quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.
quote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Als je het mij vraagt moet de rechter zich er nog over uitspreken. Of de straf boeit kan daarna pas blijken.quote:
Jullie eigen munitie vriend. Of mag dat opeens niet nu?quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kortom, iedereen die ZP wil veranderen is hater en racist. Ja, de toon is wel weer gezet ja.
quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jullie eigen munitie vriend. Of mag dat opeens niet nu?
Dat is HET argument als je voor ZP bent, volgens de antipieten.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:36 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Heb ik iemand een hater of racist genoemd?
Zuur zijn ze. Vanaf vanmorgen al.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:38 schreef bedachtzaam het volgende:
Zo, gaat hard ineens, de antipieten boos?
Dus daarmee is dat mijn argument? Volgens mij heb ik dat argument nooit gebruikt.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is HET argument als je voor ZP bent, volgens de antipieten.
Waar jij uitgesproken medestander van bent in deze discussie.
Och, hier werden ook alleen wat boetes uitgedeeld:quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt moet de rechter zich er nog over uitspreken. Of de straf boeit kan daarna pas blijken.
Metroquote:Gasten Marokkaanse bruiloft blokkeren snelweg
De gasten van een Marokkaanse bruiloft in Amsterdam hebben voor een fikse opstopping in het autoverkeer gezorgd. Ze blokkeerden met twee stoeten de snelweg en reden ook te langzaam op de snelweg. De politie moest ter plaatste komen.
Op het eigen Twitteraccount meldt de politie Hoofdwegen dat zij diverse bekeuringen heeft uitgeschreven. Naast het blokkeren van en langzaam rijden op de snelweg, reden sommige gasten ook over het fietspad. Anderen parkeerden op het trottoir en toeterden als er geen gevaar was.
Mooi!quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zuur zijn ze. Vanaf vanmorgen al.
Stuk. Voor. Stuk.
En daar is ie:quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:36 schreef Ryan3 het volgende:
Met een "t" in de TT.
Ik zeg het er maar even bij, want een taalfout is dodelijk tegenwoordig voor iedere stelling. En geen taalfouten en af en toe een zogenaamd "moeilijk woord" ook trouwens. U zult erop worden gepakt.
quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:37 schreef Abed het volgende:
bedreigdLeer Nederlands.
En stop verder met deze leugens verspreiden.
Omdat hiermee het recht op vreedzaam demonstreren werd verhinderd, nogal een belangrijk dingetje in een democratie.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat nu anders zou moeten zijn.
Datquote:
Nee, ze kwamen onderweg helaas in een file...quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat hiermee het recht op vreedzaam demonstreren werd verhinderd, nogal een belangrijk dingetje in een democratie.
Ik kan me voorstellen dat de rechter dat wil meewegen in zijn uitspraak.
Vooral heel veel gehuil, gejankmuil, gesputter en andersoortig pruillipjes-gedoe. Er worden wat bedreigingen geuit en wat mensen die roepen dat er internationaal maar moet worden opgetreden omdat ze hun zin niet krijgenquote:Op zaterdag 18 november 2017 22:38 schreef bedachtzaam het volgende:
Zo, gaat hard ineens, de antipieten boos?
Ongelooflijk hoe hypocriet dat volk is. Voorkomen zovaak demonstraties of publieke optredens met geweld en vieren het als een overwinning, huilen hysterisch als ze worden teruggepakt op een vreedzame manier. Beschuldigen anderen van het uitsluiten van mensen, sluiten alles en iedereen uit die maar een iets rechtsere mening heeft. Noemen alles met een andere mening nazi, racist of extremist en staan te schuimbekken als je ze policor of huiler noemt. Draaien door als je mensen over één kam scheert en scheren zelf als geen andere al hun "tegenstanders" over één kam. Pretenderen de dialoog te willen aangaan, wijkt die dialoog af van hun mening dan staat je een scheldkanonnade of geweldsuitbarsting te wachten.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jullie eigen munitie vriend. Of mag dat opeens niet nu?
Is de antipieten campagne niet een grote schaamteloze stropop? Met alle argumenten er bij?quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus daarmee is dat mijn argument? Volgens mij heb ik dat argument nooit gebruikt.
Het is een schaamteloze stropop.
Als je echt wilt lachen moet je het gehuil op Joop lezen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zuur zijn ze. Vanaf vanmorgen al.
Stuk. Voor. Stuk.
Dat klopt, ga je nou nog uitleggen hoe dat hen een 'zogenaamde kindervriend' maakt?quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat maakt het niet minder strafbaar om de weg te blokkeren.
Ik denk niet dat men juridisch heel ver komt met dat eufemisme voor de weg blokkeren.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, ze kwamen onderweg helaas in een file...
Als je erop staat je te bedienen van stropoppen wel.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is de antipieten campagne niet een grote schaamteloze stropop? Met alle argumenten er bij?
Ik denkt dat ik dan mn 'funny fuse' een overdosis geef.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Als je echt wilt lachen moet je het gehuil op Joop lezen.
Ze pretenderen daarmee het kinderfeestje te redden. "Zogenaamd" omdat het plegen van strafbare feiten nooit in het belang van kinderen kan zijn.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat klopt, ga je nou nog uitleggen hoe dat hen een 'zogenaamde kindervriend' maakt?
Het is bovendien een buitengewoon slecht voorbeeld voor kinderen. Of ga jij je kinderen ook leren dat ze de weg mogen blokkeren als er mensen komen demonstreren die een andere mening hebben.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat klopt, ga je nou nog uitleggen hoe dat hen een 'zogenaamde kindervriend' maakt?
Ik ben al benieuwd naar de reacties.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
quote:Maar volgens Rutte waren het niet de blokkades opwerpende pro-pieten die normaal moesten doen, maar de anti-zwartepiet-demonstranten, wiens vreedzame protest niet eens door kon gaan om dat de burgemeester hen verbood om nog naar Dokkum te komen:
Jij herinnert je dat ook, dat je als kind vol spanning zit te wachten op de komst van Sinterklaas. Wat je dan niet wilt, is dat kinderen geconfronteerd worden met boze demonstranten.
Je zou denken dat er belangrijkere dingen spelen. Seksueel geweld gepleegd door machtige mannen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het hoeft niet gered, waarvan?quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze pretenderen daarmee het kinderfeestje te redden. "Zogenaamd" omdat het plegen van strafbare feiten nooit in het belang van kinderen kan zijn.
Waarom krijg ik het gevoel dat ik mezelf nu herhaal? Wat begrijp je niet aan deze uitleg?
We zullen zien, ik ben bang dat het "verhinderen van een vreedzame demonstratie" juridisch ook niet veel hout gaat snijden aangezien ze nog lang niet op de plaats van bestemming aangekomen waren.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat men juridisch heel ver komt met dat eufemisme voor de weg blokkeren.
Als er iets gered moet worden dan is het aan de burgemeester en de politie om dat te doen. Niet aan burgers die vinden dat zij mogen bepalen wanneer en waar wel of niet gedemonstreerd mag worden. Zij hebben eenvoudig niet het recht om dat te bepalen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:49 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het hoeft niet gered, waarvan?
Welke strafbare feiten zijn vandaag gepleegd dan? Verwijs gerust naar het Wetboek van Strafrecht.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze pretenderen daarmee het kinderfeestje te redden. "Zogenaamd" omdat het plegen van strafbare feiten nooit in het belang van kinderen kan zijn.
Waarom krijg ik het gevoel dat ik mezelf nu herhaal? Wat begrijp je niet aan deze uitleg?
Maar je houdt het ook niet tegen, dat gebeurt gewoon als de gemoederen verhit raken.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als er iets gered moet worden dan is het aan de burgemeester en de politie om dat te doen. Niet aan burgers die vinden dat zij mogen bepalen wanneer en waar wel of niet gedemonstreerd mag worden. Zij hebben eenvoudig niet het recht om dat te bepalen.
Sterke beschrijving van de linksmens.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:42 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ongelooflijk hoe hypocriet dat volk is. Voorkomen zovaak demonstraties of publieke optredens met geweld en vieren het als een overwinning, huilen hysterisch als ze worden teruggepakt op een vreedzame manier. Beschuldigen anderen van het uitsluiten van mensen, sluiten alles en iedereen uit die maar een iets rechtsere mening heeft. Noemen alles met een andere mening nazi, racist of extremist en staan te schuimbekken als je ze policor of huiler noemt. Draaien door als je mensen over één kam scheert en scheren zelf als geen andere al hun "tegenstanders" over één kam. Pretenderen de dialoog te willen aangaan, wijkt die dialoog af van hun mening dan staat je een scheldkanonnade of geweldsuitbarsting te wachten.
En als kers op de taart vinden ze zichzelf zo slim vergeleken met het rechtse kamp en toch zijn velen te dom om hun eigen hypocrisie in te zien en te beseffen dat zij zelf hetgeen zijn waar ze zeggen tegen te strijden.
Het lijkt mij vrij duidelijk wat het motief was om de weg te blokkeren. Laten we nou niet doen alsof die mensen daar toevallig waren en er toevallig een file ontstond.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
We zullen zien, ik ben bang dat het "verhinderen van een vreedzame demonstratie" juridisch ook niet veel hout gaat snijden aangezien ze nog lang niet op de plaats van bestemming aangekomen waren.
Gezien de D66 rechters zal het wel met 5 tientjes boete afgedaan worden.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij duidelijk wat het motief was om de weg te blokkeren. Laten we nou niet doen alsof die mensen daar toevallig waren en er toevallig een file ontstond.
Kun je ook voor op Joop terecht. Mooi om te lezen hoe ze eerst in een tiental artikelen iedereen die een beschuldiging naar hun hoofd gegooid krijgen meteen als dader bestempelen en het vooral opnemen voor de vrouwelijke "slachtoffers" om daarna diezelfde schrijvers het op zien te nemen voor hun redacteur die ook opeens beschuldigd wordt. Overal druipt de hypocrisie er vanaf bij dat volk.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:49 schreef Morendo het volgende:
[..]
Je zou denken dat er belangrijkere dingen spelen. Seksueel geweld gepleegd door machtige mannen bijvoorbeeld.
Vanenburg? Wat hij beweert is dat er doden/slachtoffers gaan vallen in de toekomst en dat iedereen er dan genoeg van krijgt en het hele feestje in onbruik raakt... Tja, wat moet je ervan denken? Eerste wat ik denk is dat er gewoon veel te veel opiniemakers zijn in internetland.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Neen. Die kwinkslag maakte ik.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:55 schreef Kijkertje het volgende:
Ze gaan het serieus gooien op het argument dat er file zou zijn?
Ah ok. Kon me al niet voorstellenquote:Op zaterdag 18 november 2017 22:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen. Die kwinkslag maakte ik.
Dat snijdt net zoveel hout als het "verhinderen van een vreedzame demonstratie"...
Ik denk dat in bepaalde kringen de geesten inmiddels wel rijp zijn voor bomaanslagen op een Sinterklaasfeest.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vanenburg? Wat hij beweert is dat er doden/slachtoffers gaan vallen in de toekomst en dat iedereen er dan genoeg van krijgt en het hele feestje in onbruik raakt... Tja, wat moet je ervan denken? Eerste wat ik denk is dat er gewoon veel te veel opiniemakers zijn in internetland.
Nu blijven de reacties plotseling wel staan... Bij van Jole verdwenen als sneeuw voor de zon...quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Hypocriet is echt het enige woord waar Joop aan voldoet.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Kun je ook voor op Joop terecht. Mooi om te lezen hoe ze eerst in een tiental artikelen iedereen die een beschuldiging naar hun hoofd gegooid krijgen meteen als dader bestempelen en het vooral opnemen voor de vrouwelijke "slachtoffers" om daarna diezelfde schrijvers het op zien te nemen voor hun redacteur die ook opeens beschuldigd wordt. Overal druipt de hypocrisie er vanaf bij dat volk.
Zo achterlijk zullen ze toch niet zijn hoor.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:57 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik denk dat in bepaalde kringen de geesten inmiddels wel rijp zijn voor bomaanslagen op een Sinterklaasfeest.
'Fight fire with fire' ofzo.
Zijn wel mensen aan het doorslaan in ieder geval.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:57 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik denk dat in bepaalde kringen de geesten inmiddels wel rijp zijn voor bomaanslagen op een Sinterklaasfeest.
Godzijdank worden ze dan op tijd gestopt. Op de snelweg.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zijn wel mensen aan het doorslaan in ieder geval.
Zonder gewonden.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
Godzijdank worden ze dan op tijd gestopt. Op de snelweg.
Als dat het motief blijkt te zijn dan kan ik me voorstellen dat de rechter daar waarde aan hecht. Sowieso speelt motivatie wel vaker een rol in het strafrecht. Het kan voor of tegen je werken.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen. Die kwinkslag maakte ik.
Dat snijdt net zoveel hout als het "verhinderen van een vreedzame demonstratie"...
Wat wel linke boel is natuurlijk, maar goed.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
Godzijdank worden ze dan op tijd gestopt. Op de snelweg.
Ze zijn nu opgewarmd kan de intocht volgend jaar mooi in Amsterdam gehouden worden en gaan we hier in Fryslan met popcorn op de bank voor de tv zitten.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:57 schreef Morendo het volgende:
[..]
Alsof ik niet eenzelfde stukje zou kunnen schrijven over rechts georiënteerde mensen. Lekker makkelijk.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sterke beschrijving van de linksmens.
Heel sterk en goed verwoord
Die wedstrijden worden ook zonder uitsupporters gespeeld. Slim idee hoor!quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:59 schreef Ringo het volgende:
Het wordt wel een sneue Ajax-Feyenoord bedoening zo.
Pro- en anti-boohooligans.
Very sad.
Volgend jaar intocht zonder volwassenen. Top plan.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:00 schreef Morendo het volgende:
[..]
Die wedstrijden worden ook zonder uitsupporters gespeeld. Slim idee hoor!
We gaan het zien, ik denk dat er hooguit wat boetes volgens de wegenverkeerswet uitgedeeld worden mbt het blokkeren van de snelweg en dat is het dan.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat het motief blijkt te zijn dan kan ik me voorstellen dat de rechter daar waarde aan hecht. Sowieso speelt motivatie wel vaker een rol in het strafrecht. Het kan voor of tegen je werken.
Kan. En inderdaad, we gaan het zien.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
We gaan het zien, ik denk dat er hooguit wat boetes volgens de wegenverkeerswet uitgedeeld worden mbt het blokkeren van de snelweg en dat is het dan.
Laat gewoon de zeurpieten thuis.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:02 schreef eNGine10 het volgende:
[..]
Volgend jaar intocht zonder volwassenen. Top plan.
Het thuispubliek heeft bij Ajax-Feyenoord en vice versa altijd recht op plek. In dit geval blijven de jankmuilpieten dan gewoon lekker voor altijd thuis. Prima, opgelost, slotje.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:04 schreef Morendo het volgende:
[..]
Laat gewoon de zeurpieten thuis.
Ze hebben er daadwerkelijk voor gezorgd dat het kinderfeest niet verstoord werd door de Anti-Piet demonstranten, dus ze hebben het feest ook gewoon gered.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:47 schreef Molurus het volgende: [..] Ze pretenderen daarmee het kinderfeestje te redden.
Dat kan het zeker wel, de blokkade actie van vandaag is daar een mooi voorbeeld van. Ze hebben met hun overtreding van de wegenverkeerswet, voorkomen dat het kinderfeest werd verstoord en voorkomen dat kinderen getuigen werden van ongeregeldheden.quote:"Zogenaamd" omdat het plegen van strafbare feiten nooit in het belang van kinderen kan zijn.
Omdat je jezelf herhaalt. Je uitleg raakt kant noch wal..quote:Waarom krijg ik het gevoel dat ik mezelf nu herhaal? Wat begrijp je niet aan deze uitleg?
Mwah, als je in die expressie een bepaalde bevolkingsrgoep negatief en op een racsitische manier wegzet (zoals blackface) dan vind ik het not done. Zwarte Piet is echter geen blackface. Blijkbaar snappen die activisten dat niet.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:05 schreef Morendo het volgende:
Voor alle juridische fetisjisten: zou het niet een primair grondrecht zijn om zélf te bepalen of je je gezicht al dan niet schminkt?!
Ik snap de spastische kramp niet waar jullie in schieten.
Dat doet er niet toe.quote:
Je kunt niet weten of “het kinderfeest werd verstoord en voorkomen werd dat kinderen getuigen werden van ongeregeldheden”.quote:Op zondag 19 november 2017 01:12 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ze hebben er daadwerkelijk voor gezorgd dat het kinderfeest niet verstoord werd door de Anti-Piet demonstranten, dus ze hebben het feest ook gewoon gered.
[..]
Dat kan het zeker wel, de blokkade actie van vandaag is daar een mooi voorbeeld van. Ze hebben met hun overtreding van de wegenverkeerswet, voorkomen dat het kinderfeest werd verstoord en voorkomen dat kinderen getuigen werden van ongeregeldheden.
[..]
Omdat je jezelf herhaalt. Je uitleg raakt kant noch wal..
Dat iedere religie leert dat niet-aanhangers van die religie de hel in moeten/gaan, vind ik ook getuigen van dubieuze smaak......quote:Op zondag 19 november 2017 01:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, als je in die expressie een bepaalde bevolkingsrgoep negatief en op een racsitische manier wegzet (zoals blackface) dan vind ik het not done. Zwarte Piet is echter geen blackface. Blijkbaar snappen die activisten dat niet.
Precies! Blackpeacequote:Op zondag 19 november 2017 01:20 schreef DrDentz het volgende:
Vind het wel een grappige actie, beetje Greenpeace-achtig, voertuigen blokkeren enzo, als links krakerstuig zoiets doet wordt het bejubeld op Joop.nl.
Ze hebben het belang van de kinderen in ieder geval niet geschaad, het maakt ze dus op geen enkele manier 'zogenaamde kindervrienden'. En dat was hetgeen waar ik op reageerde, dat hun actie hen 'zogenaamde kindervrienden' zou maken.quote:Op zondag 19 november 2017 01:23 schreef agter het volgende:
[..]
Je kunt niet weten of “het kinderfeest werd verstoord en voorkomen werd dat kinderen getuigen werden van ongeregeldheden”.
Heel simpel.
De plek waar ze mochten demonstreren is aangewezen door de gemeente.
Begrijp ook dat ze een vergunning hadden.
Mensen klemrijden op de snelweg, daarbij zijn al eerder doden gevallen. Ook nu zijn er kop-staart-botsingen geweest.
Bezie dit los van emotie, en dan zul je toch ook zien dat er een enorm risico genomen is. Bovendien ontneemt het burgers hun rechten.
Ah. Wist niet dat dat je vraag was.quote:Op zondag 19 november 2017 01:31 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ze hebben het belang van de kinderen in ieder geval niet geschaad, het maakt ze dus op geen enkele manier 'zogenaamde kindervrienden'. En dat was hetgeen waar ik op reageerde, dat hun actie hen 'zogenaamde kindervrienden' zou maken.
Het is mens-onvriendelijk en dus ook kindonvriendelijk om een onnodige blokkade op te werpen op een openbare weg. In noodgevallen zal er ook een ambulance of brandweer door moeten.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:06 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet, ik vroeg wat er kindonvriendelijk aan was..
Argumenten zijn op, en dan worden ze opeens slaperig. Dat is precíes die Afro-Caribische cultuur waar we hier tegen ageren.quote:Op zondag 19 november 2017 01:32 schreef agter het volgende:
[..]
Ah. Wist niet dat dat je vraag was.
Ik ga naar bed. Het is laat.
O ja, heb jij voorbeelden van zo'n Joop-artikel met een dergelijk gejubel bij blokkade-acties?quote:Op zondag 19 november 2017 01:20 schreef DrDentz het volgende:
Vind het wel een grappige actie, beetje Greenpeace-achtig, voertuigen blokkeren enzo, als links krakerstuig zoiets doet wordt het bejubeld op Joop.nl.
Welnee.quote:Op zondag 19 november 2017 01:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het is mens-onvriendelijk en dus ook kindonvriendelijk om een onnodige blokkade op te werpen op een openbare weg. In noodgevallen zal er ook een ambulance of brandweer door moeten.
Dat kan ongelukken veroorzaken.
Niet dat "links" dit beter doet. Die waren weer bezig met een blokkade op de Erasmusbrug. Verschil kan wel zijn dat een menselijke blokkade van het een op het ander moment aan de kant kan gaan als er loeiende sirenes aankomen. Bij betonblokken is dat moeilijker. Bovendien werd de Erasmusbrug al geblokkeerd vanwege de optocht. Dus die anti-Pieten konden er ook nog wel bij. De betonblok-blokkades kwamen onaangekondigd. Dus dat had gevaar op kunnen leveren bij een noodgeval waar ambulances met sirene vereist zouden zijn.
Vraag is of de tegendemonstratie tegen de Pieten automatisch als kindonvriendelijk moet worden beschouwd. We weten nog helemaal niet hoe men zich zou hebben gedragen. Er zijn wel vaker demonstraties.
Speld?quote:Op zondag 19 november 2017 02:00 schreef WodanIsGroot het volgende:
Joyce Brekelmans
Redacteur Joop.nl
‘Mamma?’
Ja kind.
‘Waarom zijn die mensen boos op Zwarte Piet?’
Omdat Zwarte Piet lijkt op op zwarte mensen, maar op een gemene manier. Zwarte Piet is een verzonnen hulpje van Sinterklaas. Zwarte mensen en kinderen worden vaak gepest met Zwarte Piet, daarom willen ze dat er voor Sinterklaas een ander hulpje wordt verzonnen.
‘Maar waarom worden ze dan gepest met Zwarte Piet?’
Omdat sommige mensen gewoon niet zo aardig zijn. Of het verschil niet weten tussen grappig en gemeen doen. Of omdat ze denken dat ze beter zijn dan zwarte mensen.
‘Waarom denken mensen dat dan mamma?’
Omdat witte mensen in de geschiedenis zo veel lelijke dingen hebben gedaan tegen zwarte mensen, dat sommigen nog steeds geloven dat dat normaal is.
‘Wat voor lelijke dingen dan?’
Nou, zwarte mensen werden ontvoerd, tot slaaf gemaakt en verkocht aan mensen die hen mishandelden. Ze moesten werken zonder dat iemand hen daarvoor betaalde, en zelfs nadat de slavernij werd afgeschaft mochten ze nog niet alle dingen die witte mensen wel mochten.
‘Oh. Maar dat doen we nu niet meer toch mamma?’
Dat zou eigenlijk niet meer moeten mogen nee.
‘Maar waarom is er dan nog geen ander hulpje voor Sinterklaas mamma?’
Omdat mensen niet van verandering houden en denken dat kinderen daar last van zouden hebben.
‘Huh? Maar die zwarte mensen en kinderen hebben er toch last van, dat heb je toch net uitgelegd?’
Ja schat.
‘Nou, dat vind ik dan niet zo aardig.’
Nee schat.
‘Mamma, waarom steekt die man zijn middelvinger op naar die zwarte mevrouw die boos is op Zwarte Piet?’
Omdat hij een eikel is schat. Kom, we gaan pepernoten eten.
De speld van Van Jole in je, en je mag schrijven voor die site.quote:
Ik snap nu waar die naam Bonifatius op slaat. Mooi gezicht dus? Bonifatius, alhoewel 80 toen hij vermoord werd, nabij Dokkum was dus een knappe man? Beetje als mooie Barend (Biesheuvel)?quote:
De witte onderbroeken-brigade.quote:Op zondag 19 november 2017 02:32 schreef Morendo het volgende:
[..]
De speld van Van Jole in je, en je mag schrijven voor die site.
Dat wordt toch zo vaak gedaan?!quote:Op zondag 19 november 2017 03:08 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind dat je wel een paar maanden mag brommen voor het blokkeren van de snelweg. Levensgevaarlijk.
Als er doden bij vallen idd.quote:Op zondag 19 november 2017 03:08 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind dat je wel een paar maanden mag brommen voor het blokkeren van de snelweg. Levensgevaarlijk.
Ja, ik mag niet lachen nu.quote:Op zondag 19 november 2017 03:11 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat wordt toch zo vaak gedaan?!
Bij iedere Marokkaanse/Turkse bruiloft is het tegenwoordig bal.
Ja, we weten niet of Troelstra zich nu omkeert in zijn graf.quote:Op zondag 19 november 2017 03:18 schreef MakkieR het volgende:
Ik zit me net te bedenken dat Friesland van origine nogal veel linkse kiezers had. Los van Groningen de meest linkse provincie en uitgerekend Friesland kickt de activisten uit hun provincie, hoe cool is dat haha.
Ja, die waren links op sociaal-economische onderwerpen, niet vanwege identity politics.quote:Op zondag 19 november 2017 03:18 schreef MakkieR het volgende:
Ik zit me net te bedenken dat Friesland van origine nogal veel linkse kiezers had. Los van Groningen de meest linkse provincie en uitgerekend Friesland kickt de activisten uit hun provincie, hoe cool is dat haha.
In Amsterdam ja, In Friesland nee, daar rijden niet meer dan twee paardenwagens en een trekker op een druilerige zaterdagmiddag. Bovendien in Friesland heerst een dorpsmentaliteit. Oom agent kent bestuurder A en zo niet, als ze Fries met elkaar praten is er al snel binding. De Friese politie heeft een hekel aan activisten, De Friese OM kent de politie en de Friese burgemeesters zullen altijd eerst hun eigen bevolking in bescherming nemen. Niet de raddraaiers vanuit de Randstad.quote:
In "Hoe god verdween uit Jorwerd" van Mak, kun je lezen dat dat ook al weer flink wat jaartjes geleden was dat dat Friesland nog bestond.quote:Op zondag 19 november 2017 03:25 schreef MakkieR het volgende:
[..]
In Amsterdam ja, In Friesland nee, daar rijden niet meer dan twee paardenwagens en een trekker op een druilerige zaterdagmiddag. Bovendien in Friesland heerst een dorpsmentaliteit. Oom agent kent bestuurder A en zo niet, als ze Fries met elkaar praten is er al snel binding. De Friese politie heeft een hekel aan activisten, De Friese OM kent de politie en de Friese burgemeesters zullen altijd eerst hun eigen bevolking in bescherming nemen. Niet de raddraaiers vanuit de Randstad.
Geloof mij nou maar, dit wordt gewoon ouderwets met een handje klap lokaal opgelost. Daar komt geen rechter aan te pas.
Gezien eerdere jaren, denk ik dat men weinig vertrouwen had dat de demonstranten ook echt op de aangewezen plek zouden gaan demonstreren. Demonstreren op een plek waar vrijwel niemand op dat moment aanwezig is, zullen veel demonstranten ook weing zinvol vinden.quote:Op zondag 19 november 2017 01:23 schreef agter het volgende:
[..]
Je kunt niet weten of “het kinderfeest werd verstoord en voorkomen werd dat kinderen getuigen werden van ongeregeldheden”.
Heel simpel.
De plek waar ze mochten demonstreren is aangewezen door de gemeente.
Begrijp ook dat ze een vergunning hadden.
Mensen klemrijden op de snelweg, daarbij zijn al eerder doden gevallen. Ook nu zijn er kop-staart-botsingen geweest.
Bezie dit los van emotie, en dan zul je toch ook zien dat er een enorm risico genomen is. Bovendien ontneemt het burgers hun rechten.
Geen vergunning hebben, wil zover ik weet niet direct zeggen dat de politie (of de burgemeester) de demonstratie dan ook mag doen (of laten) beëindigen. Ik denk dat de burgemeester in de geval geen gelijk gaat krijgen, mocht het ooit aan de rechter worden voorgelegd.quote:Op zondag 19 november 2017 05:12 schreef Morendo het volgende:
Overigens is een andere discussie nog in hoeverre je niet gewoon een grondwettelijk recht hebt om te demonstreren, los van vergunningen.
Dat zal waar zijn. Maar dan is je recht om te mogen demonstreren toch maar mooi vernaggeld.quote:Op zondag 19 november 2017 05:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Geen vergunning hebben, wil zover ik weet niet direct zeggen dat de politie (of de burgemeester) de demonstratie dan ook mag doen (of laten) beëindigen. Ik denk dat de burgemeester in de geval geen gelijk gaat krijgen, mocht het ooit aan de rechter worden voorgelegd.
Tsja, dat is de perfecte samenvatting van deze discussie.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:58 schreef eNGine10 het volgende:
Sowieso ben je heel erg kansloos als je dat takke eind naar Dokkum in een bus gaat zitten om boos te doen.
Maar een snelweg gaan blokkeren... Dan neem je het ook iets te serieus.
Die bereidheid was er 20 jaar terug al.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:57 schreef Morendo het volgende:
[..]
Zou wat zijnquote:Op zondag 19 november 2017 03:11 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat wordt toch zo vaak gedaan?!
Bij iedere Marokkaanse/Turkse bruiloft is het tegenwoordig bal.
Niet overdrijvenquote:Op zondag 19 november 2017 07:30 schreef Kassamiep het volgende:
Al 60 jaar lang 2 groepen kleuters tegenover elkaar.
Dat anti-Piet is helemaal niet vreedzaam, nogal een belangrijk dingetje in een democratiequote:Op zaterdag 18 november 2017 22:41 schreef Molurus het volgende:
Omdat hiermee het recht op vreedzaam demonstreren werd verhinderd, nogal een belangrijk dingetje in een democratie.
Ik mag toch hopen dat we daar geen rechter mee lastig vallen ?quote:Ik kan me voorstellen dat de rechter dat wil meewegen in zijn uitspraak.
Mooi dat de schrijver eerlijk toegeeft dat het helemaal niet om de kinderen gaat maar puur om een gevoel van controle in een wereld die steeds verder uit zijn handen lijkt te glippenquote:
Nee hoor. Het begon al eind jaren 50; met in 1968 het eerste concrete voorstel dat enige maatschappelijke bijval kreeg - 'het witte pieten plan" van Grunbauer. Nadien volgenden er nog tientallen anderen, van voorstellen om Sinterklaas een keer zwart te maken tot oproepen tot aanslagen als Piet gespot zou worden. En in de jaren 80 ging Gerda Havertong ook nog even los tegen Pino in Sesamstraat omdat hij het had gewaagd te denken dat zij omdat ze zwart was vast ook wel een Piet zou zijnquote:Op zondag 19 november 2017 09:19 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Niet overdrijven![]()
60 jaar geleden waren er wel belangrijkere zaken om je druk over te maken, dit is pas van de laatste 10 jaar.
Yup, en tevens dat die KOZP brigade amper recht van spreken heeft.quote:Op zondag 19 november 2017 09:24 schreef Kassamiep het volgende:
Mooi dat de schrijver eerlijk toegeeft dat het helemaal niet om de kinderen gaat maar puur om een gevoel van controle in een wereld die steeds verder uit zijn handen lijkt te glippen
Die paar ingezonden brieven in de krant van '68 en hier en daar wat commentaar is natuurlijk niet vergelijkbaar met wat er nu gebeurt en vooral niet met wat voor podium die AP club zichzelf opeist.quote:Nee hoor. Het begon al eind jaren 50; met in 1968 het eerste concrete voorstel dat enige maatschappelijke bijval kreeg - 'het witte pieten plan" van Grunbauer. Nadien volgenden er nog tientallen anderen, van voorstellen om Sinterklaas een keer zwart te maken tot oproepen tot aanslagen als Piet gespot zou worden. En in de jaren 80 ging Gerda Havertong ook nog even los tegen Pino in Sesamstraat omdat hij het had gewaagd te denken dat zij omdat ze zwart was vast ook wel een Piet zou zijn![]()
Dus nee, niet pas 10 jaar.
Nouja, eigenlijk geeft de schrijver van het artikel KOZP gewoon gelijk - maar zegt hij er "deal with it" achteraan.quote:Op zondag 19 november 2017 10:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Yup, en tevens dat die KOZP brigade amper recht van spreken heeft.
Nou, die aflevering van Sesamstraat vond ik oprecht heftig omdat kinderen het onmogelijk konden missen. Wel iets anders dan mensen die in een achterafsteegje bij een intocht staan roepen.quote:Die paar ingezonden brieven in de krant van '68 en hier en daar wat commentaar is natuurlijk niet vergelijkbaar met wat er nu gebeurt en vooral niet met wat voor podium die AP club zichzelf opeist.
Heel gewoon in een land waar dagelijks 500 km aan file staat!quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, ze kwamen onderweg helaas in een file...
Met de kanttekening dat KOZP onredelijke eisen stelt in vergelijking met de andere kant. Maar goed, ze mogen er best wat van vinden en dat heb ik altijd al prima gevonden, mits ze het een beetje normaal houden maar de behaalde resultaten uit het verleden laten zien dat dat teveel gevraagd is.quote:Op zondag 19 november 2017 10:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nouja, eigenlijk geeft de schrijver van het artikel KOZP gewoon gelijk - maar zegt hij er "deal with it" achteraan.
Dus recht van spreken hebben ze - maar geluisterd worden gaat er niet. En zo hoort het in een vrij land
Of het logisch is weet ik niet wat ik wel zie is dat het een beetje een trend is geworden dat op het moment je bij een minderheid/ de verliezende partij hoort (en dan heb ik het niet over kleur of ras) er allerlei smoezen, uitvluchten, valse beschuldigingen, rekentrucs en weet ik het worden verzonnen om toch een soort van overwinning te claimen en dat de meerderheid het toch echt verkeerd ziet.quote:Maar je hebt gelijk - het debat verhardt. Meer en meer, feller en feller. Maar dat is logisch naarmate meer en meer tijd verstrijkt en de partijen steeds grotere oogkleppen opkrijgen en steeds minder bereid zijn de kant van de ander te zien - of zelfs te zien dat er al heel veel concessies gedaan zijn.
Vooralsnog willen ze helemaal geen pieten, van welke kleur dan ook.quote:Op zondag 19 november 2017 10:24 schreef greatgonzo het volgende:
ik mis eigenlijk nog een praktische oplossing voor dit probleem:
De KOZP beweging wil af van Zwarte Piet.. het moeten maar witte pieten zijn.. Stel... we gaan daar op den duur in mee.. hoe zien ze het voor zich wie dan pieten gaan spelen? Ome Joop wordt meteen herkent als Piet... en de juffen en meesters op scholen hoeven zich ook niet meer in een kostuum te hijsen... Dan is toch meteen de magie van het feest af??
Hebben we daar ooit wat over gehoord vanuit het KOZP kamp? Of willen ze uberhaubt het hele Sinterklaasfeest de nek om draaien?
Nee.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:00 schreef eNGine10 het volgende:
[..]
Alsof ik niet eenzelfde stukje zou kunnen schrijven over rechts georiënteerde mensen. Lekker makkelijk.
Witte mensen mensen hebben geen recht op feesten, gezien hun historie.quote:Op zondag 19 november 2017 10:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Vooralsnog willen ze helemaal geen pieten, van welke kleur dan ook.
Of ze zo ver gaan als het eisen van het afschaffen van het hele feest is onduidelijk, maar dat ligt eraan wanneer ze hun eisen tot herstelbetalingen neer gaan leggen. Ik neem aan dat wanneer niet op die eisen wordt ingegaan dat ze inderdaad het hele feest weg willen hebben. Gevolgd door Koningsdag en Prinsjesdag.
Je bedoelt zoals het al duizenden jaren gaatquote:Op zondag 19 november 2017 10:25 schreef AchJa het volgende:
Of het logisch is weet ik niet wat ik wel zie is dat het een beetje een trend is geworden dat op het moment je bij een minderheid/ de verliezende partij hoort (en dan heb ik het niet over kleur of ras) er allerlei smoezen, uitvluchten, valse beschuldigingen, rekentrucs en weet ik het worden verzonnen om toch een soort van overwinning te claimen en dat de meerderheid het toch echt verkeerd ziet.
Dat was de bedoeling ja. Of ze daar daadwerkelijk gebleven zouden zijn weten we natuurlijk niet;maar het idee was lekker weggestopt en uit het zicht.quote:Op zondag 19 november 2017 10:32 schreef Aardbeientaartjes het volgende:
Die demonstranten hebben toch een eigen plekje waar de kids ze niet zien?
Welnee. De aandacht die ze hadden is allang weggeëbd sinds gisteren.quote:Op zondag 19 november 2017 10:32 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals het al duizenden jaren gaat? Dat is niets nieuws.
Ik ben wel nog aan het dubben of AFA hier nu gewonnen of verloren heeft. Nee, ze hebben niet kunnen demonstreren - maar ze hebben nu wel veel meer mediaaandacht gekregen (en gaan nog meer krijgen in de talkshows). Plus enige sympathie van mensen die vinden dat een snelweg blokkeren slecht is of die het recht op demonstreren hoog achten. Staat weer tegenover dat de meerderheid van Nederland heel erg luid en duidelijk achter de Friezen staat.
Wie denk jij dat dit won ?
Jaja, Piet is een Moor. Een Moslim, die knielt voor de blanke Christen Sint Nicolaas.quote:Op zondag 19 november 2017 10:36 schreef Szikha2 het volgende:
Haha moriaantje zo zwart als roet. Racisten
Jij knalt regelmatig op een file begrijp ik?quote:Op zondag 19 november 2017 10:38 schreef Aardbeientaartjes het volgende:
Ik vind het echt tokkies.. 'door onoplettendheid'. Nee, omdat jullie stilstaan op een snelweg.
Het verkeer platleggen om daar mensen die je niet op je feestje wil hebben mee tegen te houden moet maar kunnen?quote:Op zondag 19 november 2017 09:19 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat we daar geen rechter mee lastig vallen ?
Heeft zo,n rechter niet iets belangrijkers te doen ?
Nee, maar vroeger wat het hooguit die iewat vreemde oom die je een keer op een verjaardag zag die volgens de rest van de familie toch niet zo goed bij zijn hoofd was.quote:Op zondag 19 november 2017 10:32 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals het al duizenden jaren gaat? Dat is niets nieuws.
De ruime meerderheid die voor zwarte piet is, maar die hadden per definitie al gewonnen.quote:Ik ben wel nog aan het dubben of AFA hier nu gewonnen of verloren heeft. Nee, ze hebben niet kunnen demonstreren - maar ze hebben nu wel veel meer mediaaandacht gekregen (en gaan nog meer krijgen in de talkshows). Plus enige sympathie van mensen die vinden dat een snelweg blokkeren slecht is of die het recht op demonstreren hoog achten. Staat weer tegenover dat de meerderheid van Nederland heel erg luid en duidelijk achter de Friezen staat.
Wie denk jij dat dit won ?
Haha madquote:Op zondag 19 november 2017 10:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het verkeer platleggen om daar mensen die je niet op je feestje wil hebben mee tegen te houden moet maar kunnen?
![]()
Juist vanwege deze gedachte die kennelijk bij veel mensen bestaat kan de straf wat mij betreft niet hoog genoeg zijn. Maak maar een voorbeeld van ze.
Niet echt lijkt me.quote:Op zondag 19 november 2017 10:35 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat was de bedoeling ja. Of ze daar daadwerkelijk gebleven zouden zijn weten we natuurlijk niet;maar het idee was lekker weggestopt en uit het zicht.
Nu echter hadden ze een prominente plek in het 20:00 journaal,op omrop fryslan, de frontpage van meerdere nieuwssites en komen ze ongetwijfeld nog wel hun zielige verhaal doen in talkshows. Er heeft er vast ook wel een een whiplash voor extra sympathy points.
Hmm. Toch een win voor ze.
quote:Op zondag 19 november 2017 10:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het verkeer platleggen om daar mensen die je niet op je feestje wil hebben mee tegen te houden moet maar kunnen?
![]()
twitter:SvensTweet twitterde op zaterdag 18-11-2017 om 15:06:22Grachtengordel-beroepsgekwetsden:“Wij gaan die provinciale kutkindertjes wel even vertellen hoe racistisch ze zijn… https://t.co/YxULMfuQME reageer retweet
ha een zielepiet gespot.quote:Op zondag 19 november 2017 10:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
![]()
Juist vanwege deze gedachte die kennelijk bij veel mensen bestaat kan de straf wat mij betreft niet hoog genoeg zijn. Maak maar een voorbeeld van ze.
Hoe zit het dan met de antipieten gisteren op de erasmusbrug?quote:Op zondag 19 november 2017 10:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
![]()
Koning Sven de 1ste der twitterlandia.quote:Op zondag 19 november 2017 10:51 schreef AchJa het volgende:
[..]twitter:SvensTweet twitterde op zaterdag 18-11-2017 om 15:06:22Grachtengordel-beroepsgekwetsden:“Wij gaan die provinciale kutkindertjes wel even vertellen hoe racistisch ze zijn… https://t.co/YxULMfuQME reageer retweet
En van die hele groep kun je 99% karakteriseren als onrendabele nietsnutten die niets bijdragen aan de maatschappij. Profiteurs met een te grote bek.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:42 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ongelooflijk hoe hypocriet dat volk is. Voorkomen zovaak demonstraties of publieke optredens met geweld en vieren het als een overwinning, huilen hysterisch als ze worden teruggepakt op een vreedzame manier. Beschuldigen anderen van het uitsluiten van mensen, sluiten alles en iedereen uit die maar een iets rechtsere mening heeft. Noemen alles met een andere mening nazi, racist of extremist en staan te schuimbekken als je ze policor of huiler noemt. Draaien door als je mensen over één kam scheert en scheren zelf als geen andere al hun "tegenstanders" over één kam. Pretenderen de dialoog te willen aangaan, wijkt die dialoog af van hun mening dan staat je een scheldkanonnade of geweldsuitbarsting te wachten.
En als kers op de taart vinden ze zichzelf zo slim vergeleken met het rechtse kamp en toch zijn velen te dom om hun eigen hypocrisie in te zien en te beseffen dat zij zelf hetgeen zijn waar ze zeggen tegen te strijden.
Even hard straffen ?quote:Op zondag 19 november 2017 10:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de antipieten gisteren op de erasmusbrug?
Geen flauw idee. Maar in algemene zin dient iedereen zich aan de wet te houden.quote:Op zondag 19 november 2017 10:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In de zak naar spanje.quote:Op zondag 19 november 2017 10:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat de extremistische elementen dit debat domineren. De racistische zwarte variant van de KKK en veel laaggeletterde tokkies.quote:Op zondag 19 november 2017 10:57 schreef Falco het volgende:
Gaat het nog steeds over die kleur? Vraag het gewoon de Pieten zelf wat ze er van vinden. Sommigen zullen zwart willen zijn, anders vinden een paar roetvegen ook prima (gemakkelijker schoonmaken)!
Waarom wordt er aan beide kanten van dit 'debat' zo overtrokken en MAD gereageerd?
Zeg je nu.quote:Op zondag 19 november 2017 10:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Maar in algemene zin dient iedereen zich aan de wet te houden.
Wie dat niet doet dient vervolgd te worden, en iemand die vindt dat hij het recht heeft om de wet te overtreden helemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |