abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177045069
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 22:27 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Amerikaanse en Britse commando’s komen alleen met zulke dingen naar buiten als ze een boek of filmrechten willen verkopen....Zou me niets verbazen als er een boek ergens in de pijpleiding zit.
Dat is waarschijnlijk hoe het naar buiten is gekomen. Kroon is bezig met een boek, de inhoud daarvan wordt gecheckt door een afdeling van defensie. Toen zijn wat alarmbellen afgegaan en is Kroon zelf maar naar buiten gekomen met het verhaal.
pi_177047057
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 22:38 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk hoe het naar buiten is gekomen. Kroon is bezig met een boek, de inhoud daarvan wordt gecheckt door een afdeling van defensie. Toen zijn wat alarmbellen afgegaan en is Kroon zelf maar naar buiten gekomen met het verhaal.
Goh... Helemaal zelf verzonnen?

quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 10:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Koop mijn boek! ;)
  vrijdag 9 februari 2018 @ 00:07:54 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177047429
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 00:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Eigenlijk exact de vraagtekens die ik en LXIV ook hebben. Maar ja dat schijnt allemaal niet te mogen want "held" ofzo...
Ik heb er wel mn vraagtekens bij, maar we weten amper iets verder.

En (vooral dit) kan ik gewoon niet geloven dat iemand die echt kct'er is en weet wat de gevolgen zijn zoiets uit zn duim zuigt. Het is niet dat hij zo'n wannebee stolen valor figuur is.

Ik ben benieuwd of er over die andere mwo drager net zo'n soap gaat ontstaan.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 00:31:53 #205
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177047687
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 00:14 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ik heb er wel mn vraagtekens bij, maar we weten amper iets verder.

En (vooral dit) kan ik gewoon niet geloven dat iemand die echt kct'er is en weet wat de gevolgen zijn zoiets uit zn duim zuigt. Het is niet dat hij zo'n wannebee stolen valor figuur is.

Ik ben benieuwd of er over die andere mwo drager net zo'n soap gaat ontstaan.
We hoeven met ons allen natuurlijk niet al te moeilijk te doen. Kroon was en is gewoon een "boefje", maar goed, dat was ook geen groot geheim.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 08:51:19 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177049341
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:04 schreef franske19 het volgende:
Wel prachtig dat dienstweigeraar van Middelkoop zijn waffel open durft te trekken. Stuitend die man.

[..]

Heb jij persoonlijk in een SF eenheid gediend? Want anders vraag ik me af waarom jouw oordeel meer waarde heeft dan die "wannabee-McGyvers".
https://www.telegraaf.nl/(...)kroon-warrig-verhaal

Tja franske,nu hoor je het van de echte mannen
The End Times are wild
pi_177049855
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 00:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

We hoeven met ons allen natuurlijk niet al te moeilijk te doen. Kroon was en is gewoon een "boefje", maar goed, dat was ook geen groot geheim.
Tsja ik denk dat er wel meer boefjes op gevechtsfuncties zitten. Is ook niet gek natuurlijk, gezien wat er verwacht word van die mensen.

En dat zal mij ook jeuken verder, zolang t maar niet uit de klauwen loopt kwa boefjes gedrag.

Ik ben verder erg benieuwd naar wat er verder uit komt.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 09:59:36 #208
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177050280
Oud-collega’s Kroon: warrig verhaal

Den Haag - Met groeiende verbazing zien oud-collega’s bij het Korps Commandotroepen (KCT) hoe Marco Kroon de affaire over een tijdens een geheime missie gedode Afghaan steeds groter maakt. „Hij is gek geworden”, zegt een van hen. Als de ontvoering, mishandeling en vernedering door een lid van de Taliban echt gebeurd zouden zijn, hadden ze er wel van geweten.

Hoewel hij drie weken terug nog zei het justitieel onderzoek naar het geweldsincident uit 2007 met vertrouwen tegemoet te zien en alleen een verklaring op hoofdlijnen gaf om het OM niet voor de voeten te lopen, was er gisteren toch weer een stuk. Het staat vol details, zoals over het moment waarop Kroon zijn machinegeweer leegschoot op de man die hem weken eerder zou hebben gegijzeld, mishandeld, verhoord en vooral vernederd.

Geen keus

„Ik herkende de man uit duizenden. Toen ik uit mijn voertuig stapte om hem te gijzelen, herkende hij mij ook en hij greep naar zijn wapen. Het was op dat moment ’hij of ik’. De man liet mij geen keuze”, beschrijft de majoor het treffen. Waar het precies plaatshad, laat hij in het midden. Kroon en zijn raadsman Geert-Jan Knoops geven geen antwoord op vragen.

„Ik moest nu aan mijn leven denken. Flitsen van zijn brute handelingen tijdens mijn gevangenschap kwamen in een klap weer allemaal naar boven. Ik greep in een reflex naar mijn wapen en vuurde gericht mijn hele magazijn leeg op het lichaam van de man. Hij was dood. Zijn collega was inmiddels gevlucht. Ik fouilleerde hem, want ik wilde weten wie hij was en wat hij van mij en de operatie wist. Wat ik vond, was schokkend.”

Die laatste kwalificatie gaat ook op voor de reacties die Kroons verhaal oproept bij oud-collega’s in Roosendaal. „Hij is gek geworden”, reageert een van hen. Een Rambo-verhaal, karakteriseert een ander de verklaring. „Ik kan het niet geloven”, zegt weer een andere commando.

Alle militairen spreken anoniem met De Telegraaf, omdat hun identiteit vanwege het geheime karakter van missies niet bekend mag worden. „Het lijkt wel alsof het door een kind is verzonnen. Ik heb collega’s gesproken en die vinden het ook een warrig verhaal”, gaat hij verder.

Dat het relaas van de ridder Militaire Willems-Orde zoveel verbazing oproept, komt omdat het incident zou zijn gebeurd tijdens een uitzending waarbij de commando’s vrijwel permanent samen waren. Een vaste militaire stelregel luidt: één is geen. Oftewel, je werkt nooit alleen. Helemaal niet in een zeer gevaarlijk gebied als Uruzgan. Hoe kan het dan dat ploegcommandant Kroon werd gegijzeld zonder dat iemand zich daar nu iets van herinnert? En een belager uitschakelde zonder dat het ook maar iemand bijbleef?

„Hij was de commandant, dus het moet zijn opgevallen als hij er niet was”, zegt een elitemilitair nuchter. „Wanneer één van ons gevangen wordt genomen, gaan alle alarmbellen af. Alles wordt uit de kast getrokken om die persoon terug te halen.”

Dezelfde scepsis klinkt er als het gaat om de zoektocht naar zijn belager die Kroon zelf op touw zegt te hebben gezet zonder overleg met of toestemming van hogerhand. Hij deed dat volgens zijn verklaring in het kader van meedenken met de hogere lagen.
Opdrachten

„Opdrachten krijg je van hogerhand. Er wordt een doel geformuleerd en in overleg met je meerderen bekijk je hoe je dat het beste kan bereiken”, legt een oud-collega uit. „Het is niet meer zoals in Nederlands-Indië waar kapitein Westerling naar eigen inzicht een éénmansoorlog kon voeren.”

Kroon staat er in de commandokazerne in Roosendaal vooralsnog ondanks zijn twee verklaringen niet heel slecht op. De majoor die zijn Willems-Orde dankt aan heldendaden gepleegd als commando vertrok in 2014 bij de elite-eenheid. In Roosendaal zitten zijn oud-strijdmakkers vooral vol vragen.

„Je zou denken dat Marco toch slim genoeg is om te beseffen dat hij er niet mee wegkomt als het allemaal gelogen blijkt. Hij heeft ook een van de beste advocaten om zich heen. Die moet toch ook weten wat hij doet”, vraagt een commando zich hardop af. „We lopen hier allemaal met vragen rond.”

Telegraaf
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:00:35 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177050307
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:30 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Tsja ik denk dat er wel meer boefjes op gevechtsfuncties zitten. Is ook niet gek natuurlijk, gezien wat er verwacht word van die mensen.

En dat zal mij ook jeuken verder, zolang t maar niet uit de klauwen loopt kwa boefjes gedrag.
Zo denk ik er ook over. Met koorknaapjes win je sowieso geen oorlogen.

quote:
Ik ben verder erg benieuwd naar wat er verder uit komt.
Met alles wat nu bekend wordt heeft hij de schijn wel heel erg tegen.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:05:28 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177050373
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over. Met koorknaapjes win je sowieso geen oorlogen.

True. Maar je moet ze wel strak houden. Anders krijg je een hoop ellende.
The End Times are wild
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:07:55 #211
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:13:35 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177050519
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 08:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)kroon-warrig-verhaal

Tja franske,nu hoor je het van de echte mannen
Iedereen met een beetje militaire kennis wist dat het verhaal nog harder rammelde dan mijn kroegfiets... Maar goed, helaas blijkt dus dat er nog genoeg lui rondlopen die denken dat Rambo echt is... :')
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:14:57 #213
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177050547
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Iedereen met een beetje militaire kennis wist dat het verhaal nog harder rammelde dan mijn kroegfiets... Maar goed, helaas blijkt dus dat er nog genoeg lui rondlopen die denken dat Rambo echt is... :')
Ja, maar daarom verbaast het me ook zo dat Kroon hiermee komt. Die weet dat toch zelf ook. Met het artikel uit het AD dacht ik nog dat die journalist het verkeerd begrepen en opgeschreven had. Maar ook zijn eigen verklaring was nog steeds heel raar (alhoewel iets minder raar). Je kunt toch op je vingers natellen dat je dan de bal terug krijgt.
The End Times are wild
  vrijdag 9 februari 2018 @ 17:42:48 #214
21467 franske19
Hit the deck!
pi_177061156
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 08:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)kroon-warrig-verhaal

Tja franske,nu hoor je het van de echte mannen
Gelukkig hebben we de telegraaf nog.
pi_177265450
België treedt toe tot MRTT-project

België maakt deel uit van het multinationale multirole tanker–transport (MRTT)-project. De Belgische minister van Defensie Steven Vandeput zette en marge van de vergadering van NAVO-ministers in Brussel eergisteren zijn handtekening. De overige partners bekrachtigden de toetreding van de nieuwe partner ook.

Het MRTT-project is een voorbeeld van de toekomstgerichte samenwerking tussen Europese landen. De aanschaf van de toestellen van het type A330 MRTT vormt een belangrijke bijdrage aan het oplossen van de schaarse tanker- en transportcapaciteit van de Europese Unie en de NAVO. Naast het bijtanken van vliegtuigen en strategisch transport, voeren de vliegtuigen bijvoorbeeld ook medische evacuaties uit, zo nodig in intensive-care units.

8 toestellen
Volgens plaatsvervangend secretaris-generaal van de NAVO Rose Gottemoeller kunnen door het project NAVO-vliegtuigen langer in de lucht blijven en verder vliegen. "Het vergroot onze mogelijkheid om onze burgers en ons gebied te beschermen."

Het MRTT-project startte in juli 2016 toen Nederland en Luxemburg gezamenlijk 2 Airbus A330 MRTT-vliegtuigen aanschaften. Sindsdien sloten Duitsland en Noorwegen zich ook aan bij het project . Nu België meedoet komt het aantal aan te schaffen toestellen uit op 8. Ze worden tussen 2020 en 2024 geleverd.

De vloot wordt eigendom van de NAVO. Naast de aanschaf vallen ook instandhouding en operationele inzet onder het MRTT-project. Nederland is leidend in dit multinationale samenwerkingsproject. De nieuwe toestellen krijgen Vliegbasis Eindhoven en Keulen-Bonn als thuisbasis. Ook registreert Nederland de vliegtuigen en is het verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid. Onderzocht wordt of het op Vliegbasis Eindhoven gelegerde European Air Transport Command de pool kan aansturen.

(defensie)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 18 februari 2018 @ 17:22:51 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177281556
Grote risico's door tekort aan militaire luchtverkeersleiders

De luchtverkeersleiding van de Koninklijke Luchtmacht piept en kraakt in zijn voegen. Het personeelstekort bij de radarluchtverkeersleiding is zo groot en hardnekkig dat wettelijke taken niet meer altijd kunnen worden uitgevoerd.

Dat zeggen verschillende militaire luchtverkeersleiders tegen de NOS en het blijkt ook uit documenten die de NOS heeft ingezien. Onveilige situaties hebben zich nog niet voorgedaan, maar er worden wel risico's genomen.

Zo is in december en januari het luchtruim vijf keer 's nachts gesloten omdat er niemand voor de nachtdienst beschikbaar was. Daardoor konden traumahelikopters niet opstijgen. Dat werd pas mogelijk toen helikopterpiloten de civiele luchtverkeersleiding inschakelden. De ANWB, verantwoordelijk voor de traumahelikopters, heeft het gemeld bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Gevechtsoefeningen

De Nederlandse F-16-vliegers hebben ook last van de tekorten bij de luchtverkeersleiding. Het personeelstekort is zo groot dat F-16's de laatste maanden overdag nog maar beperkt kunnen oefenen op maandag en vrijdag, omdat er geen verkeersleider is om de hogere gebieden in het luchtruim te overzien.

Lager in de lucht blijven is geen optie, want op lagere hoogte verbruiken de jachtvliegtuigen te veel brandstof. Daardoor hebben de piloten minder tijd om gevechten te oefenen. De oplossing is dat het hogere luchtruim nu af en toe opengaat om de F-16's door te laten. Voor de toestellen van de NAVO-partners wordt die uitzondering niet gemaakt. Zij moeten omvliegen.

Ook is er de afgelopen twee maanden op tientallen dagen langdurig geen vluchtinformatie verschaft aan de kleine luchtvaart. Dat betekent dat bijvoorbeeld vliegscholen en sportvliegers in meer dan de helft van Nederland geen informatie konden krijgen over weersomstandigheden en ander verkeer in het luchtruim.

Een van de luchtverkeersleiders berekende dat van de benodigde 73 fte's er 18 niet zijn ingevuld. Om alle taken echt goed te kunnen uitvoeren zouden er waarschijnlijk meer dan 100 fte's moeten zijn, stelt hij. Bij sommige functies is het tekort groter dan bij andere. Van de tien benodigde junior Area-controllers (die het middelhoge luchtruim bedienen) zijn er bijvoorbeeld maar vijf.

Dat het personeelstekort fors is, blijkt ook uit documenten die de NOS heeft ingezien. Op dinsdag 30 januari zijn er drie militaire verkeersleiders, terwijl er zes zouden moeten zijn. Vijf is het minimum, lezen we in een dagrapport.

Om het tekort op te lossen wordt het luchtruim tussen 6,5 en 8 kilometer hoogte gesloten. Als vervolgens de Duitse luchtmacht met twee Tornado's naar Vlieland wil, moeten er allerlei kunstgrepen worden uitgehaald om dat mogelijk te maken. De betrokken verkeersleider schrijft in zijn rapport: "Al met al is er voor wat betreft Dutch Mil Area Control geen onveilige situatie ontstaan, maar is de werkdruk (onnodig) enorm hoog geweest in deze korte periode."

Soms gaan ze langs het randje. In een dagrapport van 12 december klaagt een verkeersleider over het ontbreken van een 'upper controller', dat is iemand die vliegverkeer in een hoger deel van het luchtruim begeleidt. Hij beschrijft de grote verkeersdrukte en spreekt van 'gekkenwerk'.

"Als er iemand anders had gezeten die nog niet zo solo is op het systeem als ik, had het echt fout kunnen gaan. IK VOEL ME ECHT IN DE STEEK GELATEN DOOR DIT SOORT BELACHELIJKE MAATREGELEN", noteert hij woedend in zijn verslag.

Commandant kolonel Dick van Ingen erkent de problemen, maar benadrukt dat ze voortkomen uit het streven naar optimale veiligheid. "Het credo van de luchtverkeersleiding is 'veilig, vlot en ordelijk'. Veiligheid staat altijd voorop en om die te waarborgen moeten wij inderdaad af en toe beperkingen opleggen aan de dienstverlening."

'Can do'-mentaliteit

De vijf militaire luchtverkeersleiders die de NOS gesproken heeft, zeggen dat er wel risico's genomen worden. Ze ervaren ook in hun organisatie de bekende 'can do'-mentaliteit: militairen zeggen niet gauw 'nee' en lossen een probleem ondanks alles op.

Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid leidde deze mentaliteit bij andere krijgsmachtonderdelen tot dodelijke ongelukken, zoals bij het mortier-ongeluk in Mali en bij een schietoefening in Ossendrecht. "Dat risico bestaat hier ook", zegt een betrokkene. "We lossen het wel weer op en ergens komt de veiligheid in het geding, we weten alleen niet waar en wanneer".
Brug

"Het is net als bij een brug waar je met een schaaf steeds een beetje vanaf haalt", stelt een van hen. "Het brugdek wordt steeds dunner, maar wanneer wordt het echt onveilig? Dat weet niemand." Het liefste zou hij willen dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid de situatie zou onderzoeken. "We nemen risico's, dat weet iedereen", concludeert een ander.

Kolonel Van Ingen bestrijdt dat: "Ik ben niet bezorgd over de veiligheid. We doen geen dingen die niet veilig zijn. Ik maak me wel zorgen over het personeelstekort. Ik bespreek dat met mijn mensen, ook op de werkvloer, zodat we de juiste keuzes maken." Zo wordt er voortaan een extra dienst ingepland om de kleine luchtvaart vaker van vluchtinformatie te kunnen voorzien.

Eindhoven Airport

Volgens de bezorgde luchtverkeersleiders vormt ook de oplopende werkdruk op luchthaven Eindhoven een risico. Eindhoven Airport is van oorsprong een militair vliegveld, waar de militaire luchtverkeersleiding verantwoordelijk is voor al het vliegverkeer. De laatste jaren is de burgerluchtvaart sterk toegenomen, maar het aantal verkeersleiders is niet meegegroeid. Zij hebben het alleen maar drukker gekregen.

Een luchtverkeersleider vertelt dat hij tot voor kort op zaterdagnacht elf uur achter elkaar moest werken. Het laatste uur is tussen 07.00 en 08.00 uur 's ochtends. Dan moeten ze na tien uur werken luchthaven Eindhoven openen en de eerste Ryanair- en Transavia-vliegtuigen die willen opstijgen begeleiden. "Ik voelde me daar niet goed bij", aldus de luchtverkeersleider. Sinds begin deze maand nemen verkeersleiders op andere radarposten een paar uur over in de nachtdienst, waardoor de collega even kan slapen en vanaf 06.30 uur 's ochtends weer frisser achter zijn radarscherm zit.

Veiligheidsfunctionaris

Een ander wijst erop dat er nog maar één veiligheidsfunctionaris is die alle veiligheidsmeldingen moet afhandelen. "Hij moet in zijn eentje tientallen incident-meldingen per maand beoordelen, en bekijken of er sprake is van een veiligheidsprobleem. Het lijkt me moeilijk om alles goed te beoordelen". Als de veiligheidsfunctionaris iets ziet wat erg belangrijk lijkt, zal hij een onderzoek gelasten. "Maar dat moet gebeuren door verkeersleiders die daar geen tijd voor hebben. Onderzoeken liggen dan ook lang op de stapel, soms tot wel een jaar lang."

Enorm salarisverschil

Het tekort lijkt vooral te komen door de Defensieleiding. "De instroom is te klein, de uitstroom te groot. Daardoor komen we steeds meer in de problemen", zegt een van de luchtverkeersleiders. Defensie heeft volgens hen de afgelopen jaren te weinig mensen opgeleid.

Van Ingen bevestigt dat het afgelopen jaar niemand is opgeleid. Dat kwam doordat de verkeersleiders zelf moesten omscholen op andere apparatuur in verband met een verhuizing naar Schiphol-Oost, waardoor ze geen leerlingen konden begeleiden. "Nu hebben we weer volop trainees", zegt Van Ingen. Maar de opleiding is zwaar en het duurt een paar jaar voor mensen zelfstandig kunnen werken.

Maar ook de uitstroom is groot, zeggen de bronnen van de NOS. Een belangrijke oorzaak lijkt te liggen in het enorme salarisverschil tussen Defensiepersoneel en collega's bij commerciële luchtverkeersorganisaties zoals de Luchtverkeersleiding Nederland.

Hierdoor vertrekken regelmatig militaire luchtverkeersleiders om ergens anders soms wel het dubbele te verdienen. Uit een rapport dat organisatie- en adviesbureau Deloitte schreef in opdracht van Defensie, blijkt dat in alle vergelijkbare functies het maximumsalaris van de militairen lager ligt dan het minimumsalaris van luchtverkeersleiders bij de LVNL. In de meeste functies is het salaris van de civiele luchtverkeersleiders meer dan drie keer zo hoog.

Dienstopdracht

De personeelstekorten hebben ook vervelende bijeffecten voor de verkeersleiders: collega's moeten vaak voor elkaar invallen en moeten er altijd rekening mee houden dat ze opgeroepen worden om te kunnen werken als iemand ziek wordt.

Het is voorgekomen dat collega's een dienstopdracht kregen om te werken, zo vertellen ze: een formele opdracht die ze als militair niet mogen weigeren. De luchtverkeersleiders vertellen dat ze er zo klaar mee zijn, dat ze de telefoon niet meer opnemen als ze op een vrije dag gebeld worden door een onbekend nummer.

Een ander effect van het tekort is dat ze niet mogen solliciteren binnen Defensie, zeggen ze. Hoewel het normaal is om binnen Defensie van functie te veranderen en carrière te maken, moeten zij blijven waar ze zitten omdat ze onmisbaar zijn. Commandanten van verschillende krijgsmachtonderdelen maken daarover onderling afspraken, zo wordt gezegd.

NOS
  zondag 18 februari 2018 @ 17:24:32 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177281591
Heel gek idd dat er zo'n gigantische uitstroom is, sinds ze op Schiphol naast de burgercollega's zitten die 144.000 euro op jaarbasis opstrijken kom je er natuurlijk wel heel bekaaid vanaf met je luitenantssalaris van pak hem beet 36.000 euro per jaar voor exact dezelfde werkzaamheden... :')
  zondag 18 februari 2018 @ 17:38:24 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177281905
Telefoon niet opnemen, wat is dat nou weer voor onzin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 18 februari 2018 @ 18:11:19 #219
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177282726
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:24 schreef AchJa het volgende:
Heel gek idd dat er zo'n gigantische uitstroom is, sinds ze op Schiphol naast de burgercollega's zitten die 144.000 euro op jaarbasis opstrijken kom je er natuurlijk wel heel bekaaid vanaf met je luitenantssalaris van pak hem beet 36.000 euro per jaar voor exact dezelfde werkzaamheden... :')
Maar die secundaire arbeidsvoorwaarden!!!! :')
  zondag 18 februari 2018 @ 18:24:18 #220
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 18 februari 2018 @ 18:33:48 #221
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177283152
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 18:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh fuck, die was ik even vergeten, welke waren dat ook alweer? :')
Je mag een aantal jaren langer bij ons blijven werken :D
  zondag 18 februari 2018 @ 18:35:59 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 18 februari 2018 @ 18:51:16 #223
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zondag 18 februari 2018 @ 18:55:39 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177283578
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 18:11 schreef detaris het volgende:

[..]

Maar die secundaire arbeidsvoorwaarden!!!! :')
die zijn minder want je valt ook nog onder de krijgstucht
The End Times are wild
  zondag 18 februari 2018 @ 18:56:42 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 18 februari 2018 @ 19:01:20 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177283684
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:24 schreef AchJa het volgende:
Heel gek idd dat er zo'n gigantische uitstroom is, sinds ze op Schiphol naast de burgercollega's zitten die 144.000 euro op jaarbasis opstrijken kom je er natuurlijk wel heel bekaaid vanaf met je luitenantssalaris van pak hem beet 36.000 euro per jaar voor exact dezelfde werkzaamheden... :')
dat probleem is er ook voor de ears teams (genie) die op zondag voor 4,11 broto mogen komen werken. Iedereen is daar gewoon vertrokken en nu hebben we deze capaciteit niet meer beschikbaar. Idem AMV-ers, ICT-ers, etcp
The End Times are wild
pi_177283956
Gek toch dat iedereen wegrent naar de beter betalende banen met meer zekerheid...

Gelukkig verloopt de aanwas van nieuw personeel bij de klu voorspoedig. Voor ict'ers is zelfs geen plek meer


Een natrescollega doe nu een backfill bij w&s. Ze zijn echt wanhopig...

Ik was ivm overlijden van mn oude opc pas weer bij mn oude onderdeel. Daar hoorde ik dat de eis voor doorstromers vbdd voor de kms nu mbo2 is. Om te huilen gewoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bouke-p op 18-02-2018 19:20:49 ]
  zondag 18 februari 2018 @ 19:19:44 #228
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177284039
Dit was het jaar van verandering. Toch?
pi_177284245
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:19 schreef detaris het volgende:
Dit was het jaar van verandering. Toch?
1 bezoekje bij mn oude eenheid en ik wil weer terug. Voor t werk en de collegas, maar verder...

Ik snap niet dat er bij de top niemand een vuist maakt. Misschien dat dan de 3e ster dr niet bijkomt, maar elke oud generaal kan zo aan de bak buiten de poort.
  zondag 18 februari 2018 @ 20:03:10 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177284944
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:28 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

1 bezoekje bij mn oude eenheid en ik wil weer terug. Voor t werk en de collegas, maar verder...

Ik snap niet dat er bij de top niemand een vuist maakt. Misschien dat dan de 3e ster dr niet bijkomt, maar elke oud generaal kan zo aan de bak buiten de poort.
Alsof generaals zich daar druk om zouden moeten maken, die krijgen toch doorbetaald tot de pensioenleeftijd...

quote:
a. Aan de militair behorend tot het beroepspersoneel die de rang van commandeur, brigade-generaal of commodore bekleedt, of die een hogere rang bekleedt, kan voorts ontslag worden verleend.
1°. op voordracht van Onze minister-president en Onze Minister, wanneer het belang van de dienst dit noodzakelijk maakt;
2°. op andere gronden;
b. In deze gevallen wordt bij koninklijk besluit - in het geval bedoeld onder a, ten eerste, op de gezamenlijke voordracht van Onze minister-president en van Onze Minister - een regeling getroffen waarbij aan de betrokkene een uitkering wordt toegekend welke met het oog op de omstandigheden redelijk is te achten. Die regeling zal in geen geval nadeliger mogen zijn dan die volgens welke de uitkering ingevolge de Uitkeringswet gewezen militairen zou zijn toegekend, waarop de betrokken militair aanspraak zou hebben kunnen maken, indien hem, in plaats van vorenbedoeld ontslag, op grond van het tweede lid onder a, ontslag zou zijn verleend.
Zie bv ook dit over het zg. "Generaalsontslag" (Topmilitair met riant salaris achter de geraniums)

quote:
Generaalsontslag

S. profiteert van het zogeheten generaalsontslag. Dit regelt dat militairen vanaf de rang van brigadegeneraal hun pensioen thuis kunnen afwachten, met een uitkering die hoger is dan 70 procent van het laatstverdiende loon. In het geval van S. zou dit minimaal 5500 euro per maand zijn.

Regeling

“De uitkering moet met het oog op de omstandigheden redelijk te achten zijn”, aldus het ambtenarenreglement voor de allerhoogste officieren. Maar voorzitter Erik Jurriëns van de Onafhankelijke Defensiebond stelt: “Veelal slepen ze er via handige advocaten regelingen uit die tot bijna 100 procent van het loon uitkeren.”
  zondag 18 februari 2018 @ 20:04:43 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 18 februari 2018 @ 20:09:32 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177285049
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

dat probleem is er ook voor de ears teams (genie) die op zondag voor 4,11 broto mogen komen werken. Iedereen is daar gewoon vertrokken en nu hebben we deze capaciteit niet meer beschikbaar. Idem AMV-ers, ICT-ers, etcp
Normaal is het: "You pay peanuts, you get monkeys" Maar bij defensie is het: "You pay nothing, you get nowt"
  zondag 18 februari 2018 @ 20:10:32 #233
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 18 februari 2018 @ 20:14:36 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177285147
Militaire luchtverkeersleiders verdienen veel minder dan hun civiele collega's

Dat hun collega's bij de Luchtverkeersleiding Nederland op Schiphol veel meer verdienen was geen geheim. Maar dat het verschil zo groot is, was voor de militaire luchtverkeersleiders toch even schrikken. In opdracht van Defensie schreef organisatie- en adviesbureau Deloitte in mei vorig jaar een rapport over het salarisverschil, dat maandenlang geheim werd gehouden. Pas nadat de NOS vragen had gesteld op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, werd het kort geleden met het personeel gedeeld.

Uit het rapport blijkt dat in alle vergelijkbare functies het maximumsalaris van de militairen lager ligt dan het minimumsalaris van de civiele luchtverkeersleiders. In de meeste functies gaat het om meer dan drie keer zo veel.

Zo verdient een ervaren luchtverkeersleider bij de luchtmacht maximaal 4025 euro bruto per maand. Voor dezelfde functie betaalt de LVNL al 5424 euro als aanvangssalaris en dat kan oplopen tot 11.335 euro bruto per maand. Het grootste verschil is zichtbaar bij assistenten. Een verkeersleidingsassistent bij de LVNL verdient volgens het rapport 406 procent meer dan zijn militaire collega.

Dezelfde ruimte

De militaire luchtverkeersleiders die de NOS heeft gesproken, wijzen erop dat het werk dat ze doen op zijn minst even intensief is als dat van civiele collega's, en vaak zelfs intensiever. Ongeveer de helft van het Nederlands luchtruim wordt beheerd door de luchtmacht. Zo doen militaire luchtverkeersleiders de gehele luchtverkeersleiding op en rond vliegveld Eindhoven. Hun civiele collega's doen dat op Schiphol en op luchthavens Eelde en Rotterdam. En allebei doen ze een gedeelte van het hogere luchtruim.

Voor de militairen is het extra confronterend dat ze in december verhuisd zijn van de luchtmachtkazerne Nieuw-Milligen naar Schiphol-Oost, waar ze in dezelfde ruimte werken als hun veel meer verdienende vakgenoten van de LVNL. "Je zit nu op een paar meter afstand van collega's die soms vier keer zo veel verdienen voor hetzelfde werk. Daar ga je wel over nadenken."

Leegloop

De militaire luchtverkeersleiders benadrukken dat ze echt niet evenveel hoeven te verdienen als de civiele collega's. "We zijn tenslotte luchtmacht", zeggen ze. Maar het grote salarisverschil maakt overstappen wel heel aantrekkelijk. Ze vrezen voor een verdere leegloop, nu kort geleden vacatures voor de verkeerstoren van Lelystad Airport zijn opengesteld. Naar verluidt hebben meerdere luchtmachtmedewerkers daarop gesolliciteerd. Met regelmaat vertrekken collega's naar commerciële civiele organisaties om daar het dubbele te verdienen, vertellen ze.

De toekomstige routes naar en van Lelystad Airport worden naar verwachting begeleid door militaire luchtverkeersleiders, terwijl de collega's van de LVNL op de Toren het landen en opstijgen doen. Ze moeten daardoor ook echt samenwerken. "Een senior luchtverkeersleider van de luchtmacht moet het verkeer straks overdragen aan een verkeersleider van de LVNL, die minder kwalificaties heeft, maar veel meer verdient. Dat is toch raar?", aldus een van de luchtverkeersleiders.
Toeslag

Commandant kolonel Dick van Ingen, de baas van de militaire luchtverkeersleiding, is zich bewust van het probleem, maar hij heeft slechts beperkte middelen. Hij kan een zogeheten bindingspremie toekennen, een salaristoeslag van 30 procent voor een onmisbare medewerker, die dan wel minstens drie jaar in dienst moet blijven.

"Wij maken deel uit van de overheid. Wat we verdienen, wordt afgesproken in een cao tussen de overheid en de bonden. Er is een klein beetje financiële ruimte om iets extra's te doen voor bijzonder personeel, zoals de luchtverkeersleiders, maar de kloof krijgen we daar niet mee gedicht." Hij hoopt dat mensen, net als hijzelf, om andere redenen kiezen voor een baan bij de krijgsmacht.

NOS
  zondag 18 februari 2018 @ 20:18:07 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177285217
quote:
Hij hoopt dat mensen, net als hijzelf, om andere redenen kiezen voor een baan bij de krijgsmacht.
_O- _O- _O-

De redenen verdwijnen als sneeuw voor de zon als je er 8K bruto op vooruit kan gaan... :')
pi_177285368
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is dit sarcasme?
Letterlijke woorden van buro instroom klu. Ik kan je de mails laten lezen ;)
pi_177285439
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alsof generaals zich daar druk om zouden moeten maken, die krijgen toch doorbetaald tot de pensioenleeftijd...

[..]

Zie bv ook dit over het zg. "Generaalsontslag" (Topmilitair met riant salaris achter de geraniums)

[..]

Dan is t helemaal schandalig dat ze als een mak schaap vol blijven houden dat t wel meevalt allemaal.
  zondag 18 februari 2018 @ 20:29:47 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177285493
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:24 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Letterlijke woorden van buro instroom klu. Ik kan je de mails laten lezen ;)
wilde je terug dan?
The End Times are wild
  zondag 18 februari 2018 @ 20:32:28 #239
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177285565
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:24 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Letterlijke woorden van buro instroom klu. Ik kan je de mails laten lezen ;)
Nou, de CIS club bij ons is niks meer van over...

Aan de andere kant, als je ziet wat er zo nu en dan als nieuwe sgt binnenkomt bij de Klu... Ze kunnen nog geen Windows installeren... :') Wat een bedroevend niveau...
pi_177285716
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

wilde je terug dan?
Al een tijdje, maar niet zonder meer. Maar er is blijkbaar geen behoefte aan ict'ers. Aan de andere kant, als ik dan weer tegen die 30meter dikke muur aanloop dan ben ik dr ook alweer klaar mee.

Ik heb n goede baan, maar mis Defensie echt. En dat had ik in 2006 nooit gedacht😂
  zondag 18 februari 2018 @ 21:04:35 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177286375
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:37 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Al een tijdje, maar niet zonder meer. Maar er is blijkbaar geen behoefte aan ict'ers. Aan de andere kant, als ik dan weer tegen die 30meter dikke muur aanloop dan ben ik dr ook alweer klaar mee.

Ik heb n goede baan, maar mis Defensie echt. En dat had ik in 2006 nooit gedacht😂
sinds 2006 is veel veranderd. Maar bij clas kun je denk ik nog zo terecht
The End Times are wild
pi_177286590
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

sinds 2006 is veel veranderd. Maar bij clas kun je denk ik nog zo terecht
Dat denk ik ook ja, maar dat wil ik niet. Bij de klu is t cis beter geregeld en heb je meer techniek.

Overigens ben ik pas 2 jaar de dienst uit. In 2006 ben ik opgekomen en dacht ik bij dag 1 al dat ik t nooit ging volhouden 😂
  zondag 18 februari 2018 @ 22:29:46 #243
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177288037
Ik vraag mij af wat de uitstroomcijfers voor 2018 worden. We gaan de 6000 vacatured dit jaar wel ruim aantikken. :'(
  zondag 18 februari 2018 @ 22:31:26 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177288060
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:29 schreef detaris het volgende:
Ik vraag mij af wat de uitstroomcijfers voor 2018 worden. We gaan de 6000 vacatured dit jaar wel ruim aantikken. :'(
Defensie had (heeft nog steeds) bijzonder loyaal personeel. Eigenlijk verdient defensie het personeel dat ze hebben niet. Daarom laat ik er ook geen traan om.
The End Times are wild
  zondag 18 februari 2018 @ 22:42:42 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177288243
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:29 schreef detaris het volgende:
Ik vraag mij af wat de uitstroomcijfers voor 2018 worden. We gaan de 6000 vacatured dit jaar wel ruim aantikken. :'(
Ik denk dat we de 8000 nog wel gaan halen...
  zondag 18 februari 2018 @ 22:55:00 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177288429
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik denk dat we de 8000 nog wel gaan halen...
Op een gegeven moment houd het gewoon op.
The End Times are wild
pi_177291926
Overigens wat je hier leest speelt bij elke (semi) overheid. (De zorg/onderwijs idem.) Echter lijkt het bij defensie wel heel erg de spuigaten uit te lopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_177292386
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens wat je hier leest speelt bij elke (semi) overheid. (De zorg/onderwijs idem.) Echter lijkt het bij defensie wel heel erg de spuigaten uit te lopen.
Ik denk niet dat t elders zo erg is. Het lijkt misschien een beetje mee te vallen doordat er relatief weinig naar buiten komt.

Of worden er ook delen van scholen/zoekenhuizen gesloten omdat er geen personeel is?
pi_177292516
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:27 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ik denk niet dat t elders zo erg is. Het lijkt misschien een beetje mee te vallen doordat er relatief weinig naar buiten komt.

Of worden er ook delen van scholen/zoekenhuizen gesloten omdat er geen personeel is?
Verpleeghuizen en thuiszorg wel. Ik werk in die sector en weet dat wij daar personeelstekort geen nieuwe clienten kunnen aannemen. Zelfde speelt voor onze conculega's.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 19 februari 2018 @ 09:58:55 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177292930
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Verpleeghuizen en thuiszorg wel. Ik werk in die sector en weet dat wij daar personeelstekort geen nieuwe clienten kunnen aannemen. Zelfde speelt voor onze conculega's.
Hier rijdt gewoon 50% van de voertuigen niet meer. Dat zou zijn als de helft van de bedden in een verpleeghuis gewoon niet bediend wordt.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')