Ik zie kansen voor de PvdA, mensen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:14 schreef Jip141 het volgende:
Ach weet je, prima, na Rutte III gaan we misschien een nationaal populistische koers varen.
Het is wat mij betreft een achterlijke koers wat veel schade aan de samenleving zal veroorzaken. En wellicht tot het besef zal leiden dat de groep die telkens zo wordt neergezet ook uit individuen bestaat.
Maar uiteindelijk zullen er altijd verstandige gematigde krachten bestaan, en ongetwijreld leidt het zoals in de VS tot katalysator van allerlei burgerrechten bewegingen.
Dus het FvD wordt wél het nieuwe D66? Kut.quote:Op zaterdag 23 september 2017 11:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Impact. Het CDA gaat toonaangevend worden met de komst van Rutte III en na het tijdperk Rutte misschien weer de koers bepalen.
Buma heeft met de Schoo lezing duidelijk kleur bekend. Daar is lef voor nodig, maar je merkt nu al dat men er naar schikt. De steeds meer opkomende conservatieve beweging wint aan kracht.
Het enige gevaar is dat in dergelijke perioden van hoogspanning ook dingen serieus uit de hand kunnen lopen, zowel nationaal als internationaal, maar laten we maar niet van het slechtse uitgaan.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:15 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik zie kansen voor de PvdA, mensen.
Ja: Bijbelse onheilsprofeet: Zaterdag 23-09 breekt het einde der tijden aanquote:Op zaterdag 23 september 2017 12:15 schreef Pokkelmans het volgende:
Er is kennelijk ook zo'n gristengroepering die vandaag de apocalyps had voorspeld. Zou toch wat zijn als die Noord-Koreanen vandaag dan flink worden aangepakt.
Ergens denk ik dat we het niet nationaal-populistischer gaan krijgen dan Rutte lll. Maar misschien zit ik nog in mijn Rutte ll-roes.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:17 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Het enige gevaar is dat in dergelijke perioden van hoogspanning ook dingen serieus uit de hand kunnen lopen, zowel nationaal als internationaal, maar laten we maar niet van het slechtse uitgaan.
Denk dat het verstand nog wel overheersend is in Nederland.
Op den duur moet toch eens iemand het bij het rechte eind hebben hè.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja: Bijbelse onheilsprofeet: Zaterdag 23-09 breekt het einde der tijden aan
Over antisemitisme in Duitsland. Maar daar lees je dan weer niets over in NWS.quote:Nearly 93 percent of reported anti-Semitic crimes were linked to far-right extremism, despite predictions that a large growth in the Muslim population since Europe's 2015 migrant crisis could fuel attacks or discrimination against Jews.
Bron
Kijk aan, een aangenaam geluid vanuit de SGP-fractie. Ik neem aan dat de meeste aanwezigen hier het met deze zienswijze eens zijn?quote:SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vindt juist dat scholen niet verder moet worden voorgeschreven hoe zij het volkslied behandelen. “Toen CDA-leider Sybrand Buma riep dat leerlingen elke ochtend het Wilhelmus moeten gaan zingen, had dat iets sympathieks. Je maakt kinderen zo bewust van het historisch erfgoed. Maar daarmee leg je de scholen ook weer een verplichting op. Waar eindigt dat dan? Straks moeten scholen ook op een bepaalde manier lesgeven over het koloniale verleden en de slavernij.”
Bisschop zou graag zien dat de politiek meer vertrouwen stelt in het onderwijs. “Stimuleer en help scholen door goed onderwijsmateriaal beschikbaar te stellen, maar laat de uitvoering verder aan de leraren over.
Wel een beetje een calvinistische gedachtegang hoor.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kijk aan, een aangenaam geluid vanuit de SGP-fractie. Ik neem aan dat de meeste aanwezigen hier het met deze zienswijze eens zijn?
quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het huidige systeem komt wel erg calvinistisch op mij over.
Vooralsnog is het best een aangename dag.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Straks gaan kinderen nog denken dat ons koloniale verleden eigenlijk toch iets is om niet trots op te zijn. Dat moeten we niet willen, met z'n allen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kijk aan, een aangenaam geluid vanuit de SGP-fractie. Ik neem aan dat de meeste aanwezigen hier het met deze zienswijze eens zijn?
Ik moet altijd lachen om een SGP’er die Bisschop heetquote:Op zaterdag 23 september 2017 12:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ergens had ik, toen ik dat schreef, al het vermoeden dat die zin misbruikt zou gaan worden.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:26 schreef Euribob het volgende:
[..]
Wel een beetje een calvinistische gedachtegang hoor.
[..]
is de paus katholiek?quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik gniffel daar ook altijd om ja.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik moet altijd lachen om een SGP’er die Bisschop heet
Het gaat erom dat dat niet vanuit de politiek voorgeschreven moet gaan worden.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Straks gaan kinderen nog denken dat ons koloniale verleden eigenlijk toch iets is om niet trots op te zijn. Dat moeten we niet willen, met z'n allen.
Vind het een wat slecht gekozen voorbeeld van onze mannenbroeder.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het gaat erom dat dat niet vanuit de politiek voorgeschreven moet gaan worden.
Laten we trots zijn , ... toch....... de VOC-mentaliteitquote:Op zaterdag 23 september 2017 12:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Straks gaan kinderen nog denken dat ons koloniale verleden eigenlijk toch iets is om niet trots op te zijn. Dat moeten we niet willen, met z'n allen.
Als wij die Chinezen niet massaal hadden uitgemoord had Indonesië nu waarschijnlijk niet een overwegend islamitische bevolking gehad.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Laten we trots zijn , ... toch....... de VOC-mentaliteit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord
Kan jij de chinezenmoord te Batavia niet eenduidig afkeuren, dan ?quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:40 schreef Kowloon het volgende:
Bekijk de VOC/koloniale periode toch vooral ook in zijn historische context. Zoals wel vaker is er geen eenduidig goed/fout oordeel over te vellen.
Duizenden Chinezen uitgemoord maar Kowloon kan er geen eenduidig goed/fout oordeel over vellenquote:Op zaterdag 23 september 2017 12:40 schreef Kowloon het volgende:
Bekijk de VOC/koloniale periode toch vooral ook in zijn historische context. Zoals wel vaker is er geen eenduidig goed/fout oordeel over te vellen.
Allicht, maar de VOC heeft bijvoorbeeld ook weer innovatie op het terrein van ondernemingsfinanciering teweeg gebracht. Er zitten goede en slechte kanten aan.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kan jij de chinezenmoord te Batavia niet eenduidig afkeuren, dan ?
Zou je hetzelfde zeggen over de Holocaust?quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:40 schreef Kowloon het volgende:
En de zieke experimenten in Auschwitz hebben de medische wetenschap vooruit geholpen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Allicht, maar de VOC heeft bijvoorbeeld ook weer innovatie op het terrein van ondernemingsfinanciering teweeg gebracht. Er zitten goede en slechte kanten aan.
Je bedoelt het aandelenprincipe . Zeker .... kun je niet alles van de VOC afkeuren.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Allicht, maar de VOC heeft bijvoorbeeld ook weer innovatie op het terrein van ondernemingsfinanciering teweeg gebracht. Er zitten goede en slechte kanten aan.
Nee, globaal genomen dus niet, dat betoog ik nou juist net.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt het aandelenprincipe . Zeker .... kun je niet alles van de VOC afkeuren.
Maar globaal genomen wel.
Het geeft je inconsistente gedachtegang wel een béétje aan.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ergens had ik, toen ik dat schreef, al het vermoeden dat die zin misbruikt zou gaan worden.
Maar daar zit je fout.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee, globaal genomen dus niet, dat betoog ik nou juist net.
Mijn wegen zijn ondoorgrondelijk.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:57 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het geeft je inconsistente gedachtegang wel een béétje aan.
"Boosrechts" en "over de zeik" is een tautologie beste Remlof.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:07 schreef remlof het volgende:
NWS / 'Kuifje was een meisje'.
Boosrechts weer over de zeik
True.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:19 schreef Puddington het volgende:
[..]
"Boosrechts" en "over de zeik" is een tautologie beste Remlof.
Naar de huidige maatstaven moet je waarschijnlijk het hele tijdperk afkeuren. Maar daar schiet je weinig mee op.quote:Op zaterdag 23 september 2017 12:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kan jij de chinezenmoord te Batavia niet eenduidig afkeuren, dan ?
Je schiet ook weinig op om de Armeense genocide af te keuren.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Naar de huidige maatstaven moet je waarschijnlijk het hele tijdperk afkeuren. Maar daar schiet je weinig mee op.
Zeer-rechtsquote:Op zaterdag 23 september 2017 13:35 schreef Jip141 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)-zwanenzang~a4517924
De Holocaust of de Armeense genocide waren ook in hun tijd slecht. Die dingen vallen niet goed te praten met "zo ging dat nou eenmaal".quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je schiet ook weinig op om de Armeense genocide af te keuren.
Maar hedendaagse nut is geen voorwaarde om een afkeurende mening te kunnen hebben over lang geleden gebeurde feiten.
Het valt wel in categorie genocide/ massamoord.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:43 schreef Igen het volgende:
[..]
De Holocaust of de Armeense genocide waren ook in hun tijd slecht. Die dingen vallen niet goed te praten met "zo ging dat nou eenmaal".
Het uitroeien van (tien)duizenden Chineze in Indië - ik had er nog nooit van gehoord - valt denk ik ook niet in die categorie.
"iedereen' ? Nee hoorquote:Maar kolonialisme in het algemeen wel. Dat deed "iedereen".
Ik dacht toch dat bij elk kapitalistisch aandelenbedrijf de winsten worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Hoezo werden de VOC-winsten verdeeld onder de arbeiders en de slaven , de gewone man?quote:En de VOC was bijzonder. Het was het eerste bedrijf dat aandelen uitgaf zodat de winsten bij de "gewone man" in Nederland terecht kwamen, en niet bij koningen die er dure paleizen van lieten bouwen, zoals bijv. in Spanje en Portugal.
Dat is niet niet Nietzsche.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:47 schreef Friek_ het volgende:
Voor de eerste keer in m'n leven over Nietzsche lesgeven. Het zal me benieuwen.
Het is ook best lastig, als je de bende extreem-rechts noemt krijg je alleen discussie over die term en niet over de inhoud van je artikel. Daarbij moet je dan verdedigen waarom je die beladen term gebruikt voor bepaalde politici/publieke figuren.quote:
Noem mij eens één land dat in de 17e eeuw aan de hedendaagse maatstaven van een democratische rechtsstaat voldeed.quote:
Nou ja, als iets kwaakt en waggelt als een eend kan je het het beste gewoon een eend noemen volgens mij.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:55 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Het is ook best lastig, als je de bende extreem-rechts noemt krijg je alleen discussie over die term en niet over de inhoud van je artikel. Daarbij moet je verdedigen waarom je die beladen term gebruikt voor bepaalde politici/publieke figuren.
Aandeelhouders zijn gewone mensen. Zeker destijds was dat zo. Institutionele beleggers bestonden immers nog niet.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik dacht toch dat bij elk kapitalistisch aandelenbedrijf de winsten worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Hoezo werden de VOC-winsten verdeeld onder de arbeiders en de slaven , de gewone man?
Verreweg de meeste onafhankelijke landen in die tijd die geen kolonies en overzeese gebieden hadden, wilden misschien wel.quote:
Jij had het over "iedereen" die aan kolonialisme deed. Met deze vraag spring je over naar een ander onderwerp.quote:Op zaterdag 23 september 2017 13:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Noem mij eens één land dat in de 17e eeuw aan de hedendaagse maatstaven van een democratische rechtsstaat voldeed.
ik had 10% van Shell Onlangs verkochtquote:Op zaterdag 23 september 2017 13:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Aandeelhouders zijn gewone mensen. Zeker destijds was dat zo. Institutionele beleggers bestonden immers nog niet.
Heb jij trouwens zelf geen aandelen ofzo?
Mijn stelling was dat je naar hedendaagse maatstaven het hele tijdperk moet afkeuren.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij had het over "iedereen" die aan kolonialisme deed. Met deze vraag spring je over naar een ander onderwerp.
Toch was het al een hele verbetering dat een brede kring aan welgestelden profiteerden ipv. alleen een koninklijke familie.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ik had 10% van Shell Onlangs verkocht![]()
De aandeelhouders van de 17 en 18e eeuw waren de rijke regenten.
Echt niet de gewone arbeider of boer.
Duizenden jaren geschiedenis in de middelbare geschiedenis lessen proppen blijft natuurlijk lastig.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:03 schreef Bluesdude het volgende:
Maar nu heb je wel wat geleerd over de genocide te Batavia, dat wist je nog niet.
Wist ik ook niet van mijn middelbare school. Pas jaren later...
Kennelijk een verdrongen feit uit het collectief geheugen.. Net zoals dat Witte de With ook kwalijke dingen heeft gedaan .
Het wordt echt nog wat als volgende week het referendum doorgaat en de politie gaat proberen te voorkomen dat mensen gaan stemmen. Vraag me ook af wat die Catalaanse agenten dan doen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:10 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Spanje heeft de Catalaanse politie buitenspel gezet.
Het is wel tragisch inderdaad.
Die aandeelhouders waren geen brede kring samen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch was het al een hele verbetering dat een brede kring aan welgestelden profiteerden ipv. alleen een koninklijke familie.
Zou best kunnen dat iemand beperkt welgesteld was en aandelen kon kopen.quote:Overigens werd in die serie "De Gouden Eeuw" met Hans Goedkoop uitgelegd dat het zeker niet alleen rijke regenten waren die aandelen in de VOC hadden.
Klopt. De onderklasse was arm en had niks te zeggen. Zo was dat in alle landen in die tijd. Dat maakt de VOC nog niet slecht.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die aandeelhouders waren geen brede kring samen.
[..]
Zou best kunnen dat iemand beperkt welgesteld was en aandelen kon kopen.
Al dan niet behorend tot een regentenfamilie of opgeklommen tot middenmoter.
Maar dat geldt niet voor de grote massa.
Nu is dat heel anders.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. De onderklasse was arm en had niks te zeggen. Zo was dat in alle landen in die tijd.
Het ging om je bewering dat de gewone man ook VOC-winsten ontving. Dat lijkt me in het algemeen niet. Nooit van gehoord. Wat dit betreft maakt het de VOC niet goed.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. De onderklasse was arm en had niks te zeggen. Zo was dat in alle landen in die tijd. Dat maakt de VOC nog niet slecht.
Sterker nog, de enige reden dat de VOC zo profijtelijk was was juist doordat ze zich misdadig gedroegen. In ieder geval naar de maatstaven van nu.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het ging om je bewering dat de gewone man ook VOC-winsten ontving. Dat lijkt me in het algemeen niet. Nooit van gehoord. Wat dit betreft maakt het de VOC niet goed.
Je kunt ook betogen dat de gewone man wel meeprofiteerde van de activiteiten... door werk heb te hebben op de schepen, in de scheepsbouw, in de pakhuizen, als arbeider in dienst van de winstenopstrijkende rijken. Of door specerijen te kunnen kopen, toen het goedkoper werd.
Dat kun je als "goed" beschouwen. Maar er was ook een misdadige kant aan de VOC-praktijken.
Oh, maar ik zeg ook niet dat je de slechte dingen niet mag benoemen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het ging om je bewering dat de gewone man ook VOC-winsten ontving. Dat lijkt me in het algemeen niet. Nooit van gehoord. Wat dit betreft maakt het de VOC niet goed.
Je kunt ook betogen dat de gewone man wel meeprofiteerde van de activiteiten... door werk heb te hebben op de schepen, in de scheepsbouw, in de pakhuizen, als arbeider in dienst van de winstenopstrijkende rijken. Of door specerijen te kunnen kopen, toen het goedkoper werd.
Dat kun je als "goed" beschouwen. Maar er was ook een misdadige kant aan de VOC-praktijken....
Maar daar heb je niks aan. Jij kan nu ook niet leven naar de maatstaven van het jaar 2400 en het zou onzinnig zijn om de moraliteit van jouw handelen dan naar die maatstaven te gaan beoordelen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Sterker nog, de enige reden dat de VOC zo profijtelijk was was juist doordat ze zich misdadig gedroegen. In ieder geval naar de maatstaven van nu.
Dat deed de gemiddelde Nederlander 200 jaar geleden ook, en vice versa, stelletje heidenen dat we nu zijn.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Sterker nog, de enige reden dat de VOC zo profijtelijk was was juist doordat ze zich misdadig gedroegen. In ieder geval naar de maatstaven van nu.
Dat zeg ik ook niet dat jij dat wel zegt.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Oh, maar ik zeg ook niet dat je de slechte dingen niet mag benoemen.
Hitler had zelfs een aparte ster voor homo's, maar blijkbaar kunnen zij het voor zichzelf recht lullenquote:Op zaterdag 23 september 2017 14:40 schreef Jip141 het volgende:
“Not all neo-Nazis are against gays. Love between two white Aryan males is a beautiful thing, but it wouldn’t be the same thing with a negro or a fence-hopper,” he explained.“
Soort van SA.
Uiteindelijk, maar niet vergelijkbaar met de jodenvervolging of die van roma en Sinti.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hitler had zelfs een aparte ster voor homo's, maar blijkbaar kunnen zij het voor zichzelf recht lullen
Dombo en domboquote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homoseksualiteit_in_nazi-Duitslandquote:In 1934 werd een speciale afdeling van de Gestapo opgericht die zich bezighield met het opsporen van homo's. Twee jaar later volgde op bevel van Heinrich Himmler een voor het ministerie werkend instituut "ter bestrijding van homoseksualiteit en abortus". Uiteindelijk werden circa 100.000 mannen opgepakt op verdenking van ontucht en het "corrumperen van het publiek moraal". Na arrestatie werden veel homoseksuelen mishandeld door de politie.
Je hoeft vervolgingen ook niet met elkaar te vergelijken.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:42 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Uiteindelijk, maar niet vergelijkbaar met de jodenvervolging of die van roma en Sinti.
Dat is helemaal waar.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je hoeft vervolgingen ook niet met elkaar te vergelijken.
Wtf?quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:40 schreef Jip141 het volgende:
“Not all neo-Nazis are against gays. Love between two white Aryan males is a beautiful thing, but it wouldn’t be the same thing with a negro or a fence-hopper,” he explained.“
Soort van SA.
Denk dat het dan al van de baan was heel de maatschappij op olie?quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:06 schreef Igen het volgende:
Toch was het al een hele verbetering dat een brede kring aan welgestelden profiteerden ipv. alleen een koninklijke familie.
quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:40 schreef Jip141 het volgende:
Soort van SA.
Als er toch zoveel mee te verdienen is waarom komen ze dan op de markt?quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:18 schreef Bluesdude het volgende:
Zou best kunnen dat iemand beperkt welgesteld was en aandelen kon kopen.
Al dan niet behorend tot een regentenfamilie of opgeklommen tot middenmoter.
Maar dat geldt niet voor de grote massa.
Groetjes vanaf het strandquote:
We zitten te slabakken op een strandcamping, in een ingerichte circustent.quote:Op zaterdag 23 september 2017 16:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat moet dat heerlijk zijn na zo'n tocht.
Wat is een fence hopper.quote:Op zaterdag 23 september 2017 14:40 schreef Jip141 het volgende:
Soort van SA.
Zal ongetwijfeld een scheldwoord voor latino's zijn.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |