abonnement Unibet Coolblue
pi_152098240
Met de R van Roadtrip: Peugeot RCZ-R (video + volledig artikel + fotogalerij)



De autosalon van Genève staat al jaren op ons verlanglijstje. Hoewel Laurens in zijn jonge jaren al eens is geweest, heb ik nog nooit voet aan wal gezet in dit jaarlijkse heiligdom der automobielen. Hoogste tijd dus! Maar met welke auto gaan we? De oude en ietwat onbetrouwbare BMW e30 van Laurens óf de oerdegelijke maar zuipende Subaru Forester Turbo van pa en ma? Nee, voor deze roadtrip met tussenstop in de Bourgogne moeten we leuk speelgoed meenemen. Frans speelgoed welteverstaan. Peugeot bracht het antwoord in de vorm van de RCZ-R.

Love at first drive?
Mais oui! Dit is zonder twijfel één van de lekkerste Franse bolides van dit moment. De RCZ-R is een compromisloos en puur apparaat waar we 2600 zeer plezierige kilometers mee gereden hebben. De Peugeot is thuis op de snelweg, maar komt pas echt tot leven op kronkelige binnenweggetjes. Op de koop toe is de auto nog redelijk praktisch ook. Mits je met z’n tweeën bent! En ja, zo’n (mini) roadtrip door Frankrijk is altijd weer genieten. Ook voor niet-Francofielen!



We love
• Looks
• Ruime achterbak
• Onderstel + grip

We hate
• Bediening multimediasysteem

Wil je het hele artikel lezen? Check het samen met de uitgebreide fotogalerij op loveatfirstdrive.nl!

Niet alleen zijn we gek op auto's en rijden, we vinden het ook ontzettend leuk om te schrijven en video's te maken. We doen alles zelf: van filmen tot monteren en van schrijven tot de eindredactie. We hebben geen uitgebreid filmteam achter ons staan of camera's van duizenden euro's, we houden het simpel en toegankelijk.

Wouter & Laurens Honselaar

Check ook onze andere reviews op FOK!:
Jaguar F-type
Jeep Renegade
Range Rover Hybrid
Renault Twingo
Jaguar XKR-S Convertible
Ford Fiësta ST
BMW M3 & M4

[ Bericht 5% gewijzigd door Anne op 29-04-2015 16:30:35 ]
pi_152098755
Prachtige auto
  dinsdag 28 april 2015 @ 16:47:11 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152098773
Óf je bent een ontzettende nicht, óf de vrouw van een man met meer geld dan verstand als je zo'n auto hebt...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 28 april 2015 @ 16:56:33 #4
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152098981
Hij is mooi. Maar ik ben niet zo'n Peugeot fan. Doe mij maar een TT
pi_152099118
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:47 schreef Catch22- het volgende:
Óf je bent een ontzettende nicht, óf de vrouw van een man met meer geld dan verstand als je zo'n auto hebt...
Haha, naja nicht.. De TT had ook wel een beetje dat imago helaas. Het is wel gewoon een erg goed rijdende auto verder!

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:56 schreef reeybehn het volgende:
Hij is mooi. Maar ik ben niet zo'n Peugeot fan. Doe mij maar een TT
Daar wordt 'ie veel mee vergelijken, hij lijkt ook nog wel op het oudere model. Maar tegenwoordig kost de instap TT (230pk) wel 15.000 meer dan de instap RCZ (155pk). Wij reden de RCZ-R met 270pk en voor dat geld heb je dus een instap TT met 230pk.
  dinsdag 28 april 2015 @ 17:04:34 #6
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152099175
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha, naja nicht.. De TT had ook wel een beetje dat imago helaas. Het is wel gewoon een erg goed rijdende auto verder!

[..]

Daar wordt 'ie veel mee vergelijken, hij lijkt ook nog wel op het oudere model. Maar tegenwoordig kost de instap TT (230pk) wel 15.000 meer dan de instap RCZ (155pk). Wij reden de RCZ-R met 270pk en voor dat geld heb je dus een instap TT met 230pk.
da's inderdaad wel een belangrijk punt. Maarja, dan zou je ook weer rijeigenschappen moeten vergelijken, en dan weet ik t weer net niet.
pi_152099213
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:04 schreef reeybehn het volgende:

[..]

da's inderdaad wel een belangrijk punt. Maarja, dan zou je ook weer rijeigenschappen moeten vergelijken, en dan weet ik t weer net niet.
De nieuwe TT hebben we nog niet gereden dus dat weten we ook niet :(
  dinsdag 28 april 2015 @ 17:10:18 #8
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152099308
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

De nieuwe TT hebben we nog niet gereden dus dat weten we ook niet :(
Ik zit trouwens op beide websites te kijken, voor zover ik zie is een basis TT met 230pk 46.9K en een basis rcz met 200pk 42.6K?
pi_152099803
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:10 schreef reeybehn het volgende:

[..]

Ik zit trouwens op beide websites te kijken, voor zover ik zie is een basis TT met 230pk 46.9K en een basis rcz met 200pk 42.6K?
Even kijken hoor, die prijzen veranderen ook constant door de regels die steeds veranderen (BPM over uitstoot, etc.).

Peugeot RCZ:
155pk: 35.700 euro
200pk: 38.300 euro
270pk: 48.400 euro
160pk diesel: 41.900 euro

Audi TT:
230pk: 45.990 euro
310pk: 65.150 euro
184pk diesel: 47.210 euro

Dat zijn de prijzen die ik uit de allernieuwste brochures heb gehaald. Dus om te vergelijken zou je de 200pk RCZ kunnen pakken en de 230pk sterkte TT. Dan zit er nog ruim 7000 euro tussen. De standaard uitrusting weet ik niet van beiden, maar bij de Duitse merken zijn wat opties vaak wel duurder, maar dan heb je wel weer iets meer pk. Of voor 2400 euro meer heb je bij Peugeot 270pk (en uitgebreide uitrusting) ipv 230pk bij Audi. Naja, kies zelf maar ;)
pi_152100081
Jullie video's zien er altijd zo 90's uit. Onderbelichte shots, geen of weinig DoF, niks gegrade... Beetje Autoweek in de beginjaren.
url
pi_152100232
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:47 schreef Drommelsch85 het volgende:
Jullie video's zien er altijd zo 90's uit. Onderbelichte shots, geen of weinig DoF, niks gegrade... Beetje Autoweek in de beginjaren.
Alleen hebben ze bij Autoweek wél camera's van duizenden euro's en een aparte cameraman, wij doen alles met z'n tweeën.. Leuk al die technieken maar als je maar weinig tijd en geen mensen hebt is het vrij lastig om uit te voeren. DoF krijg je alleen met een erg dure videocamera of een spiegelreflex. Die laatste is niet handig omdat de meeste DSLR's (betaalbare dan) geen autofocus hebben, wat vrij handig is met een bewegend object. In een auto filmen is gewoon lastig omdat er vaak een hoog contrast is (zwart interieur, licht buiten). Maar goed, als je wilt 'stage' lopen mag je langskomen hoor :) Weekend van 9 mei gaan we weer 8-)
pi_152112218
rczr lijkt me een leuk wagentje maar ik eis dan wel dat hij in comfort mode of soft kan voor al je op de snelweg wilt cruisen...

Verder oogt hij wel heel goed... Maar je wilt niet dat je achteraam kapot word gemaakt want dat kan volgens mij nog wel wat kosten....
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  woensdag 29 april 2015 @ 00:01:10 #13
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152112648
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:33 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Even kijken hoor, die prijzen veranderen ook constant door de regels die steeds veranderen (BPM over uitstoot, etc.).

Peugeot RCZ:
155pk: 35.700 euro
200pk: 38.300 euro
270pk: 48.400 euro
160pk diesel: 41.900 euro

Audi TT:
230pk: 45.990 euro
310pk: 65.150 euro
184pk diesel: 47.210 euro

Dat zijn de prijzen die ik uit de allernieuwste brochures heb gehaald. Dus om te vergelijken zou je de 200pk RCZ kunnen pakken en de 230pk sterkte TT. Dan zit er nog ruim 7000 euro tussen. De standaard uitrusting weet ik niet van beiden, maar bij de Duitse merken zijn wat opties vaak wel duurder, maar dan heb je wel weer iets meer pk. Of voor 2400 euro meer heb je bij Peugeot 270pk (en uitgebreide uitrusting) ipv 230pk bij Audi. Naja, kies zelf maar ;)
op de Peugeot website kon ik alleen de 200 pk vinden en dan voor de prijs die ik net zei. Maar ja. Je zou t allebei moeten proberen te rijden eigenlijk. Helaas zou mijn mening dan niet geheel unbiased zijn
O-)
pi_152113150
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 23:42 schreef DieselTank het volgende:
rczr lijkt me een leuk wagentje maar ik eis dan wel dat hij in comfort mode of soft kan voor al je op de snelweg wilt cruisen...

Verder oogt hij wel heel goed... Maar je wilt niet dat je achteraam kapot word gemaakt want dat kan volgens mij nog wel wat kosten....
Haha ja deze is nog van de 'oude stempel', compromisloos, maar dat heeft juist ook wel weer wat. Wij hebben er niet heel erge last van ondervonden overigens. Achterraam zou ik ook heellaten ja ;(

quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:01 schreef reeybehn het volgende:

[..]

op de Peugeot website kon ik alleen de 200 pk vinden en dan voor de prijs die ik net zei. Maar ja. Je zou t allebei moeten proberen te rijden eigenlijk. Helaas zou mijn mening dan niet geheel unbiased zijn
O-)
Ah! Ik had op hun site de e-brochure bekeken. Maar hij is er dus ook met de instap 155pk versie. Overigens zijn het in de basis allemaal dezelfde 1.6 THP. Maar als je er voor in de markt ben moet je ze zeker eerst beiden rijden. De huidige TT vind ik persoonlijk ook ergggg mooi en is wel weer een stuk moderner dan de RCZ. En, hoewel het een wat andere auto is, de Renault Mégane R.S. schijnt toch wel 1 van de allerbeste voorwiel aangedreven auto's te zijn, dus ook zeker de moeite waard om even een ritje in te maken. En met een vanaf prijs van 36.490 euro en 265pk wel veel waar voor je geld denk ik.
  woensdag 29 april 2015 @ 00:52:29 #15
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_152113460
Gaaf ding, hopelijk schrijft die net zo hard af als andere Fransozen en kan ie het over een tijdje overnemen van m'n huidige Coupé *;
  woensdag 29 april 2015 @ 00:54:22 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_152113483
Oh en op een natte baan scheelt het niet veel met een 370Z Nismo:
pi_152129256
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:52 schreef Mano_ het volgende:
Gaaf ding, hopelijk schrijft die net zo hard af als andere Fransozen en kan ie het over een tijdje overnemen van m'n huidige Coupé *;
Haha dat zou zo maar kunnen ja! Denk dat de R nog wel wat waard blijft, maar misschien een 200pk versie?

quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 00:54 schreef Mano_ het volgende:
Oh en op een natte baan scheelt het niet veel met een 370Z Nismo:
Zo! Dat is inderdaad erg netjes van de RCZ-R! Vooral als je bedenkt dat die Nismo heel wat meer pk heeft :)
  woensdag 29 april 2015 @ 18:23:31 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_152130728
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 17:16 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha dat zou zo maar kunnen ja! Denk dat de R nog wel wat waard blijft, maar misschien een 200pk versie?

[..]

Zo! Dat is inderdaad erg netjes van de RCZ-R! Vooral als je bedenkt dat die Nismo heel wat meer pk heeft :)
Nah, 200pk heb ik nu ook en juist het onderstel en diff van de R spreken me aan :P
pi_152133119
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 18:23 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Nah, 200pk heb ik nu ook en juist het onderstel en diff van de R spreken me aan :P
Ooooh dan gewoon de R pakken inderdaad! Worden denk ik niet heel vaak verkocht, maar de zwarte uit het filmpje zal over een halfjaartje ofzo wel de verkoop in gaan ;)
pi_152133826
Wanneer de 4C O-)
pi_152133895
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2015 20:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Wanneer de 4C O-)
Graaaaag! Maar weet niet of ze er nog 1 als demo hebben. Misschien de Spyder maar proberen.
pi_152134874
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 20:19 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Graaaaag! Maar weet niet of ze er nog 1 als demo hebben. Misschien de Spyder maar proberen.
In de kelder staan er wel een paar _O-
pi_152135104
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2015 20:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

In de kelder staan er wel een paar _O-
Nou vraag het maar aan Toine of Mirco ;)
pi_152437432
heb zelf een aantal jaar de 200pk gehad, en ook een paar dagen proefgereden in de R.. heb m niet gekocht.,.

zijn gewoon een aantal zaken niet goed aan uitgedacht..
simpele dingen als de achterbak was in de 200 pk niet heel erg bruikbaar vanwege de motor voor de automatische spoiler.. de r heeft een vaste spoiler.. krijg je de ruimte terug? nee... dus hij lijkt nog steeds groot de kofferbak maar is t niet..

geen enkele controle over de vering.. ik heb hem voor dagelijks werk gebruikt en alhoewel het een enorm toffe auto is, waren klinkerwegen een hel..
de stoelen van de R zijn zoveel slechter dan van de 200PK.. weinig steun aan de zijkanten, te zacht.. nee dat is niet fijn..

naja weet het niet.; leuke auto om een dag mee te hoeken.. maar om te kopen voor dagelijks gebruik nee..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_152444201
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 19:29 schreef freak1 het volgende:
heb zelf een aantal jaar de 200pk gehad, en ook een paar dagen proefgereden in de R.. heb m niet gekocht.,.

zijn gewoon een aantal zaken niet goed aan uitgedacht..
simpele dingen als de achterbak was in de 200 pk niet heel erg bruikbaar vanwege de motor voor de automatische spoiler.. de r heeft een vaste spoiler.. krijg je de ruimte terug? nee... dus hij lijkt nog steeds groot de kofferbak maar is t niet..

geen enkele controle over de vering.. ik heb hem voor dagelijks werk gebruikt en alhoewel het een enorm toffe auto is, waren klinkerwegen een hel..
de stoelen van de R zijn zoveel slechter dan van de 200PK.. weinig steun aan de zijkanten, te zacht.. nee dat is niet fijn..

naja weet het niet.; leuke auto om een dag mee te hoeken.. maar om te kopen voor dagelijks gebruik nee..
Gaaf dat je er 1 gehad hebt! Wel een blikvanger :)
Maar wat kreeg jij niet in de achterbak? Wij vonden 'm juist wel bruikbaar (en dan vergelijken we 'm natuurlijk niet met een achterbak van een V70..). Maar wij hadden met z'n tweeën best wat spullen mee (ieder een reistas, laptoptas, kist met camera's en toebehoren, flink statief).
De stoelen geen steun? Dat hebben wij niet gemerkt, de kuipstoelen van de R hielden ons juist goed op de plaats.
En ja het is jammer dat de vering niet in te stellen is, maar daarom is deze auto wel puur natuurlijk. We noemden ook dat hij compromisloos is. Op de snelwegen hadden we er niet echt problemen mee, maar klinkerwegen zijn niet zo fijn nee.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')