Heb je al één argument buiten mijn mal of ben je daar te volwassen voor?quote:Op woensdag 1 november 2017 10:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang je niemand daartoe verplicht, wat zou het bezwaar zijn?
Vragen om een vrijwillige bijdrage mag altijd.
Lijkt me verder best vreemd, en ik denk niet dat veel mensen er gehoor aan zouden geven. Bovendien zal men willen weten waarom je een vrijwillige bijdrage vraagt. Als de reden daarvoor is "ik ben een alt-right kleuter die graag moslims treitert", dan heb je wel een probleem.
Zoals gezegd, ik heb mijn interesse in wat jij te zeggen hebt verloren.quote:Op woensdag 1 november 2017 10:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Heb je al één argument buiten mijn mal of ben je daar te volwassen voor?
Het bezwaar is dat we hebben afgesproken dat we niet discrimineren op basis van geloof, sekse, levensovertuiging, seksuele geaardheid en ik vergeet vast nog iets. Door de ene groep anders te behandelen (en dat doe je door een hogere prijs te vragen) op basis van een van die kenmerken overtreed je dus per definitie de wet.quote:Op woensdag 1 november 2017 10:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang je niemand daartoe verplicht, wat zou het bezwaar zijn?
Lijkt me verder best vreemd, en ik denk niet dat veel mensen er gehoor aan zouden geven. Bovendien zal men willen weten waarom je een vrijwillige bijdrage vraagt. Als de reden daarvoor is "ik ben een alt-right kleuter die graag moslims treitert", dan heb je wel een probleem.
Zoals deze Canadese "artiest" blijkbaar.quote:Op woensdag 1 november 2017 09:30 schreef Molurus het volgende:
Affirmative action gaat ook niet over de ene vorm van discriminatie bestrijden met een andere vorm van discriminatie.
Het gaat over gelijke kansen creëren in een ongelijke wereld.
Sommige mensen denken daaruit te kunnen concluderen dat discriminatie OK is.![]()
Dat is waar. Helaas zijn dit soort reacties tot standaard verheven in nws.quote:Op woensdag 1 november 2017 10:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vind het ook niks.
Maar al die dramaqueen reacties in dit topic zijn zo mogelijk nog zieliger
Je maakt een paar fouten. We hebben dat nooit afgesproken. Positieve discriminatie, of tegenwoordig voorkeursbeleid, mag van de wet. Daarnaast maak je de fout door te denken dat Molurus vanuit principes redeneert. Dat doet hij niet, hij gaat uit van uitkomsten. Dus waar jij denkt dat discriminatie niet verdwijnt door te discrimineren denkt Molorus dat discriminatie verminderd als de uitkomsten gelijk worden en daarvoor mag je best discrimineren. Al zullen dat soort types allerlei eufemismen erbij trekken om dat woordje te vermijden.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:07 schreef habitue het volgende:
[..]
Het bezwaar is dat we hebben afgesproken dat we niet discrimineren op basis van geloof, sekse, levensovertuiging, seksuele geaardheid en ik vergeet vast nog iets. Door de ene groep anders te behandelen (en dat doe je door een hogere prijs te vragen) op basis van een van die kenmerken overtreed je dus per definitie de wet.
Dus nee een extra bijdrage vragen mag zeker niet altijd.
De reden van die discriminatie is verder irrelevant. Dus "dan heb je wel een probleem" slaat nergens op. Je hebt sowieso een probleem.
Meer geld vragen is geen positieve discriminatie he.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je maakt een paar fouten. We hebben dat nooit afgesproken. Positieve discriminatie, of tegenwoordig voorkeursbeleid, mag van de wet. Daarnaast maak je de fout door te denken dat Molurus vanuit principes redeneert. Dat doet hij niet, hij gaat uit van uitkomsten. Dus waar jij denkt dat discriminatie niet verdwijnt door te discrimineren denkt Molorus dat discriminatie verminderd als de uitkomsten gelijk worden en daarvoor mag je best discrimineren. Al zullen dat soort types allerlei eufemismen erbij trekken om dat woordje te vermijden.
Er zit wel een verschil tussen een hogere prijs vragen en een vrijwillige bijdrage vragen. Bovendien is de reden die je hebt voor het vragen van een vrijwillige bijdrage relevant.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:07 schreef habitue het volgende:
[..]
Het bezwaar is dat we hebben afgesproken dat we niet discrimineren op basis van geloof, sekse, levensovertuiging, seksuele geaardheid en ik vergeet vast nog iets. Door de ene groep anders te behandelen (en dat doe je door een hogere prijs te vragen) op basis van een van die kenmerken overtreed je dus per definitie de wet.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:07 schreef habitue het volgende:
Dus nee een extra bijdrage vragen mag zeker niet altijd.
Nee hoor, er is best een goede uitleg denkbaar. Overigens zelfs in gevallen waarin er werkelijk een hogere prijs wordt gevraagd en niet zomaar een vrijwillige bijdrage. Denk bijvoorbeeld aan kortingen voor kinderen en 65 plussers.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:07 schreef habitue het volgende:
De reden van die discriminatie is verder irrelevant. Dus "dan heb je wel een probleem" slaat nergens op. Je hebt sowieso een probleem.
Daar zit een verschil tussen inderdaad, en dat mag allebei niet op basis van die kenmerken.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit wel een verschil tussen een hogere prijs vragen en een vrijwillige bijdrage vragen. Bovendien is de reden die je hebt voor het vragen van een vrijwillige bijdrage relevant.
[..]
[..]
quote:Dat zeg ik ook niet.
quote:Op woensdag 1 november 2017 10:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leeftijdsdiscriminatie is dan ook gewoon toegestaan. Voor een GL-stemmer weet je vrij weinig van de wet op gelijke behandeling.quote:Nee hoor, er is best een goede uitleg denkbaar. Overigens zelfs in gevallen waarin er werkelijk een hogere prijs wordt gevraagd en niet zomaar een vrijwillige bijdrage. Denk bijvoorbeeld aan kortingen voor kinderen en 65 plussers.
De uitleg daarbij maakt een cruciaal verschil.
Ladies night is minder geld vragen van vrouwen, maar dan vraag je per definitie meer geld van mannen. Ik ken hier in Grun meerdere bedrijven die een ladies night hebben zonder legale problemen.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:16 schreef habitue het volgende:
[..]
Meer geld vragen is geen positieve discriminatie he.
Als het gaat om sollicitaties mag dat helemaal niet, zeker niet als dat zo door een potentiële werkgever wordt uitgesproken.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:23 schreef habitue het volgende:
[..]
Leeftijdsdiscriminatie is dan ook gewoon toegestaan. Voor een GL-stemmer weet je vrij weinig van de wet op gelijke behandeling.
En toch mag dat niet.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ladies night is minder geld vragen van vrouwen, maar dan vraag je per definitie meer geld van mannen. Ik ken hier in Grun meerdere bedrijven die een ladies night hebben zonder legale problemen.
Bij leeftijd wel inderdaad. Niet bij geslacht, geloof, seksuele geaardheid, levensovertuiging, ras.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het gaat om sollicitaties mag dat helemaal niet, zeker niet als dat zo door een potentiële werkgever wordt uitgesproken.
Kortom: of je mag discrimineren op leeftijd is afhankelijk van de redenen die je daarvoor aandraagt.
In het algemeen hangt het af van de redenen die je hebt voor discriminatie. Voor elk van deze aspecten kan ik me wel situaties voorstellen waarin discriminatie acceptabel is. Denk aan verenigingen die gericht zijn op die aspecten. Dat mannen niet mee mogen doen aan vrouwenvoetbal is strikt genomen ook discriminatie, maar de redenen daarvoor zijn acceptabel.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:30 schreef habitue het volgende:
[..]
Bij leeftijd wel inderdaad. Niet bij geslacht, geloof, seksuele geaardheid, levensovertuiging, ras.
Duidelijk. Mee eens. Al vind ik het dan wel lastig wat ik verder met dat besef zou moeten doen, maar dat is een beetje een persoonlijk ding dus zal ik jou niet echt mee lastig vallen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, omdat ze profiteren van hun afkomst en geslacht.
[..]
Mannen verdienen meer dan vrouwen vanwege seksisme, iets waar ze zo goed als allemaal van meeprofiteren en een systeem dat ze zelf bewust of onbewust mee in stand houden, dus is het best prima om ze daar op te wijzen.
We mogen er denk ik van uit gaan dat de meeste moslims die aanslagen afkeuren. Nu zal er vast wel een of andere user komen met een dom onderzoekje waarin zoveel procent van de moslims voor geweld tegen de ongelovigen is, maar dat gaan we gewoon lekker negeren.quote:Sommige moslims plegen aanslagen, daarom moet je niet mensen gaan pesten die alleen in naam hun geloof delen.
En zelfs als... het is fundamenteel verkeerd om individuen verantwoordelijk te houden voor of af te rekenen op statistieken van groepen waartoe zij behoren.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:51 schreef probeer het volgende:
[..]
We mogen er denk ik van uit gaan dat de meeste moslims die aanslagen afkeuren. Nu zal er vast wel een of andere user komen met een dom onderzoekje waarin zoveel procent van de moslims voor geweld tegen de ongelovigen is, maar dat gaan we gewoon lekker negeren.
Absoluut.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
En zelfs als... het is fundamenteel verkeerd om individuen verantwoordelijk te houden voor of af te rekenen op statistieken van groepen waartoe zij behoren.
Helemaal mee eens.quote:Als man kan ik mij in elk geval niet verantwoordelijk voelen voor het feit dat het merendeel van de misdrijven door mannen wordt gepleegd. (Om maar een willekeurig voorbeeld te geven.)
Weer mee eens.quote:Als het gaat om moslims in Nederland zijn die statistieken er niet, maar da's slechts een bijkomend bezwaar.
Zoals gezegd, de redenen die worden aangedragen voor discriminatie zijn cruciaal. Die maken het verschil tussen 'moreel acceptabel' en 'verwerpelijk en mogelijk strafbaar'.quote:Op woensdag 1 november 2017 12:12 schreef probeer het volgende:
Dus dan vraag ik me af waarom er wel geoordeeld kan worden over 'mannen', maar dat bij andere groepen opeens (imo terecht) onder generalisering valt.
Hoe bedoel je dit precies? Ik volg je denk ik even niet.quote:Op woensdag 1 november 2017 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, de redenen die worden aangedragen voor discriminatie zijn cruciaal. Die maken het verschil tussen 'moreel acceptabel' en 'verwerpelijk en mogelijk strafbaar'.
Nou, neem bijvoorbeeld leeftijdsdiscriminatie.quote:Op woensdag 1 november 2017 13:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? Ik volg je denk ik even niet.
Alsof dat '1 cultuur' is.quote:Op woensdag 1 november 2017 13:15 schreef LelijKnap het volgende:
Moslims discrimineren omdat het gros een bep kleurtje heeft vs moslims discrimineren vanwege cultuur/waarde-behoud en veiligheid.
Dat wil nog niet zeggen dat generaliseren op basis van cultuur even acceptabel is als generaliseren op basis van leeftijd bij de kaartverkoop van de Efteling.quote:Op woensdag 1 november 2017 13:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Discrimineren doe je in dit geval dus op basis van generalisaties he.
Uiteraard. Punt is iig dat je daarvoor dus ook slechte en minder slechte (/goede) redenen kan hebben.quote:Op woensdag 1 november 2017 13:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat generaliseren op basis van cultuur even acceptabel is als generaliseren op basis van leeftijd bij de kaartverkoop van de Efteling.
Je zult daar wel goede redenen voor moeten hebben.
Klopt.quote:Op woensdag 1 november 2017 13:32 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Uiteraard. Punt is iig dat je daarvoor dus ook slechte en minder slechte (/goede) redenen voor kan hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |