..
Een huurhuis moet ook onderhouden worden...en wie betaald datquote:Op zondag 17 december 2017 03:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dacht meer aan dat eeuwige onderhoud...
Over het algemeen hoef je je daar als huurder niet druk over te maken, met name groot onderhoud is niet jouw verantwoordelijkheid. Je hoeft er niet voor te sparen, zit gewoon in de huur. Je hoeft zelf geen aannemers etc te zoeken. Stukken rustiger, maar kan dus ook ontevredener maken.quote:Op zondag 17 december 2017 04:12 schreef Geerd het volgende:
[..]
Een huurhuis moet ook onderhouden worden...en wie betaald dat
n dan nog al die andere regeltjes en shit wat de huurder toch zelf moet betalen of moet doen..
Of omdat het gewoon kan...bij een huurhuis moet je soms al vragen of er een schroef in de muur mag..quote:Op zondag 17 december 2017 04:42 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Over het algemeen hoef je je daar als huurder niet druk over te maken, met name groot onderhoud is niet jouw verantwoordelijkheid. Je hoeft er niet voor te sparen, zit gewoon in de huur. Je hoeft zelf geen aannemers etc te zoeken. Stukken rustiger, maar kan dus ook ontevredener maken.
Kopers zijn vaak voortdurend bezig met verbouwingen om de waarde van het pand te doen stijgen. Klinkt niet echt als gelukkig, maar zo voelt het voor kopers wel, wegens cognitieve dissonantie.
Nee, in principe betaalt de woningstichting al het onderhoud, afhankelijk van het huurcontract. (waar groot of bijv. alleen klein onderhoud in is opgenomen)quote:Op zondag 17 december 2017 04:12 schreef Geerd het volgende:
[..]
Een huurhuis moet ook onderhouden worden...en wie betaald dat
n dan nog al die andere regeltjes en shit wat de huurder toch zelf moet betalen of moet doen..
Een hypotheek van 3 ton hoeft natuurlijk niet voor iedereen een tophypotheek te zijnquote:Op zondag 17 december 2017 03:37 schreef Geerd het volgende:
Als je het een beetje slim doet valt het wel mee.. maja neem je meteen een tophypotheek van 3ton,
Heel veel zaken die het Nibud of Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld onder onderhoud rekent, dat vind ik meer verfraaiing en verbetering van de woning.quote:Op zondag 17 december 2017 03:50 schreef Lunatiek het volgende:
Dacht meer aan dat eeuwige onderhoud...
¤300/maand, dat is ¤3600 per jaarquote:Onderzoek van Vereniging Eigen Huis toont aan dat de onderhoudskosten gemiddeld ¤ 300 per maand bedragen. De kosten van verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, zijn daar buiten gelaten.
Woningeigenaren zijn gemiddeld rijker, hebben meer ruimte om leuke dingen te doen, zijn minder vaak werkloos, hebben meer vrijheid in hun baan, etceteraquote:Op zondag 17 december 2017 03:29 schreef Lunatiek het volgende:
In het desbetreffende artikel wordt dat geluk gelijkgesteld met de tevredenheid over de woning. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het effect van cognitieve dissonantie. De eigenaar zal eerder naar redenen zoeken om tòch tevreden te zijn met zijn forse investering die hem de rest van zijn leven bezig zal houden.
Dit ja, en je helpt mij herinneren dat ik nog de zomervakantie moet boeken.quote:Op zondag 17 december 2017 09:02 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Woningeigenaren zijn gemiddeld rijker, hebben meer ruimte om leuke dingen te doen, zijn minder vaak werkloos, hebben meer vrijheid in hun baan, etcetera
Dat zijn dingen die je gelukkig maken. Een huis an sich doet dat denk ik niet nee..
Overigens zou ik iets van 1500 euro in de maand kwijt zijn als ik een vergelijkbaar huis zou huren, en ben ik een stuk minder kwijt aan hypotheek
Dit dus, typisch het soort onderzoek waar men geen normalisatie heeft toegepastquote:Op zondag 17 december 2017 09:02 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Woningeigenaren zijn gemiddeld rijker, hebben meer ruimte om leuke dingen te doen, zijn minder vaak werkloos, hebben meer vrijheid in hun baan, etcetera
Dat zijn dingen die je gelukkig maken. Een huis an sich doet dat denk ik niet nee..
Of je koopt kunststof kozijnen met fatsoenlijk isolatieglas. 2 vliegen in 1 klap.quote:Op zondag 17 december 2017 04:22 schreef Geerd het volgende:
En dan moet je nog geluk hebben dat GWL en gemeenteheffingen erbij zitten...
Owja en service kosten 40/50 euro in de maand...
Stel je hebt een koop woning elke 6 jaar moet je kozijnen wel weer schilderen...
Heb je aan service kosten al 3500 betaald.
Voor 3.5k kun je je huis wel 2x laten schilderen van buiten en een nieuwe cv man..
Als je staatjes van het nibud ziet, hebben ze het jaarlijks over 10% van je waarde. Zo budgeteer ik het ook en gek genoeg komt dat ook zo uit.quote:Op zondag 17 december 2017 08:06 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Heel veel zaken die het Nibud of Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld onder onderhoud rekent, dat vind ik meer verfraaiing en verbetering van de woning.
En het scheelt natuurlijk ook een boel of je een jaren 60/70/80 (of nog veel ouder) woning koopt, of een van 2010 met kunststof kozijnen/goten etc.
https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten
[..]
¤300/maand, dat is ¤3600 per jaar![]()
Daar kun je aardig wat voor doen hoor.....
Dit, heb 3 voudig glas, heerlijk, erg goede geluids en warmte isolatie, terwijl ik in een heel rustige buurt woon. Binnenshuis hoor ik vrijwel niets van buitenquote:Op zondag 17 december 2017 10:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Of je koopt kunststof kozijnen met fatsoenlijk isolatieglas. 2 vliegen in 1 klap.
Probeer dat eens voor elkaar te krijgen bij je woningbouw.
Iedere maand zeker ¤1000- rijker worden geeft wel een lekker gevoel, en rijd eens door een huurders/kopers wijk een wereld van verschil.quote:Op zondag 17 december 2017 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
Zou me niets verbazen als er een verkeerd verband is gelegd: mensen met een eigen huis hebben over het algemeen een hoger inkomen en vaak meer zekerheid en stabiliteit dan een eeuwige huurder. Of het koophuis zelf gelukkiger maakt, waag ik te betwijfelen.
Ze hebben de mensen niet naar hun gelukkig-zijn gevraagd, alleen of ze tevreden zijn met hun woning.quote:Op zondag 17 december 2017 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
Zou me niets verbazen als er een verkeerd verband is gelegd: mensen met een eigen huis hebben over het algemeen een hoger inkomen en vaak meer zekerheid en stabiliteit dan een eeuwige huurder. Of het koophuis zelf gelukkiger maakt, waag ik te betwijfelen.
Er is niet gevraagd hoe gelukkig mensen zijn, alleen hoe tevreden ze zijn met de woning. Wel even het artikel lezen, de kop is misleidend.quote:Op zondag 17 december 2017 09:02 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Overigens zou ik iets van 1500 euro in de maand kwijt zijn als ik een vergelijkbaar huis zou huren, en ben ik een stuk minder kwijt aan hypotheek
Ja daarom cognitieve dissonantie. Je kan moeilijk van je zelfgekluste woning zeggen dat je ontevreden bent, het is je eigen werk. Dus ga je het voor jezelf goedpraten dat je wel tevreden bent.quote:Op zondag 17 december 2017 04:54 schreef Geerd het volgende:
[..]
Of omdat het gewoon kan...bij een huurhuis moet je soms al vragen of er een schroef in de muur mag..
3 ton is toch geen tophypotheek met 2? Is 1,5 ton p.p.quote:Op zondag 17 december 2017 03:37 schreef Geerd het volgende:
[..]
Vervolgens weer scheiden ofzo, en weer wat gaat kopen op je 40e met je nieuwe vlam....
Sja dat schiet niet op natuurlijk..
Ze hebben het allebei gedaan. Ze hebben de welvaart en welzijn vergeleken tussen huurders en kopers. En ze hebben gevraagd hoe tevreden huurders en kopers met hun huis zijn.quote:Op zondag 17 december 2017 11:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er is niet gevraagd hoe gelukkig mensen zijn, alleen hoe tevreden ze zijn met de woning. Wel even het artikel lezen, de kop is misleidend.
Vind het ook veel geld, allemachtig.quote:Op zondag 17 december 2017 08:06 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Heel veel zaken die het Nibud of Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld onder onderhoud rekent, dat vind ik meer verfraaiing en verbetering van de woning.
En het scheelt natuurlijk ook een boel of je een jaren 60/70/80 (of nog veel ouder) woning koopt, of een van 2010 met kunststof kozijnen/goten etc.
https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten
[..]
¤300/maand, dat is ¤3600 per jaar![]()
Daar kun je aardig wat voor doen hoor.....
Niet alle huurwoningen zijn sociale huurwoningen. Als je in een bepaalde inkomensklasse zit, kun je in bepaalde streken een mooie moderne vrije sector huurwoning kiezen, of een oude koopwoning die je zelf moet opknappen voor modern woongenot.quote:Op zondag 17 december 2017 11:32 schreef Leandra het volgende:
Ik word ook wel gelukkig van de gedachte dat een sociale huurwoning in 2032 waarschijnlijk net zoveel kost als mijn bruto hypotheek, en dat ik er 2 jaar later dan ook nog eens van af ben.
Nou ja, ik word vooral gelukkig van het feit dat ik niet meer in een sociale huurwoning woon, en de gedachte aan een huurstijging de komende 15 jaar die gelijk is aan een huurstijging van de afgelopen 15 jaar maakt dat compleet.
In theorie houdt de huurder meer over dan de koper en kan ie ook gewoon vermogen opbouwen. En dan ook nog vermogen dat niet vastzit in stenen. De vraag is allee of men daar de discipline voor heeft.quote:Op zondag 17 december 2017 11:25 schreef RamboDirk het volgende:
Het is toch ook een stukje pensioen of een mooie erfenis voor de kinderen. Een manier om eenvoudig vermogen op te bouwen.
Nee dat klopt, maar over het algemeen is het niet zo dat de prijzen in de vrije sector minder stijgen dan bij de sociale huur, uitzonderingen daargelaten.quote:Op zondag 17 december 2017 11:59 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet alle huurwoningen zijn sociale huurwoningen. Als je in een bepaalde inkomensklasse zit, kun je in bepaalde streken een mooie moderne vrije sector huurwoning kiezen, of een oude koopwoning die je zelf moet opknappen voor modern woongenot.
Ook in de servicewoningen is het vaak huur, dat je een paar duizend per maand betaald inclusief service.
Hoe oud is je huis dan ?quote:Op zondag 17 december 2017 10:14 schreef Red_85 het volgende:
Als je staatjes van het nibud ziet, hebben ze het jaarlijks over 10% van je waarde. Zo budgeteer ik het ook en gek genoeg komt dat ook zo uit.
De consumentenbond heeft het over 1% tot 2% per jaar. Dus bij een huis van 2,5 ton zou je gemiddeld iets van 300 euro per maand aan onderhoud kwijt zijn..quote:Op zondag 17 december 2017 12:28 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Hoe oud is je huis dan ?
En wat voor huis heb je ?
Laat de waarde van mijn huis eens ¤250.000 zijn, 10% daarvan is ¤25.000,
waar wil je 25.000 tegenaan gooien bij het onderhoud van een normaal huis ?![]()
Ik zou nog niet eens weten waar ik 1% van de waarde, ¤2.500 dus, of 0.5% ¤1.250 aan uitgeven moet voor normaal onderhoud (geen verfraaing/verbetering/meubels dus)
Als je jaarlijks 10% van de waarde van je huis aan onderhoud uitgeeft dan zou ik snel verhuizen als ik jou was![]()
Mensen die daadwerkelijk puissant rijk zijn en financieel onafhankelijk pochen niet over hun rijkdom maar belijden deze in gepaste stilte.quote:Op zondag 17 december 2017 03:21 schreef Scjvb het volgende:
zoals wijin de hogere kringen of binnen de privésfeer uitstekend weten mee te praten.
quote:Op zondag 10 december 2017 22:03 schreef bakfietsmoeder het volgende:
Welke functie bekleed u, en wat is het vermogen van uw familie? Bezit u meerdere huizen/villa's?
Lijkt me niet te kloppen. Een complete rietgedekte kophalsrompboerderij uit 1850 in NO Groningen is wat betreft onderhoud niet te vergelijken met een ministudio in een appartementencomplex in Amsterdam, bouwjaar 2017. Terwijl beiden drie ton kosten.quote:Op zondag 17 december 2017 12:48 schreef The_Temp het volgende:
[..]
De consumentenbond heeft het over 1% tot 2% per jaar. Dus bij een huis van 2,5 ton zou je gemiddeld iets van 300 euro per maand aan onderhoud kwijt zijn..
Een servicewoning is niet per se een bejaardenwoning of voor gehandicapten.quote:Op zondag 17 december 2017 12:19 schreef Leandra het volgende:
Een servicewoning zijn we met een kind van 7 nog niet echt aan toe zeg maar
Leuk. Onze woning is in een jaar tijd 20k in waarde gestegen. Dat is een netto modaal jaarsalaris bijna.quote:Op zondag 17 december 2017 13:16 schreef Mo_Muffin het volgende:
Ik woon nu gehuurd en had voorheen een koophuis, moet zeggen dat dit me veel meer rust geeft.
Als hier iets kapot is bel ik op en wordt het direct, en als je in de middag belt de volgende dag, gerepareerd.
Inderdaad, ik kan mij niet iets herinneren wat in mijn huis de afgelopen 5 jaar stuk is gegaan waarvoor ik een mannetje van de woningstichting nodig zou hebben.quote:Op zondag 17 december 2017 13:36 schreef Confetti het volgende:
Ik sta er echt van te kijken dat dit kennelijk nog een punt van discussie is. Alsof men de hurende knuppels voor de gek wil blijven houden zodat ze blijven huren.
De een wordt gelukkig van rust, de ander van ingebeeld kapitaal.quote:Op zondag 17 december 2017 13:36 schreef Confetti het volgende:
[..]
Leuk. Onze woning is in een jaar tijd 20k in waarde gestegen. Dat is een netto modaal jaarsalaris bijna.
Ik sta er echt van te kijken dat dit kennelijk nog een punt van discussie is. Alsof men de hurende knuppels voor de gek wil blijven houden zodat ze blijven huren.
Ik had mijn huis precies 23 uur te koop staan, en hoppa, verkocht. En nu?quote:Op zondag 17 december 2017 14:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De een wordt gelukkig van rust, de ander van ingebeeld kapitaal.
Ik geef ook de voorkeur aan rust en flexibiliteit. Als huurder kun je weg wanneer je wil.
Die overwaarde van je woning heb je alleen iets aan als je hem kunt verkopen. Ik zie hier kopers die hun huis jarenlang (6+) te koop zetten en drastisch in prijs laten zakken en vervolgens afzien van verhuizen omdat ze het niet kunnen betalen. Weg droom van een leven elders, hallo steeds uren in de file staan.
Maar jij bent daar kennelijk heel gelukkig mee. Kan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |