Gebouwd.quote:Op vrijdag 22 december 2017 19:30 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Met je vaticaan gebouwt van aflaten.
Die tempel is niet schoon, die is vies van bloed. Gebouwd met het geld van moordenaars, verkrachters en andere dommig volk wat een zonde dacht te kunnen afkopen of kopen(!).quote:Op vrijdag 22 december 2017 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gebouwd.
Al het schone van de wereld dient in dienst te staan van God, dus ook Zijn tempels.
Vertel ook eens welke katholieke auteurs je hebt gelezen die eveneens over de aflatenhandel schreven, en deze bekritiseerden?quote:Op vrijdag 22 december 2017 20:00 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Die tempel is niet schoon, die is vies van bloed. Gebouwd met het geld moordenaars, verkrachters en andere dommig volk wat een zonde dacht te kunnen afkopen of kopen(!).
„Wie over zijn zonden werkelijk berouw heeft", zegt Luther, , probeert niet aan de straf te ontkomen, hij verlangt veeleer naar de boetedoening, om Dnder te gaan in Gods gericht en op te staan in Zijn genade".
Maar ja de katholiek:
„Aflaten zijn de kostelijkste en edelste van Gods gaven".
„Komt slechts en ik zal u brieven geven, behoorlijk gezégeld, waarmede zelfs de zonden, die gij voornemens zijt te doen vergeven kunnen worden".
„Ik zou mijn plaats in de hemel niet willen ruilen met die van Petrus, want ik heb meer zielen behouden door mijn aflaten, dan de apostel met zijn preken".
„O dom en redeloos volk, dat de genade niet beseft, u zo ruim aangeboden! Nu is de hernel overal wijd opengezet! Weigert gij daar binnen te gaan! Wanneer zoudt gij er dan willen komen? Nu kunt ge zoveel zielen verlossen. Me, t enkele duiten kunt gij uw vader verlossen uit het vagevuur en gij zijt ondankbaar genoeg hem niet te helpen. Ik zal gerechtvaardigd worden op de dag des oordeels, maar gij, gij zult strenger gestraft worden, omdat ge zulk een zaligheid versmaad hebt".
Tetzel
En met kers op de taart:
januari 1518 Frankfort a/d O der. „Al wie durft zeggen, dat de ziel niet uit het vagevuur opstijgt, zodra het geld in de kist rammelt, die dwaalt".
Tetzel
Maar iedereen zijn meug.
Nou dat zal ik je eens vertellenquote:Op vrijdag 22 december 2017 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel ook eens welke katholieke auteurs je hebt gelezen die eveneens over de aflatenhandel schreven, en deze bekritiseerden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aflaten voor toekomstige misdaden? Waar staat dat in de Catechismus?quote:Op vrijdag 22 december 2017 20:38 schreef WodanIsGroot het volgende:
Touche
Toch is die Sint Pieter nog steeds gebouwd van de aflaten die verkocht werden aan moordenaars en ander tuig, geen cent die geweigerd werd.
Waaronder aflaten voor toekomstige misdaden... Dus Etto hoe gek wil je het hebben.
Je noemt het schoon, ik noem het vies. En over satan gesproken, die Sint Pieter lijkt mij de ideaale tempel voor hem.
God heeft de Bijbel niet geschreven. Mensen van vlees en bloed hebben de Bijbel geschreven, herschreven en samengesteld in zijn huidige vorm.quote:Op woensdag 20 december 2017 11:36 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Ik geloof gewoon wat er in de bijbel staat en is wat God zelf geschreven heeft en neem alleen dat als waarheid aan en als iedereen dat zou doen en er naar zou leven zou de wereld niet zo zijn als nu....en omdat jij bepaalde dingen niet rationeel vind wat het woord verkondigt ben ik dogmatisch haha....
Daar is mij nog niets van gebleken.quote:Op vrijdag 22 december 2017 11:37 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Copy paste van:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15832/jezus-is-het-woord/
Weet jezelf ook wat?
Dus Mozes heeft over zijn eigen dood geschreven? Er is geen buiten de bijbel geen enkele aanwijzing dat Mozes bestaan heeft. Ook de massale uittocht van Israëlieten (zo'n twee miljoen volgens de bijbel) uit Egypte is nergens beschreven en er is geen enkel spoor van. Naast dat het vrijwel onmogelijk is zo'n volk plus vee 40 jaar door de woestijn te laten zwerven.quote:Op vrijdag 22 december 2017 13:05 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Lapje copy-paste
Zo mocht Mozes rond 1500 v.Chr. de eerste vijf boeken van de Bijbel schrijven en de apostel Johannes rond 100 n.Chr. de laatste vijf boeken van de Bijbel. Zowel Mozes als Johannes leefden in een zeer nauwe relatie met de Here en beiden werden ze deelgenoot van de hemelse heerlijkheid.Dus wat jij zegt kan helemaal niet.
De sint Pieter is er op gebouwd.quote:Op vrijdag 22 december 2017 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aflaten voor toekomstige misdaden? Waar staat dat in de Catechismus?
Waar is de bron voor deze argumentatie? Of uitspraak?quote:Op zaterdag 23 december 2017 11:50 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
De sint Pieter is er op gebouwd.
„Komt slechts en ik zal u brieven geven, behoorlijk gezégeld, waarmede zelfs de zonden, die gij voornemens zijt te doen vergeven kunnen worden".
Tetzel
Het is wat het is, in welk hoekje je het ook stopt, het is bloedgeld. Een tempel van bloed, zonde en dood, een ideaal gebouw voor satan.
Een plein in Leipzig dacht ik.quote:Op zaterdag 23 december 2017 11:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar is de bron voor deze argumentatie? Of uitspraak?
Een plein in Leipzig.quote:Op zaterdag 23 december 2017 12:03 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Een plein in Leipzig dacht ik.
Maar jij ontkent deze praktijk? Of is het nieuw voor je?
Tetzel zelf heeft dat zelf nooit geschreven, namelijk. Dat Luther hem dat in de mond legde, is vers twee.quote:Op zaterdag 23 december 2017 12:18 schreef WodanIsGroot het volgende:
Snap ik. Maar ik kan me het goed voorstellen dat het gebeurt is, want een eerlijk persoon was deze kerel niet. Ook niet naar de kerk toe.
Ik ben hard opzoek naar de "106 Frankfurt Theses" van Tetzel om te zien wat voor moois hij daarin heeft gefantaseerd, wie weet staat daar iets vergelijkbaars in.
Maar ik kan het niet vindenedit: toch 106, nou ja vast verstopt in het vaticaan... of verbrand door Luther aanhangers
Dokumente zur Causa Luther pagina 321 t/m 337
Ja zou het?quote:Op zaterdag 23 december 2017 12:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tetzel zelf heeft dat zelf nooit geschreven, namelijk. Dat Luther hem dat in de mond legde, is vers twee.
Dat is lekker makkelijk.quote:Op zaterdag 23 december 2017 12:42 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ja zou het?
Als ik moet kiezen tussen Luther of Tersel geloven dan is dat een makkelijke keus.
Of voel ik dat niet katholiek genoeg aan? Want wat is anders de reden om Tetzel te verdedigen ten koste van Luther.
De Sint Pieter is gebouwd op bloed en volgens Luther zelfs vrijgeleides voor toekomstige misdaden. Nou om het weer ontopic te maken, of je Luther nou gelooft of niet, het lijkt me mij toch dat niemand de Sint Pieter 'schoon' kan noemen. Het is vies en van satan.
Zo zie ik dit sprookje.
Nou dan zo:quote:Op zaterdag 23 december 2017 12:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is lekker makkelijk.
Je roept dat men aflaten verkocht voor 'toekomstige zonden', geeft hiervoor geen bron, en beweert vervolgens dat 'de Kerk' op deze wijze geld bij elkaar heeft gesprokkeld voor een kerkbouw.
Je hele hypothese stort namelijk direct in elkaar omdat je uitgangspunt, dat de kerk ooit geleerd zou hebben dat men zonden kon afkopen, en zelfs toekomstige zonden kon afbetalen, door geen enkele bron wordt gestaafd.
En nee, ik acht Luther zeker in deze zaak weinig betrouwbaar.
Vagevuur verzonnen? De vroege kerkvaders leerden dit als dogma, gebaseerd op Matteüs 5,25-26, 12,32 en 1 Kor. 3,11-15:quote:Op zaterdag 23 december 2017 12:58 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Nou dan zo:
De sint pieter is gebouwd op aflaten. Een aflaat bestaat omdat de kerk een eng vagevuur heeft verzonnen.
Dus dan is de Sint Pieter in het beste geval gebouwd met geld verkregen dmv afpersing.
Of is dit ook nog te streng?
"Tijdens de contrareformatie heeft de Katholieke Kerk de praktijk rond de aflaten hervormd. Sinds die tijd kunnen aflaten niet meer tegen storting van giften verkregen worden." (wiki)quote:Op zaterdag 23 december 2017 13:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dus je stelling dat men naar een priester hobbelde, hem een paar munten gaf, en dat deze vervolgens zei: "Prima, het is je vergeven" en hem een papiertje meegaf, klopt van geen kant.
Lees het archeologische verslag eens uit het boek de Bijbel als mythe. Er zijn wel degelijk vondsten gedaan die duiden op een cultus rondom de persoon Mozes.quote:Op zaterdag 23 december 2017 11:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus Mozes heeft over zijn eigen dood geschreven? Er is geen buiten de bijbel geen enkele aanwijzing dat Mozes bestaan heeft. Ook de massale uittocht van Israëlieten (zo'n twee miljoen volgens de bijbel) uit Egypte is nergens beschreven en er is geen enkel spoor van. Naast dat het vrijwel onmogelijk is zo'n volk plus vee 40 jaar door de woestijn te laten zwerven.
Waarom twijfel je nou zo aan het woord van God Hoatzin hier wat dingen waaraan je kan zien of je opnieuw geboren bent want de doop is iets ander dan opnieuw geboren zijn :quote:Op zaterdag 23 december 2017 11:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus Mozes heeft over zijn eigen dood geschreven? Er is geen buiten de bijbel geen enkele aanwijzing dat Mozes bestaan heeft. Ook de massale uittocht van Israëlieten (zo'n twee miljoen volgens de bijbel) uit Egypte is nergens beschreven en er is geen enkel spoor van. Naast dat het vrijwel onmogelijk is zo'n volk plus vee 40 jaar door de woestijn te laten zwerven.
Zou je in het vervolg bronnen willen plaatsen bij je copy-paste spam? Alvast bedankt.quote:
Mozes is een Egyptische naam. Er zijn tussen Egypte en Kanaän altijd migraties geweest. Best mogelijk dat er een Mozes ooit zo'n groep heeft aangevoerd.quote:Op zaterdag 23 december 2017 14:03 schreef Elzies het volgende:
[..]
Lees het archeologische verslag eens uit het boek de Bijbel als mythe. Er zijn wel degelijk vondsten gedaan die duiden op een cultus rondom de persoon Mozes.
Dus er bestaat een aanname dat zo'n persoon weliswaar bestaan heeft maar dat het vertelde verhaal erom heen fictie is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |