abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174234378
By Peugeot Sport: Peugeot 208 GTi (video + volledig artikel + fotogalerij)



Het is diep in de middag als Laurens en ik met de avondzon in de binnenspiegel richting het oosten van het land rijden. Hij heeft spaargeld. En dat brandt in zijn zak. Voor hem geen aandelen of bitcoins, nee, hij gelooft in auto’s: even later scheuren we in een op marktplaats gevonden Peugeot 106 XSi over landweggetjes en dijkjes. Er gaat maar weinig boven een hot hatch!

Love at first drive?
Laat ik voorop stellen: auto’s als de 208 GTi moeten we koesteren, nu het nog kan. Ze willen gedirigeerd worden door handen en voeten, niet door computers en sensoren. Autonoom rijden was in het weekend dat wij van de GTi genoten, lichtjaren weg. De ‘by Peugeot Sport’ is compromisloos heet en weet zijn berijder te trakteren op een authentiek potje autorijden. Ook als je daar niet op zit te wachten. En dat doet ons vermoeden dat de 208 GTi ‘not by Peugeot Sport’ wel eens de betere keus zou kunnen zijn.



We love
+ Turbo powerrrrrr
+ Compromisloos sportief
+ Lichtvoetig doch solide

We hate
– Overgevoelige stuurinrichting (snelweg)
– Net geen ideale zitpositie

Wil je het hele artikel lezen? Check het samen met de uitgebreide fotogalerij op loveatfirstdrive.nl! Uiteraard horen we ook graag wat jij van deze auto vindt!

Niet alleen zijn we gek op auto's en rijden, we vinden het ook ontzettend leuk om te schrijven en video's te maken. We doen alles zelf: van filmen tot monteren en van schrijven tot de eindredactie. We hebben geen uitgebreid filmteam achter ons staan of camera's van duizenden euro's, we houden het simpel en toegankelijk. Deze review is geplaatst met toestemming van FOK! forum.

Wouter & Laurens Honselaar

Facebook, Twitter, Instagram en YouTube abonnement.

Check ook onze andere reviews op FOK!:
Mercedes-AMG SLC 43
Peugeot 5008 SUV
Jeep Grand Cherokee SRT
Alfa Romeo Giulia
Porsche 718 Boxster
MINI Cooper Clubman
Mazda MX5
Jeep Wrangler
BMW E39 M5
Volvo XC90 T8
BMW i3 REX
Renault Clio R.S.
Volvo V40 D2
MINI John Cooper Works
Peugeot RCZ-R
Jaguar F-type
Jeep Renegade
Range Rover Hybrid
Renault Twingo
Jaguar XKR-S Convertible
Ford Fiësta ST
BMW M3 & M4

[ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 06-10-2017 16:42:26 ]
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:00:36 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174236580
Leuke review weer, maar je moet je mattie effe leren dat hij niet als een volleerd petje op die middenarmsteun gaat hangen, dat staat een beetje dom :+ :P

En waar ik bij autofabrikanten een beetje jeuk van krijg, is dat ze van die mooie LED verlichting in auto's bouwen, en dan krijg je voor zo'n kewl design knipperlichtslangetje, en achter prakken ze gewoon een oldskool bolletje ergens in een hoekje :{w
Dat je geen LED streepie maakt ok, maar doe er dan op zijn minst een LED bolletje in ofzo :X

En ik vind die two tone wel grappig, kan hij best hebben, maar doe dat blauw dan ook effe mat.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174236767
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 16:00 schreef Sounddragon het volgende:
Leuke review weer, maar je moet je mattie effe leren dat hij niet als een volleerd petje op die middenarmsteun gaat hangen, dat staat een beetje dom :+ :P

En waar ik bij autofabrikanten een beetje jeuk van krijg, is dat ze van die mooie LED verlichting in auto's bouwen, en dan krijg je voor zo'n kewl design knipperlichtslangetje, en achter prakken ze gewoon een oldskool bolletje ergens in een hoekje :{w
Dat je geen LED streepie maakt ok, maar doe er dan op zijn minst een LED bolletje in ofzo :X

En ik vind die two tone wel grappig, kan hij best hebben, maar doe dat blauw dan ook effe mat.
M'n mattie (die eigenlijk m'n broer is ;)) heeft de microfoon (audiorecorder) vast in die hand. Soms zie je 'm wel in beeld. Als hij deze te veel beweegt, hoor je dat in het geluid, welke ik weer moet corrigeren in de afmontage. Dus ben al lang blij dat 'ie 'm eindelijk aardig stil houdt :D Helaas is de recorder ergens neerleggen/-zetten geen optie, want hij is zo gevoelig dat elke beweging meteen opgenomen wordt. Dus moet er een houder voor zijn, die weer een beetje mee veert met de bewegingen en dus geen bijgeluiden geeft. Het is juist het gemis van de armsteun waardoor hij wat meer die kant op leunt denk ik. Geluid is erg moeilijk, vind het lastiger dan beeld om eerlijk te zijn :P

Ja dat van die LED begrijp ik ook niet, gooi achter dan ook gewoon volledig LED er in. Zie je wel vaker helaas. Toch ergens op bezuinigen misschien? :9

Hij kan het zeker wel hebben die kleuren, maar zelf zou ik 'm helemaal in blauw of rood ofzo wel gaaf vinden. Maar opvallen doe je wel zo :D En dat is natuurlijk ook weer leuk met zo een wagentje.

edit: pic er bij.



[ Bericht 2% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 06-10-2017 16:19:40 ]
pi_174238765
Ben sowieso blijf dat ze tegenwoordig meer aan het uiterlijk doen, het standaard grijs en zwart met zilveren velgen is eindelijk verleden tijd.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:59:55 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174238799
Best leuk bakkie.
Ik zou 'm in blauw nemen en dan van die donkergoud Clio Williams wieltjes er onder. En emigreren naar Besançon of Grenoble om door de heuveltjes te crossen.

Waarom niet even driftend à la Ken Block het Hoofddorpplein rond gescheurd? 8-)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174240614
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 17:58 schreef halfway het volgende:
Ben sowieso blijf dat ze tegenwoordig meer aan het uiterlijk doen, het standaard grijs en zwart met zilveren velgen is eindelijk verleden tijd.
Ja dat is ook weer zo! En zeker op zulke auto's mag er gewoon wat opvallends. Fel rood zal 'm ook lekker staan.

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 17:59 schreef Hyperdude het volgende:
Best leuk bakkie.
Ik zou 'm in blauw nemen en dan van die donkergoud Clio Williams wieltjes er onder. En emigreren naar Besançon of Grenoble om door de heuveltjes te crossen.

Waarom niet even driftend à la Ken Block het Hoofddorpplein rond gescheurd? 8-)
Haha ja daar zou ik ook wel naar willen verhuizen! En dan inderdaad een heerlijke hot hatch (misschien liever nog een wat minder geavanceerde) om heerlijk te boenderen daar.

Eeeeeh dat doen we alleen als de camera niet aan staat, anders krijgen we niks meer mee ;)
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:04:59 #7
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174241227
Toffe auto, die kleurencombinatie heeft ook wel wat.
pi_174253868
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 20:04 schreef Voszje het volgende:
Toffe auto, die kleurencombinatie heeft ook wel wat.
Ja ik vraag me alleen af voor hoe lang?

Hier nog even wat andere kleurtjes, wel leuk om 'm ook als 'normale' auto te zien. Overigens vind ik de 'by Peugeot Sport' er wel dikker uitzien door de zwarte accenten (sommige zijn dus 'gewone' GTi's):










  zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:09:28 #9
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174259827
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 13:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja ik vraag me alleen af voor hoe lang?

Hier nog even wat andere kleurtjes, wel leuk om 'm ook als 'normale' auto te zien. Overigens vind ik de 'by Peugeot Sport' er wel dikker uitzien door de zwarte accenten (sommige zijn dus 'gewone' GTi's):

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo in het rood vind ik het een vrij gewoon autootje. De donkerdere kleuren geven de auto wel wat meer pit, naar mijn mening.
pi_174261247
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 18:09 schreef Voszje het volgende:

[..]

Zo in het rood vind ik het een vrij gewoon autootje. De donkerdere kleuren geven de auto wel wat meer pit, naar mijn mening.
En zilveren velgen zijn uit! Zwart is in.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:26:35 #11
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174261821
Hij doet me ineens wat meer aan een Opel Corsa denken...
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_174265370
Een van de weinige sportieve autootjes van dit moment.
Ze mogen wel wat opvallender zijn met bredere wielkasten of een striping die bij het merk past.

pi_174267024
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 18:09 schreef Voszje het volgende:

[..]

Zo in het rood vind ik het een vrij gewoon autootje. De donkerdere kleuren geven de auto wel wat meer pit, naar mijn mening.
Hmm ja met die zwarte accenten wordt het wel wat dikker, voor mij zou dat genoeg zijn :D

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 19:26 schreef monsterd. het volgende:
Hij doet me ineens wat meer aan een Opel Corsa denken...
Dat vind ik juist wel meevallen, vind de 208 nog wel wat anders dan anders er uit zien (zonder dat het meteen een hele rare auto is natuurlijk..).

quote:
99s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 21:22 schreef Mr.Ping het volgende:
Een van de weinige sportieve autootjes van dit moment.
Ze mogen wel wat opvallender zijn met bredere wielkasten of een striping die bij het merk past.

[ afbeelding ]
Nouuuu het is juist aardig druk in het kleine hot hatch segment, weet alleen niet of ze allemaal nog leverbaar zijn: Ford Fiesta ST, MINI Cooper JCW, Renault Clio RS, Audi S1, VW Polo GTi, Seat Ibiza Cupra, Suzuki Swift Sport en Opel Corsa OPC.
  zondag 8 oktober 2017 @ 18:45:19 #14
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174283816
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 22:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Hmm ja met die zwarte accenten wordt het wel wat dikker, voor mij zou dat genoeg zijn :D

Eens. :D
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')