Het gaat niet om het Sinterklaasfeest tout court, maar om Zwarte Piet. En ik vraag me serieus af of Zwarte Piet niet aan de verkeerde kant van de wet zit. Dat zou ik dus graag eens willen laten toetsen door een rechter.quote:Op zondag 26 november 2017 23:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan blijft het sinterklaasfeest dus. Want dat is geen illegale cultuuruiting.
Je bent echt heel ver heen. Stop eens met je medicijnen zou ik zeggen.quote:Op zondag 26 november 2017 23:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet om het Sinterklaasfeest tout court, maar om Zwarte Piet. En ik vraag me serieus af of Zwarte Piet niet aan de verkeerde kant van de wet zit. Dat zou ik dus graag eens willen laten toetsen door een rechter.
Waarom zou die aan de verkeerde kant van de wet kunnen staan?quote:Op zondag 26 november 2017 23:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet om het Sinterklaasfeest tout court, maar om Zwarte Piet. En ik vraag me serieus af of Zwarte Piet niet aan de verkeerde kant van de wet zit. Dat zou ik dus graag eens willen laten toetsen door een rechter.
Om dezelfde redenen als die de rechter hierboven heeft genoemd: Zwarte Piet is een racistische karikatuur die mensen zodanig kwetst dat het een inbreuk oplevert van recht op een veilige privésfeer, zonder dat er een duidelijk maatschappelijk voordeel tegenoverstaat.quote:Op zondag 26 november 2017 23:35 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Waarom zou die aan de verkeerde kant van de wet kunnen staan?
ik ken het wel hoor en het is niet op een vrolijke manier ofzoquote:Op zondag 26 november 2017 23:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welke kinderen die zo genoemd worden?
Alsof kinderen elkaar zouden uitmaken voor Zwarte Piet. En dan nog, dat is een positief rolmodel. Wie wil daar nu niet mee vergeleken worden?
Noem eens man en paard.quote:Op zondag 26 november 2017 23:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om dezelfde redenen als die de rechter hierboven heeft genoemd: Zwarte Piet is een racistische karikatuur die mensen zodanig kwetst dat het een inbreuk oplevert van recht op een veilige privésfeer, zonder dat er een duidelijk maatschappelijk voordeel tegenoverstaat.
Als je een uitgebreidere uitleg wilt, kun je even de uitspraak lezen die ik eerder postte.
Dan moet je die gasten aanpakken die een donker persoon een kankerzwarte noemen, en geen feest moedwillig naar de klote helpen.quote:Op zondag 26 november 2017 23:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ken het wel hoor en het is niet op een vrolijke manier ofzo
'he zwarte piet, geef me shit of ik sla je in elkaar'
dan kan zwarte piet zo'n leuke gast zijn maar je associeert het op dat moment niet met een leuke tijd ofzo ... zijn wel dezelfde mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen dus echt veel maakt het ook niet uit
zwarte piet veranderen lost niets op maar met je vingers in je oren doen alsof het geen probleem is ook niet
Je kan vragen bij ser wat je wil, net als abed is hij te laf om een steekhoudend antwoord te geven.quote:Op zondag 26 november 2017 23:42 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Noem eens man en paard.
Wat is er racistisch? En waarom?
Dan kunnen we bij dit begin beginnen.
Nee, ik ga niet voor de zoveelste keer beginnen bij het begin. Die rechter heeft wat betreft het racistische en kwetsende gehalte van Zwarte Piet een standpunt geuit waar ik me in kan vinden. Lees dat even door, dan kunnen we die hele herhaling van zetten overslaan.quote:Op zondag 26 november 2017 23:42 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Noem eens man en paard.
Wat is er racistisch? En waarom?
Dan kunnen we bij dit begin beginnen.
Ach hij zit wat teveel met zn hoofd in zijn eigen kont, maar hij moet zo nu dan frisse lucht happen. En met n beetje mazzel tref je ser net wanneer die n beetje frisse lucht in zn kop heeft.quote:Op zondag 26 november 2017 23:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je kan vragen bij ser wat je wil, net als abed is hij te laf om een steekhoudend antwoord te geven.
Zoals zovelen hier. Maar wel continu 'bronnetje?' roepen...
kwaku betekend helemaal niets ... ik zou er als voorstander van de zwarte variant niet constant over beginnen want minimaal 8 van de 10 anti pieten zal het dolgraag inruilen ondanks wat geenstijl je wil doen gelovenquote:Op zondag 26 november 2017 23:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan moet je die gasten aanpakken die een donker persoon een kankerzwarte noemen, en geen feest moedwillig naar de klote helpen.
Zou niet in me opkomen. Niet om iemand als kankerzwarte uit te schelden, maar ook niet om uit rancune het kwaku festival naar de kut te helpen, terwijl ze daar uberracistisch zijn tegenover 'witte' mensen.
moet je wel ff een linkje zettenquote:Op zondag 26 november 2017 23:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, ik ga niet voor de zoveelste keer beginnen bij het begin. Die rechter heeft wat betreft het racistische en kwetsende gehalte van Zwarte Piet een standpunt geuit waar ik me in kan vinden. Lees dat even door, dan kunnen we die hele herhaling van zetten overslaan.
Ik kan niet met de rechter in discussie, met jou wel.quote:Op zondag 26 november 2017 23:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, ik ga niet voor de zoveelste keer beginnen bij het begin. Die rechter heeft wat betreft het racistische en kwetsende gehalte van Zwarte Piet een standpunt geuit waar ik me in kan vinden. Lees dat even door, dan kunnen we die hele herhaling van zetten overslaan.
Heb in hierboven al eens gedaan, en Wodan heeft er ook op gereageerd, dus hij kent het. Maar speciaal voor de rest zal ik het er nog even inzetten.quote:
Mijn standpunt is hetzelfde als van die rechter en mijn toelichting is hetzelfde. Je kunt dus rustig met mij in discussie op basis van wat daar staat. Doe vooral alsof ik het zelf heb geschreven, als dat het makkelijker voor je maakt.quote:Op zondag 26 november 2017 23:50 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik kan niet met de rechter in discussie, met jou wel.
Vandaar dat ik toch nogmaals verzoek om je standpunt toe te lichten.
Ik zie het niet hoor.quote:Op zondag 26 november 2017 23:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb in hierboven al eens gedaan, en Wodan heeft er ook op gereageerd, dus hij kent het. Maar speciaal voor de rest zal ik het er nog even inzetten.
Waar staat dat dan?quote:Op zondag 26 november 2017 23:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn standpunt is hetzelfde als van die rechter en mijn toelichting is hetzelfde. Je kunt dus rustig met mij in discussie op basis van wat daar staat. Doe vooral alsof ik het zelf heb geschreven, als dat het makkelijker voor je maakt.
Je leest dat stuk door waarvan ik al twee keer de link heb gepost, met name 15.10 tot en met 15.11, en je laat me even weten waarover je het oneens bent en waarom. Dan zal ik daarop reageren, en kun jij weer op mij reageren er voilà: een discussie.quote:Op zondag 26 november 2017 23:55 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ik zie het niet hoor.
Maar wat moet ik nou? Moet ik met die rechter in discussie, via de rechter met jou?
Ik snap niet wat er nou moet gebeuren om eindelijk eens te discusseren.
Okidoki, eerst slapen denk ik maar komt voor de bakker.quote:Op zondag 26 november 2017 23:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je leest dat stuk door waarvan ik al twee keer de link heb gepost, met name 15.10 tot en met 15.11, en je laat me even weten waarover je het oneens bent en waarom. Dan zal ik daarop reageren, en kun jij weer op mij reageren er voilà: een discussie.
maar daar noemt de rechter het niet racistisch, hij erkent dat zwarten zich gekwetst kunnen voelen oid ... nou dat weten we allangquote:Op zondag 26 november 2017 23:55 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Waar staat dat dan?
Goed verstopt maar gevonden.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
Met veel moeite is het gelukt, dit is jou standpunt dus? Heb nog niet gelezen, alleen even copy paste gedaan aangezien jou dat te veel werk was.quote:Op zondag 26 november 2017 23:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je leest dat stuk door waarvan ik al twee keer de link heb gepost, met name 15.10 tot en met 15.11, en je laat me even weten waarover je het oneens bent en waarom. Dan zal ik daarop reageren, en kun jij weer op mij reageren er voilà: een discussie.
Mwah, impliciet zegt hij dat min of meer wel want hij noemt het een negatieve stereotypering van de zwarte mens. Dat houdt automatisch in dat het op grond van ras gebeurd is en dan kan het niet anders dan een racistisch beeld zijn.quote:Op maandag 27 november 2017 00:05 schreef sp3c het volgende:
ik zie het met de exacte tekst nog steeds niet tbh
ik snap (dat deze rechter snapt) dat ze in Amsterdam en andere steden met grote gekleurde gemeenschappen naar de roetpiet grijpen maar in bv Dokkum is het niet superbelangrijk ... je moet een oude kapotte bus huren en er naar toe rijden om er last van te hebben
maar hij noemt het niet racistisch
quote:Op maandag 27 november 2017 00:07 schreef sp3c het volgende:
eigenlijk vind ik de uitspraak nog wel genuanceerd, voor- en tegenstanders zouden het goed moeten lezen![]()
![]()
Nee. Andersom. De mensen die zich verkleden als ZP, doen dat niet omdat ze liever roetveeg zouden willen zijn. Volgens mij is dat wel duidelijk geworden bij de rondgang bij de sinterklaascentrales door het land afgelopen oktober.quote:Op zondag 26 november 2017 23:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
kwaku betekend helemaal niets ... ik zou er als voorstander van de zwarte variant niet constant over beginnen want minimaal 8 van de 10 anti pieten zal het dolgraag inruilen ondanks wat geenstijl je wil doen geloven
verder is dat wel mijn punt idd, racisme moet je aanpakken, mekkeren over de kleur van zwarte piet omdat sommige kutmensen het als scheldwoord gebruiken is pure symptoombestrijding
maar doen alsof dat niet gebeurt is net zo stupid
Zoals beloofd:quote:Op zondag 26 november 2017 18:38 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
En bron van dat 'hoe zwarter, hoe minderwaardiger'?
quote:Pag. 237:
‘Huidskleur geen bezwaar’ en ‘Verbeter je kleur!’
De dubbelzinnige omgang met kleurverschil in Nederland en het
Caraïbisch gebied
Ook in Suriname was er geen sprake van een officiële classificatie naar
kleur. Maar voor de meeste Surinamers was het wel vanzelfsprekend om
kleuraanduidingen specifiek te benoemen in een gesprek onder elkaar over
deze en gene. Verschillen in huid, haar, ogen, neus en mond kunnen met
veel verschillende woorden verduidelijkt worden. Het lijkt erop dat dit, in
vergelijking met de blanke Nederlandse terughoudendheid, ook tamelijk
onbekommerd werd en wordt gedaan. Enkele Amerikaanse en Britse
onderzoekers vonden de acceptatie van interraciale huwelijken in Suriname
heel hoog in vergelijking met wat zij elders kenden. Toch was kleurverschil
tijdens de koloniale periode in Suriname en de Antillen, evenals
in voormalig Nederlands-Indië en Zuid-Afrika, bepaald geen achteloos
aspect van het samenleven. Er was integendeel sprake van een langdurige
scherpe hiërarchie in huidskleur, direct verbonden met het systeem van
slavenhandel en slavernij. De overheersende kleur-hiërarchie, die samen
te vatten is als ‘hoe blanker, hoe beter’, werkte ook door in Nederland.
Voor zowel Surinaamse en Antilliaanse als voor Indische Nederlanders
geldt dat zij in het algemeen zijn opgegroeid met een sterk vanzelfsprekend
kleurbesef. Dat werkte door in hun normen ten aanzien van partnerkeuze:
het was gewenst en aanbevolen om een ‘lichtere’ partner te zoeken. In
Suriname bestond die aanbeveling als een opdracht: ‘Opo yu kloru’, of ook
wel ‘Likti yu kloru’, wat wil zeggen ‘open je kleur, verbeter je kleur,
maak je kleur lichter’, zorg ervoor dat je kinderen ‘lichter’ zijn dan je zelf.
Deze aanbeveling gold zowel voor de Creoolse als voor de Hindoestaanse
bevolkingsgroep in Suriname, en was ook in de Antillen bekend
als ‘Drecha bo color’, ‘verbeter je kleur’.
Vooralsnog is er sprake van Zwarte Piet en niet van Piet Grijs. Zwart, de echte kleur zwart, kent geen gradaties zoals de "zwarte" huidskleur. Er is geen "donkergrijze nachtzwart" of "licht git", "grijs roet" of "minder zwarte steenkool". Vooral niet als het een symbolisch zwart is. De Zwarte Dood is niet minder zwart als er bij een epidemie minder mensen sterven.quote:Op maandag 27 november 2017 03:42 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zoals beloofd:
Huidskleur onbelangrijk?
De acceptatie van raciaal gemengde paren en de omzichtige omgang met zichtbaar verschil in
naoorlogs Nederland
[..]
nee ik bedoel dat Kwaku geen superheilige negerdag is ofzo, je hoort er eigenlijk alleen propieten over in de trend van jullie jullie feestje en wij ons feestjequote:Op maandag 27 november 2017 00:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee. Andersom. De mensen die zich verkleden als ZP, doen dat niet omdat ze liever roetveeg zouden willen zijn. Volgens mij is dat wel duidelijk geworden bij de rondgang bij de sinterklaascentrales door het land afgelopen oktober.
En ja, het is ook symptoombestrijding als je ZP zou wg nemen. Want zo'n galbak is gewoon de oorzaak met zn beperkte kop.
die snap ik nietquote:Wordt als mod geen kijkertje, ser of abed aub.
Kwaku is gewoon een erg leuk feest zover ik begrijp. Alleen verdwijnt er geld.quote:Op maandag 27 november 2017 04:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ik bedoel dat Kwaku geen superheilige negerdag is ofzo, je hoort er eigenlijk alleen propieten over in de trend van jullie jullie feestje en wij ons feestje
ik zou het niet gelijk stellen aan zwarte piet want het grootste deel van de Surinamers zal nog nooit van Kwaku gehoord hebben, is gewoon een uit de hand gelopen buurtfeestje wat meer kost dan het ooit gaat opleveren
laat maar failliet gaan, hoor je niemand over
[..]
die snap ik niet
is ook gelijk de voornaamste reden dat ze niet willen dat iemand van buiten de gelederen voor penningmeester gaat spelen gok ikquote:Op maandag 27 november 2017 05:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kwaku is gewoon een erg leuk feest zover ik begrijp. Alleen verdwijnt er geld.
Wat nu volgens mij wel het geval is. Men heeft het verknalt.quote:Op maandag 27 november 2017 05:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
is ook gelijk de voornaamste reden dat ze niet willen dat iemand van buiten de gelederen voor penningmeester gaat spelen gok ik
het is niet iets heilig cultureels iig
Dat speelde bij Kwaku toch ook niet?quote:Op maandag 27 november 2017 05:16 schreef Lunatiek het volgende:
Je zou eerder naar Keti Koti moeten kijken. Daar is bij mijn weten nog geen rel over, maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat blanken zich er nog niet mee willen bemoeien. Bijvoorbeeld door wat nadrukkelijker te wijzen op de kwalijke rol van zwarten in de slavenhandel en de rol van zwarte slavenhouders. Of door zelf als nazaten van (blanke) slaven een rol op te eisen.
dat zou ook wel een beetje gek zijnquote:Op maandag 27 november 2017 05:16 schreef Lunatiek het volgende:
Je zou eerder naar Keti Koti moeten kijken. Daar is bij mijn weten nog geen rel over, maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat blanken zich er nog niet mee willen bemoeien. Bijvoorbeeld door wat nadrukkelijker te wijzen op de kwalijke rol van zwarten in de slavenhandel en de rol van zwarte slavenhouders. Of door zelf als nazaten van (blanke) slaven een rol op te eisen.
Bij Kwaku wilde men geen bemoeienis van buiten.quote:Op maandag 27 november 2017 05:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat speelde bij Kwaku toch ook niet?
Vast niet. Men claimt het slavenhandel verhaal geheel voor zwarte mensen.quote:Op maandag 27 november 2017 05:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij Kwaku wilde men geen bemoeienis van buiten.
De vraag is: accepteert men bij Keti Koti bemoeienis van buiten (van blanken) en zijn ze bereid het feest aan te passen aan de behoeften van meefeestende blanken, zodat het een feest voor iedereen wordt?
zou net zoiets zijn als de Duitsers op 4 mei een prominente plaats op gaan eisen omdat ze ook oorlogsdoden moeten herdenkenquote:
Men zou eerlijk kunnen zijn en aangeven dat slaaf zijn niet een puur zwart ding is. Dat doen bepaalde zwarte mensen ook. Dus is het niet gek.quote:Op maandag 27 november 2017 05:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou net zoiets zijn als de Duitsers op 4 mei een prominente plaats op gaan eisen omdat ze ook oorlogsdoden moeten herdenken
het is geen wereld anti slavernijdag ofzo
dat is niet iets voor keti kotiquote:Op maandag 27 november 2017 05:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Men zou eerlijk kunnen zijn en aangeven dat slaaf zijn niet een puur zwart ding is. Dat doen bepaalde zwarte mensen ook. Dus is het niet gek.
Mensen als Sylvana zeker. Men kaapt het gewoon.quote:Op maandag 27 november 2017 05:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is niet iets voor keti koti
daarnaast ontkend niemand dat feit
lijkt me sterkquote:Op maandag 27 november 2017 05:46 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen als Sylvana zeker. Men kaapt het gewoon.
Omdat men hun eigen geschiedenis niet kent.quote:Op maandag 27 november 2017 05:46 schreef sp3c het volgende:
ik weet ook niet waar die fabel vandaan komt tbh
Nee, maar Sinterklaas is evenmin een wereldkinderdag of zo. Daar hebben niet-etnische Nederlanders ook niks mee te maken (hoewel ze welkom zijn om mee te doen).quote:Op maandag 27 november 2017 05:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou net zoiets zijn als de Duitsers op 4 mei een prominente plaats op gaan eisen omdat ze ook oorlogsdoden moeten herdenken
het is geen wereld anti slavernijdag ofzo
Je kan het meestal gewoon vieren met niet etnische Nederlanders.quote:Op maandag 27 november 2017 05:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, maar Sinterklaas is evenmin een wereldkinderdag of zo. Daar hebben niet-etnische Nederlanders ook niks mee te maken (hoewel ze welkom zijn om mee te doen).
Keti Koti legt wel erg de nadruk op white guilt en dat maakt dat het geen feest voor iedereen is. En dat zou het wel moeten zijn als je beredeneert vanuit de anti-pietfractie die van een feest van etnische Nederlanders met alle geweld een feest voor iedereen willen maken.
Waarom Keti Koti dan niet op dezelfde manier benaderen?
Op 4 mei herdenk ik overigens ook Duitse oorlogsslachtoffers.
Daar is al een speciale officiële feestdag voor (1 juli) en dat is niet Keti Koti.quote:Op maandag 27 november 2017 05:49 schreef Jaroon het volgende:
Laten we met zijn allen slavernij herdenken. Hoe fout dat is. En dan ook de slavernij van nu aanpakken.
Wat vieren?quote:Op maandag 27 november 2017 05:54 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan het meestal gewoon vieren met niet etnische Nederlanders.
Ik kan de dag niet als herdenking.quote:Op maandag 27 november 2017 05:56 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar is al een speciale officiële feestdag voor (1 juli) en dat is niet Keti Koti.
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.quote:Op maandag 27 november 2017 05:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kan de dag niet als herdenking.
Ik kan er niet zoveel over zeggen. Op Kwaku zijn mensen welkom. Keti Kotie ken ik uberhaupt niet. Ik zou er ook niet heen gaan.quote:Op maandag 27 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.
Neemt niet weg dat het geen gezellig feest is voor blanken en dat die worden weggekeken bij Keti Koti alsof ze een stuk stront zijn.
"Arbeit macht frei" principequote:Op maandag 27 november 2017 06:00 schreef Jaroon het volgende:
Mijn vader zat in een kamp tijden wo 2. Als niet Jood en slaaf want hij moest werken.
Naja, het is in de Bijlmer. Daar voel ik me nooit welkom. Vreemdeling in eigen land, unheimisch.quote:Op maandag 27 november 2017 06:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kan er niet zoveel over zeggen. Op Kwaku zijn mensen welkom.
Het is niet ironisch. Het is gewoon tegen je zin in werken. Voor niets. Dat lijkt op slavernij.quote:Op maandag 27 november 2017 06:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
"Arbeit macht frei" principe![]()
Ironisch als het om slavernij gaat. Net als "Arbeid adelt".
Ik heb er ook niet direct iets mee.quote:Op maandag 27 november 2017 06:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Naja, het is in de Bijlmer. Daar voel ik me nooit welkom. Vreemdeling in eigen land, unheimisch.
Jammer dat die knop niet echt werktquote:
Bij mij wel.quote:Op maandag 27 november 2017 06:21 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Jammer dat die knop niet echt werkt
Meh, Je kunt daar best komen als blanke. Sterker nog, een boel van die activisten zijn er blij mee, omdat blanken waardevolle bondgenoten kunnen zijn bij de strijd tegen racisme.quote:Op maandag 27 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee klopt het is een andere dag. In elk geval zijn er meerdere.
Neemt niet weg dat het geen gezellig feest is voor blanken en dat die worden weggekeken bij Keti Koti alsof ze een stuk stront zijn.
Dit dus zo'n beetje:quote:
quote:Op maandag 27 november 2017 03:58 schreef Lunatiek het volgende:
De rechtbank noemt verschillende onderdelen die bijdragen aan het gevoel van racisme.
Een daarvan is "dom gedrag". Nu ken ik de Amsterdamse Pieten niet, maar de gemiddelde Piet is tegenwoordig niet dom meer en is nooit dom bedoeld. Dat lijkt eerder een overblijfsel van de august waar de 70s Piet veel op lijkt (zie deeltje 106 of zo). De Piet met de roe was niet grappig en zeker niet dom.
Een tweede punt is de onderdanigheid. Het knecht-zijn. Nu zijn er inderdaad figuren die zo lui zijn dat ze allergisch lijken voor de positie van werknemer, maar je mag toch hopen dat dat geen standaard is. Toch zou dat standpunt kunnen worden aangevochten want de knecht is van alle werknemers het hoogst in aanzien en het is van oudsher de positie die de leiding van een bedrijf overneemt zodra de meester weg is.
Belangrijker is te beseffen dat Piet een duivel voorstelt die onderworpen is aan een heilige. De heilige is de enige die het inherente kwaad onder de duim kan houden, zonder heilige breekt letterlijk de hel los. De duivel, het kwaad, kan en mag geen zelfstandig opererende entiteit zijn. Net als een vechthond (Piet heeft veel overeenkomsten met de Hellehond) kun je hem niet alleen laten, zeker niet met kinderen in de buurt. Dit is echter alleen te begrijpen als je beseft dat Zwarte Piet geen levend mens voorstelt (dus ook geen neger), maar een archetype met een zware symbolische functie.
Het derde punt dat wordt genoemd is het uiterlijk en daarbij is het opvallend dat de meeste genoemde elementen eerder al werden geschrapt: Krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen.
Hier wordt overigens steeds genoemd "volgens verweerder" en niet "volgens rechtbank". Het "minder zwart" wordt bovendien niet gespecificeerd (ik ben voorstander van gitzwart, maar alleen het gezich -als een masker- is voldoende, dus inderdaad minder plekken zwart).
In het hele verhaal staat niet of het zwartschminken zònder alle andere kenmerken (krompraat, kroeshaar, dikke lippen, oorringen, onderdanig gedrag, dom doen), de kenmerken die feitelijk al zijn geschrapt, nog steeds een racistisch stereotype zijn of zo kunnen worden ervaren.
Belangrijker is dat deze zaak niet ging over het wezen van Zwarte Piet en de voorstanders van Zwarte Piet niet zijn gehoord, noch dat er forensische expertise is ingezet naar feiten en achtergronden van het historische en folkloristische gebruik, met name ook buiten Amsterdam (daar heeft deze rechtbank bij mijn weten niks te zeggen ook).
Als ik me goed herinner is deze zaak ingetrokken/geseponeerd of overruled bij beroep (de rechter had de uitspraak niet mogen doen). Dat is op zich jammer, want nu kan er juridisch niet meer tegenin worden gegaan.
Bijvoorbeeld over dat in dat College net even te veel mensen baat hebben bij herstelbetalingen.
Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.quote:Op maandag 27 november 2017 08:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Zwarte Piet is oud nieuws. https://nos.nl/artikel/22(...)e-vuurwerkshows.html
Het jaarlijkse vuurwerk topic kan van start gaan. Ben benieuwd hoe groot de overlap tussen zure anti pieters en zure anti astronautjes mensen is
In die uitspraak is er ook herhaaldelijk op gewezen dat als ze Zwarte Piet van het straatbeeld weg willen hebben het ze vrij staat om de zaak aanhangig te maken via de Civiele Rechter. We zijn nu 3 jaar later. Volgens mij is er nog steeds geen zaak aanhangig gemaakt. Vraag me dan af, waarom niet?quote:Op zondag 26 november 2017 23:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar niet omdat de rechter een foute afweging heeft gemaakt over Zwarte Piet. De RvS heeft geoordeeld dat de burgemeester bij het verlenen van een vergunning alleen rekening hoeft te houden met de openbare orde, niet met het discriminerende gehalte van Zwarte Piet.
Oftewel, het is vernietigd om een technisch iets, niet omdat Zwarte Piet niet racistisch is.
quote:Op maandag 27 november 2017 08:57 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.
Ze gaan vast een verhaaltje verzinnen hoe neo nazi's een strijker naar een moslima en haar kinderwagen gooien, en dan staat vuurwerk afsteken opeens gelijk aan pvv stemmen, heil hitler roepen en uit de provincie komen.
Ik gok dat deze quote van een hoogleraar weer opgaat. Buitengebied is trouwens een begrip in de ruimtelijke ordening en gaat normaal gesproken over akker-, wei- en natuurgebied. Want dat is wat je aantreft buiten Amsterdam.quote:Er is volgens hem ook een duidelijk verschil tussen de Randstad en het buitengebied.
Ik vind het niet leuk dus mag niemand het leuk vinden en om die zure instelling een beetje positiever te maken ben ik gewoon net wat meer dat die domme buitengebied mensen en kan ik wel voor mijzelf denken.quote:"In een stedelijke omgeving is het ieder voor zich. Iedereen trekt zijn eigen plan, zorgt voor zichzelf en denkt voor zichzelf."
Hij had vorig jaar ook al een dergelijk item. Heeft ie ook overleefd.quote:Op maandag 27 november 2017 08:17 schreef DustPuppy het volgende:
Arjen gaat nu ook wel bescherming nodig hebben verwacht ik.
[..]
Heel groot, het gaat immers niet om het thema maar om het schoppen tegen de schenen van Nederland. We zullen het zien, want ik neem aan dat alle blanken die hier uitgesproken anti piet zijn ook anti vuurwerk zullen zijn.
Ze gaan vast een verhaaltje verzinnen hoe neo nazi's een strijker naar een moslima en haar kinderwagen gooien, en dan staat vuurwerk afsteken opeens gelijk aan pvv stemmen, heil hitler roepen en uit de provincie komen.
[..]
Maar zo rollen ze wel.quote:Op maandag 27 november 2017 10:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Deze post zit vol dommige frustratie.
Eerst weer geld vragen aan papa Sorosquote:Op maandag 27 november 2017 09:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
In die uitspraak is er ook herhaaldelijk op gewezen dat als ze Zwarte Piet van het straatbeeld weg willen hebben het ze vrij staat om de zaak aanhangig te maken via de Civiele Rechter. We zijn nu 3 jaar later. Volgens mij is er nog steeds geen zaak aanhangig gemaakt. Vraag me dan af, waarom niet?
Klopt in mijn geval.quote:Op maandag 27 november 2017 08:57 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn en hetzelfde geldt voor dat hele Zwarte Pieten-geneuzel.quote:Op maandag 27 november 2017 10:33 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
We kunnen n kleine test doen.
Ben jij voor n vuurwerk verbod?
Weet je, het zou me niet eens verbazen als er een kern van waarheid in zit. Sommigen zijn echt zo gekquote:Op maandag 27 november 2017 10:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Deze post zit vol dommige frustratie.
Waarom is het voor figuren zoals jij altijd zwart/wit?quote:
Ah, je geeft gewoon nergens een reet om en vindt het maar raar als mensen wel een sterke mening en ruggengraat hebben.quote:Op maandag 27 november 2017 10:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom is het voor figuren zoals jij altijd zwart/wit?
Ik ben anti- noch pro-vuurwerk, net zoals ik niet voor of tegen Zwarte Piet ben.
Zelf koop ik geen vuurwerk meer. Willen anderen dat doen? Prima. Wil de overheid het spul verbieden? Ook prima.
Hetzelfde geldt voor Zwarte Piet. Gemeenten willen vasthouden aan Zwarte Piet? Prima. Wil een Sinterklaascomité overstappen op roetpieten? Ook prima.
Dat mensen ZP en vuurwerk zien als de belangrijke issues van dit moment is ook best een beetje raar.quote:Op maandag 27 november 2017 10:40 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ah, je geeft gewoon nergens een reet om en vindt het maar raar als mensen wel een sterke mening en ruggengraat hebben.
Je ziet het nu ook op twitter waar zelfverklaarde PoC in de aanval gaan op Lubach 'omdat hij als witte wel wordt gehoord'.quote:
Of mensen die wat meer nadenken over zaken hebben door dat bijna elke kwestie twee kanten heeft en dat de werkelijkheid niet zwart-wit is.quote:Op maandag 27 november 2017 10:40 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ah, je geeft gewoon nergens een reet om en vindt het maar raar als mensen wel een sterke mening en ruggengraat hebben.
In Leiden was alles ook gewoon zwart, tot goedkeuring van iedereen. Er zat hooguit en verkapte roetveeg (zwart met witte vlekken) tussen, maar van een afstandje zag je het verschil niet.quote:Op maandag 27 november 2017 10:36 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb nu al 2 weekenden voor zwarte piet gespeeld in een Pietenhuis in Leeuwarden als vrijwilliger, maar het valt me op hoeveel mensen op straat me aanspreken en duimen geven voor het feit dat wij nog echt zwart geschminkt zijn. De negers op straat lopen schichtig langs.
Ik heb echt het idee dat dit een randstedelijk iets is.
Wat is voor het gewone volk een belangrijkere issue waar ze op dit moment invloed op hebben?quote:Op maandag 27 november 2017 10:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat mensen ZP en vuurwerk zien als de belangrijke issues van dit moment is ook best een beetje raar.
Daar vergis je je in. Er zijn genoeg kwesties die mijn aandacht hebben, maar wat er met Zwarte Piet en vuurwerk gebeurt, interesseert mij gewoon niet echt. Er valt voor beide kanten namelijk wet te zeggen.quote:Op maandag 27 november 2017 10:40 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
En als je eindelijk invloed kan uitoefenen wordt het genegeerd of krijg je toch een effect wat niemand wil.quote:Op maandag 27 november 2017 10:42 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wat is voor het gewone volk een belangrijkere issue waar ze op dit moment invloed op hebben?
Mee eens, klimaat lijkt mij vele malen belangrijker.quote:Op maandag 27 november 2017 10:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat mensen ZP en vuurwerk zien als de belangrijke issues van dit moment is ook best een beetje raar.
Dan vind ik het vreemd dat je hier post om een kant belachelijk te maken. Als me iets niet boeit houd ik me meestal afzijdig.quote:Op maandag 27 november 2017 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar vergis je je in. Er zijn genoeg kwesties die mijn aandacht hebben, maar wat er met Zwarte Piet en vuurwerk gebeurt, interesseert mij gewoon niet echt.
Alleen die concessies zijn nooit voldoende voor de terroristische actiegroepen als kozp.quote:Op maandag 27 november 2017 10:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vind kutjeugd met vuurwerk totaal storend maar als je het zo in stand laat komt er in ieder geval niet meer illegaal vuurwerk
bij ZP is het voor mij precies andersom, stoor me er totaal niet aan maar snap de roep om aanpassing wel en beide kanten mogen wel wat concessies doen, lekker polderen zoals het hoort in Nederland.
Zo haha heb jij die domme schichtige zeiknegertjes toch even mooi te pakken he haha!quote:Op maandag 27 november 2017 10:36 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb nu al 2 weekenden voor zwarte piet gespeeld in een Pietenhuis in Leeuwarden als vrijwilliger, maar het valt me op hoeveel mensen op straat me aanspreken en duimen geven voor het feit dat wij nog echt zwart geschminkt zijn. De negers op straat lopen schichtig langs.
Ik heb echt het idee dat dit een randstedelijk iets is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |