abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181368449
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Veel warmtepompen die bedoeld zijn voor gebruik zonder hybride opstelling hebben precies om dit probleem te voorkomen een elektrische bijverwarming.

Het is niet erg om eens per zoveel jaar 2 of 3 dagen deels met COP 1 te verwarmen. Bovendien halen warmtepompen ook een aanvoertemperatuur van 55 graden of hoger wanneer nodig. Grotere beperking op dit gebied is het maximale afgiftevermogen wat bij hele lage temperaturen terugloopt.

Voor de gezelligheid een houtkachel plaatsen kan natuurlijk ook. Of voor een paar tientjes bij de bouwmarkt een elektrisch convector kacheltje van 2kW halen en die in je huiskamer zetten op extreme dagen. Evt een tweede op de bovenverdieping (op een andere groep).
Ik haal de 62 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Ik heb nog niet verder geprobeerd, maar het zou bij -10 nog haalbaar moeten zijn volgens de leverancier.
Met elektrische bijverwarming kan ik tot 80 graden aanvoer komen, heb ik nog niet geprobeerd trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181369317
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

elektrisch kacheltje voor de noodgevallen. Die kan je weken aan laten staan voor je netbeheerkosten voor gas....
Flessengas praat ik over! Voor CV en ww, meeste combiketels zijn op propaan te stoken.
Met langdurige winters op electrisch buistoken kon je weleens schrikken van de kosten.
Vakman pur sang
pi_181370215
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Flessengas praat ik over! Voor CV en ww, meeste combiketels zijn op propaan te stoken.
Met langdurige winters op electrisch buistoken kon je weleens schrikken van de kosten.
je kan ongeveer 1250 kwh verstoken voor je netbeheerkosten per jaar. Daar kan je wel wat voor bijstoken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 12:57:42 #204
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_181370277
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je kan ongeveer 1250 kwh verstoken voor je netbeheerkosten per jaar. Daar kan je wel wat voor bijstoken
dat is ongeveer 25 dagen met 1 straalkachel. Vind ik nog best tegenvallen eigenlijk.
pi_181370286
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]

dat is ongeveer 25 dagen met 1 straalkachel. Vind ik nog best tegenvallen eigenlijk.
Als je de context van dit topic meeneemt dan is dat een overvloed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181370549
Ik praat gewoon over praktijkervaring.
Bij natte sneeuw al snel een probleem dat de hele condensor invriest. Ken installaties die swinters volledig electrisch moeten worden bijgestookt. Die zijn slecht ontworpen oke.
Zeg alleen, wees je bewust van het feit dat lucht/water pompen eigenlijk onder de 1-2C niet meer rendabel zijn.
Zoals gezegd zou een goedkope CV parallel als backup bijzetten en via een leiding op flessengas laten draaien.

Ook handig als je compressor in de soep draait en je weken zonder zit (onderdelen en monteurs zijn nog lang niet zo geregeld als in gasinstallaties)
Vakman pur sang
pi_181370750
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik praat gewoon over praktijkervaring.
Bij natte sneeuw al snel een probleem dat de hele condensor invriest. Ken installaties die swinters volledig electrisch moeten worden bijgestookt. Die zijn slecht ontworpen oke.
Zeg alleen, wees je bewust van het feit dat lucht/water pompen eigenlijk onder de 1-2C niet meer rendabel zijn.
Zoals gezegd zou een goedkope CV parallel als backup bijzetten en via een leiding op flessengas laten draaien.

Ook handig als je compressor in de soep draait en je weken zonder zit (onderdelen en monteurs zijn nog lang niet zo geregeld als in gasinstallaties)
blijkbaar verschilt het erg per model en type, want ik herken mij hier niet in met mijn ervaring met mijn LW warmtepomp.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181373352
Mijn warmtepomp stond in februari met de lage temperaturen en stuivende sneeuw inderdaad volle kracht te stampen.

Maar dat was vooral vanwege de slechte isolatie van het huis. Enkelsteens muren die amper geïsoleerd zijn op de begane grond.
pi_181537474
Ik vindt die warmptepompen ook wel interesant maar en zit er regelmatig over te lezen.

Nu is het echter zo dat ik maar ongeveer 800 kuub gas per jaar stook: 1 persoons huishouden en veel van huis. Ik zou volgens de nefit maar 6% Co2 gaan besparen en 76% meer electriciteit gaan verbruiken. Ik kook al op inductie, heb zonnepanelen en warmwater in de keuken gaat via een quooker.

Nu lees ik bij Nefit dat de binnenunit een ruimte nodig heeft van 1.5x 2.2 meter. Terwijl de binnenunit zelf maar 66cm diep, 60 breed en 180cm hoog is.

Mocht ik erop overstapppen wilde ik de binnenunit op de plaats monteren waar nu de cv ketel hangt.
Deze ruimte is ongeveer 90cm breed en voldoende hoog en diep.

Waar is die 1.5 meter breedte voor nodig? Moet je er voor aansluiten/onderhoud aan de zijkant/achterkant bij kunnen?

Verder zeggen ze dat de binnenuit op de begane grond moet staan. Waarom zou dit niet op de 1e verdieping kunnen? Het is een rechte trap omhoog bij mij. De binnenunit weegt 140 kilo dus omhoog krijgen is even een dingetje, maar verder als dat lijkt mij dat er geen beperkingen zijn.

Verder zegt de nefit site dat de monoblock buitenunit altijd op de begane grond moet staan.
Ik wilde deze op het dak van de garage plaatsen. Zou toch ook makkelijk moeten kunnen?

Kwa leidingwerk kan ik probleemloos van garage naar binnnenunit komen zonder hakken en breken in vloeren of muren.

Als je deze apparaten enkel op de begane grond kwijt kan zal het nog een flinke kluif worden om heel nederland van een warmtepomp te voorzien want niet veel huizen hebben daar de ruimte voor.
pi_181537590
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik praat gewoon over praktijkervaring.
Bij natte sneeuw al snel een probleem dat de hele condensor invriest. Ken installaties die swinters volledig electrisch moeten worden bijgestookt. Die zijn slecht ontworpen oke.
Zeg alleen, wees je bewust van het feit dat lucht/water pompen eigenlijk onder de 1-2C niet meer rendabel zijn.
Zoals gezegd zou een goedkope CV parallel als backup bijzetten en via een leiding op flessengas laten draaien.

Ook handig als je compressor in de soep draait en je weken zonder zit (onderdelen en monteurs zijn nog lang niet zo geregeld als in gasinstallaties)
Wat voor praktijkervaring heb je dan wel niet.
1) de warmtepomp bevriest regelmatig.Maar dat is normaal. Deze doet dan een kwartiertje/half uurtje defrost en gaat weer verder. Tijdens een natte, koude winterdag kan dat enkele keren per dag gebeuren. Maar dit net zo normaal als dat jouw koelkast met anti-frost een defrostprogammatje doet.
2)Een warmtepomp heeft bij -7 nog een COP van 3. Oftewel, uit 1kWh elektriciteit wordt 3kWh warmte opgewekt. Zolang COP2 gehaald wordt, dan blijft het "rendabel".

Jij bent in de war met een hybride warmtepomp die onder de 1-2C de CV ketel inschakelt.
pi_181537733
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:48 schreef Glider76 het volgende:
Ik vindt die warmptepompen ook wel interesant maar en zit er regelmatig over te lezen.

Nu is het echter zo dat ik maar ongeveer 800 kuub gas per jaar stook: 1 persoons huishouden en veel van huis. Ik zou volgens de nefit maar 6% Co2 gaan besparen en 76% meer electriciteit gaan verbruiken. Ik kook al op inductie, heb zonnepanelen en warmwater in de keuken gaat via een quooker.

Nu lees ik bij Nefit dat de binnenunit een ruimte nodig heeft van 1.5x 2.2 meter. Terwijl de binnenunit zelf maar 66cm diep, 60 breed en 180cm hoog is.

Mocht ik erop overstapppen wilde ik de binnenunit op de plaats monteren waar nu de cv ketel hangt.
Deze ruimte is ongeveer 90cm breed en voldoende hoog en diep.

Waar is die 1.5 meter breedte voor nodig? Moet je er voor aansluiten/onderhoud aan de zijkant/achterkant bij kunnen?

Verder zeggen ze dat de binnenuit op de begane grond moet staan. Waarom zou dit niet op de 1e verdieping kunnen? Het is een rechte trap omhoog bij mij. De binnenunit weegt 140 kilo dus omhoog krijgen is even een dingetje, maar verder als dat lijkt mij dat er geen beperkingen zijn.

Verder zegt de nefit site dat de monoblock buitenunit altijd op de begane grond moet staan.
Ik wilde deze op het dak van de garage plaatsen. Zou toch ook makkelijk moeten kunnen?

Kwa leidingwerk kan ik probleemloos van garage naar binnnenunit komen zonder hakken en breken in vloeren of muren.

Als je deze apparaten enkel op de begane grond kwijt kan zal het nog een flinke kluif worden om heel nederland van een warmtepomp te voorzien want niet veel huizen hebben daar de ruimte voor.
Nefit heeft nogal wat eisen om achteraf gezeur te voorkomen. Op het dak van garage doen al veel mensen. Je moet wel rekening met geluid en trillingen houden (en of het dak het gewicht houdt)
Doe jezelf een plezier en neem een warmtepomp van een ander merk.

Bij een monobloc heb je geen binnenunit. Als je monobloc hebt, wil je binnenshuis een buffervat hebben. Dat is die 1,5 meter die je nodig hebt. Een buffervat weegt zelf zo'n 100-150kg. En dan nog het gewicht in water erbij, en het is al snel 300-500kg.

Mijn panasonic warmtepomp zit op het dakterras.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 11:36:16 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181541150
Heeft iemand al enig idee of ik mijn Atag Q-solar met een warmtepomp (lucht-water) zou kunnen combineren? Zodat dat ding van het gas af zou kunnen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181541539
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 11:36 schreef Leandra het volgende:
Heeft iemand al enig idee of ik mijn Atag Q-solar met een warmtepomp (lucht-water) zou kunnen combineren? Zodat dat ding van het gas af zou kunnen?
Je Ataq is een CV ketel. Ook al ga je het combineren met een warmtepomp, dan gaat jouw CV ketel echt niet werken zonder gas hoor...

Of bedoel je dat je het CV-gedeelte wilt uitschakelen en met een warmtepomp de verwarming wilt overnmen?
  woensdag 29 augustus 2018 @ 12:15:31 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181542165
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 11:50 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Je Ataq is een CV ketel. Ook al ga je het combineren met een warmtepomp, dan gaat jouw CV ketel echt niet werken zonder gas hoor...

Of bedoel je dat je het CV-gedeelte wilt uitschakelen en met een warmtepomp de verwarming wilt overnmen?
Het is een CV-kelel en zonneboiler in één, dus hij draait nu sowieso al maanden op de zon, in de winter wordt het CV-water ook deels door de zon verwarmd (mijn gasverbruik was in februari daardoor lager dan in december, januari; een unicum met de temperaturen van februari).

Ik heb dus een vat van 200 liter. Als dat water dmv een warmtepomp (bij)verwarmd kan worden ipv door gas dan heb ik geen gas meer nodig.
De vraag is dus of dat (al) kan, of dat het überhaupt niet zou kunnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181543231
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is een CV-kelel en zonneboiler in één, dus hij draait nu sowieso al maanden op de zon, in de winter wordt het CV-water ook deels door de zon verwarmd (mijn gasverbruik was in februari daardoor lager dan in december, januari; een unicum met de temperaturen van februari).

Ik heb dus een vat van 200 liter. Als dat water dmv een warmtepomp (bij)verwarmd kan worden ipv door gas dan heb ik geen gas meer nodig.
De vraag is dus of dat (al) kan, of dat het überhaupt niet zou kunnen.
Jouw ataq heeft geen extra aansluitingen waar een warmtepomp op aangesloten kan worden.. je kan er wel voor kiezen om het cv-gedeelte los te koppelen en hier een warmtepomp op aan te sluiten. Maar of de zonneboiler dan nog werkt...

(dure grap trouwens zo'n qsolar... )
pi_181545851
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

2)Een warmtepomp heeft bij -7 nog een COP van 3. Oftewel, uit 1kWh elektriciteit wordt 3kWh warmte opgewekt. Zolang COP2 gehaald wordt, dan blijft het "rendabel".

Niet helemaal, de COP hangt af van buiten temperatuur en de aanvoer temperatuur naar de verwarmings installatie. Een 10 graden hoger aanvoer temperatuur laat de COP vaak al bijna 1 punt zakken Afhankelijk van het type.

Bij bijvoorbeeld de Waterstage Comfort 10 krijg je bij +7c / 35c een COP 4,02 en bij +7c / 45c is de COP 3,27
Bij -7 een COP van 3 hebben zal niet lukken of met een hele lage aanvoer temperatuur.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 22:04:18 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181585206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Jouw ataq heeft geen extra aansluitingen waar een warmtepomp op aangesloten kan worden.. je kan er wel voor kiezen om het cv-gedeelte los te koppelen en hier een warmtepomp op aan te sluiten. Maar of de zonneboiler dan nog werkt...

(dure grap trouwens zo'n qsolar... )
Maar een hybride warmtepomp ter ondersteuning van een CV-ketel kan wel?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181585399
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar een hybride warmtepomp ter ondersteuning van een CV-ketel kan wel?
Vaak wel.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 22:17:51 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181585462
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vaak wel.
Dan is dus de vraag of het ook met mijn Q-solar zou kunnen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 30 augustus 2018 @ 22:24:10 #220
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_181585597
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan is dus de vraag of het ook met mijn Q-solar zou kunnen...
blijkbaar niet, aldus Athlonkmf.
Want je q solar heeft niet de juiste aansluitingen.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 22:31:20 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181585753
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]

blijkbaar niet, aldus Athlonkmf.
Want je q solar heeft niet de juiste aansluitingen.
Maar een standaard HR-ketel wel dus? Odd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 30 augustus 2018 @ 22:32:57 #222
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_181585782
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar een standaard HR-ketel wel dus? Odd.
nou ja, MaGNeT post "vaak wel". Ik weet niet of je dat standaard kan noemen. Op onze ketel zou het bijv. ook niet kunnen. Maar die is alweer 9 jaar oud.
pi_181587729
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:32 schreef bleiblei het volgende:

[..]

nou ja, MaGNeT post "vaak wel". Ik weet niet of je dat standaard kan noemen. Op onze ketel zou het bijv. ook niet kunnen. Maar die is alweer 9 jaar oud.
Veel CV-ketels zijn wel aan de gang te krijgen met een warmtepomp in hybride opstelling maar heb er niet een lijst van :P

Nadeel van dat soort oplossingen vind ik dat je gasverbruik daalt maar dat je nog steeds niet van je vastrecht af bent en de prijs per m3 dus uiteindelijk nog hoog uitvalt.

Liever een warmtepomp en geen gasaansluiting meer, als dat mogelijk is.

En ik zou ook niet snel voor een warmtepomp kiezen van een CV-fabrikant die net in die markt is gesprongen, liever een merk dat jaren als zowel airco's als warmtepompen heeft geleverd, zoals Mitsubishi, Panasonic of Nibe. Die hebben wereldwijd al miljoenen van die apparaten weggezet. Maar misschien is mijn vooroordeel onterecht.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-08-2018 00:42:36 ]
pi_181588160
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan is dus de vraag of het ook met mijn Q-solar zou kunnen...
Je kan een warmtepomp aansluiten op de retour van je cv ketel (dus q solar). Dan heb je een hybride systeem gemaakt. Je CV zal dan eigenlijk uit z’n neus vreten.

Probleem is dat ze niet echt samen werken. Dus als je 70 graden hebt ingesteld op CV en de warmtepomp krijgt dat voor z’n kiezen, dan krijg je een error
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:19:54 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181590109
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:48 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Je kan een warmtepomp aansluiten op de retour van je cv ketel (dus q solar). Dan heb je een hybride systeem gemaakt. Je CV zal dan eigenlijk uit z’n neus vreten.

Probleem is dat ze niet echt samen werken. Dus als je 70 graden hebt ingesteld op CV en de warmtepomp krijgt dat voor z’n kiezen, dan krijg je een error
Nee, die heb ik al lager ingesteld.
Maar ik zal op termijn eens kijken of we er bijvoorbeeld een Elga aan kunnen koppelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:56:28 #226
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181590918
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:07 schreef MaGNeT het volgende:
Nadeel van dat soort oplossingen vind ik dat je gasverbruik daalt maar dat je nog steeds niet van je vastrecht af bent en de prijs per m3 dus uiteindelijk nog hoog uitvalt.

Maar de uiteindelijke kosten voor gas zullen dalen, evenals het gebruik. Dus indien volledig over op gasloos niet mogelijk is dan is dit wel degelijk de beste optie imo.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181590986
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Wat voor praktijkervaring heb je dan wel niet.
1) de warmtepomp bevriest regelmatig.Maar dat is normaal. Deze doet dan een kwartiertje/half uurtje defrost en gaat weer verder. Tijdens een natte, koude winterdag kan dat enkele keren per dag gebeuren. Maar dit net zo normaal als dat jouw koelkast met anti-frost een defrostprogammatje doet.
2)Een warmtepomp heeft bij -7 nog een COP van 3. Oftewel, uit 1kWh elektriciteit wordt 3kWh warmte opgewekt. Zolang COP2 gehaald wordt, dan blijft het "rendabel".

Jij bent in de war met een hybride warmtepomp die onder de 1-2C de CV ketel inschakelt.
Jarenlange ervaring.
Jij ?
Vakman pur sang
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:41:45 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181591481
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 08:56 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar de uiteindelijke kosten voor gas zullen dalen, evenals het gebruik. Dus indien volledig over op gasloos niet mogelijk is dan is dit wel degelijk de beste optie imo.
Behalve dan dat het vastrecht een groot deel van je totale gasrekening is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181591510
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 07:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, die heb ik al lager ingesteld.
Maar ik zal op termijn eens kijken of we er bijvoorbeeld een Elga aan kunnen koppelen.
Waarom een Elga?
Je moet even voor je uitmaken of je in een hybride situatie wilt komen te zitten. Zo ja, een kleine warmtepomp erbij. Wil je ter zijner tijd helemaal van het gas af, dan een warmtepomp met voldoende capaciteit.

Dan is jouw CV er voor jan lul, maar die kan nog steeds de zonneboiler bedienen.


quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Jarenlange ervaring.
Jij ?
Genoeg ervaring EN logging met een Panasonic monobloc om te weten dat jouw beweringen van constant bevriezen en niet rendabel onder de 1-2graden pure onzin is.


quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Behalve dan dat het vastrecht een groot deel van je totale gasrekening is.
Mwah, da's zo'n 200 euro. De belastingen zijn een hogere aanslag op je portemonnee.

[ Bericht 29% gewijzigd door athlonkmf op 31-08-2018 09:48:41 ]
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:46:55 #230
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181591575
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Behalve dan dat het vastrecht een groot deel van je totale gasrekening is.
:Y maar iets besparen is beter dan niets toch? Of het financieel rendabel is durf ik niet te zeggen overigens.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:58:40 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181591753
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:43 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Waarom een Elga?
Je moet even voor je uitmaken of je in een hybride situatie wilt komen te zitten. Zo ja, een kleine warmtepomp erbij. Wil je ter zijner tijd helemaal van het gas af, dan een warmtepomp met voldoende capaciteit.

Dan is jouw CV er voor jan lul, maar die kan nog steeds de zonneboiler bedienen.

Er stond "bijvoorbeeld een Elga"
En vooral omdat die nu flink bekend is als hybride icm een CV-ketel.
Maar als ik er tezijnertijd mee bezig ga kijk ik uiteraard wat dan de beste optie is
quote:
Mwah, da's zo'n 200 euro. De belastingen zijn een hogere aanslag op je portemonnee.
Als je nog zo'n 500m3 gas gebruikt is die ¤ 200 vastrecht per jaar gewoon een heel fors deel van je gasrekening.
Ik vind een kleine 40% iig een fors deel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181592039
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er stond "bijvoorbeeld een Elga"
En vooral omdat die nu flink bekend is als hybride icm een CV-ketel.
Maar als ik er tezijnertijd mee bezig ga kijk ik uiteraard wat dan de beste optie is

[..]

Als je nog zo'n 500m3 gas gebruikt is die ¤ 200 vastrecht per jaar gewoon een heel fors deel van je gasrekening.
Ik vind een kleine 40% iig een fors deel.
500m3 gas is moeilijk qua tvt...

500m3 gasverbruik => 500x8/1650=2,4=>3kW warmtepomp.
De meest kleine Panasonic WP met subsidie is Panasonic Mono-bloc H-Generation KIT-WH-MDC05H3E5-W 1-fase voor 4000,0
Doe daar 1000 euro leidingen+vervoer+installatie bij.

Zit je op 5000. Doe daar dan 1700 subsidie en je hebt voor 3300 een warmtepomp.

Maar 500*.61=300 euro per jaar. Tvt 11 jaar.

Met vastrecht is het al wat gunstiger 500 euro dat je per jaar kan besparen. Heb je het in 7 jaar eruit als je van gas los bent..

(Dan is het voor mijn buren verstandiger om over te stappen, met hun 3000m3 aan gasverbruik)
pi_181592636
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:11 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

500m3 gas is moeilijk qua tvt...

500m3 gasverbruik => 500x8/1650=2,4=>3kW warmtepomp.
De meest kleine Panasonic WP met subsidie is Panasonic Mono-bloc H-Generation KIT-WH-MDC05H3E5-W 1-fase voor 4000,0
Doe daar 1000 euro leidingen+vervoer+installatie bij.

Zit je op 5000. Doe daar dan 1700 subsidie en je hebt voor 3300 een warmtepomp.

Maar 500*.61=300 euro per jaar. Tvt 11 jaar.

Met vastrecht is het al wat gunstiger 500 euro dat je per jaar kan besparen. Heb je het in 7 jaar eruit als je van gas los bent..

(Dan is het voor mijn buren verstandiger om over te stappen, met hun 3000m3 aan gasverbruik)
Ik vind een 7 jaar TVT heel netjes bij zo'n laag verbruik.
Daarbij spaar je bij het plaatsen van de warmtepomp ook weer een nieuwe CV-ketel uit, die vaak ook weer aan vervanging toe is. Al weet ik niet hoe oud de ketel van Leandra is.
pi_181594986
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vind een 7 jaar TVT heel netjes bij zo'n laag verbruik.
Daarbij spaar je bij het plaatsen van de warmtepomp ook weer een nieuwe CV-ketel uit, die vaak ook weer aan vervanging toe is. Al weet ik niet hoe oud de ketel van Leandra is.
Sorry. Heb stroomverbruik niet meegenomen. Dat is 1000x0,21=¤210 per jaar. Dus ¤120-320 per jaar.
pi_181595654
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 12:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Sorry. Heb stroomverbruik niet meegenomen. Dat is 1000x0,21=¤210 per jaar. Dus ¤120-320 per jaar.
Heb ik ook gemist ;)
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:10:07 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181597088
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:11 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

500m3 gas is moeilijk qua tvt...

500m3 gasverbruik => 500x8/1650=2,4=>3kW warmtepomp.
De meest kleine Panasonic WP met subsidie is Panasonic Mono-bloc H-Generation KIT-WH-MDC05H3E5-W 1-fase voor 4000,0
Doe daar 1000 euro leidingen+vervoer+installatie bij.

Zit je op 5000. Doe daar dan 1700 subsidie en je hebt voor 3300 een warmtepomp.

Maar 500*.61=300 euro per jaar. Tvt 11 jaar.

Met vastrecht is het al wat gunstiger 500 euro dat je per jaar kan besparen. Heb je het in 7 jaar eruit als je van gas los bent..

(Dan is het voor mijn buren verstandiger om over te stappen, met hun 3000m3 aan gasverbruik)
Nee dat bedoel ik niet, als je je verbruik weet terug te brengen tot 500m³ dan is dat vastrecht een fors deel van je kosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181597133
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 14:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik niet, als je je verbruik weet terug te brengen tot 500m³ dan is dat vastrecht een fors deel van je kosten.
Als je je verbruik weet terug te brengen naar 0m3, dan is vastrecht een nog forser deel ;)
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:16:02 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181597204
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vind een 7 jaar TVT heel netjes bij zo'n laag verbruik.
Daarbij spaar je bij het plaatsen van de warmtepomp ook weer een nieuwe CV-ketel uit, die vaak ook weer aan vervanging toe is. Al weet ik niet hoe oud de ketel van Leandra is.
Mijn ketel is een Atag Q-solar van 3 jaar oud, mijn verbruik ligt ook nog fors hoger dan 500m³ want een redelijk grote tweekapper uit 1971 met reguliere radiatoren en dubbelglas uit 1981, de spouwmuurisolatie is uit de jaren 70 (destijds nageïsoleerd) dus ook op dat front is er nog wel wat te winnen.
Het ging me er op dat moment eigenlijk meer om dat het bijna zonde is als je je verbruik weet terug te brengen tot 500m³ gas en dan niet helemaal gasloos kunt gaan, want bij 500m³ gas is het vastrecht al een fors deel van de kosten.

Maar goed, ik wil sowieso eerst uitbouwen, dan wordt de beglazing aan de zuidpui iig al anders en moeten we eens kijken of het glas boven en aan de noordkant vervangen ook zin heeft, daarbij is een uitbouw een mooi moment om de oude spouwmuurisolatie te vervangen voor nieuwe spouwmuurisolatie (nee, ik wil het oude UF-schuim niet aanvullen met modern UF-schuim met een hippere naam).

Maar.... als ik een combi met een warmtepomp kan maken die mijn gasverbruik dan nog verder beperkt dan lijkt me dat zeer aantrekkelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:17:18 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181597241
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 14:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Als je je verbruik weet terug te brengen naar 0m3, dan is vastrecht een nog forser deel ;)
Ja, logisch, maar dat kan volgens jou niet met mijn CV-ketel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181597413
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 14:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, logisch, maar dat kan volgens jou niet met mijn CV-ketel.
Het kan wel. Je kan niet direct een warmtepomp laten samenwerken met jouw cv-ketel en direct de warmtepomp aan de buffer koppelen. In de zin dat de CV-ketel automatisch in en uitschakelt in combi met warmtepomp. Of dat het CV-gedeelte helemaal weggehaald kan worden.

Maar je kan dit wel semi-automatisch laten gebeuren. Door een warmtepomp op de retourleiding van je cv aan te sluiten. De warmtepomp zal dan 99,99% van het werk van je cv-ketel wegnemen. Mits de cv-ketel dus op de temp van de warmtepomp ingesteld kan worden (35-45 graden).

Is dat een ideale situatie? Niet echt. Want je CV ketel zal misschien soms aanspringen. En je hebt dus nog steeds 2-jaarlijks onderhoud nodig, en je betaalt nog steeds vastrecht.

Maar het kan wel.
pi_181597567
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 14:25 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het kan wel. Je kan niet direct een warmtepomp laten samenwerken met jouw cv-ketel en direct de warmtepomp aan de buffer koppelen. In de zin dat de CV-ketel automatisch in en uitschakelt in combi met warmtepomp. Of dat het CV-gedeelte helemaal weggehaald kan worden.

Maar je kan dit wel semi-automatisch laten gebeuren. Door een warmtepomp op de retourleiding van je cv aan te sluiten. De warmtepomp zal dan 99,99% van het werk van je cv-ketel wegnemen. Mits de cv-ketel dus op de temp van de warmtepomp ingesteld kan worden (35-45 graden).

Is dat een ideale situatie? Niet echt. Want je CV ketel zal misschien soms aanspringen. En je hebt dus nog steeds 2-jaarlijks onderhoud nodig, en je betaalt nog steeds vastrecht.

Maar het kan wel.
Ja, dat is dan wel wat zonde van de investering om het "half" te doen.

Misschien toch eerst maar rustig de uitbouw, glas en isolatie aanpakken, eens wat radiatoren vervangen door Jaga LTV convectoren (grootste die je kwijt kan en dan later nog voorzien van DBE zodra je op warmtepomp overgaat) of vloerverwarming (als dat er nog niet ligt) en dan over 5 of 10 jaar eens gaan kijken naar een warmtepomp.

Het kan ook allemaal in 1x maar dan schrijf je je CV wel wat vroeg af.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:30:02 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181601527
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 14:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, dat is dan wel wat zonde van de investering om het "half" te doen.

Misschien toch eerst maar rustig de uitbouw, glas en isolatie aanpakken, eens wat radiatoren vervangen door Jaga LTV convectoren (grootste die je kwijt kan en dan later nog voorzien van DBE zodra je op warmtepomp overgaat) of vloerverwarming (als dat er nog niet ligt) en dan over 5 of 10 jaar eens gaan kijken naar een warmtepomp.

Het kan ook allemaal in 1x maar dan schrijf je je CV wel wat vroeg af.
Ja, LTV radiatoren staan ook op het verlanglijstje.
Plus dat ik bij het deel van de uitbouw (en het deel van het huis waar die op zou aansluiten (keuken, eetkamer, hal) dan idd vloerverwarming wil, want dat is wel een kwestie van het in één keer goed doen idd.
Als ik de woonkamer (open verbinding met de eetkamer, maar ligt lager) dan van LTV radiatoren zou voorzien ben je alweer een eind verder.

Maar goed, eerst eens verbouwen en isolatie aanpakken en kijken waar we dan qua gasverbruik zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:27:27 #243
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181607025
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:11 schreef athlonkmf het volgende:
500m3 gasverbruik => 500x8/1650=2,4=>3kW warmtepomp.
Kan je deze formule nader verklaren?

Ik heb ook 500m3 gasverbruik, (incl. koken en gaswasdroger) op basis van oppervlakte/isolatie wordt er bij mij een 8kW warmtepomp geplaatst.
Tot nooit .......
pi_181607518
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 21:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Kan je deze formule nader verklaren?

Ik heb ook 500m3 gasverbruik, (incl. koken en gaswasdroger) op basis van oppervlakte/isolatie wordt er bij mij een 8kW warmtepomp geplaatst.
quote:
@Koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
1650 is vollasturen.

Deze formule is dus gebaseerd op jouw eigen verbruik. Kan natuurlijk zo zijn dat jij 18 graden prima vindt, en daarom 500m3 heb. Benodigd vermogen op basis van warmteverliesberekening is nauwkeuriger.
Maar op basis van jouw eigen manier van leven, zal je dus met een veel lagere capaciteit warmtepomp uit de voeten kunnen.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:02:09 #245
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181608276
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 21:41 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[..]

1650 is vollasturen.

Deze formule is dus gebaseerd op jouw eigen verbruik. Kan natuurlijk zo zijn dat jij 18 graden prima vindt, en daarom 500m3 heb. Benodigd vermogen op basis van warmteverliesberekening is nauwkeuriger.
Maar op basis van jouw eigen manier van leven, zal je dus met een veel lagere capaciteit warmtepomp uit de voeten kunnen.
Ah, ok. Waarschijnlijk krijg ik dan een beetje overcapaciteit.

Ik begrijp uit jouw formule dat een wamtepomp 1650 uur per jaar vol aan staat?
Dan kan ik dus mijn mogelijke energieverbruik berekenen.
Tot nooit .......
pi_181613513
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 22:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ah, ok. Waarschijnlijk krijg ik dan een beetje overcapaciteit.

Ik begrijp uit jouw formule dat een wamtepomp 1650 uur per jaar vol aan staat?
Dan kan ik dus mijn mogelijke energieverbruik berekenen.
1650uur per jaar gaat ie verwarmen. Maar op welk vermogen weet je niet.

Je verwacht verbruik kan je simpelweg stellen als 2x gasverbruik. Dus 1000kWh
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:20:10 #247
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181616183
Oh, ik was wat negatiever.

Ik verbruik nu -1500kwh danzij zonnepanelen en dacht nu te gaan verbruiken. Mogelijk heb ik dus per ongeluk een nul-op-de-meter woning gebouwd. Ik wilde er nog wel een paar bijplaatsen.
Tot nooit .......
pi_181617199
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:20 schreef Speekselklier het volgende:
Oh, ik was wat negatiever.

Ik verbruik nu -1500kwh danzij zonnepanelen en dacht nu te gaan verbruiken. Mogelijk heb ik dus per ongeluk een nul-op-de-meter woning gebouwd. Ik wilde er nog wel een paar bijplaatsen.
Na 2020 zou het salderen stoppen, dan is het helemaal niet zo erg om 2-3x meer panelen te hebben dan je verbruik. Dan blijf je in ¤ wss nog onder nul.
pi_181617474
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 01:06 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

1650uur per jaar gaat ie verwarmen. Maar op welk vermogen weet je niet.

Je verwacht verbruik kan je simpelweg stellen als 2x gasverbruik. Dus 1000kWh
2-2,5 keer gasverbruik is inderdaad realistisch als elektraverbruik voor de warmtepomp.
pi_181617662
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

2-2,5 keer gasverbruik is inderdaad realistisch als elektraverbruik voor de warmtepomp.
Klopt wel ongeveer.

1m3 aardgas bevat ongeveer net zoveel energie als 8kWh stroom.
1m3 aardgas zit op zo'n ¤0,65 en elektrisch rond de ¤0,22.
Gas is dus een factor 2,7 goedkoper dan elektrisch (!).

Dat verklaart al waarom elektrische kachel, vloerverwarming, of een "Ecoliner" met een COP van 1.0 veel duurder is dan verwarmen op aardgas.

Het rendement (COP) van een warmtepomp (gemiddelde over een jaar) ligt echter rond de 4 tot 4,5 en daar begin je te besparen, zo'n 30 tot 40% per jaar t.o.v. aardgas. Daarnaast kan je gasmeter de deur uit, dat scheelt vastrecht. Heb je zonnepanelen, dan heb je zowel qua terugleveren / salderen als eigen verbruik overdag ook nog wat rendement.

Met deze gegevens kan je het verbruik van elektrisch t.o.v. aardgas dus ook uitrekenen.

Verbruik je met je CV nu zo'n 1000m3 per jaar, dan is dat bij een COP van 1.0 zo'n 8000kWh per jaar. Dat deel je door het warmtepomp rendement van 4 en dan zit je op zo'n 2000kWh per jaar.

Dat rendement haal je overigens alleen als je met een goed lage aanvoertemperatuur kan werken. Heb je onder bemeten radiatoren, slechte isolatie of krap bemeten vloerverwarming dan is een COP van 3 realistischer.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-09-2018 11:45:46 ]
pi_181624688
En voor je warm tapwater moet je ook rekening houden met een COP van ongeveer 3.
  zaterdag 1 september 2018 @ 17:50:37 #252
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181624783
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt wel ongeveer.

1m3 aardgas bevat ongeveer net zoveel energie als 8kWh stroom.
1m3 aardgas zit op zo'n ¤0,65 en elektrisch rond de ¤0,22.
Gas is dus een factor 2,7 goedkoper dan elektrisch (!).

Dat verklaart al waarom elektrische kachel, vloerverwarming, of een "Ecoliner" met een COP van 1.0 veel duurder is dan verwarmen op aardgas.

Het rendement (COP) van een warmtepomp (gemiddelde over een jaar) ligt echter rond de 4 tot 4,5 en daar begin je te besparen, zo'n 30 tot 40% per jaar t.o.v. aardgas. Daarnaast kan je gasmeter de deur uit, dat scheelt vastrecht. Heb je zonnepanelen, dan heb je zowel qua terugleveren / salderen als eigen verbruik overdag ook nog wat rendement.

Met deze gegevens kan je het verbruik van elektrisch t.o.v. aardgas dus ook uitrekenen.

Verbruik je met je CV nu zo'n 1000m3 per jaar, dan is dat bij een COP van 1.0 zo'n 8000kWh per jaar. Dat deel je door het warmtepomp rendement van 4 en dan zit je op zo'n 2000kWh per jaar.

Dat rendement haal je overigens alleen als je met een goed lage aanvoertemperatuur kan werken. Heb je onder bemeten radiatoren, slechte isolatie of krap bemeten vloerverwarming dan is een COP van 3 realistischer.
Ideaal is dus een warmtepomp op gas
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181625426
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ideaal is dus een warmtepomp op gas
Gewoon een aggregaat ombouwen naar aardgas, daar de stroom voor de warmtepomp mee produceren. Win-win.
  zaterdag 1 september 2018 @ 18:26:39 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181625615
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 18:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gewoon een aggregaat ombouwen naar aardgas, daar de stroom voor de warmtepomp mee produceren. Win-win.
Direct de warmtepomp mee aandrijven, en het koelwater ook gebruiken voor verwarming.
Warmte in het rookgas kan je ook nog gebruiken om de luchtintake te verwarmen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 september 2018 @ 19:14:44 #255
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181626455
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
lektrisch kacheltje voor de noodgevallen. Die kan je weken aan laten staan voor je netbeheerkosten voor gas....
Hoef niet eens, de meeste WP's hebben electrische bijverwarning.
Tot nooit .......
pi_181626767
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hoef niet eens, de meeste WP's hebben electrische bijverwarning.
Klopt, desnoods hang je een 9kw 3-fase verwarmingselement in je buffervat, dan kom je een hele koude week wel mee door als je warmtepomp niet al te fors is bemeten :P

Die van mij heeft een 2kW verwarmingselement maar die is voor het warm water om deze eens in de week een keer over de 60 graden Celsius te krijgen ivm voorkomen van legionella.
pi_181627496
vanwege de warme zomer heb ik mijn backupsystemen verantwoord:LL-warmtepompen (airco)
pi_181630862
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hoef niet eens, de meeste WP's hebben electrische bijverwarning.
Precies. 9kW continu vermogen en de mogelijkheid om de aanvoertemperatuur te verhogen tot 80 graden.

Het huis krijg je wel warm.

Voor de vastrecht kosten van gas kun je jaarlijks 1000 kWh elektriciteit kopen.
pi_181637069
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Precies. 9kW continu vermogen en de mogelijkheid om de aanvoertemperatuur te verhogen tot 80 graden.

Het huis krijg je wel warm.

Voor de vastrecht kosten van gas kun je jaarlijks 1000 kWh elektriciteit kopen.
Wat voor elektrische aansluiting heb je in huis? 9 Kw is 40 ampere. Ik heb een 40 ampere aansluting. Als ik dit dan moet verzwaren naar 3x25 betaal je toch ook een hoger vastrecht?

En dan wordt de besparing op vastrecht van de gas aansluiting een beetje teniet gedaan toch.

Verder heb ik ruim 1000 KW overproductie van mijn zonnepalelen. Ideaal dus voor een warmtepomp, maar in 2020 als het salderen wegvalt heb je daar helemaal niet zo veel meer aan.
pi_181637407
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Wat voor elektrische aansluiting heb je in huis? 9 Kw is 40 ampere. Ik heb een 40 ampere aansluting. Als ik dit dan moet verzwaren naar 3x25 betaal je toch ook een hoger vastrecht?

En dan wordt de besparing op vastrecht van de gas aansluiting een beetje teniet gedaan toch.

Verder heb ik ruim 1000 KW overproductie van mijn zonnepalelen. Ideaal dus voor een warmtepomp, maar in 2020 als het salderen wegvalt heb je daar helemaal niet zo veel meer aan.
1x25, 1x35, 1x40 en 3x25 vallen allemaal onder hetzelfde capaciteitstarief.
pi_181637558
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 10:05 schreef markje1 het volgende:

[..]

1x25, 1x35, 1x40 en 3x25 vallen allemaal onder hetzelfde capaciteitstarief.
Goed om te weten. Dat wist ik niet.
  zondag 2 september 2018 @ 10:17:43 #262
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181637607
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Wat voor elektrische aansluiting heb je in huis? 9 Kw is 40 ampere. Ik heb een 40 ampere aansluting. Als ik dit dan moet verzwaren naar 3x25 betaal je toch ook een hoger vastrecht?

En dan wordt de besparing op vastrecht van de gas aansluiting een beetje teniet gedaan toch.

Verder heb ik ruim 1000 KW overproductie van mijn zonnepalelen. Ideaal dus voor een warmtepomp, maar in 2020 als het salderen wegvalt heb je daar helemaal niet zo veel meer aan.
Dat wegvallen valt wel mee. Er zijn plannen (nog niet goedgekeurd) om het salderen in stappen te versoberen maar blijft voorlopig nog een regeling.
Tot nooit .......
pi_181638626
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Verder heb ik ruim 1000 KW overproductie van mijn zonnepalelen. Ideaal dus voor een warmtepomp, maar in 2020 als het salderen wegvalt heb je daar helemaal niet zo veel meer aan.
De kunst is om tegen die tijd zoveel mogelijk van je opgewekte stroom zelf te gaan gebruiken.
Makkelijker gezegd dan gedaan als je overdag voor een baas werkt maar:

- wasmachine
- wasdroger (liefst ook warmtepomp uitvoering)
- douchen
- afwasmachine
- auto opladen
- bier bijvullen in koelkast
- koken
- etc...

...zoveel mogelijk overdag doen, als de zon schijnt.

Dan gaat er zo min mogelijk via de meter retour naar het stroomnetwerk en gebruik je het maximaal zelf.

100% zal je nooit halen zonder thuis-batterij (en dat kan ook nog niet uit).

Omdat salderen vervalt heb ik juist extra panelen in de offerte op laten nemen, de TVT is wat langer maar het overschot dat ik terug lever is dan (naar verwachting) iig voldoende om m'n energierekening ook na salderen onder ¤0 te houden.
pi_181639379
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 11:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De kunst is om tegen die tijd zoveel mogelijk van je opgewekte stroom zelf te gaan gebruiken.
Makkelijker gezegd dan gedaan als je overdag voor een baas werkt maar:

- wasmachine
- wasdroger (liefst ook warmtepomp uitvoering)
- douchen
- afwasmachine
- auto opladen
- bier bijvullen in koelkast
- koken
- etc...

...zoveel mogelijk overdag doen, als de zon schijnt.

Dan gaat er zo min mogelijk via de meter retour naar het stroomnetwerk en gebruik je het maximaal zelf.

100% zal je nooit halen zonder thuis-batterij (en dat kan ook nog niet uit).

Omdat salderen vervalt heb ik juist extra panelen in de offerte op laten nemen, de TVT is wat langer maar het overschot dat ik terug lever is dan (naar verwachting) iig voldoende om m'n energierekening ook na salderen onder ¤0 te houden.
Inderdaad, nu wel eens aan gedacht om de vaatwasser en wasmachine uitgesteld te starten tot een tijd overdag. is iets wat je je aan moet leren.

Tegen die tijd gaat er hopelijk wel concurrentie komen wie het meeste betaald voor de terug geleverde kw's.
pi_181640981
Ik heb inderdaad gewoon een 3x25A aansluiting en dat kost niks extra. Afgezien van de eenmalige kosten voor de aanpassingen uiteraard.

Stel dat de elektrische bijverwarming in de warmtepomp aan staat, dan is er op elke fase nog ruim 2500W 'over' voor huishoudelijk gebruik. Naast het huis warm houden bij -20 kan ik dus ook rustig de was draaien, een ovenschotel bereiden en stofzuigen.

En mocht het toch teveel worden: mijn hoofdzekeringen zijn bij de aanpassing van de aansluiting uitgevoerd met automaten, dus ik kan bij uitval deze zelf weer inschakelen.
pi_181884295
Beste mensen

Heb dit topic met veel belangstelling gelezen en veel geleerd.

Wat ik mij afvroeg nu is of het mogelijk is om de uitgang van de afzuigkap kunnen aansluiten op de luchtinlaat van een warmteboiler. De afstand tussen uitlaat afzuigkap en inlaat warmtepompboiler zal ongeveer een 80 cm gaan bedragen. Komt nl aan de andere kant van de muur in de garage te staan.

De reden dat ik het zo wil doen is dat de afgezogen lucht relatief verl warmte zal bevatten agv koken. Het enige wat ik zo 123 als belemmering zie is dat de lucht wellicht vet kan bevatten. Dat vet zou dan mogelijkerwijs de werking van warmteboiler nadelig kunnen gaan beinvloeden.

Graag zie ik jullie reactie.
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
pi_181884539
Tip:
Haal je afzuigkap eens los en kijk hoe de afvoerbuis er van binnen uit ziet.

Het is niet de vraag of die vette kookdampen de warmtepomp negatief zullen beïnvloeden, maar wanneer.
pi_181884711
Ivo1985

Bedankt voor de reactie. Zal ik eens doen. Is zo'n filter van een warmtepompboiler te reinigen? Of is de vette lucht dusdanig schadelijk dat het einde oefening is?
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
  donderdag 13 september 2018 @ 19:47:31 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181885256
je hebt alleen warmere lucht als je kookt, dst is een paar minuten per dag. Ik zie het voordeel niet echt....
Tot nooit .......
pi_181885751
@Speekselklier

Het klopt idd dat er maar ergens ongeveer 30 a 45 minuten per dag extra warme lucht met de afzuigkap tijdens het koken wordt afgevoerd. Maar daarnaast zo denk ik zal de warmtepompboiler de benodigde lucht dan via de afzuigkap aanzuigen. Waarbij er dan lucht op woonkamertemperatuur wordt afgezogen. Die lucht zal in de regel meer warmte bevatten dan de lucht in de garage. Waarbij komt dat er dan geen hak en breekwerk nodig is om de wpboiler op het afzuigsysteem van de woning aan te sluiten (de pijp van de afzuigkap gaat via de garage naar de uitlaat op het plattedak). Welk ik anders als bron aanvoer zou willen gebruiken. Dit vanuit de gedachte hoe warmer de lucht is die ik als bron gebruik hoe lager de kosten qua gebruik van de wpboiler.
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
pi_181886063
Het begin is er :)



De binnen-unit en het buffervat zijn aangesloten in de vrijstaande garage.
Het boilervat komt in de bijkeuken van de woning zodat ik er snel warm water uit de kraan komt.

De pomp zit aan de rechterzijde van het buffervat, staat dus niet op deze foto ;)

De garage heeft ook een kruipruimte dus we gaan gelijk onder de vloer met de buizen straks.
Loze leidingen naar de woning zijn al gelegd, dus van garage naar boilervat met voor-geïsoleerde buizen is geen probleem.

De buiten-unit hangt achter de garage, daar moeten nog leidingen en stroom heen, volgende week gaat de installateur verder.

Gisteren heeft hij o.a. de meterkast omgezet, er zijn "een paar" groepen bijgekomen voor 2x 3-fase omvormer, 3-fase warmtepomp, 3-fase inductie kookgroep, etc.

Ook meters voor de warmtepomp en de omvormers zodat opwekking / verbruik beter te monitoren is.




Linksonder worden straks de kabels naar binnen geprikt voor de uitbreidingen, vandaar de leegte, het is nog niet helemaal af.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2018 20:46:52 ]
pi_181886241
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:21 schreef MaGNeT het volgende:
Het begin is er :)

[ afbeelding ]

knip
Das netjes, geen prutser. Mooie spirovent vuilafscheider en microontluchter. ^O^
Vakman pur sang
pi_181886329
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Das netjes, geen prutser. Mooie spirovent vuilafscheider en microontluchter. ^O^
Ja, hij is heel zorgvuldig in alles wat hij doet, of het nu om zonnepanelen leggen gaat, in de meterkast, ophangen van een convector of het aansluiten van de warmtepomp.

Hij heeft maar 1 probleem (wat iedere installateur op dit moment heeft); meer werk dan hij aankan, dus ga geen reclame voor hem maken haha.
pi_181886455
Nog een foto van de rechterzijde met pomp:

pi_181886867
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:38 schreef MaGNeT het volgende:
Nog een foto van de rechterzijde met pomp:

[ afbeelding ]
Tja en toch zou ik nog een paar centjes investeren in Loxone miniserver. Aansluiten WP via modbus, Groepen en convectoren via air regelventielen (draadloos). Meters via m-bus, hoofdmeter via P1 uitgang. Omvormers kun je ook aansluiten.

Loxone gebruikt weerstations (online) waarmee je kunt anticiperen op stookgedrag.
Je kunt daar zelf zo de software voor schrijven, very simple.
(Nee heb geen aandelen ofzo)


Vakman pur sang
pi_181886920
Dat ziet er idd tip top uit.
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
pi_181887090
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Tja en toch zou ik nog een paar centjes investeren in Loxone miniserver. Aansluiten WP via modbus, Groepen en convectoren via air regelventielen (draadloos). Meters via m-bus, hoofdmeter via P1 uitgang. Omvormers kun je ook aansluiten.

Loxone gebruikt weerstations (online) waarmee je kunt anticiperen op stookgedrag.
Je kunt daar zelf zo de software voor schrijven, very simple.
(Nee heb geen aandelen ofzo)


[ afbeelding ]
Ik ga het in de herfst nog wel eens bestuderen, voorlopig kom ik om in het werk, wil ook nog verhuizen binnenkort :P
pi_181887164
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ga het in de herfst nog wel eens bestuderen, voorlopig kom ik om in het werk, wil ook nog verhuizen binnenkort :P
Jij werkt toch niet meer? :P

Maar inderdaad kun je altijd achteraf nog doen als je weet wat de installatie doet en wat beter kan.
Vakman pur sang
pi_181887221
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Jij werkt toch niet meer? :P

Maar inderdaad kun je altijd achteraf nog doen als je weet wat de installatie doet en wat beter kan.
Haha, ja, maar ben nog wel wat aan het klussen in de woning en help de installateur met wat aangeven van gereedschap en parts. Vind het ook wel erg interessant allemaal.

En ben ook nog met wat "tweaks" bezig; de omvormers komen op verticale profielen die zo'n 4cm dik zijn, iets los van de muur. Daar monteer ik dan een zelf-fabricaat op van een alu-plaat met per omvormer 2x 14cm fans zodat de warmte in 2 richtingen over het koellichaam van de omvormers wordt afgevoerd.
De fans zijn Arctic F14 TC modellen, die hebben temperatuursensor en draaien pas vanaf 35 graden celsius.

Is dat nodig? Nee... maar hou wel van wat modden en tweaken :P
Het voorkomt op warme dagen iig derating van de omvormers en hopelijk verlengt het ook de levensduur iets. En anders? Leuk geprobeerd ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2018 21:11:34 ]
  vrijdag 14 september 2018 @ 00:26:12 #280
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181891440
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:07 schreef Ikweetsteedsminder het volgende:
@Speekselklier

Het klopt idd dat er maar ergens ongeveer 30 a 45 minuten per dag extra warme lucht met de afzuigkap tijdens het koken wordt afgevoerd. Maar daarnaast zo denk ik zal de warmtepompboiler de benodigde lucht dan via de afzuigkap aanzuigen. Waarbij er dan lucht op woonkamertemperatuur wordt afgezogen. Die lucht zal in de regel meer warmte bevatten dan de lucht in de garage.
ik wilde nog zeggen: en als je pech hebt zuig je ook nog alle warme lucht uit je woning...
Tot nooit .......
  vrijdag 14 september 2018 @ 00:50:35 #281
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181891710
Ik heb interesse in een warmtepomp systeem. Door alles wat er te koop is weet ik eigenlijk niet precies waar te beginnen. Mijn woning (1995, vrijstaand, ca. 2200 m3 gas per jaar) zal mogelijk op bepaalde punten moeten worden aangepast, en er zal iets voor de warm water voorziening moeten komen. Ook wil ik een Honeywell EVO of gelijkwaardig systeem installeren.

Ik kan hier alles typen wat ik al uitgezocht heb, maar het feit is gewoon dat ik er niet helemaal uit ga komen alleen. Ik moet binnen enkele weken enkele nieuwe radiatoren hebben en die worden in ieder geval alvast LTV.

Kan ik iemand inhuren met veel verstand hiervan die mijn woning analyseert en bijvoorbeeld met 3 opties komt?
pi_181895024
Hier nog een paar foto's van de buiten-unit op de dag van de plaatsing achter de garage.



pi_181896660
@Speekselklier

Het afzuigen van alle warmte uit de woning had ik niet direct voorzien. Dit omdat ik niet verwachtte dat een warmtepompboiler van 300L oid bij gewoon gebruik de hele dag zou draaien en/of een zo'n debiet aan lucht zou hebben dat dit een probleem zou kunnen worden.

Daarnaast wil ik het geheel combineren met CPC zonneboiler van 400 of 600 liter. Van waaruit de cv en sanitair ondersteunt zouden kunnen worden. Zodat de WP voor de cv en WPboiler het niet geheel alleen behoeven te doen. Hoop zo bijv te bewerkstelligen dat in de late lente ,zomer en vroege herfst de WPboiler eigenlijk niet of nauwelijks in actie behoeft te komen.

Mochten er reacties of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
  vrijdag 14 september 2018 @ 11:48:03 #284
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181897315
Een wp-boiler met een cop van 4 haalt één deel warmte uit electriciteit en 4 uit de lucht. (je huis in jouw geval)
Die 200 liter water wordt dus voor 80% opgewarmt met energie uit je woonkamer.

In de zomer is het heerlijk denk ik.

ik zuig de lucht uit mijn schuur en blaas het naar buiten.
de schuur is een stuk kouder nu. dat wil je niet in je woonkamer.
Tot nooit .......
pi_181897429
@Speekselklier

Bedankt voor je reactie. Dan is de conclusie denk ik simpel. Mooi lucht uit garage of buutenlucht laten aanzuigen. Al dan niet icm zonneboiler ondersteuning.

Was op het idee gekomen adhv opmerkingen/tekeningen in brochures etc waarbij de huisafzuiging als bron werd aangemerkt. Maar ben dus blij met je opmerking.
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
  vrijdag 14 september 2018 @ 11:59:29 #286
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181897596
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 11:52 schreef Ikweetsteedsminder het volgende:

Was op het idee gekomen adhv opmerkingen/tekeningen in brochures etc waarbij de huisafzuiging als bron werd aangemerkt. Maar ben dus blij met je opmerking.
die tekening meen ik ook gezien te hebben. Maar was dat geen wijnkelder of zo?

je zou wel kunnen ondrrzoeken of je met een klep of zo een deel van de lucht je huis in kan blazen. (in de zomer)
Tot nooit .......
pi_181900806
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 08:54 schreef MaGNeT het volgende:
Hier nog een paar foto's van de buiten-unit op de dag van de plaatsing achter de garage.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik blijf het maar eng vinden om 150kg schoon aan de haak zo aan de muur te zien hangen...
pi_181903112
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 15:35 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik blijf het maar eng vinden om 150kg schoon aan de haak zo aan de muur te zien hangen...
Menig Daalderop 80 en 120 liter hangt ook al tientallen jaren aan de muur.
pi_181903266
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 08:54 schreef MaGNeT het volgende:
Hier nog een paar foto's van de buiten-unit op de dag van de plaatsing achter de garage.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
>:)

Ah Zubadan, Japans technisch hoogstandje, hoge COP/eer tot -15C.

Maar wat een kneiter aan de muur. Kon die niet ergens in de tuin, door zon grondleiding?
Vakman pur sang
pi_181903716
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 11:01 schreef Ikweetsteedsminder het volgende:
@Speekselklier

Het afzuigen van alle warmte uit de woning had ik niet direct voorzien. Dit omdat ik niet verwachtte dat een warmtepompboiler van 300L oid bij gewoon gebruik de hele dag zou draaien en/of een zo'n debiet aan lucht zou hebben dat dit een probleem zou kunnen worden.

Daarnaast wil ik het geheel combineren met CPC zonneboiler van 400 of 600 liter. Van waaruit de cv en sanitair ondersteunt zouden kunnen worden. Zodat de WP voor de cv en WPboiler het niet geheel alleen behoeven te doen. Hoop zo bijv te bewerkstelligen dat in de late lente ,zomer en vroege herfst de WPboiler eigenlijk niet of nauwelijks in actie behoeft te komen.

Mochten er reacties of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.
Nadeel van zonneboilers of heatpipes is dat je een teveel aan opgewekte warmte niet kan terugleveren. Ben je 3 weken op vakantie? Daar staat je boilervat dan, vol met heerlijk warm water...

Leg je op hetzelfde dakoppervlak (meer) zonnepanelen, dan kan je daar van lente tot herfst ook warm water mee maken en als het teveel is lever je je overschot aan stroom mooi terug of draai je er de afwasmachine op.
pi_181903751
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

>:)

Ah Zubadan, Japans technisch hoogstandje, hoge COP/eer tot -15C.

Maar wat een kneiter aan de muur. Kon die niet ergens in de tuin, door zon grondleiding?
Het was mijn verzoek om de buitenunit daar te monteren ;)
Hij hangt daar mooi achter in de tuin, achter de garage. Zit nog een hout- / vuilcontainerhokje achter en dan wat bosjes van de gemeente. Heb geen achterburen dus hij hangt daar prima.

Het is wel een prachtig staaltje techniek inderdaad :) Begrijp niet dat er mensen voor een Nefit of Vaillant warmtepomp gaan als je Mitsubishi of Panasonic kan kopen.
pi_181903793
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 15:35 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik blijf het maar eng vinden om 150kg schoon aan de haak zo aan de muur te zien hangen...
Ik ook :P Maar de steun moet het aankunnen, mocht het ooit gaan roesten dan heb je voor enkele tientjes weer een nieuwe steun dus dan laat ik 'm uiteraard wel vervangen.
pi_181926098
@Magnet

Dat is 1 van de redennen dat ik ons dak vol wil leggen met 38 zonnepanalen van 310WP. Om van daaruit de Wp, Wp boiler en eigen verbruik voor zoveel als mogelijk af te dekken (en los vh gas te komen).

Bij een woning vrijstaand van 2007, met een gebruiksoppervlakte van 180 m2 en een gasverbruik van 1600kuub gezin 2 volwassennen 2 kinderen dacht ik aan wp van max 10kw voor verwarming, cpc wpboiler 300l en zonneboiler van 400l (voor cv en sanitair). Traditionele cv radiatoren eventueel uitgerust met speed comfort.

Alleen vind ik de keuze tussen monoblock en split lastig. Dus graag advies. Opmerkingen mbt andere ideeen van harte welkom.
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
pi_181938805
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 20:40 schreef Ikweetsteedsminder het volgende:
Alleen vind ik de keuze tussen monoblock en split lastig. Dus graag advies. Opmerkingen mbt andere ideeen van harte welkom.
monoblock is efficienter en stiller
echter de monoblock is duurder, ook in gebruik ivm de pomp die aan moet staan ivm bevriezing.

Ik heb voor de monoblock gekozen omdat deze stiller is. Daarnaast heeft de monteur geen steg certificering nodig, waardoor ik het zelf kon installeren. De installatiekosten vind ik namelijk absurd en absurd ridicuul hoog. Ze laten het lijken alsof je een fusiereactor in je huis moet hebben, terwijl het gewoon een veredelde koelkast is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181938893
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 18:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nadeel van zonneboilers of heatpipes is dat je een teveel aan opgewekte warmte niet kan terugleveren. Ben je 3 weken op vakantie? Daar staat je boilervat dan, vol met heerlijk warm water...

Leg je op hetzelfde dakoppervlak (meer) zonnepanelen, dan kan je daar van lente tot herfst ook warm water mee maken en als het teveel is lever je je overschot aan stroom mooi terug of draai je er de afwasmachine op.
Klopt mijn zonneboiler staan praktisch altijd uit omdat het water dan al heet is of dat de zon niet sterk genoeg schijnt.
Ik vind het zonde van het geld en mijn zonneboiler beschouw ik als grote miskoop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 16 september 2018 @ 12:48:53 #296
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181939238
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt mijn zonneboiler staan praktisch altijd uit omdat het water dan al heet is of dat de zon niet sterk genoeg schijnt.
Ik vind het zonde van het geld en mijn zonneboiler beschouw ik als grote miskoop.
Ik heb hem 20 jaar op mijn dak gehad. Nog voor de zonnepanelen in waren. Flink gas mee bespaard, alleen de zon moet wel schijnen. Bij onvoldoende temperatuur liep het water via de ketel. Toen hij twee jaar geleden stuk ging ben ik op een warmtepomp boiler overgestapt.

ik vond het zeker geen miskoop omdat er toen geen alternatieven waren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 16-09-2018 12:55:02 ]
Tot nooit .......
pi_181939499
@Sjorsie82

Bedankt voor de reactie. Zal het verhaal over de zonneboiler nogeens overdenken.

Mbt kosten de vragen wat is ongeveer het kosten verschil qua gebruik & onderhoud? En wat is het verschil in installatiekosten ongeveer geweest? Opzich technisch wel vaardig maar dit gaat qua vaardigheid en fysieke gezondheid mijn mogelijkheden te boven. Dus zal het moeten laten doen.

Wat was in jouw situatie de uitgangssituatie? Bestaande bouw radiatoren of nieuwbouw? Indien bestaand met radiatoren de radiatoren aangepast? Las eerder in dit topic dat mensen hun eigen oude radiatoren (van voor 2000) zonder wijziging hadden behouden. Ik weet niet of hier mensen zijn met ervaringen mbt Speed Comfort of gelijksoortige oplossingen?
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
pi_181939569
@speekselklier

Hoe groot is jouw warmtepompboiler qua inhoud en welk merk? Weet je toevallig ook hoeveel stroom deze verbruikt op jaarbasis?
Hoe meer ik leer, hoe minder ik weet!
pi_181939633
[edit] verkeerd gelezen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181939688
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 13:01 schreef Ikweetsteedsminder het volgende:
@Sjorsie82

Bedankt voor de reactie. Zal het verhaal over de zonneboiler nogeens overdenken.

Mbt kosten de vragen wat is ongeveer het kosten verschil qua gebruik & onderhoud?
Onderhoud is voornamelijk schoonmaken, en dat kan je prima zelf doen
quote:
En wat is het verschil in installatiekosten ongeveer geweest?
Er is geen verschil, maar ik heb geen steg certificaat, dus mag ik een split niet installeren.
quote:
Opzich technisch wel vaardig maar dit gaat qua vaardigheid en fysieke gezondheid mijn mogelijkheden te boven. Dus zal het moeten laten doen.
Als je wat leidingen kan leggen, buigen, zagen, knelfittingen kan monteren en met een steeksleutel kan werken dan kan je het prima zelf.
quote:
Wat was in jouw situatie de uitgangssituatie? Bestaande bouw radiatoren of nieuwbouw? Indien bestaand met radiatoren de radiatoren aangepast? Las eerder in dit topic dat mensen hun eigen oude radiatoren (van voor 2000) zonder wijziging hadden behouden. Ik weet niet of hier mensen zijn met ervaringen mbt Speed Comfort of gelijksoortige oplossingen?
bestaande bouw, radiatoren uit jaren 60, 90/70 radiatoren. Ik heb niks aangepast.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')