abonnement Unibet Coolblue
pi_174834923
Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze omstreden edoch geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden? En moeten we dat wel koesteren als de mensen die geïmiteerd worden het niet zo leuk vinden?

http://www.wildgeraasdefilm.nl/trailer-2-0/
quote:
WILD GERAAS, Een reis naar de prehistorie

Wild Geraas wordt een serie en gaat internationaal

Deel één was een zoektocht naar de oorsprong van het Sinterklaasfeest. Wild Geraas 2.0 is het natuurlijk vervolg, een ontdekkingsreis via geïsoleerde plekken naar het ontstaan van deze traditie die aan de basis van de Europese cultuur staat.

De VN organisatie Unesco stelt: immaterieel erfgoed van de mensheid omvat vieringen, tradities, overgedragen van generatie op generatie. 'De basis van een gemeenschap.' Ook het sinterklaasfeest staat sinds 2015 op de lijst Cultureel Erfgoed in Nederland, inclusief Zwarte Pieten. Nederland heeft dit verdrag geratificeerd. Het decemberfeest vernietigen zou onjuist zijn. Wild Geraas 2.0 laat de 'discussie' links liggen.

Stop de demonisering van een volksheld.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
http://www.wildgeraasdefilm.nl/wild-geraas-2-0/
quote:
Steun de film op Cinecrowd
De crowdfund start 5 november 2017.
Het vervolg van Wild Geraas door Arnold Jan Scheer.

Voor de volledigheid trailer deel 1:

https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas

Is mis nog een goede onderbouwing waarom Zwarte Piet racisme IS, want dan kan die ook in de op.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174835271
Goed om te zien dat er meer actie bereidheid aan het ontstaan is vóór het behoud van Zwarte Piet.
quote:
Zo’n 150 Zwarte Pieten worden er nu op donderdag 23 november verwacht bij de protestactie ’Haal Zwarte Piet Terug naar het Streekhof’, in het winkelcentrum in Bovenkarspel. Dat zegt initiatiefneemster Wendy uit Grootebroek, die door de politie en gemeente Stede Broec inmiddels is benaderd voor nader overleg. ,,Ze willen graag weten wat ik precies van plan ben en wat ik allemaal al geregeld heb.’’
De aanmelding van Zwarte Pieten schijnt zodanig overweldigend te zijn dat er een bericht uit moet gaan dat er niet meer nodig zijn.
quote:
De ludieke actie ’Haal Zwarte Piet Terug naar het Streekhof’ op donderdag 23 november gaat door. Maar meer Pieten dan zich nu al hebben aangemeld, heeft initiatiefneemster Wendy uit Grootebroek niet nodig. ,,We willen het wel overzichtelijk houden.’’
In nauw overleg met de gemeente Stede Broec en de politie is dit afgesproken. Als het aan gemeente en politie lag, zou de tocht wellicht niet doorgaan, erkent Wendy. ,,Ze waren een beetje bang dat het uit de hand zou lopen. Ze dachten ook dat we nog niets georganiseerd hadden.’’
https://www.facebook.com/(...)&id=2019900598294239
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174840541
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:

Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....

Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...

Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).

Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...

Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.

Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...

Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...

Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...

Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.

Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...

Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".

En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...

Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
pi_174840631
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:

Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....

Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...

Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).

Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...

Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.

Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...

Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...

Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...

Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.

Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...

Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".

En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...

Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
Ik ga stuk hier :D
  vrijdag 3 november 2017 @ 11:36:00 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174841741
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:

Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....

Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...

Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).

Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...

Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.

Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...

Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...

Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...

Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.

Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...

Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".

En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...

Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
Nou, sorry hoor maar wimpels kunnen echt niet meer! :(

Allemaal uitingen van verderfelijk nationalisme!

Dat boten nu eenmaal vlagen hebben, daar heb ik geen boodschap aan. Die moeten ook maar allemaal weg! :(

Rest ben ik wel mee eens...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 november 2017 @ 11:38:20 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_174841780
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:

Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....

Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...


Whehehe :')
En dan lees ik dit met het idee dat er ook daadwerkelijk zo krom gedacht wordt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174842118
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 11:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Whehehe :')
En dan lees ik dit met het idee dat er ook daadwerkelijk zo krom gedacht wordt.
Dat is nog het meest hilarische (of erg) idd.

Vroeger werden die mensen gewoon als dorpsgek gezien en werd er om en met gelachen in het café, tegenwoordig hebben ze met internet een platform en worden ze serieus genomen.
pi_174847380
Sinterklaas is niet gender-neutraal. De baard is controversieel, die moet eraf.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:03:09 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174848760
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:45 schreef Avinus het volgende:
Sinterklaas is niet gender-neutraal. De baard is controversieel, die moet eraf.
Welke baard?
pi_174875598
Als tegenhanger van Wild Geraas enkele vermakelijke views van de 'blackface' georienteerden.

Duidelijk geen enkel benul en wil om de traditie te leren kennen. Ze zien 'blackface' vanuit hun Amerikaanse achtergrond en dan is dat al meteen not done.


Overigens is diezelfde Colton Dunne als lid van Boom Boom Chicago te zien in een min of meer satrische pro-Piet video.


Ook Vox beziet alles vanuit 'blackface'


Christina Applegate bij Conan


En ondanks dat de interviewer verteld dat het (ex-)slaven zijn (connectie gouden oorringen met slaven, wat overigens nonsens is) accepteren de 'afro-americans' in deze video over het algemeen deze vreemde buitenlandse traditie.


Ben benieuwd als ze Wild Geraas zien of dat hun mening m.b.t. zwarte geschminkte blanken en met name dus Zwarte Piet veranderd.

Blackface is altijd een blanke die zich zwart schminkt
Een blanke die zich zwart schminkt is niet altijd een Blackface.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 5 november 2017 @ 01:16:54 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174875914
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 00:53 schreef Montagui het volgende:
Als tegenhanger van Wild Geraas enkele vermakelijke views van de 'blackface' georienteerden.

Duidelijk geen enkel benul en wil om de traditie te leren kennen. Ze zien 'blackface' vanuit hun Amerikaanse achtergrond en dan is dat al meteen not done
Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
pi_174875994
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.

Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.

Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.

Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee

Verder een grof schandaal dat t er nog is.
pi_174876023
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.

Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.

Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.

Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee

Verder een grof schandaal dat t er nog is.
Bedankt Henk.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_174876032
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
Je kan het Amerikanen niet kwalijk nemen dat ze achterlijk zijn.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_174876060
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:27 schreef JanCees het volgende:

[..]

als je het niet bevalt ga dan lekker terug naar je eigen land, zeurpiet
Nou kon ik dat maar.
pi_174876064
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:28 schreef Hathor het volgende:

[..]

Bedankt Henk.
Geen dank Irma
pi_174876083
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.

Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.

Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.

Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee

Verder een grof schandaal dat t er nog is.
Nou, kom maar op met je bron dat Zwarte Piet een (ex)negerslaaf is. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174876098
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
Inderdaad. Daarbij, wie is zij om een ander land/cultuur te veroordelen omdat ze 2 keer Kerstmis vieren. Dat maken we nog altijd zelf uit. *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174876100
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:35 schreef Montagui het volgende:


[..]

Nou, kom maar op met je bron dat Zwarte Piet een (ex)negerslaaf is. :)
Ik raad je aan mijn post nogmaals te lezen
pi_174876117
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:37 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Ik raad je aan mijn post nogmaals te lezen
quote:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.

Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.
Gedaan. En nu?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174876131
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:40 schreef Montagui het volgende:

[..]


[..]

Gedaan. En nu?
Nu zou je kunnen leren over wat het hebben van een mening inhoud. Belhamel
pi_174876198
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:42 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Nu zou je kunnen leren over wat het hebben van een mening inhoud. Belhamel
Ah mening. Dat respecteer ik.

Vind het alleen altijd jammer wanneer een mening gebaseerd is op bv onderbuikgevoelens zonder enige onderbouwing.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174876293
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ah mening. Dat respecteer ik.

Vind het alleen altijd jammer wanneer een mening gebaseerd is op bv onderbuikgevoelens zonder enige onderbouwing.
En dat is dan weder jou mening

Waar de een onderbuikgevoel ziet ziet de ander logica. Of zal het mode zijn die ape pakjes en louter toeval dat dit feest origineerd uit een tijd waarin slavernij "oké" was ? Wie zal het zeggen. Ik heb het er trouwens niet over of deze "pieterbazen" slaaf waren danwel vrij man. In beide gevallen kwalificeer ik het feest als abject.
pi_174876355
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 02:00 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

En dat is dan weder jou mening

Waar de een onderbuikgevoel ziet ziet de ander logica. Of zal het mode zijn die ape pakjes en louter toeval dat dit feest origineerd uit een tijd waarin slavernij "oké" was ? Wie zal het zeggen. Ik heb het er trouwens niet over of deze "pieterbazen" slaaf waren danwel vrij man. In beide gevallen kwalificeer ik het feest als abject.
Misschien dat je je toch eens zou moeten verdiepen in deze traditie....kijk bv eens 'wild geraas'. of zo. Een totaal andere blik op Zwarte Piet dan die jij hebt en die niets met slavernij te maken heeft.

Make no mistake. Ik gun jou jouw blik op deze zaak, maar gun jij mij ook de mijne?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174876493
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 02:07 schreef Montagui het volgende:

[..]

Misschien dat je je toch eens zou moeten verdiepen in deze traditie....kijk bv eens 'wild geraas'. of zo. Een totaal andere blik op Zwarte Piet dan die jij hebt en die niets met slavernij te maken heeft.

Make no mistake. Ik gun jou jouw blik op deze zaak, maar gun jij mij ook de mijne?
Uiteraard zou niet weten waarom niet , en of het überhaupt mogelijk is om dat niet te gunnen maar dat is weer iets anders.

Het hele beeld van een man op een paard die de lakens uitdeelt , weet nou niet of je dat kinderen wil meegeven.
Het is al zo slecht gesteld met gelijkheid in de wereld. En ja dat die man op dat paard toevallig wit is en die hulpjes zwart (die ook vaak als dom en klungelig worden neergezet ) + die slaven pakjes oorbellen en kroesjaar is allemaal zeer ongelukkig gekozen. Maar het is aan het veranderen, ik heb de meeste problemen met de traditie hoe die is zeg 10 jaar terug waar veel mensen aan vast willen houden.

Bedankt voor je bron , wellicht kijk ik er eens naar wanneer het mij interesseert.
  zondag 5 november 2017 @ 02:23:13 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174876499
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:42 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Nu zou je kunnen leren over wat het hebben van een mening inhoud. Belhamel
Ja mening... en het dan evident noemen dat... terwijl je argumenten schitteren in afwezigheid. Als je je wat beter in de materie verdiept, dan is het zo evident niet meer.
pi_174876655
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 02:22 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Uiteraard zou niet weten waarom niet , en of het überhaupt mogelijk is om dat niet te gunnen maar dat is weer iets anders.

Het hele beeld van een man op een paard die de lakens uitdeelt , weet nou niet of je dat kinderen wil meegeven.
Het is al zo slecht gesteld met gelijkheid in de wereld. En ja dat die man op dat paard toevallig wit is en die hulpjes zwart (die ook vaak als dom en klungelig worden neergezet ) + die slaven pakjes oorbellen en kroesjaar is allemaal zeer ongelukkig gekozen. Maar het is aan het veranderen, ik heb de meeste problemen met de traditie hoe die is zeg 10 jaar terug waar veel mensen aan vast willen houden.

Bedankt voor je bron , wellicht kijk ik er eens naar wanneer het mij interesseert.
Jij stelt donkere mensen gelijk aan dom, klungelig en onderdanig.

Jij bent hier de persoon die onderscheidt maakt in ras.

Waarom zie jij niet mensen van alle kleuren als gelijkwaardig?
  Moderator zondag 5 november 2017 @ 09:25:42 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174877893
Ik zou die post nog een keer lezen als je dat er ui denkt te halen :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 november 2017 @ 09:33:01 #29
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174877990
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:

Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Een ouwe baas die met koud decemberweer de hele nacht met z’n paard het dak op moet?

Nou, deze pensioengerechtigde heeft het al hard zat.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174878044
Wat te denken van het lied:
quote:
Pieter gluurt door elke schoorsteen
en hij meldt de goede Sint
die geduldig staat te wachten
ieder ongehoorzaam kind.
Alles ziet die slimme Piet
zich vergissen kan hij niet.
St Nicolaas en zijn knechten als handlanger en uitvoerder van de sleepwet. :(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 5 november 2017 @ 09:38:56 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174878074
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 09:36 schreef Oud_student het volgende:
Wat te denken van het lied:

[..]

St Nicolaas en zijn knechten als handlanger en uitvoerder van de sleepwet. :(
We hebben de aivd echt niet nodig. Nog een reden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174878141
In verband met de welkomstcultuur van vreemdelingen kan onderstaande tekst ook niet meer
quote:
Hoor wie klopt daar kinderen,
Hoor wie klopt daar kinderen.
Hoor wie tikt daar zachtjes tegen 't raam.
't Is een vreemdeling zeker,
die verdwaalt is zeker.
'k Zal eens even vragen naar zijn naam:
Sint Nicolaas, Sint Nicolaas
brengt ons vanavond een bezoek
en strooit dan wat lekkers
in d' één of andere hoek.
Er wordt de suggestie gewekt dat je alleen maar welkom bent als je iets brengt,
maar iedereen is welkom want de wereld is van iedereen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174878210
Voor opvoeders kan dit ook niet meer:

quote:
O, kom er eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,
Alles gekregen van die goede Sint.
Een pop met krulletjes in het haar
een snoezig jurkje kant en klaar
twee kaatseballen in een net
een letter van banket

O, kom er eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,
Alles gekregen van die goede Sint.
Een bromtol met een zweep erbij,
een doos blokken, ook voor mij!
En schaatsen en een autoped,
een letter van banket.
Couplet 1 is duidelijk voor meisjes en couplet 2 voor jongens.
Mogelijk is het nog te repareren door poppen en blokken in het ene couplet te zetten en
de kaatseballen in het 2e. Maar de coupletten kunnen ook worden samengevat met een playstation plus beltegoed
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174878313
quote:
Het is al zo slecht gesteld met gelijkheid in de wereld. En ja dat die man op dat paard toevallig wit is en die hulpjes zwart
Dit is wel heel grappig: het erg vinden dat het paard van Sinterklaas wit is.
Heeft niets met ras te maken. Ook Wodan reed op een schimmel (= wit paard) over de daken. Een schimmel was een heilig dier bij de Germanen.
pi_174878500
Het volgende pornografische gedicht werd in de cel van Robbert M gevonden
quote:
Hij komt!
Hij komt, hij komt, de lieve goede Sint.
Mijn beste vrind, uw beste vrind, de vrind van ieder kind!
Mijn hartje klopt, mijn hartje klopt zo blij.
Wat brengt hij mij, wat brengt hij u, wat brengt hij u en mij?
Wie zoet was, koek! Wie stout was krijgt een roe!


Hij komt, hij komt, de lieve goede Sint.
Mijn beste vrind, uw beste vrind, de vrind van ieder kind!
Daar staat hij al, die lieve goede Sint.
Mijn beste vriend, jouw beste vriend, de vriend van ieder kind.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 5 november 2017 @ 10:09:14 #36
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_174878516
Wij vieren sinterklaas met krampusjes met rode lippenstift op.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 5 november 2017 @ 10:37:30 #37
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174878926
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:09 schreef govie het volgende:
Wij vieren sinterklaas met krampusjes met rode lippenstift op.
Toch wel niet-op-dieren-geteste-lippenstift?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 5 november 2017 @ 10:40:07 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174878976
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:12 schreef Handleiding het volgende:
Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:

Zie, ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....

Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet deze zeer milieu belastend zijn.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...

Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door milieuvriendelijk genderneutraal voertuig? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).

Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...

Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.

Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...

Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...

Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...

Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.

Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...

Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".

En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...

Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
LOL
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174879366
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 09:33 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Een ouwe baas die met koud decemberweer de hele nacht met z’n paard het dak op moet?

Nou, deze pensioengerechtigde heeft het al hard zat.
Dit is dan wel weer politiek correct, de AOW leeftijd kan nog veel verder worden opgerekt.
Hier vervult Nicolaas een voorbeeldfunctie _O_
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 5 november 2017 @ 11:49:15 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174879942
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 09:54 schreef Avinus het volgende:

[..]

Dit is wel heel grappig: het erg vinden dat het paard van Sinterklaas wit is.
Heeft niets met ras te maken. Ook Wodan reed op een schimmel (= wit paard) over de daken. Een schimmel was een heilig dier bij de Germanen.
Nee, een schimmel is geen wit paard. Zie Wikipedia.

Dat het paard van Sinterklaas op Sleipnir is gebaseerd: nee, dat denk ik niet. Ik ga er vanuit dat ze beiden zijn gebaseerd op het oude idee dat paarden wezen zijn die tussen het rijk van de levenden en de doden kunnen reizen. Daar zijn namelijk veel meer verhalen over dan alleen Sleipnir.

Verder is er nog De Schimmelreiter. En langs de Noordzeekust het idee dat de golven aan de kust "witte paarden" zijn, en St Nicolaas is ook patroonheilige van zeelieden. Er wordt wel dacht dat het dodenrijk in het noorden lag, dus aan de andere kust van de Noordzee.
pi_174880187
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:16 schreef Lunatiek het volgende:

Pijnlijk dat ze het "christmas" noemen. Dat was immers een argument van Verena Shepherd: waarom hebben de Nederlanders twee kerstmissen en kunnen ze de racistische niet de deur uit doen?
Een vergelijking met Halloween zou correcter zijn.
Nu je erover begint, wel opvallend dat de beschermers van de Nederlandse cultuur niet te hoop lopen tegen het cultureel imperialisme van de Kerstman en Halloween, dat toch afdoet aan Sinterklaas en St.Maarten. Het is overigens wel tekenend voor deze tijd dat politieke correctheid, culturele projectie en de belangen van bijvoorbeeld Coco Cola hand in hand gaan.

quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 01:25 schreef wawowiewa het volgende:
Mijn inziens is het feest een schande.
Het is voor mij evident dat de oorsprong van dit feest ligt in een tijd waarin slavernij "normaal" was. Dat zie ik aan de pakjes en andere dingen.
Is zo'n pakje niet lastig bij het katoenplukken dan? En duur voor de eigenaar lijkt me. Het lijkt eerder geinspireerd op een mode in Europa van zwarte pages. Of die in de positie waren om heel hard over hun arbeidsvoorwaarden te onderhandelen waag ik te betwijfelen, maar daarin is niet echt een verschil met blanke tijdgenoten, en het staat heel ver af van met een slavenschip naar een plantage vervoerd worden.

quote:
Prima maar nu heeft dit feest nog steeds deze trekjes. Witte heerser op n paard note bene , en z'n helpers per gekleurde huidskleur.
De iconische Zwarte Piet zoals we hem nu kennen is al heel lang geleden op een paard afgebeeld. Alleen om nou bij elke intocht en voor elke strooiactie in winkelcentrum Paddepoel een manege leeg te trekken is ook weer zoiets.

quote:
Roetveeg piet is al n stap in de goede richting.

Maar waarom gaat die ouwe zelf niet ff wat pakjes bezorgen of dit soort klusjes doen ipv beetje opdrachten geven. Het is misschien een idee om de Sint eens n klusje te geven als inpakken en n piet de taken van de Sint te laten doen.
Is maar n idee

Verder een grof schandaal dat t er nog is.
Ik ben niet tegen de roetpiet hoor, en we moeten natuurlijk ook gewoon vaststellen dat het een traditie uit een racistisch tijdperk is waarin er in Nederland gewoon geen negers waren. Maar daarmee zat er dus ook niks denigrerends tegenover een bevolkingsgroep in. Er is dan ook best veel veranderd sinds we donkere huidskleuren in Nederland hebben. ZP is niet langer de boeman met de roe, maar juist de 'good cop'. Hij is ook juist aangekleed om elke mogelijke verwarring met de donkergetinte Nederlander te vermijden, ouders die toch al leugen op leugen stapelen om hun kinderen dit wijs te maken voegen daar nog aan toe dat het zwarte van de schoorsteen voor het geval die kinderen dat met een donkere huid zouden associeren. Hoe meer het een iconisch type is, een soort stripfiguur, des te minder is de associatie met huidskleur.

Daarnaast moet je niet vergeten dat ZP heel vaak gespeeld wordt door tante Bep van de overkant. Die moet niet herkenbaar zijn, terwijl ze wel precies weet te vertellen wat die kinderen allemaal uitgevreten hebben. Dat gaat je met roetvegen niet lukken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174908523
Goedheiligman krijgt in Sinterklaasjournaal 'bont gezelschap aan helpers'

In het Sinterklaasjournaal komt de goedheiligman dit jaar naar ons land met een 'bont gezelschap aan helpers'. Onder anderen John Jones, Jeroen Spitzenberger, Frederik Brom, Joep Onderdelinden, Harry Piekema, Mimoun Ouled Radi en Abbey Hoes spelen hierin een rol, maakte de NTR vandaag bekend.

Het Sinterklaasjournaal is vanaf volgende week maandag weer elke dag te zien bij NPO Zapp op 3. De landelijke intocht is op zaterdag 18 november in het Friese Dokkum.

Dieuwertje Blok neemt zoals ieder jaar de presentatie van het programma voor haar rekening. Jeroen Kramer gaat wederom als verslaggever het land in, net als Charlie Chan Dagelet, die voor het eerst is te zien in het Sinterklaasjournaal.

Wat de rol van het 'bonte gezelschap' precies is en hoe ze eruitzien, kon een woordvoerder van de omroep nog niet zeggen. De NTR kondigde onlangs al aan dat de gekleurde pieten van vorig jaar niet terugkeren.

Vijftig tinten grijs
De NTR vond ze achteraf 'niet zo geslaagd', vertelde mediadirecteur Willemijn Francissen eerder. ,,Het paste te weinig binnen de traditie en zag er niet leuk uit. We proberen de discussie een plek te geven en dat gaat soms met vallen en opstaan.''

Hoe de assistenten van Sinterklaas er dit jaar wel uitzien op televisie, wil Francissen nog niet zeggen, vanwege de verhaallijn die nog geheim is. ,,Laat ik het zo zeggen: we gaan voor een soort vijftig tinten grijs, maar dan anders'', zei ze in de Telegraaf. ,,Maar we weten allemaal dat je zwart wordt als je door een schoorsteen gaat en dat is wat pieten doen. Bij ons is zwart geen huidskleur, maar roet. Iedereen kan piet worden, of je nu wit, licht of donker getint bent.''

Demonstreren
Bij de gemeente Dongeradeel, waar Dokkum onder valt, zijn tot nu toe nog geen verzoeken binnengekomen om tijdens de intocht te demonstreren. Voorgaande jaren zorgde Zwarte Piet voor protesten. Tegenstanders verzetten zich tegen het hulpje van Sinterklaas omdat ze het een discriminerend stereotype vinden en voorstanders streden voor het behoud van Zwarte Piet. De extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie (NVU) geeft aan niet naar de Friese stad af te reizen. De gemeente verwacht zo'n 25.000 bezoekers.

Nickelodeon komt, eveneens vanaf maandag, met 'Op weg naar Pakjesavond - De sluwe zakenman', waarin een superondernemer Dirk Diamant het heeft voorzien op de baan van Sinterklaas. In deze serie, elke schooldag om 17.30 uur, spelen onder anderen Peter Faber, Rogier Schippers, Andre Dongelmans en Steef Hupkes mee.
https://www.ad.nl/show/go(...)an-helpers~a603e095/
Maar welke kleur hebben de helpers :P
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174908555
quote:
Bij ons is zwart geen huidskleur, maar roet. Iedereen kan piet worden, of je nu wit, licht of donker getint bent.''
Zo lijkt het net of blanken en lichtgetinten zich gediscrimineerd voelden omdat ze geen zwarte piet 'mochten' spelen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 6 november 2017 @ 22:11:40 #44
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174912583
Amsterdam begrijpt het alleen maar roetveeg pieten _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

https://www.ad.nl/amsterd(...)easkruisen~a77149bf/
pi_174912836
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:11 schreef KingRadler het volgende:
Amsterdam begrijpt het alleen maar roetveeg pieten _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

https://www.ad.nl/amsterd(...)easkruisen~a77149bf/
Dat 'Amsterdam' snapt al jaren niet zo veel meer van wat er zich afspeelt buiten de ring.
Dus neem het niet te serieus.

Maar wees gerust. Ook dit zal de antipieten brigade niet tot tevredenheid stemmen. Zwarte piet en alles wat daar aan herinnerd moet en zal weg.

[ Bericht 4% gewijzigd door Red_85 op 06-11-2017 22:30:32 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator maandag 6 november 2017 @ 22:29:19 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174912914
dat nieuwe 'pietenpak' maakt het alleen maar meer een koloniaal feestje :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174913377


Is dit de geilpiet links? :9
pi_174914196


_O- _O-
  † In Memoriam † maandag 6 november 2017 @ 23:45:30 #49
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_174914217
quote:
Gaypiet?
Carpe Libertatem
pi_174914235
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:11 schreef KingRadler het volgende:
Amsterdam begrijpt het alleen maar roetveeg pieten _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

https://www.ad.nl/amsterd(...)easkruisen~a77149bf/
Dus Amsterdam maakt het negers onmogelijk om als Zwarte-Piet mee te doen? Racisme. :r
pi_174914257
quote:
Godver :')
  dinsdag 7 november 2017 @ 00:02:48 #52
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174914411
quote:
Dat wordt een heel heet feestje op de pietenboot dit jaar.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 7 november 2017 @ 00:03:15 #53
104871 remlof
Europees federalist
pi_174914509
quote:
Terminale Piet.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_174914769
Het meest gehoorde argument van de pro zwartepiet tokkies is, "zwartepiet is zwart door het roet van de schoorstenen". Nooit gezien dat je van een schoorsteen kroeshaar krijgt en flinke rode lippen. Ik heb nooit problemen gehad met zwartepiet. Maar heb nu ondertussen wel een probleem met al de tokkies en al hun excuses wat zwarte piet wel of niet is. Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...

Als het echt een persoon moet voorstellen die veel door de schoorsteen gaat hoort het er zo uit te zien:



Maak van mijn part zijn kleding ook mar vies :')...
pi_174914785
Amsterdam ^O^
  dinsdag 7 november 2017 @ 00:42:12 #57
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_174914792
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:03 schreef remlof het volgende:
[ afbeelding ]

Prima oplossing.
quote:
Evenhuis benadrukt dat hij wil dat de pieten in Amsterdam op geen enkele manier geassocieerd kunnen worden met mensen uit de tijd van de slavernij.
Ze lijken nu juist op de slavendrijvers van de Spaanse Armada _O- _O- _O-
pi_174914902
Volgens NOS heeft Amsterdam nu afgerekend met de Zwarte Piet discussie.

Wat mij betreft prima, Amsterdam was toch al verloren. Als de rest gan het land dan ook maar zelf mag kiezen dan.
pi_174914926
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:42 schreef butz0rs het volgende:

[..]

[..]

Ze lijken nu juist op de slavendrijvers van de Spaanse Armada _O- _O- _O-

Verdomd, je hebt gelijk. :o
  dinsdag 7 november 2017 @ 00:56:39 #60
104871 remlof
Europees federalist
pi_174914933
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:52 schreef indiaantje89 het volgende:
Volgens NOS heeft Amsterdam nu afgerekend met de Zwarte Piet discussie.

Wat mij betreft prima, Amsterdam was toch al verloren. Als de rest gan het land dan ook maar zelf mag kiezen dan.
De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
pi_174914960
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:39 schreef Desmosedici het volgende:
Het meest gehoorde argument van de pro zwartepiet tokkies is, "zwartepiet is zwart door het roet van de schoorstenen". Nooit gezien dat je van een schoorsteen kroeshaar krijgt en flinke rode lippen. Ik heb nooit problemen gehad met zwartepiet. Maar heb nu ondertussen wel een probleem met al de tokkies en al hun excuses wat zwarte piet wel of niet is. Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...

Als het echt een persoon moet voorstellen die veel door de schoorsteen gaat hoort het er zo uit te zien:

[ afbeelding ]

Maak van mijn part zijn kleding ook mar vies :')...
Heel slim van jou. Je hebt ontdekt dat Zwarte Piet een fictief karakter is. ^O^ Nou ik er over nadenk: de paashaas en de kerstman hebben ook vreemde eigenschappen die totaal niet logisch zijn. :o
pi_174914973
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Niet iedereen is het met jou eens dat alle negers zielig zijn.
  † In Memoriam † dinsdag 7 november 2017 @ 01:05:11 #63
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_174914981
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Alles pieten buiten de randstad zullen gewoon zwart zijn lijkt mij.
Carpe Libertatem
pi_174914983
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Want we zijn gevoeliger geworden de afgelopen jaren? Anno 2017 moet men zich eens bezig houden met zaken die er wel toe doen.
pi_174915075
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik gun je je overwinning. Voor iemand als jij valt het allemaal niet mee tegenwoordig: kwetsende meningen, kwetsende stripfiguren, kwetsende tradities, jij kan je hoofd niet keren of je ontdek wel iets nieuws wat kwetst. :'( Voel je je nou al wat veiliger in je safe space nu die weer een stukje groter geworden is? :{
pi_174915099
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Er is steeds minder begrip voor tegenstanders van zwarte piet. Het feit dat er voor het eerst in bijna 10 jaar geen tegendemonstratie op de agenda staat zegt genoeg.

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174915114
Het wordt weer eens tijd voor wat ouderwetse boekverbranding. *O* Welke boeken en schilderijen kunnen we op de brandstapel gooien om het leven een beetje dragelijk te maken voor onze eeuwig gekwetste Goedmens?
pi_174915125
Eerst de grote steden. Zij zijn 'traditioneel' de voortrekkers in culturele veranderingen. De rest heeft gewoon nog even tijd nodig om aan het idee te wennen. O+

quote:
Vooral roetveegpieten in steden

Sinds de discussie over Zwarte Piet hebben veel steden afgelopen jaren aanpassingen aangebracht aan het uiterlijk van het hulpje van Sinterklaas. Iedere stad doet het op zijn eigen manier, met roetveegpieten in de meerderheid. Amsterdam pakt het dit jaar groots aan en verandert het uiterlijk van de zwarte pieten volledig.

Amsterdamse pieten krijgen nieuwe felgekleurde pakken en pruiken van halflang, donkerbruin golvend haar. De nieuwe Piet is geïnspireerd op het uiterlijk van Spaanse edellieden uit de zestiende eeuw.

Den Haag houdt het bij roetveegpieten. Zij komen er met meer en minder roet. “En omdat de ene schoorsteen van binnen schoner is dan de andere, betekent het ook dat iedere piet er anders uit zal zien.” Voor de stad is vooral de onherkenbaarheid van de pieten belangrijk. “Als kinderen de pieten herkennen is het niet leuk meer voor ze”, aldus de woordvoerder van de sinterklaasintocht.

In Utrecht zijn het op een enkeling na roetveegpieten. Er zijn een paar bruingeschminkte pieten tussen de roetveegpieten-menigte te zien.

Rotterdam wilde niets zeggen over het uiterlijk van Zwarte Piet, dat zal pas op de dag zelf blijken. Ook wil het Friese Dokkum, waar dit jaar de landelijke intocht van Sinterklaas is, nog niets over het uiterlijk van de pieten kwijt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174915126
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:39 schreef Desmosedici het volgende:
Het meest gehoorde argument van de pro zwartepiet tokkies is, "zwartepiet is zwart door het roet van de schoorstenen". Nooit gezien dat je van een schoorsteen kroeshaar krijgt en flinke rode lippen. Ik heb nooit problemen gehad met zwartepiet. Maar heb nu ondertussen wel een probleem met al de tokkies en al hun excuses wat zwarte piet wel of niet is. Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...

Als het echt een persoon moet voorstellen die veel door de schoorsteen gaat hoort het er zo uit te zien:

[ afbeelding ]

Maak van mijn part zijn kleding ook mar vies :')...
Mooie frame direct in de eerste zin. 85% van je medelanders uitmaken voor tokkie. Zo moet je dus een discussie winnen tegenwoordig. Gewoon alle validiteit uit je tegenstander framen voordat jij met je argument komt.

Maar helaas, je hebt zelf niet door dat je jezelf hiermee buitenspel zet.

Succes met je verknipte feesie op de wintergayparade.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174915141
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 november 2017 01:33 schreef Kijkertje het volgende:
Eerst de grote steden. Zij zijn 'traditioneel' de voortrekkers in culturele veranderingen. De rest heeft gewoon nog even tijd nodig om aan het idee te wennen. O+

[..]

Waar zit jij met he hoofd als er 2 posts boven je totaal wat anders gemeld wordt?

Wordt echt een daverend succes dat... Want de antipieten vinden dit goed? Bekijk hun racistische standpunten nog even zou ik zeggen en vergelijk eens.

Kom dan maar terug. Met de staart tussen je benen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 november 2017 @ 01:40:35 #71
104871 remlof
Europees federalist
pi_174915155
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 01:05 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Want we zijn gevoeliger geworden de afgelopen jaren? Anno 2017 moet men zich eens bezig houden met zaken die er wel toe doen.
Daar draait dit juist om. Gelijkheid.
pi_174915179
Als we iedereen blackfacen is iedereen gelijk, je ziet niet meer of het nu een Marokkaan is of een Nederlander of een homo of een jood.
standaarddrinker
pi_174915240
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 01:40 schreef remlof het volgende:

[..]

Daar draait dit juist om. Gelijkheid.
Ging het maar over gelijkheid. Dit heeft daar helemaal niets mee te maken.
  dinsdag 7 november 2017 @ 02:28:18 #74
104871 remlof
Europees federalist
pi_174915259
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 02:16 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Ging het maar over gelijkheid. Dit heeft daar helemaal niets mee te maken.
Dat mensen zoals jij dat niet zien is nou net het probleem.
pi_174915295
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:42 schreef butz0rs het volgende:

[..]


[..]

Ze lijken nu juist op de slavendrijvers van de Spaanse Armada _O- _O- _O-
Whehehe :D
pi_174915394
Deugt het eigenlijk nog wel om zoiets als het zomercarnaval elk jaar doorgang te laten vinden? :{



Hoofdzakelijk gekleurde mensen die primitieve dansjes uitvoeren. Hoofdzakelijk vrouwen die halfnaakt rondlopen. :{ Niet alleen een racistisch karikatuur maar ook een seksistische karikatuur. Kan me voorstellen dat dit een hoop mensen kwetst. :{
pi_174915402
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

De rest van het land zal ondertussen ook wel inzien dat een blackface karikatuur echt niet meer kan anno 2017.
Denk en hoop het niet
pi_174915476
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:39 schreef Desmosedici het volgende:
Het moge duidelijk zijn dat het gewoon een slaaf is...
Bron?

quote:
Als het echt een persoon moet voorstellen...
Nee dus.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 7 november 2017 @ 07:00:24 #79
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_174915526
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 00:03 schreef remlof het volgende:
[ afbeelding ]

Prima oplossing.
Vind het er niet mooi uitzien
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_174915552
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 november 2017 01:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Alles pieten buiten de randstad zullen gewoon zwart zijn lijkt mij.
Zoals het hoort
Amsterdam :')
  dinsdag 7 november 2017 @ 07:13:55 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174915589
Amsterdammers die toch een zwarte Zwarte Piet willen kunnen gewoon in omliggende gemeenten terecht. Ook heel gezellig.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 7 november 2017 @ 07:33:29 #82
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_174915672
quote:
Meeste gemeenten houden Piet bij intocht zwart (of bruin)
PIETENATLASOok dit jaar is Piet bij veruit de meeste sinterklaasintochten in Nederland zwart of (donker)bruin. In een relatief klein aantal gemeenten lopen tussen de traditionele Pieten ook roetveegpieten mee, in drie plaatsen doen alleen maar roetveegpieten mee aan de intocht.

Dat blijkt uit de Pietenatlas 2017 (zie kaart hieronder), een rondgang van deze krant en haar regionale zusterkranten onder 272 van de 388 gemeenten of sinterklaascomités in Nederland. We vroegen daarbij naar de kleur van Piet in de grootste kern van die gemeente.

In 239 van die plaatsen is Piet bij de intocht zwart of (donkerbruin). Zeventien comités melden dat er enkele tot veel roetveegpieten meelopen. In twee van Nederlands grootste steden (Amsterdam, Den Haag) en in Meppel lopen enkel nog roetveegpieten mee. Rotterdam maakt de kleur van Piet pas een dag voor de intocht bekend, vorig jaar liepen daar zowel bruine als roetveegpieten mee. In de vierde stad van Nederland, Utrecht, lopen dit jaar voor het laatste klassieke Pieten mee.

Laatste moment
Een aantal comités wilde, soms uit vrees voor ordeverstoringen tijdens de intocht, geen antwoord geven op de vragen. Ook beslissen sommige organisaties pas op het laatste moment over de kleur van Piet, zij wachten de ontwikkelingen in het Sinterklaasjournaal af. Dat gaf gisteren aan dat er dit jaar geen felgekleurde Pieten meer te zien zijn, maar wel een 'bont gezelschap aan helpers'.

Sponsors
Daarmee lijkt de Piet-discussie die in 2011 weer de kop opstak en jarenlang fel voortwoekerde, vooralsnog niet tot een verdere, wijd verspreide verandering bij de intochten in Nederland te leiden. Het aantal gemeenten dat roetveegpieten bij de intocht laat meelopen, neemt niet toe. Vorig jaar was dat het geval bij 21 intochten van de ondervraagde 289 gemeenten.

Veel sinterklaascomités geven aan dat de discussie in hun dorp of stad ‘helemaal niet speelt’. ,,Mensen vragen hier niet om andere Pieten”, stellen meerdere intochtcomités. Ook geven organisatoren aan dat de sponsors van hun intochten specifiek om een ‘klassieke’ Piet vragen. Als er tijdens de intocht andere Pieten meelopen, staat daarmee de sponsoring van volgend jaar op de tocht, is de soms rechtstreeks uitgesproken boodschap.

Ook een praktisch bezwaar wordt door veel comités genoemd: in de kleinere steden en dorpen maken roetveegpieten de acteurs te herkenbaar. Piet heeft overigens nergens meer kroeshaar en dikke, rode lippen, zoals in vorige decennia het geval was. Een flink aantal organisatoren geeft ook aan de discussie over Piet beu te zijn en de vragen van deze krant niet op prijs te stellen. ,,De media houden de discussie in leven”, stellen zij.

In gemeenten waarin Piet wel van kleur verandert, leidt dat soms tot conflicten. Zo besloot het sinterklaascomité van Amstelveen de intocht dit jaar niet meer te organiseren toen de gemeente als voorwaarde stelde dat er ook anders gekleurde Pieten zouden meelopen. De gemeente antwoordde niet op de vraag hoe de situatie er nu voor staat. In Utrecht kwam er een compromis: een aantal ‘oudgedienden’ mag dit jaar nog één keer als volledig geschminkte Piet meelopen, vanaf 2018 stapt de stad helemaal af van de klassieke Piet.

Toename verschillen
De laatste zes jaar hebben een enorme verschuiving laten zien, zeker als je beseft dat de er al sinds het begin van de 20ste eeuw kritiek is geweest op Zwarte Piet
Jop Euwijk en Frank Rensen
Jop Euwijk en Frank Rensen van historisch onderzoeksbureau Het Citaat verwachten dat de lokale verschillen tussen Piet zullen toenemen. ,,In de ene plaats pikzwart, in de andere plaats alle kleuren van de regenboog. Het sinterklaasfeest is altijd al van streek tot streek anders ingevuld”, schrijven zij in hun nieuwe boek De identiteitscrisis van Zwarte Piet. ,,De Zwarte Piet die jullie hebben onderzocht, is de afgelopen vijf jaar weinig verandert op het gebied van kleur. Maar 'traditioneel' is die Zwarte Piet strikt genomen niet, want de traditie verandert steeds”, stellen zij.

,,De laatste zes jaar hebben een enorme verschuiving laten zien, zeker als je beseft dat de er al sinds het begin van de 20ste eeuw kritiek is geweest op Zwarte Piet. We zitten nu echt op een omslagpunt, al is het niet in een jaartje geregeld. Het enge en bestraffende element van de sinterklaasviering - tegenwoordig bijna verdwenen - is ook meer dan 100 jaar onderwerp van discussie geweest.”

Hun historische onderzoek leverde overigens geen sluitend bewijs op voor de vraag waar de figuur van Zwarte Piet nu precies vandaan komt. ,,Daar is, ook onder wetenschappers, geen consensus over. Het ware verhaal bestaat niet. Maar dat het fenomeen grote raakvlakken vertoont met racistische stereotypen lijkt ons onomstotelijk bewezen."
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-of-bruin~aaef7531/
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:02:05 #83
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174915877
Buiten de randstad is men tenminste niet zo aan het miepen hierover gelukkig. Maar goed ook want onze lokale pietengroep bevat een aantal donkere mensen die niet meer mee kunnen doen als alleen roetpieten ( :') :r ) nog maar mogen/de norm zijn.

De kindjes in het AZC (en daar zitten ook een hoop Somaliers) vinden het elk jaar weer fantastisch als we langskomen.
pi_174915898
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:02 schreef ChrisCarter het volgende:
Buiten de randstad is men tenminste niet zo aan het miepen hierover gelukkig. Maar goed ook want onze lokale pietengroep bevat een aantal donkere mensen die niet meer mee kunnen doen als alleen roetpieten ( :') :r ) nog maar mogen/de norm zijn.

De kindjes in het AZC (en daar zitten ook een hoop Somaliers) vinden het elk jaar weer fantastisch als we langskomen.
Ik woon in de randstad en heb toch het idee dat dit vooral een Amsterdams verschijnsel is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  † In Memoriam † dinsdag 7 november 2017 @ 08:07:44 #85
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_174915916
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik woon in de randstad en heb toch het idee dat dit vooral een Amsterdams verschijnsel is.
Zie kaartje in de link van Paul hierboven. Overgrootste gedeelte randstad is het zwarte piet geblazen.
Carpe Libertatem
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:12:01 #86
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_174915949
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 november 2017 01:33 schreef Kijkertje het volgende:
Eerst de grote steden. Zij zijn 'traditioneel' de voortrekkers in culturele veranderingen. De rest heeft gewoon nog even tijd nodig om aan het idee te wennen. O+

[..]

Ik geloof daar niet zo in. Je ziet juist vaak met dit soort culturele verschuivingen dat het 'grass-root' bewegingen zijn. Die dwing je niet van boven af.

De meeste mensen 'in de provincie' zullen zich hier niets van aantrekken. Ook in de toekomst niet.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 08:14:17 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174915966
in Amsterdam trekt ook niemand zich er wat van aan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 08:16:29 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174915985
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:02 schreef ChrisCarter het volgende:
Buiten de randstad is men tenminste niet zo aan het miepen hierover gelukkig. Maar goed ook want onze lokale pietengroep bevat een aantal donkere mensen die niet meer mee kunnen doen als alleen roetpieten ( :') :r ) nog maar mogen/de norm zijn.

waarom zouden die dan niet mee kunnen doen?

worden ze gezocht ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174915989
In de meeste plaatsen is Piet gewoon zwart. We houden het feest 'inclusief' zodat donkere mensen ook Piet kunnen spelen. ^O^
Stelletje racisten daar in Amsterdam. :r
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 7 november 2017 @ 08:18:28 #90
213457 engine
pi_174916000
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:12 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik geloof daar niet zo in. Je ziet juist vaak met dit soort culturele verschuivingen dat het 'grass-root' bewegingen zijn. Die dwing je niet van boven af.

De meeste mensen 'in de provincie' zullen zich hier niets van aantrekken. Ook in de toekomst niet.
Volgens mij valt dat wel mee. Natuurlijk gaat z'n overgang geleidelijk en gaat het hier op het Brabantse platteland iets langzamer. Maar ook hier zijn er veranderingen. Zo merk je bijvoorbeeld dat supermarkten geen zwarte piet meer afbeelden.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:28:03 #91
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174916084
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom zouden die dan niet mee kunnen doen?

worden ze gezocht ofzo
Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:31:44 #92
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_174916118
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:28 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
Hetzelfde verhaal met als je familieleden Zwarte Piet laat spelen. Dat kun je met een roetveeg piet ook vergeten.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_174916269
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:28 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
Gewoon een simpel praktisch gegeven. Je zou het kunnen oplossen met een (zwart) masker, maar dat is een stuk onpraktischer voor de Zwarte Piet speler, de hele tijd zo'n masker op.

Zou overigens een zwart masker eigenlijk wel mogen van de 'zich gekwetst voelenden en hun meevoelers?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:00:02 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174916400
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom zouden die dan niet mee kunnen doen?

worden ze gezocht ofzo
Bij zwaar getint zie je de roetvegen niet.

Dat was vorig jaar in Utrecht al een probleem, daar wilden ze roetveegpieten maar een vrouwtje had van zichzelf zo'n donkere huid dat ze alsnog een Zwarte Piet leek. Die mocht niet meer meedoen. Toen er nog Zwarte Pieten waren toegestaan, had ze zich altijd met veel plezier zwart geschminkt.
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 09:07:07 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174916476
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:28 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Omdat ze zonder de pietenschmink en pruik gewoon herkend worden...
dat geld voor iedereen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 09:08:46 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174916499
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij zwaar getint zie je de roetvegen niet.

Dat was vorig jaar in Utrecht al een probleem, daar wilden ze roetveegpieten maar een vrouwtje had van zichzelf zo'n donkere huid dat ze alsnog een Zwarte Piet leek. Die mocht niet meer meedoen. Toen er nog Zwarte Pieten waren toegestaan, had ze zich altijd met veel plezier zwart geschminkt.
raar verhaal, maak je het toch grijs?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:14:28 #97
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174916585
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

raar verhaal, maak je het toch grijs?
https://m.metronieuws.nl/(...)etveegpiet-te-spelen
  Moderator dinsdag 7 november 2017 @ 09:16:41 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174916613
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

raar verhaal, maak je het toch grijs?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:21:35 #99
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174916675
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

Dan is het geen roetveegpiet meer.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_174916728
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

raar verhaal, maak je het toch grijs?
As-Piet?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')