abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175752621
Goedenavond,

Vraagje over de ziektewet. Ben er (gelukkig) nog niet zo in thuis.
Wordt een eerste controle thuis door de Arbo bij volledig ziekteverzuim geregeld door de werkgever of doet Arbo dat automatisch zelf?
pi_175752807
De arbodienst. Werkgever mag zelf niet controleren. Hoeft ook niet te weten wat je mankeert.
Whatever...
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:34:41 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175752839
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:25 schreef Tjik het volgende:
Goedenavond,

Wordt een eerste controle thuis door de Arbo bij volledig ziekteverzuim geregeld door de werkgever of doet Arbo dat automatisch zelf?
De ‘arbo’ wordt ingehuurd en betaald door je werkgever.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:35:38 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175752864
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:33 schreef Spanky78 het volgende:
De arbodienst. Werkgever mag zelf niet controleren. Hoeft ook niet te weten wat je mankeert.
Je leest de vraag niet goed.
pi_175753004
Heb het vermoeden namelijk dat mijn werkgever mij niet gelooft. Als de arbo is gestuurd door mijn werkgever, dan verklaart dat een hoop.
Ik zit sinds woensdag thuis. Vandaag is er iemand langsgekomen en ik was net even boodschappen doen. Nu ben ik bang dat dit tegen me gebruikt gaat worden.
pi_175753070
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:41 schreef Tjik het volgende:
Heb het vermoeden namelijk dat mijn werkgever mij niet gelooft. Als de arbo is gestuurd door mijn werkgever, dan verklaart dat een hoop.
Ik zit sinds woensdag thuis. Vandaag is er iemand langsgekomen en ik was net even boodschappen doen. Nu ben ik bang dat dit tegen me gebruikt gaat worden.
Kunnen ze.aangeven. Arbo wordt zoals LIENekien zegt ingehuurd door werkgever.

Maar officiëel gezien zijn daar allerlei regels voor. Meestal gaan ze pas controleren na een paar weken.

En tsja. Je kunt natuurlijk niet langdurig ziek zijn zonder boodschappen te doen. Als je er normaal over doet en ook echt thuis blijft gewoon aangeven dat ze kunnen komen controleren wanneer ze willen. Maar dat je meestal rond x uur op dag y boodschappen doet.

Je mag voor doktersbezoek ook altijd weg zijn. Maar je mag niet zomaar weg zijn en wél ziekgemeld.
Whatever...
pi_175753082
quote:
Oei,dat is wel heel snel controle na je ziekmelding...ik ben bang dat je werkgever het inderdaad niet zo vertrouwt.
pi_175753088
quote:
en terecht ook. Je mag niet zomaar zonder overleg weg als je ziek bent.
Ik wist trouwens niet dat ze nog aan huis komen.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_175753131
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:46 schreef Symphonic het volgende:

[..]

Ze komen aan huis als de werkgever het niet vertrouwt,dmv een spoedcontrole.
pi_175753154
Ik zit met overspannen klachten thuis en wil gewoon RUST. Dit heeft mijn huisarts me ook geadviseerd. Ben dus niet bedlegerig.
Deze overspannen klachten zijn veroorzaakt door mijn werk, met name mijn baas die dus de arbo ook op me afstuurt nu.
Ik heb hem alles eerlijk verteld en gezegd dat ik zo niet kan werken en gewoon rust nodig heb...

Schiet nu weer ongelooflijk in de stress...
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:51:39 #11
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_175753182
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:46 schreef Symphonic het volgende:

[..]

Dat was vroeger zo.
Dan mocht je geloof ik alleen tussen 12:00 en 14:00 niet thuis zijn of je moest naar de dokter.
Daarvan moest je dan wel een briefje kunnen tonen.

Tegenwoordig geldt dat niet meer, maar je moet geen dingen doen die je wel zou kunnen doen op je werk. Dus je mag boodschappen halen, je mag naar de dokter, apotheek, je mag naar familie om daar te eten/voor je te laten zorgen, enz.
Alleen moet je het dan wel aangeven als je daarom gevraagd wordt.
pi_175753310
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:50 schreef Tjik het volgende:
Ik zit met overspannen klachten thuis en wil gewoon RUST. Dit heeft mijn huisarts me ook geadviseerd. Ben dus niet bedlegerig.
Deze overspannen klachten zijn veroorzaakt door mijn werk, met name mijn baas die dus de arbo ook op me afstuurt nu.
Ik heb hem alles eerlijk verteld en gezegd dat ik zo niet kan werken en gewoon rust nodig heb...

Schiet nu weer ongelooflijk in de stress...
Lees je even in over je rechten in je cao en de algemene regels. Ontspan en houd je aan deze regels. Als iemand moeilijk doet wijs je ze op deze regels. Je kunt ook zeker aangeven dat de manier waarop ze je benaderen jou niet helpen en stress veroorzaakt.

Uiteraard moet jij je er dus ook aan houden. Maar ga er vanuit dat je echt ziek bent.
Whatever...
pi_175753319
Ik moet nu contact opnemen met mijn werkgever voor verdere afspraken, staat er. Wat voor afspraken worden hiermee bedoelt?
Voor mijn part mag die arts nog eens komen, dan doe ik alles haarfijn uit de doeken.
pi_175753358
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Lees je even in over je rechten in je cao en de algemene regels. Ontspan en houd je aan deze regels. Als iemand moeilijk doet wijs je ze op deze regels. Je kunt ook zeker aangeven dat de manier waarop ze je benaderen jou niet helpen en stress veroorzaakt.

Uiteraard moet jij je er dus ook aan houden. Maar ga er vanuit dat je echt ziek bent.
Wij hebben geen CAO. Alleen arbeidsvoorwaarden. Staat alleen in dat ik 100% maandelijks uitbetaald krijg het eerste jaar.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:01:39 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175753443
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:57 schreef Tjik het volgende:
Ik moet nu contact opnemen met mijn werkgever voor verdere afspraken, staat er. Wat voor afspraken worden hiermee bedoelt?
Voor mijn part mag die arts nog eens komen, dan doe ik alles haarfijn uit de doeken.
Waarschijnlijk de afspraak die je bent misgelopen. Om te beginnen.

Beleid is om zo snel mogelijk te kijken wat er voor nodig is om iemand weer aan het werk te krijgen. Je krijgt te maken met de wet Poortwachter. Vanaf zes weken verzuim moet er actief worden gewerkt aan een plan.
pi_175753447
Hier kan niemand iets over zeggen, behalve je werkgever (of degene die is langsgeweest). Je werkgever kan prima een contract hebben met een controlerende instantie en de afspraak hebben dat men na twee dagen een huisbezoek doet.
pi_175753481
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:01 schreef Queller het volgende:
Hier kan niemand iets over zeggen, behalve je werkgever (of degene die is langsgeweest). Je werkgever kan prima een contract hebben met een controlerende instantie en de afspraak hebben dat men na twee dagen een huisbezoek doet.
Ben eerder ziek geweest met griep. Dag of 4. Niemand die is langsgekomen.
pi_175753540
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:03 schreef Tjik het volgende:
Ben eerder ziek geweest met griep. Dag of 4. Niemand die is langsgekomen.
Dan nog. Misschien is de afspraak dat er gecontroleerd wordt vanaf het tweede verzuim. Whatever; kan van alles wezen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:10:10 #19
451005 Grems
Clown World
pi_175753678
Maar TS je schiet zo enorm in de slachtofferrol, wat had je dan verwacht? Dat je zomaar langdurig thuis kunt gaan zitten?

Zo werkt het natuurlijk niet.
pi_175753876
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:10 schreef Grems het volgende:
Maar TS je schiet zo enorm in de slachtofferrol, wat had je dan verwacht? Dat je zomaar langdurig thuis kunt gaan zitten?

Zo werkt het natuurlijk niet.
Overigens heeft je werkgever vermoedelijk precies het gewenste gedaan. Bij verzuim door stress oid is de aanbeveling zsm in actie te komen. Schijnt het beste te zijn.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:17:15 #21
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_175753925
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:16 schreef Queller het volgende:

[..]

Overigens heeft je werkgever vermoedelijk precies het gewenste gedaan. Bij verzuim door stress oid is de aanbeveling zsm in actie te komen. Schijnt het beste te zijn.
Klopt dit houdt de drempel laag om weer op het werk te komen
pi_175753967
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:17 schreef RobjeGeus het volgende:
Klopt dit houdt de drempel laag om weer op het werk te komen
'Gewoon rust' helpt de medewerker niet verder. Heb ik me laten vertellen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:21:14 #23
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_175754053
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:18 schreef Queller het volgende:

[..]

'Gewoon rust' helpt de medewerker niet verder. Heb ik me laten vertellen.
Aangepast werk , aangepast rooster daar gaan ze mee werken zodat je wel op de werkvloer blijft komen en contact me de collega's houdt
pi_175754142
Ben al bij de bedrijfsarts geweest en die heeft als advies gegeven om halve dagen te werken.
Dit is ook gebeurd. Maar dit gaf alleen maar meer problemen op de werkvloer. Mijn baas nam dit niet serieus. Ga daar ook niet verder over uitwijden hier.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:26:51 #25
451005 Grems
Clown World
pi_175754219
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:23 schreef Tjik het volgende:
Ben al bij de bedrijfsarts geweest en die heeft als advies gegeven om halve dagen te werken.
Dit is ook gebeurd. Maar dit gaf alleen maar meer problemen op de werkvloer. Mijn baas nam dit niet serieus. Ga daar ook niet verder over uitwijden hier.
Dan moeten ze dus op zoek naar andere oplossingen, logisch dus dat bezoek.
pi_175754304
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:21 schreef RobjeGeus het volgende:
Aangepast werk , aangepast rooster daar gaan ze mee werken zodat je wel op de werkvloer blijft komen en contact me de collega's houdt
Dat dus. Zsm inventariseren en starten met werken naar een oplossing.
pi_175754320
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:26 schreef Grems het volgende:

[..]

Dan moeten ze dus op zoek naar andere oplossingen, logisch dus dat bezoek.
Ok snap het. Bedankt.
pi_175754325
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:23 schreef Tjik het volgende:
Dan moeten jullie in gesprek. Je werkgever mag zich niet neerleggen bij jouw wens dat je 'alleen maar rust' wilt.
pi_175754355
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:57 schreef Tjik het volgende:
Maak je niet druk, de bedrijfsarts is veel te duur om aan huis te komen. Meestal sturen ze een loopjongen, arbeidsdeskundige, of iedere andere pipo zonder relevante papieren. Dat je er niet bent betekent niet zo heel veel.
.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:36:23 #30
451005 Grems
Clown World
pi_175754471
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:31 schreef Fer het volgende:

[..]

Maak je niet druk, de bedrijfsarts is veel te duur om aan huis te komen. Meestal sturen ze een loopjongen, arbeidsdeskundige, of iedere andere pipo zonder relevante papieren. Dat je er niet bent betekent niet zo heel veel.
Nogal denigrerende taal over mensen die TS willen helpen om weer normaal onderdeel uit te kunnen gaan maken van het arbeidsproces.
pi_175754503
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:36 schreef Grems het volgende:

[..]

Nogal denigrerende taal over mensen die TS willen helpen om weer normaal onderdeel uit te kunnen gaan maken van het arbeidsproces.
Ik heb het specifiek over huiscontroles, dit zijn doorgaans nooit speciaal opgeleide mensen, maar gewone lui die hiervoor een vergoeding krijgen. Langsgaan, doorgeven wat je zag en klaar. Geen artsen ofzo.
.
pi_175754575
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik heb het specifiek over huiscontroles, dit zijn doorgaans nooit speciaal opgeleide mensen, maar gewone lui die hiervoor een vergoeding krijgen. Langsgaan, doorgeven wat je zag en klaar. Geen artsen ofzo.
Is dat zo? Er stond namelijk ook een optie op het arbo formulier dat een herstellingsdatum overeengekomen had kunnen worden. Neem aan dat een random persoon dat niet kan beslissen.
pi_175754579
quote:

En, wat wil je daar dan nu verder mee zeggen? Dat het gewoon lekker is om naar beneden te pissen op mensen die gewoon hun werk doen?

FYI: die mensen worden niet voor niets op pad gestuurd.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:43:35 #34
451005 Grems
Clown World
pi_175754597
quote:

[..]

En? Die mensen doen gewoon hun werk en maken onderdeel uit van het proces.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:51:22 #35
451005 Grems
Clown World
pi_175754744
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:42 schreef Tjik het volgende:

[..]

Is dat zo? Er stond namelijk ook een optie op het arbo formulier dat een herstellingsdatum overeengekomen had kunnen worden. Neem aan dat een random persoon dat niet kan beslissen.
Maandag meteen even contact opnemen dus.
pi_175754791
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:51 schreef Grems het volgende:

[..]

Maandag meteen even contact opnemen dus.
Will do! Bedankt voor de hulp.
  zaterdag 16 december 2017 @ 00:00:20 #37
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175754872
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:36 schreef Grems het volgende:

[..]

Mja die hele arbobusiness heeft ook een zijtak die nogal op het randje van het toelaatbare opereert. Er zijn nogal vrij louche kantoortjes die niets anders voor ogen hebben dan de werkgever onder zijn verplichtingen uit te laten komen.
And so is the past
pi_175754888
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Mja die hele arbobusiness heeft ook een zijtak die nogal op het randje van het toelaatbare opereert. Er zijn nogal vrij louche kantoortjes die niets anders voor ogen hebben dan de werkgever onder zijn verplichtingen uit te laten komen.
En nogal wat werknemers die maar wat graag misbruik maken van de situatie.
pi_175757004
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:42 schreef Tjik het volgende:

[..]

Dat formulier is waarschijnlijk standaard voor alle soorten (ziekte)verzuim. Als jij je poot gebroken hebt en 6 weken in het gips zit, kun je waarschijnlijk vrij exact aangeven wanneer je weer aan het werk kunt indien er tijden de herstelperiode niets raars gebeurt.
Mogelijk dat je de eerste periode na je afwezigheid geen hele dagen staand kan werken omdat door de inactiviteit je spieren zijn verslapt, maar dat is dan stap 2.

In bovengenoemd geval kun je als werkgever prima samen met de leek een hersteldatum opgeven.

Verder is het gewoon toegestaan om je woning tijdens ziekte voor korte tijd te verlaten. Naast dokters- en apotheekbezoek zal een alleenstaande of alleenstaande ouder toch ook moeten zorgen voor een gevulde koelkast of kinderen naar school moeten brengen of ophalen.

Dat laatste is aan de hand van het tijdstip waarop je afwezig bent heel makkelijk te onderbouwen. Voor de boodschappen is het aan te raden dat je een kassabon bewaart of dat je met pin betaald. Dan kun je achteraf heel makkelijk aantonen dat je gewoon boodschappen aan het doen was indien er twijfel ontstaat.

Wanneer je tijdens je ziekte ergens anders verblijft dan thuis in je eigen huis, dan moet je bij de werkgever altijd aangeven waar en hoe arbo-dienst je kan bereiken.
pi_175757040
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:25 schreef Tjik het volgende:
Wordt een eerste controle thuis door de Arbo bij volledig ziekteverzuim geregeld door de werkgever.
Vraag heeft niets met de ziektewet te maken
pi_175757778
De werkgever is verplicht de bij wettelijke bepaalde stappen voor zieke werknemers te nemen, instanties als zorgvandezaak en dergelijke zijn in het leven geroepen om werkgevers hierbij te ondersteunen. Afhankelijk van de premie betaalt of werkgever of die instantie de arbo kosten.

Indien complete traject niet correct gevolgd is kan de werkgever na 2 jaar ziekte ook daarna nog verplicht worden loonvergoeding te betalen.
I am a Koala who Stretches :P
pi_175758203
En als werknemer heb je ook verplichtingen.

Regels voor het thuisblijven

Na uw ziekmelding moet u elke dag tot 18.00 uur thuisblijven totdat een van onze medewerkers u heeft gebeld, u thuis heeft bezocht of u een uitnodiging heeft gekregen om naar het spreekuur te komen.
Tot dit eerste contact met UWV mag u wel uw arts of uw fysiotherapeut bezoeken. Of naar een sollicitatiegesprek gaan.
Soms vragen we u de eerste 2 weken thuis te zijn, omdat een medewerker bij u langskomt. Blijf dan ’s morgens tot 10.00 uur en ’s middags van 12.00 tot 14.30 uur thuis. Bent u dan niet thuis omdat u een afspraak heeft met uw arts of fysiotherapeut of omdat u naar een sollicitatiegesprek moet? Geef dat dan altijd vooraf aan ons door.
Kunt u thuis niet zelf de voordeur opendoen? Zorg er dan voor dat er iemand bij u is die dat wel kan. Doet uw deurbel het niet? Laat ons dan duidelijk weten hoe u wel bereikbaar bent. Bijvoorbeeld met een briefje op de deur.
pi_175758216
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:56 schreef StretchingKoala het volgende:
De werkgever is verplicht de bij wettelijke bepaalde stappen voor zieke werknemers te nemen, instanties als zorgvandezaak en dergelijke zijn in het leven geroepen om werkgevers hierbij te ondersteunen. Afhankelijk van de premie betaalt of werkgever of die instantie de arbo kosten.

Indien complete traject niet correct gevolgd is kan de werkgever na 2 jaar ziekte ook daarna nog verplicht worden loonvergoeding te betalen.
Het laatste is lood om oud ijzer, gaat van uwv af.
pi_175761794
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 10:37 schreef klipper het volgende:

Na uw ziekmelding moet u elke dag tot 18.00 uur thuisblijven totdat een van onze medewerkers u heeft gebeld, u thuis heeft bezocht of u een uitnodiging heeft gekregen om naar het spreekuur te komen.
Tot dit eerste contact met UWV mag u wel uw arts of uw fysiotherapeut bezoeken. Of naar een sollicitatiegesprek gaan.
Soms vragen we u de eerste 2 weken thuis te zijn, omdat een medewerker bij u langskomt. Blijf dan ’s morgens tot 10.00 uur en ’s middags van 12.00 tot 14.30 uur thuis. Bent u dan niet thuis omdat u een afspraak heeft met uw arts of fysiotherapeut of omdat u naar een sollicitatiegesprek moet? Geef dat dan altijd vooraf aan ons door.
Kunt u thuis niet zelf de voordeur opendoen? Zorg er dan voor dat er iemand bij u is die dat wel kan. Doet uw deurbel het niet? Laat ons dan duidelijk weten hoe u wel bereikbaar bent. Bijvoorbeeld met een briefje op de deur.
Leuk personeel heb je dan als bedrijf, als je dit nodig hebt.
.
pi_175762646
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 10:39 schreef klipper het volgende:
Het laatste is lood om oud ijzer, gaat van uwv af.
Voor wie is het lood om oud ijzer?
pi_175774047
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 14:31 schreef Fer het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 14:31 schreef Fer het volgende:

[..]

Is gewoon wettelijk, of je bedrijf daar aan doet is een tweede.
Maar mensen weten tegenwoordig precies welke rechten ze hebben, maar welke verplichtingen ze hebben weten ze dan weer niet.
pi_175774067
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 15:18 schreef Queller het volgende:

[..]

Voor wie is het lood om oud ijzer?
Voor ts, uitkeringsperiode wordt echt niet langer, het wordt alleen door werkgever betaald.
pi_175803035
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

het gaat om geld :)
pi_175803109
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 23:31 schreef klipper het volgende:

[..]

[..]

Is gewoon wettelijk, of je bedrijf daar aan doet is een tweede.
Maar mensen weten tegenwoordig precies welke rechten ze hebben, maar welke verplichtingen ze hebben weten ze dan weer niet.
Heb je een link naar het betreffende wetsartikel? Lijkt me sterk dat zulke specifieke bepalingen wettelijk zijn opgenomen.

De enige plicht naar mijn weten is dat je als zieke werknemer moet meewerken aan reintegratie en/of verzuimbegeleiding. Afhankelijk van de werkgever kunnen aanvullende voorschriften van kracht zijn.
pi_175803295
quote:

UWV?
Make my day!
pi_175803348
Zelfs je werkgever kan je verblijden met een huisbezoek tijdens je ziekte, je bent alleen niet verplicht om hem /haar binnen te laten. Je bent wel verplicht om de arbodienst binnen te laten als zij voor een huisbezoek komen. Ben je niet thuis als zij langskomen, dan zal je dat wel moeten verantwoorden waarom je niet thuis was. Mocht je namelijk op een ander adres verblijven, dan moet je dit doorgeven aan je werkgever en de arbodienst.

Als ik jou was, zou ik contact opnemen met de bedrijfsarts en vragen wat nu het beste is om te doen. Ondanks de stress is het wel belangrijk om met je werk in gesprek te blijven. Desnoods 2 uur per dag op je werk verschijnen en kleine werkzaamheden doen of alleen een kopje koffie met een collega. Mocht je twijfelen aan het advies van je bedrijfsarts, dan kan je zelfs tegenwoordig een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Of een deskundigoordeel aanvragen bij het UWV (hier zijn volgens mij wel kosten aan verbonden).

Is er al een plan van aanpak gemaakt tussen jou en de werkgever?
pi_175803372
TS, hoe lang ben je nu ziekgemeld?
Make my day!
pi_175804378
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 08:17 schreef Taiga het volgende:
Zelfs je werkgever kan je verblijden met een huisbezoek tijdens je ziekte, je bent alleen niet verplicht om hem /haar binnen te laten. Je bent wel verplicht om de arbodienst binnen te laten als zij voor een huisbezoek komen. Ben je niet thuis als zij langskomen, dan zal je dat wel moeten verantwoorden waarom je niet thuis was. Mocht je namelijk op een ander adres verblijven, dan moet je dit doorgeven aan je werkgever en de arbodienst.

Als ik jou was, zou ik contact opnemen met de bedrijfsarts en vragen wat nu het beste is om te doen. Ondanks de stress is het wel belangrijk om met je werk in gesprek te blijven. Desnoods 2 uur per dag op je werk verschijnen en kleine werkzaamheden doen of alleen een kopje koffie met een collega. Mocht je twijfelen aan het advies van je bedrijfsarts, dan kan je zelfs tegenwoordig een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. Of een deskundigoordeel aanvragen bij het UWV (hier zijn volgens mij wel kosten aan verbonden).

Is er al een plan van aanpak gemaakt tussen jou en de werkgever?
Nee. Er is niks gebeurd of gedaan. Er gebeuren in mijn optiek veel dingen achter mijn rug om. Ik word afgeserveerd. Dit heb ik ook tegen mijn baas gezegd. Die gaf alleen als reden in paniek te zijn omdat hij niet wist wat hij moest doen. Vervolgens gebeurt er weer niets.
pi_175804388
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 08:20 schreef agter het volgende:
TS, hoe lang ben je nu ziekgemeld?
Sinds woensdag.
pi_175805260
Alleen maar thuis zitten en je zelf opfokken over werkgever en arbodiensten helpen je niet. Bij overspannenheid zie je de dingen soms anders dan ze zijn en als je dat laat malen dan ligt verergering van je klachten en verruwing van de arbeidsverhoudingen op de loer. De werkgever en arbodiensten willen je zo snel mogelijk weer op de werkvloer hebben. En dat zou ook jouw doel moeten zijn. En wat heb je nodig om weer te kunnen functioneren? Dat kun je met de huisarts bespreken en dat vervolgens bespreken met Arbodienst en werkgever. Ga anders eens praten met een psycholoog of maatschappelijk werker dat kan je wat lucht in je hoofd geven en kan je helpen alles weer op een rijtje te zetten. Bovendien geeft dat het signaal naar dezelfde werkgever en arbodiensten dat je aan je herstel werkt. Bouw dus ook zelf dossier op dat je echt ziek bent, onder behandeling bent en aan je herstel werkt.

Volgens Wet Poortwachter moeten zowel jij als de werkgever meewerken aan je herstel. Lees de rechten en plichten van die wet eens... Wanneer was je griepje? Is deze vrij recent dan kunnen de ziekmeldingen gekoppeld worden waardoor bepaalde maatregelen eerder in kunnen gaan. Kijk uit met Social media. Bij overspannenheid hoef je niet thuis te blijven, liever niet zelfs. Maar vrolijke selfies op kerstmarkten of feestjes zou ik achterwege laten. Het geeft alleen maar gedoe als je collega's dat zien.
pi_175805489
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 09:38 schreef Tjik het volgende:

[..]

Nee. Er is niks gebeurd of gedaan. Er gebeuren in mijn optiek veel dingen achter mijn rug om. Ik word afgeserveerd. Dit heb ik ook tegen mijn baas gezegd. Die gaf alleen als reden in paniek te zijn omdat hij niet wist wat hij moest doen. Vervolgens gebeurt er weer niets.
Wanneer moet je naar de bedrijfsarts? Dan zou ik dit bespreken. De bedrijfsarts is er om in te schatten in hoeverre jij zou kunnen werken en hoeveel uur. De werkgever hoeft dit advies niet op te volgen, maar dat gebeurd meestal wel.
pi_175805853
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:27 schreef MrsDuck het volgende:
Alleen maar thuis zitten en je zelf opfokken over werkgever en arbodiensten helpen je niet. Bij overspannenheid zie je de dingen soms anders dan ze zijn en als je dat laat malen dan ligt verergering van je klachten en verruwing van de arbeidsverhoudingen op de loer. De werkgever en arbodiensten willen je zo snel mogelijk weer op de werkvloer hebben. En dat zou ook jouw doel moeten zijn. En wat heb je nodig om weer te kunnen functioneren? Dat kun je met de huisarts bespreken en dat vervolgens bespreken met Arbodienst en werkgever. Ga anders eens praten met een psycholoog of maatschappelijk werker dat kan je wat lucht in je hoofd geven en kan je helpen alles weer op een rijtje te zetten. Bovendien geeft dat het signaal naar dezelfde werkgever en arbodiensten dat je aan je herstel werkt. Bouw dus ook zelf dossier op dat je echt ziek bent, onder behandeling bent en aan je herstel werkt.

Volgens Wet Poortwachter moeten zowel jij als de werkgever meewerken aan je herstel. Lees de rechten en plichten van die wet eens... Wanneer was je griepje? Is deze vrij recent dan kunnen de ziekmeldingen gekoppeld worden waardoor bepaalde maatregelen eerder in kunnen gaan. Kijk uit met Social media. Bij overspannenheid hoef je niet thuis te blijven, liever niet zelfs. Maar vrolijke selfies op kerstmarkten of feestjes zou ik achterwege laten. Het geeft alleen maar gedoe als je collega's dat zien.
Bedankt voor je goede raad. Ga ook naar een psycholoog binnenkort. Dat is allemaal al in gang gezet. Mijn werkgever is van dit alles ook op de hoogte.
Met sociale media kijk ik inderdaad uit. Sowieso heb ik weinig zin om iets te doen.
pi_175805861
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:39 schreef Taiga het volgende:

[..]

Wanneer moet je naar de bedrijfsarts? Dan zou ik dit bespreken. De bedrijfsarts is er om in te schatten in hoeverre jij zou kunnen werken en hoeveel uur. De werkgever hoeft dit advies niet op te volgen, maar dat gebeurd meestal wel.
Over 6 weken pas. Ik zou ook liever eerder gaan.
pi_175806109
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:56 schreef Tjik het volgende:

[..]

Over 6 weken pas. Ik zou ook liever eerder gaan.
Dan bel je op en zegt dat je eerder wilt. Je wil immers pro-actief aan je herstel werken...;-)
pi_175806579
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 11:08 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Dan bel je op en zegt dat je eerder wilt. Je wil immers pro-actief aan je herstel werken...;-)
Dit dus...Zelf bellen.
De werkgever kan met jou een plan van aanpak opstellen zodra de bedrijfsarts een probleemanalyse heeft opgesteld. De werkgever kan ervoor kiezen om dit alvast in gang te zetten, maar meestal wachten ze tot ze een probleemanalyse hebben van de bedrijfsarts.
pi_175806715
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 11:30 schreef Taiga het volgende:

[..]

Dit dus...Zelf bellen.
De werkgever kan met jou een plan van aanpak opstellen zodra de bedrijfsarts een probleemanalyse heeft opgesteld. De werkgever kan ervoor kiezen om dit alvast in gang te zetten, maar meestal wachten ze tot ze een probleemanalyse hebben van de bedrijfsarts.
Heb al een aantal keren gebeld. De arbo zegt dat de werkgever dat moet regelen. Maar mijn werkgever zegt dat hij niet weet wat hij moet doen.. omdat hij niks weet.
pi_175806739
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 11:30 schreef Taiga het volgende:

[..]

Dit dus...Zelf bellen.
Plan van aanpak is pas na 6 weken.
Make my day!
pi_175807090
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 11:36 schreef agter het volgende:

[..]

Plan van aanpak is pas na 6 weken.
Nee, probleemanalyse is na 6 weken en dan het plan van aanpak bij 8 weken ziek. Dus ik snap het antwoord van de Arbo wel dat ze je over 6 weken pas willen zien. Ik zou je werkgever er op wijzen dat het een beetje raar is om dan wel binnen 2 dagen een mannetje (m/v) langs te sturen voor huisbezoek maar een eerder gesprek met de Arbodienst niet toe te staan.
pi_175807511
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 11:48 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Nee, probleemanalyse is na 6 weken en dan het plan van aanpak bij 8 weken ziek. Dus ik snap het antwoord van de Arbo wel dat ze je over 6 weken pas willen zien. Ik zou je werkgever er op wijzen dat het een beetje raar is om dan wel binnen 2 dagen een mannetje (m/v) langs te sturen voor huisbezoek maar een eerder gesprek met de Arbodienst niet toe te staan.
Sterker nog. Hij heeft me verteld dat eerder geen zin heeft omdat ik aan een behandeling bij een psycholoog ga beginnen.
pi_175817517
Dan maar rustig eerst dat opstarten en kijken wat daar uit komt.
pi_175832010
Vandaag een gesprek gehad met mijn baas. Hij wilde me op staande voet ontslaan door werkweigering. Maar gaf me uiteindelijk een vaststellingsovereenkomst. Want "het gaat niet werken tussen ons"
Mijn achterdocht was dus terecht.
pi_175832170
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:31 schreef Tjik het volgende:
Vandaag een gesprek gehad met mijn baas. Hij wilde me op staande voet ontslaan door werkweigering. Maar gaf me uiteindelijk een vaststellingsovereenkomst. Want "het gaat niet werken tussen ons"
Huh? Dat is wel een hele rare wending van je werkgever...speelde er al meer voor je ziekmelding?
Heb je getekend?
pi_175833033
Dat lijkt me lastig standhouden als je ziekgemeld staat.
Make my day!
  dinsdag 19 december 2017 @ 11:19:18 #69
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175833212
quote:
Ontslag op staande voet tijdens ziekte... :').

Niks tekenen trouwens.
And so is the past
pi_175833448
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:12 schreef agter het volgende:
Dat lijkt me lastig standhouden als je ziekgemeld staat.
Heb nog 2 brieven gehad gisteren dat mijn ziekmelding niet is doorgevoerd en werd opgenomen als vakantiedagen. En omdat ik niet kon werken is dat dus nu werkweigering. En dat ik niet vrijblijvend vrij kan zijn om de deur uit te gaan. Hij zei dat alleen contact via email en de arbo gemist te hebben betekent dat ik tegenstrijdige berichten geef betreft ziek zijn.
Ik zei dat ik geen contact weiger maar alleen via email wil om mijn rust te bewaren.
  dinsdag 19 december 2017 @ 11:29:11 #71
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175833487
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:27 schreef Tjik het volgende:

[..]

Heb nog 2 brieven gehad gisteren dat mijn ziekmelding niet is doorgevoerd en werd opgenomen als vakantiedagen. En omdat ik niet kon werken is dat dus nu werkweigering. En dat ik niet vrijblijvend vrij kan zijn om de deur uit te gaan. Hij zei dat alleen contact via email en de arbo gemist te hebben betekent dat ik tegenstrijdige berichten geef betreft ziek zijn.
Ik zei dat ik geen contact weiger maar alleen via email wil om mijn rust te bewaren.
Tijd voor rechtsbijstand.
And so is the past
pi_175833735
quote:
Niets tekenen!! Voor de opheffing van het ontslagverbod bij ziekte gelden hele strenge eisen. Daar is bij lange na nog niet aan voldaan. Daarnaast verspeel je bij het akkoord gaan met die vaststellingsovereenkomst mogelijk je recht op een Ziektewet en WW uitkering.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:27 schreef Tjik het volgende:

[..]

Schakel de rechtsbijstand in en stuur de werkgever een aangetekende brief waarin je de datum van de ziekmelding vermeldt, aangeeft dat je echt ziek bent, weer aan het werk gaat zodra de klachten over zijn en verzoekt om een gesprek met de Arboarts. De werkgever kan/mag niet oordelen of iemand ziek is, daarvoor dient hij verplicht een Arboarts in te schakelen.

[ Bericht 41% gewijzigd door Jaeger85 op 19-12-2017 11:53:58 ]
pi_175833850
quote:

Dat is de Ziektewet, niet de Wulbz waar TS ondervalt...
pi_175834270
Wacht ff, hij zegt dat de ziektemelding niet is doorgevoerd, maar je hebt wel een afspraak staan voor de bedrijfsarts. Dus er is wel degelijk een ziekmelding geweest. Op de brief van de uitnodiging voor de bedrijfsarts, staat ook de dag van ziekmelding.

Zoals mensen hier al zeggen, niks tekenen en zoek juridisch advies. Werkweigering is leuk genoemd, maar ook dat is niet zomaar een weigering en reden voor ontslag op staande voet.
pi_175834735
Heb niets getekend en ik heb in ieder geval gelijk een advocaat in de armen genomen. Trieste gang van zaken.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 december 2017 @ 12:21:24 #76
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_175834919
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:13 schreef Tjik het volgende:
Heb niets getekend en ik heb in ieder geval gelijk een advocaat in de armen genomen. Trieste gang van zaken.
Heb je iets op papier dat de Arbo arts is langs geweest maar je niet thuis was? Want een Arbo arts komt niet langs zonder ziekmelding dus heb je het bewijs dat je ziek gemeld was.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_175835326
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:21 schreef Nizno het volgende:

[..]

Heb je iets op papier dat de Arbo arts is langs geweest maar je niet thuis was? Want een Arbo arts komt niet langs zonder ziekmelding dus heb je het bewijs dat je ziek gemeld was.
Yes heb ik!
pi_175835604
Bizarre wending.

Mooi dat je een brief hebt van de ingeschakelde arbo arts. Hoe dan ook gaat dit 2 dingen betekenen:

1: Je werkgever gaat veel geld kwijt zijn aan de procedure die nu zal volgen.
2: Jij kan er maar beter vanuit gaan dat je op zoek moet naar een andere baan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')