abonnement Unibet Coolblue
pi_175505337

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'


Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet



Previously on zwarte piet de discussie:


En verder!

<O) :W

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 05-12-2017 15:02:12 ]
pi_175505360
"
sp3c
.
dat is makkelijk praten als je er nooit mee te maken hebt gehad

als jij geniet van kipkluifjes en iedere keer als je er een wilt eten te horen krijgt dat je een kanibaal bent dan is dat 1 of 2 keer leuk en daarna begin je je te ergeren
"

Denk je dat ik als fries niet het oeverloos herhaal van flauwe stereotyen herken?


Kom nou :D Heb de mening van een ander toch niet in een hogere achting dan je eigen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:36:18 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505415
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja naja dan heb je geen ruggegraat, dat kan natuurlijk ook
Of het doet me niks. Zonder ruggengraat zou ik meteen de slachtofferrol in duiken en zeggen dat de wereld racistisch is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175505421
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:32 schreef WodanIsGroot het volgende:
"
sp3c
.
dat is makkelijk praten als je er nooit mee te maken hebt gehad

als jij geniet van kipkluifjes en iedere keer als je er een wilt eten te horen krijgt dat je een kanibaal bent dan is dat 1 of 2 keer leuk en daarna begin je je te ergeren
"

Denk je dat ik als fries niet het oeverloos herhaal van flauwe stereotyen herken?

Kom nou :D Heb de mening van een ander toch niet in een hogere achting dan je eigen.
Dus als jij daar geen moeite mee hebt moet dat ook voor anderen gelden?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:37:46 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505450
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:32 schreef WodanIsGroot het volgende:
"
sp3c
.
dat is makkelijk praten als je er nooit mee te maken hebt gehad

als jij geniet van kipkluifjes en iedere keer als je er een wilt eten te horen krijgt dat je een kanibaal bent dan is dat 1 of 2 keer leuk en daarna begin je je te ergeren
"

Denk je dat ik als fries niet het oeverloos herhaal van flauwe stereotyen herken?


Kom nou :D Heb de mening van een ander toch niet in een hogere achting dan je eigen.
Dat ze internet hebben joh.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:37:54 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505453
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Of het doet me niks. Zonder ruggengraat zou ik meteen de slachtofferrol in duiken en zeggen dat de wereld racistisch is.
nee ik ook niet maar met mijn vingers in mijn oren 'nananana' roepen als iemand erover begint vind ik het andere uiterste
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175505470
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus als jij daar geen moeite mee hebt moet dat ook voor anderen gelden?
Ja. Nuchterheid is gepast en de norm in Nederland.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:39:11 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505472
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ook niet maar met mijn vingers in mijn oren 'nananana' roepen als iemand erover begint vind ik het andere uiterste
Waarom zou ik dat doen als het me niets doet?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175505474
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ook niet maar met mijn vingers in mijn oren 'kinderfeest' roepen als iemand erover begint vind ik het andere uiterste
:P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:39:21 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505476
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:32 schreef WodanIsGroot het volgende:
"
sp3c
.
dat is makkelijk praten als je er nooit mee te maken hebt gehad

als jij geniet van kipkluifjes en iedere keer als je er een wilt eten te horen krijgt dat je een kanibaal bent dan is dat 1 of 2 keer leuk en daarna begin je je te ergeren
"

Denk je dat ik als fries niet het oeverloos herhaal van flauwe stereotyen herken?

Kom nou :D Heb de mening van een ander toch niet in een hogere achting dan je eigen.
je snapt niet helemaal wat ik probeer te zeggen

de mening van een ander is niet belangrijker dan die van mij, ik vind ze soms alleen niet lollig, daar reageer ik dan op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:41:44 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505502
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat doen als het me niets doet?
geen idee, ik kan niet voor jou spreken natuurlijk

in jouw geval zou ik niet over je kleur maar je politieke affiliatie beginnen ... ga je ook trippen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:42:28 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505513
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

geen idee, ik kan niet voor jou spreken natuurlijk

in jouw geval zou ik niet over je kleur maar je politieke affiliatie beginnen ... ga je ook trippen
Nah. Daar is POL voor.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175505526
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ja. Nuchterheid is gepast en de norm in Nederland.
:D

Right.
pi_175505531
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ook niet maar met mijn vingers in mijn oren 'nananana' roepen als iemand erover begint vind ik het andere uiterste
Je moet je er gewoon niks van aantrekken en niet met een figuur wat zo flauw en dom is omgaan, zoals Hiddema zou zeggen: 'wees toch een trotse neger'.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:44:44 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505554
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:D

Right.
Exclusief Amsterdam dan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:44:53 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505557
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nah. Daar is POL voor.
dan nog, als ik zeg oeh FVD dan moet je wel een nazi zijn

dan zeg jij niet nee joh maar jouw mening is jouw mening, deert mij niet ... dan trip jij het hele internet bij elkaar

same thing
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175505559
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

je snapt niet helemaal wat ik probeer te zeggen

de mening van een ander is niet belangrijker dan die van mij, ik vind ze soms alleen niet lollig, daar reageer ik dan op
Ja sorry hoor maar als je de moeite neemt om op zulke dingen te reageren of er op in te gaan dan vind je het wel belangrijker dan je eigen mening.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:45:30 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505568
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:43 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Je moet je er gewoon niks van aantrekken en niet met figuur wat zo flauw en dom is omgaan, zoals Hiddema zou zeggen: 'wees toch een trotse neger'.
ik moet helemaal niets
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175505574
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik moet helemaal niets
Goedzo :D
pi_175505581
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:43 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Je moet je er gewoon niks van aantrekken en niet met figuur wat zo flauw en dom is omgaan, zoals Hiddema zou zeggen: 'wees toch een trotse neger'.
Als iemand tegen mij zou zeggen "wees toch een trotse blanke" dan zou ik dat zelf een nogal achterlijke uitspraak vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:46:15 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505587
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:45 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ja sorry hoor maar als de moeite neemt om op zulke dingen te reageren of er op in te gaan dan vind je het wel belangrijker dan je eigen mening.
nee natuurlijk niet, ik ga er op in omdat mijn mening belangrijker is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:46:31 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505594
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan nog, als ik zeg oeh FVD dan moet je wel een nazi zijn

dan zeg jij niet nee joh maar jouw mening is jouw mening, deert mij niet ... dan trip jij het hele internet bij elkaar

same thing
Welnee, ben ik allang overheen die onzin. Ben nuchter als nooit tevoren.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:47:11 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175505605
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Welnee, ben ik allang overheen die onzin. Ben nuchter als nooit tevoren.
ok geen ruggegraad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175505616
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als iemand tegen mij zou zeggen "wees toch een trotse blanke" dan zou ik dat zelf een nogal achterlijke uitspraak vinden.
Goedzo :D
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 december 2017 @ 11:48:09 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175505626
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

ok geen ruggegraad
Nee, dan was ik allang in een hoekje gaan zitten.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')