Ik denk dat je dat wel moet doen en het anders niet kan begrijpen.quote:Op zondag 26 november 2017 18:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je begrijpt blijkbaar niet dat je niet gereisd hoeft te hebben om te begrijpen wat stereotypen zijn.
En dat vind ik dus van ZP, wist jij dat alleen vrijgekochte of vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen? Als er dus al een negerkarikatuur in wil zien, dan zijn die gouden oorringen juist een symbool tegen slavernijquote:Op zondag 26 november 2017 18:11 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dit is dan ook niet een heel negatief/ racistisch stereotype, hooguit wat oubollig.
Met enige kennis van geschiedenis kom je een heel eind.quote:Op zondag 26 november 2017 18:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat wel moet doen en het anders niet kan begrijpen.
Dat is ook onzin.quote:Op zondag 26 november 2017 18:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En tulpen komen oorspronkelijk uit Turkije!
Daar ontbreekt het mij niet aan.quote:Op zondag 26 november 2017 18:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met enige kennis van geschiedenis kom je een heel eind.
Het is niet dat ik het stereotype verzonnen heb he? Het bestaat al heel lang. En ja er zit variatie in naast de hoofdkenmerken.quote:Op zondag 26 november 2017 18:18 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
En dat vind ik dus van ZP, wist jij dat alleen vrijgekochte of vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen? Als er dus al een negerkarikatuur in wil zien, dan zijn die gouden oorringen juist een symbool tegen slavernij![]()
Daarbij had blackface geen rood aangezette lippen maar lieten ze in die tijd juist een wit randje 'open'.
Het verspreidingsgebied is wel iets groter, maar in essentie klopt dat wel.quote:
Dat kreeg ik niet op school dan.quote:Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het verspreidingsgebied is wel iets groter, maar in essentie klopt dat wel.
FDe laatste zin klopt niet eens. Wat is er mis met zwarte mensen. Kun ji afrikaans dansen?quote:Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het is niet dat ik het stereotype verzonnen heb he? Het bestaat al heel lang. En ja er zit variatie in naast de hoofdkenmerken.
Piet voldoet aan letterlijk 2 kenmerken, kroeshaar of donker haarquote:Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het is niet dat ik het stereotype verzonnen heb he? Het bestaat al heel lang. En ja er zit variatie in naast de hoofdkenmerken.
Zo'n stereotype moet natuurlijk wel een link hebben naar wat er negatief aan was in het verleden. In dit geval racisme/ slavernij. Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.quote:Op zondag 26 november 2017 18:26 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Piet voldoet aan letterlijk 2 kenmerken, kroeshaar of donker haar
Misschien maar dus? Is het dan automatisch een link met slavernij? Is trouwens slavernij niet altijd verboden geweest hier in de polders?quote:Op zondag 26 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zo'n stereotype moet natuurlijk wel een link hebben naar wat er negatief aan was in het verleden. In dit geval racisme/ slavernij. Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
Voor jou misschien, dat jij het zegt en vindt, maakt het nog niet waar.quote:Op zondag 26 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
Slavernij was één van de uitwassen die voortkwam uit een racistisch superioriteitsgedachte. En ja officieel verboden, maar dat hield nog niet in dat zwarte bediendes in Nederland werkelijk 'vrij' waren. Het rechtssysteem was toendertijd veel meer gebaseerd op klassen. Hoe hoger de klasse, hoe meer rechten.quote:Op zondag 26 november 2017 18:32 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Misschien maar dus? Is het dan automatisch een link met slavernij? Is trouwens slavernij niet altijd verboden geweest in Nederland?
Niet om dit nou direct af te schieten, maar hoe kom je hier eigenlijk bij?quote:Op zondag 26 november 2017 18:32 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Is trouwens slavernij niet altijd verboden geweest hier in de polders?
Pff het stereotype is zo zwart omdat alle kenmerken overdreven worden. Hoe zwarter, hoe minderwaardiger was toen de gedachtegang.quote:Op zondag 26 november 2017 18:33 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Voor jou misschien, dat jij het zegt en vindt, maakt het nog niet waar.
Niemand is zo zwart als Pieterbaas. En er valt simpelweg niet meer te achterhalen wat de daadwerkelijke oorsprong is geweest, teveel verhalen die elkaar tegenspreken, teveel mensen die verschillende dingen beweren. Als mensen een 'neger' in Piet zien, moeten ze misschien eerst naar zichzelf kijken.
En wie hadden die zwarte bediendes? Enkele Portugezen (en hebben we het hier over maximaal tientallen) in Amsterdam tijdens n tijdspane van hoogstens n eeuw, maar zoals je zegt is dat geen slaaf. Bediende is ook nog beter dan horige als je het mij vraagt.quote:Op zondag 26 november 2017 18:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Slavernij was één van de uitwassen die voortkwam uit een racistisch superioriteitsgedachte. En ja officieel verboden, maar dat hield nog niet in dat zwarte bediendes in Nederland werkelijk 'vrij' waren. Het rechtssysteem was toendertijd veel meer gebaseerd op klassen. Hoe hoger de klasse, hoe meer rechten.
Alle kenmerken nog wel.quote:Op zondag 26 november 2017 18:37 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Pff het stereotype is zo zwart omdat alle kenmerken overdreven worden. Hoe zwarter, hoe minderwaardiger was toen de gedachtegang.
Herinneringen uit mn studie geschiedenis aan de rug.quote:Op zondag 26 november 2017 18:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet om dit nou direct af te schieten, maar hoe kom je hier eigenlijk bij?
Zal ik een keer opzoeken, maar nu niet. Hou het even weer voor gezien, ben er al weer veel te lang mee bezig en heb hongerquote:Op zondag 26 november 2017 18:38 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Alle kenmerken nog wel.
Dus Piet heeft nu standaard een grote gok, of zo?
En bron van dat 'hoe zwarter, hoe minderwaardiger'?
Eet smakelijkquote:Op zondag 26 november 2017 18:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zal ik een keer opzoeken, maar nu niet. Hou het even weer voor gezien, ben er al weer veel te lang mee bezig en heb honger
Nog even: uit documenten blijkt dat zwarten in rechtsgeschillen bijv. gewoon als 'slaaf' aangeduid konden worden.quote:Op zondag 26 november 2017 18:39 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Herinneringen uit mn studie geschiedenis aan de rug.
Het is eigenlijk wel een sterk argument tegen de link tussen piet en slaaf, want er zijn in Nederland geen negerslaven geweest.
En vroegah was er geen tv, internet of kranten met plaatjes. Dus ja hoe kan men aan slaven gedacht hebben?
Thanks, echt weg nu.quote:
Oh dat wist ik niet. Heb je daar ook een bron van, of zal ik zelf gaan zoeken. (Los van punten die gemaakt moeten worden of discussie, trollen, whatever vind ik t zeer intressant)quote:Op zondag 26 november 2017 18:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nog even: uit documenten blijkt dat zwarten in rechtsgeschillen bijv. gewoon als 'slaaf' aangeduid konden worden.
Niet voor jou misschien, maar gewoon het is zo.quote:Op zondag 26 november 2017 18:33 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Voor jou misschien, dat jij het zegt en vindt, maakt het nog niet waar.
Niemand is zo zwart als Pieterbaas. En er valt simpelweg niet meer te achterhalen wat de daadwerkelijke oorsprong is geweest, teveel verhalen die elkaar tegenspreken, teveel mensen die verschillende dingen beweren. Als mensen een 'neger' in Piet zien, moeten ze misschien eerst naar zichzelf kijken.
Ach, welnee.quote:Op zondag 26 november 2017 19:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niet voor jou misschien, maar gewoon het is zo.
Dit gaat over het zp figuur in de vorm zoals wij die nu nog kennen. Daarvoor (en zelfs daarnaast) zijn er vele andere variaties te vinden die minder of geen connectie hebben met een 'neger'.quote:Op zondag 26 november 2017 19:37 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ach, welnee.
Er zijn veel te veel verhalen over 'de afkomst' van ZP. ''Het is gewoon zo'' is natuurlijk geen bijster goed argument.
Ja maar wij zijn zielig ! Anno 2017 .......quote:Op zondag 26 november 2017 19:31 schreef WodanIsGroot het volgende:
Deze is leuk.
Antoon Rodriguez, "negro oft moriaen" uit Kaapverdie, krijgt in 1566 van het stadsbestuur Antwerpen een getuigschrift van goed gedrag. Waarin staat dat hij dan al 24 jaar in Antwerpen woont en verwer van beroep is (huisschilder).
Hoe kan dat nou tussen die uber witte racisten in 1566
Eerste Afrikanen in huidig Nederland.
Middelburg, 1591
Er is "eenen moor diemen niet can verstaen’ in het Gasthuis, waar armen en zieken worden opgevangen. Twee jaar is hij daar gebleven.
Middelburg, november 1596.
Een groep van 130 Mooren kwam aan in de haven van Middelburg. Deze Afrikanen waren van een Portugees schip gekaapt door een Zeeuwse kapitein en meegenomen naar Zeeland.
De Staten van Zeeland besloten dat ze daar niet als slaven mochten blijven: deze ‘veele Mooren, zoo Mans als Vrouwen ende Kinderen’ waren ‘alle gedoopte Christenen’, en daarom moesten ze ‘in heure vrye liberteyt’ worden gesteld.
De kapitein, die bij de Staten-Generaal protesteerde tegen dit besluit, is twee later met toestemming toch weggevaren met zijn slaven.
Link ?quote:Op zondag 26 november 2017 19:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niet voor jou misschien, maar gewoon het is zo.
Nogmaals, zp werd tot in de jaren '80 gewoon een kroesharige neger genoemd. Als zodanig beschreven. Niet om en nabij, of met een omweg, maar gewoon letterlijk kroesharige neger.
Daar zijn vele voorbeelden van te vinden, van kinderboeken over Sinterklaas en zijn knecht tot krantenartikelen. Kroesharige neger was gewoon de normale beschrijving van zp.
Het werd destijds (1994) door de (Duitse) tekenaar wel bedoeld als aanval op de Nederlandse cultuur. Met name de giftige tulpen, de "Wasserbomben" (Hollandse tomaten) en de irritante bemoeizucht ("Ik ben woedend"-actie) waren toen genoeg om die klotehollanders eens flink op hun nummer te zetten. En terecht.quote:Op zondag 26 november 2017 18:11 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dit is dan ook niet een heel negatief/ racistisch stereotype, hooguit wat oubollig.
Mag ik nu ook verwijzen naar voorgaande delen, waarin vele voorbeelden zijn geplaatst waarin zp letterlijk (kroesharige) neger wordt genoemd?quote:
Jij schrijft 'dat het gewoon zo is'.quote:Op zondag 26 november 2017 20:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Mag ik nu ook verwijzen naar voorgaande delen, waarin vele voorbeelden zijn geplaatst waarin zp letterlijk (kroesharige) neger wordt genoemd?
Anders zal je moeten wachten op mijn antwoord, nu even geen zin meer om op te zoeken.
Ben alleen bang dat we dan alweer een topic verder zijn, misschien wel meer als er nog wat gebeurd. Heb een drukke week voor de boeg.
Dan zal ie zo wel in de Randstad genoemd worden. In Brabant waar ik woon heb ik van mijn leven nog nooit Zwarte Piet horen duiden als een 'kroesharige neger'.quote:Op zondag 26 november 2017 19:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dit gaat over het zp figuur in de vorm zoals wij die nu nog kennen. Daarvoor (en zelfs daarnaast) zijn er vele andere variaties te vinden die minder of geen connectie hebben met een 'neger'.
Maar deze vorm werd al die tijd letterlijk beschreven als neger, kroesharige neger.
Dat ontkennen vind ik echt ontzettend raar, geschiedvervalsing.
Dat je zegt er is niets negatiefs (meer) aan dat figuur nu en daarom niet kwalijk kan ik prima begrijpen, maar dat hele ontkennen dat zp (wat een specifiek figuur is in een lange traditie met verschillende figuren) gemodelleerd is naar een neger is simpelweg je vingers in de oren steken en hard lalalala roepen.
Doe even vertellen dat die negers er als luipaarden uitzien:quote:Op zondag 26 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zo'n stereotype moet natuurlijk wel een link hebben naar wat er negatief aan was in het verleden. In dit geval racisme/ slavernij. Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
Ooh. Sinterklaas en zijn Black Panther.quote:Op zondag 26 november 2017 20:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Doe even vertellen dat die negers er als luipaarden uitzien:
[ afbeelding ]
Ik zie een heleboel boze, zwarte mannen.quote:Op zondag 26 november 2017 20:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Doe even vertellen dat die negers er als luipaarden uitzien:
[ afbeelding ]
Dat is dan ook zo. Vanaf de jaren '60 werd dat steeds minder, vanaf de jaren '80 zie je die benaming niet meer eigenlijk. Iig niet algemeen.quote:Op zondag 26 november 2017 20:16 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Jij schrijft 'dat het gewoon zo is'.
Alleen jammer dat ze als Joden derderangs burgers waren, dat dan weer welquote:Op zondag 26 november 2017 19:31 schreef WodanIsGroot het volgende:
Maar ja toen waren negers nog onbekend, laten we 30 jaar vooruit springen naar Amsterdam in 1622.
De zwarte Marguenta Fonco machtigt twee Portugese joden om haar achterstallig loon te innen uit de nalatenschap van de wederom Portugese Felipe de Saa. altijd weer die buitenlanders die hun problemen importeren
Maar we komen nu in het wic en voc tijdperk, benieuwd wat daar te vinden is. Stay tuned.
17e eeuw
Tussen 1620 en 1710 zijn er tientalle zwarten bediende ter aarde besteld op de joodse begraafplaats Beth Haim in Oudekerk. (alweer buitenstaanders die hun problemen importeren, nu Joden. Maar waar is die racistische Hollandse bevolking?)
Ik zou kiezen voor Thor, Hel en Lokiquote:Op zondag 26 november 2017 20:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ooh. Sinterklaas en zijn Black Panther.
Kan hij ook Iron Man en de Hulk meenemen ?
Primaquote:Op zondag 26 november 2017 20:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zou kiezen voor Thor, Hel en Loki
Donarquote:Op zondag 26 november 2017 20:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zou kiezen voor Thor, Hel en Loki
Donar is geen karakter in het Disney Marvel universum :p De licenties moeten wel betaalbaar blijvenquote:Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Donaren Loki? Ik zou die stoker thuis laten :p maar jouw feestje.
quote:Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
PrimaIs weer eens wat anders dan al die Pieten.
En misschien nog wat andere Disneyfiguren voor de allerkleinsten. Als we dan toch licentiekosten moeten betalen...
De Zoon van de Grote Wodan en zijn Bloedbroeder thuislaten, hoe kun je zo wreed zijn bij een familiefeestquote:Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Donaren Loki? Ik zou die stoker thuis laten :p maar jouw feestje. T kost misschien n oog, maar daar is sinterklaas eigenlijk ook wel mee vertrouwd.
Sorry, maar we hadden het hier over de marvelkarakters. Als je liever mythologie wil moet je er maar voor gaan pleiten dat Piet weer een raaf wordt.quote:Op zondag 26 november 2017 20:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]dit zijn geen Disneyfiguren. Het zijn goden. Waarbij doodsgodin Hel bovendien half zwart is èn aanvoerster van de Wilde Jacht met zijn zwarte geesten. Loki past prima bij sarcastische Sinterklaasgedichten. Wat wild geraas is hem noch Thor/Donar vreemd.
Het is mogelijk (van horen zeggen), maar dat hele "negerslaaf" idee past totaal niet bij de rol van de Zwarte Piet en zijn voorgangers. Vruchtbaarheidsbrenger, voorouder, duivel, demon, dode, zaaier, beul, kindervreter, rechter etc.quote:Op zondag 26 november 2017 18:32 schreef WodanIsGroot het volgende:
Hebben hier ooit groepen negerslaven rond gelopen, ik dacht het niet. Dus dan hoe kan n stereotype gebasseerd zijn op iets wat de bevolking nog nooit gezien heeft?
Eigenlijk was jij de gene en enige die van black phanters naar marvel hopte. Niemand anders hoor :pquote:Op zondag 26 november 2017 20:37 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Sorry, maar we hadden het hier over de marvelkarakters. Als je liever mythologie wil moet je er maar voor gaan pleiten dat Piet weer een raaf wordt.
Dus. Sint met de Avengers. Wellicht ook nog een prinses Leia. En dan de zeven dwergen.
Cultural appropriationquote:Op zondag 26 november 2017 20:37 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Sorry, maar we hadden het hier over de marvelkarakters. Als je liever mythologie wil moet je er maar voor gaan pleiten dat Piet weer een raaf wordt.
Dus. Sint met de Avengers. Wellicht ook nog een prinses Leia. En dan de zeven dwergen.
Lunatiek deed mee. Dat er hier barbaren rondlopen die liever naar Abe de Verteller dan naar Stan Lee luisteren is niet mijn schuldquote:Op zondag 26 november 2017 20:44 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Eigenlijk was jij de gene en enige die van black phanters naar marvel hopte. Niemand anders hoor :p
Vind ik ook. Het enige argument (met moeite) wat over blijft is wat voort vloeit uit de antropomorfisme naar een mens.quote:Op zondag 26 november 2017 20:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is mogelijk (van horen zeggen), maar dat hele "negerslaaf" idee past totaal niet bij de rol van de Zwarte Piet en zijn voorgangers. Vruchtbaarheidsbrenger, voorouder, duivel, demon, dode, zaaier, beul, kindervreter, rechter etc.
Dat laatste is gewoon waar. Als je een stukje in de groene als protest telt.quote:Op zondag 26 november 2017 20:53 schreef BoneThugss het volgende:
Sylvana 'trekt het niet meer'![]()
Die vent allerlei woorden in de mond leggen, beweren dat er sinds 1930 al geprotesteerd wordt, echt wat een quatsch![]()
![]()
Die meneer Breeuwsma doet het hier goed moet ik zeggen.quote:Op zondag 26 november 2017 20:53 schreef BoneThugss het volgende:
Die vent allerlei woorden in de mond leggen, beweren dat er sinds 1930 al geprotesteerd wordt, echt wat een quatsch![]()
![]()
De Groenequote:Op zondag 26 november 2017 21:03 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat laatste is gewoon waar. Als je een stukje in de groene als protest telt.
https://www.groene.nl/art(...)ht-tegen-zwarte-piet
Hysterisch vrouwtje die Sylvana.quote:Op zondag 26 november 2017 20:53 schreef BoneThugss het volgende:
![]()
Beter, denk ikquote:Op zondag 26 november 2017 21:09 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ach, in 1968 was het de panorama.
Is dat beter of slechter
Ik geef de schuld aan de pepernoten die al in juli in de winkels liggenquote:Op zondag 26 november 2017 21:13 schreef BoneThugss het volgende:
Ik begrijp dat ook oprecht niet, hoe kan je nou 'het hele jaar door' last hebben van een 'feestje' dat een paar weken per jaar in beslag neemt. Je hoeft niet naar intochten, je hoeft je niet gediscrimineerd te voelen, je bent niet 'minder' puur omdat een paar witte mannen zich zwart schminken.
Je hoeft er niet eens mee in aanraking te komen als je een beetje je best doet, geen winkel die nog reclame voor ZP gaat maken.
Dat is natuurlijk wel zo makker, maar als het voor mensen iets principieels is doet dat niet echt ter zake.quote:Op zondag 26 november 2017 21:13 schreef BoneThugss het volgende:
Ik begrijp dat ook oprecht niet, hoe kan je nou 'het hele jaar door' last hebben van een 'feestje' dat een paar weken per jaar in beslag neemt. Je hoeft niet naar intochten, je hoeft je niet gediscrimineerd te voelen, je bent niet 'minder' puur omdat een paar witte mannen zich zwart schminken.
Je hoeft er niet eens mee in aanraking te komen als je een beetje je best doet, geen winkel die nog reclame voor ZP gaat maken.
Dat klopt wel ja.quote:Op zondag 26 november 2017 21:16 schreef Abed het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo makker, maar als het voor mensen iets principieels is doet dat niet echt ter zake.
Wisten we toch al? ss moet gewoon haar muil houden in deze. Tuigwijf.quote:Op zondag 26 november 2017 21:08 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Hysterisch vrouwtje die Sylvana.
Dus.quote:Op zondag 26 november 2017 21:21 schreef Slayage het volgende:
Abed kap nou met het stangen van die Tatas...
Dat het gewoon terrorisme. En daar blijft het helaas niet bij. Hele vitrines van winkels worden gesloopt, agenten worden uitgescholden, geweld wordt gebruikt.. Gewoon omdat ze hun punt willen maken.quote:Op zondag 26 november 2017 21:20 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat klopt wel ja.
Maar kom op zeg, Sinterklaashuizen 'besmeuren', snelwegen blokkeren, adressen compleet met kadastergegevens worden het internet opgeflikkerd. Het gaat nergens meer over.
Ik vind Pieterbaas persoonlijk geen karikatuur en er zijn echt te veel verhalen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar gaan schelden waar je kinderen bij zijn vanwege een Pietje die door de schoorsteen komt en voortaan roetvegen heeft![]()
Niets dan negersquote:Op zondag 26 november 2017 21:03 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat laatste is gewoon waar. Als je een stukje in de groene als protest telt.
https://www.groene.nl/art(...)ht-tegen-zwarte-piet
Dussssssquote:
Ik ben het ook totaal niet eens met die Friesen maar om het nu gelijk tuig te noemen.quote:Op zondag 26 november 2017 21:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat het gewoon terrorisme. En daar blijft het helaas niet bij. Hele vitrines van winkels worden gesloopt, agenten worden uitgescholden, geweld wordt gebruikt.. Gewoon omdat ze hun punt willen maken.
ik snap het echt niet dat er nog naar ze geluisterd wordt. Het is gewoon tuig.
De Fries bestaat niet.quote:Op zondag 26 november 2017 21:29 schreef Abed het volgende:
[..]
Ik ben het ook totaal niet eens met die Friesen maar om het nu gelijk tuig te noemen.
Dus, er is nog steeds geen anti met fatsoenlijke feitelijke onderbouwingen aangekomen.quote:
Grappigquote:Op zondag 26 november 2017 21:29 schreef Abed het volgende:
[..]
Ik ben het ook totaal niet eens met die Friesen maar om het nu gelijk tuig te noemen.
quote:
Jahoor. Die bestaan.quote:
Stel je niet zo aan joh met dat populismequote:Op zondag 26 november 2017 21:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Grappig
ik had het over je vriendjes. Waar jij ook tussen mag gaan staan als je wil. Dat tuig heb ik het over. Het tuig dat winkeliers hun vitrines verbouwd, zwarte agenten uitscheld voor 'huisneger', kleine meisjes van 15 slaat omdat ze in een pietenpakje lopen en spullen sloopt welke niet van hun zijn.
Gewoon omdat ze het ergens niet mee eens zijn.
quote:Op zondag 26 november 2017 21:30 schreef Slayage het volgende:
[..]
De Fries bestaat niet.
Net als De Nederlander.
Bier is een waardevol bindmiddelquote:
Vertel het een Fries dat ie niet bestaat.quote:
Mensen die zulke dingen in discussies roepen, wil ik het liefste zelf voor hun bleke kloten het land uitschoppen. Samen met je schoonmoeder,quote:Op zondag 26 november 2017 21:31 schreef WodanIsGroot het volgende:
Die slasausy komt niet voorbij zijn Nederland en 'tata' haat. Heeft hier in dit topic en land niks te zoeken.
Zulke mensen eindigen toch in één van de meren?quote:Op zondag 26 november 2017 21:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vertel het een Fries dat ie niet bestaat.
Denk dat je de a7 niet meer afkomt.
Bluf.
Ah er wordt weer haat en geweld gepredikt, je verwacht het niet.quote:Op zondag 26 november 2017 21:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mensen die zulke dingen in discussies roepen, wil ik het liefste zelf voor hun bleke kloten het land uitschoppen. Samen met je schoonmoeder,.
Oke. Ben jij brieke Ringo uit Den Haag? Dan weet ik je te vinden. kunnen we meeten.quote:Op zondag 26 november 2017 21:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mensen die zulke dingen in discussies roepen, wil ik het liefste zelf voor hun bleke kloten het land uitschoppen. Samen met je schoonmoeder,.
Hehequote:Op zondag 26 november 2017 21:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bluf.
Wat ik me heb laten vertellen... zo ongeveer.quote:Op zondag 26 november 2017 21:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zulke mensen eindigen toch in één van de meren?
Alles kan een bindmiddel zijnquote:
Lol wat gaat er gebeuren danquote:Op zondag 26 november 2017 21:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bluf.
Ja maar bier is het daadwerkelijkquote:
Ligt er aan waar je in Friesland bent in het oosten van Friesland zijn het namelijk messentrekers.quote:Op zondag 26 november 2017 21:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat ik me heb laten vertellen... zo ongeveer.
Dan krijg ik een goede portie klappen denk ik.quote:
Dat gun ik ze dan ook weer niet.quote:Op zondag 26 november 2017 21:39 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je in Friesland bent in het oosten van Friesland zijn het namelijk messentrekers.
Friezen zijn een vredelievend volk hoor .. alleen niet boos maken.quote:Op zondag 26 november 2017 21:39 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dan krijg ik een goede portie klappen denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |