abonnement Unibet Coolblue
pi_175623496

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'


Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet



Previously on zwarte piet de discussie:


En verder!

<O) :W

[ Bericht 1% gewijzigd door Straatcommando. op 10-12-2017 20:06:58 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175623502


Gewoon: fuck off
pi_175623930
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 16:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Zijn argument is "ze kwamen naar Friesland, dus werd ik geprovoceerd".
Dus als ze niet naar Friesland waren gegaan was er geen provocatie. Van hem dan.
Maar hoezo zou dat veranderen in sympathie als het protest elders was geweest?
Verder lees ik niet in zijn reactie dat expliciet het komen naar Friesland de enige reden voor hem was.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175624095
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 16:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar hoezo zou dat veranderen in sympathie als het protest elders was geweest?
Verder lees ik niet in zijn reactie dat expliciet het komen naar Friesland de enige reden voor hem was.
Is wel zo. Maar ja het werd gevraagd, tot dan toe was niet reeel voor me, wat gezeur van zielepietjes op tv (wat ik niet kijk) en paar kranten die ik niet lees. Maar ja wat mijn motivatie is lijkt me niet zo boeiend en in ieder geval duidelijk.

En mn sympathie zou ook niet veranderen ik bemoei me er nu echter ook mee, ik heb nu stelling genomen.
pi_175624597
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 16:40 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Is wel zo. Maar ja het werd gevraagd, tot dan toe was niet reeel voor me, wat gezeur van zielepietjes op tv (wat ik niet kijk) en paar kranten die ik niet lees. Maar ja wat mijn motivatie is lijkt me niet zo boeiend en in ieder geval duidelijk.

En mn sympathie zou ook niet veranderen ik bemoei me er nu echter ook mee, ik heb nu stelling genomen.
Ach, in elk geval ben je eerlijk over je politieke motieven in dit topic. Daar kan menig pro-pieter een voorbeeld aan nemen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175624683
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach, in elk geval ben je eerlijk over je politieke motieven in dit topic. Daar kan menig anti-pieter een voorbeeld aan nemen.
En de circel is rond.
pi_175624910
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach, in elk geval ben je eerlijk over je politieke motieven in dit topic. Daar kan menig pro-pieter een voorbeeld aan nemen.
En menig anti-pieter.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175624947
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 17:02 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

En de circel is rond.
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:10 schreef Wantie het volgende:

[..]

En menig anti-pieter.
Deze moeten jullie toch even uitleggen.

Natuurlijk zijn er vast wel anti-pieters ergens te vinden die politieke motieven hebben bij dit onderwerp. Maar ik heb niet de indruk dat dat in dit topic nou het geval is.

Op z'n best een tu quoque natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625057
Molurus je opent nu pandoras zijn doos*. Ik zet er even koffie bij.

*Alle anti pietjes hebben politieke motieven.

[ Bericht 15% gewijzigd door WodanIsGroot op 10-12-2017 17:22:18 ]
pi_175625059
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 16:40 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Is wel zo. Maar ja het werd gevraagd, tot dan toe was niet reeel voor me, wat gezeur van zielepietjes op tv (wat ik niet kijk) en paar kranten die ik niet lees. Maar ja wat mijn motivatie is lijkt me niet zo boeiend en in ieder geval duidelijk.

En mn sympathie zou ook niet veranderen ik bemoei me er nu echter ook mee, ik heb nu stelling genomen.
Ah oke.
Op zich snap ik dat wel. gaat van een ver van mijn bed naar iets persoonlijks.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625078
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Deze moeten jullie toch even uitleggen.

Natuurlijk zijn er vast wel anti-pieters ergens te vinden die politieke motieven hebben bij dit onderwerp. Maar ik heb niet de indruk dat dat in dit topic nou het geval is.

Op z'n best een tu quoque natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd.
Jij begint over politieke motieven, dus jij mag uitleggen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625106
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:16 schreef Wantie het volgende:

[..]

Jij begint over politieke motieven, dus jij mag uitleggen.
WodanIsGroot erkent ronduit dat hij politieke motieven heeft in deze discussie. Moet dat verder uitgelegd worden?

Of moet ik nu onderbouwen dat dat niet OK is?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625178
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

WodanIsGroot erkent ronduit dat hij politieke motieven heeft in deze discussie. Moet dat verder uitgelegd worden?

Of moet ik nu onderbouwen dat dat niet OK is?
Wat zijn die politieke motieven dan? Ik zie ze niet staan. En stel dat hij ze heeft, waarom is dat van invloed op andere pro-pieters?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625213
Dit is toch ook een 'politieke'/wereldbeschouwingen discussie topic?

Is het zo bijzonder dat iemand dat meld? Is er iemand* die er anders in staat dan

*Behalve Molurus natuurlijk _O-
pi_175625223
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:19 schreef Wantie het volgende:

[..]

Wat zijn die politieke motieven dan? Ik zie ze niet staan. En stel dat hij ze heeft, waarom is dat van invloed op andere pro-pieters?
Zeg ik dat?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625246
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach, in elk geval ben je eerlijk over je politieke motieven in dit topic. Daar kan menig pro-pieter een voorbeeld aan nemen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625255
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 17:20 schreef WodanIsGroot het volgende:
Dit is toch ook een 'politieke'/wereldbeschouwingen discussie topic?

Is het zo bijzonder dat iemand dat meld? Is er iemand* die er anders in staat dan

*Behalve Molurus natuurlijk _O-
Kennelijk is politiek een vies woord of zo..
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625282
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 17:20 schreef WodanIsGroot het volgende:
Dit is toch ook een 'politieke'/wereldbeschouwingen discussie topic?

Is het zo bijzonder dat iemand dat meld? Is er iemand die er anders in staat dan?
Persoonlijk zou ik dit geen politieke discussie noemen, nee. Mijn motieven in deze discussie zijn alles behalve politiek van aard.

Maar ik vind het ieg goed dat jij hiervoor uitkomt. Begrijp ik het overigens goed dat jouw idee dat dit een politieke discussie betreft impliceert dat ook de motieven van de pro-pieten in dit topic politiek van aard zijn?

Want als je het mij vraagt wordt dat niet zo breed gedragen. Het wordt zeker niet als vanzelfsprekend gezien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625343
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:21 schreef Wantie het volgende:

[..]

WodanIsGroot zal niet de enige zijn die daar zo over denkt. Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze motivatie breed wordt gedragen. Er zijn vast ook genoeg pro-pieters zonder politieke motieven. ;)

Ik denk trouwens wel dat er heel wat pro-pieters zijn die wel politieke motieven hebben, maar daar niet eerlijk voor uitkomen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625382
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Kennelijk is politiek een vies woord of zo..
In een discussie rondom de vormgeving van een kinderfeestje is het zeker een vies woord. Vind jij van niet?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625477
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

... Begrijp ik het overigens goed dat jouw idee dat dit een politieke discussie betreft impliceert dat ook de motieven van de pro-pieten in dit topic politiek van aard zijn?
Ja daar gaat het juist al 100 topics over.
quote:
Want als je het mij vraagt wordt dat niet zo breed gedragen. Het wordt zeker niet als vanzelfsprekend gezien.
Nou daar gaat het toch juist al 100 topics over: Anti piet is politiek gemotiveerd.
pi_175625498
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

In een discussie rondom de vormgeving van een kinderfeestje is het zeker een vies woord. Vind jij van niet?
Waar is die discussie?
pi_175625499
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 17:15 schreef WodanIsGroot het volgende:
Molurus je opent nu pandoras zijn doos*. Ik zet er even koffie bij.
Pandora was een vrouw :P
Sterker nog: zij was het equivalent van Eva.

quote:
*Alle anti pietjes hebben politieke motieven.
Oh nee, er zijn er vast wel een paar te vinden die oprecht vroeger Sinterklaas niet leuk vonden omdat ze gepest werden met hun huidskleur of afkomstig zijn uit een ander land - en totaal niet geïnteresseerd zijn in herstelbetalingen voor de slavernij, pegidaleden op hun muil slaan etc.etc.

Maar die waren waarschijnlijk idd niet in Dokkum te vinden.
pi_175625552
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

WodanIsGroot zal niet de enige zijn die daar zo over denkt.
Je speculeert dus.

quote:
Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze motivatie breed wordt gedragen. Er zijn vast ook genoeg pro-pieters zonder politieke motieven. ;)
Gezien je gebruik van emoticons lijk je daar niet van overtuigd.

quote:
Ik denk trouwens wel dat er heel wat pro-pieters zijn die wel politieke motieven hebben, maar daar niet eerlijk voor uitkomen.
Wederom speculatie en een poging om je tegenstanders te framen.
Kun je uitleggen waarom je dat doet?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625588
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

In een discussie rondom de vormgeving van een kinderfeestje is het zeker een vies woord. Vind jij van niet?
De hele discussie is sowieso een politieke. Er is geen enkele niet-politieke reden waarom het kinderfeest zou moeten veranderen op de wijze die de antipieters willen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625609
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:32 schreef Wantie het volgende:

[..]

Gezien je gebruik van emoticons lijk je daar niet van overtuigd.
Nu speculeer jij weer.

Maar ik wil het best nog een keer herhalen zonder smiley:

Er zijn vast meer dan genoeg pro-pieters die geen politieke motieven hebben in deze discussie. Zeer waarschijnlijk meer dan de helft daarvan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625621
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:30 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Pandora was een vrouw :P
Sterker nog: zij was het equivalent van Eva.

[..]

Oh nee, er zijn er vast wel een paar te vinden die oprecht vroeger Sinterklaas niet leuk vonden omdat ze gepest werden met hun huidskleur of afkomstig zijn uit een ander land - en totaal niet geïnteresseerd zijn in herstelbetalingen voor de slavernij, pegidaleden op hun muil slaan etc.etc.

Maar die waren waarschijnlijk idd niet in Dokkum te vinden.
Familie van mij woont in Dokkum en die keken hun ogen uit bij de politieke poppenkast tijdens de antipietdemonstratie.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625665
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

De hele discussie is sowieso een politieke. Er is geen enkele niet-politieke reden waarom het kinderfeest zou moeten veranderen op de wijze die de antipieters willen.
En dit vind ik dus persoonlijk echt een absurd idee.

Het is precies vanwege dit idee dat ik een groot voorstander ben van een aanpassing van het uiterlijk van ZP: het feit dat heel veel mensen, net als jij, denken dat dit een politieke discussie is. Dat is het niet en gaat het ook nooit worden, maar het is alsnog een vrij kwalijke gedachte.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175625767
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nu speculeer jij weer.

Maar ik wil het best nog een keer herhalen zonder smiley:
Dus de smiley was onterecht.

quote:
Er zijn vast meer dan genoeg pro-pieters die geen politieke motieven hebben in deze discussie. Zeer waarschijnlijk meer dan de helft daarvan.
Persoonlijk vind ik dat weinig relevant voor de discussie.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625816
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dit vind ik dus persoonlijk echt een absurd idee.

Het is precies vanwege dit idee dat ik een groot voorstander ben van een aanpassing van het uiterlijk van ZP:
Een politiek motief dus.
En dat over de rug van een kinderfeest...

quote:
het feit dat heel veel mensen, net als jij, denken dat dit een politieke discussie is. Dat is het niet en gaat het ook nooit worden, maar het is alsnog een vrij kwalijke gedachte.
Je sluit je ogen er enkel voor. Maar al vanaf het begin is de discussie politiek geladen. Dan kun je een tegenreactie verwachten die dezelfde lading heeft.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175625876
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:32 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je speculeert dus.

[..]

Gezien je gebruik van emoticons lijk je daar niet van overtuigd.

[..]

Wederom speculatie en een poging om je tegenstanders te framen.
Kun je uitleggen waarom je dat doet?

:')
pi_175625929
Wat is een non politieke motivatie voor een anti pietje?

Een afkeur van de kleur zwart :?
pi_175625990
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:39 schreef Wantie het volgende:

Persoonlijk vind ik dat weinig relevant voor de discussie.
Da's mooi. Ik ook.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175626014
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:40 schreef Wantie het volgende:

[..]

Een politiek motief dus.
Nee, het standpunt dat politiek niet thuishoort in een discussie over de vormgeving van een cultuuruiting is niet a priori een politiek motief.

Het lijkt mij een vrij kinderachtige rechtvaardiging voor het gebruiken van een kinderfeestje voor het uitvechten van een politiek debat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175626042
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:44 schreef WodanIsGroot het volgende:
Wat is een non politieke motivatie voor een anti pietje?
"Als Piet zwart is door de schoorsteen moet hij er uit zien als iemand die uit een schoorsteen komt"

"Vroeger riepen kinderen altijd Piet naar me met Sinterklaas en dat vond ik niet leuk. Voordat ze hetzelfde met mijn dochter doen zou ik graag zien dat Piet er iets anders uit zou zien"

"Ik wil ook een keer Sinterklaas spelen, maar dat mag niet omdat ik zwart ben. Dat is niet eerlijk, huil, huil"

"Toen ik klein was las ik racistische strips als Sjors en Sjimmie, Kuifje in Afrika en zag ik Piet als domme neger. Daar schaam ik mij nu voor"

Enz.

Maar de bulk is natuurlijk idd politiek en slavernijverleden en gratis geld.
pi_175626186
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:40 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je sluit je ogen er enkel voor. Maar al vanaf het begin is de discussie politiek geladen. Dan kun je een tegenreactie verwachten die dezelfde lading heeft.
Ik benoem dat juist nadrukkelijk. Hoe is dat de ogen sluiten voor?

Waar jij en ik denk ik van mening verschillen is of het vraagstuk zelf een politiek vraagstuk is. Jij lijkt te denken van wel, maar daar zou ik dan wel eens een onderbouwing voor willen zien.

Zover ik kan bedenken heeft de politiek helemaal niets te zeggen over de vormgeving van het sinterklaasfeest. Misschien vind jij dat dat wel zo is of zou moeten zijn, ik weet het niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175626240
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:53 schreef Molurus het volgende:
Zover ik kan bedenken heeft de politiek helemaal niets te zeggen over de vormgeving van het sinterklaasfeest.
Niet helemaal waar. In de praktijk blijkt dat de "officiele" intocht, zoals uitgezonden op de staatstelevisie, een grote impact heeft op hoe Sinterklaas gevierd wordt. Lokale tradities zijn sinds de jaren 50 dan ook vrijwel allemaal verdrongen.
De staat heeft hier dus wel degelijk macht.

Aan de andere kant liep het alle voorgaande keren dat de staat het feest wilde aanpassen niet zo goed af :P
pi_175626317
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. In de praktijk blijkt dat de "officiele" intocht, zoals uitgezonden op de staatstelevisie, een grote impact heeft op hoe Sinterklaas gevierd wordt. Lokale tradities zijn sinds de jaren 50 dan ook vrijwel allemaal verdrongen.
De staat heeft hier dus wel degelijk macht.

Aan de andere kant liep het alle voorgaande keren dat de staat het feest wilde aanpassen niet zo goed af :P
Het zal wel aan mij liggen, maar voor mijn gevoel gaat dit wel een beetje de BNW kant uit. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 10 december 2017 @ 17:59:08 #39
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_175626322
Vanavond kook en eet ik marokaantjestoof omdat ik kipmarrakech niet uitspreken. _O-
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_175626374
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zal wel aan mij liggen, maar voor mijn gevoel gaat dit wel een beetje de BNW kant uit. :P
Ohnee, dit is gewoon een gedocumenteerd feit :P Het is vooral goed zichtbaar in het uiterlijk van de Sint zelf door de jaren heen - dat wordt steeds meer uniform.

Het is ook logisch - kinderen zien iets op tv; als er dan lokaal iets totaal anders gebeurt gaan de wat slimmeren dat vreemd vinden.

Of de overheid hier bewust stuurt is een tweede. Maar ze zouden het kunnen.
pi_175626450
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:00 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ohnee, dit is gewoon een gedocumenteerd feit :P Het is vooral goed zichtbaar in het uiterlijk van de Sint zelf door de jaren heen - dat wordt steeds meer uniform.

Het is ook logisch - kinderen zien iets op tv; als er dan lokaal iets totaal anders gebeurt gaan de wat slimmeren dat vreemd vinden.

Of de overheid hier bewust stuurt is een tweede. Maar ze zouden het kunnen.
Het is niet alsof de staat een mediamonopolie heeft, ik moet er niet aan denken.

Maar dat de media zorgen voor een zekere culturele vervlakking is ongetwijfeld een feit. Dat de overheid de media zou kunnen gebruiken om cultuur te sturen lijkt me vooralsnog een BNW fabeltje.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175626508
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is niet alsof de staat een mediamonopolie heeft, ik moet er niet aan denken.
Weet je nog dat Hilversum 3 niet bestond ;) ? Gedurende een groot deel van de vorige eeuw had de staat dat wel degelijk. En met betrekking tot de intocht is die van de NPO nog steeds de enige echte.

Maar ik kan inderdaad geen concrete voorbeelden van overheidsbeïnvloeding in deze bedenken.
pi_175626547
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:08 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Weet je nog dat Hilversum 3 niet bestond ;) ? Gedurende een groot deel van de vorige eeuw had de staat dat wel degelijk.
Gek genoeg was het nieuws toen betrouwbaarder en neutraler dan het nu is. Dat heeft wel iets paradoxaals.

quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:08 schreef Kassamiep het volgende:

En met betrekking tot de intocht is die van de NPO nog steeds de enige echte.
Als een soort merknaam, hooguit. Het staat iedereen vrij daar wel/niet waarde aan te hechten. Maar tegelijk de berichtgeving bekritiseren en toch vasthouden aan 'het merk'... dat lijkt me wel vreemd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175626887
"Toen Hilversum 3 nog niet bestond" waren staatsmedia het enige dat we hadden. We betaalden dat met elkaar, en dus zag men een grote noodzaak om neutraal en evenwichtig verslag te doen.

De berichtgeving zal niet altijd even neutraal zijn geweest, maar er was tenminste het streven.

Tegenwoordig zou de neutraliteit geborgd moeten zijn door de absolute mediavrijheid die er nu is ontstaan. Helaas heeft de overdaad aan beschikbare informatie en meningen er alleen maar toe geleid dat 'het nieuws' dat wij krijgen voorgeschoteld minder betrouwbaar en zeker minder neutraal is geworden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175627012
"Toen Hilversum 3 nog niet bestond"... was er nog geen internet, geen vrije media.

En ja ook geen kritiek. En sommigen mensen gaan in zo'n gecontroleerde omgeving er vanuit dat de neutraliteit gewaarborgd is omdat ze geen kritiek horen, tsjong heftig.
pi_175627069
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:25 schreef WodanIsGroot het volgende:

"Toen Hilversum 3 nog niet bestond"... was er nog geen internet, geen vrije media.
Exact.

quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:25 schreef WodanIsGroot het volgende:

En ja ook geen kritiek.
Gebalanceerd de ruimte geven aan diverse politieke opvattingen was juist in die tijd een kwestie van groot politiek belang. Zo werd dat ook door iedereen gezien. De NOS mocht absoluut geen spreekbuis van de staat worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 10-12-2017 18:34:57 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175627411
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Exact.

[..]

Gebalanceerd de ruimte geven aan diverse politieke opvattingen was juist in die tijd een kwestie van groot politiek belang. Zo werd dat ook door iedereen gezien. De NOS mocht absoluut geen spreekbuis van de staat worden.
Oh. Elke zuil had toch zijn eigen propaganda?
Elke zuil? Oh nee, alleen de toegelaten zuilen.

De nos is altijd de spreekbuis van de staat geweest, vraag Janmaat maar.
pi_175627494
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:35 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Oh. Elke zuil had toch zijn eigen propaganda?
Elke zuil? Oh nee, alleen de toegelaten zuilen.

De nos is altijd de spreekbuis van de staat geweest, vraag Janmaat maar.
Nou, deze cirkel is dan ook weer rond: bij een discussie over een cultureel gebruik komen we uit bij Hans Janmaat. _O-

Overigens mocht zelfs hij z'n zegje doen in het kader van de "zendtijd voor politieke partijen" dacht ik.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175627527
quote:
10s.gif Op zondag 10 december 2017 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, deze cirkel is dan ook weer rond: bij een discussie over een cultureel gebruik komen we uit bij Hans Janmaat. _O-
"“Van het uitsluiten van Hans Janmaat, weliswaar in opdracht van de NOS-bazen, heb ik tot op de dag van vandaag spijt.” In een openhartig stuk op deze website schrijft journalist Paul Sneijder dat hij het Tweede Kamerlid Hans Janmaat opzettelijk heeft genegeerd.
"

https://joop.bnnvara.nl/o(...)e-boycot-van-janmaat


Goh wat een top situatie toen zeg.
pi_175627558
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik benoem dat juist nadrukkelijk. Hoe is dat de ogen sluiten voor?
Je benoemt het eenzijdig in een poging het tegenoverliggende kamp te framen.

quote:
Waar jij en ik denk ik van mening verschillen is of het vraagstuk zelf een politiek vraagstuk is. Jij lijkt te denken van wel, maar daar zou ik dan wel eens een onderbouwing voor willen zien.
Zover ik kan bedenken heeft de politiek helemaal niets te zeggen over de vormgeving van het sinterklaasfeest. Misschien vind jij dat dat wel zo is of zou moeten zijn, ik weet het niet.
Mja, eerst insinueer je dat het propietenkamp politiek gemotiveerd is en nu zeg je dat 'de politiek' er niets over te zeggen heeft...

Je blijft schipperen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator zondag 10 december 2017 @ 18:42:42 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175627564
Boeiuh!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175627597
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:41 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

"“Van het uitsluiten van Hans Janmaat, weliswaar in opdracht van de NOS-bazen, heb ik tot op de dag van vandaag spijt.” In een openhartig stuk op deze website schrijft journalist Paul Sneijder dat hij het Tweede Kamerlid Hans Janmaat opzettelijk heeft genegeerd.
"

https://joop.bnnvara.nl/o(...)e-boycot-van-janmaat

Goh wat een top situatie toen zeg.
Niet alleen toen, na 911 werd Maarten van Rossum door Hilversum aan de kant gezet omdat hij niet meewerkte aan het creëren van een angstbeeld met betrekking tot moslimterrorisme.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175627608
quote:
10s.gif Op zondag 10 december 2017 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, deze cirkel is dan ook weer rond: bij een discussie over een cultureel gebruik komen we uit bij Hans Janmaat. _O-

Overigens mocht zelfs hij z'n zegje doen in het kader van de "zendtijd voor politieke partijen" dacht ik.
Zelfs????
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175627652
quote:
10s.gif Op zondag 10 december 2017 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, deze cirkel is dan ook weer rond: bij een discussie over een cultureel gebruik komen we uit bij Hans Janmaat. _O-
Die hadden we al gehad - het filmpje waarin voormalig opperpiet van Muiswinkel Janmaat nadoet en telkens BIJ WODAN roept was al gepost ;)
pi_175627698
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:45 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Die hadden we al gehad - het filmpje waarin voormalig opperpiet van Muiswinkel Janmaat nadoet en telkens BIJ WODAN roept was al gepost ;)
Lol riep ie bij Wodan? _O-
pi_175627733
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:47 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Lol riep ie bij Wodan? _O-

;)
pi_175627735
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:47 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Lol riep ie bij Wodan? _O-
Heb filmpje hier niet gezien, maar kan me dat nog wel herinneren ja :)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175627796
quote:
Gemene framing van Germanen hoor :D
pi_175627829
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:50 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Gemene framing van Germanen hoor :D
Tsja. Van Muiswinkel is dan ook een overloper - van opperpiet tot anti-piet :P
pi_175627863
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:51 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tsja. Van Muiswinkel is dan ook een overloper - van opperpiet tot anti-piet :P
Yup, die is er niet beter op geworden...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175627899
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zelfs????
Er was in die tijd veel discussie over de juridische toelaatbaarheid van wat hij zei. Dat hij mocht zeggen wat hij zei was niet vanzelfsprekend.

Laten we wel zijn: vrijheid van meningsuiting is nooit absoluut geweest en zal dat vermoed ik ook nooit worden. Er zijn grenzen, en die lagen toen op een andere plek dan waar ze nu liggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175627903
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:53 schreef Wantie het volgende:

[..]

Yup, die is er niet beter op geworden...
Zullen we zn 'dronken' twitter berichten nog even opduiken?_O-
pi_175627922
quote:
:D

Had ik nog niet gezien. Maar da's wel een goede karikatuur ja. Niet eens heel ver van de werkelijkheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175628016
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er was in die tijd veel discussie over de juridische toelaatbaarheid van wat hij zei. Dat hij mocht zeggen wat hij zei was niet vanzelfsprekend.

Laten we wel zijn: vrijheid van meningsuiting is nooit absoluut geweest en zal dat vermoed ik ook nooit worden. Er zijn grenzen, en die lagen toen op een andere plek dan waar ze nu liggen.
En dus vanuit de huidige tijd gekeken was deze vroeger (door jou verkozen, daar ging het om...) situatie verkeerd.

Punt. Einde discussie over staatsgecontroleerde media :p
pi_175628051
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er was in die tijd veel discussie over de juridische toelaatbaarheid van wat hij zei. Dat hij mocht zeggen wat hij zei was niet vanzelfsprekend.

Laten we wel zijn: vrijheid van meningsuiting is nooit absoluut geweest en zal dat vermoed ik ook nooit worden. Er zijn grenzen, en die lagen toen op een andere plek dan waar ze nu liggen.
Tja, lijkt mij logisch dat je niet alles zomaar mag zeggen. Alles kent zijn grenzen.
Maar dat staat er verder los van...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175628069
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:57 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

En dus vanuit de huidige tijd gekeken was deze vroeger (door jou verkozen, daar ging het om...) situatie verkeerd.

Punt. Einde discussie over staatsgecontroleerde media :p
Dat is jouw mening, die ik niet deel. Het is geen feit ofzo.

Bovendien waren toen de juridische grenzen de enige invloed die de staat had. Elke andere invloed was een volmaakt taboe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175628302
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is jouw mening, die ik niet deel. Het is geen feit ofzo.
Lubbers riep een cordon sanitaire af over Janmaat met gevolg dat Janmaat niet meer op tv of in de krant kwam. Dit zou tegenwoordig niet indenkbaar zijn, dus ja Molurus, dat is dus zoals ik zei: verkeerd vanuit het huidige perspectief bekeken. Feit.

quote:
Bovendien waren toen de juridische grenzen de enige invloed die de staat had. Elke andere invloed was een volmaakt taboe.
Dankzij de verwevenheid van 'alle' grote media met de politiek indertijd(ook n feit) was de invloed van het cordon sanitaire absoluut (meetbaar feit)


Dus feitelijk ben jij voorstander van de situatie waarin de politiek controleert wat de burger leert,leest en ziet.

Dat mag je vinden hoor,maar het is verkeerd.

Maar iedereen heeft wel 'verkeerde' gedachtes gemeten naar huidige maatstaven, je hoeft je er niet voor te schamen dat heet gewoon een voorkeur hebben... Een, schrik niet, een mening, een wens, een politieke... _O-



Ps. Ik heb meer respect voor een antipiet-strijder dan voor iemand die zijn overtuiging verbergt. En dat is mijn mening :T

[ Bericht 1% gewijzigd door WodanIsGroot op 10-12-2017 19:37:49 ]
pi_175629229
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:44 schreef Wantie het volgende:
Niet alleen toen, na 911 werd Maarten van Rossum door Hilversum aan de kant gezet omdat hij niet meewerkte aan het creëren van een angstbeeld met betrekking tot moslimterrorisme.
Niet meer als terecht dat Maarten van Rossum daarom aan de kant werd gezet lijkt mij.

Of waren het Boeddhisten die de aanslagen pleegden ?
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:58 schreef Wantie het volgende:
Tja, lijkt mij logisch dat je niet alles zomaar mag zeggen. Alles kent zijn grenzen.
Mwah, die mening deel ik niet.
Het is vooral een slechte zaak als de Vrijheid van Meningsuiting blijkbaar ruimer geinterpreteerd mag worden als je maar iets zegt in naam van een religie.
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:48 schreef Kassamiep het volgende:
"Vroeger riepen kinderen altijd Piet naar me met Sinterklaas en dat vond ik niet leuk. Voordat ze hetzelfde met mijn dochter doen zou ik graag zien dat Piet er iets anders uit zou zien"
Tja, kinderen pesten nu eenmaal, als je rood haar hebt dan noemen ze je vuurtoren, als je een bril hebt dan word je vaak ook gepest, enz enz.
Welke tradities moeten er nog meer kapot omdat kinderen nu eenmaal pesten ?
quote:
"Ik wil ook een keer Sinterklaas spelen, maar dat mag niet omdat ik zwart ben. Dat is niet eerlijk, huil, huil"
Op de Antillen wordt Sinterklaas gewoon witter geschminkt mocht dit nodig zijn.
Probleem opgelost.
quote:
"Toen ik klein was las ik racistische strips als Sjors en Sjimmie, Kuifje in Afrika en zag ik Piet als domme neger. Daar schaam ik mij nu voor"
En waar hebben we het dan over ?
40/50 jaar geleden ?
Toen ik 30 jaar geleden Sjors en Sjimmie las, toen waren die racistische trekjes allang verdwenen.
quote:
Maar de bulk is natuurlijk idd politiek en slavernijverleden en gratis geld.
Dit dus, daar draait alles om, compensatiegeld voor het slavernijverleden en subsidie voor de klaagclubjes.
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:21 schreef Molurus het volgende:
"Toen Hilversum 3 nog niet bestond" waren staatsmedia het enige dat we hadden. We betaalden dat met elkaar,
Eh, dat betalen voor de staatsomroep was niet op vrijwillige basis hoor......
quote:
en dus zag men een grote noodzaak om neutraal en evenwichtig verslag te doen.

De berichtgeving zal niet altijd even neutraal zijn geweest, maar er was tenminste het streven.
Heerlijk, zo naief als een pasgeboren lammetje :D

[ Bericht 49% gewijzigd door bluemoon23 op 10-12-2017 19:55:53 ]
pi_175629714
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 19:42 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Niet meer als terecht dat Maarten van Rossum daarom aan de kant werd gezet lijkt mij.
Achteraf heeft diezelfde media moeten toegeven dat hij gelijk had. Dus hoezo is dat terecht? Bovendien, zelfs al zou hij ongelijk hebben gehad: waarom mag een afwijkende mening niet?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175630428
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:55 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. In de praktijk blijkt dat de "officiele" intocht, zoals uitgezonden op de staatstelevisie, een grote impact heeft op hoe Sinterklaas gevierd wordt. Lokale tradities zijn sinds de jaren 50 dan ook vrijwel allemaal verdrongen.
De staat heeft hier dus wel degelijk macht.
Onzin. Tot het einde van de eeuw hadden we kijk en luistergeld, daaruit werden de omroepen gefinancierd. Het enige wat de staat deed was in wet zetten hoevee dat was en wie het moest innen en controleren. De omroepen waren onafhankelijke verenigingen die zelf beslisten wat voor programma's ze wilden maken, alleen de NOS had een wettelijke taak maar werd gedragen door die omroepverenigingen tezamen. De omroepen zijn nog steeds verenigingen, alleen hebben de leden niet meer zoveel te vertellen omdat het nu op de rijksbegroting staat. De onafhankelijkheid zou gewaarborgd blijven, maar de VVD is inmiddels druk bezig met de programmering beinvloeden. Daarbij geholpen door het hersenloze deel van het publiek dat vond dat 'dat dat ook maar eens gezegd moest worden', terwijl ze zelf naar een dommer programma keken. Als je de onafhankelijkheid vernietigt moet je niet gaan zeuren dat je van staatswege de verkeerde boodschap krijgt.

quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:41 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

"“Van het uitsluiten van Hans Janmaat, weliswaar in opdracht van de NOS-bazen, heb ik tot op de dag van vandaag spijt.” In een openhartig stuk op deze website schrijft journalist Paul Sneijder dat hij het Tweede Kamerlid Hans Janmaat opzettelijk heeft genegeerd.
"

https://joop.bnnvara.nl/o(...)e-boycot-van-janmaat

Goh wat een top situatie toen zeg.
En terecht. Janmaat was gewoon een heel kleingeestig mannetje met naargeestig spruitjesracisme zonder enige relevantie voor het maatschappelijk debat.

Zoals ook de te late instappers in de bitcoin hun laat zijn willen compenseren door er met meer geld in te stappen, zo heb je ook de windvanen in de journalistiek die destijds niet goed konden luisteren naar wat Fortuyn nou werkelijk te zeggen had en hem verketterden. Nu ze er eindelijk achter zijn dat ze fout zaten gaan ze dat goed proberen te maken door ook Janmaat te rehabiliteren, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Er was gewoon maatschappijbrede en kamerbrede walging over Janmaat, het werd zowel door het publiek als collega politici als de journalistiek gezien als beschamend dat hij een zetel had weten te bemachtigen. Er werd gewoon collectief besloten hem te negeren en dat was prima. Dat de rechterlijke macht en linkse activisten het teveel als hun taak zagen om hem te bestrijden met wat voor middel dan ook is een andere kwestie. Maar je kunt natuurlijk niet serieus het debat aan gaan als de ander argumenten verzint louter ter rechtvaardiging van zijn huidskleurhaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175630586
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 19:42 schreef bluemoon23 het volgende:

Op de Antillen wordt Sinterklaas gewoon witter geschminkt mocht dit nodig zijn.
Probleem opgelost.
Waarom zou dat nodig zijn? St. Nicolaas was gewoon zwart. Dat mensen niet de moeite namen zich zwart te schminken omdat ze met baard toch wel voldoende vermomd waren doet daar niet aan af.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175630884
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom zou dat nodig zijn? St. Nicolaas was gewoon zwart. Dat mensen niet de moeite namen zich zwart te schminken omdat ze met baard toch wel voldoende vermomd waren doet daar niet aan af.
Je praat alsof St. Nicolaas ooit de inspriratie is geweest van sinterklaas.

[ Bericht 1% gewijzigd door WodanIsGroot op 10-12-2017 20:53:40 ]
  zondag 10 december 2017 @ 21:35:51 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175632409
Wat is er niet politiek aan de georganiseerde anti-piet beweging? Ik kan er niets anders over vinden dan dat het politiek geïnspireerde organisaties zijn die Zwarte Piet als machtsmiddel gebruiken om hun politieke doelen te bereiken.

Terwijl er aan de pro-piet kant geen enkele georganiseerde groep is, met uitzondering van de NVU, maar die zijn niet opgericht met het idee Zwarte Piet te beschermen (en bovendien nemen de meeste pro-pieters die NVU niet serieus, noch worden zij genoemd als spreekbuis van een beweging, noch als inspiratie).
"Laat het zoals het is" is geen politiek motief. Sowieso is pro-piet reactief. Er is niet één actie georganiseerd om te demonstreren vóór Zwarte Piet.
pi_175632537
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 20:00 schreef Wantie het volgende:
Achteraf heeft diezelfde media moeten toegeven dat hij gelijk had. Dus hoezo is dat terecht?
Van Rossem had gelijk, hoezo ?
Werden er na 9/11 geen aanslagen meer gepleegd door moslims ?
quote:
Bovendien, zelfs al zou hij ongelijk hebben gehad: waarom mag een afwijkende mening niet?
Tuurlijk mag dat, maar dan moet je het niet raar vinden als je niet wordt uitgenodigd als deskundige.
pi_175632673
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 21:41 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Van Rossem had gelijk, hoezo ?
Werden er na 9/11 geen aanslagen meer gepleegd door moslims ?
Daarvoor ook al.

quote:
[..]

Tuurlijk mag dat, maar dan moet je het niet raar vinden als je niet wordt uitgenodigd als deskundige.
Want je nodigt een deskundige niet uit vanwege diens deskundige mening, maar omdat die persoon een appeal to authority kan doen terwijl hij jouw visie op de zaken formuleert 8)7
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175634852
Er is nooit een pro piet demonstratie geweest daar bestaat ook geen groep voor er is ook geen echte persoon die namens pro piet spreekt in principe bestaat de die groep eigenlijk niet.
Hij is door de media gecreëerd
De anti piet groep is er wel, duidelijk aanwezig, schuift personen naar voren die spreekbuis zijn voor de media
pi_175635245
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 23:16 schreef Bottendaal het volgende:
Er is nooit een pro piet demonstratie geweest daar bestaat ook geen groep voor er is ook geen echte persoon die namens pro piet spreekt in principe bestaat de die groep eigenlijk niet.
Hij is door de media gecreëerd
De anti piet groep is er wel, duidelijk aanwezig, schuift personen naar voren die spreekbuis zijn voor de media
Daarom is het ook bijzonder dat bijv. Molurus antipiet is geworden door het standpunt van die propietengroep....
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175635739
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 23:36 schreef Wantie het volgende:

[..]

Daarom is het ook bijzonder dat bijv. Molurus antipiet is geworden door het standpunt van die propietengroep....
Wat ik vooral bijzonder vind is dat men dit soort onzin uit de duim blijft zuigen.

Spreek me aan op de standpunten die ik wel inneem en de argumenten die ik daarvoor aandraag. Maar dit vechten met stromannen ben ik inmiddels wel beu.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175635792
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 23:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ik vooral bijzonder vind is dat men dit soort onzin uit de duim blijft zuigen.

Spreek me aan op de standpunten die ik wel inneem en de argumenten die ik daarvoor aandraag. Maar dit vechten met stromannen ben ik inmiddels wel beu.
:O
pi_175635958
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 23:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ik vooral bijzonder vind is dat men dit soort onzin uit de duim blijft zuigen.

Spreek me aan op de standpunten die ik wel inneem en de argumenten die ik daarvoor aandraag. Maar dit vechten met stromannen ben ik inmiddels wel beu.
:O :z :Z :Z :Z
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175636679
Die standpunten van Molurus zijn mij na lange tijd nog steeds niet duidelijk eerlijk gezegd
pi_175636706
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 01:40 schreef Bottendaal het volgende:
Die standpunten van Molurus zijn mij na lange tijd nog steeds niet duidelijk eerlijk gezegd
Dat is zijn tactiek.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  † In Memoriam † maandag 11 december 2017 @ 03:30:36 #83
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_175636829
Volgend jaar mogen jullie weer verder, de goedheilig man en zijn zwarte knechten zit inmiddels alweer lang en breed met zijn dikke reet in Spanje. :W
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_175637050
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 23:16 schreef Bottendaal het volgende:
Er is nooit een pro piet demonstratie geweest daar bestaat ook geen groep voor er is ook geen echte persoon die namens pro piet spreekt in principe bestaat de die groep eigenlijk niet.
Hij is door de media gecreëerd
Ohnee, Pegida en de NVU hebben die schone taak op zich genomen. Jeweetwel - verkleed als zwarte Piet het huis van Sylvana filmen en haar adres delen, als zwarte piet een basisschool binnendringen waar ze alleen roetveegpieten hebben (en de dames met hoofddoekjes vertellen dat ze op moeten rotten naar hun eigen land), een pro-pietdemonstratie in Amsterdam bij de "alternatieve intocht van Zwartklaas" en een anti-anti-demonstratie in Dokkum met pepernootjes. Dat waren allemaal leden van dezelfde groep (en merendeels ook gewoon exact dezelfde mensen).

Mogelijk ook het DDOSen van een sinterklaascentrale die ook bonte en roetveegpieten aanbood en het meebrengen van zwaar vuurwerk bij de intocht in Dokkum - maar die zijn nooit opgeëist.

Voor de rest is het inderdaad een ongeorganiseerde groep Nederlanders die zwaar beledigd zijn dat "buitenlanders" kritiek durven leveren op Nederlandse tradities en dat "die linkse nikkers" ook nog eens het lef hebben hen "extreem rechtse racisten" te noemen ;)

quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 03:30 schreef Mo_Muffin het volgende:
Volgend jaar mogen jullie weer verder, de goedheilig man en zijn zwarte knechten zit inmiddels alweer lang en breed met zijn dikke reet in Spanje. :W
Maar als hij weer in het land is mag er niet over gepraat worden "want het is een kinderfeest" :P
Dus moet het juist nu ;)

[ Bericht 23% gewijzigd door Kassamiep op 11-12-2017 06:17:16 ]
pi_175637118
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 06:02 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ohnee, Pegida en de NVU hebben die schone taak op zich genomen. Jeweetwel - verkleed als zwarte Piet het huis van Sylvana filmen en haar adres delen, als zwarte piet een basisschool binnendringen waar ze alleen roetveegpieten hebben en de dames met hoofddoekjes vertellen dat ze op moeten rotten naar hun eigen land en een anti-demonstratie bij de demonstratie in Dokkum met pepernootjes.

Mogelijk ook het DDOSen van een sinterklaascentrale die ook bonte en roetveegpieten aanbood en het meebrengen van zwaar vuurwerk bij de intocht in Dokkum - maar die zijn nooit opgeëist.

Voor de rest is het inderdaad een ongeorganiseerde groep Nederlanders die zwaar beledigd zijn dat "buitenlanders" kritiek durven leveren op Nederlandse tradities en dat "die linkse nikkers" ook nog eens het lef hebben hen "extreem rechtse racisten" te noemen ;)

[..]

Maar als hij weer in het land is mag er niet over gepraat worden "want het is een kinderfeest" :P
Dus moet het juist nu ;)
Extreem rechts heeft zich pas in 2017 met deze kwestie bemoeid, er is nóóit iemand van de NVU bij Pauw Tan of Van Nieuwkerk aan tafel geschoven om de standpunten van pro piet naar voren te schuiven.

Het is ook een ongeorganiseerde groep Nederlandsers die zwaar beledigd zijn dat de "buitenlanders" ktitiek durven te leveren op de Nederlandse tradities en dat die " linkse nikkers" ook nog het lef hebben hebben hen "extreem rechtse racisten " te noemen
Dat klopt
Maar er zijn meer redenen

Zo is er ook een groep Nederlanders die de zeurgroepen van de multiculturele samenleving niet meer trekt, de zwarte pietenclub is niet de enige, De Grauwe Eeuw trok vrij recent nog aan de bel bij een groots georganiseerd cowboy en indianenfeest, straatnaambordjes die aangepast moeten worden omdat onze koloniale helden ook niet lieve dingen gedaan hadden en dat moest ook vermeld worden, familie van treinkapers die hun recht willen komen halen.
Dit is de groepering waar ik zelf ook tussen val trouwens

En dan is er nog de groep die echt puur voor het sinterklaas feest gaat

En de laatste groep, die er ook zijn, zijn misschien gerelateerd aan pegida/NVU ,zijn relschoppers, misschien voetbalhooligans die op komen dagen als ze rellen ruiken, deze mensen hebben vaak ook niets met allochtonen en links dus zullen dit een mooie aanleiding vinden om onrust te schoppen
  maandag 11 december 2017 @ 06:57:48 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175637163
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 06:02 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ohnee, Pegida en de NVU hebben die schone taak op zich genomen.
De acties die je noemt waren (op die in Amsterdam na, maar daar weet ik het fijne niet van) geen demonstraties waarbij mensen werden opgeroepen zoveel mogelijk ook te komen als ze voor Zwarte Piet zijn.
De blokkade in Aldehaske was niet per se pro-piet, dat was eerder anti-demonstratie. Kan me niet herinneren bij de blokkade pro-piet leuzen gezien te hebben.
De NVU-acties krijgen geen bijval van "het volk". Het is niet oké dat die partij deze discussie heeft gekaapt want (zie ook verkiezingsuitslagen) mensen steunen de NVU niet. Ik kom aan de pro-kant geen massaal applaus voor de NVU-acties tegen.

Denk ook dat veel pro-pieters niet de straat op willen, omdat ze dan gelijk overal als racist en extreem rechts worden geframed, terwijl ze dat niet zijn. Uiteindelijk willen de meesten gewoon hun eigen fijne ervaringen van het Sinterklaasfeest aan hun kinderen doorgeven, op hun eigen manier. Daar moet je niet extra moeite voor hoeven doen met demonstraties die de lol uit de feestdagen halen. Dat doe je gewoon, zonder dat je je standpunt om je heen schreeuwt.

Over buitenlanders en linkse nikkers hoor ik de pro-pieten evenmin. Het interesseert ze geen reet wie tegen is en vermoedelijk niet eens waarom, ze willen alleen hun traditie behouden.
pi_175637305
Voor de mods die constant de op veranderen, dit:
Previously on zwarte piet de discussie:

Zwarte Piet - Zondag met Lubach (S07)


Filmpje van Lubach heeft Molurus daar 'stiekem' neer gezet, en het is wat flauw dat steeds straatcommando dit filmpje terugplaatst wanneer iemand die uit de op laat.


Ik kan het weten want ik was de gene die het oorspronkelijke erin gezet had:

Previously on zwarte piet de discussie:


Molurus veranderd dat naar Lubach, haha goede grap.

Maar nu zeurt hij constant bij de mods wanneer zn filmpje uit de op is gehaald?

'mijn filmpje' is neutraal, kort en bondig en op zijn plek. De 'grapjes' van Molurus hebben na 5 keer wel hun humor verloren, maar ja waar gaat het over :p

[ Bericht 5% gewijzigd door WodanIsGroot op 11-12-2017 07:38:59 ]
pi_175637655
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 01:40 schreef Bottendaal het volgende:
Die standpunten van Molurus zijn mij na lange tijd nog steeds niet duidelijk eerlijk gezegd
Omdat je ze niet kunt herinneren hoewel ik ze zeker 5 keer letterlijk heb uitgeschreven?

Dan heb je toch verzuimd om te luisteren of om te vragen om verduidelijking. Ik vrees beide.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175637689
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 07:26 schreef WodanIsGroot het volgende:
Voor de mods die constant de op veranderen, dit:
Previously on zwarte piet de discussie:

Zwarte Piet - Zondag met Lubach (S07)


Filmpje van Lubach heeft Molurus daar 'stiekem' neer gezet, en het is wat flauw dat steeds straatcommando dit filmpje terugplaatst wanneer iemand die uit de op laat.

Ik kan het weten want ik was de gene die het oorspronkelijke erin gezet had:

Previously on zwarte piet de discussie:

Molurus veranderd dat naar Lubach, haha goede grap.

Maar nu zeurt hij constant bij de mods wanneer zn filmpje uit de op is gehaald?

'mijn filmpje' is neutraal, kort en bondig en op zijn plek. De 'grapjes' van Molurus hebben na 5 keer wel hun humor verloren, maar ja waar gaat het over :p
Jij bent niet de enige die iets te zeggen heeft over wat er in de OP komt. Je kunt erover janken tot je een ons weegt, maar dat is nu eenmaal zo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175637735
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 06:02 schreef Kassamiep het volgende:
Voor de rest is het inderdaad een ongeorganiseerde groep Nederlanders
Tja, de 90% van Nederland die geen problemen heeft met Zwarte Piet die is inderdaad ongeorganiseerd, dat klopt.
quote:
die zwaar beledigd zijn dat "buitenlanders" kritiek durven leveren op Nederlandse tradities en dat "die linkse nikkers" ook nog eens het lef hebben hen "extreem rechtse racisten" te noemen ;)
En dat verzin je er zelf bij natuurlijk, "linkse nikkers" "buitenlanders" :? verreweg de meeste fanatieke anti zwarte piet figuren zijn roomblanke Nederlanders uit de Randstad hoor, wel links dat klopt.

En dat ze iedereen die voor zwarte piet is racistisch noemen, dat is inderdaad een grof schandaal.[/quote]
pi_175637745
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 08:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat je ze niet kunt herinneren hoewel ik ze zeker 5 keer letterlijk heb uitgeschreven?

Dan heb je toch verzuimd om te luisteren of om te vragen om verduidelijking. Ik vrees beide.
Je kampt maar verbergt je stelling. Een of guerrilla taktiek van facades. Je hebt nooit een standpunt ingenomen, je hebt je gevoel wat je verwoord maar je laat vervolgens onderbouwing achterwege omdat jij naar eigen zeggen het alleen filosofisch benaderd... Oh nee, je bent nu uitgesproken anti piet omdat de rest van Nederland het gezanik van antipiet zat is en jij blijkbaar graag tegen de rest van het land ingaat. Filosofisch natuurlijk.

"Stropoppen" _O-
pi_175637754
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 08:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij bent niet de enige die iets te zeggen heeft over wat er in de OP komt. Je kunt erover janken tot je een ons weegt, maar dat is nu eenmaal zo.
Jij jankt constant bij de mods dat je slinkse verandering teruggezet moet worden.

Dat is laf, ik wachtte gewoon tot ik de op weer kon maken... Maar ja dan ging jij weer huilen bij de mods dat je slinkse 'humor' weer is teruggedraaid.

Zeer sneu.
pi_175637804
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:23 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Je kampt maar verbergt je stelling. Een of guerrilla taktiek van facades. Je hebt nooit een standpunt ingenomen, je hebt je gevoel wat je verwoord maar je laat vervolgens onderbouwing achterwege omdat jij naar eigen zeggen het alleen filosofisch benaderd... Oh nee, je bent nu uitgesproken anti piet omdat de rest van Nederland het gezanik van antipiet zat is en jij blijkbaar graag tegen de rest van het land ingaat. Filosofisch natuurlijk.

"Stropoppen" _O-
Even twee die ik zo terug kan vinden:

quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 15:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals eerder aangegeven zijn mijn bezwaren tegen ZP tweeledig:

1) ik vind het een smakeloze negerkarikatuur
2) ik vind de manier waarop dit een politieke issue is geworden misselijkmakend.

En dat mag je best weten: 2) telt voor mij vele malen zwaarder dan 1). Een smakeloze karikatuur is wat het is... ik vind de manier waarop mensen zich verkleden bij voetbalwedstrijden ook smakeloos, ik zal er niet aan meedoen, maar ik zie daarin geen reden om voetbal maar af te schaffen.

2) vind ik veel erger, en zou voor mij daadwerkelijk een reden kunnen zijn voor het geheel afschaffen van het sinterklaasfeest.

[..]

Ik vind de maatschappelijke discussie rondom het sinterklaasfeest fascinerend. Mag dat?
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 22:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik herhaal ze nog 1 keer, maar da's echt de laatste keer.

1) ik vind het een smakeloze negerkarikatuur.
2) ik heb de indruk dat ZP nu door een substantiele groep wordt gebruikt als politiek instrument.

Om deze twee redenen zou ik een aanpassing van het uiterlijk van ZP toejuichen. Dit is mijn persoonlijke mening, geen feitelijke claim. Nee, ik wil ZP ook niet verbieden. En nee, 1) impliceert niet dat dit is om de gevoelens van zwarte mensen te beschermen.

Hopelijk duidelijk zo.
Als ik me niet vergis is er ook nog ergens 1 waar ik direct reageer op jouw vraag om mijn standpunten toe te lichten, maar het terugzoeken daarvan laat ik graag aan jou over.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175637816
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:24 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Jij jankt constant bij de mods dat je slinkse verandering teruggezet moet worden.

Dat is laf, ik wachtte gewoon tot ik de op weer kon maken... Maar ja dan ging jij weer huilen bij de mods dat je slinkse 'humor' weer is teruggedraaid.

Zeer sneu.
Jij wilt graag een 1-zijdige OP die past bij jou standpunt. Die wens kun je in je reet stoppen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175637899
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 08:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even twee die ik zo terug kan vinden:

[..]


[..]

Als ik me niet vergis is er ook nog ergens 1 waar ik direct reageer op jouw vraag om mijn standpunten toe te lichten, maar het terugzoeken daarvan laat ik graag aan jou over.
Punt 1 is een niet terdoende gevoel. Geboren uit je eigen minderwaardige visie van gekleurde mensen.


Punt 2 onderbouw je niet. Iedereen onderbouwt punt 2 aangaande het anti piet kamp. Jij gelooft juist dat dit betrekking heeft op een ondefineerbaar pro kamp.

Maar verder dan geloven, voelen en indrukken kom je niet.

Steek dat maar in je reet.


quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 08:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij wilt graag een 1-zijdige OP die past bij jou standpunt. Die wens kun je in je reet stoppen.
Mijn filmpje is neutraal en 3 min lang. Die van jou is een partijdige column van 20 min.

Die van mij was er eerst, jij veranderd die, haha grappig, ik verander het even later weer terug, hihi. En vervolgens ga jij dan en volgende keren huilen bij mods als je slinkse truukje weggehaald is.


Ik weet wel irl zou ik nooit vrienden met je kunnen worden. Wat kom jij over als een oneerlijk listig figuur zeg.

Laat ik afsluiten, om het politiek te maken :p, met de woorden die ik een paar jaar geleden zei tegen een hoog geplaatste marxist in de politiek (hoi GJ) : "jullie tijd van bedriegen is voorbij, wen er maar aan"

[ Bericht 1% gewijzigd door WodanIsGroot op 11-12-2017 09:03:02 ]
pi_175638465
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:37 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Punt 1 is een niet terdoende gevoel. Geboren uit je eigen minderwaardige visie van gekleurde mensen.
Stropop. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, vraag ernaar en neem niet zomaar iets aan.

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:37 schreef WodanIsGroot het volgende:

Punt 2 onderbouw je niet.
Wat moet er verder onderbouwd worden dan? Jij erkent ronduit dat jouw motieven politiek van aard zijn. Dat men dit ziet als een politiek vraagstuk wordt hier in dit topic ondubbelzinnig uitgesproken door pro-pieten.

Moet ik nu onderbouwen dat dat onwenselijk is?

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:37 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Mijn filmpje is neutraal en 3 min lang. Die van jou is een partijdige column van 20 min.

Die van mij was er eerst, jij veranderd die, haha grappig, ik verander het even later weer terug, hihi. En vervolgens ga jij dan en volgende keren huilen bij mods als je slinkse truukje weggehaald is.
Wellicht is het verschil dat ik daar wel over heb overlegd met de mods en jij niet?

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:37 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ik weet wel irl zou ik nooit vrienden met je kunnen worden. Wat kom jij over als een oneerlijk listig figuur zeg.
Dat klopt als een bus. Hoe dat relevant is voor dit topic ontgaat me overigens volledig.

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 08:37 schreef WodanIsGroot het volgende:

Laat ik afsluiten, om het politiek te maken :p, met de woorden die ik een paar jaar geleden zei tegen een hoog geplaatste marxist in de politiek (hoi GJ) : "jullie tijd van bedriegen is voorbij, wen er maar aan"
:') :') :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175638544
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Stropop. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, vraag ernaar en neem niet zomaar iets aan.

Stropop _O-

Kerel ik begrijp juist wat jij voelt, jij durft je gevoel niet te ontleden omdat je aanvoelt dat je dan blijkt te zijn wat je haat, namelijk een vuige racist. Ondertussen zeg je helemaal niks behalve het melden van je racistische indruk.


quote:
Wat moet er verder onderbouwd worden dan? Jij erkent ronduit dat jouw motieven politiek van aard zijn.
Aha, dus ik alleen ben het pro kamp. _O-

quote:
Wellicht is het verschil dat ik daar wel over heb overlegd met de mods en jij niet?
Het verschil is dat jij een kleinzielige ex mod bent die denkt dat hij meer is dan de normale user en slinkse moeite doet om invloed uit te oefenen. (Of had je ook eerlijk verteld dat JIJ juist de gene bent die filmpjes stiekem veranderd? Lafaard.)

[ Bericht 2% gewijzigd door WodanIsGroot op 11-12-2017 09:33:47 ]
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 11 december 2017 @ 09:34:33 #98
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_175638725
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 07:26 schreef WodanIsGroot het volgende:
Voor de mods die constant de op veranderen, dit:
Previously on zwarte piet de discussie:

Zwarte Piet - Zondag met Lubach (S07)


Filmpje van Lubach heeft Molurus daar 'stiekem' neer gezet, en het is wat flauw dat steeds straatcommando dit filmpje terugplaatst wanneer iemand die uit de op laat.

Ik kan het weten want ik was de gene die het oorspronkelijke erin gezet had:

Previously on zwarte piet de discussie:

Molurus veranderd dat naar Lubach, haha goede grap.

Maar nu zeurt hij constant bij de mods wanneer zn filmpje uit de op is gehaald?

'mijn filmpje' is neutraal, kort en bondig en op zijn plek. De 'grapjes' van Molurus hebben na 5 keer wel hun humor verloren, maar ja waar gaat het over :p
Iedereen deed elke keer z'n plasje over de OP, we laten hem voorlopig gewoon zo.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_175638814
quote:
2s.gif Op maandag 11 december 2017 09:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Iedereen deed elke keer z'n plasje over de OP, we laten hem voorlopig gewoon zo.
Tsja... Molurus begon met stiekem veranderen en Molurus zeurt bij de meester als zn truukje wordt teruggedraaid. Net de basisschool, en zulke lui gaf je een goede klap na schooltijd _O-

Maar ja wat boeit de OP ook, het gaat mij meer om de slinkse maniertjes.

[ Bericht 11% gewijzigd door WodanIsGroot op 11-12-2017 09:45:07 ]
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 11 december 2017 @ 09:45:40 #100
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_175638965
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 09:38 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Tsja... Molurus begon met stiekem veranderen en Molurus zeurt bij de meester als zn truukje wordt teruggedraaid. Net de kleuterschool _O-

Maar ja wat boeit de OP ook, het gaat mij meer om de slinkse maniertjes.
Jouw manier van discussiëren staat me ook niet bepaald aan.

Daarnaast, ook voor dit gedoe was het een en al gezeik met de OP omdat iedereen elke keer naar eigen inzicht dingen ging weghalen en plaatsen. We laten hem voorlopig zo en als 'ie anders moet overleg je dat met je medeusers.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')