abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175752621
Goedenavond,

Vraagje over de ziektewet. Ben er (gelukkig) nog niet zo in thuis.
Wordt een eerste controle thuis door de Arbo bij volledig ziekteverzuim geregeld door de werkgever of doet Arbo dat automatisch zelf?
pi_175752807
De arbodienst. Werkgever mag zelf niet controleren. Hoeft ook niet te weten wat je mankeert.
Whatever...
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:34:41 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175752839
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:25 schreef Tjik het volgende:
Goedenavond,

Vraagje over de ziektewet. Ben er (gelukkig) nog niet zo in thuis.
Wordt een eerste controle thuis door de Arbo bij volledig ziekteverzuim geregeld door de werkgever of doet Arbo dat automatisch zelf?
De ‘arbo’ wordt ingehuurd en betaald door je werkgever.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:35:38 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175752864
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:33 schreef Spanky78 het volgende:
De arbodienst. Werkgever mag zelf niet controleren. Hoeft ook niet te weten wat je mankeert.
Je leest de vraag niet goed.
pi_175753004
Heb het vermoeden namelijk dat mijn werkgever mij niet gelooft. Als de arbo is gestuurd door mijn werkgever, dan verklaart dat een hoop.
Ik zit sinds woensdag thuis. Vandaag is er iemand langsgekomen en ik was net even boodschappen doen. Nu ben ik bang dat dit tegen me gebruikt gaat worden.
pi_175753070
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:41 schreef Tjik het volgende:
Heb het vermoeden namelijk dat mijn werkgever mij niet gelooft. Als de arbo is gestuurd door mijn werkgever, dan verklaart dat een hoop.
Ik zit sinds woensdag thuis. Vandaag is er iemand langsgekomen en ik was net even boodschappen doen. Nu ben ik bang dat dit tegen me gebruikt gaat worden.
Kunnen ze.aangeven. Arbo wordt zoals LIENekien zegt ingehuurd door werkgever.

Maar officiëel gezien zijn daar allerlei regels voor. Meestal gaan ze pas controleren na een paar weken.

En tsja. Je kunt natuurlijk niet langdurig ziek zijn zonder boodschappen te doen. Als je er normaal over doet en ook echt thuis blijft gewoon aangeven dat ze kunnen komen controleren wanneer ze willen. Maar dat je meestal rond x uur op dag y boodschappen doet.

Je mag voor doktersbezoek ook altijd weg zijn. Maar je mag niet zomaar weg zijn en wél ziekgemeld.
Whatever...
pi_175753082
quote:
Oei,dat is wel heel snel controle na je ziekmelding...ik ben bang dat je werkgever het inderdaad niet zo vertrouwt.
pi_175753088
quote:
en terecht ook. Je mag niet zomaar zonder overleg weg als je ziek bent.
Ik wist trouwens niet dat ze nog aan huis komen.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_175753131
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:46 schreef Symphonic het volgende:

[..]

Ze komen aan huis als de werkgever het niet vertrouwt,dmv een spoedcontrole.
pi_175753154
Ik zit met overspannen klachten thuis en wil gewoon RUST. Dit heeft mijn huisarts me ook geadviseerd. Ben dus niet bedlegerig.
Deze overspannen klachten zijn veroorzaakt door mijn werk, met name mijn baas die dus de arbo ook op me afstuurt nu.
Ik heb hem alles eerlijk verteld en gezegd dat ik zo niet kan werken en gewoon rust nodig heb...

Schiet nu weer ongelooflijk in de stress...
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:51:39 #11
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_175753182
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:46 schreef Symphonic het volgende:

[..]

Dat was vroeger zo.
Dan mocht je geloof ik alleen tussen 12:00 en 14:00 niet thuis zijn of je moest naar de dokter.
Daarvan moest je dan wel een briefje kunnen tonen.

Tegenwoordig geldt dat niet meer, maar je moet geen dingen doen die je wel zou kunnen doen op je werk. Dus je mag boodschappen halen, je mag naar de dokter, apotheek, je mag naar familie om daar te eten/voor je te laten zorgen, enz.
Alleen moet je het dan wel aangeven als je daarom gevraagd wordt.
pi_175753310
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:50 schreef Tjik het volgende:
Ik zit met overspannen klachten thuis en wil gewoon RUST. Dit heeft mijn huisarts me ook geadviseerd. Ben dus niet bedlegerig.
Deze overspannen klachten zijn veroorzaakt door mijn werk, met name mijn baas die dus de arbo ook op me afstuurt nu.
Ik heb hem alles eerlijk verteld en gezegd dat ik zo niet kan werken en gewoon rust nodig heb...

Schiet nu weer ongelooflijk in de stress...
Lees je even in over je rechten in je cao en de algemene regels. Ontspan en houd je aan deze regels. Als iemand moeilijk doet wijs je ze op deze regels. Je kunt ook zeker aangeven dat de manier waarop ze je benaderen jou niet helpen en stress veroorzaakt.

Uiteraard moet jij je er dus ook aan houden. Maar ga er vanuit dat je echt ziek bent.
Whatever...
pi_175753319
Ik moet nu contact opnemen met mijn werkgever voor verdere afspraken, staat er. Wat voor afspraken worden hiermee bedoelt?
Voor mijn part mag die arts nog eens komen, dan doe ik alles haarfijn uit de doeken.
pi_175753358
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Lees je even in over je rechten in je cao en de algemene regels. Ontspan en houd je aan deze regels. Als iemand moeilijk doet wijs je ze op deze regels. Je kunt ook zeker aangeven dat de manier waarop ze je benaderen jou niet helpen en stress veroorzaakt.

Uiteraard moet jij je er dus ook aan houden. Maar ga er vanuit dat je echt ziek bent.
Wij hebben geen CAO. Alleen arbeidsvoorwaarden. Staat alleen in dat ik 100% maandelijks uitbetaald krijg het eerste jaar.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:01:39 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175753443
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:57 schreef Tjik het volgende:
Ik moet nu contact opnemen met mijn werkgever voor verdere afspraken, staat er. Wat voor afspraken worden hiermee bedoelt?
Voor mijn part mag die arts nog eens komen, dan doe ik alles haarfijn uit de doeken.
Waarschijnlijk de afspraak die je bent misgelopen. Om te beginnen.

Beleid is om zo snel mogelijk te kijken wat er voor nodig is om iemand weer aan het werk te krijgen. Je krijgt te maken met de wet Poortwachter. Vanaf zes weken verzuim moet er actief worden gewerkt aan een plan.
pi_175753447
Hier kan niemand iets over zeggen, behalve je werkgever (of degene die is langsgeweest). Je werkgever kan prima een contract hebben met een controlerende instantie en de afspraak hebben dat men na twee dagen een huisbezoek doet.
pi_175753481
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:01 schreef Queller het volgende:
Hier kan niemand iets over zeggen, behalve je werkgever (of degene die is langsgeweest). Je werkgever kan prima een contract hebben met een controlerende instantie en de afspraak hebben dat men na twee dagen een huisbezoek doet.
Ben eerder ziek geweest met griep. Dag of 4. Niemand die is langsgekomen.
pi_175753540
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:03 schreef Tjik het volgende:
Ben eerder ziek geweest met griep. Dag of 4. Niemand die is langsgekomen.
Dan nog. Misschien is de afspraak dat er gecontroleerd wordt vanaf het tweede verzuim. Whatever; kan van alles wezen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:10:10 #19
451005 Grems
Clown World
pi_175753678
Maar TS je schiet zo enorm in de slachtofferrol, wat had je dan verwacht? Dat je zomaar langdurig thuis kunt gaan zitten?

Zo werkt het natuurlijk niet.
pi_175753876
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:10 schreef Grems het volgende:
Maar TS je schiet zo enorm in de slachtofferrol, wat had je dan verwacht? Dat je zomaar langdurig thuis kunt gaan zitten?

Zo werkt het natuurlijk niet.
Overigens heeft je werkgever vermoedelijk precies het gewenste gedaan. Bij verzuim door stress oid is de aanbeveling zsm in actie te komen. Schijnt het beste te zijn.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:17:15 #21
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_175753925
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:16 schreef Queller het volgende:

[..]

Overigens heeft je werkgever vermoedelijk precies het gewenste gedaan. Bij verzuim door stress oid is de aanbeveling zsm in actie te komen. Schijnt het beste te zijn.
Klopt dit houdt de drempel laag om weer op het werk te komen
pi_175753967
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:17 schreef RobjeGeus het volgende:
Klopt dit houdt de drempel laag om weer op het werk te komen
'Gewoon rust' helpt de medewerker niet verder. Heb ik me laten vertellen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:21:14 #23
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_175754053
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:18 schreef Queller het volgende:

[..]

'Gewoon rust' helpt de medewerker niet verder. Heb ik me laten vertellen.
Aangepast werk , aangepast rooster daar gaan ze mee werken zodat je wel op de werkvloer blijft komen en contact me de collega's houdt
pi_175754142
Ben al bij de bedrijfsarts geweest en die heeft als advies gegeven om halve dagen te werken.
Dit is ook gebeurd. Maar dit gaf alleen maar meer problemen op de werkvloer. Mijn baas nam dit niet serieus. Ga daar ook niet verder over uitwijden hier.
  vrijdag 15 december 2017 @ 23:26:51 #25
451005 Grems
Clown World
pi_175754219
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:23 schreef Tjik het volgende:
Ben al bij de bedrijfsarts geweest en die heeft als advies gegeven om halve dagen te werken.
Dit is ook gebeurd. Maar dit gaf alleen maar meer problemen op de werkvloer. Mijn baas nam dit niet serieus. Ga daar ook niet verder over uitwijden hier.
Dan moeten ze dus op zoek naar andere oplossingen, logisch dus dat bezoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')