abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 november 2017 @ 23:34:04 #101
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175330455
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dan blijft het sinterklaasfeest dus. Want dat is geen illegale cultuuruiting.
Het gaat niet om het Sinterklaasfeest tout court, maar om Zwarte Piet. En ik vraag me serieus af of Zwarte Piet niet aan de verkeerde kant van de wet zit. Dat zou ik dus graag eens willen laten toetsen door een rechter.
  zondag 26 november 2017 @ 23:34:55 #102
168739 Red_85
'echt wel'
pi_175330468
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat niet om het Sinterklaasfeest tout court, maar om Zwarte Piet. En ik vraag me serieus af of Zwarte Piet niet aan de verkeerde kant van de wet zit. Dat zou ik dus graag eens willen laten toetsen door een rechter.
Je bent echt heel ver heen. Stop eens met je medicijnen zou ik zeggen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175330485
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Waarom zou die aan de verkeerde kant van de wet kunnen staan?
  zondag 26 november 2017 @ 23:38:46 #104
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175330519
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:35 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Waarom zou die aan de verkeerde kant van de wet kunnen staan?
Om dezelfde redenen als die de rechter hierboven heeft genoemd: Zwarte Piet is een racistische karikatuur die mensen zodanig kwetst dat het een inbreuk oplevert van recht op een veilige privésfeer, zonder dat er een duidelijk maatschappelijk voordeel tegenoverstaat.

Als je een uitgebreidere uitleg wilt, kun je even de uitspraak lezen die ik eerder postte.
  Moderator zondag 26 november 2017 @ 23:41:15 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175330557
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Welke kinderen die zo genoemd worden?
Alsof kinderen elkaar zouden uitmaken voor Zwarte Piet. En dan nog, dat is een positief rolmodel. Wie wil daar nu niet mee vergeleken worden?
ik ken het wel hoor en het is niet op een vrolijke manier ofzo

'he zwarte piet, geef me shit of ik sla je in elkaar'

dan kan zwarte piet zo'n leuke gast zijn maar je associeert het op dat moment niet met een leuke tijd ofzo ... zijn wel dezelfde mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen dus echt veel maakt het ook niet uit

zwarte piet veranderen lost niets op maar met je vingers in je oren doen alsof het geen probleem is ook niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175330571
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Om dezelfde redenen als die de rechter hierboven heeft genoemd: Zwarte Piet is een racistische karikatuur die mensen zodanig kwetst dat het een inbreuk oplevert van recht op een veilige privésfeer, zonder dat er een duidelijk maatschappelijk voordeel tegenoverstaat.

Als je een uitgebreidere uitleg wilt, kun je even de uitspraak lezen die ik eerder postte.
Noem eens man en paard.

Wat is er racistisch? En waarom?

Dan kunnen we bij dit begin beginnen.
  zondag 26 november 2017 @ 23:44:55 #107
168739 Red_85
'echt wel'
pi_175330607
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ken het wel hoor en het is niet op een vrolijke manier ofzo

'he zwarte piet, geef me shit of ik sla je in elkaar'

dan kan zwarte piet zo'n leuke gast zijn maar je associeert het op dat moment niet met een leuke tijd ofzo ... zijn wel dezelfde mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen dus echt veel maakt het ook niet uit

zwarte piet veranderen lost niets op maar met je vingers in je oren doen alsof het geen probleem is ook niet
Dan moet je die gasten aanpakken die een donker persoon een kankerzwarte noemen, en geen feest moedwillig naar de klote helpen.
Zou niet in me opkomen. Niet om iemand als kankerzwarte uit te schelden, maar ook niet om uit rancune het kwaku festival naar de kut te helpen, terwijl ze daar uberracistisch zijn tegenover 'witte' mensen.
1947-2016
  zondag 26 november 2017 @ 23:45:55 #108
168739 Red_85
'echt wel'
pi_175330618
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:42 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Noem eens man en paard.

Je kan vragen bij ser wat je wil, net als abed is hij te laf om een steekhoudend antwoord te geven.
Zoals zovelen hier. Maar wel continu 'bronnetje?' roepen...
1947-2016
  zondag 26 november 2017 @ 23:47:19 #109
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175330635
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:42 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Noem eens man en paard.

Nee, ik ga niet voor de zoveelste keer beginnen bij het begin. Die rechter heeft wat betreft het racistische en kwetsende gehalte van Zwarte Piet een standpunt geuit waar ik me in kan vinden. Lees dat even door, dan kunnen we die hele herhaling van zetten overslaan.

http://forum-fok.digidip.(...)%2F2411616%2F1%2F999

[ Bericht 15% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 26-11-2017 23:52:28 ]
pi_175330657
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je kan vragen bij ser wat je wil, net als abed is hij te laf om een steekhoudend antwoord te geven.
Zoals zovelen hier. Maar wel continu 'bronnetje?' roepen...
Ach hij zit wat teveel met zn hoofd in zijn eigen kont, maar hij moet zo nu dan frisse lucht happen. En met n beetje mazzel tref je ser net wanneer die n beetje frisse lucht in zn kop heeft.
  Moderator zondag 26 november 2017 @ 23:49:30 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175330668
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dan moet je die gasten aanpakken die een donker persoon een kankerzwarte noemen, en geen feest moedwillig naar de klote helpen.
Zou niet in me opkomen. Niet om iemand als kankerzwarte uit te schelden, maar ook niet om uit rancune het kwaku festival naar de kut te helpen, terwijl ze daar uberracistisch zijn tegenover 'witte' mensen.
kwaku betekend helemaal niets ... ik zou er als voorstander van de zwarte variant niet constant over beginnen want minimaal 8 van de 10 anti pieten zal het dolgraag inruilen ondanks wat geenstijl je wil doen geloven :')

verder is dat wel mijn punt idd, racisme moet je aanpakken, mekkeren over de kleur van zwarte piet omdat sommige kutmensen het als scheldwoord gebruiken is pure symptoombestrijding

maar doen alsof dat niet gebeurt is net zo stupid
  Moderator zondag 26 november 2017 @ 23:50:03 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175330674
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, ik ga niet voor de zoveelste keer beginnen bij het begin. Die rechter heeft wat betreft het racistische en kwetsende gehalte van Zwarte Piet een standpunt geuit waar ik me in kan vinden. Lees dat even door, dan kunnen we die hele herhaling van zetten overslaan.
moet je wel ff een linkje zetten
pi_175330685
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik kan niet met de rechter in discussie, met jou wel.

Vandaar dat ik toch nogmaals verzoek om je standpunt toe te lichten.
  zondag 26 november 2017 @ 23:52:04 #114
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175330690
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

moet je wel ff een linkje zetten
Heb in hierboven al eens gedaan, en Wodan heeft er ook op gereageerd, dus hij kent het. Maar speciaal voor de rest zal ik het er nog even inzetten.
  zondag 26 november 2017 @ 23:53:27 #115
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175330705
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:50 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ik kan niet met de rechter in discussie, met jou wel.

Vandaar dat ik toch nogmaals verzoek om je standpunt toe te lichten.
Mijn standpunt is hetzelfde als van die rechter en mijn toelichting is hetzelfde. Je kunt dus rustig met mij in discussie op basis van wat daar staat. Doe vooral alsof ik het zelf heb geschreven, als dat het makkelijker voor je maakt.
pi_175330720
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb in hierboven al eens gedaan, en Wodan heeft er ook op gereageerd, dus hij kent het. Maar speciaal voor de rest zal ik het er nog even inzetten.
Ik zie het niet hoor.

Maar wat moet ik nou? Moet ik met die rechter in discussie, via de rechter met jou?

Ik snap niet wat er nou moet gebeuren om eindelijk eens te discusseren.
pi_175330727
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Mijn standpunt is hetzelfde als van die rechter en mijn toelichting is hetzelfde. Je kunt dus rustig met mij in discussie op basis van wat daar staat. Doe vooral alsof ik het zelf heb geschreven, als dat het makkelijker voor je maakt.
Waar staat dat dan?

Goed verstopt maar gevonden.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
  zondag 26 november 2017 @ 23:57:09 #118
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175330737
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:55 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ik zie het niet hoor.

Maar wat moet ik nou? Moet ik met die rechter in discussie, via de rechter met jou?

Ik snap niet wat er nou moet gebeuren om eindelijk eens te discusseren.
Je leest dat stuk door waarvan ik al twee keer de link heb gepost, met name 15.10 tot en met 15.11, en je laat me even weten waarover je het oneens bent en waarom. Dan zal ik daarop reageren, en kun jij weer op mij reageren er voilà: een discussie.
pi_175330745
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je leest dat stuk door waarvan ik al twee keer de link heb gepost, met name 15.10 tot en met 15.11, en je laat me even weten waarover je het oneens bent en waarom. Dan zal ik daarop reageren, en kun jij weer op mij reageren er voilà: een discussie.
Okidoki, eerst slapen denk ik maar komt voor de bakker.
  Moderator zondag 26 november 2017 @ 23:59:38 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175330760
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:55 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Waar staat dat dan?

Goed verstopt maar gevonden.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
maar daar noemt de rechter het niet racistisch, hij erkent dat zwarten zich gekwetst kunnen voelen oid ... nou dat weten we allang _O-
pi_175330769
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Met veel moeite is het gelukt, dit is jou standpunt dus? Heb nog niet gelezen, alleen even copy paste gedaan aangezien jou dat te veel werk was.

,,

15.10.1.
Bij de stukken bevinden zich een e-mailbericht van het College voor de Rechten van de Mens van 22 oktober 2013 aan mevrouw [naam 1], een e-mailbericht van 27 november 2013 aan mevrouw [naam 2] en een e-mailbericht van 8 april 2014 aan de Stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden. Blijkens deze e-mailberichten stelt het College zich op het standpunt dat Zwarte Piet een fenomeen is dat een racistisch onderdeel is van de Sinterklaastraditie. Ook al is het niet racistisch bedoeld, het wordt wel als kwetsend ervaren. Het bevestigen van stereotype beelden (dom, knecht, en donker) werkt door en mensen hebben er last van. Uit eigen onderzoek weet het College dat discriminatie veelal niet de intentie is maar wel het effect van gedrag.

15.10.2.
Uit het onderzoek “Hoe denken Amsterdammers over Zwarte Piet?” van het Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam van december 2012 blijkt dat 37% van alle ondervraagden zich kan voorstellen dat Zwarte Piet als discriminerend wordt ervaren door andere mensen, hoewel zij zichzelf er niet door gediscrimineerd voelen en dat 7% van alle ondervraagden Zwarte Piet als discriminerend ervaart. Van de mensen met een Surinaamse, Antilliaanse of Ghanese achtergrond ervaart respectievelijk 27, 18 en 14% de figuur Zwarte Piet als discriminerend.

15.11.1.
De rechtbank hecht waarde aan het standpunt van het College. Daartoe is van belang dat het College het onafhankelijke nationaal instituut is voor de rechten van de mens, bedoeld in Resolutie A/RES/48/134 van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties van 20 december 1993 inzake nationale instituten voor de bevordering en bescherming van de rechten van de mens en in aanbeveling R (97) 14 van het Comité van ministers van de Raad van Europa van 30 september 1997 inzake de oprichting van onafhankelijke nationale mensenrechteninstituten. Het College is in het leven geroepen door de Wet College voor de rechten van de mens en het heeft tot doel in Nederland de rechten van de mens, waaronder het recht op gelijke behandeling, te beschermen, het bewustzijn van deze rechten te vergroten en de naleving van deze rechten te bevorderen. De taak van het College is - onder meer - het doen van onderzoek naar de bescherming van de rechten van de mens, waaronder het onderzoeken of een onderscheid is of wordt gemaakt en het geven van een oordeel daarover in bepaalde concrete gevallen, het rapporteren, adviseren en het doen van aanbevelingen over de bescherming van de rechten van de mens.
De rechtbank ziet voorts geen aanleiding te twijfelen aan de representativiteit van het onderzoek van het Bureau Onderzoek en Statistiek. Daartoe is van belang dat bij het onderzoek een groot aantal burgers (1383 in totaal) van verschillende afkomst is ondervraagd.

15.11.2.
De rechtbank onderkent dat voor veel Amsterdammers Zwarte Piet een sprookjesfiguur uit de kindertijd is. Dit neemt niet weg dat gelet op het standpunt van het College, de uitkomst van het onderzoek van het Bureau Onderzoek en Statistiek en hetgeen eisers hebben aangevoerd, zoals vermeld in overweging 15.5, aannemelijk is dat de figuur van Zwarte Piet in de vorm zoals geschetst in overweging 15.8 bij zwarte mensen tot gevoelens van minderwaardigheid leidt en daarmee tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn. De rechtbank wijst er in dit verband op dat verweerder blijkens het bestreden besluit ook deze mening is toegedaan. Volgens verweerder moet Zwarte Piet blijven, maar moet Zwarte Piet steeds minder zwart en minder knecht worden. Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden, aldus verweerder.

''

Tot morgen.

Iemand anders mag er natuurlijk ook induiken als die er wat zin in heeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door WodanIsGroot op 27-11-2017 00:17:12 ]
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 00:05:40 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175330821
ik zie het met de exacte tekst nog steeds niet tbh

ik snap (dat deze rechter snapt) dat ze in Amsterdam en andere steden met grote gekleurde gemeenschappen naar de roetpiet grijpen maar in bv Dokkum is het niet superbelangrijk ... je moet een oude kapotte bus huren en er naar toe rijden om er last van te hebben

maar hij noemt het niet racistisch
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 00:07:39 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175330831
eigenlijk vind ik de uitspraak nog wel genuanceerd, voor- en tegenstanders zouden het goed moeten lezen ^O^ w/
pi_175330920
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 00:05 schreef sp3c het volgende:
ik zie het met de exacte tekst nog steeds niet tbh

ik snap (dat deze rechter snapt) dat ze in Amsterdam en andere steden met grote gekleurde gemeenschappen naar de roetpiet grijpen maar in bv Dokkum is het niet superbelangrijk ... je moet een oude kapotte bus huren en er naar toe rijden om er last van te hebben

maar hij noemt het niet racistisch
Mwah, impliciet zegt hij dat min of meer wel want hij noemt het een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Dat houdt automatisch in dat het op grond van ras gebeurd is en dan kan het niet anders dan een racistisch beeld zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 00:07 schreef sp3c het volgende:
eigenlijk vind ik de uitspraak nog wel genuanceerd, voor- en tegenstanders zouden het goed moeten lezen ^O^ w/
:Y ^O^
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 27 november 2017 @ 00:26:03 #125
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_175330927
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_175331067
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 23:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

kwaku betekend helemaal niets ... ik zou er als voorstander van de zwarte variant niet constant over beginnen want minimaal 8 van de 10 anti pieten zal het dolgraag inruilen ondanks wat geenstijl je wil doen geloven :')

verder is dat wel mijn punt idd, racisme moet je aanpakken, mekkeren over de kleur van zwarte piet omdat sommige kutmensen het als scheldwoord gebruiken is pure symptoombestrijding

maar doen alsof dat niet gebeurt is net zo stupid
Nee. Andersom. De mensen die zich verkleden als ZP, doen dat niet omdat ze liever roetveeg zouden willen zijn. Volgens mij is dat wel duidelijk geworden bij de rondgang bij de sinterklaascentrales door het land afgelopen oktober.

En ja, het is ook symptoombestrijding als je ZP zou wg nemen. Want zo'n galbak is gewoon de oorzaak met zn beperkte kop.

Wordt als mod geen kijkertje, ser of abed aub.
1947-2016
pi_175331355
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175331425
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:38 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

En bron van dat 'hoe zwarter, hoe minderwaardiger'?
Zoals beloofd:

Huidskleur onbelangrijk?
De acceptatie van raciaal gemengde paren en de omzichtige omgang met zichtbaar verschil in
naoorlogs Nederland

quote:
Pag. 237:

‘Huidskleur geen bezwaar’ en ‘Verbeter je kleur!’
De dubbelzinnige omgang met kleurverschil in Nederland en het
Caraïbisch gebied

Ook in Suriname was er geen sprake van een officiële classificatie naar
kleur. Maar voor de meeste Surinamers was het wel vanzelfsprekend om
kleuraanduidingen specifiek te benoemen in een gesprek onder elkaar over
deze en gene. Verschillen in huid, haar, ogen, neus en mond kunnen met
veel verschillende woorden verduidelijkt worden. Het lijkt erop dat dit, in
vergelijking met de blanke Nederlandse terughoudendheid, ook tamelijk
onbekommerd werd en wordt gedaan. Enkele Amerikaanse en Britse
onderzoekers vonden de acceptatie van interraciale huwelijken in Suriname
heel hoog in vergelijking met wat zij elders kenden. Toch was kleurverschil
tijdens de koloniale periode in Suriname en de Antillen, evenals
in voormalig Nederlands-Indië en Zuid-Afrika, bepaald geen achteloos
aspect van het samenleven. Er was integendeel sprake van een langdurige
scherpe hiërarchie in huidskleur, direct verbonden met het systeem van
slavenhandel en slavernij. De overheersende kleur-hiërarchie, die samen
te vatten is als ‘hoe blanker, hoe beter’, werkte ook door in Nederland.
Voor zowel Surinaamse en Antilliaanse als voor Indische Nederlanders
geldt dat zij in het algemeen zijn opgegroeid met een sterk vanzelfsprekend
kleurbesef. Dat werkte door in hun normen ten aanzien van partnerkeuze:
het was gewenst en aanbevolen om een ‘lichtere’ partner te zoeken. In
Suriname bestond die aanbeveling als een opdracht: ‘Opo yu kloru’, of ook
wel ‘Likti yu kloru’, wat wil zeggen ‘open je kleur, verbeter je kleur,
maak je kleur lichter’, zorg ervoor dat je kinderen ‘lichter’ zijn dan je zelf.
Deze aanbeveling gold zowel voor de Creoolse als voor de Hindoestaanse
bevolkingsgroep in Suriname, en was ook in de Antillen bekend
als ‘Drecha bo color’, ‘verbeter je kleur’.
  maandag 27 november 2017 @ 03:58:17 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331432
De rechtbank noemt verschillende onderdelen die bijdragen aan het gevoel van racisme.
Een daarvan is "dom gedrag". Nu ken ik de Amsterdamse Pieten niet, maar de gemiddelde Piet is tegenwoordig niet dom meer en is nooit dom bedoeld. Dat lijkt eerder een overblijfsel van de august waar de 70s Piet veel op lijkt (zie deeltje 106 of zo). De Piet met de roe was niet grappig en zeker niet dom.

Een tweede punt is de onderdanigheid. Het knecht-zijn. Nu zijn er inderdaad figuren die zo lui zijn dat ze allergisch lijken voor de positie van werknemer, maar je mag toch hopen dat dat geen standaard is. Toch zou dat standpunt kunnen worden aangevochten want de knecht is van alle werknemers het hoogst in aanzien en het is van oudsher de positie die de leiding van een bedrijf overneemt zodra de meester weg is.
Belangrijker is te beseffen dat Piet een duivel voorstelt die onderworpen is aan een heilige. De heilige is de enige die het inherente kwaad onder de duim kan houden, zonder heilige breekt letterlijk de hel los. De duivel, het kwaad, kan en mag geen zelfstandig opererende entiteit zijn. Net als een vechthond (Piet heeft veel overeenkomsten met de Hellehond) kun je hem niet alleen laten, zeker niet met kinderen in de buurt. Dit is echter alleen te begrijpen als je beseft dat Zwarte Piet geen levend mens voorstelt (dus ook geen neger), maar een archetype met een zware symbolische functie.

Het derde punt dat wordt genoemd is het uiterlijk en daarbij is het opvallend dat de meeste genoemde elementen eerder al werden geschrapt: Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen.
Hier wordt overigens steeds genoemd "volgens verweerder" en niet "volgens rechtbank". Het "minder zwart" wordt bovendien niet gespecificeerd (ik ben voorstander van gitzwart, maar alleen het gezich -als een masker- is voldoende, dus inderdaad minder plekken zwart).

In het hele verhaal staat niet of het zwartschminken zònder alle andere kenmerken (krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen, onderdanig gedrag, dom doen), de kenmerken die feitelijk al zijn geschrapt, nog steeds een racistisch stereotype zijn of zo kunnen worden ervaren.

Belangrijker is dat deze zaak niet ging over het wezen van Zwarte Piet en de voorstanders van Zwarte Piet niet zijn gehoord, noch dat er forensische expertise is ingezet naar feiten en achtergronden van het historische en folkloristische gebruik, met name ook buiten Amsterdam (daar heeft deze rechtbank bij mijn weten niks te zeggen ook).
Als ik me goed herinner is deze zaak ingetrokken/geseponeerd of overruled bij beroep (de rechter had de uitspraak niet mogen doen). Dat is op zich jammer, want nu kan er juridisch niet meer tegenin worden gegaan.
Bijvoorbeeld over dat in dat College net even te veel mensen baat hebben bij herstelbetalingen.
  maandag 27 november 2017 @ 04:32:59 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331444
quote:
6s.gif Op maandag 27 november 2017 03:42 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zoals beloofd:

Huidskleur onbelangrijk?
De acceptatie van raciaal gemengde paren en de omzichtige omgang met zichtbaar verschil in
naoorlogs Nederland

[..]

Vooralsnog is er sprake van Zwarte Piet en niet van Piet Grijs. Zwart, de echte kleur zwart, kent geen gradaties zoals de "zwarte" huidskleur. Er is geen "donkergrijze nachtzwart" of "licht git", "grijs roet" of "minder zwarte steenkool". Vooral niet als het een symbolisch zwart is. De Zwarte Dood is niet minder zwart als er bij een epidemie minder mensen sterven.

Verder blijkt uit het citaat dat blanken géén onderscheid maakten in tinten, maar dat het bij de zwarten en kleurlingen zelf wel ingebakken was dat lichter=beter (ik vraag me nu af of dat onderscheid is terug te vinden in de prijs van slaven, moest je meer betalen voor een slaaf met lichte huid? Had men dat ervoor over als je bedenkt dat ze hetzelfde werk moesten doen?)

Dat idee dat licht beter is dan donker zie je ook in gebieden waar er geen blanke kolonisten zijn. Bij Afrikaanse stammen waar albino's magische krachten worden toegekend, en waar lichtere mensen zich verheven voelen boven donkere (Hutu's vs Tutsi's, Berbers vs Arabieren, etc etc). Het is een islamitisch bijgeloof ook.

Ook "hier" was blank een schoonheidideaal en werd er neergekeken op mensen die door arbeid een zongebruinde huid hadden of gewoon een vuile huid. Maar er is veel dat er op wijst dat kleur geen rol speelde in de waardering van individuen, want ten eerste was er een standenmaatschappij waarin je door een andere huidskleur niet van stand kon veranderen (de kruisridders die zongebruind terugkeerden behielden hun positie, en van uit de zon blijven werd je niet van adel) en ten tweede werd men vooral op christelijke mores beoordeeld. Wat je ook ziet doorschemeren bij de door WodanIsGroot aangehaalde zwarten die in de late middeleeuwen en later in Nederland kwamen.

Kun je blanken verantwoordelijk houden voor een idéfixe van "zwarten"? Een idee dat ze door "bleaching" zelf vrijwillig in stand houden? Zie ook Bonethugss verwijzing naar de Jamaicaanse Dancehall artiesten (en ook de Japanners die bleek als schoonheidsideaal hebben).
Waar komt die misvatting vandaan, en als het een "Afrikaans" cultureel dingetje is, waarom moet de Europese cultuur daar dan op worden aangepast?
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 04:55:47 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331481
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 00:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee. Andersom. De mensen die zich verkleden als ZP, doen dat niet omdat ze liever roetveeg zouden willen zijn. Volgens mij is dat wel duidelijk geworden bij de rondgang bij de sinterklaascentrales door het land afgelopen oktober.

En ja, het is ook symptoombestrijding als je ZP zou wg nemen. Want zo'n galbak is gewoon de oorzaak met zn beperkte kop.
nee ik bedoel dat Kwaku geen superheilige negerdag is ofzo, je hoort er eigenlijk alleen propieten over in de trend van jullie jullie feestje en wij ons feestje

ik zou het niet gelijk stellen aan zwarte piet want het grootste deel van de Surinamers zal nog nooit van Kwaku gehoord hebben, is gewoon een uit de hand gelopen buurtfeestje wat meer kost dan het ooit gaat opleveren

laat maar failliet gaan, hoor je niemand over

quote:
Wordt als mod geen kijkertje, ser of abed aub.
die snap ik niet
pi_175331503
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 04:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik bedoel dat Kwaku geen superheilige negerdag is ofzo, je hoort er eigenlijk alleen propieten over in de trend van jullie jullie feestje en wij ons feestje

ik zou het niet gelijk stellen aan zwarte piet want het grootste deel van de Surinamers zal nog nooit van Kwaku gehoord hebben, is gewoon een uit de hand gelopen buurtfeestje wat meer kost dan het ooit gaat opleveren

laat maar failliet gaan, hoor je niemand over

[..]

die snap ik niet
Kwaku is gewoon een erg leuk feest zover ik begrijp. Alleen verdwijnt er geld.
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 05:08:50 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331515
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Kwaku is gewoon een erg leuk feest zover ik begrijp. Alleen verdwijnt er geld.
is ook gelijk de voornaamste reden dat ze niet willen dat iemand van buiten de gelederen voor penningmeester gaat spelen gok ik

het is niet iets heilig cultureels iig
pi_175331527
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

is ook gelijk de voornaamste reden dat ze niet willen dat iemand van buiten de gelederen voor penningmeester gaat spelen gok ik

het is niet iets heilig cultureels iig
Wat nu volgens mij wel het geval is. Men heeft het verknalt.
  maandag 27 november 2017 @ 05:16:14 #136
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331543
Je zou eerder naar Keti Koti moeten kijken. Daar is bij mijn weten nog geen rel over, maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat blanken zich er nog niet mee willen bemoeien. Bijvoorbeeld door wat nadrukkelijker te wijzen op de kwalijke rol van zwarten in de slavenhandel en de rol van zwarte slavenhouders. Of door zelf als nazaten van (blanke) slaven een rol op te eisen.
pi_175331552
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:16 schreef Lunatiek het volgende:
Je zou eerder naar Keti Koti moeten kijken. Daar is bij mijn weten nog geen rel over, maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat blanken zich er nog niet mee willen bemoeien. Bijvoorbeeld door wat nadrukkelijker te wijzen op de kwalijke rol van zwarten in de slavenhandel en de rol van zwarte slavenhouders. Of door zelf als nazaten van (blanke) slaven een rol op te eisen.
Dat speelde bij Kwaku toch ook niet?
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 05:21:46 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331565
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:16 schreef Lunatiek het volgende:
dat zou ook wel een beetje gek zijn _O-
  maandag 27 november 2017 @ 05:24:33 #139
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331572
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat speelde bij Kwaku toch ook niet?
Bij Kwaku wilde men geen bemoeienis van buiten.
De vraag is: accepteert men bij Keti Koti bemoeienis van buiten (van blanken) en zijn ze bereid het feest aan te passen aan de behoeften van meefeestende blanken, zodat het een feest voor iedereen wordt?
  maandag 27 november 2017 @ 05:25:00 #140
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331573
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

Waarom is dat gek?
pi_175331574
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij Kwaku wilde men geen bemoeienis van buiten.
De vraag is: accepteert men bij Keti Koti bemoeienis van buiten (van blanken) en zijn ze bereid het feest aan te passen aan de behoeften van meefeestende blanken, zodat het een feest voor iedereen wordt?
Vast niet. Men claimt het slavenhandel verhaal geheel voor zwarte mensen.
pi_175331575
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

Dat zou helemaal niet gek zijn. Alleen accepteerd men het niet.
pi_175331578
Slaven van deze tijd zijn vast wel welkom.
pi_175331587
Slavenhandel door zwarte mensen bestaat nog steeds in Afrika. Ook door Aziaten in Azie. Etc. etc. Dat is allemaal geen probleem. We kopen graag bij de Action bijv.
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 05:37:30 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331613
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom is dat gek?
zou net zoiets zijn als de Duitsers op 4 mei een prominente plaats op gaan eisen omdat ze ook oorlogsdoden moeten herdenken

het is geen wereld anti slavernijdag ofzo
pi_175331623
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

zou net zoiets zijn als de Duitsers op 4 mei een prominente plaats op gaan eisen omdat ze ook oorlogsdoden moeten herdenken

Men zou eerlijk kunnen zijn en aangeven dat slaaf zijn niet een puur zwart ding is. Dat doen bepaalde zwarte mensen ook. Dus is het niet gek.
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 05:45:36 #147
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331635
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:40 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men zou eerlijk kunnen zijn en aangeven dat slaaf zijn niet een puur zwart ding is. Dat doen bepaalde zwarte mensen ook. Dus is het niet gek.
dat is niet iets voor keti koti

daarnaast ontkend niemand dat feit
pi_175331638
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is niet iets voor keti koti

daarnaast ontkend niemand dat feit
Mensen als Sylvana zeker. Men kaapt het gewoon.
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 05:46:32 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331639
ik weet ook niet waar die fabel vandaan komt tbh
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 05:46:55 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175331640
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Mensen als Sylvana zeker. Men kaapt het gewoon.
lijkt me sterk
pi_175331641
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:46 schreef sp3c het volgende:
ik weet ook niet waar die fabel vandaan komt tbh
Omdat men hun eigen geschiedenis niet kent.
pi_175331643
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me sterk
Ze heeft het over bijna niets anders. Ze voelt zich naar omdat haar grootouders slaaf waren.
pi_175331646
Laten we met zijn allen slavernij herdenken. Hoe fout dat is. En dan ook de slavernij van nu aanpakken.
  maandag 27 november 2017 @ 05:49:57 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331647
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nee, maar Sinterklaas is evenmin een wereldkinderdag of zo. Daar hebben niet-etnische Nederlanders ook niks mee te maken (hoewel ze welkom zijn om mee te doen).

Keti Koti legt wel erg de nadruk op white guilt en dat maakt dat het geen feest voor iedereen is. En dat zou het wel moeten zijn als je beredeneert vanuit de anti-pietfractie die van een feest van etnische Nederlanders met alle geweld een feest voor iedereen willen maken.
Waarom Keti Koti dan niet op dezelfde manier benaderen?

Op 4 mei herdenk ik overigens ook Duitse oorlogsslachtoffers. w/
NB: die Duitsers wonen niet hier. Die zeurpieten wel en zij claimen vanuit de Nederlandse nationaliteit rechten op het etnisch Nederlanderschap.
pi_175331653
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, maar Sinterklaas is evenmin een wereldkinderdag of zo. Daar hebben niet-etnische Nederlanders ook niks mee te maken (hoewel ze welkom zijn om mee te doen).

Keti Koti legt wel erg de nadruk op white guilt en dat maakt dat het geen feest voor iedereen is. En dat zou het wel moeten zijn als je beredeneert vanuit de anti-pietfractie die van een feest van etnische Nederlanders met alle geweld een feest voor iedereen willen maken.
Waarom Keti Koti dan niet op dezelfde manier benaderen?

Op 4 mei herdenk ik overigens ook Duitse oorlogsslachtoffers. w/
Je kan het meestal gewoon vieren met niet etnische Nederlanders.

Er waren idd ook gewone Duitsers die omkwamen. Ik ben ook opgevoed dat je dat moet zien.
  maandag 27 november 2017 @ 05:56:40 #156
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331655
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:49 schreef Jaroon het volgende:
Laten we met zijn allen slavernij herdenken. Hoe fout dat is. En dan ook de slavernij van nu aanpakken.
Daar is al een speciale officiële feestdag voor (1 juli) en dat is niet Keti Koti.

Edit: waarom zou je daar twee dagen voor moeten hebben? Beter dat hele Keti Koti afschaffen dan zit je weer op een lijn met de VN.
  maandag 27 november 2017 @ 05:57:55 #157
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331658
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:54 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je kan het meestal gewoon vieren met niet etnische Nederlanders.
Wat vieren?
pi_175331659
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat vieren?
Gewoon Sinterklaas met Zwarte piet. Mijn familievierthet.
pi_175331660
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar is al een speciale officiële feestdag voor (1 juli) en dat is niet Keti Koti.
Ik kan de dag niet als herdenking.
pi_175331663
Mijn vader zat in een kamp tijden wo 2. Als niet Jood en slaaf want hij moest werken.
  maandag 27 november 2017 @ 06:02:51 #161
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331664
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 05:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik kan de dag niet als herdenking.
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.

Neemt niet weg dat het geen gezellig feest is voor blanken en dat die worden weggekeken bij Keti Koti alsof ze een stuk stront zijn.
pi_175331669
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat het geen gezellig feest is voor blanken en dat die worden weggekeken bij Keti Koti alsof ze een stuk stront zijn.
Ik kan er niet zoveel over zeggen. Op Kwaku zijn mensen welkom. Keti Kotie ken ik uberhaupt niet. Ik zou er ook niet heen gaan.
  maandag 27 november 2017 @ 06:05:20 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331670
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 06:00 schreef Jaroon het volgende:
Mijn vader zat in een kamp tijden wo 2. Als niet Jood en slaaf want hij moest werken.
"Arbeit macht frei" principe :{
Ironisch als het om slavernij gaat. Net als "Arbeid adelt".
  maandag 27 november 2017 @ 06:06:51 #164
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331673
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 06:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik kan er niet zoveel over zeggen. Op Kwaku zijn mensen welkom.
Naja, het is in de Bijlmer. Daar voel ik me nooit welkom. Vreemdeling in eigen land, unheimisch.
pi_175331674
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 06:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

"Arbeit macht frei" principe :{
Ironisch als het om slavernij gaat. Net als "Arbeid adelt".
Het is niet ironisch. Het is gewoon tegen je zin in werken. Voor niets. Dat lijkt op slavernij.
pi_175331677
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 06:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Naja, het is in de Bijlmer. Daar voel ik me nooit welkom. Vreemdeling in eigen land, unheimisch.
Ik heb er ook niet direct iets mee.
pi_175331740
quote:
Jammer dat die knop niet echt werkt :P
pi_175331770
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 06:21 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Jammer dat die knop niet echt werkt :P
Bij mij wel.
  maandag 27 november 2017 @ 08:17:22 #169
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175332414
Arjen gaat nu ook wel bescherming nodig hebben verwacht ik.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 27 november 2017 @ 08:31:06 #170
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175332514
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Meh, Je kunt daar best komen als blanke. Sterker nog, een boel van die activisten zijn er blij mee, omdat blanken waardevolle bondgenoten kunnen zijn bij de strijd tegen racisme.

Je moet dan wel erkennen dat de Nederlandse staat en Nederlandse burgers een kwalijke rol hebben gespeeld in de Transatlantische slavenhandel die nog steeds doorechoot in onze samenleving. Daar zal de schoen een beetje wringen, want alleen al in dit topic blijkt dat je die rol niet kunt noemen zonder dat mensen in de verdediging schieten.
pi_175332523
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dit dus zo'n beetje:
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 03:58 schreef Lunatiek het volgende:
De rechtbank noemt verschillende onderdelen die bijdragen aan het gevoel van racisme.
Een daarvan is "dom gedrag". Nu ken ik de Amsterdamse Pieten niet, maar de gemiddelde Piet is tegenwoordig niet dom meer en is nooit dom bedoeld. Dat lijkt eerder een overblijfsel van de august waar de 70s Piet veel op lijkt (zie deeltje 106 of zo). De Piet met de roe was niet grappig en zeker niet dom.

Een tweede punt is de onderdanigheid. Het knecht-zijn. Nu zijn er inderdaad figuren die zo lui zijn dat ze allergisch lijken voor de positie van werknemer, maar je mag toch hopen dat dat geen standaard is. Toch zou dat standpunt kunnen worden aangevochten want de knecht is van alle werknemers het hoogst in aanzien en het is van oudsher de positie die de leiding van een bedrijf overneemt zodra de meester weg is.
Belangrijker is te beseffen dat Piet een duivel voorstelt die onderworpen is aan een heilige. De heilige is de enige die het inherente kwaad onder de duim kan houden, zonder heilige breekt letterlijk de hel los. De duivel, het kwaad, kan en mag geen zelfstandig opererende entiteit zijn. Net als een vechthond (Piet heeft veel overeenkomsten met de Hellehond) kun je hem niet alleen laten, zeker niet met kinderen in de buurt. Dit is echter alleen te begrijpen als je beseft dat Zwarte Piet geen levend mens voorstelt (dus ook geen neger), maar een archetype met een zware symbolische functie.

Het derde punt dat wordt genoemd is het uiterlijk en daarbij is het opvallend dat de meeste genoemde elementen eerder al werden geschrapt: Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen.
Hier wordt overigens steeds genoemd "volgens verweerder" en niet "volgens rechtbank". Het "minder zwart" wordt bovendien niet gespecificeerd (ik ben voorstander van gitzwart, maar alleen het gezich -als een masker- is voldoende, dus inderdaad minder plekken zwart).

In het hele verhaal staat niet of het zwartschminken zònder alle andere kenmerken (krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen, onderdanig gedrag, dom doen), de kenmerken die feitelijk al zijn geschrapt, nog steeds een racistisch stereotype zijn of zo kunnen worden ervaren.

Belangrijker is dat deze zaak niet ging over het wezen van Zwarte Piet en de voorstanders van Zwarte Piet niet zijn gehoord, noch dat er forensische expertise is ingezet naar feiten en achtergronden van het historische en folkloristische gebruik, met name ook buiten Amsterdam (daar heeft deze rechtbank bij mijn weten niks te zeggen ook).
Als ik me goed herinner is deze zaak ingetrokken/geseponeerd of overruled bij beroep (de rechter had de uitspraak niet mogen doen). Dat is op zich jammer, want nu kan er juridisch niet meer tegenin worden gegaan.
Bijvoorbeeld over dat in dat College net even te veel mensen baat hebben bij herstelbetalingen.
pi_175332638
Zwarte Piet is oud nieuws. https://nos.nl/artikel/22(...)e-vuurwerkshows.html
Het jaarlijkse vuurwerk topic kan van start gaan. Ben benieuwd hoe groot de overlap tussen zure anti pieters en zure anti astronautjes mensen is
pi_175332749
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Zwarte Piet is oud nieuws. https://nos.nl/artikel/22(...)e-vuurwerkshows.html
Het jaarlijkse vuurwerk topic kan van start gaan. Ben benieuwd hoe groot de overlap tussen zure anti pieters en zure anti astronautjes mensen is
Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.

Ze gaan vast een verhaaltje verzinnen hoe neo nazi's een strijker naar een moslima en haar kinderwagen gooien, en dan staat vuurwerk afsteken opeens gelijk aan pvv stemmen, heil hitler roepen en uit de provincie komen.
pi_175333331
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 23:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Maar niet omdat de rechter een foute afweging heeft gemaakt over Zwarte Piet. De RvS heeft geoordeeld dat de burgemeester bij het verlenen van een vergunning alleen rekening hoeft te houden met de openbare orde, niet met het discriminerende gehalte van Zwarte Piet.

Oftewel, het is vernietigd om een technisch iets, niet omdat Zwarte Piet niet racistisch is. :)
In die uitspraak is er ook herhaaldelijk op gewezen dat als ze Zwarte Piet van het straatbeeld weg willen hebben het ze vrij staat om de zaak aanhangig te maken via de Civiele Rechter. We zijn nu 3 jaar later. Volgens mij is er nog steeds geen zaak aanhangig gemaakt. Vraag me dan af, waarom niet?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175333373
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 08:57 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.

Ze gaan vast een verhaaltje verzinnen hoe neo nazi's een strijker naar een moslima en haar kinderwagen gooien, en dan staat vuurwerk afsteken opeens gelijk aan pvv stemmen, heil hitler roepen en uit de provincie komen.
quote:
Er is volgens hem ook een duidelijk verschil tussen de Randstad en het buitengebied.
Ik gok dat deze quote van een hoogleraar weer opgaat. Buitengebied is trouwens een begrip in de ruimtelijke ordening en gaat normaal gesproken over akker-, wei- en natuurgebied. Want dat is wat je aantreft buiten Amsterdam.

En deze een alinea later ook.
quote:
"In een stedelijke omgeving is het ieder voor zich. Iedereen trekt zijn eigen plan, zorgt voor zichzelf en denkt voor zichzelf."
Ik vind het niet leuk dus mag niemand het leuk vinden en om die zure instelling een beetje positiever te maken ben ik gewoon net wat meer dat die domme buitengebied mensen en kan ik wel voor mijzelf denken.
https://www.nu.nl/weekend(...)an-zwarte-piet-.html
pi_175333988
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 08:17 schreef DustPuppy het volgende:
Arjen gaat nu ook wel bescherming nodig hebben verwacht ik.
Hij had vorig jaar ook al een dergelijk item. Heeft ie ook overleefd.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2017 10:21:43 ]
  Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 10:25:33 #177
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175334061
quote:

[..]

:')

Deze post zit vol dommige frustratie.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175334140
quote:

[..]

Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 27 november 2017 @ 10:31:48 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175334164
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Maar zo rollen ze wel.
The End Times are wild
pi_175334170
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 09:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

In die uitspraak is er ook herhaaldelijk op gewezen dat als ze Zwarte Piet van het straatbeeld weg willen hebben het ze vrij staat om de zaak aanhangig te maken via de Civiele Rechter. We zijn nu 3 jaar later. Volgens mij is er nog steeds geen zaak aanhangig gemaakt. Vraag me dan af, waarom niet?
Eerst weer geld vragen aan papa Soros
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_175334189
quote:
6s.gif Op maandag 27 november 2017 10:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
We kunnen n kleine test doen.

Ben jij voor n vuurwerk verbod?
pi_175334193
quote:

[..]

Klopt in mijn geval. ^O^

Er zijn wel meer van dit soort curieuze verbanden. Zo vermoed ik dat een significant deel van de fanatieke pro-pieters klimaatsceptici zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175334207
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 10:33 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

We kunnen n kleine test doen.

Ben jij voor n vuurwerk verbod?
Het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn en hetzelfde geldt voor dat hele Zwarte Pieten-geneuzel.
pi_175334219
quote:
6s.gif Op maandag 27 november 2017 10:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Maar ben je pro-vuurwerk dan?
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 10:35:37 #185
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175334225
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Weet je, het zou me niet eens verbazen als er een kern van waarheid in zit. Sommigen zijn echt zo gek :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_175334231
Ik heb nu al 2 weekenden voor zwarte piet gespeeld in een Pietenhuis in Leeuwarden als vrijwilliger, maar het valt me op hoeveel mensen op straat me aanspreken en duimen geven voor het feit dat wij nog echt zwart geschminkt zijn. De negers op straat lopen schichtig langs.

Ik heb echt het idee dat dit een randstedelijk iets is.
pi_175334279
quote:
5s.gif Op maandag 27 november 2017 10:35 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Maar ben je pro-vuurwerk dan?
Waarom is het voor figuren zoals jij altijd zwart/wit?

Ik ben anti- noch pro-vuurwerk, net zoals ik niet voor of tegen Zwarte Piet ben.

Zelf koop ik geen vuurwerk meer. Willen anderen dat doen? Prima. Wil de overheid het spul verbieden? Ook prima.

Hetzelfde geldt voor Zwarte Piet. Gemeenten willen vasthouden aan Zwarte Piet? Prima. Wil een Sinterklaascomité overstappen op roetpieten? Ook prima.
pi_175334300
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom is het voor figuren zoals jij altijd zwart/wit?

Ik ben anti- noch pro-vuurwerk, net zoals ik niet voor of tegen Zwarte Piet ben.

Zelf koop ik geen vuurwerk meer. Willen anderen dat doen? Prima. Wil de overheid het spul verbieden? Ook prima.

Hetzelfde geldt voor Zwarte Piet. Gemeenten willen vasthouden aan Zwarte Piet? Prima. Wil een Sinterklaascomité overstappen op roetpieten? Ook prima.
Ah, je geeft gewoon nergens een reet om en vindt het maar raar als mensen wel een sterke mening en ruggengraat hebben.
pi_175334332
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:40 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ah, je geeft gewoon nergens een reet om en vindt het maar raar als mensen wel een sterke mening en ruggengraat hebben.
Dat mensen ZP en vuurwerk zien als de belangrijke issues van dit moment is ook best een beetje raar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175334337
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar zo rollen ze wel.
Je ziet het nu ook op twitter waar zelfverklaarde PoC in de aanval gaan op Lubach 'omdat hij als witte wel wordt gehoord'.

Kortom: het is nooit goed. Die mensen stoppen niet met hun slachtoffer-verdienmodel.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_175334348
quote:

[..]

Of mensen die wat meer nadenken over zaken hebben door dat bijna elke kwestie twee kanten heeft en dat de werkelijkheid niet zwart-wit is.

Die mensen beseffen bv. ook dat er niet zoiets is als een scherpe lijn tussen de elite en het echte volk, of tussen de Randstad en het platteland.

Maar veel mensen hebben nu eenmaal blijkbaar de neiging om de hele wereld voortdurend in twee kampen op te delen.
Demain, on roule
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 10:42:43 #192
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175334350
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:36 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb nu al 2 weekenden voor zwarte piet gespeeld in een Pietenhuis in Leeuwarden als vrijwilliger, maar het valt me op hoeveel mensen op straat me aanspreken en duimen geven voor het feit dat wij nog echt zwart geschminkt zijn. De negers op straat lopen schichtig langs.

In Leiden was alles ook gewoon zwart, tot goedkeuring van iedereen. Er zat hooguit en verkapte roetveeg (zwart met witte vlekken) tussen, maar van een afstandje zag je het verschil niet.

In omliggende gemeenten 100% zwart.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_175334353
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat mensen ZP en vuurwerk zien als de belangrijke issues van dit moment is ook best een beetje raar.
Wat is voor het gewone volk een belangrijkere issue waar ze op dit moment invloed op hebben?
pi_175334360
quote:

[..]

Daar vergis je je in. Er zijn genoeg kwesties die mijn aandacht hebben, maar wat er met Zwarte Piet en vuurwerk gebeurt, interesseert mij gewoon niet echt. Er valt voor beide kanten namelijk wet te zeggen.
  Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 10:43:45 #195
pi_175334363
Ik vind kutjeugd met vuurwerk totaal storend maar als je het zo in stand laat komt er in ieder geval niet meer illegaal vuurwerk

bij ZP is het voor mij precies andersom, stoor me er totaal niet aan maar snap de roep om aanpassing wel en beide kanten mogen wel wat concessies doen, lekker polderen zoals het hoort in Nederland.
pi_175334364
quote:
6s.gif Op maandag 27 november 2017 10:42 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Wat is voor het gewone volk een belangrijkere issue waar ze op dit moment invloed op hebben?
En als je eindelijk invloed kan uitoefenen wordt het genegeerd of krijg je toch een effect wat niemand wil.
1947-2016
  Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 10:44:08 #197
pi_175334374
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mee eens, klimaat lijkt mij vele malen belangrijker.
pi_175334380
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Daar vergis je je in. Er zijn genoeg kwesties die mijn aandacht hebben, maar wat er met Zwarte Piet en vuurwerk gebeurt, interesseert mij gewoon niet echt.
Dan vind ik het vreemd dat je hier post om een kant belachelijk te maken. Als me iets niet boeit houd ik me meestal afzijdig.
pi_175334388
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vind kutjeugd met vuurwerk totaal storend maar als je het zo in stand laat komt er in ieder geval niet meer illegaal vuurwerk

bij ZP is het voor mij precies andersom, stoor me er totaal niet aan maar snap de roep om aanpassing wel en beide kanten mogen wel wat concessies doen, lekker polderen zoals het hoort in Nederland.
Alleen die concessies zijn nooit voldoende voor de terroristische actiegroepen als kozp.
1947-2016
pi_175334397
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:36 schreef OxygeneFRL het volgende:

Zo haha heb jij die domme schichtige zeiknegertjes toch even mooi te pakken he haha!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')