Oh dat wist ik niet. Heb je daar ook een bron van, of zal ik zelf gaan zoeken. (Los van punten die gemaakt moeten worden of discussie, trollen, whatever vind ik t zeer intressant)quote:Op zondag 26 november 2017 18:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nog even: uit documenten blijkt dat zwarten in rechtsgeschillen bijv. gewoon als 'slaaf' aangeduid konden worden.
Niet voor jou misschien, maar gewoon het is zo.quote:Op zondag 26 november 2017 18:33 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Voor jou misschien, dat jij het zegt en vindt, maakt het nog niet waar.
Niemand is zo zwart als Pieterbaas. En er valt simpelweg niet meer te achterhalen wat de daadwerkelijke oorsprong is geweest, teveel verhalen die elkaar tegenspreken, teveel mensen die verschillende dingen beweren. Als mensen een 'neger' in Piet zien, moeten ze misschien eerst naar zichzelf kijken.
Ach, welnee.quote:Op zondag 26 november 2017 19:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niet voor jou misschien, maar gewoon het is zo.
Dit gaat over het zp figuur in de vorm zoals wij die nu nog kennen. Daarvoor (en zelfs daarnaast) zijn er vele andere variaties te vinden die minder of geen connectie hebben met een 'neger'.quote:Op zondag 26 november 2017 19:37 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Ach, welnee.
Er zijn veel te veel verhalen over 'de afkomst' van ZP. ''Het is gewoon zo'' is natuurlijk geen bijster goed argument.
Ja maar wij zijn zielig ! Anno 2017 .......quote:Op zondag 26 november 2017 19:31 schreef WodanIsGroot het volgende:
Deze is leuk.
Antoon Rodriguez, "negro oft moriaen" uit Kaapverdie, krijgt in 1566 van het stadsbestuur Antwerpen een getuigschrift van goed gedrag. Waarin staat dat hij dan al 24 jaar in Antwerpen woont en verwer van beroep is (huisschilder).
Hoe kan dat nou tussen die uber witte racisten in 1566
Eerste Afrikanen in huidig Nederland.
Middelburg, 1591
Er is "eenen moor diemen niet can verstaen’ in het Gasthuis, waar armen en zieken worden opgevangen. Twee jaar is hij daar gebleven.
Middelburg, november 1596.
Een groep van 130 Mooren kwam aan in de haven van Middelburg. Deze Afrikanen waren van een Portugees schip gekaapt door een Zeeuwse kapitein en meegenomen naar Zeeland.
De Staten van Zeeland besloten dat ze daar niet als slaven mochten blijven: deze ‘veele Mooren, zoo Mans als Vrouwen ende Kinderen’ waren ‘alle gedoopte Christenen’, en daarom moesten ze ‘in heure vrye liberteyt’ worden gesteld.
De kapitein, die bij de Staten-Generaal protesteerde tegen dit besluit, is twee later met toestemming toch weggevaren met zijn slaven.
Link ?quote:Op zondag 26 november 2017 19:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Niet voor jou misschien, maar gewoon het is zo.
Nogmaals, zp werd tot in de jaren '80 gewoon een kroesharige neger genoemd. Als zodanig beschreven. Niet om en nabij, of met een omweg, maar gewoon letterlijk kroesharige neger.
Daar zijn vele voorbeelden van te vinden, van kinderboeken over Sinterklaas en zijn knecht tot krantenartikelen. Kroesharige neger was gewoon de normale beschrijving van zp.
Het werd destijds (1994) door de (Duitse) tekenaar wel bedoeld als aanval op de Nederlandse cultuur. Met name de giftige tulpen, de "Wasserbomben" (Hollandse tomaten) en de irritante bemoeizucht ("Ik ben woedend"-actie) waren toen genoeg om die klotehollanders eens flink op hun nummer te zetten. En terecht.quote:Op zondag 26 november 2017 18:11 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dit is dan ook niet een heel negatief/ racistisch stereotype, hooguit wat oubollig.
Mag ik nu ook verwijzen naar voorgaande delen, waarin vele voorbeelden zijn geplaatst waarin zp letterlijk (kroesharige) neger wordt genoemd?quote:
Jij schrijft 'dat het gewoon zo is'.quote:Op zondag 26 november 2017 20:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Mag ik nu ook verwijzen naar voorgaande delen, waarin vele voorbeelden zijn geplaatst waarin zp letterlijk (kroesharige) neger wordt genoemd?
Anders zal je moeten wachten op mijn antwoord, nu even geen zin meer om op te zoeken.
Ben alleen bang dat we dan alweer een topic verder zijn, misschien wel meer als er nog wat gebeurd. Heb een drukke week voor de boeg.
Dan zal ie zo wel in de Randstad genoemd worden. In Brabant waar ik woon heb ik van mijn leven nog nooit Zwarte Piet horen duiden als een 'kroesharige neger'.quote:Op zondag 26 november 2017 19:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dit gaat over het zp figuur in de vorm zoals wij die nu nog kennen. Daarvoor (en zelfs daarnaast) zijn er vele andere variaties te vinden die minder of geen connectie hebben met een 'neger'.
Maar deze vorm werd al die tijd letterlijk beschreven als neger, kroesharige neger.
Dat ontkennen vind ik echt ontzettend raar, geschiedvervalsing.
Dat je zegt er is niets negatiefs (meer) aan dat figuur nu en daarom niet kwalijk kan ik prima begrijpen, maar dat hele ontkennen dat zp (wat een specifiek figuur is in een lange traditie met verschillende figuren) gemodelleerd is naar een neger is simpelweg je vingers in de oren steken en hard lalalala roepen.
Doe even vertellen dat die negers er als luipaarden uitzien:quote:Op zondag 26 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zo'n stereotype moet natuurlijk wel een link hebben naar wat er negatief aan was in het verleden. In dit geval racisme/ slavernij. Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
Ooh. Sinterklaas en zijn Black Panther.quote:Op zondag 26 november 2017 20:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Doe even vertellen dat die negers er als luipaarden uitzien:
[ afbeelding ]
Ik zie een heleboel boze, zwarte mannen.quote:Op zondag 26 november 2017 20:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Doe even vertellen dat die negers er als luipaarden uitzien:
[ afbeelding ]
Dat is dan ook zo. Vanaf de jaren '60 werd dat steeds minder, vanaf de jaren '80 zie je die benaming niet meer eigenlijk. Iig niet algemeen.quote:Op zondag 26 november 2017 20:16 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Jij schrijft 'dat het gewoon zo is'.
Alleen jammer dat ze als Joden derderangs burgers waren, dat dan weer welquote:Op zondag 26 november 2017 19:31 schreef WodanIsGroot het volgende:
Maar ja toen waren negers nog onbekend, laten we 30 jaar vooruit springen naar Amsterdam in 1622.
De zwarte Marguenta Fonco machtigt twee Portugese joden om haar achterstallig loon te innen uit de nalatenschap van de wederom Portugese Felipe de Saa. altijd weer die buitenlanders die hun problemen importeren
Maar we komen nu in het wic en voc tijdperk, benieuwd wat daar te vinden is. Stay tuned.
17e eeuw
Tussen 1620 en 1710 zijn er tientalle zwarten bediende ter aarde besteld op de joodse begraafplaats Beth Haim in Oudekerk. (alweer buitenstaanders die hun problemen importeren, nu Joden. Maar waar is die racistische Hollandse bevolking?)
Ik zou kiezen voor Thor, Hel en Lokiquote:Op zondag 26 november 2017 20:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ooh. Sinterklaas en zijn Black Panther.
Kan hij ook Iron Man en de Hulk meenemen ?
Primaquote:Op zondag 26 november 2017 20:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zou kiezen voor Thor, Hel en Loki
Donarquote:Op zondag 26 november 2017 20:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zou kiezen voor Thor, Hel en Loki
Donar is geen karakter in het Disney Marvel universum :p De licenties moeten wel betaalbaar blijvenquote:Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Donaren Loki? Ik zou die stoker thuis laten :p maar jouw feestje.
quote:Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
PrimaIs weer eens wat anders dan al die Pieten.
En misschien nog wat andere Disneyfiguren voor de allerkleinsten. Als we dan toch licentiekosten moeten betalen...
De Zoon van de Grote Wodan en zijn Bloedbroeder thuislaten, hoe kun je zo wreed zijn bij een familiefeestquote:Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Donaren Loki? Ik zou die stoker thuis laten :p maar jouw feestje. T kost misschien n oog, maar daar is sinterklaas eigenlijk ook wel mee vertrouwd.
Sorry, maar we hadden het hier over de marvelkarakters. Als je liever mythologie wil moet je er maar voor gaan pleiten dat Piet weer een raaf wordt.quote:Op zondag 26 november 2017 20:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]dit zijn geen Disneyfiguren. Het zijn goden. Waarbij doodsgodin Hel bovendien half zwart is èn aanvoerster van de Wilde Jacht met zijn zwarte geesten. Loki past prima bij sarcastische Sinterklaasgedichten. Wat wild geraas is hem noch Thor/Donar vreemd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |