http://www.wildgeraasdefilm.nl/quote:WILD GERAAS, Een reis naar de prehistorie
Wild Geraas wordt een serie en gaat internationaal
Deel één was een zoektocht naar de oorsprong van het Sinterklaasfeest. Wild Geraas 2.0 is het natuurlijk vervolg, een ontdekkingsreis via geïsoleerde plekken naar het ontstaan van deze traditie die aan de basis van de Europese cultuur staat.
De VN organisatie Unesco stelt: immaterieel erfgoed van de mensheid omvat vieringen, tradities, overgedragen van generatie op generatie. 'De basis van een gemeenschap.' Ook het sinterklaasfeest staat sinds 2015 op de lijst Cultureel Erfgoed in Nederland, inclusief Zwarte Pieten. Nederland heeft dit verdrag geratificeerd. Het decemberfeest vernietigen zou onjuist zijn. Wild Geraas 2.0 laat de 'discussie' links liggen.
Stop de demonisering van een volksheld.
Het vervolg van Wild Geraas door Arnold Jan Scheer.quote:Steun de film op Cinecrowd
De crowdfund start 5 november 2017.
De aanmelding van Zwarte Pieten schijnt zodanig overweldigend te zijn dat er een bericht uit moet gaan dat er niet meer nodig zijn.quote:Zo’n 150 Zwarte Pieten worden er nu op donderdag 23 november verwacht bij de protestactie ’Haal Zwarte Piet Terug naar het Streekhof’, in het winkelcentrum in Bovenkarspel. Dat zegt initiatiefneemster Wendy uit Grootebroek, die door de politie en gemeente Stede Broec inmiddels is benaderd voor nader overleg. ,,Ze willen graag weten wat ik precies van plan ben en wat ik allemaal al geregeld heb.’’
https://www.facebook.com/(...)&id=2019900598294239quote:De ludieke actie ’Haal Zwarte Piet Terug naar het Streekhof’ op donderdag 23 november gaat door. Maar meer Pieten dan zich nu al hebben aangemeld, heeft initiatiefneemster Wendy uit Grootebroek niet nodig. ,,We willen het wel overzichtelijk houden.’’
In nauw overleg met de gemeente Stede Broec en de politie is dit afgesproken. Als het aan gemeente en politie lag, zou de tocht wellicht niet doorgaan, erkent Wendy. ,,Ze waren een beetje bang dat het uit de hand zou lopen. Ze dachten ook dat we nog niets georganiseerd hadden.’’
Ik ga stuk hierquote:Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:
Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).
Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.
Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.
Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".
En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
Nou, sorry hoor maar wimpels kunnen echt niet meer!quote:Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:
Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).
Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.
Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.
Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".
En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
Whehehequote:Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:
Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
Dat is nog het meest hilarische (of erg) idd.quote:Op vrijdag 3 november 2017 11:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Whehehe
En dan lees ik dit met het idee dat er ook daadwerkelijk zo krom gedacht wordt.
Welke baard?quote:Op vrijdag 3 november 2017 16:45 schreef Avinus het volgende:
Sinterklaas is niet gender-neutraal. De baard is controversieel, die moet eraf.
Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?quote:Op zondag 5 november 2017 00:53 schreef Montagui het volgende:
Als tegenhanger van Wild Geraas enkele vermakelijke views van de 'blackface' georienteerden.
Duidelijk geen enkel benul en wil om de traditie te leren kennen. Ze zien 'blackface' vanuit hun Amerikaanse achtergrond en dan is dat al meteen not done
Bedankt Henk.quote:Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.
Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.
Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.
Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee
Verder een grof schandaal dat t er nog is.
Je kan het Amerikanen niet kwalijk nemen dat ze achterlijk zijn.quote:Op zondag 5 november 2017 01:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
Nou kon ik dat maar.quote:Op zondag 5 november 2017 01:27 schreef JanCees het volgende:
[..]
als je het niet bevalt ga dan lekker terug naar je eigen land, zeurpiet
Nou, kom maar op met je bron dat Zwarte Piet een (ex)negerslaaf is.quote:Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.
Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.
Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.
Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee
Verder een grof schandaal dat t er nog is.
Inderdaad. Daarbij, wie is zij om een ander land/cultuur te veroordelen omdat ze 2 keer Kerstmis vieren. Dat maken we nog altijd zelf uit.quote:Op zondag 5 november 2017 01:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
Ik raad je aan mijn post nogmaals te lezenquote:Op zondag 5 november 2017 01:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nou, kom maar op met je bron dat Zwarte Piet een (ex)negerslaaf is.
quote:Op zondag 5 november 2017 01:37 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Ik raad je aan mijn post nogmaals te lezen
Gedaan. En nu?quote:Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.
Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.
Ah mening. Dat respecteer ik.quote:Op zondag 5 november 2017 01:42 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Nu zou je kunnen leren over wat het hebben van een mening inhoud. Belhamel
En dat is dan weder jou meningquote:Op zondag 5 november 2017 01:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ah mening. Dat respecteer ik.
Vind het alleen altijd jammer wanneer een mening gebaseerd is op bv onderbuikgevoelens zonder enige onderbouwing.
Misschien dat je je toch eens zou moeten verdiepen in deze traditie....kijk bv eens 'wild geraas'. of zo. Een totaal andere blik op Zwarte Piet dan die jij hebt en die niets met slavernij te maken heeft.quote:Op zondag 5 november 2017 02:00 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
En dat is dan weder jou mening
Waar de een onderbuikgevoel ziet ziet de ander logica. Of zal het mode zijn die ape pakjes en louter toeval dat dit feest origineerd uit een tijd waarin slavernij "oké" was ? Wie zal het zeggen. Ik heb het er trouwens niet over of deze "pieterbazen" slaaf waren danwel vrij man. In beide gevallen kwalificeer ik het feest als abject.
Uiteraard zou niet weten waarom niet , en of het überhaupt mogelijk is om dat niet te gunnen maar dat is weer iets anders.quote:Op zondag 5 november 2017 02:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Misschien dat je je toch eens zou moeten verdiepen in deze traditie....kijk bv eens 'wild geraas'. of zo. Een totaal andere blik op Zwarte Piet dan die jij hebt en die niets met slavernij te maken heeft.
Make no mistake. Ik gun jou jouw blik op deze zaak, maar gun jij mij ook de mijne?
Ja mening... en het dan evident noemen dat... terwijl je argumenten schitteren in afwezigheid. Als je je wat beter in de materie verdiept, dan is het zo evident niet meer.quote:Op zondag 5 november 2017 01:42 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Nu zou je kunnen leren over wat het hebben van een mening inhoud. Belhamel
Jij stelt donkere mensen gelijk aan dom, klungelig en onderdanig.quote:Op zondag 5 november 2017 02:22 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Uiteraard zou niet weten waarom niet , en of het überhaupt mogelijk is om dat niet te gunnen maar dat is weer iets anders.
Het hele beeld van een man op een paard die de lakens uitdeelt , weet nou niet of je dat kinderen wil meegeven.
Het is al zo slecht gesteld met gelijkheid in de wereld. En ja dat die man op dat paard toevallig wit is en die hulpjes zwart (die ook vaak als dom en klungelig worden neergezet ) + die slaven pakjes oorbellen en kroesjaar is allemaal zeer ongelukkig gekozen. Maar het is aan het veranderen, ik heb de meeste problemen met de traditie hoe die is zeg 10 jaar terug waar veel mensen aan vast willen houden.
Bedankt voor je bron , wellicht kijk ik er eens naar wanneer het mij interesseert.
Een ouwe baas die met koud decemberweer de hele nacht met z’n paard het dak op moet?quote:Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
St Nicolaas en zijn knechten als handlanger en uitvoerder van de sleepwet.quote:Pieter gluurt door elke schoorsteen
en hij meldt de goede Sint
die geduldig staat te wachten
ieder ongehoorzaam kind.
Alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet.
We hebben de aivd echt niet nodig. Nog een reden.quote:Op zondag 5 november 2017 09:36 schreef Oud_student het volgende:
Wat te denken van het lied:
[..]
St Nicolaas en zijn knechten als handlanger en uitvoerder van de sleepwet.
Er wordt de suggestie gewekt dat je alleen maar welkom bent als je iets brengt,quote:Hoor wie klopt daar kinderen,
Hoor wie klopt daar kinderen.
Hoor wie tikt daar zachtjes tegen 't raam.
't Is een vreemdeling zeker,
die verdwaalt is zeker.
'k Zal eens even vragen naar zijn naam:
Sint Nicolaas, Sint Nicolaas
brengt ons vanavond een bezoek
en strooit dan wat lekkers
in d' één of andere hoek.
Couplet 1 is duidelijk voor meisjes en couplet 2 voor jongens.quote:O, kom er eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,
Alles gekregen van die goede Sint.
Een pop met krulletjes in het haar
een snoezig jurkje kant en klaar
twee kaatseballen in een net
een letter van banket
O, kom er eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,
Alles gekregen van die goede Sint.
Een bromtol met een zweep erbij,
een doos blokken, ook voor mij!
En schaatsen en een autoped,
een letter van banket.
Dit is wel heel grappig: het erg vinden dat het paard van Sinterklaas wit is.quote:Het is al zo slecht gesteld met gelijkheid in de wereld. En ja dat die man op dat paard toevallig wit is en die hulpjes zwart
quote:Hij komt!
Hij komt, hij komt, de lieve goede Sint.
Mijn beste vrind, uw beste vrind, de vrind van ieder kind!
Mijn hartje klopt, mijn hartje klopt zo blij.
Wat brengt hij mij, wat brengt hij u, wat brengt hij u en mij?
Wie zoet was, koek! Wie stout was krijgt een roe!
Hij komt, hij komt, de lieve goede Sint.
Mijn beste vrind, uw beste vrind, de vrind van ieder kind!
Daar staat hij al, die lieve goede Sint.
Mijn beste vriend, jouw beste vriend, de vriend van ieder kind.
Toch wel niet-op-dieren-geteste-lippenstift?quote:Op zondag 5 november 2017 10:09 schreef govie het volgende:
Wij vieren sinterklaas met krampusjes met rode lippenstift op.
LOLquote:Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:
Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).
Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.
Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.
Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".
En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
Dit is dan wel weer politiek correct, de AOW leeftijd kan nog veel verder worden opgerekt.quote:Op zondag 5 november 2017 09:33 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Een ouwe baas die met koud decemberweer de hele nacht met z’n paard het dak op moet?
Nou, deze pensioengerechtigde heeft het al hard zat.
Nee, een schimmel is geen wit paard. Zie Wikipedia.quote:Op zondag 5 november 2017 09:54 schreef Avinus het volgende:
[..]
Dit is wel heel grappig: het erg vinden dat het paard van Sinterklaas wit is.
Heeft niets met ras te maken. Ook Wodan reed op een schimmel (= wit paard) over de daken. Een schimmel was een heilig dier bij de Germanen.
Nu je erover begint, wel opvallend dat de beschermers van de Nederlandse cultuur niet te hoop lopen tegen het cultureel imperialisme van de Kerstman en Halloween, dat toch afdoet aan Sinterklaas en St.Maarten. Het is overigens wel tekenend voor deze tijd dat politieke correctheid, culturele projectie en de belangen van bijvoorbeeld Coco Cola hand in hand gaan.quote:Op zondag 5 november 2017 01:16 schreef Lunatiek het volgende:
Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
Is zo'n pakje niet lastig bij het katoenplukken dan? En duur voor de eigenaar lijkt me. Het lijkt eerder geinspireerd op een mode in Europa van zwarte pages. Of die in de positie waren om heel hard over hun arbeidsvoorwaarden te onderhandelen waag ik te betwijfelen, maar daarin is niet echt een verschil met blanke tijdgenoten, en het staat heel ver af van met een slavenschip naar een plantage vervoerd worden.quote:Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.
De iconische Zwarte Piet zoals we hem nu kennen is al heel lang geleden op een paard afgebeeld. Alleen om nou bij elke intocht en voor elke strooiactie in winkelcentrum Paddepoel een manege leeg te trekken is ook weer zoiets.quote:Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.
Ik ben niet tegen de roetpiet hoor, en we moeten natuurlijk ook gewoon vaststellen dat het een traditie uit een racistisch tijdperk is waarin er in Nederland gewoon geen negers waren. Maar daarmee zat er dus ook niks denigrerends tegenover een bevolkingsgroep in. Er is dan ook best veel veranderd sinds we donkere huidskleuren in Nederland hebben. ZP is niet langer de boeman met de roe, maar juist de 'good cop'. Hij is ook juist aangekleed om elke mogelijke verwarring met de donkergetinte Nederlander te vermijden, ouders die toch al leugen op leugen stapelen om hun kinderen dit wijs te maken voegen daar nog aan toe dat het zwarte van de schoorsteen voor het geval die kinderen dat met een donkere huid zouden associeren. Hoe meer het een iconisch type is, een soort stripfiguur, des te minder is de associatie met huidskleur.quote:Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.
Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee
Verder een grof schandaal dat t er nog is.
Zo lijkt het net of blanken en lichtgetinten zich gediscrimineerd voelden omdat ze geen zwarte piet 'mochten' spelen.quote:Bij ons is zwart geen huidskleur, maar roet. Iedereen kan piet worden, of je nu wit, licht of donker getint bent.''
Dat 'Amsterdam' snapt al jaren niet zo veel meer van wat er zich afspeelt buiten de ring.quote:Op maandag 6 november 2017 22:11 schreef KingRadler het volgende:
Amsterdam begrijpt het alleen maar roetveeg pieten
https://www.ad.nl/amsterd(...)easkruisen~a77149bf/
Dus Amsterdam maakt het negers onmogelijk om als Zwarte-Piet mee te doen? Racisme.quote:Op maandag 6 november 2017 22:11 schreef KingRadler het volgende:
Amsterdam begrijpt het alleen maar roetveeg pieten
https://www.ad.nl/amsterd(...)easkruisen~a77149bf/
Dat wordt een heel heet feestje op de pietenboot dit jaar.quote:
Terminale Piet.quote:
quote:
Ze lijken nu juist op de slavendrijvers van de Spaanse Armadaquote:Evenhuis benadrukt dat hij wil dat de pieten in Amsterdam op geen enkele manier geassocieerd kunnen worden met mensen uit de tijd van de slavernij.
quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:42 schreef butz0rs het volgende:
[..]
[..]
Ze lijken nu juist op de slavendrijvers van de Spaanse Armada
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:52 schreef indiaantje89 het volgende:
Volgens NOS heeft Amsterdam nu afgerekend met de Zwarte Piet discussie.
Wat mij betreft prima, Amsterdam was toch al verloren. Als de rest gan het land dan ook maar zelf mag kiezen dan.
Heel slim van jou. Je hebt ontdekt dat Zwarte Piet een fictief karakter is. Nou ik er over nadenk: de paashaas en de kerstman hebben ook vreemde eigenschappen die totaal niet logisch zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:39 schreef Desmosedici het volgende:
Het meest gehoorde argument van de pro zwartepiet tokkies is, "zwartepiet is zwart door het roet van de schoorstenen". Nooit gezien dat je van een schoorsteen kroeshaar krijgt en flinke rode lippen. Ik heb nooit problemen gehad met zwartepiet. Maar heb nu ondertussen wel een probleem met al de tokkies en al hun excuses wat zwarte piet wel of niet is. Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...
Als het echt een persoon moet voorstellen die veel door de schoorsteen gaat hoort het er zo uit te zien:
[ afbeelding ]
Maak van mijn part zijn kleding ook mar vies ...
Niet iedereen is het met jou eens dat alle negers zielig zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Alles pieten buiten de randstad zullen gewoon zwart zijn lijkt mij.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Want we zijn gevoeliger geworden de afgelopen jaren? Anno 2017 moet men zich eens bezig houden met zaken die er wel toe doen.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik gun je je overwinning. Voor iemand als jij valt het allemaal niet mee tegenwoordig: kwetsende meningen, kwetsende stripfiguren, kwetsende tradities, jij kan je hoofd niet keren of je ontdek wel iets nieuws wat kwetst. Voel je je nou al wat veiliger in je safe space nu die weer een stukje groter geworden is?quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Er is steeds minder begrip voor tegenstanders van zwarte piet. Het feit dat er voor het eerst in bijna 10 jaar geen tegendemonstratie op de agenda staat zegt genoeg.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
quote:Vooral roetveegpieten in steden
Sinds de discussie over Zwarte Piet hebben veel steden afgelopen jaren aanpassingen aangebracht aan het uiterlijk van het hulpje van Sinterklaas. Iedere stad doet het op zijn eigen manier, met roetveegpieten in de meerderheid. Amsterdam pakt het dit jaar groots aan en verandert het uiterlijk van de zwarte pieten volledig.
Amsterdamse pieten krijgen nieuwe felgekleurde pakken en pruiken van halflang, donkerbruin golvend haar. De nieuwe Piet is geïnspireerd op het uiterlijk van Spaanse edellieden uit de zestiende eeuw.
Den Haag houdt het bij roetveegpieten. Zij komen er met meer en minder roet. “En omdat de ene schoorsteen van binnen schoner is dan de andere, betekent het ook dat iedere piet er anders uit zal zien.” Voor de stad is vooral de onherkenbaarheid van de pieten belangrijk. “Als kinderen de pieten herkennen is het niet leuk meer voor ze”, aldus de woordvoerder van de sinterklaasintocht.
In Utrecht zijn het op een enkeling na roetveegpieten. Er zijn een paar bruingeschminkte pieten tussen de roetveegpieten-menigte te zien.
Rotterdam wilde niets zeggen over het uiterlijk van Zwarte Piet, dat zal pas op de dag zelf blijken. Ook wil het Friese Dokkum, waar dit jaar de landelijke intocht van Sinterklaas is, nog niets over het uiterlijk van de pieten kwijt.
Mooie frame direct in de eerste zin. 85% van je medelanders uitmaken voor tokkie. Zo moet je dus een discussie winnen tegenwoordig. Gewoon alle validiteit uit je tegenstander framen voordat jij met je argument komt.quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:39 schreef Desmosedici het volgende:
Het meest gehoorde argument van de pro zwartepiet tokkies is, "zwartepiet is zwart door het roet van de schoorstenen". Nooit gezien dat je van een schoorsteen kroeshaar krijgt en flinke rode lippen. Ik heb nooit problemen gehad met zwartepiet. Maar heb nu ondertussen wel een probleem met al de tokkies en al hun excuses wat zwarte piet wel of niet is. Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...
Als het echt een persoon moet voorstellen die veel door de schoorsteen gaat hoort het er zo uit te zien:
[ afbeelding ]
Maak van mijn part zijn kleding ook mar vies ...
Waar zit jij met he hoofd als er 2 posts boven je totaal wat anders gemeld wordt?quote:Op dinsdag 7 november 2017 01:33 schreef Kijkertje het volgende:
Eerst de grote steden. Zij zijn 'traditioneel' de voortrekkers in culturele veranderingen. De rest heeft gewoon nog even tijd nodig om aan het idee te wennen.
[..]
Daar draait dit juist om. Gelijkheid.quote:Op dinsdag 7 november 2017 01:05 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Want we zijn gevoeliger geworden de afgelopen jaren? Anno 2017 moet men zich eens bezig houden met zaken die er wel toe doen.
Ging het maar over gelijkheid. Dit heeft daar helemaal niets mee te maken.quote:Op dinsdag 7 november 2017 01:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar draait dit juist om. Gelijkheid.
Dat mensen zoals jij dat niet zien is nou net het probleem.quote:Op dinsdag 7 november 2017 02:16 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Ging het maar over gelijkheid. Dit heeft daar helemaal niets mee te maken.
Whehehequote:Op dinsdag 7 november 2017 00:42 schreef butz0rs het volgende:
[..]
[..]
Ze lijken nu juist op de slavendrijvers van de Spaanse Armada
Denk en hoop het nietquote:Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Bron?quote:Op dinsdag 7 november 2017 00:39 schreef Desmosedici het volgende:
Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...
Nee dus.quote:Als het echt een persoon moet voorstellen...
Vind het er niet mooi uitzienquote:
Zoals het hoortquote:Op dinsdag 7 november 2017 01:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Alles pieten buiten de randstad zullen gewoon zwart zijn lijkt mij.
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-of-bruin~aaef7531/quote:Meeste gemeenten houden Piet bij intocht zwart (of bruin)
PIETENATLASOok dit jaar is Piet bij veruit de meeste sinterklaasintochten in Nederland zwart of (donker)bruin. In een relatief klein aantal gemeenten lopen tussen de traditionele Pieten ook roetveegpieten mee, in drie plaatsen doen alleen maar roetveegpieten mee aan de intocht.
Dat blijkt uit de Pietenatlas 2017 (zie kaart hieronder), een rondgang van deze krant en haar regionale zusterkranten onder 272 van de 388 gemeenten of sinterklaascomités in Nederland. We vroegen daarbij naar de kleur van Piet in de grootste kern van die gemeente.
In 239 van die plaatsen is Piet bij de intocht zwart of (donkerbruin). Zeventien comités melden dat er enkele tot veel roetveegpieten meelopen. In twee van Nederlands grootste steden (Amsterdam, Den Haag) en in Meppel lopen enkel nog roetveegpieten mee. Rotterdam maakt de kleur van Piet pas een dag voor de intocht bekend, vorig jaar liepen daar zowel bruine als roetveegpieten mee. In de vierde stad van Nederland, Utrecht, lopen dit jaar voor het laatste klassieke Pieten mee.
Laatste moment
Een aantal comités wilde, soms uit vrees voor ordeverstoringen tijdens de intocht, geen antwoord geven op de vragen. Ook beslissen sommige organisaties pas op het laatste moment over de kleur van Piet, zij wachten de ontwikkelingen in het Sinterklaasjournaal af. Dat gaf gisteren aan dat er dit jaar geen felgekleurde Pieten meer te zien zijn, maar wel een 'bont gezelschap aan helpers'.
Sponsors
Daarmee lijkt de Piet-discussie die in 2011 weer de kop opstak en jarenlang fel voortwoekerde, vooralsnog niet tot een verdere, wijd verspreide verandering bij de intochten in Nederland te leiden. Het aantal gemeenten dat roetveegpieten bij de intocht laat meelopen, neemt niet toe. Vorig jaar was dat het geval bij 21 intochten van de ondervraagde 289 gemeenten.
Veel sinterklaascomités geven aan dat de discussie in hun dorp of stad ‘helemaal niet speelt’. ,,Mensen vragen hier niet om andere Pieten”, stellen meerdere intochtcomités. Ook geven organisatoren aan dat de sponsors van hun intochten specifiek om een ‘klassieke’ Piet vragen. Als er tijdens de intocht andere Pieten meelopen, staat daarmee de sponsoring van volgend jaar op de tocht, is de soms rechtstreeks uitgesproken boodschap.
Ook een praktisch bezwaar wordt door veel comités genoemd: in de kleinere steden en dorpen maken roetveegpieten de acteurs te herkenbaar. Piet heeft overigens nergens meer kroeshaar en dikke, rode lippen, zoals in vorige decennia het geval was. Een flink aantal organisatoren geeft ook aan de discussie over Piet beu te zijn en de vragen van deze krant niet op prijs te stellen. ,,De media houden de discussie in leven”, stellen zij.
In gemeenten waarin Piet wel van kleur verandert, leidt dat soms tot conflicten. Zo besloot het sinterklaascomité van Amstelveen de intocht dit jaar niet meer te organiseren toen de gemeente als voorwaarde stelde dat er ook anders gekleurde Pieten zouden meelopen. De gemeente antwoordde niet op de vraag hoe de situatie er nu voor staat. In Utrecht kwam er een compromis: een aantal ‘oudgedienden’ mag dit jaar nog één keer als volledig geschminkte Piet meelopen, vanaf 2018 stapt de stad helemaal af van de klassieke Piet.
Toename verschillen
De laatste zes jaar hebben een enorme verschuiving laten zien, zeker als je beseft dat de er al sinds het begin van de 20ste eeuw kritiek is geweest op Zwarte Piet
Jop Euwijk en Frank Rensen
Jop Euwijk en Frank Rensen van historisch onderzoeksbureau Het Citaat verwachten dat de lokale verschillen tussen Piet zullen toenemen. ,,In de ene plaats pikzwart, in de andere plaats alle kleuren van de regenboog. Het sinterklaasfeest is altijd al van streek tot streek anders ingevuld”, schrijven zij in hun nieuwe boek De identiteitscrisis van Zwarte Piet. ,,De Zwarte Piet die jullie hebben onderzocht, is de afgelopen vijf jaar weinig verandert op het gebied van kleur. Maar 'traditioneel' is die Zwarte Piet strikt genomen niet, want de traditie verandert steeds”, stellen zij.
,,De laatste zes jaar hebben een enorme verschuiving laten zien, zeker als je beseft dat de er al sinds het begin van de 20ste eeuw kritiek is geweest op Zwarte Piet. We zitten nu echt op een omslagpunt, al is het niet in een jaartje geregeld. Het enge en bestraffende element van de sinterklaasviering - tegenwoordig bijna verdwenen - is ook meer dan 100 jaar onderwerp van discussie geweest.”
Hun historische onderzoek leverde overigens geen sluitend bewijs op voor de vraag waar de figuur van Zwarte Piet nu precies vandaan komt. ,,Daar is, ook onder wetenschappers, geen consensus over. Het ware verhaal bestaat niet. Maar dat het fenomeen grote raakvlakken vertoont met racistische stereotypen lijkt ons onomstotelijk bewezen."
Ik woon in de randstad en heb toch het idee dat dit vooral een Amsterdams verschijnsel is.quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:02 schreef ChrisCarter het volgende:
Buiten de randstad is men tenminste niet zo aan het miepen hierover gelukkig. Maar goed ook want onze lokale pietengroep bevat een aantal donkere mensen die niet meer mee kunnen doen als alleen roetpieten ( ) nog maar mogen/de norm zijn.
De kindjes in het AZC (en daar zitten ook een hoop Somaliers) vinden het elk jaar weer fantastisch als we langskomen.
Zie kaartje in de link van Paul hierboven. Overgrootste gedeelte randstad is het zwarte piet geblazen.quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon in de randstad en heb toch het idee dat dit vooral een Amsterdams verschijnsel is.
Ik geloof daar niet zo in. Je ziet juist vaak met dit soort culturele verschuivingen dat het 'grass-root' bewegingen zijn. Die dwing je niet van boven af.quote:Op dinsdag 7 november 2017 01:33 schreef Kijkertje het volgende:
Eerst de grote steden. Zij zijn 'traditioneel' de voortrekkers in culturele veranderingen. De rest heeft gewoon nog even tijd nodig om aan het idee te wennen.
[..]
waarom zouden die dan niet mee kunnen doen?quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:02 schreef ChrisCarter het volgende:
Buiten de randstad is men tenminste niet zo aan het miepen hierover gelukkig. Maar goed ook want onze lokale pietengroep bevat een aantal donkere mensen die niet meer mee kunnen doen als alleen roetpieten ( ) nog maar mogen/de norm zijn.
Volgens mij valt dat wel mee. Natuurlijk gaat z'n overgang geleidelijk en gaat het hier op het Brabantse platteland iets langzamer. Maar ook hier zijn er veranderingen. Zo merk je bijvoorbeeld dat supermarkten geen zwarte piet meer afbeelden.quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:12 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Je ziet juist vaak met dit soort culturele verschuivingen dat het 'grass-root' bewegingen zijn. Die dwing je niet van boven af.
De meeste mensen 'in de provincie' zullen zich hier niets van aantrekken. Ook in de toekomst niet.
Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom zouden die dan niet mee kunnen doen?
worden ze gezocht ofzo
Hetzelfde verhaal met als je familieleden Zwarte Piet laat spelen. Dat kun je met een roetveeg piet ook vergeten.quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:28 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
Gewoon een simpel praktisch gegeven. Je zou het kunnen oplossen met een (zwart) masker, maar dat is een stuk onpraktischer voor de Zwarte Piet speler, de hele tijd zo'n masker op.quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:28 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
Bij zwaar getint zie je de roetvegen niet.quote:Op dinsdag 7 november 2017 08:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom zouden die dan niet mee kunnen doen?
worden ze gezocht ofzo
dat geld voor iedereenquote:Op dinsdag 7 november 2017 08:28 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
raar verhaal, maak je het toch grijs?quote:Op dinsdag 7 november 2017 09:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij zwaar getint zie je de roetvegen niet.
Dat was vorig jaar in Utrecht al een probleem, daar wilden ze roetveegpieten maar een vrouwtje had van zichzelf zo'n donkere huid dat ze alsnog een Zwarte Piet leek. Die mocht niet meer meedoen. Toen er nog Zwarte Pieten waren toegestaan, had ze zich altijd met veel plezier zwart geschminkt.
https://m.metronieuws.nl/(...)etveegpiet-te-spelenquote:Op dinsdag 7 november 2017 09:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
raar verhaal, maak je het toch grijs?
quote:Op dinsdag 7 november 2017 09:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
raar verhaal, maak je het toch grijs?
Dan is het geen roetveegpiet meer.quote:
As-Piet?quote:Op dinsdag 7 november 2017 09:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
raar verhaal, maak je het toch grijs?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |