abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173943808
quote:
3s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:41 schreef Re het volgende:

[..]

Persoonlijk heb ik niets tegen oorlogje spelen of cowboy en indiaantje, maar er zit natuurlijk wel een geschiedenis aan vast die niet fris is, welke naam je er ook aan geeft

maar daar heeft dit debiele clubje niets over te eisen, dat geslachtoffer by proxy is gewoon vervelend narcistisch gedrag by proxy
Ja, nou ja, wat ik bedoel is dat eea niet te vergelijken valt met Armeense (en andere) genocides en Holocaust, echter dan kun je het nog wel zien als een vorm van democide. Draait een beetje om wat de bedoeling was en welke term je eraan geeft in die discussie. Hoe dan ook is het idd niet fris geweest (to say the least), en ja, dat zie je dus over de hele linie mbt die hele expansie-periode van Europa. Ik bedoel, kijk bijvoorbeeld wat er gebeurd is met de inheemse bevolking in Tasmanië. Die is gewoon afgeslacht. Kijk wat de Britten deden met India, de hongersnoden die zij veroorzaakten. Trouwens ook in Ierland tijdens de aardappelziekte. An sich was er genoeg te eten, want er werd ook graan verbouwd natuurlijk, alleen was dat bestemd voor UK.
I´m back.
pi_173943851
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:15 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Hij is tegen white male supremacy, terwijl hij zelf een white male is?
Ik meen dat die lui Indo's zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_173943874
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:40 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Nou niet "we", maar jij schijnt het daar constant over te willen hebben (net als op school). Er is zo enorm veel meer.

Alsof je het Nederlandse koloniale beleid wil bespreken en dan alleen de Molukken eruitpikt en de rest doelbewust negeert.

De VS was groot zat voor iedereen, dat was het punt niet. "We motten die roodhuiden niet" was de zuiver gristelijke zogenaamd nobele gedachte van die kolonisten.

In Australië en Canada niet anders. Daarom werden ze weggedrukt in reservaten, vaak ver van hun eigen land weg.
Is niet puur vanuit dat standpunt gebeurd: het zijn geen christenen en dus slachten we ze af. Het is puur gebeurd vanuit dat manifest destination-idee en het feit dat de indianen in de weg lagen. Toen ze uiteindelijk zo'n beetje in reservaten terecht kwamen, knalde men binnen een decennium alle bizons overhoop. Land werd verdeeld in het midden-westen. Ben de term even kwijt, iedereen kon intekenen voor een 100 acres stukje grond, werden plaggenhutten eerst gebouwd, er was te weinig irrigatie mogelijk in het begin en er liepen indianen rond, dus die moesten verdwijnen, naar reservaten.

(Homestead act van Lincoln).

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 23-09-2017 13:55:04 ]
I´m back.
pi_173943934
Kortom: eigenlijk heeft die actiegroep gewoon een punt.
pi_173943960
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is niet puur vanuit dat standpunt gebeurd: het zijn geen christenen en dus slachten we ze af. Het is puur gebeurd vanuit dat manifest destination-idee en het feit dat de indianen in de weg lagen. Toen ze uiteindelijk zo'n beetje in reservaten terecht kwamen, knalde men binnen een decennium alle bizons overhoop. Land werd verdeeld in het midden-westen. Ben de term even kwijt, iedereen kon intekenen voor een 100 acres stukje grond, werden plaggenhutten eerst gebouwd, er was te weinig irrigatie mogelijk in het begin en er liepen indianen rond, dus die moesten verdwijnen, naar reservaten.
Ryan, we hebben het over een gebied van vele honderdduizenden vierkante kilometers. Daar was land zat voor iedereen. Hoeveel mensen woonden er in wat nu de VS was? Een paar miljoen?

Klinkt alsof je de schandalige behandeling van de oorspronkelijke bewoners van de Amerika's volledig loopt te bagatelliseren.

Wat allemaal mag natuurlijk, maar dan zouden de Turken en Marokkanen in Nederland ook gewoon op autochtonen mogen jagen en ze de Noordzee in drijven... neem niet aan dat je dat goed zou keuren...
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173944009
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:58 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Ryan, we hebben het over een gebied van vele honderduizenden vierkante kilometers. Daar was land zat voor iedereen.

Klinkt alsof je de schandalige behandeling van de oorspronkelijke bewoners van de Amerika's volledig loopt te bagatelliseren.

Wat allemaal mag natuurlijk, maar dan zouden de Turken en Marokkanen in Nederland ook gewoon op autochtonen mogen jagen en ze de Noordzee in drijven... neem niet aan dat je dat goed zou keuren...
Ik probeer juist uit te leggen dat de hele periode van expansie, niet alleen in de Amerika's, ook in Azië, Afrika en Australië op zijn minst gezegd één grote ellendige periode is geweest voor alle volkeren die te maken kregen met de Europese mogendheden.
I´m back.
pi_173944075
Maar dat die "wilden", "roodhuiden" en andere denigrerende (denegerende, zelf een nenigrerend woord) termen voortkwamen uit een gristelijk idee wil er bij jou niet in.

In de rest van de Amerika's was het convert or die, maar de nobele kolonisten in de VS deden niet aan religieuze indoctrinatie?
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_173944118
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:06 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
Maar dat die "wilden", "roodhuiden" en andere denigrerende (denegerende, zelf een nenigrerend woord) termen voortkwamen uit een gristelijk idee wil er bij jou niet in.

In de rest van de Amerika's was het convert or die, maar de nobele kolonisten in de VS deden niet aan religieuze indoctrinatie?
Spanjaarden en Portugezen wilden meteen de mensen bekeren idd, die neiging zag je veel minder terug bij de Britten en Hollanders. Frankrijk zat er een beetje tussen in. Zal wel een RK-dingetje geweest zijn wrs. (Wat ook wel logisch is trouwens).

"White man's burden", "mission civilisatrice", de "Ethische politiek" later leidde wel meer tot bekeringen e.d wrs, maar ook educatie (verder was het gewoon een schaamlapje voor het slechte geweten). We spreken dan over de tweede fase van expansie. Het moderne imperialisme. Maar toen stond men in de VS al aan de andere kant van de oceaan bij wijze van spreke.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 23-09-2017 12:30:59 ]
I´m back.
pi_173944205
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:51 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ik meen dat die lui Indo's zijn.
Als indo neem ik afstand van deze racisten :P
Conscience do cost.
  zaterdag 23 september 2017 @ 12:20:44 #135
3542 Gia
User under construction
pi_173944334
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:57 schreef Jigzoz het volgende:
Kortom: eigenlijk heeft die actiegroep gewoon een punt.
Nee, want cowboytje en indiaantje spelen is niet racistisch.
pi_173944435
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, want cowboytje en indiaantje spelen is niet racistisch.
Weet ik niet.

Ik weet wel dat de oorspronkelijke bewoners van dat continent vrijwel volledig zijn uitgeroeid en dat karikaturen van dat volk nu iets voor kinderen zijn. Een organisatie als Tivoli zou zich best eens kunnen afvragen of het niet een beetje gek is om kinderfeestjes rondom volkerenmoord te vieren.
  zaterdag 23 september 2017 @ 12:38:03 #137
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_173944742
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:45 schreef Nielsch het volgende:
Los van die overdreven lange tenen vind ik trouwens wel dat we op de basisschool wat beter kunnen ingaan op de genocide onder inheemse Amerikanen door de Europese kolonisten van destijds.
Wordt een beetje lastig, want wat dan te doen met de latino's?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 23 september 2017 @ 12:39:04 #138
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_173944771
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Weet ik niet.

Ik weet wel dat de oorspronkelijke bewoners van dat continent vrijwel volledig zijn uitgeroeid en dat karikaturen van dat volk nu iets voor kinderen zijn. Een organisatie als Tivoli zou zich best eens kunnen afvragen of het niet een beetje gek is om kinderfeestjes rondom volkerenmoord te vieren.
Meh, je hebt beter gedaan.

6/10.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_173944791
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Meh, je hebt beter gedaan.

6/10.
Je schreeuwt niet en gebruikt zelfs geen scheldwoorden. Voor jouw doen 10/10.
pi_173944860
Een genderneutrale Totempaal.

Zo de gevoelige en gekwetste sneeuwvlok roosjes in.
pi_173944882
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:42 schreef Ryan3 het volgende:

...Lewis and Clark.....
Al op jonge leeftijd het boek 'Sacajawea' van Anna Lee Waldo gelezen. Echt een aanrader. Nog steeds 1 van mijn favoriete boeken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173944975
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Al op jonge leeftijd het boek 'Sacajawea' van Anna Lee Waldo gelezen. Echt een aanrader. Nog steeds 1 van mijn favoriete boeken.
Was zij het die familie was van één van die opperhoofden die men tegenkwam?
I´m back.
pi_173945031
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Was zij het die familie was van één van die opperhoofden die men tegenkwam?
Zij was een Shoshone, die opgroeide bij de Mandan (lang verhaal). Lewis en Clarke kwamen haar daar tegen en omdat ze nog via het Shoshone gebied over de Rocky Mountains moesten werd zij hun gids en tolk.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173945761
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:39 schreef Hyperdude het volgende:
Toen is toen. Nu is nu.
Wanneer komen de Drentse plaggenhutbewonerachterkleinkinderen in opstand? :')
Ik heb gisteren de pizzabezorger nog uitgescholden vanwege wat de Romeinen ons 2000 jaar geleden hebben aangedaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_173946044
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:52 schreef Nielsch het volgende:

Het feit dat je dat moet vragen toont aan dat je er geen drol van af weet en dat ik dus gelijk heb.
Ik ben toch erg benieuwd naar je genocide door Europeaanse kolonisten... Hierboven werd Wounded Knee ook al aangehaald maar daarvoor moet je toch echt bij de Amerikaanse overheid zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 23-09-2017 14:00:17 ]
pi_173952338
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:45 schreef Nielsch het volgende:
Los van die overdreven lange tenen vind ik trouwens wel dat we op de basisschool wat beter kunnen ingaan op de genocide onder inheemse Amerikanen door de Europese kolonisten van destijds. Nu leerde ik enkel dat Columbus een dappere zeeheld was die Amerika had ontdekt. Beetje hetzelde als ze over 300 jaar leren dat Hitler een moedige legerleider was die Europa verenigde.
Was prachtig die ontdekking. Thats how life goes jongen

pi_173955125
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wordt een beetje lastig, want wat dan te doen met de latino's?
Waarom is dat lastig? Ik heb alleen maar geleerd dat Columbus zo'n stoere zeeheld was. Hadden ze best bij kunnen vertellen dat hij voor de lol op inheemse Amerikanen joeg en hun handen afhakte als ze hem niet genoeg goud brachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2017 22:05:08 ]
pi_173956064
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ben toch erg benieuwd naar je genocide door Europeaanse kolonisten... Hierboven werd Wounded Knee ook al aangehaald maar daarvoor moet je toch echt bij de Amerikaanse overheid zijn.
Formeel wel idd. Informeel niet natuurlijk, white man, Europeaan.
Maar Wounded Knee was ook een zinloze slachting verder.
En bij Custers last stand, zogenaamd, werden ze bij Little Big Horn in de pan gehakt.
Overigens werd gewezen naar Bury my Heart at Wounded Knee, van Dee Brown, interessant boek.
I´m back.
pi_173956438
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 12:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik probeer juist uit te leggen dat de hele periode van expansie, niet alleen in de Amerika's, ook in Azië, Afrika en Australië op zijn minst gezegd één grote ellendige periode is geweest voor alle volkeren die te maken kregen met de Europese mogendheden.
Absoluut maar eeuwen geleden waren de "omgangsvormen" nu eenmaal anders.
De Inca's veroverden gebied gebruikten slaven / dwangarbeiders roofden en moorden.

Later werden de Inca's weer het slachtoffer van Europese ziektes - o.a. pokken - en Spanjaarden.

Zo is de hele geschiedenis, een rijk groeit en valt uiteen om weer slachtoffer te worden van agressie van andere landen / volkeren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')